Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Skoda Karoq

Sorteer op:

Skoda Karoq 1.5 TSI met een Sprite

De ervaring van P. Zwaal met een Skoda Karoq 1.5 TSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Sprite Alpine Sport 470 CF van 1300 kg geplaatst op 15-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Na eerdere goede ervaringen met een Skoda Yeti 1.2 en een Skoda Yeti Outdoor Ambition 1.6 TDI ben ik in het voorjaar overgestapt op de opvolger; een Skoda Karoq Ambition Business 1.5.
Ik verwachte een probleemloze overstap, maar dat bleek anders uit te pakken.
De Karoq is gevoelig voor zijwind, zuiging en wegoneffenheden; zweverig rijgedrag ook zonder caravan. Deze gevoeligheid van de auto is van invloed op de stabiliteit van de caravan.
De combinatie Karoq-caravan (Sprite Alpine Sport 470 CF) leidt tot gevaarlijke situaties; een snelheid van 80 km per uur is nauwelijks mogelijk. Een snelheid waarbij je wordt ingehaald door vrachtwagens, heel onprettig.
De instabiliteit heeft zelfs geleid tot een ongeluk; bij een inhaalmanoeuvre is de caravan gaan slingeren en tegen een vrachtwagen gekomen.
Voor een goed begrip: ik rijd al 30 jaar veelvuldig en schadevrij met caravan en het rijden met dezelfde caravan en belading was met de Yeti 1.6 TDI geen enkel probleem.
Mijn ervaringen worden ondersteund door een test in de KCK (oktober 2018).
In het artikel wordt gesproken over ‘een demping die aan de zompige kant is……een wat zwalkende wegligging’ en ‘met de caravan aan de haak raakt de Karoq in een rechte lijn al snel het spoor bijster en moet je corrigeren’.
De importeur laat aanvankelijk niets van zich horen, geeft vervolgens aan dat het een producteigenschap betreft en doet niets met mijn bevindingen.

Let dus op: Karoq met caravan is geen fijne combinatie!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.0 TSI aut. met een Kip

De ervaring van Cj met een Skoda Karoq 1.0 TSI aut. (85 Kw/116 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Kip Vision 41 TCB van 1125 kg geplaatst op 29-04-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Dit jaar overgestapt naar een Karoq 1.0TSI. Wel enigszins sceptisch. We reizen met 2 personen ennde caravan zal beladen zo’n 1075 kg wegen.
De conbinatie laat zich makkelijk rijden. Het gewicht van de auto tov de caravan maakt de combinatie stabiel genoeg. De automaat schakelt te vroeg op daarom is het zaak manueel te rijden en de motor rond de 3000 toeren te laten draaien. Hellingen zoals bij Luik zijn geen probleem en een kruissnelheid van 100 km/u op de autoroute is goed te doen

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Skoda Karoq.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Er zijn geen Engelse reviews voor dit model

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Een nieuw Blog

Er is nog zo veel te vertellen over caravannen dat Caravantrekker gaat Bloggen!

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2018 Caravantrekker