Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Citroen Xantia

Sorteer op:


Citroen Xantia 2.0 16v met een Kip

De ervaring van Balk met een Citroen Xantia 2.0 16v (132 pk/97, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1455 kg geplaatst op 05-10-2014:

De Xantia 2.0 16v is een buitengewoon krachtige trekker, die totaal geen moeite had met onze Kip 48,(niet in het lijstje) .Wel, bij fors hellingen schakelen, maar dan ga je in de 3e alles voorbij b.v. de A 75 voor Millau, en bij de bekende helling bij Luik. Afremmen op de motor was voorbeeldig ,vaak nauwelijks bijremmen nodig.Bij langere afdalingen wel de caravanoplooprem laten afkoelen (St Benardtunnel richting Aosta). Op steile hellingen met slippende banden wegtrekken soms noodzakelijk, bij voldoende grip geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Adria

De ervaring van Giel Rolfes met een Citroen Xantia 2.0 HDI (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Adria Adora 502 van 1294 kg geplaatst op 25-07-2011:

Xantia 2.0 HDI 2000
verbruik solo grote weg 1:16,2 bij 120-130
Met caravan van 1300 Kg naar Italie gem 1:12 bij 90
Rijn over de Simplon pas met vaak stoppen voor weg werkzaamheden en op de helling weer optrekken zeer vsterk slippen voor wielen veel rubber rook (ik laat liever voorbanden vervangen dan koppeling)
Motorvermogen ruim voldoende komt vlot mee.
Door de breedte 2,30 m lastig rijden op snalle bergwegen.vooral met vrachtverkeer tegen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.9 TD met een Eifelland

De ervaring van wessels a met een Citroen Xantia 1.9 TD (92 pk/68, Kw bouwperiode: 1993 - 1998) en een Eifelland Holiday 350 van 975 kg geplaatst op 16-08-2010:

al 2 jaar aan de stuk helmond croatie zonder problemen wel een redelijk hoog verbruik , van ongeveer 1 op 12

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een Kip

De ervaring van Jos van Velzen met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Kip Vision 41 T van 1095 kg geplaatst op 24-05-2010:

Wij rijden al enige jaren met deze combinatie en zijn best tevreden over de prestaties op de vlakke weg maar in de bergen is het toch een ander verhaal wij reizen altijd met vrienden en dat verloopt altijd soepel tot de bergen daar raken we altijd elkaar uit het oog omdat wij dan trekkracht te kort komen om met een redelijk tempo de rest te kunnen bij houden ook vrachtauto's komen ons dan voorbij. maar volgens de garage is er niets met de auto aan de hand dus gaan we toch maar uit zien naar een andere auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een Eifelland

De ervaring van J. Vellema met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Eifelland Holiday 395 TQ van 1175 kg geplaatst op 04-10-2009:

Ik heb een Eiffelland 500 TKM (staat niet in de lijst. Max 1300 kg.) Als ik alleen rijd dan weegt de car 1200 kg, 85 kg kogeldruk, fiets achterop. Koppelingstabilisator. Met de auto kan ik met normaal weer 95 km rijden in 5 (echte km) Rijdt dan prima. Met wind tegen moet ik naar 4. Maar met de verhoogde toegestanen snelheid van 90 km rijd ik goed. Verbruik op gas dan wel 1:7

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een Knaus

De ervaring van J. Haaijer met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Knaus Sport 450 FU van 1265 kg geplaatst op 08-07-2009:

Caravan: Knaus sport 450 FU beladen 1300 kg
Wij rijden ruim 25 jaar met een caravan. Tot nu toe hadden die doorgaans een beladen gewicht van ongeveer 1050 kg. Ook in combinatie met de Xantia was dit geen probleem en reden we redelijk comfortabel zowel op het vlakke als in de bergen. Dit jaar hebben we een andere caravan gekocht, die een beladen gewicht heeft van ongeveer 1300 kg. Bij een poging tot het inhalen van een vrachtwagen, waarbij we onze sneleheid opvoerden van 90 tot ongeveer 93/94 km/u raakte de caravan vrijwel vanuit het niets in een slingerbeweging en was in enkele seconden de controle over de auto + caravan volledig verdwenen. Gevolg: Een geweldige crash, die via een botsing met de achterkant van de vrachtauto eindigde in de vangrail. Alles kapot, maar gelukkig konden konden mijn vrouw en ik ongedeerd uit de auto stappen. Onze grote vraag: Hoe heeft dit kunnen gebeuren.Waarschijnlijk antwoord: Een combinatie van factoren. Zuigkracht vrachtauto, zijwind, verhouding gewicht caravan / auto, kogeldruk ( 60 kg i.p.v. onze gebruikelijke 85 kg ) fietsenrek achterop de caravan, bandenspanning?. Onze conclusie en advies: Denk goed na over en wees allert op al deze zaken voor je vertrekt. Ook wij dachten ervaren caravanrijders te zijn, maar toch verlies je zo maar vanuit het niets de controle.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Kip

De ervaring van Jan W met een Citroen Xantia 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Kip Kompakt Variotop 37 EKV van 950 kg geplaatst op 15-05-2009:

de breakversie in combinatie met een kip kompakt uit 1987 functioneert prima. Zonder problemen door bijv. het centraal massief. Snelheid hoeft niet onder de 80 km/h te komen mits je op tijd terugschakelt en de motor niet onder de 2500 touren laat komen. Op de vlakke weg is rijden in de 5e versnelling prima mogelijk. Verbruik gemiddeld rond de 1 op 13

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 16v met een Adria

De ervaring van mr. ferdy met een Citroen Xantia 2.0 16v (132 pk/97, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Adria Altea 432 PH van 1141 kg geplaatst op 05-03-2009:

De Xantia 2.0 16V met 132 pk uit modeljaar 99 heeft ons overal in Europa gebracht met een caravan die (beladen) circa 1150 woog. Geen centje pijn, op de snelweg vrijwel altijd in zijn 5, tenzij het berg op gaat, dan in 4. Voldoende inhaalreserves bij terugschakeling naar 3. Enigste probleem is het goed wegrijden vanuit stilstand op een tamelijk steile helling van bijvoorbeeld 10%.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 8v aut. met een TEC

De ervaring van B Drenth met een Citroen Xantia 2.0 8v aut. (121 pk/89, Kw bouwperiode: 1993 - 1998) en een TEC Travel King 470 TE van 1300 kg geplaatst op 23-01-2009:

Volgens mijn kenteken is de massa ledig voertuig 1310 kg en toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen geremd 1500 kg.
Mijn ervaring met de combinatie is niet groot omdat ik deze nog maar één seizoen heb.Ik ben niet buiten Ned. geweest maar ik heb er wel 1500 km meegereden zelfs heb ik er ongewild de elandproef meegedaan alles naar volle tevredenheid.
B.Drenth

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Beyerland

De ervaring van pat braem met een Citroen Xantia 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Beyerland Vitesse 440 LB van 1000 kg geplaatst op 27-07-2008:

ik had graarg geweten mensen dat met een 2 hdi rijden 90 pk en een caravan beyerland 430d wat zij van de rijve^mogen denken

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een TEC

De ervaring van Ed Philipsen met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een TEC Travel King 510 TE van 1300 kg geplaatst op 11-07-2008:

Ik rij sinds dit jaar met deze combinatie, mijn vorige auto voor deze caravan was een Hyundai Tucson. De caravan (volgeladen inclusief fietsen achterop de caravan) redelijk onrustig is, bij het inhalen van een vrachtwagen begon hij slingerbeweging te maken. Nadat ik deze onder controle had gekregen heb ik maar afgezien van het inhalen van sneller rijdende vrachtwagens

Het benzineverbruik valt tegen en de caravan beweegt meer achter de auto (deinen en neiging tot slingeren), maar voor een ervaren rijder is het geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Constructam

De ervaring van Klaas Muurling met een Citroen Xantia 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Constructam Coment 6T van 970 kg geplaatst op 18-05-2008:

een Constructam 6T van 1000 kg achter de 2.0 HDi met 90 pk geeft een prettig rijresultaat. Ook de hellingen in de Ardennen en de Frans-Spaanse grens waren zonder problemen te nemen. De laatste wel zonder de airco, deze nam veel koeling van de motor weg. Tolwegen in Frankrijk op de cruisecontrole. En met deze combinatie niet afhankelijk van de snelheid van vrachrwagens, voldoende kracht deze in te halen. Volgende auto een C5 met 110 pk, meer kracht meer rijplezier.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een Chateau

De ervaring van J.Ickenroth met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Chateau Calista 450 HMF van 1200 kg geplaatst op 04-04-2008:

Ik rij al enkele jaren met deze combinatie, ook in het buitenland. Op vlakke wegen is het gebruik van de 5e versnelling geen enkel probleem. Wel zal bij tegenwind of iets bergop terugeschakeld moeten worden naar de 4e versnelling. Ik heb in Frankrijk en Oostenrijk op de autosnelweg 100 km/u gereden en dat ging prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Adria

De ervaring van DickStuif met een Citroen Xantia 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Adria Classica 563 van 1500 kg geplaatst op 17-11-2007:

De breakversie van de 90HDi stond niet in het lijstje...
Met vol beladen caravan op de Franse autobaan merk je niet dat je er iets achter hebt. 120km/h op de cruisecontrole ging ideaal!
In de bergen kan je maar beter de snelheid er een beetje inhouden, want start uit stilstaande positie met 15% stijging was geen pretje voor de wagens achter mij!
Je merkt duidelijk verschil in trekkracht met de 90HDi t.o.v. de 1.9tD
Uiteraard zal mijn volgende wagen een 110HDi worden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 16v aut. met een Adria

De ervaring van daan burki met een Citroen Xantia 2.0 16v aut. (132 pk/97, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Adria Adiva 512 UP van 1500 kg geplaatst op 25-10-2007:

Ervaring met rijden met adria van 1375 kg , geen enkel probleem. Fluitje van een cent. Nu een nieuwe caravan gekocht met 1500 kg gewicht. Iedereen ,dealer zelfs ,zegt geen probleem. Gaat goed. Mijn vraag ? Wie heeft ervaring met deze combinatie, en wil dat met mij delen?

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 16v aut. met een Adria

De ervaring van daan burki met een Citroen Xantia 2.0 16v aut. (132 pk/97, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Adria Adiva 512 UP van 1500 kg geplaatst op 25-10-2007:

Ervaring met rijden met adria van 1375 kg , geen enkel probleem. Fluitje van een cent. Nu een nieuwe caravan gedkocht met 1500 kg gewicht. Iedereen dealer zelfs zegt geen probleem. Gaat goed. Mijn vraag ? Wie heeft ervaring met deze combinatie, en wil dat met mij delen?

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een TEC

De ervaring van J.Klooster met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een TEC Weltbummler 480 van 1250 kg geplaatst op 26-12-2006:

Ben meerdere keren met een citroen xantia naar italie gereden, route via de brenner en heb er goede ervaringen mee. Heb nooit het idee gehad dat we niet naar boven konden komen wel veel in vier gereden maar een xantia is dan nog mooi stil. neen met de brenner 11 procent kom je zeker naar boven geen probleem.

(Opm. webmaster: de Brennerautobaan is maximaal 5%, de 'oude weg' heeft inderdaad een maximum van 11%)

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 1.8i 16v met een Dethleffs

De ervaring van spoor met een Citroen Xantia 1.8i 16v (112 pk/82, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Dethleffs Camper 395 HK van 850 kg geplaatst op 14-11-2006:

ik kon met deze combinatie heel goed uit de voeten ik moest wel af en toe terug naar zijn 2 op rechte stukken ging het bijzonder goed
heb route van koblenz naar ulm gehad
met vriendelijke groet M Spoor citroen xantia 18 16v dethleffs nomad 350 hk bj 1987 totaal gewicht 850 kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Beyerland

De ervaring van H Wellink met een Citroen Xantia 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1999 - 2000) en een Beyerland Sprinter 460 van 1145 kg geplaatst op 03-11-2006:

Zonder de caravan te overladen evenals de auto is de Xantia 2.0 HDI met 90 pk een perfecte caravantrekker. We hebben verschillende reizen gemaakt naar Italie (Rome), Spanje (Granada) en Portugal (Lisboa). Bij een klimming op de autobaan in Portugal ( vanuit Porto > Salamanca ) had de combinatie moeite, in 1e versnelling een heuvel klimmen op de autoweg ! ). Vanaf dat moment haal ik zomers de bodemplaat onder de motor weg om meer koeling te verkrijgen. Dit laatste is noodzakelijk bij bergachtig terrein en lage versnelling anders een sneloplopende motortemperatuur

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia Break 2.0 TurboCT met een Dethleffs

De ervaring van Joost Duysens met een Citroen Xantia Break 2.0 TurboCT (150 pk/110, Kw bouwperiode: 1995 - 1997) en een Dethleffs Camper 440 DB van 1140 kg geplaatst op 01-11-2006:

Beste,

De combinatie van de Xantia Break met de niet te zware Dethleffs is ideaal.
Door het overgewicht, grote laadvermogen en hoge koppel is de Xantia echt perfect.
Hij is natuurlijk minder zuinig dan een diesel, maar het rijgenot maakt hiervoor veel goed.

Mvg,

Joost Duysens

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Dethleffs

De ervaring van E.M.J.Kinwel met een Citroen Xantia 2.0 HDI (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Dethleffs Camper 460 DB van 1500 kg geplaatst op 31-10-2006:

De algemene conclusie is helemaal korrekt en komt met de praktijk overeen. Op de vlakke weg is inderdaad in de 5e versnelling goed en rustig te rijden met voldoende reserve. Ook op hellingen is er, mits in de juiste versnelling, geen enkel probleem met het rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Citroen Xantia.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Citroen Xantia 1.9 TD met een Adria

De ervaring van Wyn Edwards met een Citroen Xantia 1.9 TD (92 pk/68 Kw, bouwperiode: 1993-1998) en een Adria Altea 432 PX van 1100 kg geplaatst op 31-10-2006:

The Citroen Xantia is a very good car to tow as the suspensions adjust and level out therefore easier to tow the caravan. Checks to make on the Xantia before towing is the suspensions and radiator.


Citroen Xantia 2.0 HDI met een Hobby

De ervaring van bjerresgaard met een Citroen Xantia 2.0 HDI (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 1998-2000) en een Hobby Excellent 495 UL van 1212 kg geplaatst op 31-10-2006:

I am very satisfide for the Citroen 2.00 HDI it goes 10 km pr l with cv Hobby 495 exellent easy.I have been over the Alpes several times up to 2500 m over the sea.It goes very easy over the "kassel hills" in 3.gear vith 70 km/h.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Voorbeeld Trekrapport

 

©2024 Caravantrekker