De ervaring van Paul Berndsen met een Volvo XC40 Twin Pure Electric (300 Kw/408 pk bouwperiode: 2021 - 2022) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 22-05-2023. De trekkersscore van deze combinatie is:
Geweldige combinatie om mee te rijden.
De Twin electric heeft niet eens in de gaten dat er een caravan achter hangt qua rijgedrag. De actieradius gaat weliswaar omlaag naar ongeveer 190km, maar dan is het toch tijd om te stoppen en even de benen te strekken.
De caravan ligt super stabiel achter de wagen en slingers geen moment.
De ervaring van Hemmen met een Volvo XC40 T4 AWD aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: 2018 - 2020) en een Kip Shuttle 41 TTZ van 1185 kg geplaatst op 04-12-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
Dat deze XC40 T4-awd (2 ltr. 4 cil. 190 pk - 300 Nm, max.aanhangermassa 2000kg) weinig moeite zou hebben met een caravan die beladen zo'n 1300 kg weegt, was te verwachten. Maar dat het totale gemiddeld verbruik over een trekvakantie naar/door Midden-Italië zou uitkomen op 'slechts' 1:9,8 was verrassend!
Dit was gemeten over 4800 km, waarvan 3600 km met de caravan aan de haak. Solo in een stedelijke omgeving verbruikt deze auto ook zoveel, dus met de caravan aangehangen is een hoger gemiddeld verbruik te verwachten. Op de snelwegen naar/door Italië hield ik meestal zo'n 90-100 km/u aan, mede dankzij de voortreffelijke adaptieve cruisecontrol. Op bochtige bergwegen en op de helling van snelwegen is het verbruik uiteraard hoog, vooral als je bergopwaarts gelijk op rijdt met het gewone solo verkeer. De AWD kwam goed van pas om de caravan naar hooggelegen of afgelegen plekjes op natuurcampings te trekken, met als beloning mooie vergezichten over heuvels of bergen. Op de fietsendrager achterop de caravan stonden twee fietsen. Toch is er niet één keer een slingermoment van de caravan waargenomen, ook niet bij inhalen of bij hoge snelheden. De antislinger-koppeling van de caravan en de korte overhang van de auto zullen hierbij een rol spelen.
De ervaring van Paul met een Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] (132 Kw/180 pk bouwperiode: mei 2019 - heden) en een Adria Adora 512/522 UP van 1616 kg geplaatst op 14-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
De auto heeft inderdaad behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen.
Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.
Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.
Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.
Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.
De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.
Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.
Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.
Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.
Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.
Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.
De ervaring van Jos met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: 2019 - heden) en een Fendt Bianco 465 SGE Activ van 1553 kg geplaatst op 11-10-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
Caravan Fendt Bianco 465 sge active met verzwaarde as van 1700 kg.
E bikes voorop caravan , sticker 100 km voor Duitsland en kogeldruk 85 kg.
Nieuwe volvoxc40-hybrid T5 180 pk, trekvermogen 1800 kg , Advies anwb 1710 kg volgens test in KCK.
Vakantie naar Sardinië via Livorno/Olbia september 2021, totaal 4.460 kilometers .
Snelheid autobahn Duitsland maximaal 90/95 kmpu op voortreffelijke adaptieve cruise controle zeer ontspannen rijden met de snellere vrachtwagens mee, fantastische trekauto met overmacht en een verbruik van 11 liter op 100 kilometer.
Bergritten waarbij in de afdalingen veel energie in de accu's terug gewonnen wordt soms met gebruik van de B stand in de automaat.
Deze energie benut tijdens file rijden en in de bebouwde kom.
Tijdens de gehele vakantie ontspannen gereden in de Volvo .
Advies mijnerzijds om geen snelheden boven de 95 kmpu na te streven omdat de combinatie enigszins gaat pendelen bij passeren vrachtwagens en zijwind .
Na een Ford Kuga diesel en een Kuga benzine gereden te hebben een bijzonder goede ervaring met de drie cylinder Volvo CX40 Hybrid T5
De ervaring van Eric met een Volvo XC40 T4 PHEV (155 Kw/211 pk bouwperiode: 2020 - heden) en een LMC Musica 470 D van 1500 kg geplaatst op 01-08-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
Topcombinatie!
Een Volvo XC40 T4 PHEV van 1800 kg met een 1,5 liter 3 cilinder..... en daar achter een caravan van 1500 kg...tja dat klinkt niet alsof je genoeg power zult hebben.
Maar het tegendeel is waar, geen enkele keer het gevoel gehad dat de auto het niet kan doen. Lange stijgingen van 7% zijn geen probleem. De auto rijdt er met 90km/h bij omhoog. Zeer stabiele combinatie.
In Frankrijk zonder problemen 110 km/u op de route de soleil.
Nadelen:
-Kleine tank, met het caravan erachter reed de auto
1 op 8 (normaal in combinatie met accu 1 op 22), met een tankinhoud van 48 liter sta je dus regelmatig aan de pomp. Maar goed je moet er om de 2 a 3 uur toch even uit, dus ik heb het niet als een groot probleem ervaren.
-Met de accu kun je normaal ongeveer 40km rijden met de caravan erachter logischerwijs niet. En laden zit er onderweg niet in (laden tijdens het rijden schiet niet echt op en het verbruik gaat daarmee nog verder omhoog) Maar zoals gezegd ook zonder de elektromotor kan de auto het uitstekend doen!
Voordelen:
-Zeer stabiel weggedrag
-Voldoende vermogen om vlot in te halen, ook bij stijgingspercentages van 7% waar de vrachtwagens moeite hebben schiet je er met deze combinatie zo bij langs.
-Power modus, mocht je toch nog wat extra vermogen willen dan kun je de power modus selecteren en dat maakt werkelijk een verschil!!
De ervaring van Nico met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: 2019 - heden) en een Hobby De Luxe 490 KMF van 1400 kg geplaatst op 29-07-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
De Volvo is een top trekker, rijdt zeer vlot,zeer stabiel ook bij hogere snelheid. We trekken een hobby 490 kmf van ong. 1400kg beladen gewicht. cruisecontrol op 105 wat ong 100km/h in werkelijkheid is. Vrachtwagens zijn zeer vlot in te halen. Verbruik tussen de 11 à 12 l, nadeel is de kleine tank.
De ervaring van Wim met een Volvo XC40 T2 aut. (95 Kw/129 pk bouwperiode: januari 2020 - heden) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 02-05-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:
Voor de aanschaf van mijn Volvo XC40 T2 had ik op deze site en de anwb info verzamelt over deze combinatie. De eerste rit was maar 130 km veel verkeerslichten en rotondes, en gelukkig ook snelwegen. Ik kan niets anders zeggen dat het super ging, de auto gaf geen krimp en was op de snelweg bij 90km per uur nog zuinig ook, de verbruiksmeter gaf tussen de 8 en 9 l/100 km aan.
De ervaring van Frans met een Volvo XC40 T5 PHEV (193 Kw/262 pk bouwperiode: 2019 - heden) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 03-10-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:
Met deze combinatie op en neer gereden naar Annecy. Zeer goed bevallen, de auto is zwaar en erg stabiel met deze caravan. De 3 cilinder kan het span makkelijk trekken. Gemiddeld 85 km op de cruisecontrol gereden met een gemiddeld verbruik van 9 L/100 km.
De ervaring van Klaas Boonstra met een Volvo XC40 T4 aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: 2018 - 2020) en een Eriba van 1215 kg geplaatst op 29-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:
Zeer goed ervaring met deze combi. Alleen op de snelweg bij 90-100 km (stikker in Duitsland) schakel ik handmatig terug naar de 6e versnelling en kom dan uit op net boven de 2000 toeren.
De rit door Noorwegen (tot aan Alesund en dan weer terug over de fjorden) ging echt probleemloos. De Eriba Troll gaat erg goed en met de breedte van 2.10 een uitkomst in de vele lange en smalle tunnels.
De Volvo is met 2 alleen voorwielaandrijving meer dan voldoende trekkracht en zeer stabiel.
De ervaring van Wim van kuijen met een Volvo XC40 T4 aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: 2018 - 2020) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1450 kg geplaatst op 15-09-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:
Ben met vakantie geweest met de Volvo xc40 een geweldige trekker je voelt de caravan bijna niet achter deze auto een veraangenaming om mee te rijden ben trots op mijn volvo
Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.