Caravantrekker.nl

Tempo 100 in Duitsland

André vraagt op 12 november 2019:

Voor de tempo 100 toestemming in Duitsland, moet je aan voorwaarden voldoen.
Maar ik lees tegenstrijdige berichten over het totaal gewicht van je combinatie !
Soms wordt er geen max. vermeldt en soms een max. van 3500 kg.

Mijn combi weegt max. 3615 op papier.


Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 november 2019:

Totaal gewicht is niet van belang. Alleen rijklaargewicht van je auto moet hoger zijn dan maximaal toegestaan gewicht van je caravan. (Plus nog een paar eisen)
Zie https://caravantrekker.nl/info/tempo100.php


Ale Kok antwoordt op 13 november 2019:

Menno bedoelt, neem ik aan, dat het rijklaargewicht van de auto hoger moet zijn dan het maximaal toegestane gewicht van je caravan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 november 2019:

Klopt! Ik heb het net verbeterd 😉


jadatis antwoordt op 14 november 2019:

http://www.a4brand.com/handige-weetjes/tempo-100/

Hier vond ik dat indien geen of niet goedgekeurde anti- slinger koppeling, de caravan 80% van de lege massa van de auto mag wegen, maar indien wel goedgekeurde antislinger-koppeling, 100% .
Voor aanhanger hoger zelfs 110% om 120%.

En dus hydrolische schokbrekers en oplooprem, moet zowiezo. En natuurlijk de banden productiedatum niet ouder dan 6 jaar.

Dacht dat de banden 10% reserve moesten hebben, maar dat wordt daar niet genoemd.
En minimaal snelheidscode L voor 120kmpu.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 november 2019:

Dat staat op onze site toch ook 😉
Als de auto trailer esp heeft (en dat staat in de autopapieren, zoals in de Duitse) staat dit gelijk aan een stabilisator koppeling.


André antwoordt op 25 november 2019:

Ben je eigenlijk verplicht om die enorm grote sticker op je caravan te plakken ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 november 2019:

Wel als je 100 wil rijden 😉
Maar hij hoeft niet zo prominent op de achterkant, laag ‘onder’ de lichten mag ook.


Genieter antwoordt op 26 november 2019:

Ik rij in Duitsland altijd 98 op cruise dat is ongeveer 92 echte km zonder tempo 100 nog nooit bekeuring gehad..... Heeft iemand dat wel ben ik benieuwd naar


Debouncer antwoordt op 26 november 2019:

@Genieter Ik denk dat je van niemand ja gaat horen. 92 km/h boeit de Duitse politie niet zo erg. De Nederlandse ook niet omdat je volgens de boetebase pas een bekeuring krijgt vanaf 97km/h. Maar vergis je niet in de Duitse verkeersdeelnemer bij een aanrijding. Die gaat echt op zoek om jou de schuld in de schoenen te schuiven. En of de politie dat graag doet of niet, ze gaan onderzoeken. En dan is het fijn om met een sticker op de achterkant van de caravan aan te tonen dat je niet te snel reed.


Andre antwoordt op 27 november 2019:

Vrienden van ons zijn bekeurd, terwijl ze 101 reden. (vier caravans tegelijk)
Maar mijn redenatie is, als ik kijk naar de kosten van een keuring t.o.v. van de keren dat ik door Duitsland rij, eet ik wel 1 (één) bratwurst minder per keer 😉


Frans antwoordt op 27 november 2019:

“En dan is het fijn om met een sticker op de achterkant van de caravan aan te tonen dat je niet te snel reed”.

Met een sticker kun je dat niet aantonen, want misschien voldoe je bij een gewijzigde trekker wel niet eens meer aan de Tempo100 bepalingen.

Zonder sticker kun je altijd nog aantonen dat je aan de stickervoorwaarden voldoet en dat de oorzaak van de aanrijding dus niet aan het ontbreken van de sticker lag.
Als 100 een onverantwoord hoge snelheid zou zijn maakt de sticker ook niets uit.


Debouncer antwoordt op 27 november 2019:

@Frans ben je nu niet een beetje naar je eigen situatie aan het schrijven? Je hebt gelijk als je zegt dat de trekker ook moet voldoen aan je vergunning 100 te mogen rijden. Dat is een eigen verantwoordelijkheid maar niet zomaar te zien van buiten (dat is namelijk dat Duitsers nogal eens doen) Zonder sticker is het eenvoudig: je mag 80 en niet meer (officieel) en of je combinatie aan de Tempo 100 eisen voldoet is dan ook niet meer interessant.


Frans antwoordt op 28 november 2019:

@Debouncher: mee eens


TheoV antwoordt op 2 december 2019:

Hier wordt alleen gesproken over de stikker. Het is een stikker MET zegel van het kreis van goedkeuring + de bijhorende papieren. Een stikker koop je in elke Duitse autozaak.

@Genieter: Steek maar eens een vrachtwagen voorbij met de polizei achter je. Wedden dat je bingo hebt? En dan betaal je wel degelijk vanaf 80km/h. 11km/h te veel is 25€. 16km/h te veel is al 70€ + 1 punt (punten tellen ook voor buitenlanders). Vanaf 30km/h een maand rijverbod + 160€. Ik heb er een jaar of 9 gewoond. Mij moet je ze niet leren kennen. Overladen? Geen probleem volgens velen. Tot ze je meenemen naar een schrootbedrijf om te wegen. En dat heb ik zelf meegemaakt. Uit het niets plots voor me. "Bitte folgen" achter de achteruit. 5% overlading (65kg bij caravan 1300kg) 10€. Bij 20% 95€ + 1 punt.


MarkS90 antwoordt op 2 december 2019:

Tja, de Nederlander is nu eenmaal goed in eigen interpretaties van regels. Zie de vele vragen hier op deze site over in hun ogen net-niet overbelading. En als je daar wat van vindt ben je een trol.


Genieter antwoordt op 2 december 2019:

Dank theov ben benieuwd hoelang het duurt voor ik bekeurd word ik kan geen tempo 100 krijgen mijn auto is lichter als de caravan


Debouncer antwoordt op 2 december 2019:

@MarkkS90. Klopt dat er velen zijn die de grens van de toelaatbaarheid opzoeken. Dat kan je laakbaar noemen als er een duidelijke grens zou zijn. In het geval van overbelading zijn er verschillende grenzen. Eerst de grens die op de kentekenbewijzen wordt genoemd. Heel veilig. Maar de Procureur-Generaal geeft aan zijn agenten mee dat het niet zo zwart/wit hoeft. Tot 10% overbelading moet kunnen. Er is geen caravan fabrikant die garantieaanspraken wegens overbelading uitsluit. De asproblemen komen toch pas na jaren. Dezelfde PG zegt dat er wel een boete moet zijn >10% maar af/overladen pas vanaf >20% Dus in mijn geval met een MTM van 1800 kg dus bij 360 kg te zwaar. Daar kan je een mening over hebben maar dat is wel de realiteit. Zou je gaan rijden en met overgewicht de combinatie niet in bedwang kunnen houden dan ben je in elk geval niet goed bezig. Maar dat zou net zo goed gelden wanneer de caravan niet te zwaar is. Want die kan bij verkeerde belading ook behoorlijk nerveus zijn. En dan je laatste opmerking. Tegenwoordig vinden heel veel mensen iets van heel veel andere mensen. Vroeger hield je dat voor je en dacht er het jouwe van. In de afgelopen 10 jaar is het in zwang gekomen om van alles maar te zeggen oven een andermans gedrag. Roken is er zo een. Ik rook en ik krijg elke week wel een opmerking. En ik ben de opmerkingen zat en ik vraag voortaan of mensen ook geïnteresseerd zijn in mijn probleem met hun. Zijn ze meestal snel weg.


TheoV antwoordt op 3 december 2019:

@genieter: denk er aan dat er meer en meer trajectcontrole is. Ook in het buitenland.


Genieter antwoordt op 3 december 2019:

Dankjewel Theo v. Ik ga er rekening mee houden


Hans antwoordt op 3 december 2019:

ik leg het even uit hoe ik mijn Tempo 100 heb gekregen.
Met die caravan over de Grens naar Duitsland,naar de Dekra(tevoren langs gereden om een afspraak(termin)te maken),natuurlijk moet die caravan aan alle eisen voldoen.
met deze Dekra papieren naar het Strassenverkehrsamt of Zulassungsstelle,zonder afspraak aan die Bali en meteen moest ik €1.50 betalen voor Sticker en Zegel......Nederlandse moeten geen papieren laten verwerken,dus naar 6 min weer buiten,ik haat het nicht verwacht 😉


TheoS antwoordt op 3 december 2019:

@Hans,
Kun je ook zeggen hoeveel de kosten bij Dekra in Duitsland zijn?


TheoV antwoordt op 4 december 2019:

Dekra Nederland komt gewoon bij je thuis (ook in België). Maken alles in orde en sturen dan alles naar je toe. Uiteraard zal dit iets duurder zijn in uitvoering. Het bespaart je wel een reis met caravan naar Duitsland. Voor mij toch al snel 125km enkel. Uiteraard kan je ook de tijd nemen om dit tijdens een reis te doen.

Bij Dekra Mechernich is het 61€ voor de keuring http://www.dekra-mechernich.de/index.php?page=15 Bij de Nederlandse Dekra is het 117,50€ (exclusief waddeneilanden) 165€ voor België en 106€ als je zelf in Uden langs gaat.


Ale Kok antwoordt op 4 december 2019:

Het kan ook bij de Tüv.
Bij nieuwe caravans kost het alleen de prijs van de sticker en het zegel.
Bij oudere caravans het uurtarief van de Sachverständige, plus uiteraard sticker en zegel.
Bij mijn Dethleffs uit 1997 was de man in vijf minuten klaar.
Alleen was het bij de Greeff caravans en liep het via de Dekra dus het vaste tarief. :-(


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker