Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Peugeot 2008

Sorteer op:


Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 aut. met een Kip

De ervaring van Willem Klaassen met een Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 aut. (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2019 - 2024) en een Kip Vision 41 ETD van 1130 kg geplaatst op 23-07-2022:

Hiervoor trok een Peugeot 308 1.6 BlueHdi hatchback 6 versn. onze Kip Vision 41Etd: dit was een hele fijne combinatie.
Sinds eind Mei 2022 wordt onze Kip Vision getrokken door de Peugeot 2008 1,2 Puretech 130 Pk automaat ( 8 traps) uit 2022.
Boven verwachting fijne caravan trekker! Op onze rondreis via Normandië en Bretagne menige 6 % helling opgereden en afgedaald met 90 km/uur op Cruisecontrol.
De auto houdt deze snelheid keurig vast via de automatische versnellingsbak.
Ik denk dat 100 kilometer per uur ook absoluut geen probleem is voor deze combi.
Vanuit stilstand wegrijden en accelereren gaat zeer fijn.
Ik ben zeer tevreden over de combinatie,

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.6 VTi met een Hobby

De ervaring van Gerrit van Ham met een Peugeot 2008 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Hobby van 1205 kg geplaatst op 13-07-2020:

Typeplaatje trekhaak geeft maximale belasting van 60 kg aan.
Bij meer kogeldruk en maximale belading heb ik het idee dat hij minder stabiel is, meer kans op slingeren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.2 PureTech met een Eriba

De ervaring van Jos bruijn met een Peugeot 2008 1.2 PureTech (110 pk/81, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2019) en een Eriba Touring Troll 542 van 1185 kg geplaatst op 25-07-2019:

Ik heb deze auto en na een soortgelijke caravan 2 jaar geleden dit jaar de Eriba gehuurd. Bij ophalen bleek er op mijn kentekencard maar 750 kg AHW te staan.
Begrijpt u het ???

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.2 VTi met een Caravan

De ervaring van Fred Schut met een Peugeot 2008 1.2 VTi (82 pk/60, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Caravan (bij passend) van 900 kg geplaatst op 29-06-2019:

We zijn met deze combinatie (max. 900 kg aanhangermassa) per ongeluk op de Grimselpas in Zwitserland terecht gekomen. Een ware beproeving. Bijna de gehele weg in de 1e versnelling omhoog (wat uiteindelijk prima ging) maar de waarschuwing van caravantrekker.nl dat-i bij meer dan 10% stijging niet meer uit stilstand zou vertrekken hebben we ons maar aangetrokken (en terecht). Ondanks de airco de nodige zweetdruppels gelaten maar we hebben het gehaald. Les: met deze combinatie nooit meer dit soort passen, dan maar omrijden en niet blind vertrouwen op je navigatie want die geeft geen hoogtemeters en stijgingspercentages aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.2 PureTech met een Biod

De ervaring van Hans Pl met een Peugeot 2008 1.2 PureTech (110 pk/81, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2019) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 12-06-2017:

Belading en stabiliteit
De Peugeot 2008 - 1.2 PureTech (81 kW / 110 pk) is met 1165kg een lichte trekker. Beladen met verstand van zowel auto als caravan maken van de Peugeot met Biod 420TL toch een stabiele en comfortabele combinatie.
Hoofdregel: zware zaken in de auto, volumineuze zaken in de caravan. Onder en direct achter de voorstoelen leggen we een jerrycan met 10 liter water, een kan met 5 liter benzine, een gastankje, haringen met een mokertje, een sixpack bronwater en een krik. Daarachter op de neergeklapte achterbank onder andere een volle gereedschapskist.
De beperkte maximum kogeldruk is lastig te realiseren, zeker met een racefiets en een kettingslot, beide 8kg. Het reservewiel kan zowel achter als voor de as worden gehangen. In de caravan liggen zwaardere zaken zo dicht mogelijk bij de as. De watertank van 45 liter is onderweg leeg.
De 2008 en de Biod doen niet moeilijk over een verkeersdrempel. Ook manoeuvreren langs en door grote kuilen, wat in Roemenië geen zeldzaamheid is, is in voldoende mate mogelijk.

Trekkracht
De trekkracht van de driecilinder motor is ruim voldoende. Ook klimmen gaat met enig gemak, tot hellingen van een paar procent zelfs in de vijfde versnelling. De voorwielen brengen de trekkracht goed over op het wegdek.

Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik was bij een reis door de Alpen, de Provence en Bourgondië 1:12.4, waarbij beperkt gebruik is gemaakt van tolwegen. In augustus 2017 was het verbruik tijdens een bloedhete reis naar Roemenië met de airco constant aan net zo bescheiden.

De 2008 is mijn eerste auto met elektrisch inklapbare spiegels. Erg handig als je onderweg met opzetspiegels parkeert bij een supermarkt waar mensen tussen de auto’s doorlopen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.6 VTi met een Adria

De ervaring van Enk van G. met een Peugeot 2008 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 24-07-2015:

Meerdere reizen met de caravan gemaakt en nog nooit een probleem gehad met deze combinatie. Zijn ook over berpassen gereden zoals de Arlbergpas richting Insbruck met mooie haarspeld bochten wel in zijn eerste/ tweede versnelling. Combinatie kan op de snelweg goed meekomen in de vijfde versnelling cruisecontrol op 95. Het enige nadeel is de lage kogeldruk, max 51 kg. Wij rijden meestal met 65 / 70 kg op de kogel dit gaat zonder probleem caravan ligt vlak achter de auto. Wel alle zware stukken zoals voortent stokken en zware tassen in de auto geplaatst.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.2 VTi met een Sunlight

De ervaring van anoniem met een Peugeot 2008 1.2 VTi (82 pk/60, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 17-06-2015:

De combinatie voelt niet onstabiel aan op de Nederlandse snelwegen. Onze auto is mogelijk defect. Helaas komt de snelheid maar met moeite boven de 80 km/u. De 90 km/u is vol gas en met wind mee in de vierde versnelling te halen. Het verbruik is dan ca 25 liter/100 km (ca 1 op 4).

/edit: de garage heeft de motor management software geüpdatet. De auto rijdt nu ca 1 op 9 met de caravan bij 90 km/u in de vijfde versnelling bij ca 2800 toeren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.2 VTi met een Sunlight

De ervaring van anoniem met een Peugeot 2008 1.2 VTi (82 pk/60, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 03-06-2015:

(dubbel gepost)

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.6 e-HDi met een Kip

De ervaring van Swalker met een Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92 pk/68, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2019) en een Kip Vision 41 ETD van 1130 kg geplaatst op 16-06-2014:

"De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein" las ik bij de berekening van mijn combinatie van een Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92 pk) en een Kip Vision.
Dus toch wel met enige spanning begonnen wij onze tocht naar de Provance / Frankrijk.
Met de trekkracht en de prestaties zou het wel goed zitten en dat bleek bij Luik inderdaad het geval te zijn. Weliswaar in z'n 3 om de vaart er wat in te houden werd deze helling fluitend genomen. Ook verder ging het allemaal probleemloos: 95 op de cruise-control (waar mogelijk op de Autoroute) meestal in z'n 5 en soms even terug naar 4.
Voor wat betreft de stabiliteit bleek het gewoon een prima combinatie! Ook als we door een bus werden ingehaald of zelf een vrachtauto inhaalden viel er nauwelijks "zuiging" waar te nemen en al helemaal geen slingerneigingen. De praktijk lijkt dus een stuk beter uit te pakken dan de theorie voorspelt.
Wel hebben we de kogeldruk op ca. 75 kg. gezet; de door Peugeot voorgeschreven 51 kg. is in de praktijk nauwelijks te realiseren en de haak mag volgens het opschrift zelfs 100 kg. hebben.
Het verbruik solo ligt bij ons op 4,8 l/100 km; met caravan liep dit op tot 7,7 l/100 km (beide waardes volgens de boordcomputer) - een zeer acceptabel verbruik in onze ogen, zeker gezien het feit dat (waar mogelijk) 95 km/uur werd gereden.
Kortom gezien onze ervaringen een welhaast perfecte combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 2008 1.6 VTi met een Biod

De ervaring van Pieter met een Peugeot 2008 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Biod 420 van 1175 kg geplaatst op 04-11-2013:

Was best wel spannend. Deze 2008 is aanmerkelijk lichter dan onze vorige 307SW (leeg 1055 kg vs 1335 kg). Dus vooraf goed op deze website gekeken en ook bij TUV-Nord nagevraagd of er een Tempo-100 ontheffing op deze combinatie mogelijk is. Dat bleek zo te zijn als de caravan teruggekeurt zou worden tot 1155kg. Dat gaf dus al meer vertrouwen.
Fietsen op de dissel en zoveel mogelijk uit de caravan naar de achterbank van de auto gedaan (voortent+luifel, tentstokken, grondzeil, tassen).
Ondanks de (te hoge) kogeldruk van circa 70 kg (toegestaan 51 kg) stond de combinatie keurig recht op de benen. Van deinen was ook nauwelijks sprake.
Rijden was geen probleem. Kon vlot meekomen met het overige verkeer. Zelfs vanaf 1500 toeren geen probleem om de vaart erin te krijgen.
Netjes aan de maximum snelheden gehouden (limiter op 90). We werden toch nog ingehaald door enorme vrachtwagencombinaties van buitenlandse komaf. Wat zal er gebeuren... Helemaal niets. Met dank aan de perfecte Biod-stroomlijn?
Brandstofverbruik was ook erg netjes. Heen 1:12,3 en terug 1:11,0.
Nu maar niet overmoedig gaan worden.... De 2008 blijft aan de lichte kant voor deze Biod. Prettig is ook dat de trekhaak vrij dicht bij de achteras zit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Peugeot 2008.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Peugeot 2008 1.6 e-HDi met een Freedom

De ervaring van Kenny Robinson met een Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92 pk/68 Kw, bouwperiode: 2013-2019) en een Freedom Sunseeker Prima van 750 kg geplaatst op 04-11-2013:

Car very stable with Freedom. Had no problem at 60mph on Motorway or hills In Cornwall. Drove about 1600 miles from Glasgow to Cornwall and back. You need to ensure the caravan is loaded front and middle heavy to minimise bounce. With an Alco hitch very stable even in strong winds. 41MPG


Peugeot 2008 1.6 e-HDi met een Sterling

De ervaring van tom daly met een Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92 pk/68 Kw, bouwperiode: 2013-2019) en een Sterling Europa 390 van 1193 kg geplaatst op 04-11-2013:

my peugeot is the 100 bhp blue hdi engined model and pulls the sterling no problems mine is the 5 speed gearbox although if you are thinking of buying one of these go for the six speed manual i think it would be so much better... fuel consumption is around 62 when not towing down to 50 when towing the van who says you cant tow a decent size caravan with a small suv by the way the peugeot 2008 makes short work of muddy fields with the grip control feature coupled with the mud and snow tyres fitted as standard who needs a big gutsy 4x4


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Donatie

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

 

©2024 Caravantrekker