Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Idee toiletpompje winterstalling

Jan@ vraagt op 30 August 2019 om 11:38:

Ik had een vastgekoekt waterpompje toilet, inmiddels opgelost,

Maar is het een idee/verstandig om tijdens de stalling een laagje spoelwater met azijn in het reservoir te laten staan. Dan staat het pompje daarin. Bij dit pompje is lastig bij te komen bij mijn versie Thetford omdat dat via het paneel van de schuif moet en daar moet je behoorlijk slanke handen voor hebben.
Gaarne commentaar.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoV antwoordt op 30 August 2019 om 11:46:

Constant zuur in het pompje lijkt me niet de beste oplossing. Ontkalken en daarna spoelen met gedemineraliseerd water lijkt mee een betere optie.


Han antwoordt op 30 August 2019 om 20:12:

Nooit water in laten staan tijdens de winterstalling. Een paar dagen vriezend weer en de pomp werkt nooit meer. (Tenzij het een verwarmde winterstalling is). Als kalk al de oorzaak zou zijn (?) dan is spoelen met een beetje ontkalker de oplossing moeten zijn. Daarna spoelen met veel water en als alles leeg is wat auto-koelvloeistof doorpompen en leeg laten lopen.


TheoV antwoordt op 31 August 2019 om 08:03:

auto koelvloeistof, dan toch alleen maar in het wc deel. Dat wil je toch niet in je drinkwater deel.

In al de jaren dat we met de caravan gaan kamperen, ondertussen >40, jaar hebben we nog geen enkele pomp vast gehad door kalkaanzet. Ondanks dat bijvoorbeeld Oostenrijk vrij hard water heeft?


Han antwoordt op 31 August 2019 om 16:03:

Autokoelvloeistof is hoofdzakelijk glycol (een in water oplosbare alkohol) en dat kan ook in een centraal toegepaste drinkwatertank gedaan worden. Na de winter goed doorspoelen met water en alles is weer klaar voor het volgende seizoen.


TheoV antwoordt op 31 August 2019 om 16:39:

Is dat goedgekeurd voor menselijke consumptie? Ik ga niks in de drinkwatertank gieten wat niet expliciet is toegestaan. HACCP is me wat dat betreft heilig. Ik heb in de voeding gewerkt. Zoiets nog maar voorstellen zou een C4 opgeleverd hebben met onmiddellijke ingang. Als ik me niet vergis staan er op die koelvloeistof ook nog wat oranje waarschuwingen. Alcohol voor consumptie en alcohol voor andere toepassingen zijn 2 totaal verschillende zaken. [quote]DL-PCB’s kunnen in bepaalde chemische stoffen voorkomen, zoals PCB-houdende koelvloeistof... [/quote] Hier te lezen https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dioxines.aspx Dioxines wil je toch niet in je voeding. Hoe klein de restwaarde ook gaat zijn na spoeling.

Ik blaas de leidingen door met perslucht. Uiteraard niet met 10 bar. Een opgeblazen ballon over de geopende kraan werkt ook. Al het water er uit. Kan er niks meer bevriezen.


Debouncer antwoordt op 31 August 2019 om 20:54:

Die autokoelvloeistof is zo "veilig" dat toen jaren geleden enkele Oostenrijkers dit spul in de wijn deden er subiet mensen dood gingen. Idiote raad derhalve. Gewoon watertanks goed aftappen en verder niets doen. Er bestaat ook nog zoiets als kapot sleutelen. Verder is het bij caravan of camper onvermijdelijk dat er af en toe iets kapot gaat. Vraag aan je dealer welke onderdelen dat gemiddeld zijn en vraag even aan een monteur hoe je ze vervangt.


Jan@ antwoordt op 01 September 2019 om 09:47:

Bedankt voor reacties. Antivries lijkt me ook niet zo'n goed idee ook al is het in het spoelreservoir van het toilet (daar drink ik normaliter niet uit )
Wat ik me in tweede instantie realiseerde is dat ik de watertank, voor ontkalking van de boiler, doorspoel met water/azijn maar het spoelwater-reservoir alleen laat leeglopen. Voortaan ook, daarvoor, maar even doorspoelen met azijn. Zal wel een beetje helpen tegen verkalking.


Dries antwoordt op 01 September 2019 om 20:14:

Als chemicus wil ik toch nog even reageren: ik ben van mening dat Han een goed advies heeft gegeven. Er wordt een technische oplossing aangedragen en daar is HACCP niet aan gerelateerd aangezien HACCP regelgeving aangaande voedselbereiding betreft. Ook wordt er gerefereerd aan PCB’s echter die werden uitsluitend toegepast bij koelvloeistoffen voor transformatoren. PCB’s - ofwel polychloorbiphenilen - zijn al sinds de jaren 80 verboden en zijn ook niet gerelateerd aan autokoelvloeistof, ergo niet relevant. Autokoelvloeistof is voornamelijk monoethyleenglycol - een alcohol die niets met consumptie alcohol te maken heeft. Als dat gebruikt wordt en er daarna goed met water gespoeld wordt, 50 Ltr moet voldoende zijn, dan is er geen enkel risico voor de gezondheid. Overigens kan hetzelfde resultaat bereikt worden met ruitensproeier antivries maar ook daar is naspoelen met ruim water een voorwaarde.


TheoV antwoordt op 02 September 2019 om 20:03:

@dries: lekker ecologisch bezig. 50 liter drinkwater gebruiken voor iets wat niet eens nodig is. Gewoon al het water eruit en er is helemaal geen antivries nodig. Waarom is HACCP niet van toepassing op je centrale watertank? Omdat je alleen jezelf gaat vergiftigen? Dan gebruik maken van de omgekeerde bewijslast en beweren dat je ziek werd van het camping drinkwater?


liesbeth antwoordt op 02 September 2019 om 20:19:

HACCP is van toepassing voor bedrijven in de voedingssector .Als caravan bezitter heb je daar niks mee van doen. Dus stop maar met vechten heren...


Louis antwoordt op 02 September 2019 om 22:53:

Gaan we lekker mensen !
Echt geen serieuze caravan (trekker) problemen ?



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker