De ervaring van Theo Arnoldus met een Dacia Duster TCe 100 Bi-Fuel (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2022 - 2024) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 20-08-2024:
We rijden nu twee jaar met onze combinatie van Dacia Duster 2 TCe 100 Bi-Fuel 4x2 Extreme
van 2022 handgeschakeld het maximale trekgewicht is 1500 Kg. Met daar achter een Caravelair Antares Titanium 450 die maximaal 1300 Kg mag wegen. Ik ben meer dan tevreden. De caravan staat altijd klaar om weg te gaan met de standaard uitrusting/inrichting die wij belangrijk vinden. Door dat we ons iedere vakantie hebben af gevraagd hebben we dat echt nodig is het gewicht geladen gewicht van de caravan ongeveer 1250 Kg. Al onze bagage het hondje en de overige zware spullen die we nodig hebben tijdens onze reis gaan mee in de auto die beladen onder het toegestane maximum van 1776 blijft we hebben de caravan en auto gezamenlijk en apart laten wegen bij de gemeente werf. De stabiliteit en het weg gedrag zijn goed, wat het wegrijden uit stilstand betreft ook dat gaat goed als je voldoende gas geeft en de koppeling niet laat slippen. Wat elders op deze site al geschreven staat, is een paar banden zijn goedkoper dan nieuwe koppelingsplaten. De motor heeft meer dan voldoende vermogen om goed mee te kunnen komen in het verkeer. Bij het rijden in het buitenland moet je bij het oprijden van hellingen op tijd schakelen en niet bang zijn om de motor wat meer toeren te laten maken. We hebben in Duitsland en Tsjechië van uit stilstand hellingen van 12 % bereden. De stabiliteit van de combinatie is goed en bij het in halen van het overige verkeer tot 100 Km geen probleem. Het gemiddeld verbruik van de auto ligt tussen de 1 op 12, met de caravan is gemiddeld het 1 op 7
De ervaring van A. de Ruijter met een Dacia Duster TCe 125 [4x4] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Caravelair van 1165 kg geplaatst op 12-07-2022:
Afgelopen jaar hebben we onze Dacia Duster 1.6 4x4 (zie eerder review) omgeruild voor een Dacia Duster 1.2 Tce 4x4.
De eerste Dacia was als caravantrekker zo goed bevallen dat de keuze niet moeilijk was.... het vinden van een1.2 Tce 4x4 was echter wel een uitdaging maar is uiteindelijk gelukt.
We zijn met dezelfde caravan op stap gegaan alleen hebben we daar ook een mover onder geschroefd. Verder is alles hetzelfde gebleven. Weer met z’n vijven op vakantie....dus volle auto, voortent en trekkerstent mee.
Wat opviel was de snelheid bij wegtrekken...onze 1e Dacia kwam altijd wat rustig op gang, maar onze nieuwe Dacia trekt veel sneller weg. Je komt nu zeer makkelijk mee in het verkeer. Ook inhalen is nu reflex en fluitje van een cent. Je moet wel beter op de snelheid letten want de combinatie rijdt super (en dus makkelijk te hard)
Ook klimmen en dalen gaat fijn.... hier merk je goed het verschil tussen 4x2 en 4x4. Wegtrekken met 4x4 op hellingen vanuit stilstand is echt relaxt met name door de lage 1 versnelling. Ook op slecht wegdek en nat gras merk je het voordeel van 4x4. We kijken al weer uit naar de volgende trip daar het een plezier is om mee te rijden.
Groet fam. De Ruijter
De ervaring van A. Hagenaars met een Dacia Duster TCe 125 [4x4] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een TEC Travel King 510 TE van 1376 kg geplaatst op 02-07-2022:
De Duster 4 x 4 trekt de TEC caravan met gemak. Voor de gewichtsverdeling plaats ik in de Duster, achterbank omgeklapt wat zware bagage.
Wij gaan met deze combinatie al vele jaren op vakantie zonder ook maar één probleem
De ervaring van piet stevens met een Dacia Duster TCe 130 4x4 (131 pk/96, Kw bouwperiode: augustus 2019 - 2021) en een Avento Jubile 445 van 1345 kg geplaatst op 28-12-2021:
Vorig jaar een Duster 4x4 gekocht en zijn voor het eerst gaan camperen in Friesland. Een zeer natte vakantie, maar toch zeer goed om ervaring op te doen.de dacia rijdt met caravan alsof er niets achter hangt, en op de camping moesten andere caravans uit de klei getrokken worden door de trekker van de camping.
Wij dus niet, Dusty, zoals de Duster nu heet had geen hulp nodig, deed het met gemak.
De volgende vakantie in Frankrijk is het gewoon rustig touren en 90 km per uur gebruik 1 op 9 met een caravan of 1300 kg
De ervaring van Jan met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x2] (110 pk/81, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Eriba Feeling 425 van 1160 kg geplaatst op 03-07-2021:
De duster dci trekt de feeling met gemak.
Bij juiste belading en kogeldruk 75kg is het een fijne combi.gezien de dci mij bekend is van de clio en scenics.
De dci houden we aan gezien onze chevy volt niets mag trekken.Al met al een aanrader.Tja tis gewoon een renault in een stoere kas.
De ervaring van Ed van Zetten met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Beyerland Sprinter 420 LB Sport van 1240 kg geplaatst op 25-11-2020:
Hallo, ja ik rij met deze comenatie en ben erg tevreden over de Duster en trekkracht en ze verbruik .Met de caravan rijd hij lekker en rustig en met 90 km rij ik 1 op 10 en dat is volgens mijn netjes.
De ervaring van Jos Doornbosch met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Hobby van 1310 kg geplaatst op 09-08-2020:
Dacia duster met 125 pk vind ik als trekauto niks tegenvallen. Ik heb 4 jaar met een Adria uit 2001 (max gew. 1200 kg) probleemloos gereden. Ook bergopwaarts prima trekker. Alleen bij nat wegdek is het vervelend dat de voorwielen soms niet direct grip krijgen. Dus heel langzaam koppeling laten opkomen.
IK ben benieuwd hoe de Dacia met de hobby uit de voeten komt.
Bedankt voor de berekening.
De ervaring van F.Alberts met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2018 - 2019) en een Swift Toscane 450 van 1110 kg geplaatst op 01-08-2020:
De combinatie tussen auto en Caravan is Voltreffelijk
Onze caravan 450/2 oftewel Toscane 495 heeft een ruime keuken, mist alleen een afzuig kap daaraan tegen hebben een een extra Gasaansluiting aan de voorzijde zodat we in de Voortent ook kunnen koken!
De ervaring van Ruud Bennaars met een Dacia Duster TCe 125 [4x4] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Hobby van 1120 kg geplaatst op 21-07-2020:
Inmiddels heb ik met deze combi 4 grote vakanties en wat weekenden weg gedaan. Verste bestemmingen Zweden en Frankrijk. Ik kan de Duster 4x4 vergelijken met 2 andere auto’s waarmee ik deze caravan heb getrokken. Een Renault espace 2,2 liter type 2 en een Volvo V50 1.6 diesel. De Duster rijdt het best. In NL kun je vaak in de 6e versnelling rijden. Maar zodra je wat heuvels krijgt is de 5 beter en steeds heel rustig bij 2900 toeren. Op de camping ben je bij natte omstandigheden in groot voordeel. Zonder wielspin kom je weg En je trekt desnoods het vrachtwagentje met 8 kuub hout los die in het gras gezakt is...
Nog iets wat deze auto zo goed met de caravan maakt. De 1e versnelling is bij de 4x4 versie kleiner dan normaal. Daardoor rij je normaal weg in z’n 2e versnelling. Maar met de caravan erachter komt die lage 1 heel goed tot zijn recht. Echt een plus!
De ervaring van Theo Stortelder met een Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel (114 pk/84, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2021) en een Sprite van 1021 kg geplaatst op 22-05-2020:
Zeer positief.
Caravan ligt stabiel achter de auto.
De Duster heeft even een aanloop nodig en kan dan heerlijk cruisen in 5. Zelfs op gas.
De ervaring van Eugène Houben met een Dacia Duster TCe 125 [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: januari 2018 - 2019) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 03-05-2020:
Ben bezitter van Dacia Duster van mei 2018 ben geheel goed te spreken over de auto twee jaar hebben we hem nu
Kwa gebruik met caravan burstner ventana465 beladen twee personen naar Comomeer Italië twee keer een verbruik bij snelheid tot 95-100km trekt goed korte draai fijn voor in de bergen en zit redelijk tot goed verbruik met caravan een gemiddelde van 1 liter op 9.5 km dus zuinig terug weg ook veel berg werk super
We reden gemiddelde in 4a 5 versnelling
Dus kwa kombinatie super
Kwaverbruik ook super
De ervaring van Menno van der Veldt met een Dacia Duster TCe 130 4x4 (131 pk/96, Kw bouwperiode: augustus 2019 - 2021) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 20-01-2020:
Hallo, wij hebben na veel onderzoek en wikken en wegen een nieuwe Duster 4x4 gekocht. De keuze voor de 4x4 is naast een betere grip op natte grasveldjes zeker ook gevallen vanwege de extra "lage" eerste versnelling van de auto. In het instructieboekje wordt dan ook gewoon aangeraden, zonder aanhanger, in de tweede versnelling te vertrekken. Met onze caravan hebben we nog niet gereden, wel heb ik een hellingproef gedaan met een aanhanger met stenen. Gewicht ongeveer 1300 kg. stil gaan staan op een helling van 14.5% en dan vanuit de hill start assist zonder gas geven alleen op de koppeling weggereden.
Geen probleem voor het 1300 motortje ! Met dank aan de lage eerste versnelling natuurlijk. Mijn vingers jeuken om deze zomer de bergen in te gaan met de caravan.
De ervaring van Albert Segers met een Dacia Duster TCe 150 (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2019 - 2021) en een Sterckeman Evolution 440 CP van 1292 kg geplaatst op 11-08-2019:
Mijn ervaring met de Dacia Duster TCE 150 als trekauto is zeer goed. Wij zijn onderweg naar de campings in Luxemburg en Duitsland behoorlijk stijle hellingen tegen gekomen ,deze kon de auto zonder moeite nemen. Ik ben blij met de aanschaf van de Duster.
De ervaring van Ruud met een Dacia Duster TCe 125 [4x4] (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1100 kg geplaatst op 08-06-2018:
Nadat ik wat gedoe had met mijn Volvo V50 diesel ben ik in 2016 overgestapt op een Dacia Duster. Natuurlijk waren goede trekeigenschappen belangrijk, dus een 4x4 kwam in beeld. Daarnaast mag ik ook graag offroad, dus dan is die keuze logisch. De Duster rijdt vooral op LPG, later ingebouwd.
met de caravan erachter komt de Duster prima weg. De 1.2 turbo doet zijn werk heel goed en de extra lage 1e versnelling is bij het wegrijden op een drassige camping helemaal perfect samen met de vierwielaandrijving. Op de grote weg grotendeels in de 6 en 5e versnelling. verbruik met LPG is 1 op 7 met de caravan. hij trekt beter dan de V50, en dat was toch een diesel.
De ervaring van A. de Ruijter met een Dacia Duster 1.6 [4x4] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2010 - 2013) en een Caravelair Ambiance style 420 van 1180 kg geplaatst op 15-08-2017:
De Dacia Duster 4x4 is een geweldige caravan trekker. De Daas heeft onze caravan "Caravelair Brasilia 420" (reg 2015) van beladen zo'n 1230 kilo en ons gezin van 5 personen (2 volwassen en 3 tieners) overal moeiteloos naar toe gebracht. Met name op nat gras en stijle klimmetjes kwan de 4x4 goed van pas.
Waar andere geen grip meer hadden op nat gras en de wielen door slipten, had de Daas totaal geen problem. De dingen die we vorig jaar met de Kia Cerato 2.0 l 147pk ondervonden, moest de Daas gewoon om lachen terwijl deze maar 105 pk heeft. 4wd in combinatie met de 6 versnellingen heeft gewoon een veel beter koppel. Ok....hij is niet snel, maar hij overwint elk opstakel. Door de Daas gewoon heerlijk relex en ontspannen gereden.
De ervaring van F te Beek met een Dacia Duster 1.6 eco2 [4x2] (105 pk/77, Kw bouwperiode: oktober 2010 - november 2013) en een Eriba Feeling 430 van 1175 kg geplaatst op 19-02-2017:
Het hierboven klopt wel aardig .
Bij geen wind kun je 120 rijden ,bij slecht weer of veel vrachtwagens moet je niet harder gaan dan 100.
Het is een heel stabiele en comfortabele auto als je evenwichtig belaad. Hou de auto heel zwaar ,doe de zwaarste dingen in de auto, en je rijd heerlijk.
De ervaring van Jo met een Dacia Duster 1.2 TCe [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Burstner Amara 410 van 1115 kg geplaatst op 01-07-2015:
De dacia duster is in zijn klasse een prima trekauto. Geen enkel probleem je kunt in de 5 & 6 versnelling goed uit voeten op de snelweg. Ook de binnenwegen zijn geen probleem . Het brandstof verbruik is solo 8.5 en met caravan 11 liter en dat is volgens mij een normaal verbruik je sleept ook een gewicht van 1115 kg mee waar bij ook de lucht weerstand ook een rol speeld. De stabiliteit is prima en het verbruik . Wij rijden al 35 jaar caravan en de keuze voor de duster is voor ons een overwogen keus
De ervaring van Willem met een Dacia Duster 1.2 TCe [4x2] (125 pk/92, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Dethleffs Tourist light 470 van 1090 kg geplaatst op 01-06-2015:
Dit is nu de 4e auto die ik toevoeg.
De Duster TCE 125 is een redelijke trekker, haalt het niet bij de 110 diesel Duster die ik hiervoor had.
De TCE heeft kracht voldoende op de snelweg, wegtrekken op een holletje of op hobbelig terrein gaat niet super, maar hij komt van zijn plek.
Ik reed de eerste 400 km in de 5e versnelling, kracht genoeg, maar toen ik de auto stil zette, merkte ik dat de motor bijna uit de machinekamer smolt, alles stonk vreselijk naar de warmte. Helaas wordt de Daas zonder temp. meter geleverd.
Verder gereden met iets meer toeren in de 4e, dat ging een stuk beter. Motor bleef redelijk koel en de trekkracht ging omhoog. Houdt dus de toeren boven de 2800, voor het verbruik maakt het niets uit.
De stabiliteit valt me tegen, sneller dan 85 was niet mogelijk bij een disselgewicht van 65, misschien is iets meer gewicht beter.
Verbruik bleef keurig 1 op 10, maar wel met lichte mee wind.
De ervaring van rien met een Dacia Duster 1.6 [4x4] (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Kip Isa White 44 TDB Special van 1295 kg geplaatst op 18-03-2015:
in 2014 5000 km gereden met deze combinatie van nederland naar zuid frankrijk via italie naar kroatie en geen centje pijn gehad hiervoor heb ik een Suzuki vitara 2 liter gereden maar onze duster doet zeken niet onder naar mijn oordeel een prima combinatie moet er wel bij vermelden dat ik ruim 20 jaar ervaring met rijden met caravan heb
De ervaring van GK met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x2] (110 pk/81, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 02-01-2015:
Een fijne combinatie trekt moeiteloos ook in zesde versnelling.
Weg rijden in de lage 1e versn. erg goed.
Verbruik solo 1:18 tot1:20 met caravan 1:14 tot 1;15.bij 90 km kruissnelheid.
De ervaring van R.Bloem met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81, Kw bouwperiode: november 2013 - september 2015) en een Eriba Touring Puck 120 van 680 kg geplaatst op 11-10-2014:
De combinatie rijdt erg soepel , op tunnelhellingen van 7% kan in de 4e versnelling makkelijk versneld worden om een vrachtauto te passeren. De eerste versnelling, maar ook de achteruit is een uitkomst bij manouvreren. De boot uit het water op een boothelling van 15% met grind als verharding gaat zonder problemen.
De auto zelf veert goed, zit goed, stuurt, schakelt goed en is comfortabel. Aan te bevelen.
De ervaring van eduard met een Dacia Duster 1.6 [4x2] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Caravelair Ambiance style 460 van 1225 kg geplaatst op 25-08-2014:
ondanks de twijfels toch met de combinatie onderweg naar zuid frankrijk en spanje . over de tol en route nationaal. geen probleem natuurlijk is hij niet overmatig krachtig maar er is prima mee te rijden .stabiel geen last van slingeren wel licht geladen, 1200 kilo en de meeste spullen met platte achterbank zoveel mogelijk op de assen. rijden in zijn 5 is mogelijk maar dit voelt niet prettig omdat er dan geen kracht overblijft en je regelmatig terug moet naar zijn 4 . dus gewoon in zijn 4 gereden 100 km per uur geen probleem niet overmatig geluid en ook niet hoog in de toeren . ik ga volgend jaar weer, en wilde in eerste instantie de Dacia laten tunen .maar ben zo tevreden dat ik het niet doe
De ervaring van JKa met een Dacia Duster 1.6 [4x2] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Beyerland Sprinter 420 LB Sport van 1050 kg geplaatst op 03-09-2012:
Afgelopen zomer naar camping Warsberg in Saarburg (D) geweest met Duster (2x4) 1,6 Laureate en Beyerland sprinter MD430 van 1998 met leeggewicht 742kg en max. 1050kg. Deze staat niet meer in keuze overzicht, waardoor er een te hoog gewicht van de caravan wordt aangehouden (n.l. 1160kg.) Tevens wordt door dit programma een te laag gewicht van de Duster aan gehouden. Ik kon op rijklaar gewicht van 1235kg + Pack Look + trekhaak + reservewiel + 2 personen + zware voortent + overige op ± 1500kg. Dan is de gewichtsverhouden ± 75% en dat bevestigd ook het stabiele rijgedrag dat andere Dusterrijders ervaren hebben.
De route ging via Venlo de 61 / 44 (door Eifel) / 1. Ik kon prima met het verkeer meekomen in 4e of 5e versnelling bij een snelheid van ongeveer 90km/u. In de Eifel 2 x naar 3e versnelling teruggeschakeld. Aangezien de Duster vrij licht is, had ik de zware voortent tussen voor en achterstoelen gelegd. Mede door gewichtsverdeling, de lekker korte oversteek en SSK2 slingerkoppeling, geen enkele keer slingerneiging waargenomen. Wel op tijd terug geschakeld en op toeren gehouden bij hellingen. Verbruik volgens boordcomputer was onderweg 1:8 (met airco+90km). Totale heen- en terugreis was 900km. Gehele vakantie 130 liters verbruikt en 1190 kilometers gereden (1:9,15). Solo verbruik is gem. 1:12,5. Hogere snelheid en airco beinvloeden wel direct het verbruik, maar dat heb je zelf in de hand. De toegangsweg naar de camping heeft een helling van 10% en bevat 12 haarspeltbochten helling. Door de bochten ruim te nemen kon ik zelfs in 2e versnelling blijven gebruiken. Ook solo tochten door omgeving en naar Luxemburg met de nodige hellingen ging prima en steeds een lekker hoog en goed uitzicht op het verkeer. Kortom prima caravantrekker (voor normale caravan) met lekker hoge zit en heel veel (bagage-)ruimte. Bij een zwaardere caravan kan men vermogen te kort komen. Ervaring tot nu toe, geen enkele spijt van deze aanschaf.
De ervaring van HvK met een Dacia Duster 1.6 [4x4] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2010 - 2013) en een Adria Altea 390 PS van 1213 kg geplaatst op 07-08-2012:
Ben 3 x met Adria Altea 390 PS max 1300kg naar Zuid Frankrijk geweest via RN. Soms op lange hellingen terugschakelen naar 3e versnelling en op baan voor langzaam verkeer naar boven. Snelheid valt dan wel aanzienlijk terug maar is geen probleem, want het is vakantie dus geen haast!! Dacia met LPG, verbruik met caravan 1 op 7 gemiddeld. Zonder caravan 1 op 10. Stabiliteit is OK, nog nooit iets gemerkt van slingerneiging, ook niet bergafwaarts.
De ervaring van Chris met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Eifelland Holiday 560 TKM van 1500 kg geplaatst op 25-03-2012:
De Duster doet het goed met de caravan achter zijn gat.
De helling achter Luik richting Luxemburg haalt hij 70 per uur minimum op het steilste stuk in vijfde versnelling.
Tijdens de rit van St Avold (Loraine) naar huis was het verbruik 10.3L/100km met een gemiddelde snelheid van 81km/u.
Op vlakke snelweg haalt de combinatie 120 en is 100 aanhouden goed mogelijk.
Mijn vorige wagen, een Renault Laguna 130PK trok wat sneller naar hogere snelheden maar de Duster is dan weer beter op erg steile stukken.
In eerste kan je de koppeling laten opkomen zonder gas te geven en begint hij gewoon te bollen met de caravan achter zijn gat.
Echt handig om op steile hellingen te vertrekken zo een lage eerste versnelling. Geen last van een turbo gat zoals bij de vorige wagen en geen wiel slip in 4X4. de Duster is op zijn eerste test rit een met vlag en wimpel geslaagd.
De ervaring van Henk met een Dacia Duster 1.6 [4x2] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Beyerland Vitesse 400 FB Lx van 1130 kg geplaatst op 20-02-2012:
Beyerland Sprinter van 1150 kg.
In de bergen van Frankrijk en bij Luik mist deze combinatie wel wat trekkracht, veel terugschakelen en hoog in de toeren houden. Wat meer power zou welkom geweest zijn
De ervaring van bongaards met een Dacia Duster 1.6 [4x4] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2010 - 2013) en een HomeCar Racer 35 ATF Trophy van 1000 kg geplaatst op 23-01-2012:
vorig jaar voor het eerst naar spanje gereden over deroutnat prima auto zelfs in de bergen geen problemen laagste versn. bergop was in zijn 4 solo haal ik makkelijk 1op14 met caravan gemiddeld 1op10 vindt ik netjes
De ervaring van ger met een Dacia Duster 1.6 [4x2] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Delta Euroliner 4100 LB van 1140 kg geplaatst op 11-08-2011:
probleemloos, caravan met een beladen gewicht van circa 1100 kilo. Reeds twee keer richting Bayonne (FR) geweest. Alleenbij stevige hellingen is het terugschakelen geblazen en mist het niet dat ietsje power. Maar er valt goed mee te leven. Is in ieder geval de beste trekker in zijn (prijs)klasse.
De ervaring van Willem met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Delta Euroliner 4400 FB van 1200 kg geplaatst op 01-06-2011:
Met de 4x4 Duster Diesel en de Delta naar midden Frankrijk geweest en dat is meer dan goed bevallen.
Als de Duster eenmaal op bedrijfstemperatuur is dan trekt het als een raket.
Zolang je maar boven de 85 km/h blijft rijden, kan je bijna alles in de 6e versnelling doen, alleen als het boven de 5% gaat, dan moet je terug naar 5 en de echt steile stukken naar 4, maar dat is echt zeldzaam. Het zwaarste stuk was weer terug in Nederland, met windkracht 7 op de kop, dan kan hij niet uit de 5e versnelling.
Het verbruik ligt bij 85 km/h op de 1 op 11 en daarboven 1 op 10. Losse auto is 1 op 16,5
Het verbruik tussen mijn oude Nissan 1.8 benz. met 118 pk en de Duster DCI scheelt niet zoveel, maar in trekkracht is het verschil enorm, daarom is ook het geluidsniveau in de Duster veel lager.
Met de oude Nissan had ik moeite om de nieuwere vrachtwagens bergop bij te houden, maar met de Duster ga je ze met gemak voorbij.
Ook was ik altijd bang om op een helling stil te vallen en weer te moeten optrekken vanaf stilstand. Nu geen enkel probleem met de lage versnelling en het enorme koppel.
Het mooiste vind ik nog de extreem lage 1e versnelling, die is voor een losse auto veel te laag, maar met caravan is het heerlijk, optrekken zonder gas te geven is geen probleem en heel erg langzaam rijden is ook een genot in de file of op slecht campingterrein.
De ervaring van Rapidofan met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x2] (107 pk/79, Kw bouwperiode: maart 2010 - november 2013) en een Trigano Silver 340 CP van 900 kg geplaatst op 10-12-2010:
We hebben een Rapido Club 32T Evolution, het best te vergelijken met een Trigano 340. Dat is trouwens ook zo'n beetje de opvolger. Beladen is de caravan 900-1000 kilo.
Met de combinatie over de snelweg de Alpen in geweest. Geen enkel probleem, ook niet als het wat stijler wordt. Op de snelweg rij je bijna overal nog in de 5e versnelling de berg op....ik raad de Duster diesel van harte aan.
vriendelijke groet
Rapidofan
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Dacia Duster.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Yusuf Akkaya met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2013-2015) en een Caravan leeg: 1250 kg van n.b. kg geplaatst op 10-12-2010:
I have pulled a caravan for an average of 5000 km with Dacia Duster. It is ideal as long as it does not exceed 750 kg. If you are going to pull a caravan over 1000 kg, the clutch system may cause problems on steep slopes. You can drive safely between 90 km and 100 km. The fuel average will be between 7 liters and 13 liters for a 750 kg caravan. I wish you safe driving.
De ervaring van Keith met een Dacia Duster dCi 115 4x4 (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2021-2024) en een Eriba Touring 530 Ocean Drive van n.b. kg geplaatst op 10-12-2010:
.towed for the first time and found that the duster was great for the eriba ocean drive
De ervaring van Robert met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2013-2015) en een Lunar Venus 460/2 van 1155 kg geplaatst op 10-12-2010:
The Duster is Good on Tow and The Fuel Is Good to .
De ervaring van Jill met een Dacia Duster 1.5 dCi [4x4] (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2013-2015) en een Fleetwood Colchester 380 van 1245 kg geplaatst op 10-12-2010:
We bought out caravan last June and have only taken it out 3 times. We are very happy with the outfit, the fuel economy is a very acceptable 30+ to the gallon. We are very careful how we load it and have had no problems towing.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.