De ervaring van Winand met een Subaru Outback 2.5i aut. (167 pk/123, Kw bouwperiode: oktober 2009 - februari 2015) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 03-06-2022:
Ik rij deze combinatie 6 jaar, de caravan weegt geladen 1500 kg.
Wij zijn met deze combinatie veel onderweg geweest, zoals Spanje, Hongarije etc.
Auto heeft me nooit in de steek gelaten en heeft alle hellingen, bergen makkelijk overwonnen bv. Luik reed hij hem makkelijk op.
Nu neem ik afscheid van de Subaru, stap over naar een Ford Kuga eco boost 1.5 150pk, ik ben erg benieuwd naar deze combinatie.
De ervaring van Chris Reutelingsperger met een Subaru Outback 2.5i aut. (175 pk/129, Kw bouwperiode: 2015 - 2017) en een Dethleffs van 1350 kg geplaatst op 30-03-2020:
Ik rij nu een jaar in deze combinatie, het rijd heel plezierig en je zit ontspannen achter het stuur. Ik ga al 30 jaar met caravan op vakantie en heb altijd in een diesel gereden, de laatste 15 jaar in een Renault grand Senic diesel. Dit was een leaseauto van mijn werkgever en heb hier uitstekend mee gereden. Met een benzine auto is dat wat anders. Je bent gewend in een lage giering te rijden met nog geen 2000 toeren. Met een benzine auto ligt dat anders.Ik geloof dat ik een goede keuze heb gemaakt. De Subaru outback heeft 1 nadeel, hij is vrij prijzig.
De ervaring van Roos de, H.C. met een Subaru Outback 2.5i aut. (167 pk/123, Kw bouwperiode: oktober 2009 - februari 2015) en een Elddis Odyssey 524 van 1510 kg geplaatst op 05-01-2020:
De trekkracht van de Outback is ruim voldoende (geen bergervaring!)
De combinatie auto-caravan is niet stabiel bij hogere snelheden dan vrachtverkeer (85-90 km/u)
Kogeldruk is max. 90 kg.
Beladen de auto maximaal om gewicht tussen auto en caravan zo groot mogelijk te maken.
Overweeg hulpveren en /of trailer control (voor BWP-as)
De ervaring van Teun met een Subaru Outback 2.5i (165 pk/121, Kw bouwperiode: november 2003 - november 2007) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 27-07-2018:
De caravan is overigens een sudwind 485 uit 1995... Ik heb de Outback gekocht als caravantrekker, mede vanwege zijn flinke motor en permanente vierwielaandrijving kom je altijd overal vlot mee weg. Hoge snelheden rij je er makkelijk mee, honderd plus doet ie makkelijk, en comfortabel. Een vrachtwagen of andere caravan is zo ingehaald. Ik rijd op de snelweg meestal in vijf, soms in vier. Bij Luik omhoog gaat zonder probleem met 90 omhoog. Het verbruik is tussen de 7 of 9 km per liter met caravan. Alle outbacks hebben standaard niveauregeling, heerlijk. Alleen de koppeling is erg gevoelig, bij manouvreren is het een kunst om zo weinig mogenlijk slip te houden. Lage giering is een beetje onzin, ik had liever alleen een korte één gehad. Kortom een aanrader voor iedere caravan/aanhangwagentrekker. Let wel op, deze modellen zijn inmiddels bijna allemaal de twee ton wel gepasseerd en onderhoud is duur! Al met al een enorme aanrager, ook als er niks aan de trekhaak hangt.
De ervaring van Lucas met een Subaru Outback 3.0R aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: februari 2004 - oktober 2009) en een Hobby De Luxe 540 KMFe van 1500 kg geplaatst op 04-05-2017:
Rijd met een Hobby KMFE 540 (1500 kg max) achter 3.0 H6 Outback (2004). Over kracht auto niets te klagen, ook bergop makkelijk versnellen. Combinatie voelt tot 100 km/u stabiel, daarboven wordt het snel tricky. Doorhangen achteras is wel vervelend, neuswiel raakt snel grond. Hulpveren zijn wel aan te raden.
De ervaring van Diever met een Subaru Outback 2.0D (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - oktober 2009) en een Adria Adiva 462 PD van 1329 kg geplaatst op 21-01-2017:
Sinds 2016 in het bezit van een Subaru Outback 2.0D. Ik heb deze direct professioneel laten tunen naar 180pk met 400Nm. Met mijn Adria Adiva 462 PD is het een fluitje van een cent. Ik rijd waar het kan tussen 90-95 km per uur. Lekker in zijn 4e versnelling(5 bak) reageert hij direct. De ultieme test is achter Luik waarbij je vanaf Vervier de Ardennen in rijdt. Meerdere steile hellingen en korte afdalingen geven een perfect beeld waartoe de auto in staat is.
De Subaru trok de Adria met 100 km/u omhoog. Geen gedonder met de temperatuur of andere piepende lampjes. Als de boxermotor op bedrijfstemperatuur is gromt de motor van genoegen. Laat hem lekker toeren maken(2200-2500) in deze situatie en andere voertuigen lijken stil te staan in dit testgebied van Europa voor een carvancombinatie. Door de permanente AWD is de wegligging prima, stabiel, uitstekend verbruik (8,5 tot 10.0 op 100km) met caravan. Ook zonder motortuning zal deze auto goed presteren. Jammer dat de Outback 2.0D als occasion in Nederland bijna niet te vinden is.
De ervaring van H. Oomens (NL) met een Subaru Outback 2.5i (173 pk/127, Kw bouwperiode: november 2007 - oktober 2009) en een Burstner Trecento 460 TL van 1420 kg geplaatst op 28-06-2013:
Rij nu 2 jaar een Subaru Outback 2.5 09-2006 (gebruikte wagen) met caravan Burstner Trecento 460 TS 1500 kg.
Rijden voornamelijk tussen vrachtverkeer (87 echte km/u) is op de teller dus tussen de 90-95 km/u. Verbruik gemiddeld 1ltr/8km , berg op probleemloos afhankelijk van de helling in 4e ev 3e versnelling. Bij stilstand op helling voor soepel wegrijden in lowgear. Neem geen risico bij dalen, dus maximaal weer tussen 90-95 km/u. Op vlakke snelwegen is goed te rijden in de 5e versnelling. Favoriete landen Frankrijk, Oostenrijk. Maken dikwijls gebruik van secundaire wegen. Nog geen problemen meegemaakt. Geen noemenswaardig olieverbruik. Lange ritten op de Duitse autobanen is geen probleem, zelfs de cruise control is bij regelmatige rijverkeer goed te gebruiken. Het schakelen tussen de verschillende versnellingen is aanmerkelijk minder dan met een Subaru Forester 2.0, er is meer vermogen over. Meestal is 2500 toeren voldoende voor een rustig trekgedrag. Door niet tot het uiterste te gaan gaan heeft deze combinatie een prima rijgedrag.
De ervaring van Happel met een Subaru Outback 2.5i [in low-gear] (165 pk/121, Kw bouwperiode: november 2003 - november 2007) en een Solifer Artic 560 van 1410 kg geplaatst op 06-01-2013:
De outback die ik bezit, is van 2006. Zelf heb ik hem vanaf aug.2008.Toch kijk ik nu om me heen voor een ander automerk.Het lijkt een geweldige caravan trekker.
De Subaru Outback 2.5 i kan niet achteruit rijden met een caravan, noch solo of filerijden. Solo achteruit rijden, wanneer je de koppeling in zijn geheel op laat komen behaald hij een snelheid van zeker 30 km/u.Dus druk je de koppeling gedeeltelijk in, met gevolg dat de koppelingsplaten beginnen te schroeien. Als ik maar 3 meter achteruit rijdt,Parkeerhaven in, dan ruik ik ze al.
Laat staan met een caravan achteruit rijden. Ik ben daar op een verschrikkelijke manier achter gekomen. We zijn met zijn 4-en op wintersport.Auto bepakt, kist op het dak, Solifer artic 560 op de trekhaak en richting Zwitserland naar de NCC in Lenk.Zelfs in de file rijden begonnen de platen te ruiken aan de binnenkant van de auto. Buiten was het stinkend koud, dus een raampje open zetten ging met moeite. In Freiburg aan gekomen op een overnachtingscamping, moest de caravan 7 meter achteruit in de sneeuw. Dat heb ik geweten, de platen schroeiden aan elkaar vast, door de hitte smelten ze, maar doordat ze omgeven werden door de koude van sneeuw en 'snachts vroor het 20 graden, vroren ze aan elkaar vast. Het heeft me 4.5 uur vertraging gekost de volgende morgen en een paar nieuwe koppelingsplaten.
Volgens Subaru Aalsmeer lag het aan mij en kon ik beter uit gaan kijken naar een automaat van Subaru.
Inmiddels ben ik toe aan een derde set, omdat ik nogal eens in de file staat. Tegenwoordig zet ik in de file ook de low gearing erop en kan de auto als een automaat laten functioneren, hij slaat dan niet af, maar het verbruik is zeer hoog. Het trekken van de caravan gaat geweldig, optrekken bij het stoplicht, even het pookje Lage gearing ) omhoog zetten en hij trekt heel goed weg.
Maar met het pookje omhoog geeft een verbruik van 1 op 2, dus ook dat houdt je in de gaten. De stabiliteit heb ik verkregen door op de achterschokbrekers, extra zware caravanveren te monteren. Helaas wordt het geen derde Subaru meer, waarom helaas; de auto is compleet van binnen, allerhande snufjes. Maar het onderhoud aan deze auto is net zo duur als de auto heeft gekost, letterlijk; je loopt erop leeg.
De ervaring van Derk met een Subaru Outback 2.5i (173 pk/127, Kw bouwperiode: november 2007 - oktober 2009) en een Kip Celebration 47 van 1400 kg geplaatst op 19-07-2012:
Review Subaru Legacy Outback 2009
Sinds April 2012 zijn we in het bezit van een 2009 Outback die bij aanschaf ruim 43000km op de teller had staan. De Subaru vervangt na ruim 8 jaar de Land Rover Freelander TD4.Omdat we al tientallen jaren met een caravan trekken zou de opvolger van de Freelander een vierwiel aangedreven benzine auto moeten worden. De Freelander is de eerste 4 jaar buiten Nederland gebruikt en in 2008 als huisraad in Nederland ingevoerd, sindsdien was de waanzinnig hoge MRB ieder kwartaal een bron van ergernis, zeker gezien het beperkte gebruik dat we er de laatste jaren van maakten als caravantrekker. Subaru was in 2004 al in beeld geweest maar in Zuid Oost Europa waar ik toen werkte was het dealernetwerk uiterst zwak terwijl Land Rover overal op de Balkan voor regulier onderhoud voldoende is vertegenwoordigd.
Als opvolger gekeken naar de VW Tiguan en Skoda Yeti in de 4x4 1.8TSI uitvoeringen en de Subaru Forester. Van Koreanen, de RAV4 en Grand Vitara ben ik niet onder de indruk, kwestie van smaak, Volvo en BMW boven budget en te duur in onderhoud. Vanwege de motorproblemen bij VAG en de geplande lange gebruiksduur met een relatief laag jaarkilometrage en slechte eigen ervaringen met de garantiepolitiek van VW waarbij de gevolgen van het gebruik van aantoonbaar inferieur materiaal bij ons pas na 6 jaar en 120.000 km zichtbaar werden, gekozen voor het betrouwbare Subaru.
Goed nieuws in de zoekperiode was dat een gerenommeerde Saab dealer in onze omgeving Subaru dealer is geworden, met mijn 30 jaar Saab ervaring weet ik hoe belangrijk een goede dealer met passie voor het vak is. Een proefrit gemaakt met een 2012 2.0 Forester die in alle opzichten een prima indruk maakte. Was echter in een enigszins complete versie, nieuw gezien de restwaarde van de Laro, boven budget.
De Subaru moet een 1450kg zware KIP caravan veilig kunnen trekken, zowel met hogere snelheden op Franse Autoroutes als op slechtere wegen in Noorwegen en Schotland, berekeningen op caravantrekker.nl leerden me dat een 2.0 Forester niet veel “over” zou hebben.
Rekening houdend met het beschikbare budget op internet bij Subarudealers op zoek gegaan naar een gebruikte 2.5 Subaru met niet teveel kilometers , niet ouder dan 2009 voor een passende prijs .
Uiteindelijk bij een grote Subaru dealer in het Westen van het land een mooie complete handgeschakelde 2009 Legacy Outback Exclusive gevonden met 43000km op de klok.
De eerste 7.000 kilometers ( 50000km).
Verbruik eerst rit oostwaarts met caravan op Duitse Autobahn, 95km/h op cruise control 1 op 6,7, solo op binnenwegen en in de stad iets beter dan 1 op 10. Een latere rit naar Oostenrijk en Italië in de regen maar vrijwel zonder gebruik te maken van de 5e versnelling leverde 1 op 6,75. De terugweg bij droog weer leverde 1 op 7,5 op, een mooi resultaat gezien de ervaring van veel andere benzine stokende trekkers van zwaardere caravans en niet alleen met Subaru’s!
Het solo verbruik op autowegen in Nederland is iets beter dan 1 op 10, maar veel slechter dan de optimistische 1 op 14,5 op buitenwegen zoals o.a. AW in de specificaties aangeeft. De Subaru wordt niet voor lokaal verkeer gebruikt, daar is een Toyota Yaris voor.
Het weggedrag met de KIP 47 is uitstekend, van slingeren of ander onaangepast gedrag is geen sprake, we zijn benieuwd of dat binnenkort in Frankrijk bij Franse snelheden van 100/110 ook het geval zal zijn.
Wat tegen valt, afgezien van het brandstofverbruik, zijn de Yokohama banden, waarschijnlijk nog de originele , vooral op een natte weg, net als bij de Yaris TSport trouwens. Zolang het droog is gaat het goed maar in de regen is echt het uitkijken. Bij de voorjaarswissel met de winterbanden zullen de Yokohama Geolanders met c.a. 60.000 km wel aan vervanging toe zijn, ik zoek nog in Test en gebruikers informatie naar een vervanger maar waarschijnlijk worden het Michelins of Conti’s
Pure verwennerij op lange ritten is de elektrische stoelverstelling, de stoelen zelf zijn niet van Saab, Volvo of VW High Line niveau maar de verstelmogelijkheden zijn voor mij met een lengte van 1.80 goed. Goed bevallen ook het gescheiden ECC systeem en de cruise control.
De geluidsinstallatie met CD wisselaar doet wat hij moet doen en is goed genoeg. De Xenon verlichting is fantastisch, het verschil valt vooral op op routes over binnenwegen die ik ook wel eens met H4 of duplo lampen rijd.
Bijzonder nuttig is de lage gearing die niet alleen in files maar ook op autobahn hellingen zijn nut bewijst als de snelheid onder het gewenste niveau dreigt terug te vallen of als je een rijtje vrachtwagens en langzaam rijdende Nederlandse caravans wilt inhalen, echt het komt nog steeds voor, 56 km/h op de autobahn. Terug schakelen van 4 hoog naar 4 laag of soms 3 laag , 5000 toeren en de meer dan 3000kg wegende combinatie gaat als de brandweer, de verbruiksmeter van de boordcomputer geeft dan wel een verbruik van 30 liter op 100km aan… Na een op 4500 toeren begrensde diesel is het trouwens wel wennen ,geen trekkracht beneden de 3000 toeren , boven de 4000 is de trekkracht redelijk en richting 5000 toeren goed, al is deze 2.5 boxer niet zo “ drehfreudig” als een Yaris 1.5 TSport met K&N filter.
De 5e versnelling gebruiken we vrijwel niet met de caravan, bij de toegestane snelheden in Nederland en Duitsland is het toerental te laag en resulteert bij een beetje gas geven in een verbruik van meer dan 25 liter/100km volgens de verbruiksmeter, alleen op lange afdalingen zonder cruise control in 5 is het verbruik prettig laag.
Mogelijk is de motor in zijn vorige leven nooit boven de 4500 toeren geweest, hij maakte op toeren nogal wat herrie, na een toeren training, hellingen op met 5000 toeren, lijkt de motor stiller geworden.
Vanwege verkeersdrukte en weersomstandigheden nog geen gelegenheid gehad op de Duitse Autobahn solo boven de 150 km/h te gaan , dat stellen we maar uit tot volgend jaar met veilige nieuwe banden , als het dan tenminste daar nog mag. Over onderhoud valt nog niets te zeggen , tot nu toe een litertje Castrol bijgevuld op 5000km met caravan.
Voorlopige conclusie, mooie onopvallende ruime combi met uitstekende rijeigenschappen.
De ervaring van Winston Dirkzwager met een Subaru Outback 3.0R aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: februari 2004 - oktober 2009) en een Lunar Lexon 540 van 1400 kg geplaatst op 09-12-2011:
Ik trek een tandem-asser Lunar 525, 1200kg, achter een Subaru Outback, 6 cilinder boxer, 3 ltr automaat. Wij gaan regelmatig naar het VK, en rijden er probleemloos heuvel op, heuvel af. Het verbruik ligt rond de 1:6, solo is dat 1:10. Fijne 4x4 trekauto met automatische niveau regeling. Ik ben zeer tevreden over deze combinatie.
De ervaring van Piet Voorburg met een Subaru Outback 2.5 (156 pk/115, Kw bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 16-08-2010:
Met 2 personen en een Caravalair Antares 400 (720 Kg leeg) 2 keer naar Portugal geweest. Bij goede belading is op de snelwegen een snelheid van 110 km/h veilig.
Verbruik gemiddeld 1 op 6 normaal zonder caravan 1 op 8 op LPG. Steile hellingen of toegangen op de Camping nergens last van.
De ervaring van Hay Hermans met een Subaru Outback 2.5i aut. (167 pk/123, Kw bouwperiode: oktober 2009 - februari 2015) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 25-04-2010:
Na twee foresters rijden we nu een outback atomaat. Onze caravan was een fendt 420. Deze combinatie was voortreffelijk. Nergens problemen, zowel met de forster als met de outback.
We hebben met de outbacken de fendt 420 een reis naar Portugal gemaakt. Het is een genot om een dergelijke combinatie te rijden. Het benzineverbruik bedroeg tijdens de hele reis 8,5 liter op 100 km. We rijden nooit harder dan hondert km met de caravan. Het gebruik zonder caravan is 1 op 12.
De subaru is een geweldige trekauto. Dit betekent echter niet dat iedere combinatie met een subaru een goede is. De Foresters die wij hadden mochten 1500 kg trekken. Wanneer deze echter permanent 1450 kg moet trekken blijft er weinig over. Dit ligt niet aan de auto maar aan het feit dat de motor steeds op volle toeren moet werken.
Onze ervaring is dat de auto een paar honderd kilo over moet hebben. Dan is het echt heerlijk ontspannen rijden met een caravan.
Onze eerste nieuwe reis is met een fendt 450, die ook tot 1300 kg beladen mag worden. We zijn benieuwd of er grote verschillen zullen zijn met de 420. We gaar ervan uit dat dit niet het geval zijn.
Voor ons blijft subaru het merk nummer 1 in combinatie met caravanplezier.
De ervaring van Dirk Bakker met een Subaru Outback 2.5i [in low-gear] (165 pk/121, Kw bouwperiode: november 2003 - november 2007) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1489 kg geplaatst op 07-10-2009:
Nu dit jaar (2009) de LPG Impreza 2.0 thuis gelaten en een handgeschakelde LPG Outback uit 2004 (high/low gear) voor de Hobby 560 caravan gezet. Het eerste wat opviel was dat er een te lage haak bij de auto zit (ALKO demontabele haak), de combinatie staat niet mooi vlak. Het volgende dat ik bemerkte was dat de versnellingen weer mooi op volgorde liggen ( net als mijn 1995 Impreza ) Met de gesynchroniseerde high/low kan steeds een halve versnelling hoger- of lager gekozen worden (hoog-twee sluit aan op laag-drie die weer aansluit op hoog-drie etc.) met wat meer schakelen kan altijd op maximum koppel gereden kan worden, dit zorgt bij snel schakelen bij berg-op voor minimaal snelheids verlies. Omdat ik voorheen een 2.0 liter Impreza (1995 en 2001)voor deze caravan had was ik gewend altijd op maximum koppel te rijden (ca 4000 rpm), echter de 2,5 liter Outback is zo sterk dat dit niet meer hoeft. De 1500 km naar Spanje over de Route-Soleil waren hierdoor een ontspannen begin van de vakantie. Doordat met een lager toerental gereden kon worden was het verbruik lager dan de 2.0 Impreza ( LPG ca 1 : 6,6 ) Ook in Spanje heeft de auto op niet verharde wegen geweldig gepresteerd, door lange de lange veerweg en de hoge bodem konden we op strandjes komen waar alleen terreinwagens en hoog op de poten staande busjes konden komen. Om e.e.a te volmaken moet er nu nog een hogere haak op, grotere wielen is niet slim omdat stapvoets rijden dan een nog grotere aanslag op de koppeling doet (zie verderop), ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Dirk
-Inmiddels heb ik een hogere trekhaak (geruild met iemand die een lagere zocht voor zijn karretje), nu staat de combiatie mooi vlak. Ik las een voorgaande reactie die aangaf dat stapvoets achteruitrijden (met- of zonder caravan) niet mogelijk is met de Outback, en dat klopt. . . altijd ruik je de koppeling. Inmiddels is bij 110.000 km de koppling vervangen (met voorgaande Impreza\'s gingen de koppelingen meer dan 225.000 km mee)
Ook vermeldenswaardig is dat de auto best een slok olie lust, 1 liter op 1000 km is geen uitzondering, mogelijk is ook dit de oorzaak dat de beide katalysators verstopt zijn geraakt en er is geen imitatie-aftermarkt kat te koop, Subaru originals kosten ca € 1200,-. Ik heb er nu al twee jaar gebruikte katalysators van Volkswagen onder zitten, nooit meer een motormanagement lampje gezien, wel brand nu weer af en toe het Airbag lampje. . .
De ervaring van H.Hagen met een Subaru Outback 2.5 (156 pk/115, Kw bouwperiode: december 1998 - november 2003) en een Fendt Topas 510 TG van 1500 kg geplaatst op 18-07-2008:
Met vier personen, en een LPG G3 op de plaats van het reservewiel, zijn we nu twee keer op vakantie geweest.Een keer in Ned. de tweede keer naar Italie. We gaan dan via Oostenrijk over de brennerpas. De auto geft geen krimp en rijden in de bergen is echt een lachertje, de low gering ingeschakeld helemaal. De combinatie slingert wel bij +/_ 100 Km. Dus houd ik 90 aan. De Kip Hyline met het zelfde gewicht lag stabieler achter de auto. Het verbruik is met LPG 1:6. Op benzine niet echt veel zuiniger. De HillHolder op de Subaru is een verhaal apart, gebruik hem juist en het is een perfect instrument. Ik zal niet zou gauw met 1800 Kg. gewicht achter deze auto gaan rijden, althans niet in de bergen en op de autobahn.
De ervaring van G.Bijlsma met een Subaru Outback 2.0D (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - oktober 2009) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1500 kg geplaatst op 01-07-2008:
Aanvulling op eerdere ervaring: Betreft het brandstofverbruik. We reden 9000 km over alle soorten wegen en in vlak als wel heuvelachtig en bergachtig terrein. Het gemiddelde brandstof verbruik met caravan 1: 10,4
De ervaring van G.Bijlsma met een Subaru Outback 2.0D (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2008 - oktober 2009) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1500 kg geplaatst op 30-06-2008:
Sinds 14 april 2008 ben ik in het bezit van een Subaru Outback Diesel 5 versn. Vorige auto Subaru Outback 3.0 Benzine Automaat.
Met de nieuwe diesel zijn wij in mei en een juni met een ACSI kampeerreis naar Turkije geweest. In die twee maanden ca. 9000 km gereden, zonder problemen en naar volle tevredenheid. De Boxer Diesel motor trekt de caravan, een Dethleffs Arist (1500 kg) met gemak. Ook heuvel op geen probleem. Zelfs in de 5e versnelling met een snelheid van 90-95 km/u en een toerental van ca. 1800 toeren rijdt de combinaties, al of niet met de cruise control, perfect.
Heuvel op uit stand wegtrekken is er zoveel kracht op de vier wielen, dat de koppeling flink op zijn donder krijgt. Een automaat is wat mij betreft een aanrader, echter voorlopig nog niet leverbaar.
Een en al lof voor deze jongste telg van Subaru.
Voor de echte liefhebber een aanrader!!
De ervaring van H.Rens met een Subaru Outback 2.5i (165 pk/121, Kw bouwperiode: november 2003 - november 2007) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1405 kg geplaatst op 23-03-2008:
Als caravantrekker is de Outback 2.5 m.i. aan de zwakke kant. De Alpen over bezorgt hem regelmatig ademnood. Eigenlijk had ik deze Subaru gekocht omdat iedereen zo riep over de prestaties van deze auto met een caravan er achter. Nu weet ik inmiddels wat daar mee bedoelt werd. Zou u vast komen te staan dan is er waarschijnlijk geen betere auto te bedenken om uw caravan weer vlot te trekken. High/Low gearing + vierwielaandrijving is bijna een garantie dat u zich uit iedere "vastgelopen" situatie zult redden. De Brenner over is minder makkelijk. Hiervoor reden wij een Passat TDI met 130PK maar die had helemaal geen moeite met dezelfde caravan over de Alpen te trekken. Slim van Subaru om nu met een Diesel Boxer te komen, Deze zal het aanmerkelijk beter doen dan de benzine versie. De caravan is een Knaus 500FU.
De ervaring van G.Bijlsma met een Subaru Outback 3.0R aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: februari 2004 - oktober 2009) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1500 kg geplaatst op 22-03-2008:
Met deze combinatie rijd ikinmiddels ca. 3 jaren, zowel in de zomer als in de winter, zowel op de vlakke weg als in bergachtig gebied.
Niets dan lof over auto en caravan.
Prima trekkracht onder normale rijomstandigheden en bij evt. inhalen. Komt moeiteloos tot 110 km/u, indien even gewenst.
De ervaring van P.C kleverlaan met een Subaru Outback 2.5i (165 pk/121, Kw bouwperiode: november 2003 - november 2007) en een Knaus Azur 450 FU van 1300 kg geplaatst op 18-01-2008:
Ik heb geen klachten met mijn Outback 2,5 165pk.
Hiervoor had ik een Forrester 2,0T 177pk, voor mijn gevoel trok de turbo iets beter .
Maar op de helling bv Luik en na Lyon en Nimes gebruik ik nu de dubbele giering (werkingsgevoel hetzelfde als turbo). Ik merk geen verschil,tja het blijft natuurlijk even uitkienen wanneer je een treintje vrachtwagen wilt passeren. Ik ben dik tevreden over subaru.
Ik heb ook een Scenic 2.0 gehad,maar daar heb ik een kokende motor mee gehad. dus maar Subaru gekocht.
De ervaring van F. van As met een Subaru Outback 3.0 H6 aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: november 2000 - november 2003) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1500 kg geplaatst op 21-01-2007:
De Subaru Legacy Outback - 3.0 H6 aut is een prima en rustige caravantrekker. M.n. het motorvermogen zorgt er voor dat de combinatie eigenlijk zonder uitzondering in de hoogste versnelling rijdt. In combinatie met cruise-control is dit zeer relaxed rijden. De combinatie is zelfs bij veel zijwind stabiel en koersvast, mede door de 4-wiel aandrijving en de strakke uitlijning. Het prettigst bij de Subaru is de automatische niveauregeling op de achteras. Ongeacht de lading knikt de combinatie nooit en is het nemen van verkeersdrempels een peuleschil. De caravan is relatief makkelijk aan te haken maar voor het inprikken van de stekker moet men even op de knieën. Het benzineverbruik ligt rond de 1 op 8 bij 90 Km/uur.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Subaru Outback.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Roger met een Subaru Outback 2.0D aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2014-2015) en een Bailey Unicorn Cadiz van 1498 kg geplaatst op 21-01-2007:
Baily cadiz 2 not happy towing, Cadiz 3 towing excellent big improvement.
experienced hgv1 driver
De ervaring van steve whitnall met een Subaru Outback 2.0D (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2009-2015) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1400 kg geplaatst op 21-01-2007:
I have had the caravan for 5 years & the car for 2 & a half.The Subaru is a brilliant towcar,very stable & powerful.I had a BMW 320dse previously & the Subaru beats it hands down as a towcar.Average mpg on a very recent trip to Italy was 29.7 mpg.This was with a fully loaded car & 2 mountain bikes on carriers on the roof rack.Altogether an excellent car.
De ervaring van Tom met een Subaru Outback 2.5i aut. (173 pk/127 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Bailey Pageant S6 Burgundy van 1380 kg geplaatst op 21-01-2007:
Pulled my van easily but it was at a price! The engine struggled to maintain top gear because of the automatic box changing down at the earliest sign of you resting your foot on the throttle! Third was used 90% of the time making the engine rev highly and noisily! Consequently the fuel consumption, which isn't the best anyway, drops by 30% to around 19 mpg. Not the best car to retain it's value, either. Mine was one year old, 7500 miles, I was the third owner and I lost £6000 in three months! I prefer the low down torque of the diesel so I have gone back to the CRV, a far more capable machine.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.