De ervaring van SS van Beekom met een Volvo V90 CC D4 AWD (190 pk/140, Kw bouwperiode: januari 2017 - 2018) en een Kabe Imperial 560 van 1995 kg geplaatst op 06-11-2023:
Heb inmiddels ruim 6 jaar ervaring met de Volvo cc V90 ,in Scandinavië, Zweden en Noorwegen, auto en caravan zijn perfecte combinatie.
De ervaring van Roy met een Volvo V90 T8 TwinEngine [fuel] (320 pk/235, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Caravan van 1700 kg geplaatst op 03-08-2022:
Na jaren een zeer tevreden Diesel rijder te zijn geweest (XC60 met 163 pk en daarna V90 met 190 pk hebben wij sinds een klein jaar een V90 T8 Polestar getuned.
Een fantastische wagen, met ongelofelijk veel kracht en met regelmatig laden een prima verbruik zonder aanhanger of caravan erachter... echter:
Afgelopen 3 dagen zijn wij onderweg geweest naar Frankrijk, dus op de 1e paar km na heeft de wagen alleen op benzine gereden.. wij zijn negatief verrast door het verbruik: 17 - 18 liter op 100 km!! Een ongelofelijk hoog brandstofverbruik. De wagen mag 2100 kg trekken, wij hebben er een caravan van ca 1700 kg achter hangen en een dakkoffer op het dak en reden 100- 105 km per uur gemiddeld.
Dit is toch niet normaal?! Het iemand hier ook ervaring mee?
MvGr Roy
De ervaring van Joswal met een Volvo V90 T6 PHEV (428 pk/315, Kw bouwperiode: april 2020 - heden) en een Kabe Briljant XL van 1435 kg geplaatst op 03-06-2022:
Prettige combinatie waarbij de Volvo goed weg kan met de crvn. De mogelijkheid aan te zetten in 4x4 modus door gebruik te maken van de twin engine wordt gewaardeerd. Verbruik, benzine, is met +/- 12 ltr bij gem. 95 met crvn redelijk maar wat hoger dan met de vorige MB diesel. Verbruik solo ligt dan weer veel lager dan MB wegens batterij.
De ervaring van Rob met een Volvo V90 T8 TwinEngine [fuel] (320 pk/235, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Elddis Affinity 482 van 1315 kg geplaatst op 09-04-2021:
Na jaren Volvo's XC70 D5 te hebben gereden, hebben we in 2019 de overstap gemaakt naar een hybride V90 T8 R-design. Zowel in dagelijks gebruik als met de caravan een heerlijk comfortabele en stabiele auto met een geweldige trekkracht. In AWD worden de voorwielen met de brandstofmotor en de achterwielen elektrisch aangedreven (ook met lege accu is dit beschikbaar). Tijdens normale ritten heb je de AWD niet nodig maar op bijv. nat gras is het een uitkomst.
Het brandstofverbruik is natuurlijk erg afhankelijk van de vraag hoe vaak je de accu laadt (kan gewoon thuis op 230V / 16A ), een lege accu is dan in 4 uur weer helemaal vol. Ik gebruik de elektrische aandrijving vooral in bebouwde gebieden, waar we tenslotte het meest last hebben van luchtvervuiling, en kom daarmee op een gemiddeld verbruik van 1:17.
Met caravan was het verbruik op een reis door het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 1:12, waarbij ik op campings zoveel mogelijk de accu heb geladen. Met de caravan aangehaakt hebben we (bijna) uitsluitend op benzine gereden, het verbruik was dan gemiddeld 1:9. Deze verbruikscijfers zijn feitelijk gemeten, dus niet de gegevens van de boordcomputer(die doorgaans zo'n 10% te optimistisch zijn.
De ervaring van Rob met een Volvo V90 D3 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Knaus Azur 500 EU van 1470 kg geplaatst op 13-09-2019:
Afgelopen jaar met deze combinatie naar Limburg geweest. Was tijdens pinksterweekend. Weer was slecht, harde wind en forse regenbuien. Combinatie lag zeer goed op de weg. Op de terugweg waren de omstandigheden goed en reed de combinatie heerlijk ontspannen.
De reis ging met 4 volwassen dus de combinatie was wel behoorlijk beladen, zowel auto als caravan. Gezien de verhalen op deze site en volvo forums was ik erg bang dat de vering van de auto (te) ver zou inzakken, maar dat viel reuze mee. Ik zoeven ieder geval geen noodzaak voor maatregelen, integendeel gezien de zeer goede stabiliteit in slechte weersomstandigheden ben ik zeer content met deze auto.
De ervaring van Jeroen Breedveld met een Volvo V90 T4 (190 pk/140, Kw bouwperiode: november 2017 - 2020) en een Knaus Sport 450 FU van 1700 kg geplaatst op 11-08-2019:
Maximum massa auto 2300 kg.
Maximum trekgewicht auto 1800 kg.
Maximum kogeldruk 110 kg.
Maximum aslast caravan 1700kg.
Polestar upgrade naar 209pk/340 Nm.
De auto is een full option versie, als demo gekocht. Aangezien ik uit een D5 ben gestapt met maar liefst 500 Nm koppel heb ik de motor laten upgraden door Polestar, de huistuner van Volvo. Volgens hun opgave heeft de auto nu ongeveer 209 pk met 340 Nm koppel.
Wat verrassend was bij een weegbrug is de massa van de auto.
Zoals afgeleverd, met misschien 5 kg aan wat persoonlijke items, met 45l benzine, zonder chauffeur woog de auto 1860 kg. Dat was even schrikken, want op kenteken staat 1614 kg. De vele opties wegen dus erg veel. Het verschil gaat dan van je laadvermogen af. Nu dus ongeveer 440 kg. Met het aantal personen in de auto hield ik net 220 kg laadvermogen over. Daar moet dan ook nog de kogeldruk af.
Met 90kg op de kogel kan je dan “slechts” 130 kg bagage meenemen.
De Knaus is ook voorzien van vele opties, met gladde beplating, vloerverwarming, (bank)airco, Thule Omnistor 6300, reservewiel in beugel onder de caravan, Alko premium neuswiel, iTBS, etc. Ook is de zwaarst mogelijke as er onder gezet, maximum aslast is 1700 kg. De caravan weegt leeg ongeveer 1340 kg met 53 kg kogeldruk. Met belading (uitgebreide kampeeruitsrusting, SUP), ga ik gauw naar maximum aslast. Het grootste gedeelte van de zware voortent ligt in de auto (Unico Genua, met uitbouw en dakluifel). Ook de extra koelbox ligt in de kofferbak, samen met de gereedschapskist. Ik rij dan met een kogeldruk van 85-90 kg.
De auto weegt op een vakantiereis met drie volwassenen en een 8 jarig kind ongeveer 2300 kg. Dat is inclusief kogeldruk en dakkoffer.
In die dakkoffer zaten voornamelijk volumineuze dingen met weinig gewicht. Overigens gaat die dakkoffer in het vervolg niet meer mee, maar gaan er drie fietsen op het dak. Totale daklast dan 58 kg. Ongeveer hetzelfde als met koffer.
We zitten dan met slechts twee volwassenen en een kind in de auto waardoor er 70 kg meer bagage in de auto kan.
De rit naar Kroatië met de 1700 kg zware caravan is nooit zo comfortabel geweest. Als kruissnelheid hield ik 105 km/h aan met de adaptive cruise control. Dat is 5 - 10 km/h minder dan ik met de vorige auto’s deed. Niet vanwege de stabiliteit, maar vanwege het verbruik in combinatie met de toch voor dit soort auto’s kleine tank (55l).
De actieradius bleek in de praktijk ongeveer 300 km.
Gemiddeld over ruim 2800 km was het verbruik 14,7 l/100 km. Menigeen zal daar van schrikken, maar is vrij normaal voor mensen die met deze snelheden met een caravan rijden. Het verbruik is vrijwel gelijk als met de XC60 D5 die ik eerst had. Ik reed daar wel wat harder mee (115 op de teller) ondanks dat er een 200 kg zwaardere caravan achter hing. Ga je met deze combi rond de 95 rijden zal het verbruik zeker 15% lager liggen.
In Nederland rij ik solo in het drukke verkeer ook vaak die snelheid met de V90 op de snelweg. Gewoon omdat veel sneller weinig zinvol is. Rij ik dan alleen snelweg wat ik ook nu met de caravan vrijwel gedaan heb is het verbruik ongeveer 7l/ 100 km. Een mooie waarde, maar dat betekent ook dat het verbruik met caravan, dakbox en volle lading gewoon verdubbeld.
Om de gang er in te houden en om er voor te zorgen dat de automaat met name heuvel op in een niet te laag toerengebied ging rijden heb ik voornamelijk handmatig geschakeld. Heuvel op veelvuldig in 6, soms 5 en een keer naar 4 (7%). Op een vlakke weg is 7 prima te doen (tenzij wind tegen). De achtste versnelling gebruikte ik alleen het heuveltje af om zo rustig en economisch de berg af te rollen. Als het te hard ging schakelde ik op tijd terug om de combinatie niet boven de 110 uit te laten komen.
De luchtvering in combinatie met automatische niveauregeling is ideaal. De auto ligt helemaal vlak en is erg comfortabel. Op een mooie wegdek is het het prettigst om de vering op sportief te zetten, dan heb je het minste last van deinen. Ik reed met ongeveer 90 kg kogeldruk. Echter bij slecht wegdek met veel korte oneffenheden is de demping dan wat hard. Op die stukken wegdek zette ik hem dan vaak even in comfort stand. Van geklapper en gebonk op de trekhaak is helemaal geen sprake, al zal dat ook komen door het iTBS wat op de caravan gemonteerd zit. iTBS geeft vele voordelen. Met mijn combinatie grijpt hij op glad wegdek bij deze kruissnelheid nooit in. We weten echter allemaal hoe het wegdek op secundaire wegen in Kroatië maar ook bij wegwerkzaamheden in Duitsland kan zijn. Dan wil het systeem de caravan nog al eens afremmen, wat je dan ook voelt. Bij langere stukken slecht wegdek zet ik het anti slinger systemen dan uit mbv de afstandsbediening die je in de 12V outlet (sigarettenaansteker) hebt zitten. Top is het achteruitrijden en in de bergen het afdalen in combinatie met afremmen op de motor. Zo lang je de rem niet aanraakt houdt het systeem de omloopinrichting mooi gestrekt en gaan dus ook de caravanremmen niet werken. Die worden dan dus niet overmatig warm, nog zal er overmatige slijtage optreden. Bij achteruitrijden voel je geen weerstand van de reminstallatie van de caravan.
Wel grappig is dat in de V90 er ook een melding op het dashboard komt als het iTBS ingrijpt door eerder genoemd slecht wegdek. De remlichten van de caravan gaan dan branden, zonder dat de autoremlichten branden. De auto ziet dat als een storing van de remlichten van de aanhanger(caravan) en slaat dat ook op. Ik de 2800 km die we gereden heeft zal dat toch een keer of tien zijn gebeurd. Ik ben benieuwd wat de dealer zegt bij de eerstvolgende beurt.
Zelfs met de hogere toerentallen (2400 - 3000 rpm) blijft de auto erg stil, maar door de dakkoffer wat meer last van windgeruis. Boven die 3000 toeren tijdens accelereren en berg op in 4 met 105 is de motor wel wat duidelijker te horen. Vaak is dat kortstondig. Verder zijn we dergelijke toeren niet echt meer gewend. Daardoor vaak als storend ervaren, maar gewoon nodig om de gevraagde arbeid te doen. Volgens mij prima voor de motor. Een temperatuurmeter voor olie en/of koelwater heeft de auto niet, maar er is nooit een waarschuwing opgetreden.
In het warme weer was de stoelventilatie erg comfortabel, geen geplak aan het leer. Ook op een dergelijk lange afstand is het fijn om massagestoelen te hebben.
Vreemd is eigenlijk dat pilot assist niet werkt op het moment er een aanhanger aangekoppeld wordt. Wellicht hangt dat samen met het feit dat de dode hoek sensor ook wordt uitgeschakeld, wat mijns inziens wel logisch is. Lane departure warning werkt echter wel prima en zolang je niet over een spitsstrook rijdt met vreemde belijning stuurt de auto mooi rustig mee. Op de Nederlandse spitsstroken zou ik met caravan dat zeker uit zetten want ik weet dat solo de auto dan soms een bruuske stuurbeweging wil maken. Iets wat je met een caravan er achter niet wil doen.
Verder had ik eigenlijk wel graag schakelflippers aan het stuur gehad willen hebben, omdat er toch wel veel geschakeld wordt in de bergen, maar dat is niet echt een must.
Resumerend als trekauto is er eigenlijk maar een minpunt, dat is dat er eigenlijk een 70l tank in had moeten zitten.
De ervaring van R. van Amelsfort met een Volvo V90 T5 (254 pk/187, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Fendt Bianco 450 SF van 1410 kg geplaatst op 11-08-2018:
Zeer goede ervaring met deze combinatie tijdens reis naar Zwitserland. Caravan is in feite een Tendenza 450 SF, maar die staat niet in de lijst. Gewicht van deze caravan is iets hoger dan van de Bianca, afmetingen zijn het zelfde. Ik ben nog aan het zoeken naar mogelijkheid om het doorhangen te verminderen, dit is moeilijk ivm. het feit dat deze auto bladveren heeft, de garage is aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Brandstofverbruik is beter dan van de vorige Volvo V70 2.0T met polestar T5 specificatie.
De 55 liter tank is dus niet echt een probleem, ik hoefde nauwelijks vaker te tanken.
Gemiddeld kwam ik op ruim 2000 km met caravan uit op 10,5 liter/100.km.
De ervaring van Roberto met een Volvo V90 T5 (254 pk/187, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Fendt Bianco 450 SF van 1410 kg geplaatst op 01-06-2018:
De V90 is een zeer stabiele trekker met deze caravan,wel zakt de achterzijde behoorlijk door. Er zijn momenteel nog geen verzwaarde of progressieve veren verkrijgbaar, hopelijk binnenkort wel.
Brandstofverbruik met tegenwind 14 ltr. 100 km.
Anders 11,5 ltr 100 km. Snelheid rond 90 km.
De ervaring van SS v Beekom met een Volvo V90 CC D4 AWD (190 pk/140, Kw bouwperiode: januari 2017 - 2018) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 28-08-2017:
Ben met deze combinatie naar Zweden en Noorwegen geweest caravan heeft er 10000km achter gehangen in alle omstandig heden ,perfecte combinatie hiervoor een xc70 ook deze combinatie was in alle omstandigheden meer dan goed in denk dat uw site niet meer van toepassing is met de huidige techniek.
De ervaring van Maarten met een Volvo V90 D3 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2016 - 2020) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 12-08-2017:
Caravan beladen 1500 kilo.
De camera en de hulplijn voor de trekhaak zorgen dat aankoppelen een eitje is. De automatische lichtencontrole is een handige optie.
Op lange stukken reis je zeer comfortabel. Adaptive cruise control en zelfs hele stukken met pilot assist zorgen voor voldoende afstand en houden de auto zo midden in de baan dat de caravan ook prima in de rijbaan blijft.
De automaat schakelt afdoende op tijd. Helling op geen enkele keer naar handmatig hoeven zetten. De auto blijft prima op snelheid en schakelt op tijd terug (en ook weer op als het kan).
Alleen helling af één keer handmatig 2 versnellingen teruggeschakeld om de auto op de motor te laten remmen.
Bij inhalen met de caravan is om te versnellen wel even de kick-down nodig om de auto vlot genoeg te laten reageren.
Ik verwacht dat als je het maximale trekgewicht van 1800 kilo gaat gebruiken dat de auto hier net wel iets tekort komt.
Ondanks de lengte van de auto (en de totale combinatie op bijna 12 meter) is het bochtenwerk geen enkel probleem.
Verbruik normaal zo'n 1:15, met 1500 kilo op de haak bij 95 km/u zo'n 1:10.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.