De ervaring van H. van den Buijs met een Kia Soul 1.6 CRDi (128 pk/94, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Sterckeman Starlett 370 CP van 985 kg geplaatst op 25-08-2021:
Onze ervaring met de Kia Soul en onze Sterckeman caravan. Onze reis ging naar de Auvergne. Net een andere auto gekocht voorheen had ik een 2.0 liter mitsubishi. Het was dan ook even spannend rondom Clermont Ferrand waas enkele pittige lange klimmen zijn. Maar goed voorbereid en de caravan beladen tot 950 kilo in de auto de zware stukken toch ook wel zo rond de 200 kilo extra bagage. ik hield mijn kia Soul constand rond de 3000 toeren in zijn vierde vesnelling reed ik dan 95 kilometer. tijdens het klimmen zorgde ik ook voor voldoende toerental en ik moest zelfs teerg schakkelen nabij clermond Ferrand naar zijn tweede versnelling om het toerental gunstig te houden zonder problemen bracht de combinatie ons boven met 70 - 75 kilometer per uur. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. wat ook een prettige bijkomst was dat we met de mitsubishi ongeveer tussen de 200 en 250 enkele reis kwijt waren aan benzine en met de kia soul ondanks de hoge benzine prijzen 130 euro.
De ervaring van Koos met een Kia Soul 1.6 CRDi aut. (128 pk/94, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Sprite Super 370 EK van 1100 kg geplaatst op 02-12-2018:
--------Verbijsterd---------
Voor het eerst met de Kia Soul op vakantie naar, hoofdzakelijk, de bergen in Spanje. O.a. de Sierra Nevada. Hier zijn zomers besneeuwde toppen van boven de 3000 meter. We houden van hoge bergen.
Maar nu de Kia. Eerst proberen de heuvel bij Luik op te komen. Makkie. Ook snelweg oprijden vanaf benzinestation soepel. Gas geven en hij gaat. Soms de bergversnellingen gebruikt....om te oefenen. De automaat heeft 2 bergversnellingen. Dan maar de Sierra Nevada. Kilometers achter elkaar 7% stijging. Geen probleem. In andere gebergten 20% hellingen. Caravantrekker gaf aan dat dit kon, maar ik dacht: eerst zien. En 20% hellingen met gemak. In de lage versnelling. De L of de 2.
Ik houd me precies aan de belading. De caravan weegt beladen ongeveer 1000 kilo. Het is een Sprite Euroland 390. Deze staat niet in het in te vullen rijtje. Op b wegen is er soms een plotselinge diepte of deuk in de weg. De auto vangt het moeiteloos op. Op de snelweg bij 95 kilometer ongeveer 2000 toeren. Dat is mijn kruis snelheid. Inhalen geen probleem. Wel zuipt hij. Ik denk met caravan ongeveer 1 op 10. We hebben vele jaren in de bergen gereden met verschillende auto's. Ik was verbijsterd over het gemak waarmee de Kia de caravan meetrok.
De ervaring van Alex Antis met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Caravelair Antares Luxe 376 van 950 kg geplaatst op 03-10-2016:
Dit jaar naar Milau geweest. Drama. Na Clermont Ferrand liggen er 7 en 8 procent helingen die kilometers lang zijn. Dat trekt de Soul dus niet. Met 55 km in z'n twee met krijsende motor naar boven. Nul reserve. Zonde want de Soul is een comfortabel karretje. Zonder helingen doet'ie het prima. Oplettend met beladen want bij iedere drempel zit je met de dissel aan de grond. Zelfs met 110 op de snelweg regelmatig de dissel aan het asfalt gehad bij kuilen. En dat is eng. De disseldruk was hooguit 50 kilo en de auto niet te vol. De Soul is inmiddels ingeruild op een Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet. Dat moet een stuk beter gaan.
De ervaring van Alex Antis met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 01-08-2015:
Na de eerste vakantie zonder caravan zag ik het trekken met caravan somber in. Deze auto, Kia Soul 1.6 CVVT 126 pk, heeft toeren nodig. Schakelen dus, zeker als je een diesel gewend bent. De eerste keer aankoppelen en wegrijden bleek een eitje. Zeker in Nederland rijdt de auto met een Adria DS390 (685/1000) erg goed. Op naar Kroatië. Bij de eerste hellingen (5%) bleek inderdaad dat je de auto niet in vijf moet laten. Veel schakelen en toeren maken. Dan kom je met 90 boven. Die hellingen verdwijnen niet dus blijven schakelen en op blijven letten. Later volgen 6 en 7 procent hellingen. Dan krijgt de Soul het toch best moeilijk. Zolang je op snelheid blijft gaat het maar daar hebben anderen geen boodschap aan. Als je achter een vrachtauto komt en er niet voorbij kan is het tobben. Van drie naar twee. Inhalen kan alleen als je op de autobahn terug gaat naar één en met veel toeren naar twee. 50 á 60 km/u de vrachtauto voorbij en hopen dat de top snel komt. Optrekken op een helling vind de Soul ook niet leuk. Gelukkig kwam dat niet veel voor. Grensovergang bij Koper vermeden door de 111 ipv de 11 te nemen. Anders sta je in de file op een stuk weg met 10% stijging. Dat vrees ik toch voor de koppeling. Stabiel is de combinatie zeker wel. Ook zonder de stabilisator (foutje...) met 110 de hellingen af zonder slingeren. Al met al ging het beter dan verwacht en kom je redelijk gemakkelijk in Kroatië maar veel reserve heeft de Soul niet. Op binnewegen en steile hellingen binnendoor doet de Soul goed. Kom echter niet stil te staan want dan wordt het lastig. Dat zal mede komen omdat ik een diesel gewend ben waarbij je alleen de koppeling op laat komen om weg te rijden. (Fiat Punto Evo 1.3 MJet, gechipt, 105 pk/250nm). Terug naar Nederland bij Oberhausen weer vlak land. Dan kan je weer in vijf met ca 3000 toeren en 100 km/u. De harde tegenwind verpestte dat. Terug naar vier en max 90. Door de wind leek het wel of je op een helling van 4% reed. De vijf was onbruikbaar. Hij viel steeds verder terug waardoor terugschakelen noodzakelijk was. Voor de rest een comfortabele en stabiele reisauto. Mijn volgende auto heeft echter toch weer een turbo of minimaal een 2 liter motor. Oh, met caravan lust de Soul best een slok benzine. Niet echt gemeten maar 350 op een tank is wel max.... Vijf keer moeten tanken onderweg. En terug ook weer.....
De ervaring van Alex Antis met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 01-08-2015:
Na de eerste vakantie zonder caravan zag ik het trekken met caravan somber in. Deze auto, Kia Soul 1.6 CVVT 126 pk, heeft toeren nodig. Schakelen dus, zeker als je een diesel gewend bent. De eerste keer aankoppelen en wegrijden bleek een eitje. Zeker in Nederland rijdt de auto met een Adria DS390 (685/1000) erg goed. Op naar Kroatië. Bij de eerste hellingen (5%) bleek inderdaad dat je de auto niet in vijf moet laten. Veel schakelen en toeren maken. Dan kom je met 90 boven. Die hellingen verdwijnen niet dus blijven schakelen en op blijven letten. Later volgen 6 en 7 procent hellingen. Dan krijgt de Soul het toch best moeilijk. Zolang je op snelheid blijft gaat het maar daar hebben anderen geen boodschap aan. Als je achter een vrachtauto komt en er niet voorbij kan is het tobben. Van drie naar twee. Inhalen kan alleen als je op de autobahn terug gaat naar één en met veel toeren naar twee. 50 á 60 km/u de vrachtauto voorbij en hopen dat de top snel komt. Optrekken op een helling vind de Soul ook niet leuk. Gelukkig kwam dat niet veel voor. Grensovergang bij Koper vermeden door de 111 ipv de 11 te nemen. Anders sta je in de file op een stuk weg met 10% stijging. Dat vrees ik toch voor de koppeling. Stabiel is de combinatie zeker wel. Ook zonder de stabilisator (foutje...) met 110 de hellingen af zonder slingeren. Al met al ging het beter dan verwacht en kom je redelijk gemakkelijk in Kroatië maar veel reserve heeft de Soul niet. Op binnewegen en steile hellingen binnendoor doet de Soul goed. Kom echter niet stil te staan want dan wordt het lastig. Dat zal mede komen omdat ik een diesel gewend ben waarbij je alleen de koppeling op laat komen om weg te rijden. (Fiat Punto Evo 1.3 MJet, gechipt, 105 pk/250nm). Terug naar Nederland bij Oberhausen weer vlak land. Dan kan je weer in vijf met ca 3000 toeren en 100 km/u. De harde tegenwind verpestte dat. Terug naar vier en max 90. Door de wind leek het wel of je op een helling van 4% reed. De vijf was onbruikbaar. Hij viel steeds verder terug waardoor terugschakelen noodzakelijk was. Voor de rest een comfortabele en stabiele reisauto. Mijn volgende auto heeft echter toch weer een turbo of minimaal een 2 liter motor. Oh, met caravan lust de Soul best een slok benzine. Niet echt gemeten maar 350 op een tank is wel max.... Vijf keer moeten tanken onderweg. En terug ook weer.....
De ervaring van Hans met een Kia Soul 1.6 CRDi (128 pk/94, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Burstner Ventana 410 van 1200 kg geplaatst op 22-07-2015:
Inmiddels 5 jaar vakanties gedaan met deze combinatie van de Soul diesel met een Burstner Ventana 410 TS. (1350 kilo kenteken). Auto-tje doet het prima. Ik rij bij voorkeur minimaal 90, want dan kun je in de hoogste versnelling en je hoeft bijna niet terug te schakelen. Brandstofverbruik solo is 1 op 19 a 1 op 20. met caravan gaat een stuk harder. Reken op 1 op 11 bij weinig wind. dat viel ons tegen, maar verder kun je alles rijden, als het maar droog is. Op een natte 20% helling kunnen de wielen slippen bij het wegrijden. Verder is het gat tussen de 1e en de 2e versnelling te groot. Een 20% helling is goed in de 2 te rijden, maar moet je een keer terug naar 1, dan kom je niet meer in de 2, of je moet de koppeling mishandelen, of in de 1 doortrekken naar het rode gebied.. Remmen op de motor doet hij matig. Door de turbo is er veel pit bij het trekken, maar dat vind ik niet terug bij het remmen op de motor. Het is maar 1600 cc. Dus afdalen doen wij rustig. Motorkoeling is altijd ruim voldoende.(komt nooit boven de 90 graden) Ik ben niet erg precies met het beladen, maar slingeren heb ik met deze combinatie geen last van. (Zijwind voel je wel iets in het stuur)
De ervaring van John Coenen met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Sprite Europa 390 van 1050 kg geplaatst op 08-07-2013:
Wij hebben dit voorjaar onze soul ingeruild voor één van de laatst te leveren Souls in Nederland. Type Rhythm 1.6 /GDI. En we rijden nog steeds met de Swift Toscane 390. Onze ervaring met de eerste soul was al niet slecht (zie onze ervaring eerder beschreven) maar met deze nieuwe soul, 100 kilo zwaarder dan de eerste en met 140 pk (103 kW)
Echt een fantastische vooruitgang. Enorm jammer dat Kia deze auto van de Europese markt heeft gehaald. Overigens staat deze soul niet in het rijtje van de trekauto's op deze site, maar hij moet zonder problemen de 5 groene sterren halen. Wel hebben we recent de achterveringen laten vervangen. Want deze soul is veel soepeler dan de 1e. Fijn met rijden maar met een caravan zakte hij te ver door.
De ervaring van Hans Nijenhuis met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een HomeCar Racer 40 TZD van 1100 kg geplaatst op 11-06-2013:
De Kia Soul 1.6 Cvvt-xtra gekocht op z'n specificaties (1300 kg trekken). Dat moest genoeg zijn voor onze HomeCar Racer 43 (1100kg max). Toen ik de matige tests las (te laat) sloeg mij de schrik om het hart. In Engeland was de Soul trekauto van het jaar, maar dat was de diesel. Ik was de Kia Carens 2.0 gewend, een super-trekker ook in de Alpen. Dus met de Soul eerst maar eens naar Drenthe. Vlakker kon het niet. Dat resultaat was bemoedigend. Vervolgens naar Luxemburg en hoewel het verschil met de Carens duidelijk was heeft de Soul ons absoluut niet teleurgesteld. De Ardennen zijn in principe geen probleem voor de Soul als je maar lekker blijft schakelen. Het verbruik bleef zo'n beetje steken op 1 op 8,5/9. Op de vlakke weg komt hij sowieso goed mee. Wat de stabiliteit betreft: ik houd me strak aan de beladingseisen: caravan zo licht mogelijk houden, in mijn geval met mover 1100 kg of lager, kogeldruk op max 55kg en de meeste bagage in de auto. Dan wordt het een goede stabiele combinatie. Fietsen neem ik alleen mee binnen Nederland. Dat is wel even problematisch voor je caravan belading als je ze op de dissel zet, beter is op de auto.
Kortom, onze volgende trip zal wel wat verder zijn, richting het zuiden en zo mogelijk zal ik dan weer een verslag doen van deze combinatie.
De ervaring van mike met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Burstner Premio 495 TK van 1220 kg geplaatst op 22-12-2012:
Kia Soul 1.6 CVVT X-TRA met een Burstner premio 495 TK met een leeg gewicht van 1070 incl reservewiel. Ja ik weet het lijkt een beetje te veel van het goede, maar we hadden een Caravelair Antares luxe 426 die door de soul met gemak werd getrokken naar zuid frankrijk. De burstner is ook al 1 keer mee geweest naar zuid frankrijk en deze lag zo en zo al veel stabieler achter de Soul. Ik weet ook dat caravelair niet de meest beste caravan is, maar met wat minder budget is het een prima caravan. Wij zijn met de Soul super tevreden. Je kan natuurlijk op alle slakken zout leggen, maar ik vind zeker voor het geld wat de Soul kost het een super trek auto is. Uiteraard hebben wij de caravan niet tot de nok toe vol geladen en heb ik hem op de weegbrug gehad voor vertrek, zodat ik zeker niet over het maximale trek gewicht van de Soul uit kwam.
De ervaring van Han van der Meeren met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Dethleffs Tourist light 440 van 1075 kg geplaatst op 29-07-2012:
Kia Soul X-TRA 126 PK met Hylander 410 max. 1000 Kg (Toen nog Hylander nu Swift/Sprite 390/3 Toscane.)
met 2 fietsen voorop. 06- 2012 naar Normandie geweest na de van Brienenoordbrug af in z,n 5 gezet en in Normandie er pas uit gehaald.Verbruik heenweg 1:9.4 bij 90-100 Km/uur 1/2 wind tegen. Terugweg vet 105 gereden in Frankrijk wind mee 1:10,4. Na 35 jaar caravan ervaring mijn bevinding: Soul is een zuinige super trekker. Plat gebrand door de KCK trekauto (ja hij lag het af tegen alle zware diesels ???) Maar trekauto van het jaar in Engeland.
Inmiddels is de caravan een Dethleffs 440 L Light geworden, ja wij zijn toch voor een vast bed gegaan. Fantastische
caravan met een eigen gewicht van 780 Kg (max 1200) maar helaas wel 230 breedt en dat voel je wel met wind tegen en ook gaat het verbruik hierdoor omhoog. Maar vlakkeweg in z,n 5. Windkracht 5 of valsplat terug naar 4.
De ervaring van J. Coenen met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Sprite Super 370 EK van 1050 kg geplaatst op 23-10-2011:
Wij rijden met onze soul geen sprite maar een swift toscane 395 technisch gelijk aan de sprite.
Een combinatie waar we tevreden mee zijn. Bij goede belading vooral ook van de auto doet de soul het prima ook bij het inhalen van vrachtwagens. We rijden veel in de bergen en dat doet de soul niet snel maar wel prima. Op een camping met steile hellingen waren we een van de weinigen die de caravan zelf naar boven reden. Het rijcomfort is wat minder door de stugge vering en de contactgeluiden met de weg.
We kijken wel eens naar andere auto´s voor meer trekkracht maar komen vanwege de prijs nog steeds bij de soul uit.
De soul is dus niet perfect maar gezien de prijs kwaliteit verhouding een uitstekende partner voor de vakantie met caravan.
De ervaring van Chr.v.d.Horst met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Eriba Touring Triton 410 van 1000 kg geplaatst op 05-04-2010:
Ik rijd ook een Kia Soul 1.6 benzine uitvoering. In de voorbij grote vakantie weggeweest met een Eriba Touring aan de haak en in totaal 4 pwersonene in auto. Op vlakke weg geen oprobleem, maar in heuvelachtig terrein wel. Eerste bult na Luik gin g erg moeizaam. Naarmate je het zonnige zuiden nadert, zitten er in de route Soleil meerdere fikse heuvels. Daar had de Soul toch wel veel moeite me. En verbuik... 1: 8,1!!!! Een echte caravantrekker is de Soul allerminst in heuvel en bergachtig terrein. Moet er dan veel moeite voor doen.
De ervaring van Simon de Vries met een Kia Soul 1.6 (126 pk/93, Kw bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Kip Vision 41 T Special van 1100 kg geplaatst op 04-05-2009:
Na een Renault Kangoo 4x4 overgestapt naar een 2W drive KIA Soul 'crossover' 1.6 benzine van 2009 met energielabel B, beide auto's hebben ca. 1200 kg eigen lege massa.
Om aan energielabel B te voldoen is de 93 kW (126 pk) van de Kia anders verdeeld en is het koppel maximaal op 4200 toeren. Dat merk je als je 3000 toeren rijdt in de 4e versnelling met de nieuwe 90 km snelheidgrens voor caravans in Nederland. Niet snel willen inhalen dan. Op Franse snelwegen is rijden in de 4 een makkie en ook met flinke windkracht geen probleem. Op 5% hellingen naar de 3 tot 110 km/uur. Het groene rijden is te merken omdat je 'lange versnellingen' hebt en de 5 niet gebruikt. De Soul is stug afgeveerd, heeft grote velgen van 18 inch en relatief lage banden. Die geven zeer veel 'gevoel' met de Kip Vision. Zonder ingeschakelde stabilisator-koppeling naar heuvelachtig Limburg geweest en inhaalproefje gedaan voorbij containervrachtwagen met veel windturbulentie. Te voelen maar geen moment onstabiliteit. De KCK trekautoverkiezing 2009 schildert de Kia trekkracht af met magere voldoende. Mijn mening is dat de Soul niet vergeleken moet worden met auto's zonder energielabel B, en zeker niet met diesels, dat is wel gebeurd.
De ervaringen zijn prima, ik stel geen hoge eisen aan fel optrekken en ik heb met de Kip Vision zeer goede rijervaring. Nette verbruikscijfers. Na 1000 km rijden gemiddeld 1 op 9 op de Autoroute du Soleil, gem. snelheid rond de 100 km/uur. Zonder caravan gemiddeld verbruik 1 op 13. Vanaf juni 2010 geen energielabel B meer, de versnellingsbakverhouding werd aangepast.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.