Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Skoda Karoq

Sorteer op:


Skoda Karoq 1.5 TSI met een Dethleffs

De ervaring van Joost met een Skoda Karoq 1.5 TSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2017 - 2022) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 V van 1350 kg geplaatst op 19-03-2024:

Deze ervaring is in combinatie met een Dethleffs Camper 510V met een maximaal gewicht van 1350kg (waar we ook écht wel aan zaten) en een totale lengte van 7,20 meter incl. dissel.

Laatste keer zijn we met deze combi naar midden Frankrijk gereisd. Gelet op de negatieve review die hier te vinden is, was het even aftasten hoe de combinatie zich zou houden, maar het was een zeer prettige combinatie om te rijden. De kogeldruk hadden we rond de 65 kilo.
Bij inhalende vrachtwagens of bussen geen extreme zuiging gemerkt en de combinatie was behoorlijk stabiel rond de 90km/h (gps snelheid, dus wat hoger op de teller).
De auto betreft een sportline business uitvoering uit 2020 met 19" wielen met een zeer lage wang, dit zal ongetwijfeld ook bijdragen aan de stabiliteit.
Verder zijn er geen aanpassingen gedaan zoals hulpveren o.i.d.
De combi hangt met eerder genoemde kogeldruk ook mooi recht.
Qua trekkracht voldoet de 150PK tsi prima. Het gebruik lag gemiddeld op 1 op 9.
Al met al dus een prima combi!

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.0 TSI aut. met een Caravan

De ervaring van Frank met een Skoda Karoq 1.0 TSI aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Caravan van 1200 kg geplaatst op 13-08-2019:

Na het lezen van een review over onstabiel rijden huiverig op vakantie. Hiervoor en Golf diesel gehad. We hebben 5000 km gereden op verschillende wegen en weersomstandigheden . Ik kon me op 1 moment herkennen in de review over gevoelig voor wind en niet stabiel . Dit was op het stuk van Bordeaux naar ill d'Oleron veel wind en veel spoorvorming. Tja dan is het iets meer opletten maar de andere 4600 km heb ik geen last gehad. Sterker zelfs erg stabiel en heb grotendeels gewoon 100 gereden. Waar ik wel achter kwam is dat je beter niet automaat kunt rijden maar manual. de 1.0 schakelt gewoon te vroeg met een caravan erachter en is niet prettig . Ook is het rijden manual veel beter voor je portemonnaie . Na de eerste 400 km had ik door dat ik het beste in de 6 kon rijden zo nu en dan terug naar de 5 en bij een sterke klim ( grens Frankrijk / Spanje ) terug naar 4 en bij een snelheid van 100 ( resp 2500, 3100, 3700 toeren ) . Dit kon de 1.0 verassend goed. Ook de wat sterkere klimmetjes werden met 100 gewoon genomen. De wegligging was gewoon erg goed . Ontspannen achter het stuur met 100 was de gehele rit van toepassing. ( NL- Lille-Parijs-Milau-Barcelona-Toulouse-San-Sebastian-Bordeaux-Il d Óleron-Le Mans-Amiens-Lille –NL + wat lokale km ) Totaal 5000 km en tenslotte het verbruik… dit kwam op 1 op 9.9 L per / 100 km en dat was de grootste verassing met een stevig beladen auto en 1200 kg Caravan . Eindconclusie: Hele fijne caravan trekauto waar ik de komende jaren met plezier op vakantie ga.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.6 TDI met een Delta

De ervaring van Marijke met een Skoda Karoq 1.6 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Delta Summerliner 4700 TKM van 1400 kg geplaatst op 10-08-2019:

Dit jaar met een Karoq 1,6 aut. diesel op vakantie geweest naar spanje en moet echt zeggen een top combinatie als ik deze mag vergelijken met de octavia 1,6 aut. diesel. De caravan beladen circa 1400 kg maar de karoq had er geheel geen moeite mee, ik rij wel op sportstand. Constant een snelheid aan kunnen houden van 110 km wat deze zonder problemen ging. Echt top.
Ik hield daarna nog genoeg vermogen en trekkracht over. Dit was anders met de octavia. Ik kan een ding zeggen een hele goed caravantrekker en verbruik circa 1 : 10,5 bij 110 km snelheid

Een top combinatie en een echte aanrader anders dan hieronder vermeld. Denk dat die meneer echt een verkeerde belading had met zijn 1.5 benzine

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.5 TSI aut. met een Dethleffs

De ervaring van Bos met een Skoda Karoq 1.5 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2017 - 2022) en een Dethleffs c-go 495 QSK van 1300 kg geplaatst op 10-06-2019:

Inmiddels ruim 3.000 km mee gereden en de combinatie bevalt erg goed. Voor de stabiliteit wel hulpveren er onder geplaatst (net als bij voorgaande Skoda’s). Door een eerdere negatieve review hier was ik enigszins bevreesd dat ik een verkeerde keuze gemaakt had, maar tot nog toe ook geen enkel probleem met vrachtwagens etc met ruim 100 op de teller, ondanks een opbouw van 5,80 meter. Auto goed beladen, hoge kogeldruk en het rijdt heel stabiel. Uiteraard net als met elke andere combi goed kijken naar wind, wegdek etc maar de Karoq is voor mij een goede trekker van de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.6 TDI aut. met een Sunlight

De ervaring van JH met een Skoda Karoq 1.6 TDI aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Sunlight C 40 D van 1210 kg geplaatst op 11-12-2018:

Sinds kort in het bezit van een Karoq style busniss en werd overtroffen door zijn fijne wegligging en zijn trekkracht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.5 TSI met een Sprite

De ervaring van PZL met een Skoda Karoq 1.5 TSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2017 - 2022) en een Sprite Alpine Sport 470 CF van 1300 kg geplaatst op 15-11-2018:

Na eerdere goede ervaringen met een Skoda Yeti 1.2 en een Skoda Yeti Outdoor Ambition 1.6 TDI ben ik in het voorjaar overgestapt op de opvolger; een Skoda Karoq Ambition Business 1.5.
Ik verwachte een probleemloze overstap, maar dat bleek anders uit te pakken.
De Karoq is gevoelig voor zijwind, zuiging en wegoneffenheden; zweverig rijgedrag ook zonder caravan. Deze gevoeligheid van de auto is van invloed op de stabiliteit van de caravan.
De combinatie Karoq-caravan (Sprite Alpine Sport 470 CF) leidt tot gevaarlijke situaties; een snelheid van 80 km per uur is nauwelijks mogelijk. Een snelheid waarbij je wordt ingehaald door vrachtwagens, heel onprettig.
De instabiliteit heeft zelfs geleid tot een ongeluk; bij een inhaalmanoeuvre is de caravan gaan slingeren en tegen een vrachtwagen gekomen.
Voor een goed begrip: ik rijd al 30 jaar veelvuldig en schadevrij met caravan en het rijden met dezelfde caravan en belading was met de Yeti 1.6 TDI geen enkel probleem.
Mijn ervaringen worden ondersteund door een test in de KCK (oktober 2018).
In het artikel wordt gesproken over ‘een demping die aan de zompige kant is……een wat zwalkende wegligging’ en ‘met de caravan aan de haak raakt de Karoq in een rechte lijn al snel het spoor bijster en moet je corrigeren’.
De importeur laat aanvankelijk niets van zich horen, geeft vervolgens aan dat het een producteigenschap betreft en doet niets met mijn bevindingen.

Let dus op: Karoq met caravan is geen fijne combinatie!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.0 TSI aut. met een Kip

De ervaring van Cj met een Skoda Karoq 1.0 TSI aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2017 - 2021) en een Kip Vision 41 TCB van 1125 kg geplaatst op 29-04-2018:

Dit jaar overgestapt naar een Karoq 1.0TSI. Wel enigszins sceptisch. We reizen met 2 personen ennde caravan zal beladen zo’n 1075 kg wegen.
De conbinatie laat zich makkelijk rijden. Het gewicht van de auto tov de caravan maakt de combinatie stabiel genoeg. De automaat schakelt te vroeg op daarom is het zaak manueel te rijden en de motor rond de 3000 toeren te laten draaien. Hellingen zoals bij Luik zijn geen probleem en een kruissnelheid van 100 km/u op de autoroute is goed te doen

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker