De ervaring van Frank Faassen met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (241 Kw/328 pk bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Tendenza 495 SFR van 1563 kg geplaatst op 24-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Dit is de combinatie die ik vanaf zomer 2023 mag gaan rijden. Op basis van de berekening die hier voor gaat stelt het mij gerust dat de aankoop van de Mazada CX60 een goede keuze is geweest. Lang getwijfeld tussen andere merken maar het trekgewicht en de mooie uitstraling heeft de doorslag gegegen. Ik zal u op de hoogte houden van mijn ervaringen.
De ervaring van Marc van Elzelingen-Zanen met een Nissan X-Trail DIG-T 163 (120 Kw/163 pk bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe Easy 440 SF van 1200 kg geplaatst op 16-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
gage in de auto. Zeker dus voldoende massa om de caravan in alle situaties de baas te zijn.
Correctie op het caravangewicht wat aangegeven is in de keuzeselectie. Een Hobby de Luxe Easy 440 SF weegt leeg 1041 kg en heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 1350 KG. Wij zitten zeker op of tegen de 1350 KG waarvan meestal 97 kg op de trekhaak, daar we altijd wegen voor vertrek met de Reich caravanweger zijn we bewust bezig met de belading.
Het neusgewicht is wat hoog maar dat komt door het bed met redelijk zwaar 2p matras, watertank en zogoed als alle bergruimte voorin. Afgelopen najaar het reservewiel achter onder de caravan gehangen en als eerste verbetering ga dit jaar nog wat puzzelen in de gewichtsverdeling om hopenlijk rond de 85kg kogeldruk te komen.
Afgelopen 2,5 jaar in de standaard setup gereden met 163PK en 240Nm koppel. Dat gaat in Nederland uitstekend in Duitsland zeer goed en in Oostenrijk goed. Ik rij op Nederlandse snelwegen 100km/h op cruisecontrol (gps 93km/h), Duitse en Oostenrijkse snelwegen bijna altijd 107 op de cruisecontrol, dat is 100km/h op de GPS en dat alles veelal in de 6e versnelling. Wordt het erg bergachtig moet je wel optijd terug naar 5 en/of 4 maar dat gaat prima. Een enkele keer ben ik op de grote wegen naar zn 3 gegaan voor inhalen op een helling maar verder niet. Afremmen op de motor gaat prima met de motorrem functie ingeschakeld in het menu.
Ik ben er wel achtergekomen dat ik wel iets meer verwacht had van deze combinatie en heb daarom nu gekozen voor de Chiptuning door Vtune. Auto is gestegen naar ongeveer 209PK (+46 PK) en 320Nm (+80Nm) koppel voor meer souplesse en vermogen. Nog niet getest met de caravan, dat wordt pas over een paar weken, maar voel zo al dat ik veel meer vermogen onderin het lage toeren gebied heb. Heel veel zin in het komende kampeerseizoen.
Later zal ik een aanvullende review geven over het extra vermogen in NL/DE/AU.
Gr Marc
De ervaring van Ab Vonkeman met een Suzuki SX4 1.6 DDiS (66 Kw/90 pk bouwperiode: april 2006 - februari 2010) en een Avento van 1235 kg geplaatst op 13-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Rijdend met de Suzuki 1.6 diesel en de Avento caravan. Op de snelwegen is de max snelheid tussen de 90 en 100 sneller lukt niet want dan wordt de caravan onrustig. Vertrokken van een camping met een helling tussen de 15 en 20% geen probleem we kwamen zonder moeite weg. Verbruik gemiddeld rijdend met deze caravan 1 op 15 zuiniger lukte niet.
De ervaring van Thierry met een Skoda Octavia 1.5 TSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: juni 2020 - 2021) en een Adria Action 361 LH van 1000 kg geplaatst op 13-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Door de invoering van een LEZ in Gent moest de oude diesel buiten en moest ik op zoek naar een benzine motor die fiscaal gunstig was maar toch performant genoeg om een caravan te trekken. Al gauw viel mijn oog op de 1.5Tsi motor van de VAG groep. Gezien het grote volume en lage verbruik kwam al snel de skoda octavia in de kijker. De rijtesten bevielen en de motor bleek onderin nog koppel te hebben ook. Na de motor wat extra koppeltuning (350Nm) te laten ondergaan was het tijd om de caravan er eens aan te hangen.
Groot was de vreugde als er mee rondreed want de 1.5 tsi kan alles aan. Maar even groot de tristesse toen ik na nog geen 350km terug aan de pomp stond. Het verbruik komt uit op een 12l/100km, en combineer dit met een tank van amper 45l en de rekensom is rap gemaakt.
Ik heb geen spijt van mijn keuze want de octavia blijft een zeer leuke auto, maar als caravantrekker is hij naar mijn mening allerminst geschikt.
De ervaring van Anne met een Peugeot 208 1.2 PureTech 110 (81 Kw/110 pk bouwperiode: november 2015 - 2019) en een Kip van 1000 kg geplaatst op 12-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Sinds 2021 rij ik met mijn huidige Peugeot 208 GTline met de PureTech 110Pk met 205Nm blok.
Super combi met de Kip Kompakt MK37 ek uit 1994.
Voor op het vlakke, zoals ook in de bergen.
Heb wel gekozen bij aanschaf voor een stabilisator van Alko, rijd keurig mee bij een gemiddelde kruissnelheid van 95km/u op de cruise controle op de grote weg.
Advies is wel om deze stabilisator in de bergen niet dicht te zetten!
Verder een goede keuze om met een b-segment auto een leuke en kompakte caravan te rijden!
De ervaring van Mark R met een BMW X3 2.0d aut. (130 Kw/177 pk bouwperiode: september 2007 - december 2010) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 07-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Wat een heerlijke combinatie om mee te rijden. De BMW heeft standaard al zat vermogen om de caravan te trekken, echter heb ik mijne ook nog eens laten chippen. Hierdoor flink wat PK maar vooral koppel extra. De auto trekt dan ook de caravan moeiteloos door de bergen heen. Verder ligt de caravan goed strak achter de auto. Ik hanteer daarbij een trekhaakdruk van zo’n 70 kilo.
De ervaring van de Vaal met een Seat Arona 1.5 TSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravelair Antares 410 van 1147 kg geplaatst op 05-03-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Op de Seat Arona 1.5 heb ik hulpveren laten plaatsen en een trekhaak met een max kogeldruk van 88kg . rijden met deze combinatie is erg goed bevallen.
caravan legt rustig achter de auto. voldoen vermogen om in te halen .zelfs bij lichte stijging. Meestal in zijn 6 kunnen rijden een enkele keer terug naar zijn 5
De ervaring van Jan met een Volvo V70 2.4 aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: juni 2004 - oktober 2007) en een Biod 400 (3 kleur) van 965 kg geplaatst op 27-02-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Goede combinatie. De 2.4 met 140 PK en 220 Nm heeft geen moeite met de caravan. Ook niet bij heuvels en steilere hellingen. Zodra de toeren onder de 2100 komen bij constante snelheid (hellingen) zet ik de automaat in 4 om iets meer toeren te draaien. Alhoewel ik normaliter een kruissnelheid op de teller van 90-95 aan hou ook regelmatig 100+ gereden. Combinatie blijft erg stabiel, ook met zijwind en voorbij razende busjes. De zuigwerking bij inhalende busjes is nauwelijks aanwezig, waarschijnlijk door de stroomlijn van de caravan. Ik heb overigens geen stabilisatorkoppeling. Verbruik ligt tussen 1;8,5 en 1:9.
De ervaring van Paul Kratz met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid aut. (95 Kw/129 pk bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 23-02-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Omdat we af en toe verkeersdrempels raakten heb ik achter hulpveren laten plaatsen waardoor minder doorhang . Automaat en Allgrip werken geweldig. Cruisecontrol werkt goed. Hellingen geen enkel probleem. TIP:Als er een steile helling of inhaalaktie aankomt schakel ik vooraf met flipper terug zodat er daarna zonder onderbreking meertrekkracht kan worden geleverd. Verbruik met en zonder caravan: 11 en16 km/l. Heel fijne combinatie dus en we hopen hier nog lang mee door Europa te trekken.
De ervaring van Mark Hebben met een Seat Ateca 1.6 TDI (85 Kw/116 pk bouwperiode: april 2016 - 2021) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 19-02-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Wij hebben een Seat Ateca 1.6tdi handbak met een hobby 495 uit 2007.
Nu twee jaar op rij naar Dolomieten geweest en dit is prima gegaan. Zeker op snelwegen prima en ook binnendoor prima te rijden. We hebben tevens diverse zeer stijle hellingen gedaan op de route bij het meer van Carezza. Ook dit gaat en op zich niks aan de hand maar iets meer vermogen zou fijn zijn. Verder is de combinatie stabiel bij 95 km per uur op de snelweg. Ook stukken met 100 km per uur gereden. Is een beetje afhankelijk van wind en wegdek.
Wanneer ik naar de score kijk van deze site voor deze auto, dan ben ik van mening dat dit aan de lage kant is. Het houdt allemaal niet over maar is ook afhankelijk van je rijstijl.
Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.
Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.