Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

E-Trailer getest

E-Trailer brengt een aantal modules op de markt waarmee je via een App op je telefoon (SMART-Trailer) je caravan in de gaten kan houden. Wij testen de waterpas (E-Level) en het bandenspanningssyteem (E-Pressure) in de praktijk.

E-Trailer getest

De huidige trend is dat je via je telefoon een aantal zaken in je huis, auto en caravan kan bedienen en in de gaten kan houden. Caravans worden daarvoor steeds meer voorzien van Apps waarmee je de verlichting, verwarming en andere zaken kan regelen. Ook accessoires zoals de mover of een levelsyteem zijn tegenwoordig via de telefoon te bedienen.



Met de App van E-Trailer (SMART-Trailer) kan je via verschillende modules een aantal zaken in en om je huidige caravan in de gaten houden. De basismodule (E-Connect) maakt via bluetooth verbinding met je telefoon. Ben je in de buurt van je caravan dan kan je via de geïnstalleerde App een aantal zaken controleren zoals:



De modules zijn los aan te schaffen of in gecombineerde voordelige pakketten. Het basispakket met E-Level kost 200 euro en de aanvullende modules variëren in prijs van 40 tot 200 euro voor een kompleet neuswiel met elektronisch ingebouwde weger die de kogeldruk aangeeft. E-Pressure voor twee wielen kost 110 euro. De SMART-Trailer App zelf is gratis te downloaden in de App Store en op Google Play en bevat een kaart met caravandealers.

E-Trailer is een Nederlandse start-up van een tweetal studenten van de TU-Delft die in hun studententijd meegewerkt hebben aan de Solar raceauto waarmee in Australië geracet wordt. Die technieken hebben ze verwerkt in een elektrisch aangedreven caravan maar zolang die van de RDW nog niet de weg op mag verdienen ze geld met andere high-tech caravan toepassingen zoals SMART-Trailer.

Praktijktest

E-Trailer heeft mij een tweetal modules ter beschikking gesteld om in de praktijk uit te testen. Koop je de E-Trailer modules en laat je het niet door je dealer installeren dan krijg je een paar kleine doosjes met een fysiek product om te plaatsen in de caravan, een installatie handleiding en een QR-code waarmee je de App op je telefoon kan activeren.



Installeren

Op de website van E-Trailer vind je een aantal video's die laten zien hoe je E-Trailer kan monteren. Dat maakt sneller e.e.a. duidelijk dan de handleiding. Installeren is dan niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je het beste de stroom voor de basismodule vandaan kan halen. Die heeft voor een goede werking van alle modules permanent 12v nodig dus zowel tijdens het rijden, direct na het loskoppelen van de caravan en als de caravan op 'walstroom' is aangesloten.

De stroomvoorziening is (uiteraard) afhankelijk van de aansluitingen in de caravan. Heeft de caravan een eigen accu voor de mover en/of het 12v boordnet dan kan je de E-Trailer het beste daarop aansluiten. Wel moet je dan tijdens het rijden spanning op het boordnet van je caravan houden.

Aanbevolen wordt de basismodule hoog aan de voorkant van de caravan te monteren en een schakelaar toe te voegen zodat het bluetooth signaal ook uit te zetten is. Denk daar ook aan als de caravan voor langere tijd (met aangesloten accu) in de stalling staat. Sluit je hem rechtstreeks aan op de accu denk er dan ook aan een (zwerf)zekering in de draad op te nemen.

De basismodule aangesloten op 12v voor in de caravan

Na het vastschroeven van het kleine kastje zet je de caravan goed waterpas en open je de App. Via bluetooth maakt de App verbinding. Dit kostte mij de eerste keer wat moeite omdat ik tijdens het spelen met de App per ongeluk een instelling op mijn iPhone niet goed had ingesteld. Maar als je keurig de handeling volgt dan werkt het perfect. Om E-Level, de elektronische waterpas, te installeren scan je met je telefoon de bijgeleverde QR-code en via een aantal duidelijke stappen in de App kan je het systeem kalibreren en gebruiksklaar maken.



Toevoegen bandenspanningsmodule

De bandenspanning en de temperatuur van de banden wordt in de gaten gehouden door op de ventielen een sensor te draaien. Het gewicht van de sensor is 9 gram en bevat een klein batterijtje die volgens de handleiding anderhalf jaar mee zou moeten gaan. Ben je heel precies dan kan je de banden opnieuw laten balanceren en is het beter om metalen ventielen te gebruiken.



Ook nu gaat met de bijgeleverde QR-code het toevoegen aan de App heel eenvoudig en via de instructies op je telefoon verloopt de koppeling van de sensoren aan het systeem perfect.

Hoewel je een aantal modules moet vastzetten in de caravan kan je E-Trailer gemakkelijk meenemen als je een nieuwe caravan zou kopen. Uitbreiding van de modules is ook altijd achteraf mogelijk.



Bluetooth

De verbinding via bluetooth werkt prima ook als je in de auto gaat zitten en gaat rijden. Mijn telefoon (iPhone) maakt automatisch contact zodra ik in de buurt van de caravan kom en houdt dat ook als de telefoon onderin 'verstopt' het dashboard ligt. Tijdens het rijden heb ik nooit gemerkt dat de verbinding verbroken werd. Wel is mij dat op de camping overkomen toen ik met m’n telefoon te ver weg was van de caravan en niet direct verbinding had bij terugkomst.

Nadat je langere tijd de caravan niet gebruikt hebt kan je kan de melding krijgen dat de software een update nodig heeft. Je moet dan 10 minuten in de buurt van de E-Connect blijven met een internet verbinding. De eerste keer is dat even schrikken net als je wil gaan rijden, maar je kan dat ook uitstellen en doen als je rustig op de volgende camping staat.

E-Level

De waterpas functionaliteit vind ik bijzonder handig! Ik ben gewend om de caravan met de auto in principe op de goede plaats te zetten. Je kan dan namelijk zelf al rijdend zien of de caravan links-rechts waterpas staat. Soms is iets doorrijden of iets bijdraaien van de caravan al genoeg en anders gebruik je een plankje of een speciale wig om de caravan op te zetten. Ook dan is het heel handig dat je zelf achter het stuur kan zien of je ver genoeg op de wig bent gereden en kan je dit in principe alleen zonder bijrijder doen.



De App geeft aan waar de caravan omhoog moet. Nog beter zou het zijn als altijd eerst wordt aangegeven hoeveel cm het rechter of linker wiel omhoog moet. Je kan dan plankjes van de aangegeven hoogte onder het wiel leggen. Nu is de App zo geprogrammeerd dat als de afwijking voor-achter groter is dan links-rechts, je die te zien krijgt in centimeters in plaats van de afwijking links-recht. Dat is iets wat de programmeurs bij E-Trailer vast zo aanpassen.



Staat de caravan links-rechts waterpas dan is het niet moeilijk meer om via het neuswiel de caravan voor-achter recht te zetten. Als je er zelf voor zorgt dat de waterpas op je telefoon exact in het midden zit dan staat de caravan ook echt waterpas. De App zelf geeft al wat eerder als commentaar aan, dat de caravan waterpas staat ook al is het nog niet helemaal 100%. Goed kijken naar de waterpassen op de App dus.



E-Pressure

De kans op een klapband kan je verkleinen met een juiste bandenspanning. Loopt de temperatuur opeens hoog op ook dat is voorteken. Met het bandencontrole systeem kan je voor en tijdens de reis je banden in de gaten houden. Komt de bandenspanning onder een bepaalde (ingestelde) waarde of komt de temperatuur boven een ingestelde waarde dan heeft de E-Pressure App een waarschuwing.



Ik heb het alarm getest door de maximaal toegestane druk heel laag in te stellen en inderdaad begon op een geven moment het alarm af te gaan. Afhankelijk uiteraard van het volume van je telefoon krijg je een piepje en een waarschuwing in beeld.

Eerder was mijn caravan uitgerust met een apart TPMS systeem waarvoor je een speciale verklikker in de auto moest aansluiten. De praktijk leerde dat ik dat na verloop van tijd wel eens vergat en eigenlijk niet gebruikte. Dan is het E-Trailer systeem heel wat gebruiksvriendelijker omdat je telefoon immers altijd 'aan' staat en je die bij je hebt. Alleen de E-Trailer App opstarten voor vertrek is voldoende tijdens de hele reis. En voor het aankoppelen even controleren is iets wat ik meestal toch wel even doe.

E-volt

Met E-volt is het voltage van de accu afleesbaar. Daaruit wordt een percentage geschat over hoeveel capaciteit die de accu nog heeft. Dat is handig als je zonder 230v ergens verblijft en je de huishoud accu gebruikt voor verlichting e.d. Sta je wel aan de ‘paal’ op een camping dan zegt het voltage niet zoveel omdat dan de accu door een lader geladen wordt en dus ook het voltage van het boardnet hoger is. Toch is het ook weer een leuke toevoeging aan de SMART-trailer app.

Conclusie

De E-trailer Apps zijn echt 'hebbedingetjes' als je veel op stap bent met de caravan. De E-Level vind ik erg handig om te kunnen zien vanuit de auto of de caravan links-rechts waterpas staat.
De E-Pressure is gemakkelijk om voor elke rit te kunnen controleren of de banden nog op spanning zijn en geven een veilig gevoel doordat ze tijdens het rijden waarschuwen als het gevaar op een klapband toeneemt. De totale prijs voor al dit leuks loopt natuurlijk wel op want ook de modules voor de gas- en watermeter staan hoog op mijn verlanglijstje voor de komende jaren bij Sinterklaas



Meer informatie op de website met webshop van E-Trailer

Januari 2020

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


 

Lees ook:

Abnormale bandenslijtage

Maximaal trekgewicht

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

© 2004-2020 Caravantrekker