Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mercedes-Benz E

Sorteer op:


Mercedes-Benz E Combi 200 aut. met een Avento

De ervaring van wienema met een Mercedes-Benz E Combi 200 aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juni 2006 - november 2009) en een Avento Gran Turismo Superbe 500 TF van 1590 kg geplaatst op 20-09-2021:

Ik heb de caravan sinds december 2020 en dit jaar ben ik veel op pad geweest met de combinatie. In de zomer een reis van 3 maanden door Frankrijk en Portugal gemaakt een ruim 8000km gereden, waarvan 6000km met de hut erachter. De Benz heeft ruim genoeg vermogen voor de tot 1700kg beladen Avento. De auto weegt beladen 2125kg dus de gewichtsverhouding staat op 80%.
De automaat zet ik altijd in S. Ik hou het toerental goed in de gaten. Bij 2000 toeren in zijn 5 zet ik 'm handmatig in zijn 4. Met afdalen schakel ik handmatig waardoor de auto beter op de motor afremt en ik meestal niet hoef bij te remmen. De klim bij Luik bleek een peulenschil. Ook bij het klimmen schakel ik regelmatig handmatig om zo altijd genoeg vermogen beschikbaar te houden. Op de kilometerslange hellingen van 5,5 en soms 6% op de snelwegen in Noord-Portugal deed de E het uitstekend. Waar op het laatste stuk vrachtwagens met 20km/u ophoog kropen kwam de E met 70 in zijn 2 boven. Het benzineverbruik op zulke hellingen is dan wel enorm: 1 op 5. Meestal rij ik tussen de 1 op 6 en 1 op 7. Ik rij op binnenwegen goed door en dat gaat ook heel makkelijk met deze combinatie. De cruisecontrol staat op de snelweg over het algemeen op 95 /100km/u (GPS snelheid). Op rustige snelwegen, en met de juiste windrichting, hele stukken 110 km/u gereden en de caravan bleef erg stabiel. De auto is dan ook nog steeds aangenaam stil.
Met de wind schuin achter is het zaak wat gas terug te nemen. Hardrijdende busjes geven dan wat onrust. De lange overhang van de Benz werkt dan nadelig. Met zijwind voel je de caravan wel iets bewegen als je een vrachtwagen inhaalt. Op lange en steilere afdalingen werd de Avento nooit instabiel. Afhankelijk van hoe stijl de afdaling is rij ik heuvel af tussen de 85 en 95 km/u (op GPS).
De kogeldruk hou ik op 90 kilo. Bij een hogere kogeldruk voel je de bewegingen van de caravan duidelijker en dat maakt het rijden minder prettig. Door de standaard niveauregeling ligt de Avento mooi horizontaal achter de Benz.
Al met al een hele fijne caravantrekker!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 280 CDI aut. met een Caravan

De ervaring van pierre Luijten met een Mercedes-Benz E 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - april 2009) en een Caravan (bij passend) van 1750 kg geplaatst op 06-06-2020:

matig

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 320 CDI met een Hobby

De ervaring van Bob van der sluizen met een Mercedes-Benz E 320 CDI (224 pk/165, Kw bouwperiode: juni 2006 - april 2009) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 25-06-2019:

Halo , tja lucht geveerde Mb , koppel 550 nm ! Kan aleen maar zeggen 2 vingers in de neus heel europa , elke berg grtjes

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 220d met een Fendt

De ervaring van Fc delgman met een Mercedes-Benz E 220d (194 pk/143, Kw bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Fendt Opal 515 SG van 1600 kg geplaatst op 07-03-2019:

Ik heb alleen de motor met 2.3 moter en 170 pk.
Rijdt met de fendt van 7,62 die volledig beladen incl 2 fietsen elektrisch voorop met 85kg kogeldruk,totaal 1740kg as is 2000kg,
De combinatie is wellicht icm de aanhangerstabiliteits systeem wat standaard bij een af fabriek geleverde trekhaak zit,super.
Nooit power te kort op hellingen in oostenrijk pyreneen,alpen of waar dan ook,auto blijft trekken en moet alleen oppassen niet te hard te gaan ,met 100 km de brenner op is een peuleschil

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Estate 250 CDI aut. met een Hobby

De ervaring van piet reniers met een Mercedes-Benz E Estate 250 CDI aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: januari 2010 - februari 2013) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 31-03-2017:

Rijd geweldig goed ,maar het betreft een cabrio maar die stond niet in het rijtje ,volop vermogen door de bi- turbo.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 250 aut. met een Fendt

De ervaring van frans met een Mercedes-Benz E 250 aut. (211 pk/155, Kw bouwperiode: februari 2013 - 2016) en een Fendt Opal 495 SFB van 1540 kg geplaatst op 30-07-2015:

Rijdt met het vorige type 250 cgi met 205 pk en 310 newton, dus wat minder vermogen maar rijdt ongelooflijk goed met caravan, op hellingen bv in de pyreneeen en de brenner kun je zo hard als je wilt omhoog tot 130km geen probleem, is niet verstandig zo hard maar geeft aan dat hij erg goed trekt, weg ligging is subliem onder alle omstandigheden.
verbruik tussen 1 op 6 en 1 op 9 afhankelijk van de wind en snelheid .
rijdt je rond de 85km dan is 1 op 9 goed haalbaar

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 280 CDI aut. met een Boottrailer

De ervaring van Freek met een Mercedes-Benz E 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - april 2009) en een Boottrailer 2000 kg van 1600 kg geplaatst op 31-12-2014:

Met deze auto en een boottrailer van ca 1600 kg naar Dalmatie gereden (Zuid-Kroatie) via Graz-Maribor-Zagreb-Split. Heerlijke auto om mee te rijden. We hebben vooraf wel de achterveren laten vervangen door CarSupport Pro veren. Dit helpt enorm tegen het doorveren ! Achterwielaandrijving zorgt voor meer dan voldoende grip. Het is wel wennen tov de Audi Quattro die we eerst hadden, die ligt echt als een strijkijzer op de weg testamen met boot/trailer. Voor de rest qua verbruik; normaal ca 1:12 met boot ca 1:10 gereden. Automaat op tiptronic, stond bijna altijd is "6" ipv "7" om voldoende toeren te houden bij 100 km/hr.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 290 TD aut. met een LMC

De ervaring van GJ met een Mercedes-Benz E Combi 290 TD aut. (129 pk/95, Kw bouwperiode: 1995 - 1999) en een LMC Favorit 495 E van 1400 kg geplaatst op 01-08-2014:

Heerlijke combinatie. Auto kan de caravan goed trekken en caravan ligt als een huis achter de auto. Op snelwegen door Duitsland ruim voldoende capaciteit (ook op hellingen). Door de bergen eveneens ruim voldoende capaciteit. Verbruik circa 1 op 8/9 (zonder caravan ca. 1 op 14).

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Hobby

De ervaring van Jasper met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Hobby Exclusive 650 KMFe van 1700 kg geplaatst op 10-06-2014:

Voor de eerste keer een groot stuk met deze combi weggeweest en de Mercedes kan prima overweg met de dubbelas Hobby 650 caravan.

Meestal zet ik de auto handmatig in zijn 4 zodat de motor net 2050 toeren maakt ipv 1800 in zijn 5 (Keuze automaat)

De auto is meer dan voldoende snel, en kan prima mee met het overige verkeer. Het verbruik is ongeveer 10L op 100 kilometer, solo verbruik 7,1L op 100 kilometer.

We rijden met de combi ongeveer 95 kilometer per uur, ga je sneller dan neemt het brandstofverbruik enorm snel toe. Gevaar van ongemerkt te snel rijden is zeer zeker aanwezig! Duwt ook wel wat bij het passeren van vrachtwagens maar (tot op heden) is het gevaarte zonder correcties van stuur of gas keurig in het gareel gekomen.

Wij gaan met deze combi naar zuid Frankrijk en gaan regelmatig een weekendje weg bij mooi weer.

De combi heeft een bepaald imago, niet alle campings zijn blij als je er mee aan komt rijden. Een telefoontje vooraf ter aankondiging doet vaak wonderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. met een Eriba

De ervaring van Arie met een Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2009 - februari 2013) en een Eriba Nova GL 530 van 1650 kg geplaatst op 19-02-2014:

We rijden nu 14 maanden met deze auto -caravan combinatie. En fijne combinatie en het voelt allemaal stabiel en degelijk aan. Adaptieve cruise control aan en hij volgt op een prettige volgafstand je voorligger en remt automatisch.
Bij 90 tot 100 km/u valt het verbruik van 1 op 10 mee. Stukken in Frankrijk met 100 tot 110 km/u geeft een verbruik van 1 op 9 gemeten over 700 km.
Dit alles met 2 fietsen voor op de dissel.
Auto heeft wel 18 inch wielen, dus lagere banden wat de stabiliteit vast goed doet. 245/40/18
Solo gebruik plm. 1 op 15 km. Ben een rustige rijder.


Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. met een Eriba

De ervaring van Dick Veldkamp met een Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2009 - februari 2013) en een Eriba Nova GL/SL 465 van 1490 kg geplaatst op 24-03-2013:

Solo met veel stadswerk 7 Ltr / 100 km. ( nog niet ingereden ). Twee maal naar Kroatië geweest vorig jaar en 1 op 11 is goed te doen. Met voldoende kogeldruk (75 kg ) een prettige combinatie, stabiel en zeer voorspelbaar. Het rijden op de Duitse autobahn met veel vals plat geen probleem voor deze combinatie, de

automaat doet zijn werk prima. ( wel even checken of de motor voorzien is van een sterkere ventilatormotor ivm de koeling van de automaat !! )
2014: ivm met het laag liggen van de dissel de achterveren vervangen door Pro- veren van CARSUPPORT in Krimpen af IJssel.
Niet duur en zonder caravan toch normaal comfortabel.Prima service, beslist een aanrader! 👍👍.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 200 CGI aut. met een Eriba

De ervaring van C de bruin met een Mercedes-Benz E 200 CGI aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juni 2009 - juli 2011) en een Eriba Nova 465 van 1465 kg geplaatst op 20-03-2013:

Perfecte combinatie wel veel kogeldruk maar dat voor mij en de wagen geen probleem ligt perfect op de weg ,

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Kip

De ervaring van henk-erik met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (224 pk/165, Kw bouwperiode: augustus 2005 - november 2009) en een Kip Kompakt 37 EK van 950 kg geplaatst op 07-08-2012:

Afgelopen zomer (2012) met een Kip Kompakt 37EK uit 1997 naar de Franse Alpen gereden ter hoogte van Gap. Een deel werd vd Route Napoleon afgelegd, dus met mooie beklimming na Vizille in de richting van La Mure. Zowel de heen als terugreis deels autowegen, deels toeristische routes gekozen.
Het algemene beeld vd combinatie is dat er veel reserves zijn in zowel trekracht als veiligheid. Hoge snelheden zijn goed mogelijk en zowel bergop als af kan de snelheid goed worden aangehouden. Op geen enkel moment bestond de indruk dat er een probleem zou kunnen ontstaan. Wel is me opgevallen dat zelfs met een zware trekauto en kleine caravan er geen misverstand kan bestaan dat er iets aan de auto hangt, vooral bij oneffenheden op de weg (voelbaar door schokken). BIj een mooi wegdek zoals dat doorgaans op snelwegen het geval is glijdt de combinatie wel heel mooi voort.
Op de heenreis met sterke tegenwind viel het verbruik me tegen. Normaliter rijd ik in NL veel snelwegkilometers en blijft mijn verbruik beperkt tot ongeveer 7,5 liter/100km. Met de volbeladen auto (2400kg?) en caravan (1000kg ?) kwam ik op 11,5ltr/100km uit bij snelheden tussen de 90-100km/u. Op het traject van Parijs naar Amsterdam met wind mee en bij ongeveer 100km/u was het verbruik ongeveer 9,5ltr/100km.
Wat me opviel is dat bij verkeersdrempels de caravan gemakkelijk met de beschermbeugel op de grond sloeg, zelfs als ik de auto in de hoge stand zette (3cm hoger). Kortom: verkeersdrempels rustig op- en vooral afrijden was het devies. Of dit een gevolg is vd af-fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak weet ik niet, maar heel veel speelruimte in de hoogte is er dus niet. Dat geldt ook voor de gemonteerde mover op de caravan, waardoor een stoep voorwaarts afrijden al een risico is.
Wat me verder aan de auto opviel is dat deze vooral in het begin van de reis in de bergen te snel geneigd was op te schakelen en te laat terug te schakelen. Door het gas sneller in te trappen begrijpt de automaat dat er actie wordt verlangd en dan schakelt hij eerder terug. Naar verloop van tijd waren automaat en bestuurder meer aan elkaar gewend en verliep dit proces zonder dat het opviel. In een enkel geval schakelde ik handmatig terug van 7 naar 6, omdat het geluid vd motor heuvelop bij 1800 toeren prettiger was dan bij 1600 toeren (= 100km/u). Bij stevig doorrijden was van dit 'euvel' overigens niets te merken. Dan schakelde de automaat bijvoorbeeld pas bij 3000 toeren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Elddis

De ervaring van Bert met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125, Kw bouwperiode: april 2009 - februari 2013) en een Elddis Odyssey 544 van 1558 kg geplaatst op 29-07-2011:

Wij hebben de Elddis Tornado sinds 2001. Toegestaan max gewicht 1450 kg. Kogeldruk 80-85 kg. Hangt achter een MB E-klasse 220CDI. Verbruik 1 op 18 solo en 1 op 11 met caravan op de autosnelweg bij 90-100 km/h. De Elddis heeft ondanks ALKO stabilisator koppeling boven de 100 km/h en inhalende bussen neiging tot slingeren. Hogere kogeldruk, bandenspanning (4,5 bar met 195-65-15 banden) en geen fietsen meer achterop helpt heel goed De afwerking van deze Elddis was in vergelijking met de vorige Elddis zeer matig. Alle ernstige problemen vooral m.b.t kieren in deuren, lekkage van de ramen en slecht sluitende kastjes en deuren zijn echter door de dealer afdoende verholpen. Voor het overige heb ik noodgedwongen tijdens vakanties zelf behoorlijk wat reparaties moeten verrichten. O.a. aan de koud en warmwaterleidingen, die door het rijden op diverse plaatsen uit de koppelingen getrokken waren. uiteindelijk te korte leidingen zelf vervangen. De afvoerleidingen waren eveneens slecht aangelegd (bocht van 30 graden met een 45 graden koppelstuk gaat niet) en heb ik moeten vervangen. Helaas zijn nu de afdichtrubbers van de buitendeur vergaan en zijn deze volgens de dealer niet meer leverbaar. Verder is de Elddis een ruime en zeer luxe, compleet uitgeruste caravan. De binnenverings matrassen en zitkussens zijn erg comfortabel. Bekledingsstoffen zien er na +/- 60 maanden gebruik nog als nieuw uit. Ideaal is de ventilatie in het dak; Met zeer warme nachten ventilatie zachtjes op afzuigen en raamhor achter het bed op een kier werkt prettiger dan de airco. Bij koude is de Truma ringverwarming heel fijn; zowel op gas als op 220V snel warm en goed te regelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 200 CDI aut. met een Dethleffs

De ervaring van Henk van Rijswijk met een Mercedes-Benz E 200 CDI aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: juni 2009 - februari 2013) en een Dethleffs Beduin 540 van 1440 kg geplaatst op 13-07-2011:

Ik heb deze combinatie en wij gaan er ieder jaar mee naar Spanje (overwinteren) Het gaat echt fantastisch. De trekkracht is ruim voldoende. Zoals bij elke caravan moet de belading en de kogeldruk goed zijn, maar dan is het ook een prima combinatie. Via Millau of via Lyon is beiden geen probleem. Wat ook fijn is, dat de cruise- controll ingrijpt, wanneer je de berg afgaat, dus afremt.
Zeer tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 200 CDI aut. met een Fendt

De ervaring van Sels Raymond met een Mercedes-Benz E 200 CDI aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: juni 2009 - februari 2013) en een Fendt Topas 560 TG van 1650 kg geplaatst op 06-02-2011:

ik rij met 200 cdi aut met tuning tot 163 pk de motor zelf is krachtig genoeg om deze 1750 kg zware caravan te trekken en heb een verbruik tussen de 10 en 12 liter per 100km het enige probleem is het gewicht van de auto dit is te licht en voel je de caravan bij inhalend verkeer en bij een snelheid boven de 90km per uur een disseldruk van 75-80 kg is zeker noodzakelijk . Solo heb ik een verbruikvan 7 liter op 100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 200 CDI met een Hobby

De ervaring van Vermeire Peter met een Mercedes-Benz E 200 CDI (136 pk/100, Kw bouwperiode: juni 2009 - februari 2013) en een Hobby Prestige 650 KMFe van 1797 kg geplaatst op 03-01-2011:

Caravan is te groot vvor deze wagen. Te weinig gewicht va de wagen en een lange overbouw achteraan. Je hebt slingergevoelen als er een beetje wind is. Bij windstil weer geen problemen. Rij nu met een Viano. Dit kan je niet vergelijken qua stabiliteit en wegligging. Nu rij ik altijd 100. Vroeger 90 als ik geluk had

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 280 CDI aut. met een Eriba

De ervaring van clots met een Mercedes-Benz E 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - april 2009) en een Eriba Nova GL/SL 540 FB van 1500 kg geplaatst op 02-10-2010:

wij hebben een rond reis gemaakt via wenen naar kroatie en terug over oostenrijk munchen naar haarlem
gewicht caravan zo rond de 1800 kg totaal gemiddeld

verbruik 10,6 per 1oo km. bij een snel heid van meestal zo rond de 95 a 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 300 D [W124] met een Swift

De ervaring van H.J.A.M.B. met een Mercedes-Benz E 300 D [W124] (113 pk/83, Kw bouwperiode: 1989 - 1993) en een Swift Challenger 480 van 1384 kg geplaatst op 26-07-2010:

Gereden met een MB 300D uit 1986 automaat, 109 pk, 1390 kg en een km.st. van 310.000 met 2 personen De caravan was een Swift Challenger 400SE met een TTM van 1200 kg. Deze combinatie rijdt heerlijk. Meer dan voldoende vermogen. Ook door de Alpen tot 11 procent gereden. Bij afdalen de automaat in stand 3 en af en toe in stand 2 plaatsen om remmend op de motor te dalen. Op de autobahn gemiddeld 90 km/u gereden. Normaal verbruik ong. 1:14. Met caravan ong. 1:10

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 270 CDI met een Kip

De ervaring van W.L.J. Willemsen met een Mercedes-Benz E Combi 270 CDI (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Kip Star Line 44 van 1275 kg geplaatst op 23-01-2010:

We hebben ondertussen ongeveer 8000 km in 2 jr met deze combinatie gereden. Tot volle tevredenheid. Zowel op de autosnelweg als op provinciale wegen en in de bergen. Nooit het idee van kracht te kort. Brandstofgebruik bljft behorlijk binnen de perken. Meer dan 11 l nooit gebruikt. Solo gemiddeld 8 l. Omdat we ook altijd de fietsen achterop hebben en op de snelweg 100-110 km op de cruise rijden is de SSK wel nodig. In de bergen is het met de automaat een genot om te verkassen. Kortom een heerlijke comfortabele reiswagen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een LMC

De ervaring van Han Giok Kwee met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een LMC Dominant 520 HTE van 1400 kg geplaatst op 18-01-2010:

De combinatie E320CDI automaat met LMC520HTE voldoet uitstekend vooral in "de bergen" ik ga met deze combinatie ook op "wintersport" (camping op ruim 1600 m.) en ook dan perfect. Ik ben ook blij met de achterwielaandrijving. Het verbruik incl. caravan komt op circa 12 liter op 100 km. (normaal rijden) !

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 200 CDI aut. met een Eriba

De ervaring van Arie met een Mercedes-Benz E 200 CDI aut. (122 pk/90, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Eriba Nova GL/SL 530 FB van 1650 kg geplaatst op 22-11-2009:

Eriba 530 hebben we vanaf eind jan. 2009. 1e rit naar Spanje en dit ging prima. Heenweg veel wind en sneeuw en een verbruik van plm. 1 op 9 bij een snelheid van plm. 90 km/u. Solo rijd ik gemiddeld 1 op 16. Ben een rustige rijder. Terugweg het laatste stuk 1 op 10.2 Caravan is inderdaad zwaar en langer dan in de folder staat. 7.75 mtr i.p.v. 7,50 mtr. Ook door de mover en accu en 2 fietsen zit je zomaar om 1650 kg totaal gewicht. Mercedes -model W210 uit 2002- is 4 jaar geleden wel getuned en daardoor sterker/koppelrijker en zuiniger geworden. Jammer is dat bij een kogeldruk van 74 kg met de fietsen voorop en de watertank met 30 ltr. gevuld om dat te bereiken de Mercedes wat doorzakt.
Heb geen zin om hulpveren te laten plaatsen omdat dit, denk ik, negatief effect heeft op solo gebruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Tabbert

De ervaring van rodi met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Tabbert DaVinci 450 TD van 1480 kg geplaatst op 08-11-2009:

prima combinatie, alles perfect, toch heeft de automaat het begeven, volgens reparatie-inrichting, is de automaat te licht gebouwd om met een caravan te rijden, andere type's zoals w123,w124,w210 nooit last gehad, type w211 sept. 2002, teveel electronica.
reparatie 1500,00 euro.
tabbert ligt perfect op de weg, totaal geen slingerbeweging.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 met een Tabbert

De ervaring van rodi met een Mercedes-Benz E 240 (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1999 - 2002) en een Tabbert DaVinci 525 HE van 1480 kg geplaatst op 06-11-2009:

rijdt met tabbert da vinci 480 1500 kg, auto mercedes 240/6 2002 autm. 5 versn. met terugschakelen geen berg te stijl, maar wel wisselbak stuk, volgens revisie inrichting, bak te licht van construktie, na reparatie met hand schakelen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. met een Knaus

De ervaring van N.Merks met een Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - november 2009) en een Knaus Azur 500 EU van 1400 kg geplaatst op 05-09-2009:

caravan is 1500 KG totaal met belading
verbtuik zonder caravan is 1 op 15 met caravan is 1 op 10

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 300 D [W124] met een Beyerland

De ervaring van JF Wolt met een Mercedes-Benz E 300 D [W124] (113 pk/83, Kw bouwperiode: 1989 - 1993) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1065 kg geplaatst op 05-09-2009:

Gereden met een MB 300D uit 1986 automaat met ( 109 pk 1390 KG ) ,en een Beyerland Vitesse 470T erachter met een TTM van 1150 kilo. Is een stabiele combinatie waarbij wegrijden op een steile helling prima mogelijk is ( achterwielaandrijving ). Bij wind tegen schakelt de automaat bij ongeveer 80 km/u terug naar zijn derde versnelling waardoor wat meer interieurgeluid. Op 800 ( Harz) meter hoogte heeft de auto duidelijk minder kracht ( zeker als je hem vergelijkt met bv. de 90 pk TDI van VW die ik ook gereden heb ). Zou met deze auto en caravan niet over de alpen rijden, ( wel met een lichtere caravan). Auto heeft er dan ook al 360.000 km. opzitten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 270 CDI aut. met een Beyerland

De ervaring van Fox met een Mercedes-Benz E 270 CDI aut. (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Beyerland Vitesse 480 EB van 1270 kg geplaatst op 27-08-2009:

270 CDI van 2002. Verbruik solo lange afstanden: 6 liter op 100 km. Met caravan 10 op 100.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Burstner

De ervaring van Nicolaas Kok met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Burstner Averso 465 TS van 1260 kg geplaatst op 21-08-2009:

Perfect duo, zeker in combinatie met een automaat!
Soms bekruipt je het gevoel dat er geen caravan achterhangt, zo makkelijk rijdt het!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. met een Kip

De ervaring van jur lambert met een Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - november 2009) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 23-06-2009:

brandstofverbruik ca 11 liter per 100 km. prima combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Knaus

De ervaring van jan pieter met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Knaus Sudwind 450 KU van 1205 kg geplaatst op 17-06-2009:

heb de mercedes nu ongeveer 10 jaar en bevalt geweldig 23% omhoog met knaus 550 (1700kilo) gen enkel probleem
loopt nog steeds als een zonnetje serieus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Caravan

De ervaring van W van Meijeren met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 20-06-2008:

In 2007 met de combinatie naar Tsjechië geweest en 2006 naar Hongarije caravan 1300 kilo en het nodige in de auto op de kroes rond de 95km op de snelweg geen enkelprobleem. Maar wel oppassen voor het rechte voetje als je even wat gas bijgeef je vergeet dan gouw dat er iets achterhangt. Even de weg kwijt geraakt in Tsjechië dan is het net als in België vroeg er dan mis je de Tomtom wel mooi smal en steile wegentje wel even zelf schakelen maar presteerde boven verwachting . Brandstof verbruik hou ik niet zo bij maar rond de 550 a 650 km wel V- power 100 in ieder geval 100 octaan gooi ik hem vol of in mijn rijpauzes rij net zo makkelijk. Wel rij ik in de avonds constante snelheid en weinig zelf ingrijpen met het rechte voetje en kan je de vrachtwagens makkelijke voorbij komen zonder zelf gas te geven. Dit jaar planning Kroatië.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 met een Knaus

De ervaring van Bert met een Mercedes-Benz E 240 (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1999 - 2002) en een Knaus Sport 450 QU van 1250 kg geplaatst op 12-05-2008:

Deze combinatie rijd beter als aangegeven trekken in Luik kan ik met gemak halen en het meeste rij ik dit in versnelling 4-5, tevens kon ik wel snelhijden halen van 130 km en dat vind ik wel meer dan genoeg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 280 CDI aut. met een LMC

De ervaring van Haakma met een Mercedes-Benz E 280 CDI aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: juni 2006 - april 2009) en een LMC Munsterland 495 E van 1371 kg geplaatst op 12-07-2007:

Onder alle rij omstandigheden is dit een perfekte combinatie. Waarbij het brandstofverbruik zeer netjes mag heten. Gem: 9.8L/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Eriba

De ervaring van J.van Dolder met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Eriba Nova GL/SL 530 LE van 1560 kg geplaatst op 02-07-2007:

In 2007 met de combinatie naar Italië geweest. Ook in de bergen (Brennerpas) geen enkel probleem. Wel tijdig antciperen, want de automaat reageert pas als de helling te zwaar wordt. Zelf schakelen, dat is geen enkel probleem.
Brandstofverbruik over de vacantie gemeten ca, 14l./100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Kip

De ervaring van yan de Graaff met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Kip Hyline 50 TDB van 1625 kg geplaatst op 13-06-2007:

een perfecte combinatie, ook in de bergen(provence). Op de route nationaal gaat het perfect, ook met inhalen en rijden in dorpjes. Met automaat en cruiscontrol op de doorgaande wegen een eitje.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Hobby

De ervaring van Mark Vermaat met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1522 kg geplaatst op 26-04-2007:

Prima combinatie, de e klasse 320 cdi combi is net een hele snelle, confortabele tractor

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. met een Caravan

De ervaring van Martin met een Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2003 - 2006) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 18-04-2007:

De combinatie E220 CDI Combi (bj 2002) met een LMC LUXUS 495 TK (max. 1500 kg incl belading) is perfect. Met de Tempomat op 110 km/u gaat het in één streep naar het zonnige zuiden. Lachend over de lange hellingen op de Autoroute du Soleil en fluitend over bergpassen en -weggetjes. De automaat geeft geen krimp en het brandstofverbruik valt op zo'n rit (en met dat tempo) erg mee: 10,5L/100KM. Kortom: een superkoppel met een extra ster (op de motorkap).

Bekijk berekening

Wijzigen


Mercedes-Benz E 240 aut. met een Eriba

De ervaring van J.van Dolder met een Mercedes-Benz E 240 aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1997 - 2002) en een Eriba Nova GL/SL 530 LE van 1575 kg geplaatst op 30-10-2006:

Dit jaar voor het eerst met de combinatie naat Finland geweest. Stabiliteit geen probleem tot 100 km/uur.
Trekkracht redelijk. Op vlakke weg met weinig tegenwind hoogste versnelling bruikbaar. Hellingen handmatig ingrijpen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mercedes-Benz E.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Mercedes-Benz E 300de met een Fendt

De ervaring van Mike met een Mercedes-Benz E 300de (306 pk/225 Kw, bouwperiode: v.a. 2019) en een Fendt Tendenza 495 SFR van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Perfect match. Have driven 20000km with this setup. About 9l/100km. Car has air suspension on rear axle that adjusts to the load. Heavy battery under luggage compartment makes the car very stable even with caravan in tow.
Car is very cood at recouping braking energy in hilly terrain. Crossing the Kassel hills when going through Germany almost fills up the battery from empty :-)


Mercedes-Benz E Estate 350 BlueTec met een Hobby

De ervaring van Kristian Fog-Petersen met een Mercedes-Benz E Estate 350 BlueTec (252 pk/185 Kw, bouwperiode: 2013-2018) en een Hobby Exclusive 560 KMFe van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

This seems to be one of the best towing cars for my caravan. I've had the BMW 520d from 2013, which was at very good match too. I do though feel that the Mercedes is even more stable at higher speeds 100-110 km/h. Fuel economy is around 9,5-10 km/l diesel


Mercedes-Benz E 220 CDI aut. met een Lunar

De ervaring van Glenn met een Mercedes-Benz E 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Lunar Alaria TR van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Towing with the E class, this van is heavy and will sway if you exceed 50mph on motorway.
Distribute weight evenly.
Correct tyre pressures are essential.
If you stick to the above you will have no problems divert from the above and you will be in trouble


Mercedes-Benz E 220d met een Bailey

De ervaring van Henry met een Mercedes-Benz E 220d (194 pk/143 Kw, bouwperiode: v.a. 2016) en een Bailey Pegasus Grande Turin van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

My 2017 Mercedes 2000d 4 matc salon towing caravans at 1750 kls is exslent 32 mph on average and no sakeing had this for 2 years the caravan is a Bailey pegasus turin


Mercedes-Benz E 320 CDI met een Bailey

De ervaring van Geoff met een Mercedes-Benz E 320 CDI (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Unicorn Valencia van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Mercedes e320 CDI SPORT. 2008 FULL SPEC TOWING BAILEY VERMONT 2 BERTH 2007 MODEL. BEEN TOWING FOR 25 YEARS AND THIS IS THE BEST CAR I HAVE OWNED FOR TOWING. YOU DONT KNOW ITS ON THE BACK. NO SWAY AT ALL. BEEN TO FRANCE THREE TIMES (RIGHT DOWN SOUTH AND IN THE MOUNTAINS). ALSO RIGHT ROUND SCOTLAND, SOUTHERN IRELAND AND CORNWALL AND ITS NEVER MISSED A BEAT. OWNED THE CAR FOR ELEVEN YEARS. NO INTENTIONS OF CHANGING IT. PERFECT MACHINE 140.000 PLUS MILES ON CLOCK AND DOES NOT USE ANY OIL BETWEEN SERVICES.
BRILLIANT


Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. met een Bailey

De ervaring van Killian Walsh met een Mercedes-Benz E 220 CDI 2.1 aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Bailey Pageant Moselle van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Good in motorways. Solid on inclines but on mountains needs high rpm but quiet on motorway sways a bit over 90kph nice bit of power though


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Coachman

De ervaring van Mike met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Coachman Pastiche 575 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

Excellent stability with very good acceleration when towing.
Economy excellent 29-30 mpg when towing. 53-55 mpg solo.


Mercedes-Benz E Estate 220 CDI met een Swift

De ervaring van jeff kirkwood met een Mercedes-Benz E Estate 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Swift Charisma 560 van n.b. kg geplaatst op 30-10-2006:

best tug i'v used, 30+ mpg towing


Mercedes-Benz E 220 CDI aut. met een Lunar

De ervaring van Mike S met een Mercedes-Benz E 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Lunar Clubman SI van 1470 kg geplaatst op 30-10-2006:

Changing from a Volvo XC90 to a saloon car I was very apprehensive but ended up being extremely pleased with the performance of the Mercedes.

Most important lessons learnt were,
1. Ensure tyre pressures of the Mercedes are inflated to manufactures recommended
2. Place awning in boot rather than in the 'van.

Tyre pressures are critical to stability and as the nose weight of caravan is quite high, loading to rear of van causes instability, the additional weight of the awning certainly made the van - slightly - sway when a large truck overtakes.

Power of the Mercedes is amazing, you can very quickly find you are exceeding the towing speed limits! Consumption is equally pleasing; over 8000 mile this year a total mpg is 47.9mpg. Towing averages 32mpg.

Very happy with the towing ability of the Mercedes but, in hindsight, think I should of selected the estate version for its carrying capability.

The Mercedes is an extremely comfortable and surprisingly economical car with the benefit of carrying a spare, albeit 'skinny', tyre and annual tax of £30. If you don't want an SUV than the Mercedes E220 cdi is an excellent option


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Eriba

De ervaring van John Summers met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2005-2009) en een Eriba Nova 570 van 1610 kg geplaatst op 30-10-2006:

Ive owned the MB 320cdi estate 7 speed auto for 2 years now - what a great car giving 45mpg @ high motorway speeds solo. Just purchased the Hymer 570gs and out for our first trip; both behaved perfectly over the 400+ travelled with the car fully laden and the van only 50% laden. No dramas on the hills or motorways with the lorries etc. Combined fuel consumption a little disappointing in the low 20,s but you can't have it all. I used cruise control whenever possible- you must watch your speed with this car as its easy to overdue it with the van on the back. Overall great combination, thoroughly recommended.


Mercedes-Benz E 250 CDI aut. met een Lunar

De ervaring van S.A met een Mercedes-Benz E 250 CDI aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Lunar Lexon 540 van 1500 kg geplaatst op 30-10-2006:

Great combination pulled like a train .
MPG towing to South of France and returning 28 mpg
cruise control great on the steep down hill roads, set to 50 mph and the car holds the speed using gears and brakes .
Found the caravan swaying a bit at speed,rear tyre pressure increased all is well now, solid as a rock behind even over taking at speed.


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Elddis

De ervaring van Paul met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Elddis Affinity 540 van 1450 kg geplaatst op 30-10-2006:

E220 diesel automatic towing 1500kg performs as well as any tow car I\'ve had. Did have some concerns has had heard it can be a little lively at the rear end due to soft springs but I have not found any stability issues at all. Cruise control at 60mph on motorway totally stress free and returns 30+mpg


Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. met een Bailey

De ervaring van Martin met een Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2013-2018) en een Bailey Senator California van 1459 kg geplaatst op 30-10-2006:

Just come back from our first outing with our new Merc. Over the moon with how it tows plenty of power nad very stable. Not once did we feel the van moving around. Big vans going past did not move things at all and hills were no problem just a change down from the auto box and away. Economy solo is great and with the van on better than expected.
Great tow car


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Hobby

De ervaring van Steve met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Hobby Premium 650 UKFe van 1910 kg geplaatst op 30-10-2006:

Anybody had a problem with the Mercedes brakes overheating due to the weight of the caravan...bags of engine power but does anyone know if high weight ratio..100%.. has caused the car brakes to overheat ?


Mercedes-Benz E 350 CDI met een Buccaneer

De ervaring van Simon met een Mercedes-Benz E 350 CDI (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Buccaneer Corsair van 1740 kg geplaatst op 30-10-2006:

Best towcar I've ever had. Super stable as long as you load caravan properly and get nose weight right. But then I always load my towcar with the heavy stuff.Towing 23mpg to 27mpg, solo 35mpg to 42mpg. Very comfortable ride, the car just pulls and pulls .I have been dragging caravans for 12yrs and have been a professional driver for 26yrs. Recommended the merc 350 cdi sport


Mercedes-Benz E 250 CDI aut. met een Lunar

De ervaring van John Collins met een Mercedes-Benz E 250 CDI aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Lunar Lexon 540 van 1445 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have the 250 CDi auto blue efficiency, a dream tow car, quiet smooth very comfortable plenty of power, I feel totally in control. Using cruise control on motorways at 50 mph returns over 40 mpg, Can't get better than that


Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. met een Sprite

De ervaring van Nick met een Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Sprite Musketeer EB van 1252 kg geplaatst op 30-10-2006:

Bought the E220 earlier this year (2014) after towing with 1.9 Galaxy autos. The Mercedes tows fine, apart from the drop in performance (and rise in fuel consumption!) I hardly know the caravan is there. I don't tend to rush and normally tow between 50 and 60. I must confess I bought the car and only then read the first review above which did get me worried, but I have never felt any instability at all. Don't know if it makes a difference or not but I had the dealer fit the Mercedes towbar which is great as it swings out of sight when not in use. Not a cheap option though!


Mercedes-Benz E 250 CDI aut. met een Lunar

De ervaring van J Collins met een Mercedes-Benz E 250 CDI aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Lunar Lexon 540 van 1445 kg geplaatst op 30-10-2006:

I would say, the combination of a Mercedes E class 250 auto diesel towing a Lunar Lexon is about as perfect as you will get, I would also comment that rear wheel drive is always preferable to a front wheel drive.


Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic met een Swift

De ervaring van Geoff met een Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Swift Conqueror 645 van 1804 kg geplaatst op 30-10-2006:

Great towing car, plenty of power & stability. No issues at all!


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Abbey

De ervaring van Graham met een Mercedes-Benz E 220 CDI (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2002-2006) en een Abbey Aventura 318 van 1404 kg geplaatst op 30-10-2006:

great towcar, cheap to run, alot of car second hand for Mondeo money


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Sprite

De ervaring van A Graham met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Sprite Major 4 FB van 1343 kg geplaatst op 30-10-2006:

Manual 2012 vehicle, towing Sprite Major 4FB (Ace Statesman special edition). No problems at all, plenty of power and no snaking tho' suffer from the normal MB Saloon challenge of soft rear springs (much better when spare wheel moved to under bed storage). Normal conditions see about 29 mpg - motorway about 34 mpg tho on recent trip achieved 37! A good outfit


Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. met een Elddis

De ervaring van Stephen Scott met een Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Elddis Crusader Superscirocco van 1825 kg geplaatst op 30-10-2006:

Sorry to hear about your problems but i have a 2011 220 Estate and i pull a 2014 Elddis Super Sirocco and on normal figures should be unsafe but i put all heavy gear into the back of the car and just light stuff in the van.So the towing ratio is about 88%. Tows like a dream, have drove sprinters for over 10 years so i may be used to the light front. If i did have one complaint it would be the noseweight 85kg for a car this size.


Mercedes-Benz E 350 CDI met een Bailey

De ervaring van dave stokes met een Mercedes-Benz E 350 CDI (211 pk/155 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Bailey Pegasus GT65 Verona van 1448 kg geplaatst op 30-10-2006:

What a car! The best tow car I have had, 4 wheel drives and saloons. Good average milage solo about 48 mpg and towing can get 37 mpg, but right foot gets to I want to get where I am going quicker so 32 mpg. Enough power to pull any good match, towing 78% is no challenge at all.The only problem is you need to watch the speedo all the time, as the comfort in the car can make it hard to judge your speed. LOVE IT.


Mercedes-Benz E 320 CDI met een Bailey

De ervaring van Bill Boland met een Mercedes-Benz E 320 CDI (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Unicorn Valencia van 1497 kg geplaatst op 30-10-2006:

Best car we have ever had for build quality and towing a large caravan, the luggage space with the rear seats down is massive, allowing for all the stuff and bits that you don't want to put in your van to be placed out of harms way. After having the engine re-mapped, (not the cheap option of "chip tuning")this has increased the power and torque by over 25% and also giving me an extra 3-5 mpg. Hardly know that the Valencia is on the back, especially going up hills or overtaking. The Bailey Valencia with the traction control is about as smooth and safe to tow as it gets, swaying about passing trucks and also side wind deflection are a thing of the past, and with the extra engine power we just fly down the road, even at 80mph this rig is as straight as an arrow. Buying quality in your tow vehicle and caravan will always save you money in the long run.


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Elddis

De ervaring van Cliff Still met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Elddis Affinity 540 van 1450 kg geplaatst op 30-10-2006:

Towing the caravan is no problem,I am getting about 32miles to the gallon witch is a lot better than I was getting when I towed the Elddiss Odyssey. My car is a automatic and works good with this outfit.


Mercedes-Benz E 270 CDI aut. met een Eriba

De ervaring van Jan Jensen met een Mercedes-Benz E 270 CDI aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Eriba Feeling 440 van 1190 kg geplaatst op 30-10-2006:

Actually our combination is a Hymer Feeling 425 Model 2012 towed by MB E270 CDI. At a speed of 80kms/hour we go 11,0 kms/liter, at 95 kms/hour we go 10,3 kms/liter. We never had been in trouble even we have reach 120 kms/hour downhill on Kassel hills in Germany. MB270 goes well and Hymer 425 too!
Jan Jensen Tversted Denmark


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Elddis

De ervaring van Andy Moorey met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Elddis Avante 636 van 1657 kg geplaatst op 30-10-2006:

Although the wight ratio is high stability was never a problem provided fastidious attention was paid to loading and especially to noseweight. The Merc was never bothered by the caravan and returned 29mpg most of the time after fitting a tuning box (55mpg solo) Long motorway hills and passes are taken with no fuss at all, occasionally it might down shift but not that you'd notice. The wide tyres could have been a problem on waterlogged grass but we never got it stuck. Perfect towcar, plenty of room in the back for all the heavy stuff you dont want in the 'van, the self levelling takes care of it with no drama.


Mercedes-Benz E 320 CDI met een Ace

De ervaring van Terry Hall met een Mercedes-Benz E 320 CDI (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Ace Award Tristar van 1438 kg geplaatst op 30-10-2006:

Can't fault the car for power. Towed our Ace Tristar from Rosslare to Portrush. We found the stability of the outfit unsuitable with minimum weight in Caravan and car still found it very difficult to achieve 75kg tow hitch. The jockey wheel is very close to the ground due to the low suspension on these cars. When we arrived home Mercedes serviced the car and found two broken rear springs. We have just bought a used Kia Sorento as our tow car now and will not tow with the Mercedes again.


Mercedes-Benz E 320 CDI met een Elddis

De ervaring van Andrew Moorey met een Mercedes-Benz E 320 CDI (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Elddis Avante 636 van 1657 kg geplaatst op 30-10-2006:

Although this is marginal on the weight ratio (95%) as long as you are a seasoned tower there are no real issues. Oodles of power to spare this is a very stable outfit. Hills have never presented a problem and after fitting an Essing DPT tuning box I can easily achieve 30 mpg (55 solo) Massive amounts of torque make hill starts and overtaking positive and fuss free. Only downside is that you are as long as many artics which can make life 'interesting' manoeuvering on site........motor movers recommended!


Mercedes-Benz E 270 CDI aut. met een Hobby

De ervaring van patrick.marcel met een Mercedes-Benz E 270 CDI aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Hobby Excellent 540 UFf van 1497 kg geplaatst op 30-10-2006:

ma E270CDI de 2003 tracte une HOBBY 540 UFF de 1500 kq.aucun problème, conduite trés stable testée jusqu'a 126 kms/h.pas de balancement,en cote bonne performance, et en consommation 8.4l/100 a 95 km/h de moyenne.c'est top.


Mercedes-Benz E 220 CDI met een Abbey

De ervaring van Jack Butterworth met een Mercedes-Benz E 220 CDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Abbey Aventura 312 van 1205 kg geplaatst op 30-10-2006:

Towing my caravan with the Mercedes is very good. No problems with snaking or any other towing problems. Mine is a diesel automatic and I don't think I am getting a good miles to the gallon rate. Averaging 25miles to gallon at the moment. This might be normal. I dont know as am new to car and caravan.


Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. met een Swift

De ervaring van Colin Phillips met een Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2006) en een Swift Conqueror 580 van 1527 kg geplaatst op 30-10-2006:

I am amazed at the way this car tows such a large caravan. It pulls like a train and is very stable at speed, returning 27mpg on a recent trip to the Cotswolds. I do tend to load the car as much as possible before loading the caravan. The Conqueror tows a dream!


Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. met een Eifelland

De ervaring van Massimo met een Mercedes-Benz E Combi 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Eifelland Holiday 520 TKM van 1455 kg geplaatst op 30-10-2006:

Su strada è veramente eccezionale, sia in pianura ma anche e soprattutto in salita anche con macchina carica. Ottima anche nelle manovre grazie al grande raggio di sterzata che la rende estremamente agile. Consumi in autostrada con condizionatore sempre acceso e biciclette sul tetto, ad una velocità media di 95 km/h 8 km al litro. Un pò tanti, ma la vettura merita.


Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. met een Bailey

De ervaring van Martin Lewis met een Mercedes-Benz E Estate 220 CDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 30-10-2006:

Been towing for 10 yrs mostly with a Seat Alhambra all over Europe and have had no problems. Towing with the New E class Estate has been a nightmare. {factory fitted towbar] The match has been totally unstable, feeling the car out of control and snaking on relative low speeds 55 - 60 mph, even though Alko towbar fitted on caravan. Had the car checked at the dealers for any suspension problems etc but OK. Basically had to load the boot of the car up to try and stabilise the car to reduce the loading from the van. Will have to change car for towing if we continue to tow our caravan.


Mercedes-Benz E 230 aut. [W124] met een Lunar

De ervaring van bobby nash met een Mercedes-Benz E 230 aut. [W124] (132 pk/97 Kw, bouwperiode: 1989-2002) en een Lunar Lexon 640 van 1475 kg geplaatst op 30-10-2006:

tows very well no proplem up rated rear susspention average 22 to 26 mpg


Mercedes-Benz E 250 CDI aut. met een Swift

De ervaring van Phil Tompsett met een Mercedes-Benz E 250 CDI aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Swift Charisma 570 van 1452 kg geplaatst op 30-10-2006:

Switched to the Merc from a Volvo XC90 so there is an obvious difference in the feeling of stability but the Merc pulls very well and never feels underpowered.

The Factory fit towbar is reasonably priced compared to other cars and is excellent. Twist the handle in the boot and it swings down do the same again to swing it back up out of view and you can tell it is a towcar. Naturally it cuts off the park sensors unlike most aftermarket.

Car itself has a few niggles. It has been off the road twice since i bought it 6 months ago. There was a problem with the fuel injectors which they took 12 weeks to work out but I guess the fault is known now and will be repaired more quickly for anyone else.

Great to drive and fairly fast. Audio jack for Ipod is poorly designed as it is in the golvebox so if you want to use your Ipod controls to change tracks etc you have to have the glovebox open (it wont close as the cable to your ipod gets in the way). This means that the glovebox hangs open (impossible for passengers) and that the light stays on which is very distracting when you drive in the dark at night or early mornings.

I struggle to get the seats to be comfortable too but this could just be me.

Other niggle is the park sensors, the lights are OK at indicating your distance but the beepers only come on when you are very close and seem inconsistent often only working once you are at the maximum/closest point. Could be just my car as I've only done 7500 miles and not had first service yet.

Would I buy another - probably not purely because I'm wary of the reliability having spent half the 6 months I have had it, at the repairers. However, Mercedes were very good at providing a courtesy car - 12 weeks in a superb range rover. You need to say that the replacement car has to have a towbar. I then had to wait a week for them to find one as the hire car company only had 3 out of 10,000 vehicles on their fleet.


Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic met een Bailey

De ervaring van zx81xz met een Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 30-10-2006:

Great car to tow with. You sometimes actually forget you are towing. Very smootha nd quiet. Great with Sat Nav as you just sit back and wait to arrive at your destination.


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Ace

De ervaring van Michael Sacre met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Ace Jubilee Viscount van 1635 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have had this combination for about 8 months now and have found it to be perfect. The mercedes is an absolute powerhouse
and is up to the challenge no matter what we come across.
My fuel consumption depends on the terrain, but on most level areas it is about 25 mpg, all in all no complaints.


Mercedes-Benz E 280 CDI aut. met een Bailey

De ervaring van Tim met een Mercedes-Benz E 280 CDI aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Pageant S6 Monarch van 1239 kg geplaatst op 30-10-2006:

The Mercedes E Class E280CDI Estate tows like a dream. Solo MPG 40mpg Touring. 25/26 When towing.
The estate is the the better bet than the saloon, as it has self levelling. Choose to have a factory fitted foldaway towbar with factory fitted 13 pin socket.
This is best car I have towed with. Better than a Mercedes M Class ML270CDI and much more comfortable.


Mercedes-Benz E 270 CDI aut. met een Coachman

De ervaring van Richard Jeffery met een Mercedes-Benz E 270 CDI aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Coachman VIP 530/4 van 1575 kg geplaatst op 30-10-2006:

The E270 cdi is an excelant tow car with a very stable ride with good performance and resoanable economy although the match with the Coachman VIP 530 is 93% there are no stability problems for an experienced caravaner.


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI 4Matic met een Lunar

De ervaring van Brian Rogers met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI 4Matic (224 pk/165 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Lunar Delta 540-2 van 1400 kg geplaatst op 30-10-2006:

The mercedes E320cdi is a magnificent car for towing tha Luna Delta 540-2 easy driving no stress bags of power.and gets 26 mpg under load,highly recomended


Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut. met een Solifer

De ervaring van Peter Fernkvist met een Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Solifer Finlandia 560 van 1400 kg geplaatst op 30-10-2006:

Mercedes E200 Kompressor AUT 2006 + Solifer 5602i-1992. I think that this configuration works great, smoth acceleration , very steady driving. Perhaps even better with a safety couppling (spelling??)


Mercedes-Benz E Combi 270 CDI met een Avondale

De ervaring van Ronald Sandeman met een Mercedes-Benz E Combi 270 CDI (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Avondale Argente 640-6 van 1651 kg geplaatst op 30-10-2006:

We have just purchased the Avondale Argent twin axel, 650-6 and are towing with the Mercedes 270 Auto CDI Estate. We have driven from Scotaldn down to Devon, the car is happy y on the cruse control at 60MPH all day and returns approx 24 MPG. The steep hills of North Devon proved to be absolutly no problem and the car took anything put to it in its stride without appearing to have to work hard at any point, it just goes.


Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. met een Eriba

De ervaring van David Willdigg met een Mercedes-Benz E Combi 280 CDI aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Eriba Nova GL 435 van 1350 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have now towed just over 5000 miles with my E class estate, well loaded both in the car and the van. I have found it to have plenty of power and it consistantly returns 24mpg. With my caravan, a Hymer Nova 470 I feel confident of its stability up to 60 mph but more often feel happier nearer 50.


Mercedes-Benz E Combi 300 D aut. [W124] met een Caravan

De ervaring van Dogan met een Mercedes-Benz E Combi 300 D aut. [W124] (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 1993-1996) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006:

My merc. is an 1991 AT 300d estate (113 bhp) and been towing for 4 years with it.

It returns a very stable outfit. High mass of car, high towbar loading limit(85 kg) and self levelling allows comfortable drive at 90-100 km/h witout stabiliser.

Power is not superior but satisfactory. The first gear is very good at hill starts. Consumption on tow is around 13 lt/100 km.

Overheating never happened but always an issue to check for these models. Changing radiator works well. When hot summers and steep hills come together you should not only turn off the AC but also give a go to cabin heating for safety.

"Reliable towing" is best to describe how this w124 diesel works.


Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut. met een Knaus

De ervaring van m m met een Mercedes-Benz E 200 Kompressor aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Knaus Sport 500 QDK van 1390 kg geplaatst op 30-10-2006:

Mercedes-Benz E - 200 Kompressor 1998


Mercedes-Benz E Combi 320 CDI met een Coachman

De ervaring van James Holton met een Mercedes-Benz E Combi 320 CDI (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Coachman Amara 520/4 van 1490 kg geplaatst op 30-10-2006:

I am fairly new to caravanning and was a bit nervous about towing but this combination is faultless. The Merc has bags of power and torque and having the caravan in tow is hardly noticable.

The ride on country roads is a bit more bumpy but the self levelling suspension keeps the outfit nearly level with the nose of the caravan slightly downhill which is ideal.

I was quite surprised how much the fuel consumption suffered when towing, it drops to 24mpg and when solo it usually does 38-44mpg.

My only concerns are when it comes to driving the outfit off a wet field, the tyres are very wide and offer little grip on the slippery stuff. I also have a Discovery but the Merc is the better towcar purely because of the power and comfort.


Mercedes-Benz E 300 D [W124] met een Caravan

De ervaring van Rainer B. met een Mercedes-Benz E 300 D [W124] (113 pk/83 Kw, bouwperiode: 1989-1993) en een Caravan van 1275 kg geplaatst op 30-10-2006:

The MB 300 D W124 is a nice towing car. Not very powerful, but easy and very stable to drive and very quiet on the road. The automatic leveling system of the rear suspension in the 300D touring is great for caravaning. The W124 300TDT Automatic with turbo would be still better...


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Wet- en regelgeving

Donatie

Gastenboek

Over gewichten

 

©2024 Caravantrekker