Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volvo C30

Sorteer op:


Volvo C30 1.6DRIVe met een Knaus

De ervaring van Cor Blok met een Volvo C30 1.6DRIVe (109 pk/80, Kw bouwperiode: oktober 2008 - februari 2013) en een Knaus Sport 450 KGU van 1250 kg geplaatst op 22-11-2013:

Sind april 2013 ben ik in het bezit van een Volvo C30 1.6d edrive met bouwjaar 2010. De auto is licht getuned naar 100 kw en 305 nm aan koppel. Waarom tunen? onze vorige auto, een Renault Megane 2 met een 1.5 dci met 76 kw kon de Knaus Sudwind wel trekken maar moest er vaak wel erg hard aan trekken om de combinatie in Engeland of Italië boven te krijgen.
Maar nu de Volvo C30, een kinetic in de kleur lime green met een wit en bruin interieur en met de volgende opties, prachtige 17 inch velgen, een fantastische geluidsinstallatie, telefoon en iPhone aansluiting en Volvo route navigatie, een prachtig model, een coupe met prima zitruimte, ook achterin, wel lastig instappen bij zo'n 2 deurs, maar zo vaak gaan onze volwassen kinderen niet meer mee. Nee de auto is voor mij en mijn vrouw groot genoeg en die kofferbak? Welke kofferbak, ja die is niet groot, maar voor dagelijks gebruik groot genoeg, bij deze uitvoering zit er geen reserve wiel bij dus daar kan aardig wat los materiaal in, heel praktisch met allemaal kleine vakken langs de rand. Door de afwezigheid van het reserve wiel bleef het gewicht van de auto onder de 1250 kg, (1246 kg) en dat scheelt weer wegenbelasting.
Tijdens de vakantie zit alle bagage in de caravan, een Knaus Sudwind 450 tuf uit 2002 en met zijn tweeën neem je niet zoveel meer mee. De caravan is door de tuv gekeurd voor de 100 km.
Ik rij circa 38.000 km per jaar vandaar dus een diesel. De auto heeft de economisch chip tuning gekregen en dat kan ik iedereen met een diesel aanraden. In het dagelijks verkeer, veel snelweg maar ook boodschappen, rijd de auto gemiddeld 4.7/100 km en dat vind ik zeer acceptabel.
Afgelopen zomer vakantie zijn we naar de Dolomieten, Val di Fassa, geweest en dan kom je best wel wat heuvels tegen waaronder de Brennerpas. Welnu daar keek ik naar uit, hoe doet deze combinatie het. Welnu het ging zeer makkelijk tot in zijn 4 bleef de combinatie snelheid maken en goed rijden, alleen liep bij weinig toeren in zijn 4 liep de motor temperatuur op en dat verdween bij meer toeren in zijn 3. Aantal toeren weet ik niet meer maar het zal zo rond 3000 a 3200 toeren zijn geweest.
Het brandstof gebruik met de caravan lag in de vakantie gemiddeld op 9,4/100 met de cruise controle op 100 km. We hebben circa. 3300 km gereden, met en zonder caravan en de Volvo is ons uitstekend bevallen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo C30 1.6 met een Eriba

De ervaring van Hans Roelofs met een Volvo C30 1.6 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Eriba Touring Triton 430 van 940 kg geplaatst op 07-10-2009:

Combinatie rijdt prima. In 4 maar ook in de 5 is er goed te rijden met "tegen de 100 per uur". Is het drukker op de weg dan rijd ik wat rustiger. Ik schat dat zeker doorrijden naar 120 mogelijk is, heb dat nog nooit gedaan. Trekkracht voor ons (bij invoegen/wegrijden uit stilstand) goed. In middelgebergte moet je veel in de 2 rijden, maar dan is de set zeker niet te traag, maar er is dan niet veel over. Wij hadden een lichte Eriba aan de haak, veel zware spullen in de auto. Spiegels geven redelijk zicht, dus geen losse spiegels nodig. Wel gaf trekhaakbedrading niet altijd alle stroom door/controleren bij aanhaken. En, e.e.a. ziet er fraai uit. Zeker met mijn fraaie stalen Eddy Merkcx in het midden! HR

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo C30 1.6D met een Biod

De ervaring van Sep Raben met een Volvo C30 1.6D (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Biod 350 (3 kleur) van 885 kg geplaatst op 15-08-2009:

Ook ik heb prima ervaring met deze combinatie. Net terug uit Zuid Engeland met veel hellingen tot een van 25%, gelukkig berg af ;-). Verbruik 8 liter per 100 km, normaal is van 6,4 per 100 kg.
Door de breedte van 208 cm heb ik geen spiegels nodig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo C30 1.6D met een Eriba

De ervaring van Michael Nixdorf met een Volvo C30 1.6D (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Eriba Touring Triton 410 GT van 980 kg geplaatst op 15-03-2008:

Ik heb deze combinatie, voor all zekerheid bij de Volvo dealer tijdens inbouw van de trekhaak de Oliepomp laten versterken.

Je merkt niet dat er wat achter hangt, nu is dit natuurlijk een ruim begrip, het rijd super confortabel, geen opbouw spiegels nodig, max. 2 meter breed... fantastisch.
Voor wat betreft hellingen, ben nog niet een moiezame tegengekomen en we zijn eigenlijk net terug van een 4 weekse naar portugal. 100km/uur is relaxed, inhalen oftewel even doortrekken naar 120 is geen probleem gem. benzine verbruik van Munchen naar portugal, alles autobaan met 100 per uur is 7,7 liter per 100km. Belading auto inkl. passagiers was 240 kg, belading van de Triton 210Kg. Voor wat rijgenot aangaat kan ik deze kombinatie van harte aanbevelen

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo C30.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Volvo C30 2.0D [M56L2] met een Lunar

De ervaring van Peter met een Volvo C30 2.0D [M56L2] (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2008-2013) en een Lunar Quasar 524 van 1251 kg geplaatst op 15-03-2008:

volvo tows this van quite well, on inclines I drop to fifth to keep the speed up on the motorway. You do feel the van moving about if breezy but does not get out of control. Economy solo over 50' towing drops to about 25. Only snag with car is being 3 door so not that practical, but we had it before we bought the van.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Elektronische stabiliteitssystemen (getest)

Caravan (te?) zwaar

Bandenspanning

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker