De ervaring van Jan Roxs met een Audi V8 3.6 V8 32v aut. (250 pk/184, Kw bouwperiode: 1989 - 1991) en een Chateau Cantara CT 520 van 1590 kg geplaatst op 02-08-2007:
Beste redactie,
Deze zomer van 5 juli tot 29 juli 2007 hebben mijn vrouw en ik met onze Audi A8, 4.2 liter, V-8, uit 1999, met daar achter een splinternieuwe Chateau Cantara 5.20 EU, een zeer "bijzondere" vakantie-trip van Groningen naar Monaco gemaakt. Tot Monaco ging de reis en de "combinatie" voorbeeldig de bergen op en af, zonder enig probleem. Betreffende trekkracht hebben we niets te klagen! Helaas ging in Zuid-Tirol de olie-drukmeter kapot, waardoor we minstens 2 liter olie verloren hadden! Toevallig bij een koffie-stop bemerkte ik de lekkage. Een naburige "garage" (zo'n adres waar alles tegelijk gerepareerd kan worden èn in elk merk auto is men gespecialiseerd!), had binnen een paar uur de diagnose en de hele klus geklaard, en meteen maar even een nieuw olie-filter plus volledig nieuwe olie "geplaatst" op mijn verzoek!. Zo'n klus kost èn duurt hier in Nederland minstens het 3- voudige! Daarna vrolijk onze reis vervolgd richting het zonnige, en warme Zuid- Frankrijk, eerst nog even via Venetie en Cremona Italie! Omdat de dissel/ trekhaak zo'n krakend geluid maakten hadden we er "erg stom achteraf" een beetje Nivea-creme op gesmeerd!!!! U begrijpt het mogelijke gevolg: "slingeren van de caravan"!!! Inderdaad en dat deed hij ook op weg van Cremona naar Genua. Dit liep gelukkig wonder boven wonder goed af zelfs na vijf (5) flinke slingerbewegingen. Dit hebben we waarschijnlijk te danken aan het relatieve overgewicht van de auto! Mijn handelswijze was op dat moment: zó min mogelijk sturen alleen maar proberen de Audi recht te houden en toen het eigenlijk niet echt vlot ophield heb ik als laatste geprobeerd gas bij te geven, dit is echter geheel tegen je gevoel in! Dit is te vergelijken met bij gladheid niet remmen ,maar de wielen laten rollen, zodat de auto nog bestuurbaar is. Diezelfde dag eindigde onze vakantie in Monaco omdat de "fan" kapot ging en de watertemperatuur van de auto 120 graden Celsius aangaf! Als klap op de vuurpeil ging waarschijlijk geheel toevallig ook nog de stuurbekrachtiging stuk! U begrijpt dat we toen niet verder konden. Het resultaat is dat we nu met een franse huurauto thuis zijn en dat de Audi en de Chateau Cantara nu nog in Nice bij de Dépannage staan. Wij hadden dit jaar voor het eerst een reis en krediet plus brief van de ANWB dus die kwam in ons geval goed van pas.
Ik zal U niet vertellen van de bijwerkingen van zo'n vakantie, maar de emotionele gevolgen zijn veel groter dan de materiele gevolgen.
Conclusie: Audi A-8, 4.2 liter, V-8, gecombineerd met een Chateau Cantara 5.20 EU is een super-duet als de auto inorde blijft!
Groeten Jan Roxs, Paterswolde, 2 augustus 2007.
(Opm. webmaster: volgende keer niet afwachten bij ernstige slingeringen, maar meteen remmen, want de snelheid moet eruit. U heeft geluk gehad!)
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.