De ervaring van Sjaak met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95 Kw, bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Weinsberg CaraOne 420 QD van 1100 kg geplaatst op 30-06-2025:
Suzuki Vitara 1.4 smart hybrid bwj 2025 met Weinsberg 420qd. Fijne combinatie om mee te rijden. Hebben wel mad hulpveren laten monteren. Dit werkt prima, auto zakt nu niet ver door en combinatie blijft mooi recht. Met de losse auto vind ik de auto ook fijner rijden met de hulpveren. Motor heeft veel kracht en souplesse. Geen enkele keer kracht te kort gekomen. Moezel en Eifel gebied veel binnendoor gereden met flinke klimmen, Dalen en scherpe bochten en dat ging prima op 1 x na toen was de weg naar en glad, waardoor minder grip en gingen de voorwielen doorslippen. ( Een all grip uitvoering is zeker het overwegen waard ). Onze Weinsberg woog met belading +/- 1250kg. T.o.v. onze vorige auto een Mercedes b180 bwj 2018 heeft de Vitara de fijnere motor met meer souplesse. De b180 had als voordeel dat hij zwaarder was waardoor hij bij rijden met behoorlijk wind rustiger bleef. Een lange caravan maximaal beladen 1500kg zou ik bij rijden met veel wind af raden vanwege het lichte gewicht van de auto.
Gemiddeld verbruik rond 1 op 10 met caravan. Zonder caravan rond de 1 op 18.
De ervaring van Karel met een Lynk-Co 02 (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Eriba Touring 430 van 1100 kg geplaatst op 28-06-2025:
Net een vakantie achter de rug met de nieuwe Lynk&Co 02 en een Eriba touring 430 met een beladen gewicht van 1300 kg.
De vakantie ging via Andorra naar noord Spanje en via de Vogezen weer terug, dus inclusief de nodige berg-etappes. De route was een mix van snelwegen (max 100 km/u) en N-wegen.
Totaal gereden 5230 km met een gemiddeld verbruik van 29,6 kWh/100 km dus dat viel mij alleszins mee.
Ik vind het een prettige combinatie die goed handelbaar is.
Enig minpuntje is dat de ACC niet werkt bij een gekoppelde aanhanger, ik heb een verzoek ingediend om dat alsnog mogelijk te maken.
Dankzij het flinke koppel (343 Nm) is bergje op een eitje en dankzij de one-pedal drive heb ik de gehele vakantie de rem niet aan hoeven raken, ook niet bij afdalingen van 10% en meer.
Al met al was de vakantie in dit opzicht een plezierige ervaring.
Geschikte spiegels heb ik niet kunnen vinden, maar gelukkig kon ik een passende houder in elkaar knutselen met behulp van mijn 3D-printer en een setje HABA Europe XL spiegels.
De ervaring van Tekker met een Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2003 - 2007) en een Burstner Averso 430 TS van 1300 kg geplaatst op 27-06-2025:
Mijn zo betrouwbare Pajero heeft me net to in de nok beladen auto en caravan weer eens het leven gered.
Dikke klapband op caravan en je wordt het nog niet gewaar in dat beest van een auto... Ik zag het rubber in mijn spiegel rondvliegen, daarom wist ik het.
De ervaring van Chris met een Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 aut. (158 pk/116 Kw, bouwperiode: 2021 - heden) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1476 kg geplaatst op 24-06-2025:
Na de qashqai Tekna 1.6 163 pk 6 bakhand versie met 20000 caravanvakantie kilometers met veel plezier gereden te hebben. Caravan Hobby 460ufe 1350kg gemiddeld 9Lper 100 km
Nu de 2025 qashqai Tekna 158 pk automaat eerste rit van 300 km met deze caravan .
Auto heeft meer souplesse door het hogere koppel . Verbruik met continu windkracht 5 , 12,5Lper 100km bij snelheid 90 -100 km/h zou dus wat gunstiger moeten kunnen. Bij de volgende trip richting Italiƫ volgt de opdate.
De ervaring van Theo Meyer met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Hobby Excellent Edition 540 UFf van 1550 kg geplaatst op 22-06-2025:
Na ervaringen met deze combinatie(HEV versie uit 2023) naar Zeeland nu voor het eerst naar zuid Frankrijk. Grootste gedeelte via de tolweg, gewicht caravan 1630kg. 230pk en 350nm trekkracht maken van deze combinatie een prettige reisgenoot. Grootste gedeelte op de sportstand gereden met af en toe bijschakelen met de flippers om niet te laag in de toeren te blijven rijden. Verbruik 9,7 per 100km zeker acceptabel. Combinatie blijft stabiel volgen in de cc 90km geen moment gehad dat hij het niet aan kan. Als spiegels de Emuk dat zijn hele fijne stabiele spiegels.
De ervaring van Patrick Mous met een Renault Kadjar Tce 160 aut. (159 pk/117 Kw, bouwperiode: 2018 - 2023) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 22-06-2025:
Een recente gebruikerservaring met de Kadjar staat er niet meer op en dat verdient deze auto wel.
Begin 2023 hebben we na 12,5 jaar trouwe dienst onze handgeschakelde Renault Scenic III TCE 130 ingeruild voor een Kadjar automaat met 30 pk en 70nm meer en dat merk je. De Kadjar accelereert sneller met caravan dan de Scenic zonder. De automaat is af fabriek ingesteld op zuinig rijden en schakelt snel door naar de 7e versnelling en dan zit je onder de 2000 toeren. Dat is niet goed voor de aandrijflijn. In een drukke verkeersomgeving met lagere snelheden en versnellingen laat ik de automaat het werk doen en heb ik alle aandacht voor het verkeer om me heen. Bij hogere snelheden schakel ik handmatig en houd het toerental dan minimaal rond de 2200 toeren (5e - 6e versnelling). In de automaatstand schakel ik ook wel eens terug d.m.v. kort het gaspedaal iets meer in te duwen waardoor de automaat terug schakelt (soort van kick down).
In de 2,5 jaar dat we de Kadjar nu in bezit hebben zijn we er zonder problemen 2 keer in Nederland, 2 keer in Duitsland en 3 keer mee in Frankrijk geweest. Frankrijk 1 keer via de autosnelweg en 2 keer via de route national.
Acceleren gaat dus vlot en op hellingen blijft die, als je op tijd terug schakelt gewoon doortrekken. En al die tijd ligt de caravan er, met een kogeldruk van 75 kg, als een blok achter. Gemiddeld verbruik lag op alle reizen rond de 1 op 10.
Is er dan geen kritiek op de Kadjar? Jawel, dat is de laadruimte. Wij leggen de tent, vouwfietsen en diverse andere zware spullen achter in de auto. Bij de Scenic konden we de stoelen van de achterbank eruit halen waardoor je een lage, praktische en erg grote laadruimte had. Bij de Kadjar kun je alleen de bank neerklappen. Dan heb je weliswaar een vlakke maar hoge laadvloer waardoor het beladen achterin minder praktisch is. Aangezien de echte MPV's niet meer worden gemaakt zal dat ondertussen een probleem bij alle SUV's zijn.
Ondertussen is de Hobby ingeruild voor een Fendt 445 FSB model 2025 waar we dit jaar nog mee op vakantie gaan. Als die achter de rug is zal er nog een gebruikerservaring bij komen.
De ervaring van Bart met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Chateau van 1200 kg geplaatst op 21-06-2025:
Twee keer 200 km gereden in Nederland. Genoten van het rijden met deze combinatie auto/caravan. Door het gewicht van de auto en het, binnen de grenzen van de auto vallende, gewicht van de caravan een hele stabiele combinatie. Rijgedrag, zeker elektrisch maar ook in de hev-stand, heel plezierig. Een enkele keer bij inhalen of hellingopwaarts iets verhoogd toerental dat zelf mbhv de flipper is terug te brengen.
Geen ervaring nog met rijden in heuvels of bergen, maar als op relatief vlakke wegen wordt gereden met een snelheid van 95/100 km/h werkelijk een heerlijke auto.
Verbruik in de hev-stand 8,7 km/l, met volle accu 11,2 km/l.
De ervaring van Broeder met een Renault Scenic TCe 160 EDC (163 pk/120 Kw, bouwperiode: januari 2018 - 2021) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1329 kg geplaatst op 18-06-2025:
Voor het eerst met deze combi op pad geweest. Eerste ervaringen positief. Motor heeft voldoende trekkracht. Nog weinig hellingen gedaan, dus dat is nog afwachten, maar voelt goed. Ofschoon de Renault lichter is dan mijn vorige Mits. Grandis, voelt het geheel stevig en stabiel. Bij max 90 kmh verbruik rond 1:10, en dat is netjes. Automaat doet zn werk naar behoren. belading maximaal in de auto en kogeldruk 80 kg. Dik tevreden.
De ervaring van B.Timmer met een Volkswagen Tiguan 1.5 eHybrid [fuel] (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Knaus Sport 420 QD van 1262 kg geplaatst op 16-06-2025:
Heel fijne en goede combinatie.
Probleemloos achter de auto en meer dan voldoende trekkracht.
Begint altijd elektrisch wat zeer vloeiend gaat.
Beste combinatie die ik in meer dan 40 jaar op de weg heb. Heb voorop 1 elektrische fiets zonder accu idem achter. Geen geslinger .
De ervaring van G. Bos met een Mitsubishi Outlander PHEV (306 pk/225 Kw, bouwperiode: 2025 - heden) en een Sprite Cruzer 530 SR van 1650 kg geplaatst op 14-06-2025:
In het bezit van deze Outlander in combinatie van een Sprite Cruzer 530 SR. Recentelijk een 7 weken trip gemaakt naar zuid Frankrijk en Spanje. 6500km. Probleemloos op de lange hellingen waar de vrachtwagens langzaam rijden op de cruise control met 90 omhoog. Ook de zijwind gevoeligheid is sterk verbeterd. Zorg dat je wel op charge blijft rijden om de accu op peil te houden. Zeer comfortabel en luxueus. Veel hulp modus die meestal uitschakelbaar zijn.
Ik houdt daar niet zo van. Wat mij betreft een heel fijne auto die prima presteerd. Zonder caravan een heel fijne tour auto! Verkozen door de ANWB tot caravan trekauto van het het jaar 2025.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.