Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Tesla Model 3

Sorteer op:


Tesla Model 3 Long Range AWD met een Caravelair

De ervaring van Pieter met een Tesla Model 3 Long Range AWD (351 pk/258, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Caravelair Ambiance style 400 van 1090 kg geplaatst op 25-07-2021:

Wat een geweldige trekauto is de Tesla 3LR. Je voelt niet eens dat er een caravan achter hangt. Heb jaren grote dieselauto’s gereden maar de Tesla overtreft de rijervaring. Stel je de snelheid op bv 85kmh in dan zal hij die snelheid blijven rijden. Geweldig om die gemiddelde caravanauto snel voorbij te zien rijden totdat je de berg op rijdt. Dan zakken za allemaal af en blijf je met de Tesla gewoon de ingestelde snelheid rijden. Berg op of berg af maakt niet uit.
Nu vraag je misschien af, hoe dan met het bereik?
Wij zijn nu onderweg naar Spanje, rijden 85kmh en kunnen dan ca 200km rijden per lading.
Aangezien er voldoende Superchargers van Tesla zijn is dit geen probleem. Aan de stekker, kopje koffie en rijden maar weer.
Heb je vragen, laat me zeker weten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Tesla Model 3 Long Range AWD met een Fendt

De ervaring van Jordi met een Tesla Model 3 Long Range AWD (351 pk/258, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 25-05-2021:

Op een stormachtige dag met tegenwind en regen met de Tesla 180 km gereden vanuit Staphorst naar Rotterdam. Een éénmalige rit, om onze caravan op te halen. Omdat er weinig reviews zijn met elektrische auto's gekozen om deze korte review te schrijven. Let op, met deze combinatie mag je wettelijk niet rijden. De Tesla mag slechts 1000kg trekken + wat er op de kogel ligt. In mijn geval was dat 80kg kogeldruk. De Fendt woog beladen 1250 kg.

Allereerst het weggedrag. Wat een topcombinatie. De Tesla geeft geen krimp en trekt al slapend de caravan. De model 3 weegt natuurlijk behoorlijk en dat is goed te merken. De caravan ligt als een blok achter de auto wat zorgt voor een heel fijn weggedrag. Voor de zekerheid de Tesla op "chillmodus" gezet, al was dat niet per sé nodig. Inhalen en optrekken is een eitje. De voorkant van de caravan is groot en lomp vergeleken met de Tesla en dat is wel te merken aan de luchtweerstand en daarmee het verbruik.

Dan het verbruik en de range. Dit was zoals verwacht in dit weer wel echt dramatisch. De gehele weg was er tegenwind en het regende voortdurend. Volledige weg op 90km/u gereden. Het verbruik kwam uit op 450 w/u per km wat neerkomt op een maximaal bereik van ongeveer 175 km op een volle accu (100%!). Ik ben bij Supercharger Leusden gestopt na 96km om bij te laden en had toen 55% van de accu gebruikt. Na een korte stop door naar Rotterdam met hetzelfde verbruik. Achter vrachtwagens daalde het verbruik naar 300 w/u, dat scheelt een slok op een borrel. Op een droog wegdek met warm weer schat ik dat de tesla ongeveer 350 w/u zal gebruiken met deze caravan. Wij hebben eerder met een Caravelair er achter gereden en deze had een totaal verbruik van 270 w/u over 1500 km. Die caravan was dan ook veel smaller en lichter.

Al met al ben ik tevreden, al zijn grotere caravans als deze totaal ongeschikt om langere afstanden mee te rijden. Als je naar 80% supercharged, dan ben je met een kwartiertje echt weer weg, maar bij 20% wil je opnieuw weer laden. Dat is met dit weer dus ongeveer 100 km, en dat is te weinig. Kleinere caravans die smaller zijn halen 200 km en dat is acceptabel voor ons.

Bekijk berekening

Wijzigen


Tesla Model 3 met een Caravelair

De ervaring van De Wilde met een Tesla Model 3 (238 pk/175, Kw bouwperiode: maart 2019 - 2020) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1000 kg geplaatst op 17-07-2020:

Geweldige combinatie, amper merk je dat de caravan er achter hangt er stabiel. Actieradius gaat gruwelijk naar beneden. Voor Nederland meer dan goed! Helaas geen emuk spiegels beschikbaar, nu gekozen voor Milenco's, echter trillen deze erg maar mijn idee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Gastenboek

 

©2024 Caravantrekker