Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kogeldruk nieuw aan te schaffen auto

Gerard vraagt op 24 November 2018 om 08:41:

Ik heb mijn oog laten vallen op de nieuwe Citroen c5 aircross , 180 pk . Deze auto mag 1500 kg trekken. Ik twijfel omdat de kogeldruk 65 kilo mag zijn . Mijn huidige caravan weegt ( aslast aangekoppeld) 1450 kilo en ik was gewend aan een kogeldruk van rond de 75 kilo . Zou de nieuwe Citroen , na wat corrigerend werk met de caravanbelading , een probleem kunnen zijn ? Gerard

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 November 2018 om 11:19:

Ideaal is het niet.... Citroen had beter een maximale kogeldruk van 85 kg kunnen toestaan.
Maar ook bij 70-75 kg zal de trekhaak niet afbreken en kan je bij goede verdeling van de belading (in het midden dus) rijden. In die zin verwacht ik dus niet echt problemen.


Gea antwoordt op 25 November 2018 om 13:20:

Menno, ik weet het niet maar als ik jouw antwoord hier op een normale vraag lees denk ik is die kogeldruk gewoon natte vingerwerk.
ik had hier toch wel een ander antwoord verwacht .


ton groenendijk antwoordt op 25 November 2018 om 17:27:

Maar, Gea, een ander antwoord is eigenlijk niet mogelijk. De statische kogeldruk heeft weinig te maken met de kogeldruk die tijdens het rijden optreedt. Als de trekhaak zou breken bij tien of vijftig kilo meer druk, stonden alle caravans stil langs de weg. Ik ga me niet aan berekeningen wagen, maar de wiskundigen onder ons moet en maar eens uitrekenen hoe groot de kracht is die na een hobbel door de caravan wordt doorgegeven aan de kogel.
Ooit reed ik naast een caravan op een niet zo fijne weg. Ik zag de hals van de trekhaak doorbuigen. Hoeveel kilo is daarvoor nodig? Ik denk dat de constructie van de auto meer zegt over de maximale kogeldruk dan de trekhaak zelf, die vaak en welkome versteviging is van de geperste plaatjes die een zelfdragende carrosserie vormen. Daarna komen de veren van de auto om de hoek kijken, die dus wel gemaakt zijn op een maximale belasting van de achteras, dus het antwoord van Menno is zo gek nog niet.


Jan Br antwoordt op 26 November 2018 om 12:47:

Ik weet het niet zeker, maar het gaat misschien niet over de sterkte van de trekhaak, maar de constructie van de auto. Ik rijd zelf in een Toyota RAV4 Hybrid, zou maar 65kg op de kogel mogen hebben, maar de trekhaak die gemonteerd is geeft aan 85kg. Wettelijk is de laatste waarde volgens mij van belang bij een evt controle, want de aanbevolen kogeldruk van Toyota wordt nergens weergegeven.
Zelf denk ik dat de auto bij meer kogeldruk teveel inzakt, dat was ook de opmerking bij de verschillende testen. Ik heb zelf meteen bij aankoop MAD hulpveren via Toyota laten plaatsen en rij nu met 85kg op de kogel. Hiermee is de combi zeer stabiel, mede doordat de Hybrid met z’n accu’s wat zwaarder is dan niet Hybridversies.


Quirien antwoordt op 26 November 2018 om 13:56:

@Jan Br.
Volgens mijn Spec's gegevens uit de folder mag de Rav4 Hybride met caravan 70 kg op de kogel hebben. Met fietsendrager erop 80 kg. ( dus 10 kg meer) Inderdaad op de trekhaak 85 kg als goedkeuring. Hoe verwarrend kunnen we het maken.

Kijk eens bij de topic Rav 4 Hybride. Antwoord van Menno 22 november 2017 11.41 uur en mijn antwoord in deze van 13.30 hieromtrent. Daklast is 85 kg.


Jan Br antwoordt op 26 November 2018 om 15:19:

@Quirien, ik hanteer gewoon die 85kg, tenslotte rij ik met de caravan ook eigenlijk alleen maar makkelijke snelweg, wil ik een bergrit maken of iets dergelijks, dan plan ik dat wel vanaf de camping. In de aanbeveling van de fabrikant zit een zekere marge omdat hij het ook moet doen op slechte wegen.

Het topic RAV4 ken ik goed, ben een van de regelmatige schrijvers geweest.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker