De ervaring van Hans Pl met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (182 pk/134, Kw bouwperiode: 2022 - 2024) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 23-10-2024:
Na vijftien maanden wachten werd onze Niro geleverd. De laatste maanden waren spannend omdat met een specificatiewijziging t.b.v. een iets lagere uitstoot het maximum aanhangergewicht van 1300kg naar 1000kg werd gereduceerd. Bij ons ging het nog net goed. In Korea heeft men kennelijk geen idee van Hollanders die met een witte doos achter de onder caravanners populaire Niro op vakantie gaan.
Wij reisden met onze Biod 420, beladen ongeveer 1200kg, naar de Provence. Een PHEV met een caravan noopt tot oplettendheid. De auto start altijd in de elektrische modus (EV). Wil je de accu sparen dan moet er na iedere stop aan gedacht worden over te schakelen naar de hybride modus (HEV). Rijdend in de sportmudus wordt de accu wat beter bijgeladen, vooral als er handmatig naar een lagere versnelling wordt teruggschakeld. Helaas schakelt de automaat vaak snel weer op.
Met onze extreem gestroomlijnde Biod is het op weg van Luik naar Luxemburg makkelijk om de accu half vol te houden. Op de Route du Soleil van Lyon naar het zuiden is dit lastiger. Op de vaak vlakke weg maakt de automaat het handmatig terugschakelen meestal snel ongedaan. Evengoed is er altijd voldoende elektrische energie voorhanden om vlot de weg op te rijden of een vrachtauto in te halen.
Hoe het is om met de combinatie bijvoorbeeld de Simplonpas te beklimmen weet ik niet. Wel weet ik uit ervaring met auto's met een bescheiden vermogen dat het ook zonder elektrische ondersteuning mogelijk moet zijn.
Een aardige ervaring hadden we, zonder caravan, op de Mont-Ventoux. Bovenop de 1920 meter hoge berg daalden we met een lege accu af naar Malauscène. Beneden aangekomen was er weer een saldo van 40km op het dashboard te lezen.
Qua rijeigenschappen is de Niro dik in orde. De caravan volgt de anderhalve ton wegende trekker zeer gewillig, mede doordat een flinke kogeldruk (max. 100kg) is toegestaan. Wij houden het op zo'n 75kg. In een afdaling is zelden het rempedaal nodig. In de EV-en HEV-modus kan de snelheid altijd voldoende beperkt worden door regeneratief remmen. De accu wordt dan zienderogen bijgeladen.
De rijhulpen waarvan de Dynamic-Plus-Line uitvoering is voorzien worden slechts gedeeltelijk uitgeschakeld als er iets aan de haak hangt. Vooral de cruise control die de auto automatisch afstand laat houden is op de snelweg comfortabel.
En dan het verbruik: Onze vorige auto, een Peugeot 2008 met een 1200cc driecilinder van 110pk, deed met de Biod 13 tot 14 km met een liter. De 250kg zwaardere Niro PHEV deed minimaal 15km met een liter benzine, terwijl er onderweg geen laadpalen zijn bezocht. Netjes dus!
De ervaring van Hans Lansink met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (182 pk/134, Kw bouwperiode: 2022 - 2024) en een Fendt Saphir 450 SFH van 1300 kg geplaatst op 19-08-2024:
Net terug van een eerste vakantie met Kia Niro PHEV en een Fendt caravan, met een totaal beladen gewicht van 1.275 kg en in de auto 2 personen met enige bagage.
Benieuwd en gespannen hoe het rijden met de Kia Niro zou zijn, voorheen de caravan altijd met een diesel getrokken.
Met een volle accu is het een plezierige trekauto. Op de eerste langere helling loopt de accu heel snel leeg.
De sportstand-handmatig gebruikt om toerental hoog te houden en dan wordt er wel bij geladen, maar langzaam. Oorzaak omdat de automaat telkens ingrijpt en het toerental verlaagt waardoor er weer spanning van de accu gevraagd wordt.
Ook rijden op de brandstofmotor is geen probleem en is het mogelijk vlot door te rijden op de route du soleil.
De ervaringen zijn positief en het is een heerlijke reisauto en een fatsoenlijke trekker, maar geen snelheidsduivel.
Gemiddeld verbruik 9,5l/100km.
De ervaring van HdV met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Antares Titanium 390 van 1097 kg geplaatst op 21-04-2024:
Mijn ervaringen met de Kia Niro (gewone hybride) en mijn Caravelair (met bagage ongeveer 1050 kg denk ik) zijn over het algemeen heel goed. In Nederland rijd je moeiteloos, ik rijd dan in de sporttand en het verbruik is dan tussen de 1 op 11 en 1 op 9 (het laatste als ik terug ga naar Maastricht en tussen de 85 en 90 rijdt), bij 85 km/u is het 1 op 9.5. In het buitenland met heuvels en bergen moet je opletten dat de batterij niet leeg is, dus rijd ik dan in de 4 of 5. Dat was ik laatst vergeten en toen kwam ik met kou, wind tegen de Ardennen uit met 1 op 7.2 wat ik nog nooit gehad had. Daarna door naar de Ardeche, 80 -90 km/u en ik 1 op 10.5. Dus heel netjes. Bij sterke hellingen moet je dan wel naar de 3 (of doet hij dit automatisch), heel steile hellingen van meer dan 10% heb ik volgens mij nog niet (lang) gereden, af en toe een kleine helling bij een camping in Spanje, en dat ging prima. Dus, al met al heel tevreden.
De ervaring van P Heijnen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Eriba Touring Troll 542 van 1185 kg geplaatst op 06-11-2023:
Wij hebben n 542 Eriba, en ik was niet tevreden met de Kia Niro hybrid, deze was nieuw, maar had vrij snel de accu’s leeg. Daardoor alleen de 104 pk van de benzinemotor over. Terwijl caravantrekker.nl aangaf dat het geen enkel probleem zou moeten zijn. Al nadat ik een vrachtauto ingehaald had of na een tunnel in Zeeland, zakte hij terug naar max 70-80km. Luik had ik toen al geen trek meer in.
Dealer gaf als oplossing dat ik meer binnendoor moest rijden, dan zouden de accu’s sneller opladen.🤣 Mijn verlies genomen en auto na 6 maanden weer ingeruild, helaas terug naar 100% fossiele brandstof.
De ervaring van van Dongen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Eifelland van 1460 kg geplaatst op 02-02-2023:
Afgelopen jaar met de Kia Niro PHEV uit 2017 en een Eifelland van 1300 kg naar Noorwegen geweest. Het rijden met de PHEV en caravan is heel goed bevallen, maar er zijn wel een paar dingen om op te letten.
Als je de auto in de normale stand laat staan (D) zal deze altijd (ook in HEV modus) doorschakelen naar de 6. In die versnelling wordt de accu leeg gereden en als de accu eenmaal op 15% is wordt er terug geschakeld om deze weer op te laden. Daarmee rijdt de auto dus eigenlijk alsof het een HEV is.
Dat is in Nederland prima, maar in het buitenland heel vervelend, want bij langere of steilere hellingen (en die heb je in Noorwegen genoeg) gaat de accu helemaal leeg en dan mis je het vermogen van de elektromotor.
Ook in HEV modus, of in de sportstand wordt de accu leeg getrokken. De benzinemotor is in de 5e of 6e versnelling niet krachtig genoeg om zonder de elektromotor de caravan te trekken. In die versnelling loopt de accu dus altijd leeg.
Wij hebben uiteindelijk de hele afstand handmatig geschakeld (en dan grijpt de auto nog steeds zelf in als je vergeet terug te schakelen of als het toerental te ver oploopt).
Op de vlakke snelweg (100 op de cruise control) kun je dan de 4e en de 5e versnelling afwisselen. In de 4e versnelling laadt de accu op, in de 5e versnelling loopt deze leeg. Wij hielden hem tussen de 75% en 100% door af en toe te schakelen.
Op smallere bergwegen moet je dan wel terug schakelen, maar vanwege de volle accu is het rijden geen enkel probleem. Er is altijd genoeg vermogen om soepel door haarspeldbochten te gaan of vanuit stilstand bergop op te trekken (iets wat in Noorwegen nogal eens gebeurt omdat je verkeer moet laten passeren).
Het afdalen is iets lastiger dan met een gewone motor. Zelfs in de handmatige stand gaat de auto namelijk toch opschakelen als de toeren teveel oplopen. Het is dus nodig om bij te remmen. Aangezien het 2017 model geen instelbare regeneratieve rem heeft moet je zelf met het rempedaal de snelheid laag houden. Dat voelt wat vreemd als je altijd geleerd hebt om niet je voet op de rem te houden.
Qua verbruik is het me alles meegevallen. In totaal heb ik 5000 km gereden (waarvan 3000 met caravan en 2000 zonder). Het gemiddeld verbruik was 8.3 liter/100 km. Wel zorgde ik er op elke camping voor dat de accu steeds opgeladen werd.
De ervaring van Dant met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2022 - 2024) en een Paardentrailer 1,5 paardstrailer van 1300 kg geplaatst op 05-01-2023:
Met laatste model NIRO HEV paardentrailer getrokken. Totaal massa 1300kg. Gaat met groot gemak op vlakke weg. Vanwege paard wel heel voorzichtige rijstijl. Maar meerrollen met verkeer levert een verbruik van bijna 1 op 16 op. Bijzonder zuinig. Wel jammer dat met aanhanger ineens cruise control het niet meer doet. Is keuze veiligheidssystemen af te zetten naar cruise control is jammer.
De ervaring van Gerrit van de Vooren met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 1290 kg geplaatst op 19-10-2022:
KIA NIRO HYBRID 2021. Fijne trek auto, maar je moet geen haast hebben. de automaat vertoond "soms " kuren. 1. Schakelt automatisch te vroeg omhoog en heeft daardoor te weinig vermogen om snelheid te houden en inhalen. De Accu heeft weinig invloed, alleen bij het optrekken. Met de sportstand hetzelfde probleem. (Maar niet altijd) Met de sportstand schakelt de Niro "ook" automatisch. Dat is niet de bedoeling. (Fabrieksfout) Allemaal in de bergen. (Het gaat hier wel om de Hybrid) dat mag niet als je met het pookje of flippers schakeld. Door ook andere negatieve reviews te lezen is dit toch een productie fout in de automaat. Mijn vorige Kia Ceed 1.6 GDI had veel meer vermogen in de bergen, wel met een versnellingsbak. 184 nm en 148pk. Verder vind ik dit geen probleem. Maar het is dus geen goede trekauto als ik in de bergen woon. Wel is me opgevallen,
op steile hellingen van 8 % tot 15 % (8km) wel de accu oplaad en veel trekkracht heeft. Maar, die wegen rijd je zelden. Punt, Dus de accu laad niet goed genoeg op, in andere gevallen. Omdat hij te vroeg overschakeld. En onder de 2300 toeren blijft. De Niro is zuiniger in de automaat. Hobby 460 1290 kg. Ik rijd nog geen 0,01 % in de hoge bergen.
De ervaring van Bjorn Nuchelmans met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1102 kg geplaatst op 05-09-2022:
Afgelopen zomer met de caravan en de Kia Niro voor de eerste keer op vakantie naar Italië. We waren best een beetje gespannen, omdat we niet wisten hoe het zou gaan in de bergen en hoe we de accu zoveel als mogelijk was te sparen voor het extra vermogen wat we nodig dachten te hebben in de bergen.
Auto bij vertrek in de sportstand en we merkte dat er ruim voldoende power zat om onze caravan beladen met een gewicht van 1200 kilo te trekken. Op de snelweg tussen de 90 en 100 gereden en toen merkte we dat de accu toch wel wat sneller terug begon te lopen. Dus maar weer 80 gereden en accu liep veel.langzamer leeg en laden beetje voor beetje bij. We hadden toen het display aangezet om te kijken naar de accu stroom en zagen dat we boven de 2600 toeten de accu steeds sneller begon bij te laden. Dus binnen korte tijd zat de accu weer vol. Ook in de Fernpass gingen we in met 100 procent accu en we kwamen eruit met weer 100 procent. Daar wel even op handbediening moeten zetten om toerental te kunnen behalen van minimaal 2600. Wat een genot om met deze auto een caravan te trekken!! We kwamen in Italië aan met volle accu en verbruik van 1 op 12.5 met caravan
De ervaring van Andre met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een LMC Musica 390 D van 1200 kg geplaatst op 06-06-2022:
De Kia Niro hybrid is geen goede combinatie met een LMC Musica 390D van ca. 1150kg incl belading. De auto kan de 90km p/u niet goed vasthouden en je moet constants terugschakelen. Enkel in zn 3 kun je met veel toeren de combinatie op ca. 85-90 houden. De Niron is een geweldige auto, maar niet om caravans mee te trekken.
De ervaring van Kees Takken met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Weinsberg CaraOne 420 QD van 1100 kg geplaatst op 25-05-2022:
We hebben nu zo’n 17.000 km met de caravan gereden en het gaat prima. Onze caravan mag (met een verzwaarde as) 1.300 kg wegen maar we hebben een gewicht van ongeveer 1.200 kg. Alleen bij lange steile hellingen zakt de snelheid in de sportstand weleens tot 60 km/u maar dat is ons in Spanje, Portugal, Frankrijk of Kroatië nauwelijks overkomen. Uit stilstand op een steile helling komt ie vlot weg, mede dankzij de power van de elektromotor. Het benzineverbruik is gemiddeld 1 op 10, zonder caravan 1 op 20. De auto bevalt ons prima en de volgende wordt weer een Niro!
De ervaring van Paul met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Eifelland Holiday 465 van 1165 kg geplaatst op 28-02-2022:
Een erg fijne auto zonder caravan, met een caravan van 1300kg er achter wordt de ervaring een heel ander verhaal. In Nederland 1:8. Optrekken vanaf stilstand en binnendoor rijden gaat prima. Met 90km/h op de snelweg wordt het erg onrustig. Veel schakelen , hoge toeren, proberen in sportstand, toch zelf schakelen. Je mist de toerenteller dus met een edb en app is dit wel te zien. Mij valt het erg tegen benieuw wat dit moet worden richting Zuid Frankrijk...
De ervaring van Deelen met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Knaus Sport 450 FU van 1250 kg geplaatst op 07-11-2021:
Afgelopen zomer van 2021 binnendoor gereden door Frankrijk. Veelal heuvelachtig maar ook zelfs meer dan dat zoals o.a. in de Ardèche. De caravan had een gewicht rond de 1250 kg.
Conclusie is dat je met de Niro best een caravan kan trekken maar je moet geen haast hebben.
Bij bergop de Sportstand gebruiken anders is de automaat te laat en val je te veel terug is snelheid. Je kunt met het gaspedaal spelen, soms even iets van het gas af en hij schakelt over in de Drive.
Het gaat net en al zeker op het vlakke, maar over een heel jaar genomen hangt de caravan er misschien 4 weken achter, de overige 48 weken heb je een zuinige auto die boven 1 op 20 rijdt.
Nog een tip: er worden verschillende trekhaken gemonteerd onder de Niro. Het verschil in hoogte kan wel 6 cm zijn, daardoor krijg je problemen met het neuswiel.
De ervaring van Rene met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 30-08-2021:
Na zelf veel wisselende ervaringen gelezen te hebben en nu zelf een flinke rit te hebben gehad met veel hoogte verschil hier mijn ervaring.
Caravan ongeveer 1250kg, omgeving Annecy
Op de normale automaat stand vind ik het niet fijn rijden te veel wisselen van versnelling erg onrustig.
Op de S stand beter maar op nog steeds veel schakelen tussen de 4 en 5 afhankelijk van de status van de accu.
Mijn aanbeveling, automaat in de S stand en zelf schakelen naar hoofdzakelijk de 4e versnelling accu wordt dan bijna niet aangesproken en laad bij, voor de hellingen waar het nodig is. Met accu gaan alle hellingen prima, wanneer accu bijna leeg is dan moet je naar de 3e versnelling maar nog steeds > 80km/uur. Ik heb 2 lange hellingen gehad waar rond de 70km/uur de max was maar dit was uitzonderlijk. Verder prima stabiliteit en comfort. CC alleen wanneer het vlak is en dan handmatig in 4e versnelling. Enkel met wind mee soms 5e versnelling mogelijk.
Dus prima te doen wel handmatig heft in eigen hand nemen, veel toeren maken. Ik heb de motor temp gecontroleerd tijdens maximaal vermogen in de 3e versnelling en die loopt nog geen graad op.
Ik had hiervoor een zware diesel, tja daar kan je het niet mee vergelijken die kon ik op de CC op 110 zetten en kon ik elke helling makkelijk halen enkel de verbruiksmeter die sloeg uit :-).
Dus is het ideaal nee, maar goed te doen voor die paar dagen verder zonder caravan een hele fijne zuinige auto 1 op 19 nu met caravan 1 op 8 a 9.
De ervaring van Jan Heusinkveld met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 28-08-2021:
Bij iets langere hellingen en/of meer tegenwind kun je niet meer rekenen op de accu en moet de benzinemotor het alleen doen. Gevolg is met veel toeren rijden en een hoog verbruik (14 lt/100 km). In die zin is mij de Niro tegengevallen. Bij vlakkere wegen en matige snelheid (< 90 km/u) rijdt hij echter prima. Geduld is dus een schone zaak.
Ik rij constant in de sportstand zodat de motor voldoende toeren maakt en trekkracht houdt (mede op advies garagebedrijf).
De ervaring van Willem met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Eriba Feeling 470 van 1250 kg geplaatst op 17-08-2021:
Deze zomer met de Kia Niro en de Eriba feeling naar Zwitserland-Wallis geweest. We hebben met de caravan een kleine 2000 km gereden. De caravan woog inclusief 1250 kg. Ik moet zeggen dat de Niro mij 100% is meegevallen. We hebben 90-100 km gemiddeld gereden, konden zonder problemen inhalen en hebben gemiddeld 1:12 gereden. De hele route hebben we in de sportstand gereden. Met de PHEV hadden we altijd wel 15-35 extra “electrische” kilometers aan boord. Wat samen met de bezinemotor altijd voor voldoende trekkracht zorgde. Een enkele keer ben ik daaronder geweest. Dat kon opgelost worden door even (gemiddeld 10 minuten) in een lagere versnelling te gaan rijden.
Al met al ben ik erg tevreden.
De ervaring van Timmermans met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 1200 kg geplaatst op 03-08-2021:
Na het lezen van reviews van mede Kia Niro rijders icm een caravan was ik toch een beetje huiverig.
Afgelopen week de proef op de som genomen en in 1 rit 1000km Frankrijk ingereden met een vol beladen caravan van 1200kg en een aantal flinke hellingen.
Ik moet zeggen dat dit een genot was.
Ok soms mag je best in de toeren naar boven rijden een helling op, maar je kan lekker op snelheid blijven.
Ook inhalen vormt geen probleem.
Ik heb de hele rit euro 98 getankt, aangezien je dan net over iets meer vermogen beschikt, dan wanneer je euro 95 e10 tankt. Ook heb ik enkel in de sportstand gereden. De cruise control heb ik niet gebruikt, omdat ik dan juist het idee heb dat de automaat te snel terug wilt schakelen als je een klein beetje terugzakt in snelheid.
De gehele rit rond de 100km/h kunnen rijden zonder problemen.
Hiervoor reed ik met dezelfde caravan in een Opel Astra Sports Tourer en deze trok de caravan net iets minder soepel naar mijn idee.
De ervaring van Hans vL met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een LMC Style 420 D van 1191 kg geplaatst op 08-07-2021:
We hebben nu 1882 km met de Kia gereden. Kilometers die alleen in Nederland zijn gemaakt. Het gemiddelde verbruik is 1:9,74. Ik heb dit in een spreadsheet bijgehouden vandaar de cijfers achter de komma. Gemiddeld maar zonder de caravankilometers verbruikt hij 1:19,1. Maar daar zitten veel "coronakilometers"in. Dus vaak korte afstanden gereden. In de zomer en wat langere afstanden halen we vaak 1:23 (volgens de verbruiksmeter die volgens mij heel aardig klopt)
Ik denk dat veel mensen het gewicht van de auto en caravan onderschatten. Onze caravan in laatst "leeg" gewogen en gewicht was toen 1043 kg. Leeg betekent in ons geval, incl mover, incl. een paar luxe pakketten, reservewiel, fietsenrek en keukeninventaris. Ik reken daar tijdens een vakantie ca. 250 kg bovenop. De fietsen staan op een rek achterop de caravan. we nemen ook ca. 15 l. water mee, gasfles, voortent enz.
Onze caravan is niet echt gestroomlijnd. Er zit geen raam voorin, dus dat is mooi glad, maar de hoeken aan de zijkanten zijn redelijk "hoekig". Tegen de wind in ligt het verbruik op 1:8. Ik kan me voorstellen, bij een forse mistral op de kop dat het best 1:7 kan zijn. Met de wind mee, gaat het verbruik soms naar 1:12. We rijden met de vrachtwagens mee, dus ca 90- 95 km/uur.
De bedoeling is dit jaar weer naar Zuid Frankrijk te gaan. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Gelukkig zijn we niet haastig uitgevallen en rijden meestal route national. Dat betekend wel meer optrekken en remmen. Bovendien steilere hellingen.
Tot nu toe erg tevreden, zeker over het met caravan uit stilstand wegrijden.
Edit 29-augustus 2021
Net terug van de vakantie in Frankrijk. Dus hierbij onze ervaringen:
Over het algemeen is de reis meegevallen. De klim bij luik hebben we niet gemaakt, omdat de tunnels gesloten waren. Daar voor in de plaats de klim naar Verviers. Het eerste stuk kwam ik niet boven de 60 km/uur. Oei dacht ik, als dit zo doorgaat? Maar kennelijk was het een kwestie van gas geven en daarna gingen we met 80 km/uur omhoog. Wél met veel toeren zodat ik 70 ook snel genoeg vond. We reden via St-Vith en de hoogvlakte van Luxemburg en voor een deel tolvrij naar de Drome. Terug ongeveer dezelfde weg, maar toen erg veel tegenwind door een stevige mistral. Ook het stuk boven Dyon weer flink wat tegenwind. Toch is het verbruik meegevallen, 9,8 km/l gemiddeld. En dat is dan ook precies het gemiddelde wat we eerder reden. Het verschil met de wind mee en tegen is wel erg groot. Op de verbruiksmeter stond 1:7,5 gedurende het stuk met de mistral en 1:12,5 met de wind mee. Het optrekken op een redelijk steile helling gaat echt beter dan wat we ooit hadden. En daar waren pittige diesels bij. De accu is bij onze reizen nooit vol geweest, eerder meestal tot 25% leeg. Na een lange afdaling kwam hij soms aan de 50%. Tijdens het klimmen op langere hellingen moesten we het dus echt van de benzinemotor hebben.
We hebben nu ruim 4000 km met de caravan gereden en het totale berekende verbruik is 9,8 km/l.
Na. 5 jaar Niro met dezelfde caravan en reizen naar zuid Frankrijk is het verbruik op precies 1:10 uitgekomen. Het is ons zo goed bevallen dat we nu een Niro uit 2022 gekocht hebben. De auto bevalt dus uitstekend.
De ervaring van Robert met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Weinsberg CaraCito 450 FU van 1140 kg geplaatst op 23-06-2021:
Net terug van vakantie met mijn Weinsberg fu 450 geladen tot ca 1250. Via Oostenrijk naar Italië Toscane. Dus heen via de Brenner autoweg naar de Toscane. Ging eigenlijk prima. Sportstand gebruikt. Belangrijk om bergop zelf te schakelen en de toeren erin te houden. Vrachtwagen inhalen ging prima. 3e versnelling en gas erop! Optrekken bergop vanuit stilstand is echt geweldig. Geen moment gehad dat ik dacht dit trekt De Niro niet. 4e versnelling bergop laadt zelfs de accu bij. Maar zoals gezegd zelf schakelen en niet overlaten aan de automaat als het echt bergop gaat. En zeker niet de cc gebruiken dan raakt De Niro het spoor bijster. Toeren maken gas erop.Terug gereden via de Brenner en daarna de Fernpas. Ging gewoon goed. Maar ook hier geldt zelf schakelen. Ben tevreden over De Niro als trekauto.
De Niro automaat is gericht op zuinigheid en zal dus (te)snel opschakelen. Dan heb je snel te weinig vermogen, en valt de snelheid terug. Verbruik over ruim 3000 km was 1 op 11. Mooie score vind ik. Ik zal niet zeggen dat De Niro een top trekauto is. Maar de negatieve verhalen die hier voorbij komen kan ik niet plaatsen.
De ervaring van Eric met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Carado C 167 L van 1073 kg geplaatst op 22-05-2021:
Mijn ervaring met de kia niro hybrid als caravantrekker is niet positief. Wij heebben een Carado caravan die maximaal 1200 kg beladen mag worden. Voor de kia niro zou dit heel mooi combineren. Echter na een klein aantal kilometers op de snelweg in het vlakke nederland is de accu snel leeg en moet je het met je het alleen met de motor doen. Deze heeft veel te weinig power om de caravan met een snelheid van ca 90 - 95 km te trekken zeker als er een beetje tegenwind is. De motor laat zich dan flink horen en het verbruik schiet omhoog naar 1:7.
Het gebruik van de sportstand geeft geen verbetering.
Kortom voor ons is de kia als caravantrekker niet geschikt. Als solo gebruik vinden wij de niro een hele prettige en zuinige auto. Voor gebruik als caravantrekker mis ik een soort van turbo in combinatie met de hybridemotor, zodat de motor bij lege accu toch de kracht heeft een caravan te trekken.
De ervaring van Jan met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Caravelair Antares 400 van 1047 kg geplaatst op 01-05-2021:
De Niro is absoluut niet geschikt om te rijden met een caravan. De benzine motor en elektromotor ondersteunen elkaar in het begin maar de accu’s zijn in no time leeg en moet de benzine motor het alleen doen. Hoge toeren en een verbruik van 1 liter op 7 kilometer.
De ervaring van Martijn met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Kip Kompakt 37 van 1000 kg geplaatst op 25-01-2021:
Sinds medio 2020 deze Kia Niro hybrid, op vlakke wegen ook met tegenwind geen klachten. Afgelopen zomer zijn we naar vanaf Lyon richting Dordogne gereden. De kleine (Kip 37 ) caravan weegt maar 900 kg maar op de A79 werkte het recupereren van de accu na ca 6 hellingen niet meer, dan blijft de benzine motor met maar 102 pk over dan is de kruipstrook van de autoroute je beste vriend. Met max 55-60 km naar boven rijden. Beladen dikke vrachtauto's rijden je dan zelfs met groot gemak voorbij. Misschien niet onbelangrijk is dat de buitentemperatuur 38 gr bedroeg. Een extra stop gemaakt om de elektronica te laten afkoelen. Na 45 min stop maar weinig verbetering. De Kia brommer loopt hoog in toeren ( geen toerenteller helaas) maar wel zonder kleerscheuren een camping schadevrij kunnen vinden. De volgende dag werkte alles weer naar behoren. Dus ja is hetveen aanrader ? Je moet je dus vooraf misschien bedenken dat langdurig achtereen in hybride modus kan leiden tot wegvallen van de elektrische ondersteuning. Uiteraard blijft de benzine motor wel zonder problemen draaien, het is per slot van rekening een Kia. Maar mijn partner vaak moeten gerustellen omdat de auto met alleen benzine motor erg nadrukkelijk van zich laat horen.
Deze ervaring had ik niet verwacht zeker omdat Kia maar lieft 1300kg aanhangwagen massa mag hebben. Dat laatste zou ik niet graag doen eerlijk gezegd. Vanwege caravannen zou mijn volgende auto misschien wel een Mazda CX30 kunnen zijn. Verder, in solo gebruik, geen enkele wanklank over Kia Niro.
De ervaring van M. van Balen met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 30-11-2020:
Na eerder deze caravan met een Volvo V70 170pk te hebben gereden een beetje dubbel gevoel.
Door Corona alleen in het vlakke Nederland gereden. Met de Volvo eerder een tocht door Zweden gemaakt.
Initieel was ik zeer enthousiast over de Kia. Hij trok net zo makkelijk zoniet makkelijker op als de Volvo. Tot de accu direct leeg was op de snelweg. Dramatisch wordt het niet, maar prettig. Auto maar weer ingeleverd bij de leasemaatschappij.
Nu ingeschreven voor een Lynk & Co 01.
De ervaring van Harrie Koning met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 16-10-2020:
Slechte ervaring, accu snel leeg en dan alleen benzinemotor over.
Caravan weegt 1300 kg.
Na aankoop zelfs nog een keer terug geweest naar Apeldoorn om te vragen of de Kia echt een goede was voor de combinatie, ik had er mijn twijfels over.
Men vertelde mij nogmaals dat de bezinemotor en de elektromotor altijd voldoende vermogen hadden.
Bij een volle accu klopt dit inderdaad, in de praktijk is de accu na twee viaducten of een beetje tegenwind snel leeg.
Dan blijft alleen de benzinemotor over, om 90 km.p.u. te halen schakelt de bak vaak terug naar z'n 3.
Veel lawaai en een verbruik van 1 op 7 á 8.
Bijzonder slechte keuze, mede door slechte voorlichting.
Kia Niro inmiddels ingeruild, midden november komt gelukkig z'n opvolger.
De ervaring van Hans van der Laan met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Sprite Mondial 420 SE van 1250 kg geplaatst op 01-09-2020:
Naar Bretagne de caravan vrij Vol en ook veel bagage in de auto . Op de sportstand geen probleem met hele lange 5-6% hellingen in de snelweg . De automaat rijdt dan in 4 en pas op het allerlaatst naar 3 bij 80 km/uur . We stonden op hele steile camping , nadat batterij goed was geladen geen enkel probleem met de helling collega’s 25% stapvoets beheerst omhoog en stilstaan ook geen probleem. Anwb geeft aan 1300 kg geen probleem maar ik zou de auto verzwaren en de caravan verlichten . Overall verbruik 1:8,5 met caravan 1:20 zonder . We hebben reserve wiel achter de as ivm disseldruk die was erg zwaar boven 100kg geen probleem maar je tikt dan snel drempels aan door de relatief lage trekhaak. Is erg goed bevallen
De ervaring van Hoppembrouwers met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Hobby van 975 kg geplaatst op 30-08-2020:
Fijne trekauto. Zeer stabiel met een Hobby 400. Repusel spiegels, bijna trilvrij. Verbruilk 1 op 9 / 10.
In "sportstand" heel snel, ideaal bij het inhalen.
Rijdt heel rustig en comfortabel bij een snelheid van 90/95 per uur.
De ervaring van Gideon Neerhout met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 18-08-2020:
Ben net terug van mijn eerste vakantie met de caravan men de kia niro phev.
De caravan is een öggestorp tandemasser met een eigen gewicht van 1160kg en 7 meter lang.
We wonen in Zweden en zijn via Polen naar de Bodensee gereden. Daar flink wat heuvels gehad.
Heb na veel lezen gezien dat je de kia het beste in de sportstand moet houden. Daarmee laat hij de batterij sneller tijdens het rijden want die gaat redelijk snel leeg. Ongeveer na 180km maar ligt een beetje aan de heuvels. Ik heb totaal 4683 km gereden en totaal 306.34 liter getankt wat een gebruik geeft van 1 op 15. Dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Er zit uiteraard ook km bij zonder caravan maar de meeste zijn met de caravan gemaakt. Gemiddelde snelheid is dan wel rond de 85/90.
Maar de plug in is echt aan te bevelen.
De ervaring van Hans van der Laan met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Sprite Mondial 420 SE van 1250 kg geplaatst op 20-07-2020:
Vorig jaar uitgebreid gereden met deze combi. De Niro trekt erg goed vooral tien we op een hele steile camping omhoog moesten. Hij vult de kleine batterij ongemerkt op een slimme manier. Op de snelweg is de batterij snel bijna leeg . Verbruik dan 1:9 niet heel slecht. We waren een beetje bang voor lange 10% heuvels in west frankrijk niks geen probleem. Caravan beladen tot 1250 kg prima combi stabiel reden 95 km gemiddeld boven 105 km wat gaan uitkijken denken wij. We hadden een ATC op de caravan en dan voel je niets ( wel dubbel aarden )
De ervaring van Herman Meijer met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV [fuel] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Dethleffs van 1260 kg geplaatst op 26-06-2020:
Het is niet zo negatief als hier neergezet. Ok, het is geen snelheidswonder maar kruissnelheid rond 100 km/u gemakkelijk haalbaar. Verbaas mij over dit advies. Bij aanschaf in 2018 waren de waarden hier een stuk beter. Ik heb althans geen spijt van de aankoop. Sterker nog, net de nieuwste besteld.
De ervaring van Hans Westerveld met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Hobby van 1250 kg geplaatst op 06-06-2020:
De auto trekt de caravan uitstekend. Wij hebben 1 fiets op de dissel en 1 fiets achterop.
De combi ligt stabiel op de weg en heeft geen enkele last van slingeren. Wegrijden vanuit stilstand verloopt vlot.
Het brandstofverbruik is zonder caravan ca. 1:21 en met caravan ca. 1:13.
Ben er bijzonder tevreden mee.
De ervaring van Roel met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 28-02-2020:
Ik ben al twee keer met de Niro met de licht kip Kompakt op vakantie geweest. Mijn ervaring is dat de Niro prima overweg kan met deze caravan. Rijden met de automaat is een zegen (voorheen een schakelauto) gehad. wegrijden met de elektromotor is een verademing. met een schakel-benzine auto bergop wegrijden is altijd een uitdaging. veel gas, koppeling op laten komen, soms slippende voorwielen. dit alles heb je geen last van bij een automaat-hybride.
Wat betreft het rijden met de Niro+caravan kan ik alleen maar vol lof zijn. Als je tijdens de rit de navigatie AAN zet houdt de Niro rekening met de volgende helling en probeert vooraf de accu volledig op te laden zodat je zo-lang-mogelijk profijt hebt van de elektrische ondersteuning. Berg af wordt de accu zo snel mogelijk weer op geladen voor de volgende helling.
Zodra je echt de bergen in gaat moet je wel oppassen met de Niro. De auto heeft de eigenschap om, met de cruise-control Aan, de accu op te laden. Dit is natuurlijk gewenst. maar aan de andere kant ook niet. De auto remt gedurende afdaling af (regenereerd/laad op). Op het moment dat de accu vol is, stop het afremmen en ga je plotseling ongecontroleerd naar beneden. Je moet opeens zelf op het rempedaal trappen. Let bij het afdalen ook op de oplooprem van de caravan. Bij steile afdalingen kan de caravan mee gaan remmen. De caravan drukt tegen de auto en kan de oplooprem dus geactiveerd worden. Blijf je dit te lang volhouden dan kunnen de remmen van de caravan te-heet worden! Daarom zijn sommige bergpassen niet geschikt voor caravans. Niet voor het berg-op, maar voor het berg-af probleem.
De trekhaak is een puntje van de Niro. De vaste trekhaak is aan de lage kant. Volgens de website is deze alleen te gebruiken voor de fietsendrager (als je goed zoekt). Na twee vakanties met de vaste trekhaak met caravan gereden te hebben en regelmatig met de beugel-onder-de-dissel over de drempel geschaaft te hebben, heb ik er voor gekozen de trekhaak te vervangen voor een afneembare. Deze ligt 8cm hoger! en kun je de caravan beter beladen om de gewenste kogeldruk te krijgen.
De ervaring van Leo Schreuders met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 16-02-2020:
In navolging op eerdere berichten begin ik de Kia Niro als caravantrekker steeds beter te leren kennen. Ook nu ben ik weer op stap geweest met de caravan (1145 kg beladen) en mijn ervaringen sluiten aan op mijn eerdere reviews.
Om alle misverstanden uit de weg te helpen: bij het rijden met een caravan zal de accu vrij snel nagenoeg worden leeggetrokken en wordt er alleen nog maar op de (zwakkere) benzinemotor gereden. Het even snel inhalen van een vrachtwagen of het rijden op een langere helling zal dan ook meer geduld van u als bestuurder vergen
Het bijzondere is echter wel dat de accu nooit helemaal wordt leeggetrokken. Dit komt omdat de auto vanuit stilstand altijd op de accu/elektromotor in beweging komt. En dan komt dat hoge koppel van 265 Nm heel goed van pas!
Het filmpje van de ANWB in 2017 is onbedoeld misleidend: als je onderaan de helling in Luik begint met een volle accu, is het inderdaad een geweldige caravantrekker. Doe het nu nog eens over met een nagenoeg lege accu, Dan ziet het er helaas minder goed uit en heb je dan ook meer geduld nodig.
Op de website van caravantrekker kun je ook een berekening maken op basis van alleen de benzinemotor. Mijn advies: doen!
Met als positieve aanvulling nogmaals: wegrijden vanuit stilstand op een steile helling gaat altijd prima; daarna moet de benzinemotor de rest doen totdat de accu weer is bijgeladen.
Helling af: schakel de maximale gewenste snelheid op de cruise-control in. Als het te snel dreigt te gaan, zal op de elektromotor worden geremd en de accu snel worden opgeladen. Wel zo fijn bij de volgende helling omhoog!
De ervaring van Joost met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Kip Kompakt 37 EKV van 1000 kg geplaatst op 06-11-2019:
Een bijzonder auto die KIA Niro, werd uitsluitend als hybride of plug-in hybride met automaat geleverd. Inmiddels is ook een volledig elektrische versie in het aanbod.
Dit verslag gaat over een nieuw gekochte en in april 2019 afgeleverde Niro Hybride. Bijzonder is dat deze hybride volgens KIA een caravan mag trekken tot 1300 kg, dit in tegenstelling tot de meeste andere hybrides. Een belangrijk aspect bij de aankoop van deze auto was het rijden met caravan. En met de Kip Kompakt met een leeggewicht van 730 kg, een veilige marge om zonder bedenkingen het heuvel/bergachtige buitenland in te trekken.
De positieve rijervaring betreft de koersvastheid en stabiliteit van de Niro. Je voelt de caravan maar de auto voelt geen moment instabiel of te zacht door ‘deinen’ bij oneffenheden zoals verkeer drempels of kuilen in het wegdek.
De mindere ervaring betreft het verlies aan trekkracht op langere hellingen als de batterij uitgeput raakt (nog één streepje op de meter) en de 40 pk van de elektromotor volledig lijkt weg te vallen. Extra vervelend is dat de, bij normaal (zonder caravan) gebruik, voortreffelijk schakelende automatische versnellingsbak dan niet meer terugschakelt (kick-down) en op handversnelling (sportstand) overgeschakeld moet worden. De eerste keer word je hierdoor zeer onaangenaam verrast, want de snelheid neemt zodanig snel af dat je plotseling wordt ingehaald door grote vrachtwagens. Onaangenaam, maar door het verrassingseffect, ook onveilig en daarom zeer onwenselijk gedrag van de auto.
Als het al zo is dat dit onvermijdelijk is met deze hybride, dan is het ontbreken van enige instructie hoe te rijden met caravan, een ernstige tekortkoming. Om het stilvallen te voorkomen heb ik, door kort gas terug te nemen, de automatische bak eerder laten terugschakelen of heb ik met de hand (in sportstand) geschakeld om de benzinemotor in ieder geval hoog in de toeren te houden. Daar een toerenteller ontbreekt doe je dit op gehoor. Of dit de juiste manier is weet ik niet.
Mijn ervaring heb ik recent (11/7) teruggekoppeld aan de dealer, waar men dit ‘voor het eerst hoorde’. De auto is in de werkplaats uitgelezen maar alles is in orde bevonden. Toch vreemd dat dit verschijnsel niet bekend is en al optreedt bij een lichte caravan met nauwelijks meer dan de helft van trekgewicht uit de Kia brochure (p.37). Nog vreemder is het wanneer ik een paar dagen later een buurtgenoot met een splinternieuwe Niro zie thuiskomen met een eveneens lichte caravan (Eifelland 675 kg) met exact dezelfde ervaring.
De beide praktijkervaringen zijn voor mij voldoende aanleiding om aan KIA nader onderzoek respectievelijk aanvullende maatregelen te vragen.
Hoewel bovenstaand beschreven vermogens terugval de directe aanleiding is voor deze reclamatie, wil ik niet nalaten te vermelden dat rijden met cruise control in bepaalde gevallen is af te raden. Vooral bij geleidelijk oplopende (autobahn) hellingen met een snelheid van 85-90 km/h pendelt de automaat op en neer tussen 4e en 5e versnelling. Dit onrustige gedrag is niet plezierig en het verbruik neem ook flink toe.
De ervaring van Leo met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 07-09-2019:
In vervolg op mijn eerdere review over deze combinatie is er nog iets om rekening mee te houden:
De benzinemotor van de Kia Niro levert 105 pk bij 5700 toeren en heeft een koppel van 147 bij 4000 toeren.
Je hebt dan niet erg veel vermogen om met een caravan van 1300 kg hellingen te kunnen 'beklimmen'.
Mijn caravan is niet al te groot: 1145 kg volgeladen en ook niet erg breed: 2.10 meter. Dat kan de auto op de benzinemotor redelijk trekken; op gemiddelde hellingen kom ik dan nog met 80 km/u omhoog in de vierde versnelling. Dat is ruim voldoende.
Nu heeft deze auto (soms) ook nog ondersteuning van de elektromotor, waardoor het vermogen naar 141 pk gaat en - nog belangrijker - het koppel naar 265 Nm bij een vrij laag toerental. Dat voelt fantastisch aan, vooral als je vanuit stilstand in beweging komt.
De accu wordt tijdens het rijden met een caravan echter snel nagenoeg leeggetrokken, waardoor je alleen op de benzinemotor verder rijdt met het daarbij meer beperkte vermogen.
De accu wordt dan wel weer eventjes opgeladen, waardoor je daarna weer iets meer ondersteuning hebt, maar dan ook erg kort.
De accu raakt nooit helemaal leeg. Dat is normaal bij een hybride auto. Het klein beetje elektriciteit wordt dan wel heel kort gebruikt om vanuit stilstand snel in beweging te komen en als je daarbij dan eventjes de 'Sportstand' gebruikt gaat dit nog beter. Wel zo fijn op een helling!
Wij moesten bij het eiland Rügen over een 2 km lange brug met een gemiddelde helling (4%). Ongeveer 3 km vooraf zette ik de auto in de Sportstand en schakelde handmatig een versnelling terug. De accu wordt dan vrij snel weer wat opgeladen, zodat ik bij het oprijden naar de brug voldoende elektriciteit had om er vlot op te komen.
Zo kun je dus 'spelen' met de bediening om op het juiste moment de elektromotor even te kunnen gebruiken.
Al met al een redelijke caravantrekker, maar het meer beperkte vermogen van de benzinemotor is iets om rekening mee te houden. Zoals eerder geschreven: een fijne auto voor rustige rijders.
De ervaring van Leo met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 1145 kg geplaatst op 02-09-2019:
De Kia is in mei 2019 geleverd.
Zonder caravan is het gemiddelde gebruik 1: 20.
Zo zuinig heb ik nog nooit kunnen rijden!
Na de inrijdperiode van 1.000 km (moet voordat er een caravan achter wordt gehangen) met de caravan naar Katwijk gereden. In totaal 350 km met caravan.
Een snelheid van 95/100 km/u is te doen, maar dan wordt de automaat erg onrustig. Ik reed daarom op op snelwegen circa 88 km/u. Verbruik daarbij gemiddeld 9,5 liter (1:10,5).
Het neuswiel van de caravan moest ik verwijderen, anders raakte deze de grond bij een minder goed wegdek. Ik las in een andere review dat ik niet de enigste was die daar last van had. Kogeldruk was toen 70 kg.
Om deze reden heb ik hulpveren laten plaatsen (Speciaal voor de Kia Niro, originele veren worden verwijderd, andere veren in de plaats, kosten 353,- euro.
Het weggedrag was nu veel comfortabeler. Het neuswiel wordt echter nog steeds verwijderd om te voorkomen dat deze de grond raakt.
Nu drie weken weggeweest naar Noord-Duitsland.
(Lieve hemel, wat zijn de snelwegen daar slecht geworden!)
Twee personen, dakkoffer, twee fietsen op de dissel.
Wel flink met de lading schuiven om het gewicht op de trekhaak in balans te houden (gereden met circa 85 kg kogeldruk)
Aangehouden snelheid op de snelweg circa 87 km/u. Wegrijden vanuit stilstand gaat zeer vlot. De automaat schakelt regelmatig terug zodra de accu nagenoeg is leeggetrokken, maar ondanks soms flinke hellingen (maximaal 7%), was een snelheid van 80 km/u maximaal vast te houden.
Wel last gehad van veel wind, zowel op de heenreis als de terugreis.
Meestal de cruise control in de eco stand gebruikt. Soms even terug naar de sportstand om iets eerder te kunnen terugschakelen. Vooral bij wegrijden vanuit stilstand gebruikte ik soms de sportstand eventjes om (nog) vlotter weg te komen.
Bij het rijden in een file (kruipen-stoppen-kruipen-stoppen) is het ontbreken van een koppelingspedaal een zegen.
In totaal met de caravan 1700 km gereden. Het verbruik 1:10.
Conclusie: fijne trekauto, voor rustige rijders.
De ervaring van Jan van de Kemp met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1300 kg geplaatst op 10-07-2019:
wij zijn met de caravan naar portugal geweest, gewicht car. 1300 kg
hij heb het heel goed gedaan ,het trekken in de bergen was zeer goed
bleef de snelheid goed vast houden toch een snelheid van gemiddeld 90 km.
het verbruik was toch gemiddeld 10.4 L /100 km ,en dat vond ik zeer goed , wel de close control gebruiken , als je die net gebruikt lag het verbruik beduidend hooger ik heb 12.4 /100 km dus altijd de c,control gebruiken
De ervaring van Paul met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Knaus Sudwind 450 EL van 1250 kg geplaatst op 11-09-2018:
Zojuist terug van vakantie in Normandië. Gereden met Niro Businessline 2018 en Knaus caravan 1250 kg en kogeldruk 80 kilo.
De Niro trekt de caravan met gemak vanaf elk punt weg. Snel is de Niro niet, bij het invoegen op de snelweg moet hij echt op gang komen en even een vrachtwagen inhalen zit er niet in. De Niro neemt er de tijd voor.
Heb geexperimenteerd met zelf gas geven, met ACC en met D en de S stand. De automaat schakelt in ACC stand veel heen en weer, daar wen je aan en voelt snel vertrouwd. Bij een beetje helling neemt dit toe om bij stijgingspercentages van 4-5-6% soms te exploderen. Uiteindelijk veel gereden met ACC (past zich heerlijk aan aan de wisselende snelheid van die vrachtwagen voor me). Berg of brug op de ingestelde snelheid aangepast als de automaat hoorbaar veel toeren maakte. Moeten dan wel terug tot 70, op de brug over de Seine naar Normandië 60 kilometer per uur. Gaan dan mee in de stroom vrachtwagens en zitten het overige verkeer niet in de weg. Berg of brug af houdt de Niro elke ingestelde snelheid goed vast. Ik hoefde nooit extra bij te remmen.
Hebben 16 inch standaard velgen. Kwamen met het verbruik met caracan uit op 10 tot 11 kilometer per liter. Zonder op 1 op 20.
Hebben rond Antwerpen op de terugweg ook een uur in de file gestaan, was geen probleem voor de Niro. Met de voet op de rem kon ik het stoppen en optrekken goed doseren.
Hebben een 13 polige stekker met continue plus en geschakelde plus en de koelkast tijdens de rit aanstaan zonder problemen.
Hebben een vaste Bosal trekhaak. Hebben het neuswiel van de caravan eraf moeten halen omdat deze bij teveel verkeersdrempels, ook bij lage snelheid het wegdek raakte. Hier had ik met mijn vorige auto geen last van.
De achteruitrijcamera is werkelijk top bij het aankoppelen van de caravan.
Al met al is de Kia Niro een prettige reisauto. Krachtig bij lage snelheid en comfortabel, de stolen zitten prima.
De Niro is zeer geschikt voor de rustige caravan rijder.
De ervaring van Jan Temmink met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [fuel] (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Caravan van 1100 kg geplaatst op 25-08-2018:
De afgelopen 3,5 weken met de Kia Niro en de caravan (Homecar) op pad geweest. De caravan was beladen tot de maximum massa van 1100 kg. Op de dissel van de caravan was 1 mountainbike geplaatst en op de fietsendrager aan de achterzijde ook een mountainbike. Wij zijn met 2 personen op reis geweest en de Niro was beladen met circa 100 kg aan bagage. Met de caravan hebben we gemiddeld met een snelheid van circa 84 km per uur gereden. Het rijden met deze caravan kan de Niro goed aan. De route ging van Raalte naar Hamelen, Seeburg, Bonn (Siebengebirge), Coo Belgie (Ardennen) en via Luik weer terug naar Raalte. Ik heb alleen met de automaat gereden en zoveel mogelijk met de cruisecontrol. De motor heeft voldoende power om de combinatie met de cruisecontrol over alle hellingen te trekken. Af en toe moest de motor wel even flink aan het werk en de nodige toeren maken. Bij het afdalen heb ik de cruise-control 10 km onder de toegestane snelheid gezet en hij blijft keurig op de 85 km hangen waarbij de accu goed wordt opgeladen. Het verbruik met caravan is mij 100 procent meegevallen. Ik heb over circa 1500 km een gemiddelde van 1 liter op 13,5 km genoteerd. Het verbruik is gemeten op basis van gereden kilometers met een volle tank bij vertrek en aftanken na aankomst. Ik dacht eerst dat ik de km-standen verkeerd had genoteerd maar dit was niet het geval. Bij mijn vorige auto, een Renault Scenic (Tce 130), was het verbruik circa 1 liter op 9 km over soortgelijke wegen.
De achteruitrijcamera is heel handig bij het aankoppelen. Je moet wel de trekhaak gelijk verwijderen omdat anders de achruitrijsignalering gaat piepen. Ik heb de combinatie als zeer stabiel en prettig ervaren mede door de automaat en de cruisecontrol.
De ervaring van Rob met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Trigano Rubis 420 van 1000 kg geplaatst op 04-08-2018:
Deze zomer met mijn net aangeschafte Kia Niro en mijn Rapido 42 cp evolution caravan (voorganger van de trigano) naar Wales en Cornwall gereden in het vereenigd Koninkrijk.
De caravan geladen tot ca 1075 kg.
Heerlijk ontspannen gereden met de Niro. Is een geweldige trekauto. Je moet wel een beetje weten te rijden met de automaat. Cruise control in de heuvels is eigenlijk niet bruikbaar. Ik heb vooral in de eco stand gereden en dat gaat prima. Alleen wanneer ik flink moest optrekken dan in de sportstand. De hybride accu is nooit leeg geraakt. Van Wales naar Cornwall flinke hellingen gehad. De helling bij Luik/ Tilff is daarbij in vergelijking een eitje. De Niro trok dit goed. Maar je moet niet bang zijn om het gaspedaal helemaal in te drukken en de Niro wat meer toeren te laten maken. Stabiliteit met hoge snelheid top. Manoeuvreren op de camping een eitje. Achteruitrijcamera is echt top bij het aankoppelen.
Snelheden waren steeds rond de 100 km. Wat echt relaxed is met de Niro is het rijden in de File. Je trekt op met de elektromotor in combinatie met de automaat. Ik hoef geen schakelbak meer ! Zo relaxed. Het verbruik was over de hele rit van 2500 km 1 op 14! Dus alom een fijne caravantrekker waar je even aan moet wennen.
De ervaring van Remco met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Adria Adiva 512 UP van 1300 kg geplaatst op 15-07-2018:
Met de kia voor de eerste keer richting bretagne. Na 10 jaar diesel rijden eerste keer met benzine hybride. Caravan zal 1300kg totaal gewicht zijn geweest. Vlakke stuk gemiddeld 100kmph gereden dat deed hij op 10l op 100. Bergachtig terrein reed hij 1 op 7.5 .niet zo verkeerd met zo'n zware caravan. Wat wel wennen was is het geluid wat hij maakt als hij begint te klimmen. Alsof de motor eruit springt. Maar na corrigeren via de sport stand al veel fijner geluid. Batterij is wel erg leeg over de gehele rit gezien. Al met al geen teleurstelling. Kan het iedereen aanbevelen. Rijdt in Nederland namelijk gewoon 1 op 19.5. Weer tijdens de rit droog en 23 graden. De gehele rit zonder cruise controll gereden.
De ervaring van Johan met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 30-05-2018:
Na 50 jaar te hebben gereden met een handgeschakelde auto,toch bij aankoop van de nieuwe wagen de overstap gemaakt naar de Kia Niro (model 2018),het grootste verschil is bij het trekken van de caravan daar deze automatisch schakelt en dit merkelijk in bergop een groot verschil maakt in het toerental dat je de motor hoort maken.maar zelf in de bergen geen enkel probleem.Bij snelheden op de autosneweg in Frankrijk van rond de 90km/uur rijd de combinatie met volledig geladen accu puur elektrisch.Had wat schrik voor het verbruik maar dit viel heel goed mee nooit boven de 8l gereden (hangt natuurlijk ook van de rijstijl af).Nog geen enkele seconde spijt gehad van de aankoop.
De ervaring van K.Dussel met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 03-05-2018:
Met de hybride Kia en caravan naar de Dordogne.
Redelijk beladen auto en caravan.
Met kruissnelheid van rond de 95km/h ging het behoorlijk zuinig tot ongeveer bij Orleans. Verbruik volgens boordcomputer 8.4 l/100km. Duidelijk beter dan mijn vorige auto (Renault Scienec). Op het heuvelachtige gedeelte op de A71 rond Limoges was omhoog gemiddeld 80km/h te handhaven, mits accu niet leeggetrokken werd. Dan viel snelheid wel terug naar 60km. Wel heb ik toen regelmatig de pook naar de sport-stand geschakeld waardoor de automaat wat ruimer en eerder schakelde t.o.v. de economic-stand. En uiteraard een wat grotere draaikolk in de benzinetank veroorzaakte.
Uiteindelijk heeft de gehele reis van ca 1100 km een verbruiktotaal opgeleverd van 10.4 l/100km. Beter dan ooit met de Renault.
Wel wat eerder moeten tanken omdat tankinhoud slechts 45 liter is.
Dik te reden over deze hybride.
De ervaring van Albertjan Rijswijk met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Boottrailer 1250 kg van 1250 kg geplaatst op 23-10-2017:
Zomer 2017 zijn wij met de Niro met boot erachter naar Kroatië geweest. De boot is 5m lang, +/- 2,1m breed en +/- 1,85m hoog. Voor vertrek de boot met vakantiebelading gewogen. Ongeveer 90kg kogeldruk en de trailer in zijn geheel (dus met kogeldruk) woog 1250kg. De kofferbak lag ook vol, 3 kids (1, 5 en 7) op de achterbank en nog wat zware spullen onder/achter de voorstoelen. Bewust ook op die plek vanwege stabiliteit. Combinatie gewicht met alle vakantiespullen en 1 persoon net geen 3000kg.
Op de heenweg constant 100km/u gereden waarbij een enkele keer de accu helling op helemaal leeg raakte. Vreemd genoeg bleef de bak in D op dat moment in de 5e versnelling rijden waardoor de auto snelheid verloor. Door handmatig te schakelen trok hij vrij gemakkelijk weer door naar 100. Helling af laad de accu snel op. Bij steile afdalingen heb ik wel regelmatig de automaat handmatig in 3 of 4 (afhankelijk van de snelheid: boven de 105 wilde hij niet naar 3) gezet om te voorkomen dat de snelheid te veel zou toenemen.
Je kan de elektromotor handmatig harder laten afremmen door de 'min'-knop van de (ingeschakelde) cruise control ingedrukt te houden.
Op de terugweg hebben we veelal 110 gereden. Dit resulteerde uiteraard in een hoger verbruik maar ook veelvuldig in een lege accu. Door hier op in te spelen en vrij snel handmatig te schakelen konden de meeste hellingen alsnog met 100 beklommen worden. Zoals gezegd bleef de automaat in D te lang in een hoge versnelling rijden, waardoor er niet voldoende vermogen voor handen was om de snelheid vast te houden.
Ik was positief verrast door de capaciteiten van de Niro. Nu is mijn boot wel lager en beter gestroomlijn dan een caravan (want lager en smaller), maar ik heb geen enkel moment ook maar het idee gehad dat krap 1300kg (terug was er wat meer mee dan heen) te veel was voor de Niro.
In totaal hebben we 4400km gereden waarvan ruim 3300km met de boot. Dit resulteerde over die 4400km in een gemiddeld verbruik aan de pomp van 1 op 12,2.
De ervaring van Peter met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2016 - 2022) en een Dethleffs c'trend 475 FR van 1300 kg geplaatst op 05-08-2017:
Dit jaar met een splinternieuwe Niro richting het Garda meer. 1300 kilo aan caravan, 4 personen en een dakzak op de wagen. Voor zowel heen als terug gekozen voor de fernpas/brenner route (ondanks de vele waarschuwingen) en eigenlijk zonder veel problemen gereden. bergafwaarts natuurlijk een makkie, altijd een volle accu. Bergopwaarts maakt hij flink toeren, maar heeft genoeg over om langzame vrachtwagens in te halen. De accu is nooit leeg geraakt. Let wel, zet hem altijd in de automaat, nooit in de handbediening, want dan rijdt je hem wel leeg. De automaat schakelt automatisch terug als hij motorvermogen nodig heeft om bij te laden. We zaten aan het maximale gewicht (netjes gewogen) wat je wel merkt in het rijgedrag, als je ingehaald wordt door iets groot voel je dat de Niro aan de lichte kant is. Top ligt boven de honderd op vlakke wegen, in (zuid)Duitsland is 100 haalbaar, maar met moeite, fernpas ging met zo'n 70 tot 90 prima, we hielden niemand op :). Verbruik was op de heenreis net iets boven de 1 op 10, terug zakte hij naar 1 op 8,5 (rij toch iets harder op weg naar huis :)). Rij in ieder geval niet op cruisecontrol, want bij ons steeg daardoor in eerste instantie het verbruik . Hij laadt onder andere bij door remmen en gas los te laten, iets was de cruisecontrol niet zo veel doet. Wegrijden op alleen de elektromotor is een zegen, heel soepel en zonder problemen, je merkt met een volle belading dat je al heel snel genoeg koppel hebt bij lage toeren.
Gezien de volle belading die wij hadden denk ik ik dat iedere lichtere caravan alleen maar nog beter zal gaan, en daarna rijdt je lekker zuinig op de plaats van bestemming.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia Niro.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Poul Erik Lind Pedersen met een Kia Niro 1.6 GDi PHEV (141 pk/104 Kw, bouwperiode: 2019-2022) en een Fendt Bianco 390 FH Selection van n.b. kg geplaatst op 05-08-2017:
I have done between 4000 and 5000 km. in my Kia Niro PHEV towing a Fendt Bianco 390FH of 1300 kg., and I can honestly say, that the result shown on this website is too optimistic. It's true, that as long as there is power on the battery everything is fine. The problem is, that the battery power is used very quickly - especially in a strong headwind. It has to be driven at high revs (over 3000) at all times to keep the battery charged. In strong headwinds it is impossible to keep the battery charged. When the battery power is used up, the ICE is way too weak. Other than that, it's a fantastic car.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.