Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Audi A4

Sorteer op:


Audi A4 1.8 TFSI [Multitronic] met een Knaus

De ervaring van Danny Janssen met een Audi A4 1.8 TFSI [Multitronic] (170 pk/125, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 02-09-2021:

Uitstekende auto met knaus caravan in de bergen.
Comfort top
Vermogen top
Stabiliteit top
Slingeren (goed laden)
Verbruik gem 1op7
Een geweldige krachtige en comfortabele wagen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra met een Fendt

De ervaring van Johan Huisman met een Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Fendt van 1500 kg geplaatst op 05-11-2020:

Combinatie is een beetje nerveus,niet harder dan 90 km.
Automaat schakelt erg optimistisch
Ik moet vaak terug schakelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI [Multitronic] met een Knaus

De ervaring van Christy met een Audi A4 Avant 2.0 TDI [Multitronic] (143 pk/105, Kw bouwperiode: april 2008 - september 2015) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 28-07-2020:

Dit jaar voor het eerst met onze Audi 2.0 tdi multitronic afgereisd naar Kroatië en wat was dat een verschil. Afgelopen jaren veel problemen gehad met een Passat 2.0 dsg (turboproblemen). Nu met 20 pk minder fluitend alle bergen op en af op de cruisecontrol. Heen met 2 fietsen achterop en dit is toch wel af te raden. Hierdoor af en toe toch een beetje slingeren. Tijdens inhalen (met op dat moment iets te hoge snelheid naast een vrachtwagen door de fietsen) zelfs een flinke slingerbeweging maar de Audi remde zelf met Abs bij en we waren er zo weer uit. Fenomenaal. Wat een fijne krachtpatser. Wat ik helemaal ideaal vond was dat zelfs bij een grote lange daling de cruisecontrol fijner reedt dan zonder. Dit omdat de auto op de kilometer nauwkeurig de aangegeven snelheid blijft rijden en veel gelijkmatiger bij remt dan ik zelf. Ook kiest de auto zelf wat hij gebruikt. Bijvoorbeeld eerst de remmen en waarschijnlijk als die te warm worden pakt hij 1 van de 8 traps versnellingen erbij om hoger in de toeren te gaan zitten en op de motor te remmen. De terugweg met maar 1 fiets achter op het fietsen rek reedt nog een stuk fijner. Ook zocht ik zelf voor vertrek naar ervaringen met betrekking tot de automaat maar kon niet echt helder krijgen wat nu beter is. Rijden in de sportstand of gewoon in drive stand. Mijn ervaring is dat de Audi door zijn zelflerend vermogen alles dus met speels gemak in de drive aankan. Al met al een zeer fijne ontspannen rit en je stapt na vele kilometers ontspannen uit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI aut. met een Tabbert

De ervaring van Bert B. met een Audi A4 Avant 2.0 TDI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2015 - 2019) en een Tabbert DaVinci 490 TD van 1500 kg geplaatst op 12-05-2018:

Over het algemeen een fijne combinatie waar je, bij normale snelheden, nooit mee in de problemen komt. Bij hogere snelheden of zijwind voel je wel dat de caravan aan de zware kant is voor de auto. Hellingen zijn geen enkel probleem. Verbruik rond de 10 liter per 100 km bij een normale rijstijl. Hebben voor dezelfde caravan ook een Audi Q5 gezet en deze combinatie beviel ons nog beter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI e met een Caravelair

De ervaring van Coen met een Audi A4 Avant 2.0 TDI e (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1292 kg geplaatst op 12-09-2017:

Zoals de berekening via caravantrekker aangeeft is dit heerlijke combinatie om mee op vakantie. De co mbinatie lift zeer stabiel op de weg, voldoende vermogen om in te halen en voldoende koppel zodat er weinig geschakeld hoeft te worden. De rit naar Zuid-Frankrijk meerdendeels in de 5e versnelling gereden met ca. 2000 r/pm. (snelheid cruisecontrol ca. 110). Brandstofverbruik ca. 1:10.

Ten opzichte van mijn voorgaande auto, een Peugeot 308 SW 1.6 Bleue HDI uit 2014, was het rijden met de Audi een verademing. Veel minder hinder van rijwind bij inhalen en ingehaald worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.8T [Multitronic] met een Eriba

De ervaring van smit met een Audi A4 1.8T [Multitronic] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Eriba Touring Familia 310 GT van 850 kg geplaatst op 23-03-2016:

De combinatie van een A4 cabrio met een Eriba Touring trekt veel bekijks.
Rijden is in alle omstandigheden een genot.Zowel in de bergen als op de autobanen.
Een minpuntje van de combinatie is, datde automaat bij dalen niet altijd de juiste versnelling vindt. Maar dan is overzetten op de hand mogelijk.
Mijn kogeldruk ligt tussen de 10 en 20 kg. (fietsen en vast bed achterin). Dat is niet merkbaar tijdens het rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.8 TFSI met een Dethleffs

De ervaring van busje met een Audi A4 1.8 TFSI (170 pk/125, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Dethleffs Camper 450 FL van 1205 kg geplaatst op 23-02-2015:

Omdat de toyota verso diesel ons liet staan heb ik deze auto als vervangend vervoer gekregen. Ik caravan al 10 jaar, maar in al die tijd heb nog nooit met zo'n instabiele combinatie gereden als deze. Genoeg pk, maar door de lange oversteek en de zachte vering werd de totale combinatie instabiel. Met de Verso rij ik altijd zonder de stabilisatorkoppeling, maar nu heb ik de hele weg met gereden. Voor mij geen aanrader. Ik vertel hier alleen mijn ervaringen met deze auto als trekauto, niert als reisauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] met een Dethleffs

De ervaring van Marijnissen met een Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] (136 pk/100, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Dethleffs Beduin 470 ER van 1575 kg geplaatst op 15-12-2013:

Onze ervaring voor het rijden met deze combinatie is uitstekend. Snel oprekken. Zeer stabiel en totaal geen slingerproblemen. Maximale snelheid van 90 km is aangehouden. Ook bij plotseling remmen geen problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI e met een Knaus

De ervaring van M.L.Ester met een Audi A4 2.0 TDI e (136 pk/100, Kw bouwperiode: maart 2009 - september 2015) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 04-10-2013:

Afgelopen zomer voor het eerst met deze ideale combinatie naar Noord Spanje gereden. Dit was absoluut een genot om te doen. De caravan woog met volle belading "slechts" 1.210kg. Met 10kg verschil tussen het rechter en linker wiel. (gewogen met een Reich) met een kogeldruk van 65kg. De combinatie lag erg lekker op de weg, ik denk dat een sportonderstel en 235-40ZR18 banden/velgen hier ook aan bijdragen. Voldoende kracht om ook bij een stevige klim te versnellen (wel versnelling terug). De zesde versnelling nooit gebruikt. Tegenvaller is het brandstofverbruik bij een snelheid tussen de 100km/h en 110km/h van 1 op 7,2. Wanneer de snelheid naar de 80km/h gaat dan presteert de Audi 1 op 10,5. Zonder caravan rijdt de Audi 1 op 17. Kortom voor ons ideale trekkersauto en vooral ook een heerlijke caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.8 TFSI Quattro met een Kip

De ervaring van frits de jong met een Audi A4 Avant 1.8 TFSI Quattro (170 pk/125, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Kip Sun-line 41 TTZ van 1145 kg geplaatst op 07-09-2013:

L.S. ik heb de Kip een half jaar en ben 2 keer wegggeweest in Nederland. De stabiliteit vind ik prima ook zelfs met windkracht 5 tegen 6 aan op de Afsluitdijk.Alleen het brandstofverbruik neemt vors toe met die wind. Onder normale omstandigheden is het natuurlijk meer, maar valt mij nog mee. Ik heb niet gemeten maar zal dat volgende keer wel doen. De soloauto rijdt 1 op 10 ongeveer. Met groet, Frits.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI met een Hobby

De ervaring van Molenaar met een Audi A4 Avant 2.0 TDI (143 pk/105, Kw bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1353 kg geplaatst op 21-08-2013:

Perfecte combinatie: kracht te over; ideale rijsnelheid ca. 105 km/u in vijfde versnelling: verbruik ca. 1:10,5 (retour duitsland/oostenrijk/zwitserland). Harder kan bij inhalen, maar dan verbruik veel hoger. 6e versnelling met deze combi niet gebruikt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Hobby

De ervaring van M Beune met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 20-08-2013:

ondanks dat deze site inschat dat deze caravan te zwaar voor deze auto is, geeft ons kentekenbewijs aan dat max aanhanger gewicht 1600kg is. Dus weliswaar net aan de grens van het toelaatbare. Het rijden met deze combinatie gaat zeer goed, mede door de breedte van de caravan een zeer prettige wegligging. Ben ermee door Zwitserland, Frankrijk en Spanje gereden. Kleine bergweggetjes en binnensteden gedaan. Ook op snelwegen geen probleem bij inhalen van vrachtauto's en ingehaald worden, door bijv. coaches.

Ook de zijwind gevoeligheid viel mij erg mee. Voorheen een Hobby 540Ufe achter deze auto gehad, en deze was toch veel zijwind gevoeliger, dan deze 560KMFe. Wellicht speelt de breedte hier een rol?

Het brandstof verbruik viel nog mee. Ondanks dat ik niet heel zuinig heb gereden zijn we over 5000km toch gemiddeld rond de 9l per 100km gebleven.

Moet wel zeggen de A4 heeft een chiptuning gehad, en heeft ong 5-7% meer vermogen. Ook heeft ie een automaat wat het rijden met een caravan aanzienlijk aangenamer maakt. Wel moet je bij langere en steilere hellingen eerder handmatig terugschakelen, omdat je anders vermogen mist, je moet de motor wel op toeren houden. Ook bij het dalen goed rekening houden dat je qua caravan gewicht aan je tax zit, dus de snelheid niet te hoog op laten lopen. Op tijd terugschakelen en de motorrem gebruiken. Maar alles bij elkaar zeer goed te doen, zonder zweethandjes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] met een Chateau

De ervaring van geert met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Chateau Cantara 440 van 1400 kg geplaatst op 26-07-2013:

Wij zijn net terug van een vakantie midden Kroatie. Heb een Audi a4 avant 1.9tdi 130pk en een chateau cantara uit 2000.heb geen problemen gehad onderweg ook in de bergen deed hij het fantastisch met een gemiddeld verbruik van 1.op10. Heb er een 100km sticker op zitten waardoor ik in duitsland ook makkelijker in Zen vijfde versnelling kon blijven rijden. Al met al een fijne combinatie gr.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro met een Caravan

De ervaring van exmonteurke met een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro (211 pk/155, Kw bouwperiode: juli 2008 - november 2011) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1300 kg geplaatst op 25-07-2013:

een beest, je moet in je spiegels kijken en dan wordt je er aan herinnert dat je met een caravan er achter rijdt.
welke snelheid ook altijd volledige controle over de combinatie, verbruik viel nog mee 1/7,6km snelheid 100/120, waar hij solo een verbruik heeft van 1/11km het enig min puntje als het er 1 is heel bewust wegrijden of manoeuvreren want wielspin kun je vergeten het enige wat slipt is de koppeling. denk dus niet ik heb 4wd we gaan eens eff testen het enige wat je gaat ruiken is de koppeling. hiervoor een seat toledo tdi gehad maar daar speelde de caravan regelmatig mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Hobby

De ervaring van Bas met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2001) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1425 kg geplaatst op 08-06-2013:

Afgelopen jaar ben ik met deze combinatie naar Spanje gereden. Door de chiptuning veel extra comfort genoten in trekkracht.
Stabiliteit berg opwaarts: goed (zelf bij hoge snelheid)
Stabiliteit berg afwaarts: goed (controle op snelheid van belang!)
branstofverbuik 1:10,7 op 1300 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.5 TDI met een Hobby

De ervaring van kip m met een Audi A4 Avant 2.5 TDI (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 18-05-2013:

Bij een kruissnelheid van 110 loopt die 1-10 vlakke

Auto gechipt 190pk Bij gemiddelde snelheid van 110 autobaan loopt die 1-9 auto is ongekent sterk met passeren loopt geweldig en voeld de caravan niet.



weg trekkragt ten overvloed Maar gemiddeld 1- 9

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro met een Kabe

De ervaring van Henk met een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro (211 pk/155, Kw bouwperiode: november 2011 - april 2014) en een Kabe Onyx GLE/GXL van 1555 kg geplaatst op 04-01-2013:

De combinatie is erg stabiel ook bij ong. 115 km/h. Op hellingen van 20% makkelijk weggereden. Verbruik met caravan is 1 op 8, zonder 1 op 14. Op autobahnhelling van 5% met 100 km/h in 5 makkelijk naar boven gereden

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.5 TDI met een Jurgens

De ervaring van ronald van staveren met een Audi A4 Avant 2.5 TDI (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Jurgens Xcape van 1150 kg geplaatst op 03-01-2013:

moet inderdaad toegeven dat de audi erg slap op de veren staat heb zelf een audi 2002 25tdi avant met een fendt 470 tf 2002 volgens trekrapport goed

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro aut. met een Knaus

De ervaring van ron met een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro aut. (200 pk/147, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Knaus Sport 450 FU van 1230 kg geplaatst op 06-12-2012:

Deze auto speelt met een caravan als deze onder alle omstandigheden 5+ ! Hellingen van 15% vanuit stilstand geen probleem, uiteraard speelt de quattro techniek hier een belangrijke rol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI e met een Kip

De ervaring van dthb met een Audi A4 Avant 2.0 TDI e (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1130 kg geplaatst op 26-08-2012:

2012, via diverse campings in Frankrijk, Spanje en Portugal v.v. 4500 km gereden met deze mooie en goede combinatie. Met een bagagebox op dak, een gemiddeld verbruik van 1:10 bij snelheden tussen 100-110 km/uur.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] met een Eriba

De ervaring van Fam. Fles met een Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] (170 pk/125, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Eriba Living pulse 465 van 1400 kg geplaatst op 15-08-2012:

Afgelopen zomer met deze combinatie op pad geweest.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI MT bj. 2012 en Eriba Living Pulse 465 bj. 2007. Fijne en stabiele combinatie - auto kan prima meekomen in het heuvellandschap. Weg rijden op steile heuvel ook geen enkel probleem.
Ik heb overigens alleen de handmatige stand gebruikt, dat voelde prettiger aan dat in 'D-stand' rijden. Qua verbruik, kwamen we ongeveer 375 km met 1 tank - daarna weer vullen. Ons verbruik met de vorige auto was een stuk gunstiger. Het ging daarbij om een VW Passat var. 2.0tdi 103kw. bj. 2008.
De volgende auto zal voor ons niet weer een automaat worden en misschien toch wel weer een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] met een Fendt

De ervaring van gert van mil met een Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] (170 pk/125, Kw bouwperiode: november 2011 - september 2015) en een Fendt Saphir 490 TF van 1360 kg geplaatst op 11-08-2012:

In de zomer (2011)met de combinatie Audi A4 Avant 1.8 TFSI multitronic en onze Fendt Saphir 490TF uit 2004 op stap geweest.
Prima combinatie! We zijn over enkele bergpassen geweest, grote stukken op de snelweg gereden en secundaire wegen gehad en overal trekt de Audi de combinatie geweldig. Ook bij wegrijden geen enkele probleem gehad.
Zeer ontspannen rijden met de automaat die zijn werk perfect doet. Alleen bij afdalen even naar de handmatige stand.
Update in 2015. Audi trekt nog steeds uitstekend doch heeft ons nu twee keer in de steek gelaten op vakantie. Beide keren in Frankrijk waar de Audi dealers niet bereid waren tot enige vorm van service waardoor we ook twee keer met vervangend vervoer zijn teruggekeerd. Ondertussen vraag ik me af of de Audi met de multitronic automaat wel een standvastige caravantrekker is. Misschien geoptimaliseerd voor solo maar het lijkt dat er na een flink aantal kilometers caravantrekken en rijden op de automaat er toch iets fout gaat met de motor. Onderdruk in carter, nokkenasverstelling kapot en thermostaat kapot lijkt mij toch iets te veel voor een verwacht kwaliteitsproduct uit duistland.
Update 2016. Uiteindelijk heeft leasemaatschappij andere moter laten plaatsen doch ook die voldeed niet. Audi vervangen door identieke andere Audi A4. Deze heeft ons in het voorjaar laten staan in Frankrijk. Problemen met koelvloeistof en wederom niet te repareren in Frankrijk.
Deze zomer is deze Audi met caravan door in slaap gevallen fransman van de weg gereden waardoor caravan total loss is en Audi gerepareerd moet worden. Ondanks harde klap heeft Audi inzittenden perfect beschermd!
Ook deze Audi loopt uit de lease dus dit was laatste update.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.5 TDI quattro met een Fendt

De ervaring van Ad van der Steen met een Audi A4 2.5 TDI quattro (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 01-06-2012:

Geweldige sterke combinatie, eerder gereden met 1.9TDI maar met de 2.5 TDI Avant met automaat met de Fendt Saphir 450Q is het een lust om mee te rijden. Erg sterk, met name de hellingen bij Luik is een fantastische ervaring; Cruise control aantikken met 100km/u trekt de combinatie alles voorbij. Kogeldruk op 90kg geeft wat mij betreft een hele stabiele combinatie. Ook bij zijwind en stuur correcties blijft het allemaal strak achter elkaar. Het verbruik met nodige bergritten meegerekend is 1:8 maar daar kan je dan ook mooi mee op snelheid blijven EN incidenteel versnellen om vrachtwagen in te halen.Ook dan nog behoorlijke acceleratie. Brandstof gebruik solo 1:12.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI Quattro met een Eriba

De ervaring van G. Van der peet met een Audi A4 2.0 TDI Quattro (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2007) en een Eriba Touring Troll 554 van 1160 kg geplaatst op 22-03-2012:

Ik ben zeer enthousiast van de combinatie. Heb nooit iets van instabiliteit ervaren. Ook op de Franse peage met inhalen rond 120 km/uur blijft alles zeer stabiel.

De kogeldruk bedraagt 40-50 kg.

Het verbruik gemiddeld zonder caravan is bij de AUDI 1:14,7 met caravan en een snelheid op de Franse snelwegen tussen 100 en 110 bedraagt het verbruik 1:10

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI met een Eifelland

De ervaring van Wouter met een Audi A4 2.0 TDI (143 pk/105, Kw bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Eifelland Holiday 395 HF van 1025 kg geplaatst op 03-01-2012:

Bij juiste belading en maximale kogeldruk zeer prettige combinatie.
Dieselverbruik tussen 7.5 - 8 ltr/100km (zonder caravan op 5.5 ltr/100km)

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] met een Avento

De ervaring van HBJ. Ahlers met een Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] (180 pk/132, Kw bouwperiode: juli 2008 - november 2011) en een Avento Gran Turismo 470 TF van 1480 kg geplaatst op 05-12-2011:

De A4 Avant 2.0 TFSI 180PK/32NM met 8 stappen multitronic bevalt zeer goed als caravantrekker. Vooral met ingeschakelde adaptive Cruisecontrol is het een feest. Altijd de juiste versnelling en ingestelde snelheid, bergje op en bergje af. Zeer stabiele en krachtige combinatie ook bij lage toeren. Mijn beste in de 35jaar caravanervaring. Wel jammer dat verbruik bij kruissnelheid van 100km./u hoog is met ca. 1 op 7-9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Fendt

De ervaring van E.Willemsen met een Audi A4 1.9 TDI (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1995 - 1999) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1420 kg geplaatst op 04-10-2011:

Combi rijd fantastisch (130pk). Super strak en met gemak 110km/h. Verbruik ~ 1:12. Max laadvermogen caravan niet gebruikt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI e met een Dethleffs

De ervaring van Edwin Claessens met een Audi A4 Avant 2.0 TDI e (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Dethleffs Camper 490 van 1300 kg geplaatst op 24-04-2011:

In 2010 met Kerst op wintersport geweest. Vertrokken in Nederland met heel heel sneeuw!!.
Perfecte stabiele combinatie. Voor ons beste combinatie tot op heden. Goede balans tussen auto en caravan.
Zelfde combinatie eerder gereden met Volvo S60 D5, Toyota Avensis 2.2D. Dit is echt de beste keuze, lees combinatie.
Ook met snelheden van 100-110 km/uur absoluut geen probleem.
Bergritten in Swarzwald tot 14% prima te doen.
Kortom prima combinatie, aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI met een Dethleffs

De ervaring van grandpa met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 03-04-2011:

2010 de Audi 2.0 TDI met de standaard 140pk 320 Nm, 2e hands gekocht. Onze vorige auto, Ford Focus met 85PK, heeft ons 8 jaar lang met dezelfde caravan overal naar toegebracht en weer veilig thuis gekregen. De combinatie Focus / Dethlefts was een verre van een ideale combinatie maar met geduld, goed laden, vooral niet te hard rijden en het vermijden van steile hellingen aardig te doen.
Dan stap je over van de Focus naar de Audi, ik denk dat er geen groter verschil is van hoe je wel comfortabel op vakantie kunt gaan en ontspannen aan kunt komen. Wij doen al jaren Italië trips zonder vooraf te boeken en nemen ook elk jaar verschillende routes.
Afgelopen zomer weer richting Italie, deze keer Napels en de baai van Sorrento als verste bestemming. Via de Gothard, San Marino, Pescara, Foggia overgestoken naar Salerno en via Sorrento, Napels, Rome weer naar het noorden via Lago di Bracciano, Arezzo, Firenze enz. via tunnle de Frejus weer naar huis. Geen berg te hoog, geen klim te zwaar, waar het kon alles met 95 km/h op cruisecontrole in z'n vijfde versnelling. Het verbruik kwam uit op gemiddeld 1:11,3 dus zeker geen slurper. Al met al super tevreden met deze combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] met een Hobby

De ervaring van Philip met een Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] (180 pk/132, Kw bouwperiode: juli 2008 - november 2011) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1319 kg geplaatst op 11-02-2011:

Het rijden met de standaard 180 PK, 320 Nm was al geen probleem maar na een chiptunen naar 260 PK en 400 Nm is het het gewoon een feest. Er zijn er nog maar enkele die je kunnen bijhouden in de bergen.
Het brandstof verbruik is tevens ook iets lager geworden.
Inhalen op de snelweg gaat nu nog vlotter wat geweldig tijdens is tijdens drukte omdat je sneller en soepeler op snelheid bent.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro met een Beyerland

De ervaring van F.G. Goosmann met een Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Beyerland Quartz 470 TF van 1475 kg geplaatst op 30-10-2010:

Inderdaad een geweldige combinatie. Naar Frankrijk op en neer nergens problemen mee gehad. Na luik omhoog was probleemloos en wegrijden op steile hellingen idem. Ook het wegrijden op een ondergrond van natgras omhoog ging probleemloos. Het gemiddeld verbruik solo is 1 : 13,5 en tijdens de vakantie met caravan 1 : 9,8.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.7 TDI met een Dethleffs

De ervaring van Adri met een Audi A4 2.7 TDI (190 pk/140, Kw bouwperiode: juli 2008 - november 2011) en een Dethleffs Camper 520 V van 1400 kg geplaatst op 25-10-2010:

Deze combinatie voldoet erg goed, was gewend om met een kleiner type (DB 430) ter ijden, 10 cm. smaller, 140 cm. korter en 240 kg. lichter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.4 met een Hobby

De ervaring van W. van Brug met een Audi A4 2.4 (165 pk/121, Kw bouwperiode: 1997 - 2001) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 04-09-2010:

Hallo caravankiefhebbers, wij zijn met de audi A4 avant 2.4 met de hobby 560 kmfe naar Kroatië geweest en het voldeed perfect,het enige is dat de audi gauw in de kont hangt, ondanks verzwaarde vering achter. Zeer goede trekkracht. Veel vakantieplezier voor iedereen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Adria

De ervaring van B van Loon met een Audi A4 1.9 TDI (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1995 - 1999) en een Adria Adora 462 PU van 1200 kg geplaatst op 28-08-2010:

Ik rijd een A4 1.9 TDI 110pk 1290kg van 2000, mijn Caravan een Adria Adora 2004, leeggewicht 950, geladen 1300kg. Een kleine wijziging dus en dit omdat beide modellen niet in het keuze menu staan. Maar goed, ik ben er dit jaar mee naar Portugal geweest en dit is zo'n 1950km. Het is opzich wel redelijk gegaan, hoewel ik dit geen tweede keer doe. De auto doet het op het vlakke weggedeelte redelijk, zijn top is tussen de 105 en 110km . Ik kom van een 200pk auto af dus ik ben wellicht wat verwend. de snelheid is op het vlakke net voldoende een vrachtwagen te passeren. In de bergen wordt dat toch een ander verhaal. Na Parijs begonnen de stijgingen en moest ik van zijn 5e versnelling structureel terug naar de 4. Dit tot net onder Bordeaux, hier moest ik met regelmaat terug naar zijn 3e versnelling en lag de maximale zo snelheid tussen de 70 en 80km. De Pyreneeën waren alles behalve fijn, zo ook het noord oosten van Spanje. Hier moest ik met regelmaat in de 2e versnelling naar boven met een maximale snelheid van 50km per uur. De auto trok het wel en heeft me geen moment in de steek gelaten, zelf op de camping waar ik een helling op moest van 20% klom hij in zijn 1e versnelling goed naar boven. De overige helling op onze reis bedroegen gemiddeld zo'n 8 tot 9%, hier vind ik hem teleurstellend presteren. Vooral heb ik veel blauwtjes gelopen bij het inhalen van vrachtverkeer en overig verkeer welke een caravan achter zich hadden. Ik zou zelf adviseren met een dergelijke combinatie, minimaal 140pk daar waar het een TDI betreft, voor een benzinewagen lijkt 110 tot 115 pk wel te volstaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI met een Hobby

De ervaring van johan roxs met een Audi A4 Avant 2.0 TDI (143 pk/105, Kw bouwperiode: april 2008 - mei 2009) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 27-02-2010:

Prima combinatie. De auto lijkt het niet te merken dat er een caravan achter hangt. Het verbruik is ong 10 liter op 100, zonder caravan is dat 6,8 op 100. Prima dus. Bij kruissnelheid van net onder 100 kmh kun je prima in de 6e versnelling rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] met een Hobby

De ervaring van A. Smit met een Audi A4 2.0 TFSI [Multitronic] (180 pk/132, Kw bouwperiode: juli 2008 - november 2011) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 12-02-2010:

A4 Avant 2.0 TFSI Multitronic bevalt zeer goed als caravantrekker. Stabiel en al zeer krachtig bij weinig toeren. Kiest ook altijd automatisch het juiste toerental als hij op de cruisecontrol staat, zonder naar idioot hoger toerentallen te gaan op zelfs stijle hellingen bij 110 km per uur. Bij wegtrekken altijd goede tractie ook op gladde ondergrond. Is nu beter dan vorige Audi 2.5 TDI. Brandstofgebruik solo 1:12 met caravan en kruissnelheid 110 km/u 1 op 7,5-8

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.5 TDI met een Dethleffs

De ervaring van de jong met een Audi A4 Avant 2.5 TDI (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Dethleffs Camper 560 SK van 1600 kg geplaatst op 13-11-2009:

Niet doen, gaat helemaal fout, veel slingeren, bijna verongelukt door passerende auto's/mpv. audi was te licht en te slap afgeveerd.
Heb nu een BMW X5.probleem opgelost

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.6 met een Boottrailer

De ervaring van HansVl met een Audi A4 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Boottrailer 1000 kg van 1050 kg geplaatst op 26-10-2009:

Prima combinatie! Hoewel het relatief lage vermogen twijfel kan brengen, de versnellingsbak maakt alles meer dan goed. Het wegrijden op trailerhellingen is absoluut geen enkel probleem. Door de relatief korte 1e versnelling heb je heel snel het gewenste koppel te pakken. Het feit dat de motor ver naar voren staat geeft veel grip op de voorwielen. De combinatie rijd erg fijn op de snelweg, de 5 is uitstekend bruikbaar, en redelijk zuinig. rond de 1 op 10. Voor de vakantie naar italie heb ik toch een diesel aangeschaft, hoewel het technisch geen probleem zou moeten zijn met deze Audi, om wat meer vermogen te hebben op de lange duitse hellingen en door de Alpen. De combinatie van deze Audi en Trailer is zeker voor nederland uitstekend te noemen. Rustig weggedrag, goede verhoudingen in de versnellingsbak.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI [Multitronic] met een Burstner

De ervaring van Van Dyck roger met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [Multitronic] (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2003 - 2004) en een Burstner Averso 390 TS van 1070 kg geplaatst op 23-07-2009:

Audi A4 avant 1.9 131Pk multitronic en een burstner Fun 400 TS max gewicht 1000 kg.
Verleden jaar Italie : 4500 km bijna uitsluitend met de caravan want voor de rest openbaar vervoer naar alle grote steden. prima combinatie, geen problemen en een gemiddeld verbruik van 7.9 l/100km.
Dit jaar Frankrijk 5650 km waarvan ca 4500 met caravan. gemiddeld verbruik 7.1l/100km. Gemiddelede snelheid over gehele traject (ca 20% autobaan) 58 km/uur
Ik rijdt maximum 90km uur op cruise control met de caravan. Volgens boordcomputer verbruik bij 90 km/h (cruise control) gemiiddeld 7.8 l/100 km. bij 100km/h 9.2l/100km. Bij trajecten van ongeveer 200 a 250km is dit een tijdsverschil van ca 15 minuten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Hobby

De ervaring van Marius met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1500 kg geplaatst op 15-07-2009:

Prima ervaringen met deze combinatie. 2x mee naar Spanje gereden. Via Millau en via Lyon. Beladen en 4 volwassenen. Zowel snelheid stabiliteit (wegligging) als verbruik vieln erg mee. Op snelweg bijna altijd in 6e versn. kunnen rijden met cruisecontrol. Max snelheid in Frankrijk 120kmh gereden. Klimmen gaat goed, wel op tijd terugschakelen om op toeren te blijven.
Kogeldruk rond 75-80kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 TDI met een Hobby

De ervaring van bart arendsen met een Audi A4 Avant 2.0 TDI (143 pk/105, Kw bouwperiode: april 2008 - mei 2009) en een Hobby Prestige 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 19-08-2008:

Onze ervaring is dat hij bij flauwe bochten erg onrustig wordt achter de auto. Je voelt dat de caravan rechtdoor wil en dat de auto steeds moet corrigeren. sneller als 80 km/uur is niet echt aan te raden. En boven geschreven klopt dus wel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] met een Beyerland

De ervaring van erik met een Audi A4 Avant 1.8 TFSI [Multitronic] (160 pk/118, Kw bouwperiode: april 2008 - november 2011) en een Beyerland Wenge 400/2 van 1320 kg geplaatst op 11-08-2008:

dit is bijvoorbeeld je vooruitzicht

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Burstner

De ervaring van Vroemen met een Audi A4 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Burstner Ventana 455 van 1350 kg geplaatst op 08-08-2008:

Rij nu 2 jaar met deze combinatie en auto doet het onder alle omstandigheden goed. Geen problemen ondervonden. Meeste hellingen kunnen in zijn 4e of soms 3e versnelling genomen worden. Verbruik van de auto is gemiddeld ongeveer 8,5 liter/100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] met een Fendt

De ervaring van Herman met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 07-07-2008:

Net terug van een geweldige vakantie in Italïe, ruim 4500 Km gereden. Geen enkel probleem met onze combinatie, ook het gebruik was naar volle tevredenheid ( 9 -10 liter /100Km). 6e versnelling is eigenlijk niet te gebruiken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Kip

De ervaring van mielpaso met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Kip Star Line 44 van 1275 kg geplaatst op 15-05-2008:

Onze Audi A-4 TDI 1.9 deed het zeer goed op onze reizen naar Zwitserland, Italie en Frankrijk. In de hoogste versnelling geen probleem. Topsnelheid ruim 120 km/u (Italie) haalbaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] met een Wilk

De ervaring van Reg Hayes met een Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Wilk S4-490 UE van 1428 kg geplaatst op 11-05-2008:

De combinatie Audi/Wilk rijdt zoals in de berekening omschreven. Rijden gaat zo gemakkelijk dat het belangrijk is om vanwege de gewichtsverhouding in landen als Frankrijk niet te hard te gaan rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] met een Wilk

De ervaring van Reg Hayes met een Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Wilk S4-490 UE van 1428 kg geplaatst op 11-05-2008:

De combinatie Audi/Wilk rijdt zoals in de berekening omschreven. Rijden gaat zo gemakkelijk dat het belangrijk is om vanwege de gewichtsverhouding in landen als Frankrijk niet te hard te gaan rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] met een Fendt

De ervaring van Jan Gerrit met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 26-03-2008:

Wij zijn in 2007 met auto en caravan naar zuid frankrijk gereden in 2 dagen. het is ons zeer goed bevallen, de auto deed het zeer goed ik kwam aan in frankrijk met een gemiddelde snelheid van 83 km per uur volgens de boord computer, dus lekker door gereden. hiervoor hadden wij transporter t4 102 pk maar de audi bevalt mij stukken beter, helaas heeft de audi minder bergruimte. wij zijn een gezin met 2 kinderen 6 en 8 jaar oud. het verbruik was veel beter als dat van de bus, geef mij maar de audi.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic] met een Tabbert

De ervaring van Marco met een Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic] (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Tabbert Puccini 540 E (2,30) van 1565 kg geplaatst op 17-01-2008:

Op papier is de combinatie niet toegestaan. Toch ervaring hiermee opgebouwd sssst.
Het is jammer dat de papierwinkel niet klopt, want de combinatie rijdt voortreffelijk. Dit is vooral te danken aan de multitronic. Onvoorstelbaar. Op de vlakke weg met 95 op de teller op cruisecontrol 2000 toeren. En dat voor een benzine motor. Op autobaan hellingen houdt de cruisecontrol de auto keurig op snelheid. De toerenteller zie je dan wel varieren tussen de 2000 en 4500 toeren. Naar beneden is het bijzonder dat de multitronic zelf terugschakeld en op cruisecontrol kan blijven rijden. Dat terugschakelen gebeurd pas als de snelheid met ca 10km toeneemt. Dat is even wennen. In de bergen geen problemen ondervonden. Een lange 10% helling en een korte 17% helling met haarspeldbocht gingen ook goed. Een heerlijkheid is het zelflerende karakter van de multitronic. Volbeladen met caravan erachter vraagt een zelfde voetdruk om op snelheid te komen als solo. De multitronic kiest zelf direct een hoger toerental. Zo is het rijden niet vermoeiend. Optrekken op de invoegstrook bleek ook goed te gaan. Bij drukte gebruikte ik wel eens de flippers op het stuur om snel vermogen beschikbaar te hebben. Bij inhalen trok ik soms kortstondig ongemerkt door tot soms 120 km/uur. 95 bleek de beste snelheid te zijn.
Dat de auto stabiel reed kwam ook door een goede belading. De Tabbert weegt leeg al bijna 1600 kg ten gevolge van oa mover, accu, omnistor, extra tempur matrassen, en vele andere vaste extra's. Het gewicht op beide wielen is zo gelijk mogelijk gemaakt. De kasten waren praktisch leeg. De kogeldruk precies 80 kg. Alle zware spullen lagen zo ver mogelijk naar voren in de auto. Op het dak van de Audi zat een hapro 8.4 box (600l). Die zat ook vol (ca 80kg). In zuid Europa een Bora meegemaakt. Hoewel dat voor het eerst was dat de caravan voelbaar achter de auto hing is er nooit sprake geweest van instabiliteit. Onvoorstelbaar. Het verbruik is ca 14 liter per 100km (Gem over 3500 km). Om de ca 480 km moesten we een tankstop maken. Een minpuntje: bij het achteruit rijden gaan de parkeersensoren piepen en dat is irritant en niet uit te zetten.
Al met al ben ik zeer enthousiast over de combinatie. Echter door het papierwerk wat de combi niet toestaat stap ik over op een Audi A4 Avant TDI die in het voorjaar 2008 op de markt gaat komen. Die mag de Puccini wel trekken. Er is geen twijfel mogelijk, de multitronic komt er weer in.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.8T met een Kip

De ervaring van K. Marschall met een Audi A4 Avant 1.8T (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2004 - 2008) en een Kip Grey Line 44 TDB Special van 1300 kg geplaatst op 26-12-2007:

Wij rijden deze combinatie sinds augustus 2007. In nederland mee gereden, alleen vlakke weg. In nederland 5e versnelling goed bruikbaar. Brandstof verbruik 1:10 zeer gunstig. Combinatie zeer stabiel ook bij zijwind.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Chateau

De ervaring van J.Osinga met een Audi A4 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2001 - 2004) en een Chateau Calista 390 HU van 1100 kg geplaatst op 28-08-2007:

De wagen is uitgerust met een powerbox. (128 pk/310 Nm). Een dijk van en combinatie. Uiterst stabiel en een snbelheidsovertreding is in Nederland met deze combinatie zomaar gemaakt.....Kruissnelheid tussen de 95 en 100 km/uur is onder bijna alle omstandigheden ontspannen haalbaar. Het verbruik is tijdens caravanritten zeer acceptabel: max. 9 liter per 100 km. Wel loopt de motor bij deze snelheden het mooist rond in de vierde versnelling (bij 2600 tot 2800 O/M). In de vijfde versnelling (ca. 2000 O/M) krijg je het gevoel dat de motor "zwoegt".

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 met een Knaus

De ervaring van Linnenbank met een Audi A4 2.0 (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Knaus Sport 450 FU van 1245 kg geplaatst op 31-07-2007:

Mijn ervaring is eigenlijk precies zoals het rapport van deze website omschrijft. Over het algemeen is er goed te rijden met deze combinatie maar bij een flinke klim zoals de brennerpas is de derde versnelling wel nodig. Snelheid zakt nooit onder de 80 km per uur maar echt over is er dan niet ook niet. Aan te raden is om de auto bij een sterke klim niet onder de 3300 tpm te laten komen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Hobby

De ervaring van Christophe met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2001) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1450 kg geplaatst op 05-06-2007:

Zolang het vlakke wegen zijn of éénmaal aan het rijden op hellingen, geen probleem.
Van zodra men moet vertrekken op hellingen, een ramp.
Moordend voor de koppeling!
Ieder jaar heb ik file voor de Gothard, bloed,zweet en tranen kost mij dat.
Zopas ben ik overgeschakeld naar een automaat.
Na het verlof vertel ik hier meer over.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 2.0 TDI met een Knaus

De ervaring van Hans Koole met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1380 kg geplaatst op 07-05-2007:

Heerlijke trekauto! Standaard 140pk 320 Nm tot 195 pk 406 Nm gechipt door JD Engineering. In de vijfde versnelling met 110 km/uur over de Autoroute du Soleil. Heuveltje op, heuveltje af zonder terug te moeten schakelen. Gemiddeld verbruik is bij 110 km/uur wel wat hoger (1 op 9) dan bij 90 km/uur (1 op 11-12). Zonder caravan 1 op 16.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A4 1.9 TDI met een Knaus

De ervaring van koen joris met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Knaus Sudwind 580 EU van 1450 kg geplaatst op 28-01-2007:

De A4 avant 19 tdi trekt deze caravan ,dankzij zijn hoog koppel op lage toeren,beter dan mijn vorige auto ,een BMW 520 touring met zijn 150pk benzinemotor
zeker als het bergop gaat Het verbruik met de A4 is rond de 10 ltr diesel gem. Gemeten op traject Antwerpen -Zuid Frankrijk Waar mogelijk kruissnelheid 110 km/h met snelheidsregelaar ,dit scheelt zeer veel in vergelijk met zelf gasgeven
Mvg Koen

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Audi A4.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Audi A4 1.9 TDI met een SunRoller

De ervaring van RAFAEL JOSE CRUZ met een Audi A4 1.9 TDI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een SunRoller Jazz 42 van n.b. kg geplaatst op 28-01-2007:

IS VERY GOOD


Audi A4 2.0 TDI met een Elddis

De ervaring van Daryl Phillips met een Audi A4 2.0 TDI (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2011-2015) en een Elddis Avante 564 van 1415 kg geplaatst op 28-01-2007:

Brand new to caravanning and already had a 2015 A4 model 2.0tdi 177 Quattro. Settled for an Elddis Avante 564 2012 and thanks to the review on this site I was confident in the outfit match.
My third time out using this outfit was a trip to Cornwall from the North East then back again via North Wales. These journeys saw me using two, three and four lane motorways, A and B class roads. In total around 1100 miles in a week. I have to say as a caravan mere novice this car and this van are perfectly matched.
I\'ve had only a small amount of clutch smell and that was when the sat nav directed me down a road I immediately saw was not caravan friendly. To get out I had to reverse out up a quite steep incline back onto the A road.
The stability of this outfit is fantastic running with an 80kg nose weight, so much so I easily built up the confidence to pass many an HGV (or slow moving car)
The car returned an MPG figure of 30mpg travelling to Cornwall and took it all in its stride. Whilst the match says 6th gear is not of much use I did find I slotted in to it to give the 5th cog a rest and to drop the revs for better MPG. On a whole I\'d wholly agree on the 4 1/2 stars for the match of this outfit


Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] met een Coachman

De ervaring van Andy Alexander met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2004) en een Coachman Amara 560/6 van 1467 kg geplaatst op 28-01-2007:

The Audi A4 pulls the Amara 560/6 no problems. Plenty of power with approx. 32-33 MPG. The noseweight has to played with as the first time out the whole this was a bit lively. Once I got that sussed we rode a lot better. The car is getting on so may change it for a Santa Fe.


Audi A4 1.8T [Multitronic] met een Lunar

De ervaring van chris barney met een Audi A4 1.8T [Multitronic] (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Lunar Solaris van 1410 kg geplaatst op 28-01-2007:

Had car chipped mainly to increase torque to make it compatiable with a TDI. Some confusion of max braked towing weights, as some other sites show this as 1400kg, wheres this site and Audi state 100kg.


Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro met een Coachman

De ervaring van Ben met een Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2008) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1400 kg geplaatst op 28-01-2007:

Out on the open road, the Audi towed reasonably well, pulled well and was stable, I think helped by the 4 wheel drive. Rarely got into 6th even on motorways, and neeed to travel at 60+ mph to avoid having to drop gears on inclines.. Issues came when moving and reversing van on sites, simply this car is to highly geared for this, and resulted in clutch abuse. Quattro is awesome, and would recommend only with lighter vans.


Audi A4 2.0 TDI Quattro met een Sprite

De ervaring van Mike Audsley met een Audi A4 2.0 TDI Quattro (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2007) en een Sprite Alpine 2 van 1173 kg geplaatst op 28-01-2007:

Excellent - wouldn't know we had a caravan if it wasn't for that big white thing that keeps following us, great on diesel consumption


Audi A4 2.5 TDI quattro met een Caravan

De ervaring van guy day met een Audi A4 2.5 TDI quattro (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Caravan van 1400 kg geplaatst op 28-01-2007:

I've had the car (an auto) from new in 2001 and still don't want to change it. It is used for trailer towing (caravan chassis) rather than caravan and goes like a train! Marvellous on hills and has kept 120mph with the trailer fairly heavily laden on a gentle uphill for 3miles or so. The 4WD is good for wet grass sites and I've sailed past others with spinning wheels. 25-28mpg when motorway towing. I can't fault it.


Audi A4 Avant 2.0 TDI e met een Swift

De ervaring van ANDY GAMBLES met een Audi A4 Avant 2.0 TDI e (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2009-2015) en een Swift Challenger 510 van 1535 kg geplaatst op 28-01-2007:

Seems to tow well.


Audi A4 2.7 TDI met een Fleetwood

De ervaring van R. Lake met een Audi A4 2.7 TDI (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2006-2007) en een Fleetwood Heritage 560-4 van 1480 kg geplaatst op 28-01-2007:

Audi 2.7 tdi tows very well plenty of power and has plenty of power to overtake easily. Only slight problem is pulling away from standstill on a 1/10 hill. Have towed 2000 miles this year with no trouble


Audi A4 2.0 TDI Quattro met een Bailey

De ervaring van Tim met een Audi A4 2.0 TDI Quattro (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2007) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1315 kg geplaatst op 28-01-2007:

Note ** 2003 Audi 1.9 TDI Quattro Sport **
Travelled to Toulon and back from North Devon.
Utilised A roads Motorways and Toll roads on outbound journey. Return required use of some minor roads in UK.
Exceptional car, with masses of grip and ability to overtake on inclines (Dual Carriageway). Significant stretches of road able to run in 6th Gear, though small inclines soon required a change down to 5th. Can not recall less then 4th gear required. Basically gear ratios very good for progression on all roads. 4 Wheel drive in campsites and for those steep hill starts a massive plus.
Be wary of Nose weights obviously as towing, but I used between 70-80KG and found that to be effective. Only time I found very unsettling was Dover M20 which seems to be a terrrible road with undulations and pitting which coupled with being used to good roads in France required an alteration to driving style.
Average mileage a day doing two 3hour shifts at 170 miles. (France)
Average fuel between 26 - 29 MPG dependant on road.
Only times for tension is when overtaking HGV and then passed on outside by exceptionally fast larger vehicles (Landrover Discovery, Toyota Landcruisers etc). You do feel increased buffeting and could see benefits of larger vehicle.
Great Car........


Audi A4 1.9 TDI met een Bailey

De ervaring van dp met een Audi A4 1.9 TDI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Bailey Ranger 510/4 van 1223 kg geplaatst op 28-01-2007:

no real problems, audi a4 will tow easily, mpg down to around 30 to 33 at a steady 50mph.


Audi A4 2.0 TDI met een Coachman

De ervaring van John Robins met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Coachman Amara 380/2 van 1205 kg geplaatst op 28-01-2007:

2006 A4 Avant 2.0 TDI and 2007 Coachman Amara 380/2

Into my 4th year towng the Coachman, no problems at all. If I stay below 60 the outfit does 32mpg on the motorway and I have not had any cooling problems. The car even tows uphill on wet green lanes provided you are careful with the throttle. Who needs 4 wheel drive?


Audi A4 2.0 TDI met een Bailey

De ervaring van K. Jarvis met een Audi A4 2.0 TDI (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Bailey Ranger GT60 520/4 van 1321 kg geplaatst op 28-01-2007:

I have 2008 Audi 2.0 tdi and regularly tow my Bailey Ranger GT60 520/4 in Britain and on the continent. The car copes with this very well. On motorways it is easy to forget that you are towing as it easily deals with any gradient you are likely to meet and still has plenty in reserve.


Audi A4 2.7 TDI [Multitronic] met een Swift

De ervaring van Richard Lake met een Audi A4 2.7 TDI [Multitronic] (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2006-2007) en een Swift Challenger SE 480 van 1420 kg geplaatst op 28-01-2007:

I have towed this combination for a couple of years and has proved to be good and stable. Only time I have had a slight problem is on a steep slope from standstill. But this I think is due to the TDI having a turbo lag until the revs get up a bit [2000] . Otherwise it has been great.


Audi A4 2.5 TDI quattro met een Coachman

De ervaring van Paul Weedall met een Audi A4 2.5 TDI quattro (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Coachman Pastiche 535/4 van 1518 kg geplaatst op 28-01-2007:

Fantastic car owned for 6 years, love the coachman pastiche 535/4. I have towed for near 30years and allbeit we both love the outfit.We have got a problem of (the tail wagging the dog). We have tried different ways of reducing this and the only way seems to increase the nose wieght above the towcars max i.e. to 90kg. I have contacxted the CC and although they confirm that the outfit is spot on, when they tested the Audi 2 of the Judges past comment that the car was twichy at high speed. I am now considering a Volvo the replace my Audi. Sob Sob, any one else encountered the same.


Audi A4 2.0 TDI met een Bailey

De ervaring van Dave Pook met een Audi A4 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Bailey Pegasus 534 van 1466 kg geplaatst op 28-01-2007:

The A4 perform's really well, lots power up hill and very stable on the motorway. Though only get 24 - 27 mpg towing.


Audi A4 2.0 TDI met een Bailey

De ervaring van Graeme Putt met een Audi A4 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Bailey Pegasus 534 van 1466 kg geplaatst op 28-01-2007:

Does anyone have the formula to calculate the vin plate percentage in terms of gross train weight of the car


Audi A4 2.5 TDI met een Adria

De ervaring van paolo met een Audi A4 2.5 TDI (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Adria Adora 542 PU van 1401 kg geplaatst op 28-01-2007:

ottima recensione ma l A4 in sesta marcia fa veramente fatica RPM troppo basso


Audi A4 1.9 TDI met een Swift

De ervaring van Stewart met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2001) en een Swift Challenger 490 van 1550 kg geplaatst op 28-01-2007:

absolutely fine,no lag on hills as long as you're in the right gear, no bounce as teh avante is very stiff


Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro met een Abbey

De ervaring van Richard Ellis met een Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro (239 pk/176 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Abbey Vogue 470 van 1310 kg geplaatst op 28-01-2007:

Towing with my Audi A4 3.0L TDI Quattro is a pleasure to behold! Loads of power, with more than enough in reserve if needs be. With the Audi being Quattro and the AL-KO stabiliser being so good the van tows solid and as rock, no sway or snake, in fact the biggest problem I have is keeping my outfit under 60 mph on the motorway! To sum up the Audi as a tow car, “ACTUNG PANZER!!!”


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Swift

De ervaring van Bas met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Swift Charisma 560 van 1450 kg geplaatst op 28-01-2007:

I have towed this combination for about 3 years and the only concerns I have had is when reversing. The clutch soon gets hot, and I think the reversing gearing is too high . I bought the car second hand, at 40000 miles, and it already had a tow bar fitted, but soon after, because of the issues with reversing I changed the clutch. It was almost down to rivets. Even with the new clutch the reversing issue didn't go away. Apart from that I am happy with the towing capability.


Audi A4 2.0 TDI met een Abbey

De ervaring van Gwilym Meirion Jones met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Abbey GTS Vogue 416 van 1363 kg geplaatst op 28-01-2007:

I have an Audi A4 S line 140 to tow aan Abbey GTS VOUge 416 . I have no problems with it at all. I have towed it all over UK but have recently been told I am over weight. I can not get a proper answer from anybody as to whether I am legal or not.


Audi A4 1.9 TDI met een Abbey

De ervaring van sarah taylor met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Abbey Vogue 540 van 1469 kg geplaatst op 28-01-2007:

thanks for better help the english totaly dont advise me to pull the van at least i know that it will be ok


Audi A4 2.5 TDI [Multitronic] met een Geist

De ervaring van leonard askew met een Audi A4 2.5 TDI [Multitronic] (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2004) en een Geist LV550 van 1490 kg geplaatst op 28-01-2007:

towed with my wifes a4 2.5 tdi multitronic convertible! no problems at all! a bit of tut tutting on site from 4x4 owners, who wished they had the same fuel consumption (averaged c31mpg with van on back).unusual outfit ,but so far very successful.


Audi A4 Avant 2.0 TDI [Multitronic] met een Coachman

De ervaring van Graham Daniels met een Audi A4 Avant 2.0 TDI [Multitronic] (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Coachman Amara 530/4 van 1500 kg geplaatst op 28-01-2007:

This Audi diesel has the power and torque to perform well with the Amara except that it is a relatively light car and I need to load the car to maintain a better caravan to car weight balance. This is well worth it as I have a car that returns 44 mpg solo and 30 towing. It will also pull at 50-60 on motorways in 6th gear quite comfortably.


Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro met een Sprite

De ervaring van Andy met een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2006-2008) en een Sprite Alpine 4 van 1195 kg geplaatst op 28-01-2007:

My first caravan so not exactly a seasoned expert, although i have towed many heavy trailers with my transit van for years.The car tows my sprite alp 4 very well and feels very stable.Power feels fine and makes for a nice tow in my opinion.Quattro well recommended especially on wet roads and wet grass on site.Got me across many sloppy wet sites in this country where fwd would have never done the job.


Audi A4 Avant 2.0 TDI met een Eriba

De ervaring van Nexus 4 met een Audi A4 Avant 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 28-01-2007:

No problems towing what is a light weight caravan, however l have just had to have a new clutch fitted.


Audi A4 2.0 TDI met een Swift

De ervaring van Paul Bennett met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Swift Challenger 540 van 1490 kg geplaatst op 28-01-2007:

I use a Audi A4 S-Line 2.0TDi 140 to pull my Swift Challenger540 and although it exceeds the old fashioned idea of 85% it tows great, plenty of power and good stopping power, if anything the 4wd would suit better due to some minor torque steer is felt on steep inclines and full throtle


Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro met een Eriba

De ervaring van Elena met een Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2008) en een Eriba Nova GL/SL 530 FB van 1500 kg geplaatst op 28-01-2007:

This combination works just fine for me but not for the first timer as this is one heavy van once it is full


Audi A4 2.5 TDI quattro met een Bailey

De ervaring van bob met een Audi A4 2.5 TDI quattro (180 pk/132 Kw, bouwperiode: 2001-2004) en een Bailey Senator S5 Oklahoma van 1447 kg geplaatst op 28-01-2007:

Excelllent tow car. Mine is the Avant which isn't listed here so I've picked the saloon as it's similar. The engine is very torquey and handles the heavy Senator with little effort. Stability is excellent even when loaded and with high sidewinds. Motorways are a breeze with the outfit sitting very comfortably at 65/70 mph. What I love about this car is you get most of the benefits of a 4x4 but it still drives like a GTi. Best of both worlds? You bet!


Audi A4 2.0 TDI met een Bailey

De ervaring van Graham Daniels met een Audi A4 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Bailey Ranger 510/4 van 1223 kg geplaatst op 28-01-2007:

We bought the Audi Avant as a car we could use daily and tow a caravan at the weekend. The car is very stable and pulls in 6th gear comfortably at 60 returning 35+ mpg towing and 44+mpg solo.


Audi A4 Avant 2.0 TDI met een Bailey

De ervaring van Wayne Hinsley met een Audi A4 Avant 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 28-01-2007:

Audi an excellent car, but not a good tow car! Poor match for our Pageant S6, stability very poor and clutch nearly burnt out twice on hill starts. Even when reversing onto pitch the clutch would start to smell. This caused stress always worrying if clutch would make it! I would only give this car 2 stars because of this. We have freind with similar car but only towing a Ranger and they have experienced the burning clutch smell too, and had the hydraulics go on clutch. Did have plenty of power though!


Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] met een Avondale

De ervaring van Andy met een Audi A4 2.0 TDI [Multitronic] (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Avondale Osprey van 1470 kg geplaatst op 28-01-2007:

The Audi A4 convertible pulls the Osprey with no problem at all, no lacking in preformance. although it has an automatic gear box, the multitronic paddle gear change allows to change gear easily if you wish. Only on the steepest hills did I feel the need to change down a gear other than that it took every thing in its stride. The Car and van combination also looks damn good.


Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro met een Eriba

De ervaring van jon met een Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2008) en een Eriba Nova S 540 van 1725 kg geplaatst op 28-01-2007:

This car is so stable when towing my hymer, i just love it


Audi A4 1.9 TDI met een Adria

De ervaring van tez met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2001) en een Adria Adora 532 LT van 1210 kg geplaatst op 28-01-2007:

great combination


Audi A4 1.9 TDI met een Adria

De ervaring van terry blackburn met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2001) en een Adria Adora 532 LT van 1360 kg geplaatst op 28-01-2007:

my audi a4 pulls the adria adora with ease,bearing in mind my audi is the 85 kw (115 bhp) version. if you are concidering a simular wieght ratio on your towing combination, have no fears.the only noticable difference is with the fuel consumpsion,which lowers slightly, not so much if you get in top gear and trundle along at about 55mph,...


Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] met een Bailey

De ervaring van Harry Milburn met een Audi A4 Avant 1.9 TDI [6MT] (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2004) en een Bailey Senator Arizona van 1406 kg geplaatst op 28-01-2007:

great car it wants to go well over the speed limit if you let it it pulls well in all gears, van never moved when overtaken by trucks , got over 30 miles to the gallon


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Swift

De ervaring van Mike met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Swift Challenger 550 van 1414 kg geplaatst op 28-01-2007:

I have been towing this combination for the last two seasons with no dificulty what so ever. Fuel consumption around 35MPG and able to cruise at legal limits.


Audi A4 Avant 1.8T Quattro met een Ace

De ervaring van Tim met een Audi A4 Avant 1.8T Quattro (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 1999-2001) en een Ace Jubilee Envoy van 1266 kg geplaatst op 28-01-2007:

Its actually the 180 bhp T Sport not listed Quattro. I have towed the Ace no problem, hardly notice it is there. 4wd makes it tow wherever and it is always stable, even when windy. Only downside is 28-30mpg normally drops to 19-20mpg when towing. But to buy a diesel is V expensive and I only do 10k a year. A great car and van.


Audi A4 1.8T met een Lunar

De ervaring van james smith met een Audi A4 1.8T (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Lunar Zenith 5 van 1205 kg geplaatst op 28-01-2007:

I tow with an A4 1.8t convertable which pulls my Zenith 5 with no problems. The boot space isn't massive but the fact that when you arrive you are able to drop the roof on those sunny days makes up for this.
I feel it is a good choice as a tow car.


Audi A4 1.9 TDI met een Elddis

De ervaring van Charles de Schoolmeester met een Audi A4 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Elddis Avante 482 van 1265 kg geplaatst op 28-01-2007:

Good ESP front wheel traction tie on the A4 is excellent on wet grass or poor traction surfaces. On full payload on average A roads and B roads the A4 averages 48.6 mpg (diesel fuel A4 saloon with 130bhp). The Elddis Avante 482 is excellent - easy to manouvre, stability is superb with friction pads on tow hitch. I would give the unit 8/10 for all round performance.


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Lunar

De ervaring van Alexander Thomson met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Lunar Quasar 566 van 1395 kg geplaatst op 28-01-2007:

Have had absolutely no problems with this unit. I find it very stable and it will happily cruise at 60mph. Have even had the unit out on windy days (not my chioce!) and found it to be fine as long as you respect the conditions and adjust the speed accordingly. I would agree with the last review, an A6 or A4 quattro would be better as the 1.9Tdi is a bit breathless on long climbs. Personally I would go for the A4 3.0L Quattro for better power to weight ratio.


Audi A4 Avant 1.9 TDI met een Bailey

De ervaring van Jamie McRobie met een Audi A4 Avant 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2004-2008) en een Bailey Pageant Auvergne van 1285 kg geplaatst op 28-01-2007:

A4 Avant - great car solo, but you have to be very careful towing this weight of caravan - Put the awning in a roofbox and the heavy items in the car and you will be OK - but dont try and overtake downhill, and think about it on the flat. 115bhp doesnt sound much but with the torque you are able to overtake on the hills.
Thinking of changing up in size - poss A6 or even Mondeo Estate.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker