De ervaring van Michel met een Seat Alhambra 2.0 TDI aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2015 - 2020) en een Burstner Averso Plus 510 TK van 1500 kg geplaatst op 13-08-2019:
Zeer goed ervaringen met de combinatie Burstner Averso plus van 1800kg in combinatie met de Seat Alhambra 2.0 tdi 184 PK, DSG 7 speed en 4DRIVE.
In juli 2019 over de Gotthard Pass gereden met volle belading, 100KG dakkoffer en 5 personen. geschat treingewicht ruim 4.000 kg. Gotthard pass is goed te doen, wel rekening houden met werkzaamheden. Optrekken met deze combinatie is werkelijk een genot, hiervoor hebben wij een Seat Alhambra 1.4 TSI handbak gehad. dat was in de bergen niet te doen met deze caravan, warmlopen van het koelsysteem en hoge toeren rijden.
Het verbruik lag gemiddeld op 1:8/9 bij een snelheid van rond de 100km/h
De ervaring van Marcel Verboven met een Seat Alhambra 1.4 TSI (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2015 - 2020) en een Caravan (bij passend) van 1600 kg geplaatst op 12-08-2019:
Na enkele jaren een Seat Alhambra Tdi te hebben gereden zijn wij dit jaar met een Seat Alhambra 1.4Tsi op pad geweest. In eerste instantie bestond het vermoeden dat het weleens wat tegen kon gaan vallen. Maar de auto heeft het tegendeel bewezen. De route naar Millau bevatte genoeg uitdagingen om deze auto te testen. De auto kan goed mee in het verkeer, waarbij toch menigmaal de 6e versnelling kon worden gebruikt. Bij steile klimmetjes even terugschakelen naar de 3e versnelling. De auto heeft voldoende vermogen om goed mee te komen in het vekeer. Het verbruik lag niet veel lager dan bij de Tdi. Al met al een fijne combinatie om mee te rijden.
De ervaring van B.dircksens met een Seat Alhambra 1.4 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2011 - mei 2015) en een Fendt Opal 495 SFB van 1510 kg geplaatst op 25-09-2016:
Na vele reizen ben ik uiterst tevreden erg prettig rijplezier.
De ervaring van Marcel met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2010 - mei 2015) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1600 kg geplaatst op 23-08-2015:
Fijne trekauto. Een maximale snelheid aangehouden van ca. 100 km/h wat ik met deze combinatie acceptabel vind. Hellingen van 6-7% zijn met deze caravan geen probleem en de combinatie komt dan ook moeiteloos boven. Stabiliteit is goed. Een echte aanrader. Het verbruik viel mij alles mee 1 op 9 gemiddeld!
De ervaring van Michael met een Seat Alhambra 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2010 - mei 2015) en een Wilk Sento 560 UE van 1660 kg geplaatst op 13-08-2015:
Volgepakt rijden wij ieder jaar naar Italie (Gardameer) met caravan en zeilboot (Laser) op het dak. 4 tot 6 personen aan boord dus een trein gewicht van rond de 4 ton haal ik wel. De Alhambra heeft nu 160.000 km gelopen (waarvan ca.20.000 met caravan) en full options met chiptuning door ABT en een af fabriek inklapbare trekhaak en sportonderstel (2 cm lager). Ik rij voornamelijk op de cruisecontrol maar schakel met de hand (flippers van DSG bak). De snelheid die ik aanhoud is meestal 105 a 107 km/u (op GPS 102). Je kan dan vlot vrachtauto's inhalen en ook nog wat versnellen naar bv. 115 km/u. Ik rijdt meestal in z'n 5-de versnelling met ca. 2400 tpm. Dit rijdt lekkerder dan net geen 2000 tpm in 6. In de echte bergen geef ik gas met het voetje om gevoel te houden. Verbruik is rond de 10 liter/100 km. Wind mee of tegen scheelt ca. 0,5 l/100km. Solo is het gem. verbruik 6,6 l/100km. De combinatie is best stabiel maar heeft daarvoor wel zijn maximale kogeldruk nodig. Doordat ik achterop de caravan ook nog 40 kg fietsen heb is het slingermoment wat ongunstig en moet je het geheel dus met beleid beladen. Met de af-fabriek trekhaak is ook de elektronica van de auto aangepast en grijpt deze actief in met remingrepen als de combinatie echt begint te slingeren (twee keer mee gemaakt door zeer sterke spoorvorming in het wegdek). Ook de caravanverlichting wordt door de auto elektronica gecontroleerd en bij het achteruitrijden weet de auto dat er een caravan achter hangt en schakelt de achterste parkeersensors uit. De 1-e versnelling is lekker kort, fijn bij het wegrijden en goed voor de koppeling. Als het echt langdurig en pittig bergop gaat (bv. de Brenner) dan kunnen de temperaturen van water (>125 graden) en olie (>140 graden) flink oplopen. Even wat gas terugnemen, netjes toeren draaien en met 80 km in z'n 3 kom je overal boven.
De ervaring van Dircksens met een Seat Alhambra 1.4 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2011 - mei 2015) en een Fendt Opal 495 SFB van 1540 kg geplaatst op 04-05-2015:
Rij ruim drie jaar vele kilometers met deze combinatie, perfect en zonder problemen.
De ervaring van Terence met een Seat Alhambra 1.8 20v T (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Burstner Flipper 480 TK van 1340 kg geplaatst op 02-06-2014:
Alhambra 1.8 20vT (220.000KM) Caravalair Antaris 950KG en Burstner Flipper 480TK (1350KG). Super fijne combinatie ruim voldoende trekkracht en erg stabiel met beide caravans gereden. Ook bij luik geen problemen ondanks redelijke KM stand. Dit jaar met een jongere alhambra (zelfde motor) en de burstner op pad
De ervaring van Martijn met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een LMC Musica 490 E van 1250 kg geplaatst op 27-08-2013:
Rijdt zonder caravan prima. Verbruik ca. 1:16
Met Caravan ca 1:10. Trekt goed op vlakke weg. Caravan ligt stabiel achter de auto. Bij hellingen gaat de motor geregeld in noodloop en wordt de turbo uitgeschakeld. Schijnt vaker voor te komen. Is wel vervelend als je net een vrachtwagen aan het inhalen bent.
De ervaring van Marcel met een Seat Alhambra 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1550 kg geplaatst op 16-08-2013:
Dit jaar via de Brenner naar Italie en via Vilach weer terug naar Nederland. Ondanks het matige advies voldoet deze combinatie goed. Op steilere hellingen wel op het juiste moment de goede versnelling kiezen en snelheid aanpassen. Fijne auto, zeker voor die twee keer per jaar om door de bergen te rijden.
De ervaring van Jeroen met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Chateau Calista 450 Chalet van 1260 kg geplaatst op 21-05-2013:
Voldoende motervermogen. De helling bij Luik en diverse hellingen ( 6%) op de autoroute A 75 in Frankrijk zijn geen probleem. Brandstofverbruik ligt tussen 1 : 8 en 1 : 9,5. Zeer prettige combinatie.
De ervaring van Arie Overbeeke met een Seat Alhambra 2.0 TDI aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: oktober 2010 - mei 2015) en een Kip Grey Line 53 TEB Special van 1570 kg geplaatst op 10-04-2013:
Vorig jaar alleen maar in Nederland met de caravan gereden, ik was niet echt onder de indruk van de horizontale en verticale stabiliteit van de nieuwe Alhambra.
Bij de vorige twee Alhambra's merkte je bijna niet dat er een stevige caravan achter hing. Bij deze nieuwe Alhambra vermogen meer dan genoeg, maar boven de 90 km/uur is de stabiliteit volledig weg. Het wordt nog veel erger bij zijwind op bruggen, dan moet de snelheid er echt uit en is het hinderlijk voor het overige verkeer.
Wie heeft er gelijke ervaringen of een suggestie hoe dit kan worden verbeterd.
De ervaring van Patrick Schreur met een Seat Alhambra 2.0 aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een HomeCar Racer 48 KMU van 1245 kg geplaatst op 10-08-2012:
Afgelopen vakantie voor het eerst met deze combinatie op weg geweest. De helling bij Luik was peanuts, daar waren wij als een van de snellere boven. Op de route Soleil was het mogelijk de teller veelal op de 100 te houden. Verder is het wegrijden op een helling een verademing omdat de automaat meer dan voldoende kracht heeft om weg te rijden, en je hoeft niet de handrem te gebruiken. Een behoorlijk steile helling van een camping af was eveneens geen probleem. Wel is het zaak om de auto niet zelf te laten schakelen, dus handmatig middels de tiptronic (Dit kan zelfs met de Cruise control nog steeds ingeschakeld). Steile hellingen heb ik veelal in de 1 of 2 gereden. In de 1e versnelling is de auto echt sterk. Auto maakt in een een lagere versnelling wel veel motorgeluid, maar niet dermate dat het mij ging irriteren gelukkig. Kortom een perfecte combinatie om mee op vakantie te gaan.
De ervaring van Galis met een Seat Alhambra 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een LMC Dominant 520 HTD van 1500 kg geplaatst op 03-11-2011:
Wij rijden nu al 2 jaar met deze combinatie en het bevalt ons uitstekend.
Het gemiddeld verbruik is 1 op 9 en de snelheden die daarbij horen zijn 90-100 km/h
groet,
Luc
De ervaring van Paul met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Fendt Saphir 540 TG van 1620 kg geplaatst op 29-10-2011:
Vorig jaar met de 2.0 L gereden en dit jaar met de 2.0 TDI. Wat een groot verschil in trekkracht!!! Heerlijk die turbo. Moeiteloos 100 km/u op de cruise-control zelfs op hellingen op snelwegen. Verbruik 1:8 zelfs met tegenwind. Moeiteloos ook op bergwegen. Nee voor mij is het koppel van 310 Nm en vermogen 140 Pk duidelijk waarneembaar beter dan die van de benzine (170Nm, 115Pk). Alle lof ook voor nog betere stabiliteit: Diesel wint! Helaas is op 26-10-2011 onze caravan Fendt 540 TG Saphir gestolen (met TNO disselslot). Balen dus!
De ervaring van ronald met een Seat Alhambra 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Fendt Saphir 470 TF van 1490 kg geplaatst op 25-09-2011:
wij hebben ervaring met een fendt 540 tk beladen 1600 kg en we zijn emee in frankrijk geweest diverse malen en dit gaf geen probleem alleen soms bij stijgingen terug schakelen maar gebeurd maar een enkele keer.gewoon 100km/u meegereden
De ervaring van Erik de Graaff met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1425 kg geplaatst op 13-04-2011:
update: Het probleem met de trekkracht onder de 1500 rpm bleek grotendeels veroorzaakt door een vervuilde luchtmassameter en een lekje in een luchtslang. Zat er al in toen ik hem 2e hands kocht. Na reparatie is het wegrijden nu 100% beter. Het blijft natuurlijk een turbo motor, maar solo kan ik nu ook in de 3e versnelling bij 1000 rpm een rotonde nemen. Van de zomer de GrossGlockner gereden: berg op geen centje pijn. Berg af werden de remmen van de caravan goed heet, maar de Alhambra gaf geen krimp.
De ervaring van Rein en Riet Niemeijer met een Seat Alhambra 1.8 20v T (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Dethleffs Camper 520 V van 1400 kg geplaatst op 08-04-2011:
Inderdaad een super combinatie. Auto zwaar beladen, de caravan gewoon beladen dus niet te zwaar.Auto is zeer stabiel en je verneemt de caravan helemaal niet. Onze Dethleffs 520V 1500 kg volgt heel mooi ook in de 6e versnelling en op cruiscontrol maar soms wel even terug naar 5 of 4 naar gelang de helling die genomen moet worden. Heel gelukkig zijn we met deze combinatie
De ervaring van oomen met een Seat Alhambra 1.8 20v T (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een HomeCar Racer 48 KMU van 1245 kg geplaatst op 20-02-2010:
Echt een super combinatie. Zowel auto als caravan waren zwaar beladen maar nergens problemen gehad. Zwitserland, duitsland en Italie; een eitje.
Brandstof gebruik zeker ook binnen de perken; normaal 1 op 11 en met caravan in de bergen bij normaal rijden 1 op 8. Werkelijk een top auto!
De ervaring van Wim met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Grey Line 50 van 1635 kg geplaatst op 24-08-2009:
Had eerst een Alhambra 1.8 turbo benzine wat een goede trekauto was alleen verbruik van 1 op 6.5 had bij 100 tot 120 km. Nu een Alhambra 1.9 tdi met 115 pk. Hij trekt het makkelijk bij een verbruik van 1 op 8,5 bij 100 tot 120 km. per uur. Alleen de olietemp. loopt inderdaad snel op tegen het rood aan maar kon volgens de dealer geen kwaad?????. Bij 100 km. stond de olietemp op 120 graden en solo staat hij op 100 graden. Tevens bij uit stilstaand wegrijden heuvelop gaat de koppeling snel stinken en moet je inderdaad het toerental boven de 1500 hebben anders valt de trekkracht zwaar tegen. De Alhambra rijd met de caravan erachter heel relaxt mede door zijn hoge zit. Ik ben benieuwd hoe de 140 pk 2 liter tdi motor het doet.
De ervaring van Alex met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Burstner Ventana 480 van 1350 kg geplaatst op 23-08-2009:
Zeer goede, stabiele combinatie. Snelheden tot 100 à 105 km/u mogelijk zonder probleem. Ook cc en 6de goed te gebruiken (indien niet teveel kopwind, anders moet je naar 5de). Enkel olietemperatuur goed in het oog houden, want bij lange hellingen met zwier in vijfde naar boven, maar olietemp naar 140° ! Enige oplossing : rustiger rijstijl tot olie afgekoeld raakt, anders loop je het risico om de motor op te blazen. Gemiddeld verbruik lag rond de 1 op 9 à 10 wat behoorlijk is (normaal verbruik zonder caravan = 1 op 13)
De ervaring van C Plompen met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 20-07-2009:
Prima reisauto. Met Knaus die tot 1400 kg beladen wordt is het op vlakke wegen prima. Kruisen met 105 km/h is geen probleem. Ook bij mij geldt dat de file naar de Gotthardtunnel een behoorlijk drama was. Volgende keer ESP er vanaf halen zal helpen..... Steile hellingen waarop je kunt blijven rijden zijn geen enkel probleem. Gemiddeld verbruik boven de 1:10 herken ik niet. 1:8 is het gemiddelde van de afgelopen 2 vakanties.
De ervaring van HCF Giesen met een Seat Alhambra 1.8 20v T aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Wilk S3-490 van 1255 kg geplaatst op 18-12-2008:
Super combinatie Ik rij alle hellingen zelf waar de anwb zegt niet geschikt voor caravanners toch gedaan zonder enige moeite, wel sterke helling maar mijn auto trok die 1400 kilo zo naar boven. Gerbuik is inderdaad wat minder drinkt wel iets maar je hebt ook iets. perfecte auto zou geen andere meer willen, maar er komt een tijd
De ervaring van karel met een Seat Alhambra 1.9 TDI aut. (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Hobby Excellent 540 UL van 1496 kg geplaatst op 15-09-2008:
prima combinatie ,met hobby 540 ul
zeer tevreden over rijkwalitieten,zeer steile hellingen met zacht asfalt in antequerra spanje genomen ,prima,niks dan lof over de alhambra tdi automaat,aan te bevelen,
De ervaring van ronny met een Seat Alhambra 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sudwind 550 FSK van 1495 kg geplaatst op 02-08-2008:
als hij goed beladen is gaat het perfect en hebbben we er geen probleemen mee zijn er mee naar spanje geweest en hebben een leuke reis gehad dus bij deze combi geen probleem
dus is een goed keus en ik vind het dan ook opmerkelik dat er een matig advies word gegeven
zo vind ik het ook raar dat er al snel een be rijbewijs word gevraagt ???????????????
groetjes ronny
De ervaring van h de groot met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Burstner Ventana 410 van 1200 kg geplaatst op 07-07-2008:
Prima reisauto zelfs na 6 jaar is dit de eerste auto die nog steeds naar mijn zin is ook met een caravan erachter geen probleem .
in een stukje van E de graaff over wegrijden vanaf stilstand voor de Gotthard tunnel .In Mei ook voor de Gotthard gestaan en voor het eerst een rokende koppeling gehad veder in de vakantie geen last meer gehad. thuis wel de koppeling laten vervangen moet eerlijk zijn km stand is 230000 grijs kenteken
De ervaring van Ton van Hoek met een Seat Alhambra 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 08-02-2008:
Onze ervaringen zijn gewoon goed zowel in de zomer als op de wintersport
De ervaring van Paulus met een Seat Alhambra 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 05-02-2008:
Met Seat Ahambra 2.0 af 2003 met boot (rib-schaal) op dak en Knaus 1340 kg aan de haak geen problemen. Kan goed meekomen met 100 km/u. Zeer stille VW motor met 6 versnelling voorruit. Rijden naar Kroatie een feest!
De ervaring van piet met een Seat Alhambra 1.9 TDI aut. (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Caravan van 1546 kg geplaatst op 11-01-2008:
seat 19 tdi auto is goed voor de caravan hobby 540
rookt alleen als een schoorsteen van de hoogovens
verder weinig snelheid met optrekken ,duurt lang
verbruik niet zuinig
zie meer in een 4x4
De ervaring van wim met een Seat Alhambra 1.8 20v T (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Grey Line 50 van 1585 kg geplaatst op 07-09-2007:
Prima combinatie. Alhambra zit zeer relaxt als wij met deze auto naar Spanje rijden.Ik heb vele merken stationwagens gereden maar moet bekennen dat ik na elke stop zeer uitgerust uitstap.(hoge zit en goed overzicht). Auto is zeer stabiel merk haast niet dat er een caravan achter zit. met de kip van totaalgewicht van 1600 kilo valt zeer goed in zijn 5 de versnelling te rijden en op vlakke wegen zelfs in zijn 6.De beklimming van de berg(je) van Frankrijk naar Spanje doe ik met 90km in zijn derde versnelling. Op de tolwegen in Frankrijk rijd ik meestal flink door zo tussen de 100 en 125 km per uur en dat is geen enkel probleem. Enig minpuntje is het verbruik bij stevig doorrijden met deze combinatie namelijk 1 op 6. Blijft je onder de 100km per uur is het verbruik 1 op 8.
De ervaring van Jeen met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Solifer Artic 560 van 1515 kg geplaatst op 28-08-2007:
Na zoeken op seat-online naar de beste ervaringen van anderen/ beste kwaliteit, is de auto van 115 naar 143 pk en van 310 naar 390 nm (bij 2300 toeren) gechipt door JD-engineering in Lochem. Dit heeft meer dan uitstekende prestaties tot gevolg en nu na 10.000 caravan kilometers geen enkel probleem ondervonden. Een aanrader dus. 10% helling in de 3e naar boven. Alle autobaanhellingen in 4 of 5 met 100 naar boven. Echt steile hellingen 15+ (en daar heb ik er een aantal van gehad in Turkije) uitsluitend een kwestie van tractie (die wellicht mee door het forse autogewicht niet tegenvalt) en nooit van motorvermogen. Wel goed je stuur vasthouden want bij (bijna) doorslaande voorwielen wil iedere auto wel eens naar een zijkant wegtrekken.
Op de stabiliteit heb ik geen aanmerkingen. Die is gewoon goed. Brandstofverbruik is net wat je wil: cc op 110 en airco aan wordt het 1 op 8,5; rustig tussen de vrachtwagens met een beetje 'het nieuwe rijden' is 1 op 11 net haalbaar. 6e vernelling nooit gebruikt. Last van het turbogat vond ik beperkt: tussen 1300 en 1500 toeren komt de turbo op gang en dat heb je gauw te pakken, ook bij wegrijden of files. Na vier dagen rijden richting Istanbul geen enkele last van 'zadelpijn' en dat vindt ik noemenswaard voor iemand van 95 kg en 1.95 meter. Belangrijkste minpunt: airco is maar net voldoende en gaat vrij snel stuk (lees ik bij de autoweek reviews) en dat laatste gebeurde ook bij ons. Auto is niet heel stil.
De ervaring van Peter met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1328 kg geplaatst op 24-07-2007:
Auto heeft meer dan voldoende vermogen om de caravan te trekken. Daarnaast prima wegligging en geen last van slingeren tijdens het rijden en inhalen van andere voertuigen (voornamelijk vrachtverkeer). Tegenvallend brandstofverbruik van 1 op 8,7 bij een snelheid tussen de 95 en 100 km per uur. Bij een snelheid van 90 km per uur bedraagt het verbuirk 1 op 10. Een aan te raden combinatie!
De ervaring van peter met een Seat Alhambra 1.9 TDI aut. (110 pk/81, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Fendt Diamant 550 TG van 1690 kg geplaatst op 05-07-2007:
auto voldoet prima tot 100 km per uur .alle hellingen
tot aan malaga gewoon op cruisecontrol de 100 km aangehouden.bij versnellen /grote weg opdraaien vol vermogen echt nodig,maar eenmaal op snelheid prima relaxt rijden.Geen of nauwelijks olieverbruik ,minder als halve liter heen en terug,verbruik gemiddeld bij deze snelheid 1 op 7,5 a 1 op 8 bij 90 km 1 op 10.
conclusie fijna reiswagen voor probleemloos caravannen.
De ervaring van A.Spree met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Knaus Sport 450 KGU van 1285 kg geplaatst op 31-05-2007:
Prima reisauto. Kan met gemak de Knaus (1200 kg) trekken. Het probleem van een laat inkomende turbo bij lage toerentallen wordt door een powerbox niet zo goed verholpen. Beter is de uitlaat aan te passen. Een grotere (diameter) downpipe en verdere obstakels in de uitlaat wegnemen is een betere oplossing. Dit in combinatie met een beter luchtfilter zorgt ervoor dat de turbo sneller op toeren is. Is dit nog niet voldoende kan er altijd nog een ander computerprogamma worden toegepast. (chippen)
De ervaring van Erik de Graaff met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1460 kg geplaatst op 27-05-2007:
Een heerlijke reiswagen. Ruimte in overvloed. 's Avonds gaan de achterstoelen achterover en slapen de kinderen als een roos. Op de wintersport gaan er 7 stoelen in en kunnen Opa en Oma gewoon mee. Solo zonder tankstops naar Oostenrijk. Zeer stabiele combinatie en perfecte stroomlijn van de caravan maken hoge kruissnelheden mogelijk (> 100 km/h waar dat kan en mag). Autobaan hellingen zijn een makkie dankzij de enorme turbo boost. Die grote turbo is ook meteen het enige nadeel: onder de 1500 toeren valt de trekkracht zwaar tegen. Bij 1000 toeren heb je maar 30% van het maximum koppel ter beschikking. Wegrijden vanaf stilstand is daardoor minder makkelijk dan ik vanuit het trekkrachtrapport gedacht had. In de file voor de Gotthard tunnel (6% maar) was geen pretje. Je moet met slippende koppeling/banden boven de 15 km/h zien te komen en dat is niet goed voor het materiaal. In een haarspeldbocht moet je (ook solo) vaak naar de 1e versnelling terug. Wie herkent dit probleem en heeft er goede ervaring met chiptuning? Een powerbox zou met name bij lage toerentallen werken, omdat die de brandstoftemperatuur fopt??
De ervaring van Arie Overbeeke met een Seat Alhambra 1.9 TDI aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Kip Grey Line 53 TEB Special van 1560 kg geplaatst op 08-05-2007:
Na zes jaar met een handgeschakelde Seat Alhambra TDI te hebben we rondgereden hebben we nu een automaat versie aangeschaft, deze is voorzien van chiptuning zodat we nu 115 kW ofwel 155 pk tot onze beschikking hebben. Ronduit geweldig om hiermee rond te rijden, cruise control doet het werk bij ingeschakelde snelheid wordt automatisch geschakeld, bij hellingen en tegenwind. We rijden met een Kip KGs 53 TEB die beladen maximaal 1700kg mag wegen, auto mag 2000 kg trekken dus dat is geen enkel probleem. Voor optrekken en inhalen is meer dan voldoende vermogen beschikbaar, gezien voorwielaandrijving wel met beleid optrekken vanuit stilstand, tractioecontrole werkt goed en doseert het vermogen bij enthousiast wegtrekken. Stabiliteit van de combinatie is geweldig zeker met een beladen caravan, wel constant de kogeldruk op 75 a 80 kg houden.
De ervaring van R. Koenen met een Seat Alhambra 1.8 20v T aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Burstner Ventana 480 van 1350 kg geplaatst op 31-12-2006:
Perfecte combinatie, zoals ook in het rapport staat,alle
hellingen (bergen) die ik tot nu toe ben tegengekomen rij ik moeiteloos op, vlakke weg lekker rustig ,en dat komt met name door de cruisecontrol , ik ben nog in overweging om een voor in duitsland "tempo 100"keuring aan te vragen om legaal 100 te mogen rijden .nadeel is wel dat het gemiddelde verbruik met deze snelheid +/- 1:8 is maar dat moet je op de koop toe nemen .
conclusie : ik zou geen andere auto meer willen.
De ervaring van J. van den Boogaard met een Seat Alhambra 2.8 V6 aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Tabbert Puccini 560 E (2,50) van 1630 kg geplaatst op 19-11-2006:
Afgelopen winterperiode met auto en caravan naar Zuid-Spanje geweest. Rijdt fantastisch. Totaal geen problemen.
De ervaring van Henk met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Eifelland Holiday 500 TL van 1220 kg geplaatst op 05-11-2006:
Rij inmidels in mijn 3e alhambra 115pk Tdi, probleemlozewagen ruim en niet te duur.
De eifelland mogn we laden tot 1500 g. Dat is nooit een probleem, de wagen trekt als een lier.
In zijn 5e versnelling op cruise control kan je heel europa door met een gebruik van 1 liter op 11 a 12 kilometer. Perfecte cominatie dus.
De ervaring van peter schoonen met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2010) en een Dethleffs Camper 510 V van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
Bevalt uitstekend. Verbruik 1:10. Een prima combinatie.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Alhambra.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Mike Teagles met een Seat Alhambra 2.0 TDI (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2015-2020) en een Swift Conqueror 650 van n.b. kg geplaatst op 01-11-2006:
The seat Alhambra is a superb tow vehicle. The performance of the engine is strong and the auto gearbox handles tow weight very well. The car is stable on country roads as well as motorways and is not badly affected by side winds. My Alhambra is over four years old now, and there is no real replacement, as the model has been discontinued by Seat, which in my view is a mistake. Had it been available I would have taken another one. If anyone has found a negative with the Alhambra for towing I would like to hear it.
De ervaring van mark williams met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Elddis Avante 636 van 1643 kg geplaatst op 01-11-2006:
Choosing the car to match the desired caravan we wanted took some considerable time. The Seat Alhambra 2.0 TDI 140bhp engine packs plenty of power and masses of torque. The combination works well and I would recommend both of our choices. The six berth caravan is very stable to tow with hardly and bounce or sway from the caravan. Well done Seat for making a brilliant vehicle. Fuel economy has returned us 30 -32 mpg dependent of road conditions and terrain. 6th gear is acheivable mainly on the flat parts of the motorway however we were using 6th on small inclines below 50mph we changed down to 5th. I trully recommend the seat. Happy motoring...
De ervaring van F.scott met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Compass Corona 576 van 1500 kg geplaatst op 01-11-2006:
Seat alhambra &compass corona towed like a dream ,34mpg . Happy days
De ervaring van daz met een Seat Alhambra 1.9 TDI aut. (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Bailey Ranger 620/6 van 1481 kg geplaatst op 01-11-2006:
what a great car to tow with. The auto box is great first time I have used one . we went on major A roads on the way down to the Lincolnshire coast and minor back roads on the way home , could not fault the car . it was the 1st time out with the seat and bailey and dint find the extra length a problem , previous outfit was a peugeot 406 est and a 91 compass 2 berth . looking forward to the next week away. would recommend the seat 10/10
De ervaring van Gary Peachey met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Coachman Amara 570/6 van 1585 kg geplaatst op 01-11-2006:
Great tow car tows the coachman with no problems as long as you keep to the speed limits!
Good fuel economy, plenty of power but you do need to change down gears on hills but not a problem, good all round car plus the 7 seats are useful .
De ervaring van P French met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Bailey Pageant Moselle van 1275 kg geplaatst op 01-11-2006:
great tow very stable and with cruise control set at 60mph manage 32 to the gallon on the way back form south devon tows better than my previous renault grand scenic and no worry about tow weights
De ervaring van DEREK met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Hobby Excellent 495 UL van 1421 kg geplaatst op 01-11-2006:
BRILLIANT COMBINATION EVEN WITH THE HOBBY LOADED WITH ESSENTIALS FOR A FAMILY OF 4 HOLIDAY, ONLY NOTE OF CAUTION DONT USE SIXTH GEAR AT ALL AS WILL LABOUR ENGINE AND RAISE OIL TEMPATURE ABOVE NORMAL NOT GOOD, HONNESTLY DONT THINK WE COULD HAVE PICKED A BETTER FAMILY CAR FOR TOWING.
De ervaring van frank trickett met een Seat Alhambra 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Swift Charisma 230 van 1280 kg geplaatst op 01-11-2006:
I agree with all that has been said in the previous comments. I have towed a few different caravans with my trusty 2003 model. (130 bhp) cracking performance have towed to northern Spain on a number of occasions with no trouble whatsoever. My local Seat dealer keeps pestering me to buy a newer model but i tell him where to go as i would not like to part with my old faithful.PS thanks for a very useful web site
De ervaring van Clive Reynolds met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Bailey Ranger 550/6 van 1258 kg geplaatst op 01-11-2006:
My Alhambra is the 140bhp variant and it copes with the 6 berth Ranger with power to spare and stack of room for all the family. The combination has climbed 20% slopes. Cruising at 60mph gives 23mpg which could be better but it's very stable. Only problem area is moving the 'van on grass up a slope or out of a muddy field; can easily damage the clutch (mine cost £973 to repair!).
De ervaring van John M met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Ace Jubilee Statesman van 1333 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed well on motorway at sensible speed but it needed a lot of gearchanges in hilly areas. Power band is narrow with 6 speed gearbox. As for stability it was as good as my Landrover Discovery 3. Very safe. Quite good on fuel too.
De ervaring van Christian Williams met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Ace Jubilee Courier van 1469 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have towed with this outfit with excellant results, the car has no end of power (1.9TDi 130bhp) and boot space with 5 seats in place, and I get 30mpg. The only this you have to be careful of is traction pulling away or climbing. The van is very stable and will sit at 60mph on the motorway, the only thing it's missing is alloys which would be easier when fitting the wheel clamps.
De ervaring van andy askew met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Avondale Dart 556-6 van 1245 kg geplaatst op 01-11-2006:
originally towed the dart with a nissan terrano and found it thirsty so decided to swap it for the alhambra.best choice i have ever made.the out fit is better suited for towing and day to day use.its like towing with a comfy armchair.
De ervaring van andrew rowley met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Sprite Quattro FB van 1518 kg geplaatst op 01-11-2006:
had a landrover discovery before, the seat alhambra is a lot better tow car drop down 1 gear on most hills. highly recommed
De ervaring van john randall met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Ace Jubilee Statesman van 1383 kg geplaatst op 01-11-2006:
i have driven and towed with all different cars including 4 x 4's and the Seat is probably the most comfortable and economical choice. its handling is excellant with adequate power. The versatility of the seating arrangements makes the alhambra an outstanding vehicle, highly recommeded
De ervaring van Michael Barroccu met een Seat Alhambra 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Lunar Delta 640-EW TA van 1640 kg geplaatst op 01-11-2006:
Having previously owned 4 different 4x4's I decided that enough was enough of the 16 mpg game. I purchased an alhambra 2003 130bhp on the condition that it was more economical and I was probably going to site my lunar 640 ewl soon anyway. What a fool I was to think that it wouldn't tow so well as the 4x4's. Not only do I get on average 40 mpg but it tows the caravan better than any of the other cars I have owned beating them in every department with ease. Interesting on what car as to the biggest problem with the alhambra is getting hold of a second hand one. I am considering getting another in case they run out of them !!!
Loads of options with the seats too and very comfortable. GET ONE..
De ervaring van Craig Fox met een Seat Alhambra 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2010) en een Sterling Europa 520 van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have towed the Sterling Europa 520 with the older Alhambra ( 54 plate diesel) and the newer 140bhp diesel models and found both to be able to cope with the caravan very easily. Good bottom end torque and a usable 5th gear on motorways. Recommend the outfit setup to anyone.
De ervaring van steven godbold met een Seat Alhambra 1.9 TDI (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2010) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1299 kg geplaatst op 01-11-2006:
piece of cake to tow with nice and stable with the caravan hardly notice its on the back
De ervaring van Steve McIntosh met een Seat Alhambra 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 01-11-2006:
If you want to tow a larger caravan the SEAT Alhambra is a really excelent choice. There is none of the cost involved running a 4x4 - solo you can expect just over 40mpg from 130bhp TDi PD. Towing this drops to around the 30mpg mark. With the rear two seats removed you can get all your caravanig gear in the boot which helps keep the weight down in the caravan. As the car is designed to carry two adults in the rear seat there is no noticable compresion of the rear suspension with the caravan hooked up, even with the boot fully loaded. Stability - the car with a Baily Pageant Burgandy in tow is extremely stable, with no hint of trouble from passing lorries or crosswinds. The VW TDi PD engine is fantastic with more than enough power and torque to pull this size of caravan. It is also better value for money as it costs less to buy than its VW and Ford cousins (they are all built on the same production line) and you get more toys for your money. The suspension is a bit firmer than on the VW Sharan but this just makes it feel more stable when touring and it handles pretty well solo for such a big car. I would recommend the Alhambra to anyone who is not worried about having a "fashionable" badge. The servicing costs are also very reasonable.
De ervaring van george met een Seat Alhambra 1.9 TDI (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 1997-2000) en een Avondale Argente 650-6 van 1500 kg geplaatst op 01-11-2006:
no problem towing plenty off tourque and no snakeing or under performing no need for a 4by4
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.