De ervaring van R. van Westen met een Volvo XC70 3.2 I6 aut. (238 pk/175, Kw bouwperiode: oktober 2007 - september 2013) en een Fendt Saphir 490 TF van 1410 kg geplaatst op 04-01-2024:
Een schitterende en comfortabele trekauto en met heel veel trekkracht op alle soorten wegen ook in de bergen.
De ervaring van eddy met een Volvo XC70 D4 2.4 5 cyl [AWD] (181 pk/133, Kw bouwperiode: september 2013 - 2018) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 15-05-2021:
Deze caravan heb ik vroeger getrokken met een Volvo D5 Edition II uit 2005. Dat ging best goed. Op een steile lange hellingen (bv Luik) moest ik terugschakelen naar de 4e versnelling en kon ik wel met 70-80km/h naar boven. Maar meer zat er niet in. Met de Volvo XC70 D4 AWD Polar+ (dus de 5 cylinder diesel) uit 2016 is dat een heel ander verhaal. Daarmee hoef ik niet terug te schakelen en kan ik gewoon gas geven. Maar omdat ik 80-90 km/h prima vind ga ik niet harder. Want een slok diesel lust de auto dan wel. Met de D5 uit 2005 kwam ik met de caravan op waardes van 1:10 en met de D4 uit 2006 op dezelfde waardes. Waarschijnlijk omdat ik met de D4 toch iets harder rij op de hellingen. Op de D5 had ik EMUK spiegels speciaal voor deze wagen. Op de D4 heb ik ook EMUK maar dan algemene. De EMUK op de D5 zijn echt trillingsvrij. Die op de D4 doen het uitstekend.
Conclusie. Met de D4 en de caravan rijden is een genot.
De ervaring van Gert met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2007 - augustus 2011) en een Chateau Cantara 490 van 1500 kg geplaatst op 27-03-2017:
Deze Volvo XC70 D5 AWD automaat met Chateau (5 mtr opbouw) en beladen tot max 1500 kg trekt prima. Geen slingertje, geen last van voorbij denderende autobussen, gewoon rust!
Hiervoor had ik een V70 170pk benzine maar dit is dankzij het koppel van 400nm echt veel beter. Het is een stabiele combinatie, rijdt vlot en even inhalen is geen probleem. Ik rijd steeds 90 echte km/u (GPS) anders gaat het te snel dus op cruisecontrol. Ook hellingen zijn geen enkel probleem. Het voordeel van AWD is altijd tractie nb op een schuine helling, in zand en nat terrein.
De automaat schakelt vlot en eigenlijk alleen met dalen gebruik ik de manuele stand.
Verbruik heel netjes; 1 op 8,2!
Let op; je hebt met deze grote Volvo al snel een BE rijbewijs nodig.
De ervaring van Arie met een Volvo XC70 D3 2.0 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: augustus 2011 - september 2013) en een Kip Grey-line 44 TTZ van 1225 kg geplaatst op 19-08-2016:
XC70 D3 aut. bj 2012 met KIP 44TTZ.
Tot nu toe een geweldige trekauto.
Hebben bijna alle Volvo estates gehad, met handbak, automaat icm diesel, benzine, lpg.
Deze XC70 is tot nu toe de beste.
Merkt weinig van de caravan... Oppassen dus !
We gaan binnenkort de bergen in, eventueel pas ik de review daarna nog aan.
Voorlopig is er niets op de auto aan te merken.
Hij heeft wel ACC, wat een uitvinding is dit! Ideaal met caravan.
Vorige week vertrokken eerst naar Luxemburg.
Al bij Apeldoorn kapotte turboslang. Grrr...
Deze na snelle service bij Volvo dealer vervangen. Top.
Daarna via Luik en st.Vith naar Diekirch.
Door een fout in de nav zaten we plots in Dld.
Toen maar binnendoor, hier goed de trekcapaciteit van de XC70 kunnen benutten.
Nou, daar is niks mis mee. In stukken van Luxemburg en net ten oosten daarvan in Dld kom je serieuze hellingen icm haarspeldbochten tegen. Vaak ook nog krap omdat het binnenwegen zijn. 12 a 15% zijn geen probleem. Super!
De ervaring van J.A.Wiekens met een Volvo XC70 D3 2.0 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: augustus 2011 - september 2013) en een Eriba Nova 530 van 1500 kg geplaatst op 08-07-2016:
De Knaus country 395 van 1080 kg is na 21 jaar trouwe dienst zonder noemenswaardige kosten (regelmatig een beurt en om de vijf jaar nieuwe banden) ingeruild tegen een Hymer Eriba Nova 531 uit 2013 (nieuw overjarig showroom model met allerlei extra luxe). Lengte inclusief dissel zeven meter en zestig centimeter en een 1700 kg as.
De auto een Volvo XC 70 D4 diesel 5 cylinder 6 versnelling automaat geartronic 163 pk en 400 Nm trekkracht uit 2012 is gebleven.
Ook met de Nova vormt de Volvo een uitstekende combinatie met perfecte rij eigenschappen. Ongemerkt kan de combinatie veel sneller dan verstandig is. Enige ervaring met een dergelijke zware en vooral lange combinatie is dan ook aan te raden. Beetje rijden alsof je een vrachtwagencombinatie door het verkeer moet leiden.
Vooral in binnensteden hoog opdraaien om stoeprandjes, paaltjes en dergelijke te vermijden. Op de snelweg rijd de combinatie ook met forse zijwind en tegenwind zeer ontspannen. Met noodweer in juni 2016 van Berlijn naar Rügen gereden. Net zo ontspannen als op een zonnige dag.
De combinatie komt eenvoudig met het verkeer mee, zowel in de stad als ook op de buitenweg. Bij natte weg (stortbuien) optrekken is een gevoelige voet op het gaspedaal van belang om spinnen van de voorwielen te voorkomen. De Volvo heeft extreem veel trekkracht en het vereist enige ervaring om die kracht optimaal op de weg over te brengen. Het verbruik solo op de snelweg bij rustig rijden is 1:16, met de caravan kan bij 90 tot 95 km per uur 1:9 worden gehaald.
Realiseer je wel dat je een zware caravan achter je hebt. De combi remt uitstekend, maar anticiperen kan geen kwaad. Bij inhalen op de vlakke weg ben ik op sommige momenten tot ongeveer 110 km doorgetrokken. De combi geeft geen krimp, maar de veilige marges worden uiteraard kleiner naar mate de snelheid toeneemt.
90 tot 95 km per uur is een veilige snelheid. Je hebt per slot van rekening vakantie en bij deze snelheid erger je de vrachtwagens ook niet. Lekker met de grote jongens meerijden en voldoende afstand houden, want tegen de luchtdrukremmen van een vrachtwagen valt door een caravancombi niet op te boksen.
De combinatie is nauwelijks gevoelig voor inhalend verkeer, maar zoals eerder opgemerkt, is ruime ervaring met het rijden met een caravan wel aan te bevelen.
De ervaring van Johan met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Kabe Royal Kingsize 560 XL van 1600 kg geplaatst op 12-01-2016:
Volvo XC70 2004 163pk D5. Prima trekker, ook in de bergen. Evenals Van der Weide met zijn Eriba van 1590 kg dezelfde ervaring m.b.t. de melding 'versnellingsbak service vereist'. Ook wij hebben de melding laten resetten maar ik ben benieuwd naar de verdere afloop en ervaringen van Van der Weide. Graag contact via de webmaster!?
De ervaring van H. Volder met een Volvo XC70 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: september 2009 - augustus 2011) en een Lunar Clubman ES van 1450 kg geplaatst op 18-06-2015:
Onlangs mijn Volvo S60 D5, 163 pk ingeruild voor een Volvo XC70 D5 geartronic, 205pk. Beide auto's prima trekkers, maar de XC 70 spant wel de kroon!
Met onze Lunar Clubman ES, leeg goed 1200 kg en beladen tot 1500? kg geen vuiltje aan de lucht. Wat gaat dit comfortabel en makkelijk (mede dankzij de voortreffelijke automaat) Toegegeven dat het verbruik meer is dan de vorige Volvo, maar dit meerverbruik weegt niet op tegen het enorme gemak en comfort.
Gemiddeld verbruik ligt zo op 1 op 9 /1 op 10 en soms nog wel iets zuiniger! Sterk afhankelijk van de rechtervoet dus. Ook solo rijden met deze Zweed is en blijft een feestje. Het klopt dus wel: Volvo voor het leven. Het is wel zaak om regelmatig de snelheid in de gaten te houden (cruise control) want met deze combinatie ga je snel te hard (bekeuringen). Had al een 100 km/h sticker. Ook met tegen/zijwind geeft de combinatie geen krimp.
Kortom: Mijn ideale trekauto, ook op drassig terrein mag ik vastgelopen combinaties assisteren!
Van warmlopen op hellingen heb ik nog geen problemen ondervonden, vanwege de standaard oliekoeler op de versnellingsbak.
De ervaring van H. Volder met een Volvo XC70 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: september 2009 - augustus 2011) en een Lunar Clubman ES van 1450 kg geplaatst op 18-06-2015:
Onlangs mijn Volvo S60 D5, 163 pk ingeruild voor een Volvo XC70 D5 geartronic, 205pk. Beide auto's prima trekkers, maar de XC 70 spant wel de kroon!
Met onze Lunar Clubman ES, leeg goed 1200 kg en beladen tot 1500? kg geen vuiltje aan de lucht. Wat gaat dit comfortabel en makkelijk (mede dankzij de voortreffelijke automaat) Toegegeven dat het verbruik meer is dan de vorige Volvo, weegt dit meerverbruik niet op tegen het enorme gemak en comfort.
Gemiddeld verbruik ligt zo op 1 op 9 /1 op 10 en soms nog wel iets zuiniger! Sterk afhankelijk van de rechtervoet dus. Ook solo rijden met deze Zweed is en blijft een feestje. Het klopt dus wel: Volvo voor het leven. Het is wel zaak om regelmatig de snelheid in de gaten te houden (cruise control) want met deze combinatie ga je snel te hard (bekeuringen). Ook met tegen/zijwind geeft de combinatie geen krimp.
Kortom: Mijn ideale trekauto, ook op drassig terrein mag ik vastgelopen combinaties assisteren!
Van warmlopen op hellingen heb ik nog geen problemen ondervonden, vanwege de standaard oliekoeler op de versnellingsbak.
De ervaring van Jan Bottema met een Volvo XC70 D3 2.0 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: augustus 2011 - september 2013) en een Sterckeman Alize 460 LJ van 1350 kg geplaatst op 17-05-2015:
Ik rij een Volvo XC 70, 2 liter 5 cilinder diesel, met een koppel van 400 n/m. Ik belaad mijn caravan tot ongeveer 1300 kg. De lading in de Volvo bedraagt ca. 150 kg, beide personen wegen ook ongeveer 150 kg.
Het totaalgewicht van de auto met belading bedraagt dan ongeveer 2000 kg.
Een uitstekende combinatie met een perfecte stabiliteit. Ik rij 100 km/uur en haal in bij 120/130 km/uur. Gerekend over ca. 22500 km is het verbruik dan 8,2 km/liter. Gerekend over ca. 1600 km bij een snelheid van 90 km/uur is het verbruik 8,8 km/liter.
Zonder caravan ligt het verbruik gemiddeld op 16 km/liter. Ik ben zeer tevreden over dit trekpaard.
De ervaring van Rob met een Volvo XC70 D5 aut. (215 pk/158, Kw bouwperiode: augustus 2011 - 2018) en een Elddis Affinity 482 van 1315 kg geplaatst op 27-04-2015:
We hebben de eerste korte vakantie (Sauerland) erop zitten. Hiervoor hadden we een Elddis Shamal (beladen 1.700 kgs) en hoewel de Volvo 2.100 kg mag trekken en de caravan qua vermogen makkelijk aan kan, ook op steile hellingen in Engeland en Wales, vonden we die combinatie niet ideaal. Met name het hoge kogelgewicht van 110 kg. is, op slechte wegen, niet comfortabel en we vonden de combinatie zeker op smalle weggetjes in Zuid Engeland, te lang.
De Affinity weegt beladen 1.350 kg, heeft een kogelgewicht van 75 kg en is een meter korter.
En dat leidt tot een voor ons ideale combinatie. De auto is de caravan altijd de baas. Bij flinke zijwind reden we op de Autobahn, na het inhalen van een vrachtwagen, ongemerkt 115 km/u. Ook op smalle weggetjes is er geen enkel probleem. De caravan beschikt standaard over het Alko elektrisch remsysteem. We hebben er niets van gemerkt dus het systeem zal niet de behoefte hebben gehad in te grijpen. Toch een geruststelling dat het er is.
De Volvo is een heerlijke reisauto, met caravan komen we niet boven de 3.500 rpm en op de snelweg heeft de geartronic ook in de 6e trap steeds voldoende vermogen, waarbij ik de gewone D-stand gebruik en geen behoefte heb aan de S-stand. Met de hand schakelen kan maar daar heb ik geen automaat voor. En \'t is ook echt niet nodig.
--------------------------------------
In juni hebben we met de combinatie een trektocht door Engeland gemaakt, langs de oostkust naar het noorden, Lake District, Wales en via Devon en Cornwall weer terug naar Dover. Via
snelwegen (max. toegestane snelheid 96 km/u) maar vooral ook via smalle weggetjes en soms steile hellingen. De grootste stijging en daling die we tegenkwamen was 25% en de combinatie voldeed prima. Geen enkele keer kreeg ik het gevoel dat de auto het niet aankon, ook op de steile hellingen in D(rive) kunnen rijden, de automaat deed altijd voortreffelijk z\'n werk.
De ervaring van A3volvo met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Dethleffs Lifestyle 510 van 1350 kg geplaatst op 11-08-2014:
En hij ploegde voort. Wat een beest van een trekauto, wat een gemak met de automaat. Alleen handmatig hoeven schakelen als ik op een berghelling de snelheid moest aanpassen op tragere voertuigen, om te zorgen dat het toerental niet onder de 1500 toeren kwam. Het is trouwens wel opletten bij inhalen, zelfs op hellingen, voor je het weet rijdt de combinatie een 120 km/h.
Ik vindt het prettigste rijden rond de 90 km/h. Het verbruik is dan rond de 10,5 liter per 100 km. De cruise control is dan goed te gebruiken, en bij steilere hellingen schakelt hij automatisch terug .
Rijdt erg relaxed , volvo handleiding geeft ook aan om rond deze snelheid te rijden, anders is er kans op warmteontwikkeling in de automaat. Wat goed te merken is het gewichtsverschil van auto en caravan. De combinatie rijdt hierdoor erg rustig, hiervoor had ik een Audi A3 sportback ambition 2.0 TDI , en was dit het zwakkere punt. Ondanks noodweer kom je met deze all wheel drive overal doorheen, ook als er een wolkbreuk is. Dit is ook het voordeel op drassige kampeerplaatsen. Je komt nu tenminste weg. Een aanrader voor iedere caravanrijder
De ervaring van J.A.Wiekens met een Volvo XC70 D3 2.0 aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: augustus 2011 - september 2013) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 23-07-2014:
Ik bezit de D4 5 cylinder 163 pk 400 nm trekkracht.
Automaat. Fantastisch comfortabele trekker. Mag tot 1600 kg trekken.
De ervaring van Roland en Marian met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1465 kg geplaatst op 14-09-2013:
Combinatie is zeer stabiel. Inhalen van vrachtwagens of ingehaald worden door vrachtwagen gaat zonder geschud door de zuiging of luchtverplaatsing. Bergop gaat op autosnelwegen prima. Op Lange hellingen van 5-7% moet de auto hard werken en is 90 km/h de maximale snelheid anders wordt de motor te warm. Verbruik licht gemiddeld tussen de 12-13 liter per 100km, ongeveer 450-500 km op een volle tank diesel.
De ervaring van Benne Holwerda met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een SMV 450 van 1080 kg geplaatst op 16-05-2013:
Onze SMV is een 520 uit 1976. Een beauty, maar de caravan is van zichzelf nogal staartlastig omdat het stuk van de carrosserie achter de as nogal wat langer dan het stuk vóór de as. Goede schokbrekers en straffe banden zorgen voor enige vebetering. En een kei van een trekauto, zoals onze XC70 D5. De auto laat zich op geen enkele manier van wijs brengen en voelt zeer solide aan. Ook als de caravan last heeft van stuwwind van hardrijdende bestelbussen en vrachtwagens, houdt de auto gewoon koers. Onze vorige auto (XC70 benzine zonder niveauregeling) had er meer last van. Rijden in de bergen is een genot met de D5. Trekkracht is er altijd. Op steile campings waar caravans alleen met een trekker verplaatst worden, klaart onze XC70 het klusje zelf. Met 325.000 km op de teller merk ik geen vernoeidheidsverschijnselen. Verbruik met caravan rond de 8,5 liter per 100 km, bij volbeladen auto en een kruissnelheid van 95-100 km/h. Olieverbruik nihil.
De Volvo is geen goedkope auto in onderhoud, maar zijn rijeigenschappen en bouwkwaliteit zijn ronduit imponerend. Het is de fijnste auto én de beste caravantrekker die ik heb gereden.
De ervaring van Van der Weide met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Eriba Nova 540 van 1590 kg geplaatst op 25-12-2012:
Ik rij met een Volvo XC70 diesel automaat en trek een Eriba Nova 532 en nooit problemen gehad. Laatst echter, kreeg ik de melding Versnellingsbak service vereist. Versnellingbakolie ververst etc. Bij de dealer in Frankrijk maar na ongeveer 1000 km kwam de melding terug. Gelukkig verder geen andere problemen en thuis de melding laten resetten. Heeft iemand hier ook eenzelfde ervaring?
De ervaring van Dick Hageman met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een LMC Dominant 550 E van 1492 kg geplaatst op 16-10-2012:
Mijn ervaring zijn goed met onze XC70 diesel automaat en een LMC van 1500 kg. Geen enkel probleem in de bergen en op de duitse autowegen.
mvg
Dick Hageman
De ervaring van kranendonk met een Volvo XC70 3.2 I6 aut. (238 pk/175, Kw bouwperiode: oktober 2007 - september 2013) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 11-09-2012:
geweldige combinatie naar frankrijk geweest,cruise controle op 95km p/u 1op8 gereden en na 1000km in het geheel niet vermoeid, de auto doet alles alleen maar opletten en sturen.,
De ervaring van A.Offereins met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2007 - augustus 2011) en een Kip Hy Line 53 TDB van 1670 kg geplaatst op 30-03-2012:
De ervaringen met deze volvo van september 2007 in combinatie met een Kip Hy line 53 zijn eigenlijk best goed. Op de weegbrug bleek het gewicht van de beladen caravan 1720 kg. (inclusief een aantal flinke Ludlums). Tijdens de zomervakantie naar croatie kon de temperatuur flink oplopen en verschenen zelfs de nodige waarschuwingen op het paneel i.v.m. te hoge olietemperatuur in de versnellingsbak. De geruststellende aankondiging van de dealer dat ik rustig in "d" kon rijden, heb ik gauw vergeten.
Tijdens de wintervakantie naar Saas Grund, gaat het makkelijker. De klim naar het dorp (ca 1650m hoog gelegen) gaat uiteraard in manual. De hoogst haalbare snelheid is dan ca 60km/u in 3. Harder moet je daar ook niet willen. Het verbruik is uiteraard stevig.
Gewoon op de autobaan (met 100km sticker) rijdt de combinatie voortreffelijk. Inhalen van vrachtauto´s is geen enkel probleem. De volvo heeft voldoende power om er snel voorbij te komen en voor je het weet zit je op 100 tot 110 km/uur of meer. Van enige slinger neiging of zijwinggevoeligheid heb ik nooit iets gemerkt. De vorige Hy Line 53 met enkel vastbed was een ramp. Met 1 vinger kon je hem bij het neuswiel optillen. Onze huidige kip met 2 losse bedden, vaste watertank onder het bed en 2 grote alu gasflessen ligt dus als een blok.
Tijdens de laatste terugreis uit Saas Grund door het dal, via Martigny, Montreux, Bern, het verbruik in de gaten gehouden tijdens de extreem lange steiging van de 4 baansweg. Op zulke momenten geeft de autocomputer een verbruik van 1:35. Gemiddeld valt het mee en ligt het verbruik tussen 1:8,5 en 1:10.
De ervaring van Joric met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 26-08-2011:
Mijn ervaring met deze combinatie is erg slecht. Mijn vakanties zijn geëindigd, 2 keer auto met de trein naar huis, 1 keer een dagje verloren omdat ik op locatie naar de garage moest voor een software update.
Reden: De motor loopt heet zodra ik met deze combinatie bergen tegen kom. Garage herkent het probleem niet maar ik zit er mee. Tegenwoordig rijd ik soms met 50 - 60km/uur een berg op, ook op de Franse snelwegen(!) en word voorbijgereden door veel kleinere auto's met veel grotere caravans. Ik heb ook een Volvo C70 D5 geartronic van een trekhaak voorzien. Deze heeft hetzelfde probleem. Heetlopen motor dus, al duidelijk zodra je voorbij Luik de Ardennen in gaat.
De ervaring van Bert met een Volvo XC70 2.5T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2007) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 550 kg geplaatst op 17-08-2011:
Volvo XC70 2.4T automaat met CombiCamp vouwwagen.
Rijdt werkelijk fantastisch, moet af en toe in de spiegel kijken of er wel iets achter hangt. Door aangepaste snelheid relatief zuinig. 1 op 11 gemiddeld op de vakanties. CombiCamp heeft een zeer stabiel onderstel, de as ligt ver naar achter en is zoals gezegd niet merkbaar aanwezig.
De ervaring van Bas Baken met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Avento Gran Turismo 500 van 1525 kg geplaatst op 08-10-2010:
Gemiddeld verbruik solo: 7.2L/100km
Gemiddeld verbruik met caravan :9.4 L/100 km
Kruissnelheid van 100 km/uur is prima te doen waarbij dus ook het verbruik acceptabel is.
Stabiliteit is goed bij vermelde snelheid,maar rijd je harder dan is het relaxe gevoel wel weg.
Het rijden in de bergen en dan met name in spanje en portugal is heel goed te doen maar let wel op de temperatuur van de motor, Met ingeschakelde airco en op de cruise control, wil de meter bij een verbruik hoger dan 20 L/100 km ineens gaan oplopen tot rood.Schakel je echter op tijd over op handbediening en een versnelling lager dan de geartronic voor koos, dan kun je een snelheid van 90 km/uur zonder problemen volhouden.
Het wegrijden op hellingen is een genot.Zonder doorslippen rijdt de combinatie weg op elke helling die je tegenkomt.
Dit is de vijfde volvo met caravan:240 benzine-740 diesel-V70 diesel-S80T6 benzine en nu dus de XC70 diesel.
De fijnste en stabielste is de laatste volvo met caravan.
De ervaring van Rob met een Volvo XC70 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2007 - augustus 2011) en een Elddis Crusader Hurricane van 1437 kg geplaatst op 30-04-2010:
De 5 groene sterren zijn voor deze combinatie volledig verdiend!
Met m'n vorige Volvo, een V70 D5 manual van 2006, was ik ook al heel tevreden maar de XC AWD Geartronic rijdt aanzienlijk beter, zeker met de caravan.
Daar zijn naar mijn idee een paar redenen voor: het chassis is sterk verbeterd t.o.v. het vorige model, de aandrijving op 4 wielen en de 6-traps automaat.
Het geheel vormt een uiterst plezierige en rustige reisauto.
Er is altijd voldoende vermogen beschikbaar en op de vlakke weg draait de motor bij ca. 90 km/u een rustige 1.800 toeren in z'n 6e trap. Moet je een heuveltje op of wil je passeren, het gaspedaal iets ingetrapt, de geartronic schakelt terug naar 5 of zonodig naar 4 en voor je het weet zit je boven de 100.
Je kunt de bank ook handmatig schakelen, maar doorgaans heb je dat niet nodig. Op steile hellingen van 20% of meer zoals we die in Engeland tegenkwamen, is het wel plezierig dat je handmatig kunt schakelen. Overigens, in de stand manual schakelt de bak als het nodig is wel automatisch terug, maar opschakelen gebeurt dan met de hand.
Meer dan 3.500 toeren is (nog) nergens nodig geweest.
Ook de 4 wielaandrijving draagt bij aan een fijne wegligging. En geen last van doorslippende voorwielen als je eens wat (te) stevig optrekt.
Op m'n vorige V70 had ik het automatisch niveausysteem, op de XC heb ik dat niet omdat dat volgens de dealer niet nodig is. En eerlijk is eerlijk: ik heb het tot nu toe niet gemist.
Ik heb geen (eerdere) ervaring met het Four-C active chassis.
In diverse testverslagen en rijervaringen lees je minder enthousiaste verhalen over de geartronic. Mijn ervaringen zijn juist erg positief. Ik vind de 6-bak adequaat reageren, zowel solo als met de caravan. Onlangs reed ik een XC70 (vorig model) met 5-bak geartronic en die vond ik minder adaptief. Schakelde bij ietsje meer gas met een snuk terug en deed bij gas los helemaal niets zodat je bij weer wat gas bijgeven, vermogen tekort komt. Maar de 6-bak schakel je heel gemakkelijk met het gaspedaal en bij gas loslaten schakelt hij op tijd terug zodat er, als je het gas weer oppakt, direct vermogen beschikbaar is. Ook met de caravan aan de haak werkt het naar mijn smaak goed.
Het zitcomfort in de auto is uitstekend, in onze vorige V70 had mijn vrouw op langere ritten al snel een kussentje in haar nek nodig (overigens: Volvo heeft hier een echt goed zittend netkussentje voor beschikbaar), maar in de XC taalt ze hier niet naar. Mede dankzij de elektrische stoelverstelling met geheugen kun je de stoel perfect instellen. En handig dat de buitenspiegels daar ook op reageren, zeker als je elkaar op langere ritten afwisselt.
Want dat is ook leuk: mijn vrouw reed nooit zelf met de V70 (ook solo niet) maar met de XC rijdt ze met plezier.
Tot slot het verbruik: met de V70 haalde ik solo probleemloos 1:15 à 16, met de caravan 1:10 à 11.
De XC verbruikt wel wat meer: solo 1:11 à 12, met caravan 1:9. Relatief is het meerverbruik van de XC dus minder dan bij de V. Maar echt goedkoop rijdt-ie dus niet. Dat komt misschien ook wel omdat de auto in mijn beleving tot een wat steviger rijstijl uitnodigt.
Al met al een heel fijne trekauto.
Tot slot nog iets over de rijeigenschappen van de Elddis: met een beladen gewicht van 1.500 kg is het geen lichtgewichtje.
Of het BPW V-Swing chassis het verschil maakt weet ik niet, maar de Elddis ligt minstens zo goed achter de auto als onze vorige caravan, een Kip Greyline 44EKL. Ik had eigenlijk verwacht dat de Kip (lichter, en een lange dissel) wat rustiger zou blijken.
Met de Elddis zit je al snel aan het maximum kogelgewicht van 100 kg, waarmee hij dus perfect volgt.
Bij de Kip moest ik juist m'n best doen om een kogelgewicht van meer dan 75 kg. te halen.
Voor een goed begrip: ik had geen klachten over de wegligging van de Kip, je denkt alleen dat het niet beter kan dan Kip en dat is nou ook weer niet waar.
De ervaring van Berghuis met een Volvo XC70 3.2 I6 aut. (238 pk/175, Kw bouwperiode: oktober 2007 - september 2013) en een Tabbert Vivaldi 560 TD (2,50) van 1740 kg geplaatst op 07-01-2009:
Dit is een geweldige combinatie om te rijden, maar de gewichtsverhouding, kogeldruk en bandenspanning hebben wel enige aandacht nodig.
De ervaring van L de Oude met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2007 - augustus 2011) en een Eriba Nova SL 580 van 1620 kg geplaatst op 24-12-2008:
Uitstekende combinatie! Onder alle omstandigheden geen enkel probleem. Weggligging voortreffelijk.
De ervaring van F. Smulders met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Kip Grey Line 50 van 1200 kg geplaatst op 21-10-2008:
De huidige Kip Grey Line rijd ik sinds 1986 met inmiddels 8 verschillende Volvo's (360's en 850 lpg; 740, 940, V70 classic tdi en XC70 diesel; V70 2,4T benzine). Aan de caravan heb ik qua onderstel alleen de velgen verbreed en zwaardere 'light truck'-banden gemonteerd. Door de goede stroomlijn en de voor hedendaagse begrippen smalle breedte van 2.10m alsmede het inmiddels relatief lage gewicht is het een uiterst handelbare caravan, zowel op de autoroute als op de kleinste geitenpaadjes op Corsica en tijdens talloze wintersportreizen naar de Alpen. Met de 360's en vooral met de hangeschakelde 850 (140pk) die een veel te lange eindreductie heeft was het werken op hellingen. Met de XC70 (geartronic; standaard niveauregeling) vergeet je onder bijna alle omstandigheden dat je een caravan bij je hebt. Alleen vlagerige kopwind, schuin op kop, is licht merkbaar. Autoroute du soleil kun je onder normale omstandigheden en buiten de drukte vrijwel geheel op cruise control en teller op 120 rijden zonder enige inspanning, ook met wind. Op heuvelachtige trajecten en in de bergen rijd ik met de bak op handschakeling. De D5-motor maakt een heel aangenaam geluid en met open dak onder een bladerdek of bij een rotswand hoor je het zachte fluiten van de turbo waste gate; prachtig. File rijden op een steile helling gaat mede dankzij de koppelomvormer met speels gemak zonder dat de mechaniek iets te lijden heeft. Ook manoeuvreren op steile campings met gravelondergrond en natte grashellingen is een aardigheid.
Dan de winterrreizen. Op de Autobahn tijdens sneeuwval heb je geen last van wheelspin, wat een heel save gevoel geeft in vergelijking met alleen voorwielaangedreven Volvo's. Ook hellingen bergop kun je altijd met alleen winterbanden aan, voor mijn subjectief gevoel beter dan met een voorwielaandrijver met kettingen. Bergaf heeft 4WD geen voordeel; je bent helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je banden en je ABS i.c.m. de gewichtsverhouding van je combinatie. In mijn geval ben ik dan blij met de relatief lichte Kip van 1200 kg. Voor steile lange afdalingen in de Alpen moet je met caravan dus nog steeds rekening houden met kettingen en i.t.t. wat wel beweerd wordt heb je op gladde 10% afdalingen met hairpins naar mijn mening ook een remketting nodig op minstens een van de caravanwielen als je tenminste harder dan stapvoets wilt rijden. De XC70 is met zijn fijne stoelen, prima ecc en diesel standverwarming een echte all seasons reiswagen en laat als caravantrekker niets te wensen over.
De ervaring van Rienk Planjé met een Volvo XC70 2.5T aut. (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2007) en een Knaus Sudwind 550 QS van 1495 kg geplaatst op 09-09-2008:
Een prima combinatie. De hoogste versnelling is op een vlakke weg goed te doen maar het mooiste is wel de 4 op de snelweg te gebruiken. Op de autobanen is dan ook op de 5% hellingen de 100 goed vast te houden. door de low pressure turbo blijft het toerental tussen 2500 en 3000 tpm met die snelheid. Dus erg relaxed rijden.
De ervaring van Ton Peters met een Volvo XC70 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2007 - augustus 2011) en een Eriba Nova GL 540 van 1625 kg geplaatst op 20-05-2008:
We hebben de Volvo XC70 D5 MY '08 met 6 bak en gebruiken deze om onze Eriba Nova 540 te trekken.
Door de 4wd hebben we ook op gravelwegen geen problemen met grip (wij komen nog wel eens op "afgelegen" plaatsen)
Motorisch heeft de Volvo geen enkel probleem met deze toch zware caravan en rijd je ook op lange hellingen zorgeloos naar boven.
Met een verbruik van ongeveer 14-15 per 100/km is ie niet heel zuinig maar wij rijden dan ook 100-105 echte km/uur en daar zit het punt met deze auto: hij is niet echt stabiel.
vanwege de zachte vering/demping kun je de auto met één hand al redelijk heen en weer schudden daar komen de 16" 65-serie banden bij die ook erg soepel zijn.
Dit i.c.m. de lange achteroverhang en de niet optimale gewichtsverhoudingen maken dat hij niet stabiel genoeg is naar mijn zin.
Hiervoor had ik een Renault Espace en deze was veel stabieler met deze caravan en had van zijwind ook helemaal geen last.
Belading moet zorgvuldig gebeuren en de kogeldruk houd ik maar iets hoger aan (75-80 kg)
Onze auto heeft aut. niveauregeling maar ik zou iedereen een four-C onderstel aanraden omdat je deze wat straffer kunt instellen al is dit mijn gevoel erover en heb ik er geen ervaring mee.
Kortom: ik rijd voortaan iets rustiger met deze combinatie en dan loopt hij prima.
De ervaring van Martin Kuijper met een Volvo XC70 2.5T (209 pk/154, Kw bouwperiode: 2002 - 2007) en een Kip Grey-line Special 50 TDB van 1560 kg geplaatst op 30-11-2007:
Dankzij awd. ''s zomers geen tractie-problemen op zanderige/steenachtige terrascampings (oa. Frankrijk en Griekenland) noch in de winter (Oostenrijk wel met winterbanden). Op Autobahnen gemiddelden van 90 km/uur zonder problemen, met ongemerkte uitschieters tot ver boven de max. toegestane snelheid (120+ bij inhalen van vrachtwagens). Ligt als een blok op de weg, zonder dat van slingerneiging sprake is, wel met ingschakelde stabilisator zonder heb ik geen ervaring mee.
Verbruik, benzine, bij dit alles van auto + cararavan 14.4 ltr/100km, mbv. de cruise-control op 95km/u., toerental van de motor is dan +- 2000/min, in de hoogste overbrenging vd. automaat, zowel in Frankrijk (totaal 2900km), als in Griekenland, (door Duitsland, Oostenrijk en Italie, totaal 5800km). Solo-verbruik: 50/50 snelweg en stadsverkeer +-10,9 ltr. Mijn Volvo is uitgerust met de geartronic, waarmee, bij het rijden met caravan in de bergen, het mogelijk is de versnelling te kiezen (de automaat wordt dan niet al te zeer overbelast).
Ben uitermate tevreden!
De ervaring van Michaël met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1579 kg geplaatst op 12-11-2006:
Een prima combinatie, enkel rekening houden met de 2,5 meter brede caravan. Voor de rest een aangenaam gespan om mee op vakantie te gaan. Een opmerkelijke stille werking van de motor op kruissnelheden, en niet overdreven bij optrekken. De geartronic doet zijn werk ook uitstekend en schakeld in automatische modus sneller terug bij afremmen ! Dank u Volvo !
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo XC70.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van George Thatcher met een Volvo XC70 D5 (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Sterling Elite Emerald van 1650 kg geplaatst op 12-11-2006:
We chose the manual version of this model after upgrading our old volvo xc70.
This is a deisel version wich gives a return of about 40-43 per gallon towING
We get more when Un hitched 48 is.
This car pulls effortlessly , taking on steep hills is no problem.
Stability is very good also.
When not towing it\'s a very refined comfortable ride with excellent boot space and rear seat room.
De ervaring van ken davidson met een Volvo XC70 D5 (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Elddis Affinity 574 van 1450 kg geplaatst op 12-11-2006:
I tow with a 2015 volvo xc70 se 215 bhp automatic towing Elddis affinity 574 , its the first auto car i have had and i love it, its pulls the caravan without a moan or groan even better than i thought and to top it all still get around 33 mpg you hit hills and it just pulls and not jump up and down the box that i thought it would , the auto box is great for shunting the caravan around with no clutch slipping which has to be a bonus
De ervaring van John D met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Eriba Nova GL/SL 545 van 1480 kg geplaatst op 12-11-2006:
Have towed many miles with Hymer Nova 545SL, stable, a good choice of towcar but just upgraded the car to the larger-engine 185bhp XC70 which is even better choice - a lot of power in reserve for whatever I need. 163bhp version still very good though and auto box makes for easy towing.
De ervaring van Ian Garland met een Volvo XC70 D5 (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Swift Conqueror 645 van 1804 kg geplaatst op 12-11-2006:
I have no problems whatsoever towing with this combination. Have travelled all over France,
De ervaring van Chris Mimmack met een Volvo XC70 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Swift Charisma 620 TA van 1615 kg geplaatst op 12-11-2006:
I thought this caravan would be too heavy for my XC70 but it tows a dream. Very stable even when being overtaken by large HGVs. However I do find 6th gear is only for cruising at 60 on level motorways, although I find that 56 amongst the HGVs in 5th is more comfortable. The only problem I've found, and it was the same with my previous smaller caravan, is keeping the noseweight to 75kg maximum.
De ervaring van andylenton@msn.com met een Volvo XC70 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Swift Challenger 625 SE van 1800 kg geplaatst op 12-11-2006:
You will never drive a more perfectly matched combination. Towing par excellence....even the wife enjoys towing in this car....it gives you so much confidence even fully loaded in a crosswind with 2 kids a dog and the kitchen sink! Pure effortless luxury. Combo looks fantastic too. Get a lot of admiring glances from other caravanners. ...i love it!
De ervaring van A.mckay met een Volvo XC70 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Swift Challenger SE 580 van 1566 kg geplaatst op 12-11-2006:
Fantastic motor,did not notice van on the back,nothing was a problem this motor,excellent.
De ervaring van Mike W met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Avondale Dart 630-6 van 1431 kg geplaatst op 12-11-2006:
The Volvo XC70 tows my Avondale Dart 630-6 with ease, the outfit is stable and easy to manoeuvre, fuel consumption is around 30mpg fully loaded and when solo will average high 40's on a run. A great car and a great family caravan.
De ervaring van tony phillips met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Bailey Pageant Loire van 1612 kg geplaatst op 12-11-2006:
was a little concerned at first that the Volvo would struggle to cope with a six berth twin axle bailey, happy to say it has no problems , pulls well in all conditions and is returning 25 ish mpg. this has to be the best all round car I have owned. I have fitted spring assisters due to carrying two large bernese mountain dogs in the car whilst towing, it just sat a little low.
De ervaring van Ian met een Volvo XC70 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2011) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 12-11-2006:
Having just completed an 8000 Mile trip of which around 7500 was with the Hobby hitched up as we made our way down to Morocco, around the country and back to the UK I have to agree that the match was excellent, while the Volvo was faultless.
De ervaring van kevin met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Elddis Avante 505 van 1358 kg geplaatst op 12-11-2006:
Excellent combination
Effortless towing and great stability with inbuilt stabiliser
averaged high 30's when towing.
very comforable can tow for hours without any stress or
discomfort.
De ervaring van George met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 12-11-2006:
Owned since 2008 and made around 40.000 km towing a Knaus@1400kg. Good and easy to drive car.
De ervaring van R.Sandeman met een Volvo XC70 D5 aut. (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2011-2018) en een Avondale Argente 640-6 van 1600 kg geplaatst op 12-11-2006:
Fantastic rig both car & van, very comfortable cursing on the continent at 70mph (where allowed!!). Now covered approx 18,000 miles in last 3 years
De ervaring van John Steele met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1415 kg geplaatst op 12-11-2006:
Owned since new (2008) XC70 SE Lux Sport (auto). Just returned from 2 month tour of UK, 3,000 + miles. Hobby Prestige 495 ULe. 30.2 mpg. Superb touring & towing car.
De ervaring van Tony Phillips met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1490 kg geplaatst op 12-11-2006:
This is my 2nd XC70, now drive a 2009 d5 diesel auto more stable than previous model, especially if theres a cross wind, pulls without any problem, not as good on fuel as earlier model but its a heavier car with same engine. fuel consumption depends on your right foot and technique ,can get 25mpg, previous xc 70 returned 28mpg.
This car suits me in every way , love the 4wd without the size and bulk of a large 4x4,it really is a luxury motor. arrive relaxed after a long journey .I sound like a Volvo salesman!!
De ervaring van John met een Volvo XC70 D5 aut. (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2011) en een Bailey Orion 430-4 van 1247 kg geplaatst op 12-11-2006:
Great tow car and you hardly notice the orion on the back of it. You could almost drive up the side of snowden with this setup!
De ervaring van bryan boyd met een Volvo XC70 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2011) en een Bessacarr Cameo 495 van 1500 kg geplaatst op 12-11-2006:
Excellent
De ervaring van david faithful met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Swift Challenger SE 530 van 1545 kg geplaatst op 12-11-2006:
a perfect match you dont know your towing a heavy van plenty of power to spare can overtake lorrys at 60 no trouble at all .we have the auto and diesal model and can get 25 to the gallon. pretty good.will buy another anytime.
De ervaring van L Aldred met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 12-11-2006:
Had this car now for just over a year, and it has been a great car, fuel consumption a little high, but that is to be expected. Great towcar but performs better when not using cruise control.
Only problem is that after 41000 it needed a new gearbox, spoke to Volvo and they feel that 41000 is reasonable for a gearbox if you plan to also use this car as a day to day car for commuting.
De ervaring van W Stafford met een Volvo XC70 2.4D aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1415 kg geplaatst op 12-11-2006:
I have owned this car for over 4 years and have averaged 3000 miles per year towing. All I can say is that it is a superb towcar; performance is good, it is very stable and comfortable. The self levelling rear suspension keeps everything sitting nicely and stops the tail end sag when the car is loaded with all our wine on the way home from France.
The performance is effortless and it is quite easy to forget that the caravan is on the back. The most efficient speed to travel is about 60 mph, as below that the torque converter slips and economy suffers. On good main roads when I can keep to this speed, I can expect 30 mpg towing; if the speed is above the mid to high 60's or below 55, then I get about 25. Solo it is about 34 day to day or 40 on a long run. Add to that the most comfortable seats available and a superb sound system, and you just want to keep on driving forever.
De ervaring van james met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 12-11-2006:
A perfect match just like driving solo there is power to spare even on gradients.
De ervaring van Eric met een Volvo XC70 D5 aut. (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2011) en een Lunar Lexon SB van 1410 kg geplaatst op 12-11-2006:
Covered 1155miles Towed 750,Solo 405, 28.4 mpg overall,Yorkshire to Veryan Cornwall.Car an absolute dream, Power-Smoth-Quite&Comfortable. Very pleased with the car.
De ervaring van John Burn met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 12-11-2006:
I had a 52 plate petrol xc70 and it pulled the caravan as if it wasn't there, the only down side was the fuel consumption, around 18mpg. I have since had a 2 ltr petrol Qashqui and its not nearly as good towing and the mpg is not much better either..21mpg..I have now gone back to another xc70 but this one is deisel. I haven't towed with it yet but I am so looking forward to it.
De ervaring van Steven O'Hara met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Ace Award Firestar van 1490 kg geplaatst op 12-11-2006:
Effortless towing, a 2000 mile trip to the highlands of Scotland over 4 weeks returned 24.7mpg (non-towing 31.6mpg). The car is very comfortable (described to me by another owner as "driving a leather sofa"). Tows equally well on motorways and country roads.
De ervaring van Tony Vernon-Smith met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Swift Challenger 480 van 1366 kg geplaatst op 12-11-2006:
The combination we have here can only be described as ideal. Fuel consumption can drop to approx' 22 mpg if you are heavy footed but 28 mpg can be acheived with sensible driving and no head wind. Taking off on steep inclines is not a problem and acceleration for overtaking is good. Would recommend the car for all aspects of caravanning.
De ervaring van John Steele met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1407 kg geplaatst op 12-11-2006:
Not towed yet, but achieved 38 on a motorway run, @ 70mph. Incidentally, our previous tow car (same van) was a W Reg Range Rover 2.5 DSE and we achieved 22mph on a run to Scotland. I'll let you know how we get on with the new outfit.
De ervaring van Ian Garland met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Buccaneer Schooner van 1867 kg geplaatst op 12-11-2006:
The car tows very well fully loaded and with Buccaneer Schooner on back on French motorways it was more than able to maintain a constant speed only changing down on steep inclines. fuel ave 23.6 over 800 miles
I have no complaints
De ervaring van Ronald Sandeman met een Volvo XC70 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Avondale Argente 640-6 van 1651 kg geplaatst op 12-11-2006:
we have had the car now for approx 6 months, it tows the caravan like a flag absolutly superb. The only complaint I have of the car is the fuel consumption, towing it is arround the 18/20 MPG and the best I have ever had from the car is 32 MPG on its own unladen.
De ervaring van Pete met een Volvo XC70 2.5T aut. (209 pk/154 Kw, bouwperiode: 2002-2007) en een Solifer Finlandia 600 van 1330 kg geplaatst op 12-11-2006:
Perfect match! We have Solifer 6102i (91) behind Volvo Xc70
De ervaring van Terry Turton met een Volvo XC70 2.4D (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2004-2005) en een Bailey Senator Louisiana van 1643 kg geplaatst op 12-11-2006:
I have just bought this outfit, didn't want to buy a 4X4 truck, the Volvo is very impressive, quiet, stable very good on fuel around 35 mpg, towed up and down Berridale Brae toured all round Scotland in bad weather with no problems at all.
De ervaring van Kevin T met een Volvo XC70 2.5T aut. (209 pk/154 Kw, bouwperiode: 2002-2007) en een Burstner Belcanto 540 van 1390 kg geplaatst op 12-11-2006:
Car we have had for 3 years and very difficult to fault it. Belcanto 540 TK is new (Sep 07) and its a great match to the Volvo. At 110KMh its very stable and feels as though it could go faster without any problem. If anyone is thinking of similar combination difficult to fault it.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.