De ervaring van Renze Schat met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. (158 pk/116 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Elddis Affinity 520 van 1350 kg geplaatst op 03-12-2024:
Wij rijden met deze Nissan met een Elddis Affinity 520 uit 2024, die beladen zo tegen de 1375 kilo zal zijn.
Ik moet zeggen dat de Nissan dit geweldig trekt: de automaat, mijn eerste automatische auto, werkt voortreffelijk.
De combinatie rijdt stabiel: natuurlijk voel je zo nu en dan wel iets van wind, maar dat is logisch.
We zitten volledig relaxed in de auto: niet onbelangrijk.
Hoewel ik eerst huiverig was, de auto MAG 1800 kilo trekken maar KAN hij dat ook, ben ik helemaal om. Een geweldige caravantrekker!
De ervaring van J. Noordermeer met een Mitsubishi Outlander PHEV (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Sprite Cruzer 520 SR van 1580 kg geplaatst op 29-11-2024:
Nadeel is lage Max kogeldruk van 60 kg. En lange oversteek. Heel onrustig. Op de vlakke weg een uitstekende trekauto, maar zodra we boven de 6% stijging komen moeten we met loeiende meter naar boven omdat de accu al gauw leeg is. Is de helling te lang dan wordt het een schildpad op het dashboard en niet sneller dan 60 op de snelweg met toeterende vrachtwagens om je heen.
Auto snelweggedaan was voor mijn doel een miskoop.
De ervaring van Hans van der Putten met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 (158 pk/116 Kw, bouwperiode: januari 2021 - heden) en een Eriba Touring Triton 418 van 1000 kg geplaatst op 28-11-2024:
Na een niet zo'n tevreden gevoel over de combinatie Opel Astra 1.3 met turbo op zoek gegaan naar een andere trekauto. Allereerst: de Opel is een van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad. Alleen bij wat zwaardere omgeving mét caravan werd de onrust groter. Dit uitte zich bij die bergweggetjes naar die ene mooie afgelegen camping..... Bijna continu in tweede versnelling met veel toeren 3000+ en bijbehorend geluid. Ook de grip van de ultra platte bandjes stemde niet vrolijk. Kortom: aangezien de hoofdactiviteit in ons pensionada bestaan wordt gevormd door heerlijke lange reizen met caravan is een andere trekauto belangrijk. Ergens is er ook een wens om de Triton418 in te ruilen voor een Troll550. Dan gaat het totaalgewicht van 1100kg (Triton418) naar 1300kg(Troll550). Dus....... zoeken maar! In eerste instantie dacht ik dat ik genoeg had van de turbo drie cilinder en dat vooral inruilen voor vier cilinder met veel pk's.😁
Al snel viel het oog op Mazda CX5. Maar ja....het is een best flinke investering, dus enig huiswerk is op zijn plaats. Op een regenachtige dag heb ik alle auto's, binnen een bepaalde range, gekoppeld aan de Troll550 en de berekening laten doen door caravantrekker.nl en de afzonderlijke criteria bijelkaar opgeteld. De ranking die daarna ontstond maakte rap duidelijk dat er géén mazda kwam. Uiteindelijk werd het de Nissan Qashqai 158 Tekno.
Nu, de Troll550 is nog niet aangeschaft, maar nu wel al wel vier maanden op pad met de Qashqai en Triton418. Ik ben super enthousiast. Je kent het vast: zo'n drassig Alpen-weitje hoog in bergen....aangekoppeld - Xtronic in drivestand - geen gas geven - rem los - het rijdt probleemloos weg. Steilste hellingen met 2500 toeren op gemakje omhoog. Dankzij caravantrekker.nl de juiste auto gevonden én helemaal blij👍
De ervaring van Hans Muller met een Jeep Renegade 1.3T (150 pk/110 Kw, bouwperiode: september 2018 - heden) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 27-11-2024:
Nadat we vele kilometers (+/- 30.000) hebben met de Jeep Renegade automaat hebben gereden zonder problemen ging het dit jaar mis. Nadat we op de snelweg een berg hadden beklommen (95 km p/u) zonder problemen schoot de Jeep uit de versnelling tijdens afdaling. Soort van noodloop. Nadat we aan de kant stonden en de motor hadden uitgezet startte hij niet meer. Na 20 minuten weer geprobeerd en we konden onze weg weer vervolgen. Dit gebeurde nog twee keer met het trekken van de caravan. Zonder caravan geen problemen. Jeep garages hadden geen tijd voor reparaties en andere garages durven het niet aan. Probleem is niet duidelijk geworden. Jeep is gerepatriëerd door de ANWB
De ervaring van Pierre met een Alfa Romeo Giulia 2.0T aut. (200 pk/147 Kw, bouwperiode: 2016 - 2023) en een Adria Altea 492 UL van 1365 kg geplaatst op 19-11-2024:
Fantastische ervaring met deze combinatie. Caravan is 1500 kg met belading.
Gebruik meestal de schakel flippers achter het stuur, dan remt de auto de combinatie goed af bij terugschakelen.
Nu bij 100.000 km gereden met deze auto, zonder noemenswaardige problemen.
Ruim voldoende trekkracht ook op lange snelweghellingen op vakantie. Zelden sprake van enig snelheidsverlies.
Verbruik bij 95 km/h ongeveer 1:8.
Wat onhandig is is de beperkte kogel druk van 65 kg.
De ervaring van van Dijk met een Volvo XC40 Singe Motor Ext.Range (252 pk/185 Kw, bouwperiode: 2023 - 2024) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 19-11-2024:
Afgelopen zomer zijn wij met onze combinatie naar het gardameer gereden. Dit is ons uitermate goed bevallen. De caravan van +- 1500KG beladen ligt super stabiel achter de auto. Weinig last van slingeren bij zijwind en vanwege de elektrische aandrijving zeer snel bij het inhalen. Door de extra laadtijd is het aan te raden om de reis in 2 dagen te maken. Ons verbruik was gemiddeld 35,6kw/100KM.
De ervaring van Johan Schaart met een Volkswagen T-Roc 1.0 TSI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2017 - 2022) en een Weinsberg CaraCito 390 QD van 1030 kg geplaatst op 13-11-2024:
Met een T-roc 1.0 TSI kan je uitstekend een caravan trekken, mede door het feit dat het maximale koppel 200nm al bij 2000 toeren beschikbaar is. Wel moet je bij caravan denken aan de Kip Compact klasse, zelf trek Weinsberg leeg 850kg, ma te beladen tot 1200kg. Auto mag 1300 kg trekken . Rijd ermee naar Zuid Frankrijk, rond de 100 km per uur, dat kan meestal in de 6e versnelling, 1:10, heuvels terug naar 4 en echte bergen terug naar 3 dan 1:11 a 1:12 in 3 rij je met 3000 toeren praktisch overal tegen op met gangetje van 80km per uur. Gaat prima rest vh jaar zuinige auto.
De ervaring van Mick Delahaye met een BMW X1 sDrive 20i (184 pk/135 Kw, bouwperiode: september 2011 - september 2015) en een Swift Toscane 490 van 1275 kg geplaatst op 09-11-2024:
Ik rijd sinds enkele maanden met een SDrive 2.0 uit 2011. Automaat met 8 versnellingen die 185 pK oplevert. Fijne luxe auto, zonder caravan rijd ik 1:18 op de snelweg. De automaat schakelt geluidloos en soepel, super. Met caravan rijd ik 1:10. Moet gezegd worden , ik rijd niet harder dan 90. Ik rijd dan in de S (sport) instelling, dan maakt de auto iets meer toeren en schakelt sneller omhoog. Beter voor de automaat zegt mijn monteur. De auto rijdt met de caravan super, gaat de weg iets omhoog dan schakelt hij snel bij. Ik kan gewoon op de cruisecontrol blijven rijden. Ik heb ook af en toe de flippers gebruikt maar dat geeft geen meerwaarde. Een goede caravan trekker. Ook op een nat grasveld rijd je gewoon weg, door de automaat slippen de wielen niet. Deze auto is achterwiel aangedreven en dat is met een caravan een voordeel.
De ervaring van Hans van Kouwen met een Ford Kuga 2.5 PHEV (242 pk/178 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Fendt Bianco 515 SG Selection van 1618 kg geplaatst op 08-11-2024:
De Kuga dit jaar aangeschaft ivm met trekgewicht van 2100 kg. De caravan is een Fendt met een gewichtsverhoging naar 2000 kg. De vorige auto, een Hyundai Tucson HEV (2022) mocht maar 1650 kg trekken, kon wel maar toch.
De Kuga heeft mij wel enigszins verbaasd. Ondanks het feit dat het een turboloze motor is gaat het rijden met de caravan erachter heel vlot. De caravan weegt (gewogen) ruim 1850 kg. De auto zal incl. 2 personen en belading 2200 kg wegen. (leeg 1908 kg)
Inmiddels met de combi naar noord Spanje gereden en het verbruik ligt op 9,6 ltr. op 100 km (1:10,6). De route ging via de Route du Soleil en bergopwaarts ging prima, hooguit ging het motortoerental wat omhoog. De auto heeft geen toerenteller maar een vermogensmeter (schaal van 0 tot 100) en een enkele keer liep die meter op naar 70.
Stabiliteit was dik in orde, een enkele keer voelde je de zuiging van een inhalende of in te halen vrachtauto. Maar dit heeft ook te maken met de wind en windrichting.
Gereden snelheid op de tolwegen was op de snelheidsmeter 94 km/u. De snelheidsmeter heeft bij die snelheid een afwijking van 3 tot 4 km. aldus een app die de gemeten satellietsnelheid aangeeft.
De kleine brandstoftank is, mede door het verbruik, groot genoeg (42 ltr.) om 300 km aan één stuk door te rijden. Na 300 km is het tijd om te rusten en uiteraard te tanken.
De ervaring van Christ van de Ven met een Mazda CX-5 e-Skyactiv G165 aut. (165 pk/121 Kw, bouwperiode: 2022 - heden) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1480 kg geplaatst op 04-11-2024:
De Mazda CX-5 is een fijne auto om solo te rijden en ook om met een caravan erachter te rijden. We zijn er mee op een lange trip door Spanje geweest en het rijdt super. En ja de trekkracht bij een lichte stijging is minder als je niet op tijd schakelt. Echter mijn Mazda automaat is uitgerust met schakelflippers aan het stuur. En dan is het simpel om de terugval in trekkracht op een helling op te vangen. Ideaal die schakelflippers. De auto had op geen enkele helling moeite met mijn Hobby van ca. 1450 kg erachter. Het verbruik was ook prima: 11 ltr per 100 km.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.