Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Kia Niro

Sorteer op:

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Kip

De ervaring van Joost met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Kip Kompakt 37 EKV van 1000 kg geplaatst op 06-11-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Een bijzonder auto die KIA Niro, werd uitsluitend als hybride of plug-in hybride met automaat geleverd. Inmiddels is ook een volledig elektrische versie in het aanbod.

Dit verslag gaat over een nieuw gekochte en in april 2019 afgeleverde Niro Hybride. Bijzonder is dat deze hybride volgens KIA een caravan mag trekken tot 1300 kg, dit in tegenstelling tot de meeste andere hybrides. Een belangrijk aspect bij de aankoop van deze auto was het rijden met caravan. En met de Kip Kompakt met een leeggewicht van 730 kg, een veilige marge om zonder bedenkingen het heuvel/bergachtige buitenland in te trekken.

De positieve rijervaring betreft de koersvastheid en stabiliteit van de Niro. Je voelt de caravan maar de auto voelt geen moment instabiel of te zacht door ‘deinen’ bij oneffenheden zoals verkeer drempels of kuilen in het wegdek.

De mindere ervaring betreft het verlies aan trekkracht op langere hellingen als de batterij uitgeput raakt (nog één streepje op de meter) en de 40 pk van de elektromotor volledig lijkt weg te vallen. Extra vervelend is dat de, bij normaal (zonder caravan) gebruik, voortreffelijk schakelende automatische versnellingsbak dan niet meer terugschakelt (kick-down) en op handversnelling (sportstand) overgeschakeld moet worden. De eerste keer word je hierdoor zeer onaangenaam verrast, want de snelheid neemt zodanig snel af dat je plotseling wordt ingehaald door grote vrachtwagens. Onaangenaam, maar door het verrassingseffect, ook onveilig en daarom zeer onwenselijk gedrag van de auto.

Als het al zo is dat dit onvermijdelijk is met deze hybride, dan is het ontbreken van enige instructie hoe te rijden met caravan, een ernstige tekortkoming. Om het stilvallen te voorkomen heb ik, door kort gas terug te nemen, de automatische bak eerder laten terugschakelen of heb ik met de hand (in sportstand) geschakeld om de benzinemotor in ieder geval hoog in de toeren te houden. Daar een toerenteller ontbreekt doe je dit op gehoor. Of dit de juiste manier is weet ik niet.

Mijn ervaring heb ik recent (11/7) teruggekoppeld aan de dealer, waar men dit ‘voor het eerst hoorde’. De auto is in de werkplaats uitgelezen maar alles is in orde bevonden. Toch vreemd dat dit verschijnsel niet bekend is en al optreedt bij een lichte caravan met nauwelijks meer dan de helft van trekgewicht uit de Kia brochure (p.37). Nog vreemder is het wanneer ik een paar dagen later een buurtgenoot met een splinternieuwe Niro zie thuiskomen met een eveneens lichte caravan (Eifelland 675 kg) met exact dezelfde ervaring.

De beide praktijkervaringen zijn voor mij voldoende aanleiding om aan KIA nader onderzoek respectievelijk aanvullende maatregelen te vragen.
Hoewel bovenstaand beschreven vermogens terugval de directe aanleiding is voor deze reclamatie, wil ik niet nalaten te vermelden dat rijden met cruise control in bepaalde gevallen is af te raden. Vooral bij geleidelijk oplopende (autobahn) hellingen met een snelheid van 85-90 km/h pendelt de automaat op en neer tussen 4e en 5e versnelling. Dit onrustige gedrag is niet plezierig en het verbruik neem ook flink toe.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Caravelair

De ervaring van Leo met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 07-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

In vervolg op mijn eerdere review over deze combinatie is er nog iets om rekening mee te houden:
De benzinemotor van de Kia Niro levert 105 pk bij 5700 toeren en heeft een koppel van 147 bij 4000 toeren.
Je hebt dan niet erg veel vermogen om met een caravan van 1300 kg hellingen te kunnen 'beklimmen'.

Mijn caravan is niet al te groot: 1145 kg volgeladen en ook niet erg breed: 2.10 meter. Dat kan de auto op de benzinemotor redelijk trekken; op gemiddelde hellingen kom ik dan nog met 80 km/u omhoog in de vierde versnelling. Dat is ruim voldoende.

Nu heeft deze auto (soms) ook nog ondersteuning van de elektromotor, waardoor het vermogen naar 141 pk gaat en - nog belangrijker - het koppel naar 265 Nm bij een vrij laag toerental. Dat voelt fantastisch aan, vooral als je vanuit stilstand in beweging komt.
De accu wordt tijdens het rijden met een caravan echter snel nagenoeg leeggetrokken, waardoor je alleen op de benzinemotor verder rijdt met het daarbij meer beperkte vermogen.
De accu wordt dan wel weer eventjes opgeladen, waardoor je daarna weer iets meer ondersteuning hebt, maar dan ook erg kort.

De accu raakt nooit helemaal leeg. Dat is normaal bij een hybride auto. Het klein beetje elektriciteit wordt dan wel heel kort gebruikt om vanuit stilstand snel in beweging te komen en als je daarbij dan eventjes de 'Sportstand' gebruikt gaat dit nog beter. Wel zo fijn op een helling!

Wij moesten bij het eiland Rügen over een 2 km lange brug met een gemiddelde helling (4%). Ongeveer 3 km vooraf zette ik de auto in de Sportstand en schakelde handmatig een versnelling terug. De accu wordt dan vrij snel weer wat opgeladen, zodat ik bij het oprijden naar de brug voldoende elektriciteit had om er vlot op te komen.
Zo kun je dus 'spelen' met de bediening om op het juiste moment de elektromotor even te kunnen gebruiken.

Al met al een redelijke caravantrekker, maar het meer beperkte vermogen van de benzinemotor is iets om rekening mee te houden. Zoals eerder geschreven: een fijne auto voor rustige rijders.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Caravan

De ervaring van Leo met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravan van 1145 kg geplaatst op 02-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 33%

De Kia is in mei 2019 geleverd.
Zonder caravan is het gemiddelde gebruik 1: 20.
Zo zuinig heb ik nog nooit kunnen rijden!

Na de inrijdperiode van 1.000 km (moet voordat er een caravan achter wordt gehangen) met de caravan naar Katwijk gereden. In totaal 350 km met caravan.
Een snelheid van 95/100 km/u is te doen, maar dan wordt de automaat erg onrustig. Ik reed daarom op op snelwegen circa 88 km/u. Verbruik daarbij gemiddeld 9,5 liter (1:10,5).
Het neuswiel van de caravan moest ik verwijderen, anders raakte deze de grond bij een minder goed wegdek. Ik las in een andere review dat ik niet de enigste was die daar last van had. Kogeldruk was toen 70 kg.
Om deze reden heb ik hulpveren laten plaatsen (Speciaal voor de Kia Niro, originele veren worden verwijderd, andere veren in de plaats, kosten 353,- euro.
Het weggedrag was nu veel comfortabeler. Het neuswiel wordt echter nog steeds verwijderd om te voorkomen dat deze de grond raakt.

Nu drie weken weggeweest naar Noord-Duitsland.
(Lieve hemel, wat zijn de snelwegen daar slecht geworden!)
Twee personen, dakkoffer, twee fietsen op de dissel.
Wel flink met de lading schuiven om het gewicht op de trekhaak in balans te houden (gereden met circa 85 kg kogeldruk)

Aangehouden snelheid op de snelweg circa 87 km/u. Wegrijden vanuit stilstand gaat zeer vlot. De automaat schakelt regelmatig terug zodra de accu nagenoeg is leeggetrokken, maar ondanks soms flinke hellingen (maximaal 7%), was een snelheid van 80 km/u maximaal vast te houden.
Wel last gehad van veel wind, zowel op de heenreis als de terugreis.
Meestal de cruise control in de eco stand gebruikt. Soms even terug naar de sportstand om iets eerder te kunnen terugschakelen. Vooral bij wegrijden vanuit stilstand gebruikte ik soms de sportstand eventjes om (nog) vlotter weg te komen.

Bij het rijden in een file (kruipen-stoppen-kruipen-stoppen) is het ontbreken van een koppelingspedaal een zegen.

In totaal met de caravan 1700 km gereden. Het verbruik 1:10.
Conclusie: fijne trekauto, voor rustige rijders.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] met een Hobby

De ervaring van Jan van de Kemp met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (77 Kw/105 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1300 kg geplaatst op 10-07-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

wij zijn met de caravan naar portugal geweest, gewicht car. 1300 kg
hij heb het heel goed gedaan ,het trekken in de bergen was zeer goed
bleef de snelheid goed vast houden toch een snelheid van gemiddeld 90 km.
het verbruik was toch gemiddeld 10.4 L /100 km ,en dat vond ik zeer goed , wel de close control gebruiken , als je die net gebruikt lag het verbruik beduidend hooger ik heb 12.4 /100 km dus altijd de c,control gebruiken

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Knaus

De ervaring van Paul met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 11-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%


Zojuist terug van vakantie in Normandië. Gereden met Niro Businessline 2018 en Knaus caravan 1250 kg en kogeldruk 80 kilo.

De Niro trekt de caravan met gemak vanaf elk punt weg. Snel is de Niro niet, bij het invoegen op de snelweg moet hij echt op gang komen en even een vrachtwagen inhalen zit er niet in. De Niro neemt er de tijd voor.

Heb geexperimenteerd met zelf gas geven, met ACC en met D en de S stand. De automaat schakelt in ACC stand veel heen en weer, daar wen je aan en voelt snel vertrouwd. Bij een beetje helling neemt dit toe om bij stijgingspercentages van 4-5-6% soms te exploderen. Uiteindelijk veel gereden met ACC (past zich heerlijk aan aan de wisselende snelheid van die vrachtwagen voor me). Berg of brug op de ingestelde snelheid aangepast als de automaat hoorbaar veel toeren maakte. Moeten dan wel terug tot 70, op de brug over de Seine naar Normandië 60 kilometer per uur. Gaan dan mee in de stroom vrachtwagens en zitten het overige verkeer niet in de weg. Berg of brug af houdt de Niro elke ingestelde snelheid goed vast. Ik hoefde nooit extra bij te remmen.

Hebben 16 inch standaard velgen. Kwamen met het verbruik met caracan uit op 10 tot 11 kilometer per liter. Zonder op 1 op 20.

Hebben rond Antwerpen op de terugweg ook een uur in de file gestaan, was geen probleem voor de Niro. Met de voet op de rem kon ik het stoppen en optrekken goed doseren.

Hebben een 13 polige stekker met continue plus en geschakelde plus en de koelkast tijdens de rit aanstaan zonder problemen.

Hebben een vaste Bosal trekhaak. Hebben het neuswiel van de caravan eraf moeten halen omdat deze bij teveel verkeersdrempels, ook bij lage snelheid het wegdek raakte. Hier had ik met mijn vorige auto geen last van.

De achteruitrijcamera is werkelijk top bij het aankoppelen van de caravan.

Al met al is de Kia Niro een prettige reisauto. Krachtig bij lage snelheid en comfortabel, de stolen zitten prima.

De Niro is zeer geschikt voor de rustige caravan rijder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] met een Caravan

De ervaring van Jan Temmink met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (77 Kw/105 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 25-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 33%

De afgelopen 3,5 weken met de Kia Niro en de caravan (Homecar) op pad geweest. De caravan was beladen tot de maximum massa van 1100 kg. Op de dissel van de caravan was 1 mountainbike geplaatst en op de fietsendrager aan de achterzijde ook een mountainbike. Wij zijn met 2 personen op reis geweest en de Niro was beladen met circa 100 kg aan bagage. Met de caravan hebben we gemiddeld met een snelheid van circa 84 km per uur gereden. Het rijden met deze caravan kan de Niro goed aan. De route ging van Raalte naar Hamelen, Seeburg, Bonn (Siebengebirge), Coo Belgie (Ardennen) en via Luik weer terug naar Raalte. Ik heb alleen met de automaat gereden en zoveel mogelijk met de cruisecontrol. De motor heeft voldoende power om de combinatie met de cruisecontrol over alle hellingen te trekken. Af en toe moest de motor wel even flink aan het werk en de nodige toeren maken. Bij het afdalen heb ik de cruise-control 10 km onder de toegestane snelheid gezet en hij blijft keurig op de 85 km hangen waarbij de accu goed wordt opgeladen. Het verbruik met caravan is mij 100 procent meegevallen. Ik heb over circa 1500 km een gemiddelde van 1 liter op 13,5 km genoteerd. Het verbruik is gemeten op basis van gereden kilometers met een volle tank bij vertrek en aftanken na aankomst. Ik dacht eerst dat ik de km-standen verkeerd had genoteerd maar dit was niet het geval. Bij mijn vorige auto, een Renault Scenic (Tce 130), was het verbruik circa 1 liter op 9 km over soortgelijke wegen.
De achteruitrijcamera is heel handig bij het aankoppelen. Je moet wel de trekhaak gelijk verwijderen omdat anders de achruitrijsignalering gaat piepen. Ik heb de combinatie als zeer stabiel en prettig ervaren mede door de automaat en de cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Trigano

De ervaring van Rob met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Trigano Rubis 420 van 1000 kg geplaatst op 04-08-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 61%

Deze zomer met mijn net aangeschafte Kia Niro en mijn Rapido 42 cp evolution caravan (voorganger van de trigano) naar Wales en Cornwall gereden in het vereenigd Koninkrijk.
De caravan geladen tot ca 1075 kg.
Heerlijk ontspannen gereden met de Niro. Is een geweldige trekauto. Je moet wel een beetje weten te rijden met de automaat. Cruise control in de heuvels is eigenlijk niet bruikbaar. Ik heb vooral in de eco stand gereden en dat gaat prima. Alleen wanneer ik flink moest optrekken dan in de sportstand. De hybride accu is nooit leeg geraakt. Van Wales naar Cornwall flinke hellingen gehad. De helling bij Luik/ Tilff is daarbij in vergelijking een eitje. De Niro trok dit goed. Maar je moet niet bang zijn om het gaspedaal helemaal in te drukken en de Niro wat meer toeren te laten maken. Stabiliteit met hoge snelheid top. Manoeuvreren op de camping een eitje. Achteruitrijcamera is echt top bij het aankoppelen.
Snelheden waren steeds rond de 100 km. Wat echt relaxed is met de Niro is het rijden in de File. Je trekt op met de elektromotor in combinatie met de automaat. Ik hoef geen schakelbak meer ! Zo relaxed. Het verbruik was over de hele rit van 2500 km 1 op 14! Dus alom een fijne caravantrekker waar je even aan moet wennen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Adria

De ervaring van Remco met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Adria Adiva 512 UP van 1300 kg geplaatst op 15-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Met de kia voor de eerste keer richting bretagne. Na 10 jaar diesel rijden eerste keer met benzine hybride. Caravan zal 1300kg totaal gewicht zijn geweest. Vlakke stuk gemiddeld 100kmph gereden dat deed hij op 10l op 100. Bergachtig terrein reed hij 1 op 7.5 .niet zo verkeerd met zo'n zware caravan. Wat wel wennen was is het geluid wat hij maakt als hij begint te klimmen. Alsof de motor eruit springt. Maar na corrigeren via de sport stand al veel fijner geluid. Batterij is wel erg leeg over de gehele rit gezien. Al met al geen teleurstelling. Kan het iedereen aanbevelen. Rijdt in Nederland namelijk gewoon 1 op 19.5. Weer tijdens de rit droog en 23 graden. De gehele rit zonder cruise controll gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Adria

De ervaring van Johan met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 30-05-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Na 50 jaar te hebben gereden met een handgeschakelde auto,toch bij aankoop van de nieuwe wagen de overstap gemaakt naar de Kia Niro (model 2018),het grootste verschil is bij het trekken van de caravan daar deze automatisch schakelt en dit merkelijk in bergop een groot verschil maakt in het toerental dat je de motor hoort maken.maar zelf in de bergen geen enkel probleem.Bij snelheden op de autosneweg in Frankrijk van rond de 90km/uur rijd de combinatie met volledig geladen accu puur elektrisch.Had wat schrik voor het verbruik maar dit viel heel goed mee nooit boven de 8l gereden (hangt natuurlijk ook van de rijstijl af).Nog geen enkele seconde spijt gehad van de aankoop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Dethleffs

De ervaring van K.Dussel met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 03-05-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Met de hybride Kia en caravan naar de Dordogne.
Redelijk beladen auto en caravan.
Met kruissnelheid van rond de 95km/h ging het behoorlijk zuinig tot ongeveer bij Orleans. Verbruik volgens boordcomputer 8.4 l/100km. Duidelijk beter dan mijn vorige auto (Renault Scienec). Op het heuvelachtige gedeelte op de A71 rond Limoges was omhoog gemiddeld 80km/h te handhaven, mits accu niet leeggetrokken werd. Dan viel snelheid wel terug naar 60km. Wel heb ik toen regelmatig de pook naar de sport-stand geschakeld waardoor de automaat wat ruimer en eerder schakelde t.o.v. de economic-stand. En uiteraard een wat grotere draaikolk in de benzinetank veroorzaakte.
Uiteindelijk heeft de gehele reis van ca 1100 km een verbruiktotaal opgeleverd van 10.4 l/100km. Beter dan ooit met de Renault.
Wel wat eerder moeten tanken omdat tankinhoud slechts 45 liter is.
Dik te reden over deze hybride.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Boottrailer

De ervaring van Albertjan Rijswijk met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Boottrailer 1250 kg van 1250 kg geplaatst op 23-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Zomer 2017 zijn wij met de Niro met boot erachter naar Kroatië geweest. De boot is 5m lang, +/- 2,1m breed en +/- 1,85m hoog. Voor vertrek de boot met vakantiebelading gewogen. Ongeveer 90kg kogeldruk en de trailer in zijn geheel (dus met kogeldruk) woog 1250kg. De kofferbak lag ook vol, 3 kids (1, 5 en 7) op de achterbank en nog wat zware spullen onder/achter de voorstoelen. Bewust ook op die plek vanwege stabiliteit. Combinatie gewicht met alle vakantiespullen en 1 persoon net geen 3000kg.

Op de heenweg constant 100km/u gereden waarbij een enkele keer de accu helling op helemaal leeg raakte. Vreemd genoeg bleef de bak in D op dat moment in de 5e versnelling rijden waardoor de auto snelheid verloor. Door handmatig te schakelen trok hij vrij gemakkelijk weer door naar 100. Helling af laad de accu snel op. Bij steile afdalingen heb ik wel regelmatig de automaat handmatig in 3 of 4 (afhankelijk van de snelheid: boven de 105 wilde hij niet naar 3) gezet om te voorkomen dat de snelheid te veel zou toenemen.
Je kan de elektromotor handmatig harder laten afremmen door de 'min'-knop van de (ingeschakelde) cruise control ingedrukt te houden.

Op de terugweg hebben we veelal 110 gereden. Dit resulteerde uiteraard in een hoger verbruik maar ook veelvuldig in een lege accu. Door hier op in te spelen en vrij snel handmatig te schakelen konden de meeste hellingen alsnog met 100 beklommen worden. Zoals gezegd bleef de automaat in D te lang in een hoge versnelling rijden, waardoor er niet voldoende vermogen voor handen was om de snelheid vast te houden.

Ik was positief verrast door de capaciteiten van de Niro. Nu is mijn boot wel lager en beter gestroomlijn dan een caravan (want lager en smaller), maar ik heb geen enkel moment ook maar het idee gehad dat krap 1300kg (terug was er wat meer mee dan heen) te veel was voor de Niro.

In totaal hebben we 4400km gereden waarvan ruim 3300km met de boot. Dit resulteerde over die 4400km in een gemiddeld verbruik aan de pomp van 1 op 12,2.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] met een Dethleffs

De ervaring van Peter met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Dethleffs c'trend 475 FR van 1300 kg geplaatst op 05-08-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Dit jaar met een splinternieuwe Niro richting het Garda meer. 1300 kilo aan caravan, 4 personen en een dakzak op de wagen. Voor zowel heen als terug gekozen voor de fernpas/brenner route (ondanks de vele waarschuwingen) en eigenlijk zonder veel problemen gereden. bergafwaarts natuurlijk een makkie, altijd een volle accu. Bergopwaarts maakt hij flink toeren, maar heeft genoeg over om langzame vrachtwagens in te halen. De accu is nooit leeg geraakt. Let wel, zet hem altijd in de automaat, nooit in de handbediening, want dan rijdt je hem wel leeg. De automaat schakelt automatisch terug als hij motorvermogen nodig heeft om bij te laden. We zaten aan het maximale gewicht (netjes gewogen) wat je wel merkt in het rijgedrag, als je ingehaald wordt door iets groot voel je dat de Niro aan de lichte kant is. Top ligt boven de honderd op vlakke wegen, in (zuid)Duitsland is 100 haalbaar, maar met moeite, fernpas ging met zo'n 70 tot 90 prima, we hielden niemand op :). Verbruik was op de heenreis net iets boven de 1 op 10, terug zakte hij naar 1 op 8,5 (rij toch iets harder op weg naar huis :)). Rij in ieder geval niet op cruisecontrol, want bij ons steeg daardoor in eerste instantie het verbruik . Hij laadt onder andere bij door remmen en gas los te laten, iets was de cruisecontrol niet zo veel doet. Wegrijden op alleen de elektromotor is een zegen, heel soepel en zonder problemen, je merkt met een volle belading dat je al heel snel genoeg koppel hebt bij lage toeren.
Gezien de volle belading die wij hadden denk ik ik dat iedere lichtere caravan alleen maar nog beter zal gaan, en daarna rijdt je lekker zuinig op de plaats van bestemming.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia Niro.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Er zijn geen Engelse reviews voor dit model

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Trekkrachtberekening?

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker