Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Peugeot 508

Sorteer op:


Peugeot 508 PureTech 180 met een Adria

De ervaring van Andre met een Peugeot 508 PureTech 180 (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2018 - 2023) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 17-08-2023:

Met de 508 GT 225 pk berline van 2019 naar Spanje met een caravan van 1500 kilo en was aangenaam positief verrast. Heerlijke combinatie en nergens centje pijn met de automaat. Had hiervoor een 2.0 hdi ( handgeschakeld )maar deze benzine auto doet er niet aan onder .

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 PureTech 180 met een Knaus

De ervaring van J met een Peugeot 508 PureTech 180 (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2018 - 2023) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 28-09-2021:

Dit jaar voor het eerst met de 508sw en caravan naar buitenland, Zweden. Weinig bergen maar wel flinke heuvels. De 1.6 sleurt er prima aan en de automaat doet het fantastisch, ook de scherpe heuvels vanuit stilstand een peulenschil met de koppelonvormer. Verder bij 90kmh en ongeveer 65kg kogeldruk superstabiel op de weg. Heel fijne combi die vermoedelijk veel sneller kan, en heerlijke rust in de auto. Verbruik rond 1:9.5. kies wel de juiste (brink) trekhaak IVm de hoogte. De rest in de ANWB campeerkampioen van ruim een jaar terug is juist beschreven wat betreft de fijne rijkwaliteiten van deze combi(daar overigens met 1.5hdi).

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 BlueHDI met een Burstner

De ervaring van Marc met een Peugeot 508 SW 1.6 BlueHDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2018) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 15-03-2021:

Voordien met Ford Focus 1.8 tdci van 116pk had meer kracht om deze caravan te trekken dan mijn peugeot 508SW met 1.6 bleu hdi 116pk.
Bergop is het met de peugeot wat lastiger en moet er veel meer gekoppeld worden naar een lagere versnelling dan met de focus die nochtans veel lichter is. Ook had de caravan de neiging minder te slingeren met de focus.
De helling bij luik ging ik met de focus aan 80-90 naar boven, met de peugeot ga ik al snel naar 40-50 en heb het gevoel dat ik de wagen moet forceren. Had beter de 2.0l gekocht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP met een HomeStar

De ervaring van Frank met een Peugeot 508 SW 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een HomeStar Racer Trophy 45 FHU van 1420 kg geplaatst op 23-07-2017:

Dit voorjaar (2017) voor het eerst met deze combinatie op pad geweest. De reis voerde naar Zuid Frankrijk, Italië en via Zwitserland en Duitsland terug naar Nederland.
Met een lege caravan heb ik in Nederland nog wel eens in de 6e versnelling gereden maar toch merk je dat de motor dat niet prettig vindt. Omdat onze vorige auto een diesel was (Citroen C5 HDI) was ik gewend aan de grote trekkracht bij lage toeren. Met deze benzineauto in combinatie met een caravan is dat echt onmogelijk. Tweemaal (eerste keer in Zwitserland, 2e keer op een helling op de Duitse autobaan) is de auto in een noodloop gegaan. Erg vervelend en gevaarlijk! Na thuiskomst auto uit laten lezen; niets vreemds ontdekt. Ik had me voorgenomen met minimaal 2000 t/m te rijden, maar mogelijk moet ik dit op hellingen verhogen naar 2500 t/m. We zullen het de volgende vakantie ervaren...
Overigens gaat de auto bij rijden met een caravan wel olie gebruiken, ongeveer 1 liter op 3000 km. De juiste olie is erg belangrijk bij dit soort motoren: 5W30 C2 evt. C3. Beslist geen A/B gebruiken!
Het rijden met deze combinatie is verder probleemloos. Met een kogeldruk van ongeveer 70 kg ligt het geheel zeer stabiel op de weg.
Waar ik met een solo auto makkelijk een verbruik van 1:16 haal, daalt dit met een beladen caravan naar ongeveer 1:9.
Overigens heb ik na thuiskomst progressieve (hulp)veren laten monteren want de auto zakte toch wel flink door en op drempels raakte het neuswiel soms de grond. Solo rijdt de auto als voorheen, met caravan zullen we later ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 2.2 HDi GT aut. met een TEC

De ervaring van Peter met een Peugeot 508 SW 2.2 HDi GT aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een TEC Tour 445 van 1300 kg geplaatst op 22-06-2017:

Deze caravan is natuurlijk niet zo zwaar dus met deze trekauto was het een koud kunstje. Ik heb eigenlijk geen moment gevoeld dat er 1300 kg achter de auto hing. Hij mag dan ook 600 kg meer trekken dan die 1300 kg. Het koppel is max 450 nm bij 2000 toeren. extra lawaai heb je niet. En over de automaat heb ik me geen moment zorgen gemaakt.

Superstabiel, maar dat is niet zo gek met deze gewichtsverhouding. Het meerverbruik vind ik heel lastig aan te geven. Je rijdt immers veel minder hard dan normaal. Bij cruisecontrolsnelheid van 100 km/u op de snelweg was het gemiddelde verbruik ongeveer 10L per 100 km (Bij gebruik van Milenco Aero 2 spiegels). Volgens mij is 4,9 L per 100 KM wat ik zou verbruiken zonder caravan. Deze caravan is niet aerodynamisch ontworpen dus ik verwacht dat het bij moderne beter ontworpen caravan nog een stukje beter kan.

Even versnellen om in te halen is gewoon leuk. Je ziet andere automobilisten vaak even zo kijken van 'huh hoe kan die caravan ineens zo vooruit spurten'. Bij een SUV of een BMW of AUDI verbaast het vaak niet, maar van een Peugeot verwacht je in eerste instantie niet zo veel kracht.

In de bergen van Sardinië heb ik genoten. We klommen met gemak over een bergpas van boven een kilometer door de kleine dorpjes. Met soms zeer pittige weggetjes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP aut. met een Kip

De ervaring van Erik met een Peugeot 508 SW 1.6 THP aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1260 kg geplaatst op 12-01-2016:

Fijne combinatie. Rustige,stabiele wegligging ruim voldoende trekkracht. Alleen in de bergen rijdt het prettiger op de handbak dan op de automaat. Een aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een TEC

De ervaring van willem met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een TEC Travel King 510 TE van 1376 kg geplaatst op 31-12-2015:

Prima combinatie. Mee naar Oostenrijk geweest,autobahn snelheid ca 110 km, verbruik 1 op 10 Met caravan, we hebben op caravan wel Leas elektronisch stabiliteitsysteem op zitten , dus de combinatie is behoorlijk veilig ,
Geen last van zijwind,makkelijk inhalen op de autobahn , werkt allemaal prima, een aanrader de Peugeot 508 1,6 diesel met automaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 HDi [2Tronic] met een Burstner

De ervaring van E.J.Groenendijk met een Peugeot 508 Berline 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Burstner Belcanto 455 TS van 1320 kg geplaatst op 19-08-2015:

Burstner Belcanto 455ts, beladen (incl. mover en airco) 1400 kg

Valt niet tegen. Voor mij de eerste keer met deze auto en deze caravan.
De auto beladen met voortent, luifel en tent- en luifelstokken, 2 grondzeilen, buggy. 4 volwassenen en een kleuter. Hierdoor zakte de auto al aardig door de achterveren. Met een kogeldruk van 80 kg hing de auto dermate laag dat ik echt stapvoets over de verkeersdrempels moest. Dit komt echter ook deels door de constructie van de afneembare trekhaak. Met het rijden op de gewone wegen geen problemen hiermee. De combinatie was in zijn geheel net onder het maximum toelaatbaar gewicht. In Nederland voorzichtig gereden ( 95 km op de teller).Wel heb ik met de hand geschakeld en heb de 6e versnelling niet gebruikt. Ik had het gevoel dat het toerental dan te laag was. Overigens valt het motorgeluid in 5 ook erg mee. De caravan gaf bij deze snelheid geen krimp. Door Luik en daarna de eerste helling was meteen de vuurdoop. Ik kon de teller uiteindelijk op 80km vasthouden in 3 zonder volgas en dat viel mij niet tegen. De rest van de Ardennen verliep gelijkwaardig en na een aantal hellingen kon ik 80 km vasthouden in 4, waarbij niet altijd volgas noodzakelijk was. In Frankrijk op de peage waar de kwaliteit van de wegen toch beter is dan in Belgié en Noord Frankrijk heb ik de snelheid opgevoerd naar 105km op cruise control. De caravan gaf nog steeds geen krimp en de stijgingen hoefde ik vaak niet terug naar de 4. Indien bij dalingen een max. snelheid staat aangegeven ga ik daar niet overheen en schakel desnoods terug. Hier had ik dus ook geen last van slingeren. Het laatste stuk tot de overnachtingscampining even voorbij Langres wilde ik toch even weten wat er gebeurt als ik de snelheid opvoer. Ik rij al 25 jaar met een caravan, dus dat risico durf ik wel te nemen. De laatste 15 km de teller op 120 ( in 5 zonder volgas) en dat verliep probleemloos. Hij bereikt de snelheid ook vrij vlot, alleen zal ik er geen gewoonte van maken, het ontspannen rijden wordt wel minder. Ik heb de hele weg met de hand geschakeld, tussen de 2000 en 3000 toeren en dat is goed bevallen. Ik heb daarbij niet op het verbruik gelet eerlijk gezegd, maar ik schat dat dit ongeveer tussen de 1 op 9 en 1 op 10 heeft gelegen, maar de vakantie kost toch geld dus een litertje meer of minder maakt dan ook niet uit.

Conclusie: Ik ben zeer tevreden over de stabiliteit en prestaties van de peugeot als caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP met een Eriba

De ervaring van Bunnig met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Eriba Nova 435 van 1350 kg geplaatst op 28-04-2015:

De 508 Berline 1.6.THP is een goede caravantrekker.
We hebben zwaardere veren achter laten monteren omdat de Peugeot behoorlijk achterover hangt met normale veren. Het verbruik van gem. 1 : 8, bij een gemiddelde snelheid van 88 km/uur in een wisselend landschap viel wat tegen

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP met een Fendt

De ervaring van Henri met een Peugeot 508 SW 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Fendt Bianco 465 TG van 1450 kg geplaatst op 03-10-2014:

direct na de aanschaf met 1000 km op de teller met de Fendt naar zuid frankrijk gereden. Auto heeft geen moeite met de max 1500 kg zware fendt. Je moet even in het begin zoeken wat prettig rijdt Qua verbruik, 4 of de 5e versnelling. De belading van auto en caravan even goed in de gaten houden, de peugeot heeft sterk de nijging om snel door de veren heen te gaan hangen. Verder zeer tevreden met deze trekauto, voorheen een 308 sw 2 lt gehad. Die was zeker niet zo zuinig als deze. Zeer tevreden over de 508 Sw.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP aut. met een Burstner

De ervaring van Rinze Mulder met een Peugeot 508 SW 1.6 THP aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 10-08-2014:

Prima combinatie! Stabiliteit van de combinatie is bijna perfect. Als dieselrijder dit jaar voor het eerst met de benzine uitvoering op pad geweest. Dit is te merken aan het koppel. In de bergen even een versnelling terug en met 80- 90 km/u omhoog. Door het hogere toerental (3000-3500 tpm) loopt de temperatuur van de motor terug. Heerlijke combinatie. Zou er zo weer mee naar Kroatië gaan (totaal 4200 km). Verbruik: gemiddeld 1:7

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Hobby

De ervaring van Chris met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 28-07-2014:

De 508 sw 1.6Hdi met 2 tronic gereden met hobby 460Ufe vol beladen (1350)kg , verbruik 1.11 op de normale snelwegen, op 1 tank van Arnhem naar zuid Duitsland, deze keer de "ouderwetse" route Fernpass ( 8%) en Resiapass (10%) richting italie gereden , geen enkel probleem voor de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 2.0 HDi met een TEC

De ervaring van Marco met een Peugeot 508 SW 2.0 HDi (163 pk/120, Kw bouwperiode: juli 2011 - 2014) en een TEC Tour 510 GK van 1250 kg geplaatst op 14-07-2014:

Afgelopen jaren met de Peugeot 508SW 2.0HDI 163PK van 2012 en TEC Tour 480SK (960-1350kg max) van 2001 naar Gardameer en Karinthie geweest. Voorstreffelijke reiswagen en trekt de caravan zonder problemen. De brennerpas gaat met gemak. Op de autobahn met gemak en zeer stabiel 100-110km op de cruise (verbruik 1:11 / 1:10). (vanzelfsprekend is het gewicht in de caravan goed verdeeld en liggen koelbox (baggageruimte) en stalen tentstokken (voor achterbank) in de auto.

2 jaar geleden naar de Franse westkust geweest ook hier pakt de combinatie de verschillende heuvels in meestal de 6e versnelling, soms terug naar 5.

Enig minpunt is dat de Peugeot relatief veel doorzakt. Hulpveren zijn sterk aan te raden.
BIj het kiezen van de auto eerst getwijfeld over de 1.6HDI. Echter blij dat we de 2.0 hebben gekozen. De 1.6HDI heeft toch wat meer uidagingen met het klimmen in de Alpenlanden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP aut. met een Fendt

De ervaring van Jan Vrijsen met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Fendt Topas 510 TG van 1528 kg geplaatst op 17-04-2014:

De auto kan prima met deze caravan overweg. Voldoende trekkracht en geen probleem met de stabiliteit van de combinatie. Verbruik 1 op 8 gemiddeld bij en snelheid van 95 km per uur. Aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Eriba

De ervaring van Erwin met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Eriba Feeling 425 van 1110 kg geplaatst op 06-04-2014:

Goede combinatie. Meerdere jaren naar Z-Frankrijk gereden waaronder op de steile A71-A75. Auto en caravan een prima combinatie. Gemiddeld verbruik 1:11 bij ca. 110-115 km per uur. Caravan volgt goed, slingert niet en is niet windgevoelig. Bergaf snelheid combi sterk terugbrengen tot max 90 km per uur, afhankelijk van stijginspercentage op de snelweg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Hobby

De ervaring van Chris met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Hobby La Vita Bionda 460 UFe van 1338 kg geplaatst op 09-08-2013:

De 508 sw 1.6Hdi met 2 tronic gereden met Hobby 460Ufe , geladen tot 1350 kg . veel bagage ( rubber boot met motor) in de kofferbak, combinatie rijd prettig, wel alleen op de manual gereden , 4 de en 5e versnelling zijn goed te gebruiken , op de duitse snelweghellingen soms terug naar de 3e versnelling met 80 km/h. gebruik met caravan 8,6 liter per 100 km ( ruim 1op 11) ook met snelheden autobahn tot 110km/h , solo met veel snelweg 1op 23 . combinatie blijft stabiel met 75 kg kogeldruk op de trekhaak. route Como meer naar Lugano met 12% stijgen en haarspeltbochten gaat goed in 2e versnelling.nadeel is wel het erg in de vering hangen van de achterkant auto waardoor de voorwielen snel slippen bij het wegrijden. conclusie :voor een 1.6 diesel met 20% bijtelling een prima en comfortabele trekauto met voldoende reserve.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 HDi [2Tronic] met een Hobby

De ervaring van G.bijker met een Peugeot 508 Berline 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 12-11-2012:

Geweldige combinatie ,gehele combinatie praktisch nieuw.
Peugeot 2011 ca 55000 km gelopen,deHobby nieuw april 2012,noem eerst een nadeel! De afneembare trekhaak is qua montage goed,echter de hoogte van de kogel moest voor ideaal rijden 5 cm hoger zijn!Kortom werk aan de winkel voor de trekhaak fabrikanten.Verder nu alle gegevens omtrent de combinatie in gebruik en de daar bij behorende ervaringen.heb de combinatie gewogen totaal gewicht 3182 kg onderverdeeld Peugeot 508. Inclusief twee volwassen en bagage in drie minie transport badges op de achterbank in de veiligheidsriemen. Rijklaar bruto gewicht inclusief volle dieseltank, 1745 kg,kofferbak alleen volume spullen ,zwaartepunt absoluut tussen de assen.
Hobby beladen inclusief twee licht gewicht sportfietsen.totaal gewicht 1437 kg.tijdens de rit geen water aan boord.
Wij zijn van huis uit naar Italië gereden Lazise een afgelegdeweg,van 1365 km met een verbruik van 1 op 13.4
Kortom een geweldig zuinig gebruik een goede wegligging een fijne koersvastheid ( lange wielbasis),heb bewust veel de cruisecontrol gebruikt en in het klimmen en dalen geschakeld met de flippers.in de hoogste versnelling continu 88 km gereden met eigenlijk een constant toerental,waar ik mee wil zeggen dat de motor ondanks de wegsnelheid en de noodzakelijke versnelling praktisch gedurende gehele rit 1800 tot 2000 rpm heeft vastgehouden ,het voelt goed aan de trekkracht loopt praktisch geheel vlak.het doseren van de beremming ging ook vlekkeloos.
Kortom een geweldige nieuwe ervaring,ook voor mij met deze combinatie! Wij hebben afgelopen seizoen 7215km gereden met een totaal verbruik van 610 ltr diesel.
Note,hebben gereden onder goede omstandigheden en zijn met de vrachtwagen verkeerstroming meegereden.
Met groet,G.Bijker. Oud Direkteur,Truck Service Friesland.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP met een Adria

De ervaring van F van roon met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Adria Adora 462 PS van 1297 kg geplaatst op 22-09-2012:

De 508 is een zeer goede caravantrekker, lekker pittig met inhalen. Wij zijn naar het Gardameer gereden met een Adria 462 van ruim 1300 kg. Verbruik viel mij reuze mee, eigelijk nog nooit zo'n zuinige auto gehad. Met caravan krap 1 op 10 solo 1 op 14
Voor een caravantrekker is de 508 een echte aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 2.0 HDi met een TEC

De ervaring van Rikkers met een Peugeot 508 SW 2.0 HDi (163 pk/120, Kw bouwperiode: juli 2011 - 2014) en een TEC Tour 400 DB van 1200 kg geplaatst op 24-07-2012:

Auto en caravan vormen een prima combinatie.
De trekkracht is geweldig; combinatie accelereert bij het inhalen soepeltjes in de 5e versnelling. Ook bergop prima prestaties; Brennerpas vanuit Oostenrijk bij rustig verkeer" gewoon" in de 4e versnelling. Een verademing ten opzichte van de vorige trekauto (Renault Espace 2.0 benzine). Zeer aangenaam toerental ... je zou bijna vergeten dat er iets achterhangt.

Het verbruik van de combinatie is wel aan de forse kant ... bij een gemiddelde snelheid van 95-100 km/uur 1 op 9,5 (solo bijna 1 op 18). Dit verschil lag bij de Espace lager (solo 1 op 10, combinatie 1 op 8).

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Dethleffs

De ervaring van Wim met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Dethleffs New Line 340 HK van 1050 kg geplaatst op 18-07-2012:

De 508 sw HDI met automatische versnellingsbak en caravan kan prima meekomen, maar stabiliteit is minder dan met onze vorige auto (Seat alhambra).
Filerijden met hoge buitentemperaturen is niet fijn voor de automatische koppeling. Deze ging vreselijk stinken en slippen na verloop van tijd. (max. belading is niet overschreden, voor vertrek alles gewogen).
Daarnaast kan de auto maar heel licht beladen worden omdat hij zeer snel door zijn achterveren zakt, met uiteraard slechtere wegligging tot gevolg (uitgaande van 4 volwassen).
Peugeot heeft dit inmiddels ook onderkent en bied nu hulpveren aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Caravelair

De ervaring van Lars met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Caravelair Ambiance style 460 van 1225 kg geplaatst op 14-07-2012:

Afgelopen zomer met de Peugeot 508SW 1.6Hdi met 2 tronic en een Caravalair 460 op vakantie geweest naar Frankrijk. De trekkracht en de automaat werken erg plezierig, ook heuvelop geen enkel probleem. Wel op de heenweg te makkelijk gedacht over de belading (mijn vorige auto was een S40 2.4 en die was zeer vergevingsgezind). De combinatie was niet zo stabiel als gehoopt. Boven de 110Km lukte niet. Op de terugweg wat beter opgelet (meer gewicht in de auto en de kogeldruk wat lager) en toen een beduidend betere ervaring. Gebruik van ongeveer 1 op 11 (leeg 1 op 20). Ik trek rustig op, maar houd een hoge snelheid aan (waar dat mag/kan). Op de terugweg 1100km op één dag gereden (wel met 2 chauffeurs): de auto/combinatie rijdt bijzonder comfortabel, dit was goed te doen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP met een Fendt

De ervaring van Polling met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Fendt Saphir 470 TF van 1390 kg geplaatst op 08-07-2012:

Fendt saphir 470 TFB (2002) en peugeot 508 Berline 1.6 THP 156 pk.

Zeer goede rij-ervaringen opgedaan deze maand in de Franse Alpen (Rhone-Alpen bij Alpe d'Huez).

Van Nederland naar Grenoble uitsluitend in de 5e versnelling gereden.
Beschrijving met "als eerste boven" klopt inderdaad, vrachtwagens en andere caravaners zo voorbij (dan niet schrikken van een verbruik van 1:4 of 1:5)!

Acceleratie als bovengenoemd zeer goed. Waren gewend aan een peugeot 406 2.0 HDI turbodiesel (2001).
De 508 heeft duidelijk een stabielere wegligging. Brandstofverbruik gemiddeld was 1:9 tov 1:10 met de oude diesel valt zeker niet tegen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP met een Adria

De ervaring van Prins met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Adria Adiva 432 van 1255 kg geplaatst op 21-06-2012:

Adria 432PXB van 1300 kg. Peugeot 508 Berline 16THP rondreis Italië van ca. 5700 km. Trekkracht enorm, zowel in de bergen als bij acceleratie. Versnelling 5 nog wel bruikbaar, maar 6 niet. Vering voelt wel stugger dan bv Peugeot 407 station 2.0 aut., bovendien ook iets meer gevoelig bij zijwind (gewichtkwestie). Zit- en bagageruimte uitstekend. Brandstofverbruik iets zuiniger dan 407, gemiddeld verbruik rond de 1:8/9 met caravan. Helling op soms 1:4 in 3e versnelling!
Ervaring met rijden caravan ruim 20 jaar, met diverse auto's en caravans. Peugeot 508 bevalt uitstekend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP met een Knaus

De ervaring van Siem Verkade met Knaus Südwind met een Peugeot 508 SW 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Knaus Sport 500 UF van 1473 kg geplaatst op 31-05-2012:

Met nog geen 1000 km op de teller (auto was net de week er voor afgeleverd) vertrokken we in juni 2011 naar Wallis in Zuid Zwitserland (Saasdal). Onderweg via de autotrein (Kandersteg Goppenstein) op 1500 m'. hoogte naar het Rhonedal en het laatste stuk naar de camping ook weer naar ruim 1500 m'. hoogte. Met vorige auto (Paugeot 607 met 2.2 diesel) diverse malen deze route gereden, maar deze Peugeot met 1.6 benzine motor doet het nog gemakkelijker. Moest ik met de P607 sommige steile stukken in z'n 1e versnelling, met deze P508 gewoon doorschakelen op die stukken naar 2e.
Max snelheid tot 120 km/h op autobaan, maar hangt af van belading (wij reden nog met 2 fietsen achterop op fietsdrager). Bij normaal gebruik op autobaan en max in 5e geschakeld is brandstof verbruik redelijk maar met extra klimmetjes en hogere snelheid hoog verbruik. Vanuit NL (omgeving Rotterdam) reed ik door de Ardennen in stevig tempo tot tanken in Luxemburg ongeveer 1 op 6. Verderop is 1 op 8 tot 1 op 9 goed haalbaar, maar let op je rijstijl.
Peugeot blijft soepel rijden en stabiliteit is prima. Voor dat laatste wegen we elke nieuwe rit het gewicht + oog hebben voor verdeling belading en dan zijn fietsen achterop op caravan lastig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 Berline 1.6 THP met een Burstner

De ervaring van Teekens met een Peugeot 508 Berline 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Burstner Belcanto 460 TL van 1400 kg geplaatst op 30-01-2012:

Naar Spanje geweest 2011,snelheid ca 95 km cruse control aan.max .100 aangehouden.soms in versnelling 6, gewicht caravan ca 1450 kogeldruk max.80 gezet .gewicht auto max.belading kofferruimte oa voortent met metalen frame ed snel al 65 kg,doel auto zwaar,caravan licht 2 volwassen 2 kinderen 15 jaar.combinatie beviel prima nadeel trekhaak ligt laag,bij verkeers drempel oppassen snel over de grond,verbruik ca 1 op 9-10-zonder 1-14,geen slingeringen gehad,gereden met frixi koppeling alko aan.Ga 2012 weer naar Spanje,opmerking weg van Spanje naar Milau soms in versnelling 3.succes.(ps ervaring rijden met caravans 10 jaar)

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Hobby

De ervaring van M. met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Hobby Excellent 500 KMFe van 1374 kg geplaatst op 22-08-2011:

Ik ben onlangs met deze combinatie naar Italië gereden. De auto was flink beladen, 2 volwassenen, 2 kinderen en een rubberboot met 55kg zware motor (motor in auto). Ik ben zeer tevreden over het geheel. op vlakke en licht stijgende wegen rijdt de auto soepel in z'n 6, de tip-tronic schakelt logisch en op tijd terug naar 5 of 4 wanneer dit nodig is. Probleemloos door de Fernpaß en andere steilere wegen. verbruik bij 95-100 km p/u 1 op 11, solo 1 op 19. dus 700km op één tank met caravan! De combinatie voelt zeer stabiel en voorspelbaar aan. De trekhaak hangt wel vrij laag, hierdoor raakt de beugel bij het neuswiel soms de Nederlandse verkeersdrempels.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP met een Dethleffs

De ervaring van Piet ter Beek met een Peugeot 508 SW 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Dethleffs Summer Edition 430 V van 1262 kg geplaatst op 29-06-2011:

Van 18 april tot 21 juni door Frankrijk getrokken met de 508SW en een Dethleffs SU 2004 waarvan ik het gewicht schat, incl. mover, airco en bagage, op zo´n 1150 kg. De kortste route van de Peugeot navigator leidde mij over soms letterlijk onbegaanbare wegen, over prachtige landwegen en door smalle straten in stadskernen, de optie snelste route werkte zonder meer goed, maar was niet altijd het snelst, waar ik de weg kende wist ik soms een snellere weg. De 508 rijdt uitstekend en trekt goed, maar in tegenstelling tot wat hij verbruikt zonder caravan slokt hij flink, 1 op 8 wanneer ik doorreed, wanneer ik niet harder reed dan 88 1 op 9,2. Met de tegenwoordige benzineprijzen komt het erop neer dat elke 500 km de caravan verplaatsen zo rond de € 100 kost, let wel, enkel en alleen aan benzine! Als je een en ander doorrekent dan wordt caravannen wel een erg kostbare aangelegenheid, ook buiten het hoogseizoen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van Ralf met een Peugeot 508 SW 1.6 THP (156 pk/115, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1300 kg geplaatst op 27-06-2011:

Meivakantie met de nagelnieuwe (1000 km op teller) 508 SW 1.6 THP naar Luxemburg geweest. Hobby 495 UL op de haak en op weg. Kort gezegd een verademing om mee te rijden. Heb het rustig aangedaan omdat de auto net 1 week oud was. Echter als je de Baraque de fraiture neemt..... als een lier naar boven zonder problemen. Terugweg door de ardennen (binnenwegen) gereden. Soms vergeet je dat er iets op de haak zit!! Rijdt SUPER. Niet voor niet trekauto van het jaar als je het mij vraagt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Delta

De ervaring van Edwin met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Delta Aero 3200 van 900 kg geplaatst op 09-06-2011:

Net 4 dagen Luxemburg achter de rug, gereden door de Ardennen. 508 trekt makkelijk weg, heeft veel over in de heuvels. Automaat doet voor 95% het werk, schakelt zelf terug/op rond de 2k toeren. Inhalen van caravans gaat makkelijk, trekt gestaag door naar de 110KM. Comfortabel zonder al te veel motorgeluid.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Delta

De ervaring van Edwin met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: januari 2011 - 2015) en een Delta Euroliner 3200 DD van 900 kg geplaatst op 07-05-2011:

Wij zijn sinds 1 maand in bezit van de 508 en de caravan. 508 trekt moeiteloos de caravan en rijdt makkelijk weg. Kogeldruk net onder de 75 kg gehouden. Volgende maand naar Luxemburg en over 2 maanden 1.600 km naar Italie lijken me geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Peugeot 508.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] met een Avondale

De ervaring van Jonny utah met een Peugeot 508 SW 1.6 HDi [2Tronic] (112 pk/82 Kw, bouwperiode: 2011-2015) en een Avondale Dart 556-6 van 1245 kg geplaatst op 07-05-2011:

For a small engine the 508 does the job well. Average 55mpg without the van, high 20s with it. The auto gearbox isn't great but it's better when towing as you can use the paddles to downshift when you want . Have not towed with anything else so can't make a comparison, but I tow infrequently and am happy to plod along with the van and reap the mpg benefits when not towing. Being an estate it does sag so am fitting rubber spring aids. Also had car remapped to 135bhp + added torque .... looking forward to seeing how it tows with the added grunt.


Peugeot 508 Berline 2.0 HDi met een Lunar

De ervaring van Snowy met een Peugeot 508 Berline 2.0 HDi (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2011-2014) en een Lunar Zenith 6 van 1260 kg geplaatst op 07-05-2011:

I have the 140bhp which is not listed, tows the van without effort , average around 30mpg dependant on weather / road conditions. Excellent car.


Peugeot 508 Berline 2.0 HDi met een Elddis

De ervaring van MacGrumpy met een Peugeot 508 Berline 2.0 HDi (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2011-2011) en een Elddis Xplore 540 van 1400 kg geplaatst op 07-05-2011:

We have had this car for just one year. Bought second hand at three years old it has just taken us to the Vendee and back on our annual holiday towing a 1400kg caravan. Without the van the car is very economical, for such a large vehicle, averaging around 60mpg on a motorway run at 70mph. However this drops considerably when towing the van and we are lucky to get 25mpg, shown on the computer which I think is inaccurate. The problem appears to be that the car is so high geared that at 60mph the engine is below it's optimal rev band when in top gear. I have tried dropping to fifth but it seems not to make much difference. Apart from this it is a nice car to drive and comfortable for passengers front and rear.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker