De ervaring van Pim met een Saab 9-5 Estate 2.3 T Aero (250 pk/184, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Eriba Touring Troll 550 GT van 1140 kg geplaatst op 05-08-2017:
Heel fijne combinatie. Wel nivomats (automatische hoogteregeling) gemonteerd vanwege doorhangen achterkant auto; de 9-5 is lang en hangt snel door. Zeker omdat de auto eigenlijk oud is en in de meeste gevallen de veren oud en versleten zijn. Het merk bestaat niet meer. Dus waarom een review? Omdat het vermogen en koppel van deze auto geweldig zijn. Na simpele tuning 270pk/400Nm. De caravan is smal en laag maar is niet echt licht. Het maakt dat de combinatie 1 op 9 tot 1 op 10 kan rijden. Klimmen is een genot met zo veel koppel, meestal 4e versnelling. Kortom, fijne trekauto met geweldige stoelen , maar standaard matig veren, en prettig smalle caravan.
De ervaring van D. van Geel met een Saab 9-5 Estate 2.3 t aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Fendt Saphir 450 Q van 1150 kg geplaatst op 11-07-2014:
Afgelopen maand Juni met de Saab/Fendt combinatie 3500 km gereden door Duitsland,Oostenrijk, Slovenie, Kroatie en Oostenrijk.
> Geen centje pijn. Saab sleurt onze Fendt caravan moeiteloos over de bergen. Wel in de bergen handmatig geschakeld ondanks automaat. Heerlijk als je power genoeg overhebt om iedereen in te halen. Wel natuurlijk een hoger verbruik van 1:7 terwijl normaal 1:10, maar daar moet je niet over zeuren want je hebt tenslotte vakantie. Dus wil je niet met het zweet in je handen zitten als je een berg omhoog moet: zorg dan voor een auto met ruimte trekkracht!
De ervaring van Paul t'Sas met een Saab 9-5 2.3 T Aero aut. (250 pk/184, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Eriba Nova GL/SL 465 van 1350 kg geplaatst op 25-10-2012:
Uitstekende combinatie; fenomenale trekkracht en wegligging
Nooit problemen. Brandstofverbruik, gemiddeld, zonder caravan
1 op 10/11, met caravan 1 op 7
De ervaring van Johan Enkhorst met een Saab 9-5 Estate 2.3 T Aero aut. (250 pk/184, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Wilk S4-450 van 1300 kg geplaatst op 20-03-2011:
Een aangepaste berekening voor een 9-5 Estate 2.3 SE Turbo Aero AUT4 (230pk/330nm van mei 2000) en een Wilk 450DQ (september 2002).
Deze combinatie ligt zeer stabiel op de weg, mede vanwege het alko-onderstel met stabilisator en forse wielen (205/65-15) onder de caravan. De Saab heeft wel wat last van negatieve camber, ondanks belading binnen de maximale grenzen. Kan natuurlijk ook aan de leeftijd en kilometertal (bijna 300.000 km) van de SAAB liggen. Volgens mij zijn schokdempers en vering nog nooit vervangen en binnenkort laat ik er daarom achter een set Nivomats o.i.d. onder zetten en voor de standaard Aero sets op zetten. Trekkracht is werkelijk fenomenaal, zowel vanuit stilstand als versnellen bergopwaarts. Wel rijd ik met de caravan in de sportstand van de automaat, zodat de bak hogere toerentallen aanhoudt. En met beleid de rechtervoet gebruiken, want wielspin heeft deze snelle SAAB van nature al bij vol vermogen. Het rijden is een file is goed te doen met een automaat.
Het verbruik ligt wel een stuk hoger met ongeveer 1 op 7 tegen een normaal verbruik van 1 op 9,5. Dit is gemeten met ritten door Duitsland (West-Oost) en Frankrijk.
Wat mij betreft een gouden combinatie, waarmee de komende zomer Zuid-Noorwegen en Zweden wordt verkend.
De ervaring van T. Wagener met een Saab 9-5 Estate 2.3 t (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Altea 390 PS van 1113 kg geplaatst op 01-07-2010:
Ik heb een Saab 9-5 2.3t aut. estate uit 2002 met daar achter een Sprite Super 450 CF van 1300 kg en elke keer wanneer ik op vakantie ga is het weer feest met deze combinatie. De auto presteert fantasties! Klimmen zoals bij luik zijn geen probleem, maar dan heb ik de automaat wel in de sport stand staan. snelheden van 130 km/u op de Franse tolwegen zijn geen probleem. Ik rij over het algemeen zo'n 100km/u op de cruisecontrol met deze combinatie, want dan rijd hij het lekkerst. En de auto heeft geen probleem om deze snelheid vast te houden. Het verbruik is overigens wel aan de hoge kant: 1 op 5 a 6.
Als tip voor Floris Fledderus: laat de Turbo van de auto eens reinigen. Groeten Tom, een gelukkige Saab rijder!!
De ervaring van F.J.H.Fledderus met een Saab 9-5 Estate 2.3 t (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Eriba Nova GL 490 van 1350 kg geplaatst op 28-04-2009:
Tja, ervaring. Genoeg zou ik zeggen, maar ben het absoluut oneens met de conclusie.
Heb een Saab 9-5 2.3 estate uit 1999. (170 pk), en een Eriba nova 490.
Iedere jaar is het weer raak, op de duitse auto bahn begint het gedonder al, vals plat gaat redelijk, maar als het echt serieus wordt, geeft ie niet thuis, en dan wordt het "kruipen naar boven", ik kom er wel daar niet van, maar ik had betere prestatie's verwacht.
Nog zoiets, heb vorig jaar 1,5 uur in file gestaan voor de Gothardt tunnel. Stil staan optrekken, stil staan optrekken. PAP, de auto stinkt, ja natuurlijk stinkt ie, als je met slippende koppeling keer op keer vanuit stilstand moet wegrijden.
Het is een "turbo"auto, wat inhoudt dat er bij lage toerentallen niets gebeurt.
Vandaar dat ik het advies ook niet snap, "prima trekauto" DUS HELEMAAL NIET.
Let wel, ik ben vreselijk gek met mijn SAAB, wat mij betreft nooit een andere auto, super rijders auto, je rijdt voor je plezier, maar een caravantrekker ? NEE.
Graag reactie's, mischien ligt het ergens aan, klopt het advies wel, maar is er iets mis met de auto.
Groet, Floris Fledderus.
De ervaring van j.t.groosmuller met een Saab 9-5 2.0 t (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Avento Gran Turismo 500 van 1525 kg geplaatst op 28-01-2009:
3 jaar ervaring; deel Uw mening; met lpg wordt motor erg warm en vermindert trekkracht, met benzine probleemloos (1:7,5) en solo 1:9,5.
De ervaring van J.H. Fledderus met een Saab 9-5 Sport Estate 2.3 t (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2005 - oktober 2010) en een Eriba Nova GL 490 van 1350 kg geplaatst op 22-07-2008:
De Saab die ik heb staat niet in de lijst.
9-5 2.3 T estate. 177 pk. B jr. 1999.
Bij aanschaf van de auto vantevoren deze site geraadpleegd, met oordeel, goede caravan trekker.
Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Deze auto heeft een turbo, en heeft onderin weinig vermogen, ergo, komt op hellingen moeilijk van de plaats. ( lukt alleen goed met slippende koppeling, maar dat ruik je op den duur goed, en is natuurlijk niet de bedoeling met natuurlijk kans op verbranding.)
Ik overweeg nu een 9-5 3.0 V6 ltr diesel te kopen, in de hoop dat die de taak wat makkelijker aankan, omdat die, (naar ik hoop) wat meer kracht onderin heeft)
Graag verneem ik uw reaktie.
Met vriendelijke groet, J.H. Fledderus
De ervaring van P.C.M. Koenders met een Saab 9-5 Sport Sedan 1.9 TiD aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2005 - juli 2010) en een TEC Weltbummler 585 TKM van 1500 kg geplaatst op 05-01-2008:
We hebben er nog geen grote afstanden mee gereden. De ervaring die we ermee hebben is dat de Saab 9.5 diesel 150pk, automaat, geen enkel probleem heeft. CC op 90 km loopt hij rustig en even inhalen met 110km doet hij met gemak. De TEC 580 HTM ligt rustig achter de auto. Het aanpassen en de stabiliteit v.z.v. zuignappen en banden van de spiegels naar meer dan 250 cm breedte is minder. Tevens de opzetspiegels komen door de lengte meer naar achteren te staan waardoor de passagier in het beeld zit. Misschien weer eens kijken naar spatbordspiegels die ook voor de SAAB beschikbaar blijken te zijn.
De ervaring van J. Aalders met een Saab 9-5 3.0 TiD (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 04-07-2007:
Onze ervaringen met de 3.0TiD 95 zijn prima. Wij rijden pas vanaf 90km/u in de vijfde versnelling. Rond de 80km/u in de vijfde versnellling is de prestatie van de moter echt veel minder. Bij 90km/u rijdt de combinatie goed en ook heel goed op de cruisecontrol, bij 80km/u gaat dat niet lekker. De cruisecontrol schakelt automatisch af als de motor overbelast raakt, dus als je dat zelf niet in de gaten hebt dan krijg je een seintje.
De ervaring van Frank Melching met een Saab 9-5 2.3 t aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1470 kg geplaatst op 01-11-2006:
Door jullie berekening van de saab 95 heb ik deze caravan aangeschaft. Het is een prima combinatie, zeker in de bergen. De gothardtunnel, met stoplichten was geen probleem. Tot 100 km/u blijft de caravan er netjes achter rijden en voel je niks, het brandstof gebruik is dan wel aanzienlijk hoger, zeker in de bergen als de turbo zijn werk doet. De automaat gaat ook goed maar je moet hem wel regelmatig helpen door handmatig een versnelling te kiezen, zeker in de bergen. De sportstand is zeker een goede optie. Bij veel wind wel rustig moeten rijden i.v.m. slingeren.
kortom, een prima reis gehad en er gaan er nog vele volgen.
Gr. Frank
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Saab 9-5.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Raymond Keller met een Saab 9-5 Estate 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Caravan van 1450 kg geplaatst op 01-11-2006:
We have this combination and have just towed for the first time, no problems with power but stability is poor. Not sure why as it was loaded correctly but couldn't get above 50 without a wobble, have discovered that car has sport springs, could this be the problem? Any ideas?
De ervaring van AJ met een Saab 9-5 2.0 TiD aut. (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2010-2011) en een Avondale Argente 550-4S van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
Just like baby bear's porridge , perfect. Use extender mirrors however as it it tempting not to buy essential for this set up. A bit of a dip with a plug in tow ball but it doesn't seem to trouble the handling. One can nearllu forget it is there.
De ervaring van Sniper met een Saab 9-5 2.3 t (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Coachman Amara 535/4 van 1480 kg geplaatst op 01-11-2006:
My Saab 2001 9-5 2.3t estate and Coachman Wanderer 18/4 (based on the Amara 535/4) is a big outfit! It is often closer to the 90% than the 85% recommended weight ratio, and getting the ball weight down to the max 75kg is near impossible with two (lightweight!) gas bottles and other bits in the front stowage box. I have burnt out her clutch on one occasion doing a stupid reverse manouver into a small space, uphill! However, the outfit is very stable, little sway even when passing or being passed by HGV's. What I do find a little frustrating is the mpg when towing - down to 20 or less, and the lack of 5th gear power on inclines. Yes, the Saab is knocking on a bit and, yes, it's done over 175,000 miles so what can I expect? It is a beautiful car and I treat it abysmally! It rewards me with incredible reliability and, even now, drop a cog and feel that turbo kick in - when solo. Even towing, the lower gears cope very adequately. I am searching for a replacement car - Saab will not last forever - but I will shed many tears when she has to go!
De ervaring van simon met een Saab 9-5 Estate 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Swift Challenger 490 van 1225 kg geplaatst op 01-11-2006:
Just returned from a week in the lakes and returned 36mpg at a steady 56 mph for 130 miles, plenty of power, loaded correctly well suited and plenty of power in reserve.towing pleasure with confidence
De ervaring van simon met een Saab 9-5 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Swift Challenger 490 van 1150 kg geplaatst op 01-11-2006:
I was a little concerned in the first instance after i purchased my swift challenger 490 se of circa 1993 5 berth loaded to the max of 1250kg with an over all lenght of close too 24 ft shipping length, two adults and toys for a three year old, awning etc this outfit has impecable towing ability, the engine has more than enough power to cope with all eventualities and on a nice run from warrington to the dorset coast returned 35 mpg. careful loading of the van will help with stability and i chose to place the vans spare wheel inside over the axle to lower the hitch weight. excellent
De ervaring van C.Dones met een Saab 9-5 2.0 TiD (160 pk/118 Kw, bouwperiode: 2010-2011) en een Dethleffs Camper DL 540 van 1500 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have to say that as the holiday came closer the more worried I got. I bought the saab without much consideration for the caravan. I was very pleasantly surprised. It towed a lot better than my previous 2 Volvo V70 D5's. A lot. Highly reccomended and the fuel consumption hardly changed from solo. Honestly 44.6 average on a 345mile tow.
De ervaring van D North met een Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Polar 620 van 1680 kg geplaatst op 01-11-2006:
My second 9-5 is working very good as a towcar for my Polar 620. Driving trough most of southern Sweden, I could use 5th gear in most cases. Also reduced fuelconsumption by 35% compared to my previous 9-5 2,0T (220 bhp) gasoline engine without loosing any performance. The diesel is very powerfull. The 9-5 are also very stabile with my boggie Polar 620 behind and I have not experienced any incapacity with the rear suspension. It may have something to do with the fact that we only have our baby-prams in the back. Rest is safely placed in the caravan.
De ervaring van Jeff Powell met een Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Lunar Lexon SB van 1410 kg geplaatst op 01-11-2006:
I've towed with this outfit for the last 2 years without problem. Trips have included to North Yorkshire, East Anglia and France. Care is needed in loading the caravan as the tow ball load limit of the car is low at 75kg.
De ervaring van Sian Jones met een Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Elddis Xplore 544 van 1301 kg geplaatst op 01-11-2006:
Just towed a caravan for first time with our newly acquired Saab. While it handled well on the whole, we are concerned about the rear suspension - the car seemed very low on the back axle compared with our previous Mondeo. Does anyone else have experience / advice on this?
De ervaring van P Whetstone met een Saab 9-5 Estate 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Sterling Eccles SE Topaz van 1370 kg geplaatst op 01-11-2006:
No problem with this combination provided that nose weight is correct. Very good performance and great engine flexibility. Average 29 to 33 mpg when towing with car and van fully laden.
De ervaring van G.Young met een Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Coachman Pastiche 535/4 van 1550 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed this caravan to Costa Brava and back without putting a foot wrong. Handled all inclines on and off motorway very effectively, though often changing down to fourth gear. Would be better still if 6 gears. Handled short steep hills well, eg. coming up out of some sites.
De ervaring van Rod Clark met een Saab 9-5 Sport Sedan 2.3 Turbo Aero (260 pk/191 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Swift Challenger 540 van 1440 kg geplaatst op 01-11-2006:
We have recently started caravaning and tow with a 2007 Saab 95 AERO sedan 260BHP towing a Swift Challenger 540 We added ATC to the specification. The combination is very stable, even in high winds and we are pleased with this configuration. The Saab has the power to accelerate well and top gear is usable in most conditions. averaging @ 25MPG
De ervaring van BECKY met een Saab 9-5 2.3 t (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Caravan van 850 kg geplaatst op 01-11-2006:
I TOW WITH A SAAB 9-5 1997 AND IT PULLS MY ELDDIS WISP 1991 AND THEY WORK OUT AT 54% I DONT NO THAT IT IS ON THE BACK , BUT THE SAAB DOES HAVE TOWING LIMIT OF 1800KG , IM VERY PLEASED WITH THE OUTFIT AND WILL IN THE FUTURE PROGRESS TO A BIGGER CARAVAN. THANKYOU FOR READING MY REVIEW
De ervaring van Graham lane met een Saab 9-5 Estate 2.3 T (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Avondale Dart 556-6 van 1245 kg geplaatst op 01-11-2006:
great tow car ,good fun up hills but heavey on fuel !!!!
Fuel as low as 16 mpg ( headwind and roof box ) upto 23 mpg
De ervaring van Dagfinn met een Saab 9-5 Estate 2.3 T (220 pk/162 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Polar 620 van 1630 kg geplaatst op 01-11-2006:
Exellent combination. I've been towing aprox. 3000 km last summer mostly on swedish roads (moderate steep hills) and it was very powerfull yet moderate fuelconsumption (13,0 liter/100 km). For a relative big caravan the Saab had absoloute no trouble towing the Polar 620 what has to be the most perfect caravan ever made! Greetings from Norway and Oslo
De ervaring van graham annerson met een Saab 9-5 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Sprite Quattro FB van 1518 kg geplaatst op 01-11-2006:
i have towed with this car now for over 3000 miles over all different types of road from country to motorway last being in the region of 1200 miles from northeast scotland down to hurley berks. with no problems and returning a very respectable 30-35mpg and there was no lack of power for overtaking when needed.
De ervaring van Jake Drummond met een Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sterling Europa 460 van 1314 kg geplaatst op 01-11-2006:
Superb performance with the extra 25bhp from the Hirsch upgrade (Saab Approved and fitted), and tows our Sterling Europa 460 with ease. With fuel consumption when towing of around 28mpg on average this may seem a bit thirsty, but we seldom feel we're holding up traffic, and getting away from the lights leaves most cars standing, so perhaps a lighter right foot would give better results! On its own the 9.5 seldom drops below 43mpg, and can easily show 50 plus mpg at motorway speeds.
Handling is good with the caravan on, uphill starts on even the steepest hills have not been a problem, with the usual provisio that you need to feather the throttle a wee bit to save tyre screech.
Braking is as per usual with an Automatic, and is excellent though pad wera can be heavy if you don't use the manual change down to help, or lift off a bit earlier and let the outfit slow itself initially.
Comfort is unaltered with a caravan in tow, rear vision is good with the Raydot mirrors we use, and rearward manouvering is as good as any other car we've had, even with the extra rear pillars on the estate version.
In standard form with 150bhp on tap the 9.5 will be a good towcar; with the Hirsch upgarde it's a great towcar, and the best Saab we've towed with.
De ervaring van John Clark met een Saab 9-5 Sport Estate 2.3 t aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sterling Elite Explorer van 1732 kg geplaatst op 01-11-2006:
Have towed with this combination for a year now and travel all over UK and Europe,(4,500ml last trip) and have had no problems.It pulls well, no problems on Motorway Inclines/Hills leaves many units well behind,even in the Pyreneese. Being sensible will return 30+mpg.I use BP Gaslite bottles to keep nose weight down and they are a big help. Being Twin Axle it is a very stable unit. Will probably keep the pairing for a further year.
De ervaring van N Tomlinson met een Saab 9-5 Estate 2.2 TiD (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Coachman Amara 530/4 van 1530 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have found this combination superb.
Excelent handling on motorways.
Manages hills inclines with ease.
A great combo makes towing a real pleasure.
De ervaring van Mike met een Saab 9-5 2.0 t aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Coachman Pastiche 530/4 van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
I've been using the wrong weights! see http://www.cuddles.abelgratis.net/coachman.htm#pastiche01 to be able to identify your year of manufacture and weights
(Webmaster: yes you did, because you overlooked this text: "All caravans in the database are of modelyear 2005/2007. In case your model is not listed select one and fill in the weight, dimensions and windflow character by yourself on the next page."
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.