Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Citroen DS

Sorteer op:


Citroen DS 2.0 [5MT] met een SMV

De ervaring van A.G. Pilger met een Citroen DS 2.0 [5MT] (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1974 - 1975) en een SMV 450 van 900 kg geplaatst op 29-12-2012:

Al bijna 20 jaar met ID20 uit 1969 en een iets jongere SMV34LSR de vakantie's gedaan. Originele motor had 250.000 gelopen. Paar keer wintersport met twee kinderen, geen probleem. Een paar keer Frankrijk in de zomer: niet echt een gekoeld feest... Een 2100 blok gereviseerd, 5 bak ervoor 3-rijige radiateur, eindeloos vakantievoiture, heeerlijk, Passat bleef lekker thuis. Rondje Noordkaap (9000km.) probleemloos. Rondje naar "rechts" o.a. tot Albanese grens, 8000km, werd al spannend. Rondje Spanje Portugal, 9000km. werd me door het mechaniek niet in dank afgenomen vanaf Lissabon door de bergen ri. Madrid =Héét=. Rijd nu al weer enige jaren met een speciale radiateur met extra lamellen en voor noodgevallen, kruipen/stilstaan, een elektrisch bedienbare ventilator van een 23. En natuurlijk de 123 ontsteking, een we-reld van verschil. Lambdasonde met 123 LPG. Heeft enige jaren geduuRD eer de combi helemaal naaRD zin was, maar nu al jaren een We-reld-Span. De ID-super is trouwens groen met wit en laat de SMV uit zijn bouwjaar nou "toevallig" eveneens wit zijn met z'n groene band. Altijd koel om een opgestoken duim te ervaren van medeweggebruikers en grappig, dat vaak kleine kinderen enthousiast reageren op de ouwe-meuk.
Samen met een hele korte afstand achteras-kogel, draagt de SMV-constructie er natuurlijk aan bij dat alles zo fijn rijdt.
Het lage gewicht (670kg droog).
De electronisch geregelde remmerij zonder inloop/oploop/afloop/uitloop gewoon nulloop schokeffect.
De lage bijzonder goed geisoleerde caravan en goede stroomlijn.
Voor mij onbegrijpelijk dat er tegenwoordig nog steeds van die
"moderne" witte hondenhokken, met techniek uit de jaren dertig, aan de man worden gebracht.
Benzine-/LPG-verbruik......ach sommige dingen zijn onbetaalbaar.
Met de gratis werkgeversauto in de rondte?....asjeblieft bespaar me die narigheid. Vakantie moet je VIEREN !

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen DS 2.0 [5MT] met een Burstner

De ervaring van ppvandep met een Citroen DS 2.0 [5MT] (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1974 - 1975) en een Burstner Ventana 430 van 1200 kg geplaatst op 19-08-2012:

Dit jaar hebben we een Burstner 425 gehuurd! Dat is ons zeer goed bevallen achter de DS. Wat een luxe in zo'n moderne caravan. Achter de DS gaat dat prima. Op de heenweg via de RN gereden door Frankrijk en dan eigenlijk continue 90kmh (gemiddeld inclusief pauzes en alles 50kmh) gereden. Op de terugweg over de Route de Soleil en dat ging met stabilisator aan beter dan verwacht 100kmh (gemiddeld met pauzes en alles 75kmh). Met de Tomtom aan, ben ik wel een paar keer anders gereden dan de Tomtom wilde, want sommige d-wegen zien er bij voorbaat zo smal en steil uit dat ik er met caravan niet eens aan begon. Er is dan ook altijd een alternatieve route.
Zoals deze site ook aangeeft het is wellicht wel veel schakelen. In Frankrijk ging het redelijk rustig van 3, 4 naar 5 en weer terug. In België was het soms wel erg veel en snel op- en afschakelen. Terug in Nederland verbaasde ik me echt over het aantal slakken op de weg. Ik heb rustig 90kmh gereden, maar voor mijn gevoel heb ik de hele weg van de grens tot thuis op de middenbaan gezeten! En nee, niet alleen maar vrachtwagens in gehaald. Ik heb overigens de gewone 2l motor inzitten met een grotere koeling. Dat laatste is meer voor de zekerheid, maar de dame heeft het in Frankrijk toch een paar goed warm gehad. Bij een passage in een vallei was het buiten 40 graden en dan is het fijn zo'n grote koeling met elektronische vin. Al met al zonder airco maar met arko is het een hele fijne vakantie geweest met twee kleine kinderen (1 en 3) in Frankrijk Haute-Alpes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen DS 2.0 [5MT] met een Kip

De ervaring van ppvandep met een Citroen DS 2.0 [5MT] (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1974 - 1975) en een Kip Kompakt Variotop 37EKV Special van 850 kg geplaatst op 08-06-2012:

In 2010 met deze combi op vakantie gegaan naar Noord-Italië. Heen door de Gottard, dat was wel even spannend, een Italiaan zat op 2 meter van de caravan en de temperatuur liep op tot het max, maar niet aan de kook. De terugweg zijn we over de Simplon gegaan, op de top kregen we applaus! Zo dat was echt mooi, DS met caravan over de hoogste passen! Deze combi is perfect om te rijden, maar de Kip is toch te klein met twee kleine kinderen, dus we gaan de volgende keer voor een andere caravan en een betere koeling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen DS 2.0 [5MT] met een Beyerland

De ervaring van B. van Essen met een Citroen DS 2.0 [5MT] (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1974 - 1975) en een Beyerland Vitesse 400/2 Lx van 1130 kg geplaatst op 14-05-2012:

Ik rijd nu enige jaren met een DS Pallas 23 i. en caravan Beyerland Vitesse, beladen gewicht 1100 kg. De motor heeft 140 pk, wat ruim voldoende is.In trekkracht en souplesse merk ik geen verschil met de Citroen C5 die ik hiervoor had. Hellingen onderweg zijn geen probleem. De stabiliteit van de combinatie met alko stabilisator is prima, hij ligt als een huis op de weg. Een kruissnelheid van 100 km/uur is goed haalbaar.
Het verbruik solo op gas is gemiddeld 1 op 9, met caravan op benzine 1 op 8.
Het enige zwakke punt bij de DS is de koeling. Bij file rijden (is ons een keer overkomen voor een peage in Frankrijk, met helling er naar toe) kan de motor te warm worden. Ook op gas rijden met caravan is geen aanrader, om dezelfde reden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen DS 2.0 [5MT] met een Dethleffs

De ervaring van G Kooter met een Citroen DS 2.0 [5MT] (99 pk/73, Kw bouwperiode: 1974 - 1975) en een Dethleffs Tourist light 450 van 1200 kg geplaatst op 10-08-2009:

Ik ben reeds 19 jaar in het bezit van een 2,2 ltr. motor met 115 pk. Mijn ervaring in deze is zeer gunstig. Ik heb meer koppel dan mijn Picasso 1,8 van 115 pk. Ik heb zelf een korte 5 bak ingebouwd wat op de rit naar Frankrijk goed gaat. Ik ga altijd via route nationale wat voor ons rustiger is dan op de peage. Dit houd in dat ik minder hoeft te schakelen omdat we rustiger rijden. Het verbruik is ongeveer 1 op 8 met de caravan er achter en zonder in Frankrijk tussen 1 op 10 en 1 op 11. Heeft U vragen of aanmerkingen ik zie ze graag tegemoed. Met vr.gr. Gerrit Kooter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker