De ervaring van K.Koning met een Audi A3 Sportback 1.4 TFSI [S tronic] (125 pk/92, Kw bouwperiode: juni 2008 - 2016) en een Eriba Nova Light 465 van 1270 kg geplaatst op 27-06-2019:
Ik heb allereerst gelet op een goede gewichtsverdeling (balans tussen auto-caravan). 82% bleek in totaal geen probleem te zijn.
Dit omdat een beladen caravan ( incl. mover/accu en Thule-luifel) er toch in gaan wegen. Zwaardere zaken als reservewiel en boodschappen gingen mee in de auto. (verdeling Auto-1525/caravan 1270)
De beladingstool op deze site bleek erg nauwkeurig in mijn geval.
Rijgedrag:
Mijn Audi en de Eriba caravan vormen een super combinatie!
Rotsvast op de weg, al merk je wel de lichte tijdelijke aanzuiging van inhalend (vracht) verkeer.
Ben juist teruggekomen van vakantie in (zuidelijk) Frankrijk. Over de in totaal gereden 3340 km had ik een gemiddeld verbruik van 1:11,8! Alleen op het traject Maastricht via Luik naar Noord Frankrijk, was de auto minder zuinig (1:10,2). Heb altijd op automaat gereden en dat was heerlijk. Bij 90 km/u op vlakkere gedeeltes in zijn 7 met 1950 toeren, meer glooiend af en toe in zijn 6 (2450 toeren) 5 (3350 toeren). De auto voelde dit perfect aan.
Op een onverwacht moment ( foutje in de navigatie) nam ik een bergpas van 400 naar 1500 meter, maar ook daar gaf de Audi geen krimp.
Samenvattend kan ik zeggen dat we een heerlijk ontspannen vakantie hadden, mede dankzij de solide Audi en heerlijk volgende Eriba Nova Light 465.
De ervaring van Sjaak Zonruiter met een Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic] (140 pk/103, Kw bouwperiode: november 2012 - 2016) en een Eriba Touring Triton 420 van 1200 kg geplaatst op 30-10-2018:
Eerste caravan was een Eriba Puck toen een Eriba Pan Daarna een Knaus sport en fun en nu weer een Eriba gekocht Touring Triton 430 uit 2011 rijd toch wel veel lekkerder achter de Audi A3 Limousine uit 2015 benzineverbruik gemiddeld rond de 1 op 12 terwijl ik met de Knaus (1000kg totaal) rond de 1 op 10 reed. Kan heel goed merken ondanks dat het totaal gewicht van de Eriba (1200kg totaal) hoger is dat de Audi er minder moeite mee heeft, toch het lage dak en de gunstige stroomlijn. Je kan makkelijk op de DSG S Tronic automaat blijven rijden heel af en toe zet ik hem in de sport stand als er een helling is dan gaat het net iets gemakkelijker. Perfecte Combinatie
De ervaring van R.H met een Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic] (140 pk/103, Kw bouwperiode: november 2012 - 2016) en een Hobby La Vita Veneto 460 UFe van 1339 kg geplaatst op 12-08-2015:
Ik heb een Audi A3 Limousine van maart 2014 met genoemde Cod-motor. Sinds eind vorig jaar rijd ik met een Hobby 460 Ufe van 2011 naar Itailie. In de auto zitten 2 volwassenen en 2 kinderen ( totaal 300 kg en de zware spullen in de kofferbak). Hierdoor ontstaat een betere verhouding tussen gewicht caravan en beladen auto.
Voor wat betreft de kogeldruk vind ik 85 kg een goede keus. Hierdoor ontstaat meer druk op de achterwielen, voor een goede koersvastheid, zonder dat de voorwielen continue slippen.
Onder de caravan is een mover en een reserveband gemonteerd. In de caravan is net boven de as de zware accu voor de mover geplaatst. Op de caravan is een vaste luifel gemonteerd. Voor de rest probeer ik alle zware spullen zo laag te zetten en zo dicht mogelijk bij de achteras.
Rijden met de combinatie gaat boven gemiddeld. Erg stabiel, koersvast, snel en geen last van slingerbewegingen. Meestal rij ik rond de 100 km/h en haal veel vrachtwagens in, zonder zweethanden. Ook hellingen en afdalingen van meer dan 5 % zijn geen probleem. Het enige wat ik wel doe is zelf schakelen. Als de DSG-bak dat doet ontstaan er te vaak verkeerde of geen schakelmomenten. Grote stukken van de afstanden kan in de 6e of 7e versnelling. Het gemiddelde verbruik is 10,1 liter per 100km. Zonder caravan is dat 6,6 liter (benzine, 140 pk met cilinderuitschakeling).
Mijn vorige caravan was een Hobby 495 UK van 2003. Dat was een stuk lastiger om mee te rijden, ondanks zorgvuldige belading.
De huidige combinatie gaat prima!
De ervaring van Klaas Heijnen met een Audi A3 1.4 TFSI (122 pk/90, Kw bouwperiode: september 2012 - 2016) en een Beyerland Vitesse 400 FB van 1130 kg geplaatst op 19-07-2015:
volgens de gegevens van het rdw mag deze audi maximaal1200 kg trekken en volgens uw site mag deze auto 1400 kilo trekken, wie heeft er nu gelijk ?
De ervaring van stefan zwart met een Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI (200 pk/147, Kw bouwperiode: april 2008 - 2016) en een Gobanna 1200 van 725 kg geplaatst op 14-08-2014:
De perfect race combi om snel in het zuiden van Frankrijk te zitten .
De A3 2 liter met dsg6 is zoiezo al een feest ook met Kulba erachter nog steeds een feestje
Koppel ten top inhalen met perongeluk 130 wilde wel eens gebeuren
Dit is alles behalve behelpen
Het is natuurlijk een overpowerde combi 200 pk met 550 kilo op de haak maar ach wilde ook graag even een post plaatsen van dit type auto
De ervaring van sjaak met een Audi A3 Sportback 1.4 TFSI [S tronic] (125 pk/92, Kw bouwperiode: juni 2008 - 2016) en een Knaus Sport & Fun van 1000 kg geplaatst op 15-09-2013:
Benzineverbruik valt tegen 1 op tien gebruik de D en S stand schakelt vaak terug naar 5 of 6 Benzineverbruik zonder caravan 1 op 14 met uitschieters 1 op 20 Vorige caravan was een Eriba Pan daarmee ruim 1 op 14 gereden Rijd meestal op de cruise control
De ervaring van Klaas Heijman met een Audi A3 Sportback 1.4 TFSI [S tronic] (125 pk/92, Kw bouwperiode: juni 2008 - 2016) en een Kip Vision 41 T Special van 1130 kg geplaatst op 27-08-2013:
Dit jaar (2013) voor het eerst met een Kip Vision gereden achter mijn Audi a3 sportback. De vision ligt heel rustig achter de auto (beter als met mijn vorige kip kompakt 37 EKV). 100 km/u is makkelijk te rijden. De S-tronic 7 bak past zich geweldig aan. Heel soms gaat de versnelling in de 4. Alles voelt stabiel aan.
De ervaring van MHJ van Summeren met een Audi A3 1.8 TFSI [S tronic] (180 pk/132, Kw bouwperiode: september 2012 - 2016) en een Burstner Averso 460 TL van 1300 kg geplaatst op 22-07-2013:
In tegenstelling wat hierboven staat,vind ik de Audi A3 sportback met 1,8 motor geweldig.DE auto voldoet echt fantastisch,ook met de caravan.Altijd genoeg kracht voorhanden,met de 7 versnellingen van de S tronic.Wij hebben diverse autos hiervoor gehad; Seat leon Cupra, Bmw 320i,maar dit is echt top. Op de Franse autowegen op cc met 115 km,in 7 met 2200 toeren,Benzineverbruik met caravan ( ik rij stevig door) 1 op 8,6.Ook in de bergen enorm veel kracht aanwezig ten alle tijden. Benzineverbruik losse auto;1 op 12,4,met sportieve rijstijl.Ik vind ook de stabiliteit en zijwindgevoeligheid van de Audi beter als van De Bmw 320 die ik hiervoor had.Ik heb de juiste keuze gemaakt.(wel een dure)
De ervaring van B. Plantinga met een Audi A3 Sportback 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2016) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1440 kg geplaatst op 02-02-2013:
Uitvoering met sportonderstel en 17 inch velgen gekocht (2011) voor een Hobby 465UFE (2009) vanwege de motorprestaties.
Ik merkte i.c.m. de hobby dat boven de 100 km/h het geheel vrij onrustig kon worden maar dat je met de auto probleemloos de Brenner op rijdt en echt moet opletten dat je niet te hard gaat.
Vorig jaar hebben de Hobby ingeruild voor een Fendt Tendenza 465 SFB(2012). Hoewel deze caravan langer en zwaarder is voelde de combinatie veel stabieler aan. Het is prettig rijden met het vermogen en koppel onder de motorkap. Het prettigste rij ik met de cruise control op 95 km/h. Voor de Audi hebben we een MPV gehad met een 1.8 benzinemotor en konden we met de hobby sneller rijden maar met inhalen of in de bergen voel ik me veel gelukkiger met de Audi SB 2.0 TDI.
De ervaring van Martijn met een Audi A3 Sportback 1.6 FSI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Knaus Sport & Fun van 1000 kg geplaatst op 07-06-2012:
We gaan nu al voor het derde jaar met onze 'good old' Knaus Country met veel plezier op vakantie. Twee zomers Italië, 3 keer in het voorjaar binnen Nederland.
Sinds dit voorjaar in het bezit van Audi A3 1.6FSI Sportback. Vol verwachting onze Knaus aangekoppeld en vertrokken.
Het blijkt een zéér stabiele combinatie, die erg fijn rijdt. Je merkt wel dat de 1.6 FSI berg-op wat moeite heeft en dat je moet anticiperen met terugschakelen. Het was een relatief korte rit (100km), met in Limburg enkele heuvels, dus ik ben benieuwd hoe het in de Alpen gaat deze zomer.
Bij normaal gebruik verbruikt de auto ca 1 op 13,5. Met de caravan op bovenstaand traject was dit ca 1 op 8,5... Viel een beetje tegen, maar we moeten eens kijken op een langer traject wat het gaat worden.
Al met al, toch zéér tevreden na eerst met een Opel Astra 1.6 (115pk) de caravan getrokken te hebben. Dit was namelijk behelpen qua prestaties en comfort.
De ervaring van Adri Lodewijkx met een Audi A3 Sportback 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2004 - 2016) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 DB van 1350 kg geplaatst op 18-11-2011:
***** combinatie. Wij hebben de auto met sportonderstel en 17 inch velgen uitgevoerd. Door de kleine overhang achter, het nononse onderstel krijg je een zeer stabiele combinatie. De motor is meer dan opgewassen voor zijn taak, en je moet opletten dat je niet te hard gaat. bij inhalen ook nog stabiel bij +100, hoewel ik meestal rij met de cruise control op 95 km/h
Normaal rij ik 1:20, maar met de caravan wordt dit 1:11
Kan iedereen de A3 SB 2.0 TDI aanraden als trekker.
Plus is , dat je niets ziet over het trekken als je de afneembare trekhaak afgenomen hebt. Alleen een kenner ziet dat er een trekhaak is gemonteerd.
De ervaring van e.h.f. Vos met een Audi A3 Sportback 1.8 TFSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2006 - 2016) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1230 kg geplaatst op 29-12-2010:
Mijn ervaring is dat deze combinatie zeer stabiel is en een gewelige trekkracht heeft weinig schakelen veel in 6 te rijden is, maar ik ook veel in 5 gereden heb. Ik ben twee keer met deze combinatie naar het Gardameer Italie geweest via Zwitserland. Het benzineverbruik 11 a 12 l/100 km. bij normale snelheid snelheden op de Duitse autobaan iets boven de 100km/uur 15 a16 l/100km. (heb een tempo 100 bewijs). Ik moest een keer abrubt uitwijken omdat ik weer terug wilde naar de rechterrijbaan maar er zat een andere auto naast mij die ik niet gezien had (dat was wel even schrikken) maar de combinatie gaf geen kick. De klim na Belinzona (Zwitserland) geen enkel probleem in 4 (ook wel stukken in 5) Als eerste boven caravan beladen 1350 kg. vooraf laten wegen (vogens kenteken max. belading 1300 kg). Deze combinatie is zeer aan tebevelen.
De ervaring van Jerry met een Audi A3 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: augustus 2009 - september 2012) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1000 kg geplaatst op 01-09-2010:
Heb inderdaad ervaring. Afgelopen vakantie na 300 km snelweg te hebben gereden een omleiding in Luik. Hier moest ik een schuine oprit naar de snelweg op, in z'n 1 en op een kwart trok hij het niet meer eerder achteruit dan vooruit. Met veel pijn en moeite de auto aan de kant gekregen.
De ervaring van Jacob Zelle met een Audi A3 Sportback 1.8 TFSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2006 - 2016) en een Knaus Azur 450 FU van 1350 kg geplaatst op 29-01-2010:
Het rijden met de audi sportback 18T met een Kip 41 tdb 1000 kg
rijdt goed, echter het benzine verbruik is hoog 7 liter per 100 km
en dit komt omdat de turbo constant met werken. Je kunt volgens mij beter een 2 liter hebben.
De ervaring van R. van der Graaf met een Audi A3 Sportback 1.4 TFSI [S tronic] (125 pk/92, Kw bouwperiode: juni 2008 - 2016) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1191 kg geplaatst op 13-08-2009:
Prima combinatie. Vakantie in de Belgische Ardennen (Luxemburg). Ruim voldoende trekkracht. Gereden in de S (Sport) stand. Cruise control vast op 90 km en heerlijk rijden. Op snelweg meestel in S6 gereden. Bij klim terug naar S4. Verbruik wel stuk hoger. 12 liter per 100 km. Ongeveer 400 km met 1 tank.
De ervaring van A.Lodewijkx met een Audi A3 Sportback 1.9 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2004 - 2009) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 DB van 1350 kg geplaatst op 20-07-2009:
Zeer stabiele combinatie. Zeker in vergelijking met een Saab 9-3 coupe of een volvo 945 lpt. Misschien dat het verlaagde onderstel en de lage sectie banden 225-45-17 hiertoe bijdragen en de geringe overhang. Zeker in het gebied tussen 90 en 100 km/h, hoewel ik meestal niet harder rij als 90 km/h.
Met deze diesel is het een genot om te rijden, met een gemiddeld verbruik van 1:11. Alleen maar aan te bevelen.
De ervaring van j.zelle3@kpnplanet.nl met een Audi A3 1.8 TFSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2006 - 2012) en een Kip Traveller 41 TDB van 1223 kg geplaatst op 29-12-2008:
Mijn ervaring met de Audi A3 sportback 18Tfsi met de caravan erachter luidt als volgt : Het benzine verbruik is erg hoog bij goed 85 km/u . Mijn golf 2.0 liter verbruikte aanmerkelijk minder. Ik had dan ook graag een 2.0 FSI willen hebben maar die zijn niet meer nieuw te krijgen.
De ervaring van Jan van Niekerk met een Audi A3 Sportback 1.8 TFSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2006 - 2016) en een Kip Sky-Line 44 TDB Travel van 1160 kg geplaatst op 30-01-2008:
Het rijden met deze combinatie is zeer relaxed, door het hoge koppel bij 1500 toeren hoeft er, zelfs in de Limburgse heuvels weinig geschakeld te worden.
De ervaring van van Velthuisen met een Audi A3 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: 2000 - 2012) en een Beyerland Vitesse 400 FB Lx van 1050 kg geplaatst op 24-08-2007:
Laatste vacantie naar Obersbach aan de Lahn geweest.
Vanuit Overijsel, A31 en de A3 richting Koblenz gereden.
Tot aan de afslag Limburg am Lahn, gewoon in de5e en 4e versnelling kunnen rijden, met de normale voorgeschreven snelheid van 80 km/u. De audi had zelfs de neiging om met de caravan regelmatig wat uit te lopen, voor mijn gevoel voldoende trekkracht als je de auto gewoon z'n werk liet doen en op tijd terugschakelde wanneer het nodig was.
Na Limburg de 456 opgereden, waar het op sommige stukken wat moeilijker werd, maar ook daar weer, de auto rustig z'n werk laten doen en je komt er gewoon.
Het laatste stuk naar de camping over de 49, hadden we af en toe hellingen van 12%, maar ook hier was het geen echt probleem, ik had het gevoel dat de audi het gewoon aankon, mits er op tijd teruggeschakeld werd en de motor gewoon zijn werk kon doen.
Resumerend, de Audi A3 1.6 kan het gewoon goed doen.
De ervaring van A. Bertens met een Audi A3 Sportback 1.9 TDI e (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - september 2009) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1374 kg geplaatst op 02-03-2007:
Mijn ervaring met deze combinatie is perfect, al kan ik met u meedenken dat een zwaardere trekker op steile hellingen solider zal zijn.
Niettemin kan ik met deze combinatie, ook in de bergen, goed uit de voeten.
Overigens begrijp ik niets van het caravangewicht van 1174 leeg, daar mijn caravan op kenteken 1010 kg rijklaar staat aangegeven.
E.e.a. heeft ook wel enigszins met de rijkunst en techniek van de berijder te maken, denk ik.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Audi A3.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Colin met een Audi A3 Sportback 35 TFSI (150 pk/110 Kw, bouwperiode: v.a. 2019) en een Eriba Touring Triton 430 van 1000 kg geplaatst op 02-03-2007:
This is the first petrol towcar I've used with a caravan and I was a bit concerned with making the swap form diesel. After a diesel Touran and Yeti the Audi A3 petrol is a revelation. towing a 1200kg Triton [not 1000kg as above] I get the same economy figures with a lot more go. 37mpg running light down to 32mpg fully loaded are typical figures. The car [manual] will sit in 6th on cruise control with the van no problem. My previous diesels with the same torque could not manage this. The petrol engine is far more flexible. The boot is deceptively large, even with a spacesaver wheel. As a towcar it is suprisingly stable and solo good fun to drive, but if you are sensible/boring high 60's mpg are possible on a long motorway run sticking to 56mph. The interior is a very nice place to be in, although the leather seats did take a few thousand miles to break in.
If you have a lightweight van then this car has to be a car to consider that you would easily have ignored.
De ervaring van Trevor Lord met een Audi A3 Sportback 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2006-2016) en een Eriba Touring Troll 550 van 1215 kg geplaatst op 02-03-2007:
I bought the Audi as a replacement for a 1.8 TDI C-Max. Children have flown and we wanted a compact car with enough power to pull the van. On that score it doesn't disappoint, very economical both solo & towing compared to the Ford. I am a little worried about the robustness of the clutch. It had to be replaced at 17,000 miles. I bought the car with 14000 miles on so have no idea how it was driven before that & I hadn't towed the van more than 200 yards with the car before it went so I'm confident it wasn't towing that caused it.
As a compact tow car it appears (clutch worries aside) excellent. For the two of us it's a comfortable car to drive and you can almost forget you're towing something (but so could you with the Ford C-Max).
The only downside is that after a few of the higher 'family' type cars like the C-Max the Audi is very low so getting in and out took a bit of getting used to (it's OK now I've got used to it, but perhaps it's designed for younger folk than us).
I won't be getting another one, but that's not because of it's towing ability, which is absolutely great. The Audi main dealer experience was so terrible & expensive I don't really want to support the brand.
De ervaring van Ian Bell met een Audi A3 Sportback 2.0 TDI [DSG] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2004-2016) en een Avondale Dart 380-2 van 1000 kg geplaatst op 02-03-2007:
The Audi A3 tows very well with the automatic coping well with most situations, although it is sometimes handy to manually change gear at roundabouts and steel declines.
The Avondale Dart is usually fully loaded but I find running the tyres at 50psi reduces the tendency to pitch. The Audi is run at 39 all round. Seems a good match.
De ervaring van spike met een Audi A3 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2003-2012) en een Ace Award Brightstar van 1370 kg geplaatst op 02-03-2007:
honestly no complaints about this outfit. Towed all the way from salford to manchester and no trouble apart from when i picked the mother in law up who was thumbing a lift well this changed things the whole outfit shook and it made the engine spragg and splutter but who cares a good tow
De ervaring van Kevin Carruthers met een Audi A3 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2003-2012) en een Coachman Amara 380/2 van 1205 kg geplaatst op 02-03-2007:
I have been really pleased with the Audi A3. Lots of power and good fuel consumption - when towing and with a couple of bikes on the roof.
I was initially concerned at the low kerb weight of the Audi as stated on this site but in the boot of the car is the Audi's actual kerb side weight with optional extras and this states the weight as being 1444kg. This brings the percentage to 83%.
The sports suspension and low profile tyres also give very good stability.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.