Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Suzuki Vitara

Sorteer op:


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Kip

De ervaring van Johan met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Kip van 1330 kg geplaatst op 13-11-2023:

Vanaf noord Limburg met deze combinatie naar Noord Holland gereden. Laat ik voorop stellen er stond een gemiddelde wind en de Suzuki Vitara ( lease auto ) had hier geen moeite mee op de vlakke weg. Maar ik heb het vergelijk met deze caravan en mijn eigen auto, een Ford C-max uit 2012. Deze is weliswaar getuned. Maar de Suzuki Vitara is in verhouding met de Ford C-max heel erg licht op het stuur. Dat wil zeggen dat je constant met twee handen aan het stuur zit. Als je ingehaald wordt door een vrachtwagen moetje erg alert zijn. Dat heb ik met de Ford c-max totaal niet. Deze stuurt wat zwaarder en licht veel stabieler op de weg, waardoor je met twee vingers aan het stuur toch een stuk relaxter met een caravan rijdt.
Conclusie voor mij : Met de Suzuki Vitara en de caravan zal het verplaatsen in Nederland geen problemen geven. Maar als ik naar het buitenland ga kies ik toch liever voor mijn Ford C-max.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Caravelair

De ervaring van Gert Berntsen met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Caravelair Antares 455 van 1191 kg geplaatst op 07-04-2023:

Ervaring met onze Vitara 1.4 smart hybrid, met een caravan van een kleine 1200 kg. (Beladen). Ervaring alleen binnen Nederland. Je moet zo min mogelijk in de caravan leggen en zoveel mogelijk in de auto. Anders is de combinatie niet stabiel. Eigenlijk is de caravan te zwaar voor de auto en de combinatie gaat al gauw slingeren. Auto is meer dan sterk genoeg, maar helaas te licht.
Vereist zorgvuldige verdeling van bagage en goed letten op kogeldruk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid aut. met een Eriba

De ervaring van Paul Kratz met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid aut. (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 23-02-2023:

Omdat we af en toe verkeersdrempels raakten heb ik achter hulpveren laten plaatsen waardoor minder doorhang . Automaat en Allgrip werken geweldig. Cruisecontrol werkt goed. Hellingen geen enkel probleem. TIP:Als er een steile helling of inhaalaktie aankomt schakel ik vooraf met flipper terug zodat er daarna zonder onderbreking meertrekkracht kan worden geleverd. Verbruik met en zonder caravan: 11 en16 km/l. Heel fijne combinatie dus en we hopen hier nog lang mee door Europa te trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Beyerland

De ervaring van Bas met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Beyerland Vitesse 400 D van 1070 kg geplaatst op 14-08-2022:

Geen goede caravantrekker in de heuvels en bergen. Veel schakelen is noodzakelijk en voor en na Munchen is 80 aanhouden niet steeds mogelijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 AllGrip met een Adria

De ervaring van G. alsemgeest met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2020) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 08-06-2022:

als belading in caravan en auto goed is en kogeldruk 70kg is er prettig mee te rijden met een snelheid van 90a95km/h wel is het nodig om de motor op minimum toeren te houden 2500rpm ik heb de 6e versnelling niet gebruikt

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid met een Weinsberg

De ervaring van Mark v Zanten met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Weinsberg CaraCito 470 QDK van 1180 kg geplaatst op 17-05-2022:

Nu deze combinatie nieuw is hebben we 1 maal een rit in nederland gedaan van Amsterdam naar Hardenber op en neer gedaan wat alleen vlakke wegen betrof.

De Vitara kan de caravan welke we volgens de reich caravanweger beladen hadden tot 1200kg met gemak trekken vlot optrekken en (ca95 a 100km/h) stabiel aanvoelde.
Mede door het allgrip 4x4 komt de auto bij optrekken in zijn geheel iets omhoog ,van wielspin geen sprake en hierdoor een prettige combinatie.

Het verbruik in vergelijking met vergelijkbare andere reactie's viel dan wel tegen 1:7 volgens de boardcomputer.

Komende zomer gaan we naar Italie en zal de berg ervaring hier verder omschrijven.

Update: Nu we de zomer naar Italie zijn geweest en met het caravan gewicht van 1250kg hebben we met de combinatie prima met 100km/h kunnen rijden heerlijk stabiel. Er is geen bergklim geweest waar we onder de 90km/h zijn gekomen wat een kracht heeft dit 1.4 motortje (wel aktief schakelen). Nadeel wat wij wel ondervonden is het verbruik om de ca 250/300km weer 40ltr tanken waardoor je niet even per ongeluk een tankstation kan over slaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Knaus

De ervaring van Max met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Knaus Sport 500 FDK van 1500 kg geplaatst op 15-05-2022:

Dit voorjaar voor de eerste keer op pad geweest met onze nieuwe Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet Hybrid, In combinatie met onze KNAUS SPORT 500 FDK van 1500kg. Een gewicht wat in lijn is met het maximaal toegelaten trekgewicht van de VITARA sinds 2020 voor de meeste versies.

Doordat de VITARA een relatief laag eigengewicht heeft van 1140 kg heeft zorgen wij altijd voor vervoeren van de zware bagage in de auto, om wat meer balans in de gewichtsverhouding auto / caravan te krijgen. Wel hebben wij er voor gekozen om MAD hulpveren onder de auto te monteren, om de combinatie mooi recht te houden met de maximale kogeldruk van 75kg. Ook bij normaal gebruik zijn de MAD hulpveren een voordeel, want de auto neemt de bekende 60 km/h drempels in de buiten gebieden nu ook veel soepeler zonder extreem in te veren op de achteras. Daarnaast staat de auto nu achter ongeveer 2 cm hoger, wat een stoerder uiterlijk geeft.

Onze eerste reis ging richting Denemarken via Enschede - Bremen - Hamburg - Padborg - Deense Westkust. Op het eerste oog een relatief vlakke route. Maar dat valt toch wel tegen, met toch wel diverse "minder" vlakke stukken, en enkele gemene klimmetjes. En hiermee had de combinatie totaal geen problemen, heel soms even terug naar 4 om de motor wat lucht te geven, maar meest van tijd gewoon in zijn 5 naar boven.

Op de heenreis hadden we behoorlijk wat stevige wind, en dan merk je wel dat we met een heel grote caravan (750 cm lengte incl dissel) onderweg waren in combinatie met een relatief kleine auto. En zeker met de wind schuin tegen of van opzij werd de combinatie boven de 90 km/h voelbaar minder stabiel. Maar door het grote zijoppervlak van de caravan ook niet vreemd.

Al met al zijn wij heel tevreden over de VITARA. Op trekken en invoegen gaat makkelijk en soepel, en je hebt nooit het idee dat je vermogen te kort komt. Brandstof verbruik viel ook niet tegen, heen geplaagd door de wind toch nog een nette 1 op 8.5, en terug met beter weer bijna 1 op 10 met een kruissnelheid van 90 op de teller, 88 op de GPS.

Opvallend detail is de dodehoek herkenning van de SUZUKI, deze wordt niet automatisch uitgeschakeld, en werkt ook met de caravan nog perfect. En ook de adaptieve cruise control blijft perfect werken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Kip

De ervaring van Hans van den Berg met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Kip Kompakt Adventure van 1000 kg geplaatst op 08-11-2021:

Afgelopen zomer meerdere keren met de caravan op pad geweest. De Vitara 1.4 SH trekt onze Kip Kompakt met gemak. Als tip wel de bandenspanning achter van de auto hoger zetten (2,8 tot 3,0 bar) en let op de kogeldruk. (max 75kg) Je rijdt dan uiterst plezierig en ontspannen naar je bestemming.
Het verbruik met caravan lag rond de 1:15.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Hobby

De ervaring van Roel Bos met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 29-07-2021:

Qua motorvermogen en koppel van de Vitara diesel is het wel in orde. Snelheid houd ik tussen de 80 en 90 km/u bij een toerental rond de 1800 - 1900. Wel is waar dat de auto relatief licht is met deze Hobby, bij een hobbelige weg "bokt" de combinatie hetgeen een wat oncomfortabel gevoel geeft.
Spiegels zijn speciaal voor de Vitara ivm. weinig ruimte tussen spiegelglas en houder, aluminium frame, voldoen goed en makkelijk te bevestigen. Wel prijzig met 99 euro. Brandstof verbruik ca. 1 op 12.
We beladen de auto zo veel mogelijk met de zware attributen, lichte zaken in het ruim van de caravan. Gemeten kogeldruk 75 kg. waarbij de trekauto achter matig in de veren zakt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS AllGrip met een Burstner

De ervaring van Rene de Kleine met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS AllGrip (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 19-06-2021:

Combinatie rijd perfect , motor is gechipt naar 150 pk en 380 NM
Kogeldruk op 80 kg , zitten hulpveren onder , gewicht caravan 1240 / 1500
Statisch gewogen 1620 kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.0 aut. met een Chateau

De ervaring van Henk jan sprang met een Suzuki Vitara 1.0 aut. (112 pk/82, Kw bouwperiode: oktober 2018 - 2021) en een Chateau Calypso 400 TZF van 1065 kg geplaatst op 11-05-2019:

Wat een heerlijke combi
Met gemak 100 in zijn 4 en dan in zijn 5 tot 110 daarna maar opgehouden met gas geven
De zes is onbruikbaar maar dat geeft niks
Auto lekker stil en terugschakelen naar 3 is niet nodig ook niet heuvel op
En dat voor een 1.0 turbo

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Eriba

De ervaring van Donald Hitz met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Eriba Touring Puck 120 van 650 kg geplaatst op 22-04-2019:

Onze Eriba Puck 120 is nu 10 jaar in ons bezit en werd door verschillende trekauto's getrokken. Thans met een Suzuki Vitara 1.6 diesel uit 2015. Het Paasweekeinde naar Frankrijk geweest en zoals verwacht, geen probleem. De Suzuki betoont zich een buigengewoon goede trekker van de Eriba Puck. Overigens weegt de Puck beladen 650 kg. De Suzuki heeft er geen enkel probleem mee. Ook niet met het wegrijden op een helling. De combinatie rijdt heel relaxed. Accelereren is geen probleem. Veel toeren laten draaien is niet nodig. Het gemiddelde verbruik met caravan is ongeveer 1 liter diesel op 17 kilometer. Best wel zuinig .
Wij zijn heel tevreden met de Suzuki als trekauto voor onze Eriba Puck.

Van 18 mei to 28 mei wederom op reis geweest met de Suzuki en Eriba Puck. In 10 dagen net geen 4000 km gereden. Van Almere naar Zuid Frankrijk vice versa. Zowel de Peage bereden als de Route National. Het is een heel fijne en stabiele combinatie. Kogeldruk houd ik op 50 kg. Wegrijden op een helling van 13% was geen probleem. Veel gas geven is niet nodig. Op snelheid is de 6e versnelling goed bruikbaar. Het verbruik gedurende de gehele reis was ongeveer 1 liter diesel op 16 kilometer. Dit gemeten door de kilometers en liters te delen.
Al met al heel tevreden over de Suzuki als caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Caravan

De ervaring van Willem met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Caravan (bij passend) van 1200 kg geplaatst op 17-09-2018:

Suzuku Vitara 1.6 diesel High Executive met Swift Toscane 450/2 van maximaal 1200 kg.
De Vitara trekt de Swift met gemak, ook door de bergen is geen probleem. Vermogen genoeg. De 6e versnelling is vrijwel niet bruikbaar omdat de motor dan te weinig toeren draait, maar die is ook niet nodig want de motor draait in de 5 bij 90 km/u ongeveer 1800 toeren.
Erorm stabiele combi, van noord NL naar Kroatie en terug en geen moment gevoeld dat de caravan onrustig werd. Snelheid tot 110 km/h (GPS) uitgeprobeerd en de combi blijft stabiel. Continu 100 km/h (GPS) gereden, probleemloos! Maar, ..... wel met hulpveren. Zonder hulpveren nooit met caravan gereden dus daarover geen oordeel.
Nooit een zoekend gevoel in het stuur gehad.
Zonder belading/caravan komt de auto achter 4 a 5 cm omhoog.
Verbruik lag bij deze snelheid gemiddeld op 1:12 (uitgerekend, niet via boordcomputer)
Bijzonder prettige en stabiele combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 VVT met een Hobby

De ervaring van Wim Romijn met een Suzuki Vitara 1.6 VVT (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Hobby Excellent 440 SF van 1264 kg geplaatst op 10-07-2018:

Na lang wikken en wegen toch een Suzuki Vitara aangeschaft om deze caravan te trekken. We hadden goede ervaring met een Sx4 bouwjaar 2007.
De Vitara heeft dezelfde motor alleen 13 PK meer en andere versnellingsbak verhoudingen.
Totaal geen spijt van de beslissing de Vitara komt vlot van zijn plaats en gaat met gemak 90 km. per uur over de Franse tolweg, bij stijgingen moet je terug naar zijn 4e versnelling en bij stijgingen van ca. 5% moet je terug naar zijn 3e versnelling.
Schakel niet te laat terug want dan zit je zo in een nog lagere versnelling.
We hebben 2 fietsen voorop de dissel en de stabiliteit was prima. De totale belading is ca. 1200 kg. wat het maximum is wat de Vitara mag trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Avento

De ervaring van André Verboom met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Avento Jubile 445 van 1345 kg geplaatst op 17-04-2017:

Wij hebben deze Suzuki diesel speciaal gekocht omdat wij een caravan hebben. Hij trekt de caravan (max 1500 kg) met groot gemak. In 2016 naar Duitsland geweest en je moet inderdaad oppassen niet hard te rijden. We hadden in de vakantie een gemiddeld gebruik van 1 op 13,5. Dat is nog even wat anders dan onze vorige benzine auto: Dat was 1 op 8,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 S met een Sprite

De ervaring van Leendert met een Suzuki Vitara 1.4 S (140 pk/103, Kw bouwperiode: november 2015 - 2018) en een Sprite Alpine Sport 420 CT van 1200 kg geplaatst op 18-08-2016:

Mijn ervaring is dat het vermogen / koppel zeer goed is maar ik vond bij het rijden tussen 90 / 100 Km de auto niet stabiel. Ik bedoel hiermee dat de neus van de auto zoekende is om de combinatie recht te houden terwijl de caravan volgens mij keurig achter de auto aanrijdt. De kogeldruk was circa 75 kilo. Ik heb bij circa 90 km al een probleem gehad dat de caravan ging slingeren bij het in halen. Heb toen meteen licht geremd en de combinatie was daarna weer onder controle. En ik dacht misschien ligt dit aan de fietsen die op achterzijde op de fietsdrager van de caravan gezet. Daarna 1 fiets achter op laten staan en 1 in de caravan gezet geeft wel iets verbetering. En ik weet niet waar het probleem uit voorkomt mijn vorige auto was een Skoda Yeti en daar was geen probleem mee. Ik heb diverse adviezen gekregen, plaats een set hulpveren (kosten € 225 euro) / of neem een Anti slinger systeem 750-1300kg. (€ 950 inl montage). Ik weet nog niet want ik moet gaan doen en of het helpt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 VVT aut. met een Sunlight

De ervaring van Jensen met een Suzuki Vitara 1.6 VVT aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 03-07-2016:

Prima combinatie . Een e bike op de dissel en de andere met
een rameder daklift evolution op het dak van de auto anders een
te hoge kogeldruk . Brandstofverbruik niet bijgehouden ( zo vaak
gaan we ook niet op vakantie ) De automaat reageerd prettig zowel in z,n drive als manueel . Met het gas""spelen"" voor een
andere versnelling ging uitstekend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara Villager 2.0 V6 met een Fendt

De ervaring van Danny met een Suzuki Vitara Villager 2.0 V6 (136 pk/100, Kw bouwperiode: 1995 - 1998) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1418 kg geplaatst op 17-02-2011:

De Villager is een goede Caravantrekker! De V6 loopt lekker soepel, maar moet wel flink op toeren gehouden worden, hetgeen ongunstig is voor brandstof gebruik +/- 1:5 met caravan! Het feit dat caravantrekker.nl deze caravan als veel te zwaar betiteld en de stabiliteit 1 ster geeft strookt absoluut niet met de praktijk. De combinatie is niet 1 keer gaan slingeren in de inmiddels 5000 gemaakte km's! Ook bergaf soms met 120 km/u geen centje pijn!
Ook op de camping aangekomen kan de caravan ook in sneeuw lekker aangekoppeld blijven en geen sneeuwkettingen nodig door de lage gearing en 4wd. Kortom prima trekauto, maar alleen als u niet "schakellui" bent aangelegd!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Suzuki Vitara.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Suzuki Vitara 1.6 16v met een Bailey

De ervaring van Andrew met een Suzuki Vitara 1.6 16v (97 pk/71 Kw, bouwperiode: 1994-1997) en een Bailey Ranger 460 van 1241 kg geplaatst op 17-02-2011:

The automatic review seems very accurate - 5th gear is only useful on the level, but apart from that, its fine. (We have 60MPH speed limit when towing anyway)


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker