De ervaring van Vanoutryve Tommy met een Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 BlueEFF aut. (224 pk/165, Kw bouwperiode: 2010 - 2014) en een Beyerland Wenge 495 TDB van 1450 kg geplaatst op 06-05-2015:
Vorig weekend de eerste tocht met de "nieuwe" auto en de caravan. Vorige combinatie was een Citroen C5 met de Beyerland en dat was inderdaad sleuren.
Met de Viano V6 voel je amper dat er een caravan aan de auto hangt. Verbruik is zeer sterk afhankelijk van de voet op het gaspedaal.Wij hebben nu een vakantie geaakt vanuit België naar Nederland en op een afstand van zo'n 500km met de caravan aan de auto was het gemiddelde verbruik 14l. De gemiddelde snelheid op die 500km was 72km/u. Op de snelweg de cruise control op 110.
Intussen heb ik hier de caravan weggebracht en moest het allemaal wat sneller gaan. Gemiddeld verbruik was toen ook 27l op een 30km... om maar te zeggen.
Heel even kort "getest" en de combinatie gaat héél vlotjes boven de 145 km/u zonder eigenlijk iets op te merken. Uiteraard in hoeverre dat veilig is ...
De ervaring van Bert de With met een Mercedes-Benz Viano CDI 3.0 BlueEFF aut. (224 pk/165, Kw bouwperiode: 2010 - 2014) en een Knaus Sudwind 650 FDU van 2200 kg geplaatst op 13-07-2013:
Na een MB V220 en een Viano 2.2cdi sinds 1,5 jaar in het bezit van een Viano 3.0cdi met 204 pk. Een zeer stabiele trekker (dat waren de V-klasse en Viano 2.2 overigens ook), waardoor met relatief hoge snelheid nog relaxed gereden kan worden, wel natuurlijk de achterbanden op maximale spanning, 0,5 bar druk minder merk je direct, ook nieuwe banden met ''blokprofiel'' (dwarsdoorsneden van langsdoorsnede doorlopend tot de volgende langsdoorsnede) heb ik na 1 rit omgewisseld aangezien dit de auto aan de achterzijde zoekerig maakt. Aan deze stabiliteit zal het gegeven dat de caravan een tandemasser is, natuurlijk ook positief bijdragen.
Verbruik is sterk afhankelijk van snelheid, hellingen en wind natuurlijk. Bij relatief weinig wind en een kruissnelheid van 110 km/u is het verbruik ongeveer 1 op 6,5, solo rond de 1 op 10. Bij 100 1 op 7,5, bij 120 1 op 5,5. Onder andere door de luchtvering achter is de auto zeer comfortabel op de lange afstanden, en versterkt door de goede zithouding wordt je niet snel moe. In 2012 moest ik binnen 1,5 etmaal in Madrid zijn (1.800 km), en dat lukte met deze combinatie prima, ondanks een defecte airco en buitentemperaturen van 40 graden. De caravan is zwaar, maar de auto ook. Rijklaar gewogen op een geijkte weegbrug 2.500 kg, beladen bijna 3000 kg, waardoor de caravan onder de 80% van het autogewicht blijft. De topsnelheid volgens de rapporten van caravantrekker heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar 130 km/u haalt de combinatie probleemloos en qua stabiliteit in volstrekte rust. De helling achter Luik omhoog gaat inderdaad met maximaal 105 in zijn 3 en dus ruim 5,2 ton totaalgewicht, prima dus, op dat moment wil je alleen het verbruik niet weten.
Voor de zomer 2013 staan de binnendoorwegen van de Franse Alpen op de agenda, zodra dit achter de rug is, zal ik die ervaringen nog toevoegen, ook de combinatie smalle bergwegen en 2,5 meter brede en 8,65 mtr lange caravan. De combinatie zou op hellingen tot ruim 23% op 2.000 meter hoogte vanuit stilstand weg moeten kunnen rijden (mede door de achterwielaandrijving ook voor wat betreft de grip), na de zomer weten we of dat klopt.
De ervaring van Vermeire Peter met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Hobby Prestige 650 KMFe van 1797 kg geplaatst op 03-01-2011:
Een droom van een trekwagen Heb ik een caravan achter hangen? Veel bergruimte in de auto zodat je niet te veel in de caravan moet steken waardoor de gewichtsverhouding nog beter wordt. Nog een voordeel tov een jeep, lage bandenhoogte zodat de caravan niet zo inspeelt op de zijdelingse druk van de band (slingergevoel, opgelet caravan is 8,30 meter lang)
Vermogen te over (Nu 150 pk, 15 jaar geleden was dat 100 pk en we geraakten ook overal, alleen wat meer verschakelen)
De ervaring van H.Koehorst met een Mercedes-Benz Viano V6 3.5 aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Biod 370 van 1000 kg geplaatst op 07-11-2009:
Uitstekend, verbruik valt mee; 1 op 8 gemiddeld, behalver in de bergen. Dan niet in de hoogste versnelling gaan zitten.wij hebben automaat en schakelen dan in de bergen over naar de derde versnelling en soms naar 2.
Inhalen; geen enkel probleem, voelt aan alsof er geen caravan achter de auto hangt.
De ervaring van Rico met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.0 aut. (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Kip Vision 41 ETD Special van 1150 kg geplaatst op 25-05-2009:
Wij hebben een Vito 111 CDI (109 pk). Motorisch exact gelijk aan de Viano 2.0 aut, echter de Vito staat niet in de database van trekauto.nl, de Viano wel. Ik kan in ieder geval melden dat de overbrengingsverhoudingen ook gelijk zijn.
Onze auto is van 2005, we hebben hem nu 4 weken. Dit weekend in Limburg aan het kamperen geweest. Bewust ook over smalle en steile binnendoorweggetjes gereden om te kijken hoe dat nou gaat met zo'n automaat. Gaat werkelijk perfect, maar je moet wel de bak in de handmatig schakelen mode zetten. Wat wel opvalt, is dat op een helling 3000 rpm draaien gepaard gaat met behoorlijk wat motorlawaai, dat valt wat tegen. Onze vorige auto, een Transporter vijfcilinder TDI, daar werd het geluid bij hogere toerentallen juist mooier. Maar voor de rest is de Vito een super auto en met 90 km/u in vierde versnelling stil zat. De combinatie is zeer stabiel. De caravan die er achter hangt is een Kip Vision, dus aardig kompakt. Brandstofverbruik solo ca 1 op 11, met de caravan er achter 1 op 8,5 a 1 op 9. O ja, de trekhaak van een Vito zit vrij laag, maar dat komt juist met een Vision met relatief laag chassis mooi uit.
De ervaring van Joop Jansen met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Fendt Topas 510 TFB van 1518 kg geplaatst op 22-03-2009:
Perfecte combinatie. 100 km/per uur. Het rijden met cruise-control in de bergen is niet prettig. Automaat schakelt te snel naar lagere versnelling, dit heeft invloed op het brandstofverbruik en het comfortabel rijden.
Brandstofverbruik: 8,3 ltr - 100 km
met caravan: 12,5 ltr - 100 km
De ervaring van Monballieu Philip met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 23-02-2009:
Ideale combinatie. 100 km/per uur is perfect.
De ervaring van j de Haan met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.0 (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2003 - 2014) en een Tabbert Vivaldi 560 HTD (2,50) van 1675 kg geplaatst op 02-02-2008:
Wij zijn in 2007 met deze combinatie naar zuid frankrijk geweest helemaal super aleen veel brandstof verstookt ongeveer 1 op 6 en met de franse diesel rookte de auto soms flink
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mercedes-Benz Viano.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Togan Batur Gürbüzer met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2014) en een Adria Adora 502 UL van n.b. kg geplaatst op 02-02-2008:
This is a perfect combination, fast enough, secure as demanded and very confortable driving.
De ervaring van marco met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2014) en een Eifelland Holiday 560 TK van 1500 kg geplaatst op 02-02-2008:
fantastic tow car.
A lot of room for kids and for luggage.
First gear is very slow and it's make very easy to go in narrow or very steep roads.
Traction is always perfect.
Fuel consumption is good too: easy 10 km/l
Great !
De ervaring van JUAN GABRIEL MARTIN GALAN met een Mercedes-Benz Viano CDI 2.2 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2003-2014) en een Adria Altea Severn van 1270 kg geplaatst op 02-02-2008:
good from spain
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.