Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Benzine 95 of toch 98 voor in de bergen?

Cordewener vraagt op 04 July 2019:

Beste allemaal,

Graag enig advies, ik hoorde laatst dat het loont om 98 te tanken als men de bergen in gaat, klopt dit verhaal?
Loont het ook om een injectie cleaner bij de benzine toe te voegen?
of is dit alles kolder??

mvg Wim C ...

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 04 July 2019:

nu word het spannend denk ik.
jaren geleden een keer de reclame volgend V POVER getankt,behalve in de portemonnee vond ik geen verschil.
nu tank ik E 10 war het verkrijgbaar is soms het goedkoopste benzine


Sjef Bertens antwoordt op 04 July 2019:

Als de motor geschikt is voor beide brandstoffen dan kan er bij vergelijking een kleine meerwaarde zitten in super benzine.

Hier liggen 2 oorzaken aan ten grondslag:

1e. Super benzine heeft een iets grotere dichtheid dan gewone benzine.
Per liter heb je dus iets meer massa.
2e. De verbrandingswaarde/kg is bij super iets hoger.

Deze 2 tot 5 % verbetering vallen weer volledig weg door de hogere brandstofprijs.

Maar de vraag was, is het verstandig in de bergen ?

In een situatie dat het allemaal maar net kantje boord is, is het antwoord JA.


Pieter antwoordt op 04 July 2019:

Hangt ook af van de samenstelling van de benzine. Ik merk verschil op de Hollandse wegen. Euro98 rijdt wat fijner. Helemaal fijn rijdt de Euro98 van BP (Ultimate). Dat zou nog de enige 100% benzine in Nederland zijn die zonder (bio)ethanol en methanol-toevoeging geleverd wordt. Alhoewel ik zie dat ook Shell 0% claimt. In Oostenrijk zit al wel bio-ethanol in de BP-Ultimate maar misschien bij andere merken niet.
Ron 98 zorgt in ieder geval dat de auto minder snel pingelen wil (zodra het motormanagement pingelen detecteert wordt vermogen verminderd). Dit treedt m.n. op bij lage toerentallen (nieuwe rijden...).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 05 July 2019:

95 octaan benzine heeft minimaal 95 octaan, soms ook meer, maar dat weet je niet van te voren. Verschil in prestaties en verbruik is m.i. minimaal en niet lonend. Maar als jij denkt dat het beter rijdt, dan zou ik zeker ‘duurdere’ benzine tanken. Een caravan trekken doen mensen immers met gevoel en dat is lang niet altijd op ratio gebaseerd


Maarten antwoordt op 07 July 2019:

Zelf rij ik een Volvo V40 2.0 T2 uit 2016 en in de gebruikershandleiding staat het volgende.

95 RON is te gebruiken in normale rijomstandigheden.

98 RON wordt geadviseerd voor een maximaal rendement tegen een minimaal brandstofverbruik.

Met vriendelijke groet,
Maarten.


Frans antwoordt op 07 July 2019:

Ik heb vorige maand in Frankrijk twee maal noodgedwongen SP95-E10 moeten tanken; dit is toegestaan volgens de autospecs. Twee keer had ik een opvallend kortere actieradius dan met SP98.
Ongetwijfeld zit er ook verschil in maximum prestaties, maar dat weet ik niet omdat die met E10 ook voldoende zijn.


bart antwoordt op 23 July 2019:

Hier komt het vandaan Cordewener:
https://www.anwb.nl/experts/auto/21/euro-98-tanken-voor-meer-trekvermogen.
De beschrijving klopt precies met mijn eigen ervaringen. Daarnaast voel ik de trekkracht geleidelijker progressief toenemen met 98 anders dan met 95 waarbij er bergop duidelijk een dip in de trekkracht zit tot het maximum koppel is bereikt. De motor kan met minder toeren hetzelfde doen, wat een verklaring kan zijn voor het beloofde mindere verbruik.



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker