Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Aankoppelen

Jansje vraagt op 03 February 2020:

Heeft iemand een idee hoe je met een hand aan en af zou kunnen koppelen?
Ik kampeer al vele jaren, eerst met mijn man samen en de laatste jaren alleen. Sinds kort ben ik kracht en nogal wat functie kwijt in mijn rechterhand. Lastig, maar met creativiteit en vragen kom ik ver.
Zo nodig vraag ik hulp. Maar eerst zien wat ik zelf kan is mijn motto.
Dus, ligt hier mijn vraag, ik heb een mover, maar hoe te doen met het neuswiel? Je draait het omhoog, en trekt het op, maar dan heb je een tweede hand nodig om het vast te zetten. er zit een stabilisator op. Iemand een idee?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 03 February 2020:

Wellicht kan je iets van een opblaas bal onder het neuswiel duwen met je voet waardoor het neuswiel niet naar beneden zakt.


Hafar antwoordt op 03 February 2020:

Je zou kunnen proberen met een stuk elastiek (Spin ?) om je nek het neuswiel omhoog te houden en het dan met je goede hand vast te zetten. Of de handel net zo ver aan te draaien dat je het neuswiel nog wel net omhoog kan trekken maar dat het door de wrijving net niet zakt.

Succes.

Hafar


ton groenendijk antwoordt op 03 February 2020:

Omdat de ondergrond nooit gelijk is ten opzichte van het neuswiel is een eenvoudig schaarkrikje ter ondersteuning misschien een optie. Je hebt dan in ieder geval een instelbare ondersteuning. Probleem blijft even hoe het krikje van tevoren in te stellen, maar dit is typisch een geval van oefenen. Maar Jansje lijkt mij niet voor een gat te vangen, dus gewoon proberen.


Ale Kok antwoordt op 03 February 2020:

Als de caravan aangehaakt is kun je de handel die de neuswielbuis vastzet losdraaien.
Daarna het neuswiel naar beneden draaien waardoor de buis omhoog gaat.
Als de buis hoog genoeg is deze weer vastklemmen en dan het neuswiel omhoog draaien.


Jan@ antwoordt op 03 February 2020:

Liften met een hand en vastzetten met je voet of knie zou bij mijn caravan wel kunnen(er zit zo.n haakse hendel op) Hij hoeft maar iets te klemmen , kan je daarna met de hand verder vastdraaien.


TheoS antwoordt op 03 February 2020:

Misschien is het te doen in enkele stappen:
- Neuswiel los zetten en zover mogelijk uitdraaien.
- Vastzetten en neuswiel zover mogelijk indraaien; het komt dan van de grond.
- Onder het wiel een houten of kunststof blok plaatsen.
- Los zetten en weer zover mogelijk of zover als nodig is uitdraaien.
- Weer vastzetten en indraaien.
Als het nodig is nogmaals herhalen, zo nodig met een 2e blok er onder.

Succes


Sjef Bertens antwoordt op 03 February 2020:

Jansje, als je met de goed functionerende hand de spindel los zet dan kun je hem naar boven trekken en dan met je knie, elleboog of dij zijwaarts tegen de spindel drukken dan zal deze niet zakken.
Hendel weer vastdraaien enz.
Volgens mij geen probleem.


Aad antwoordt op 03 February 2020:

Winterhoff maakt een automatisch neuswiel. Dan hoef je alleen aan de spindel te draaien. Makkelijk toch?


PieteR antwoordt op 04 February 2020:

Met een spanband valt ook wel iets te verzinnen, vooral in combinatie met de methode van Sjef. Ik pas zijn methode ook wel eens toe, maar ik heb wel twee bruikbare handen...
Met die spanband kun je, terwijl je de stang aandrukt met je knie, de hele zaak borgen op een manier dat de stang niet terugzakt als je een beetje wankel blijkt te staan.

@Aad: heeft dat automatische neuswiel niet een te klein wieletje voor in het gras? Ik heb weleens met zoiets gewerkt, maar ik heb geen idee van een merk.... Als daar een normaal formaat neuswiel op zit, is het wel ideaal.
Misschien kan de plaatselijke smid dat ding eventueel aanpassen?


Aad antwoordt op 04 February 2020:

Wiel is 20cm. Dat lijkt mij een redelijke maat


daniel antwoordt op 04 February 2020:

Bij zware trailers vb: voor paarden is de stang wat langer en moet je deze niet omhoog tillen en bovendien niet zo stug bij gebruik
https://www.aanhangcars.nl/neuswiel-zwaar-opklapbaar-professionele-uitvoering


Frans antwoordt op 04 February 2020:

Die dingen zitten altijd op het koppelingshuis gebout. De buis is te dik voor een caravan neuswielklem. Kan natuurlijk wel omgebouwd worden.


PieteR antwoordt op 05 February 2020:

Dit is het ding wat ik bedoel, waarvan het wiel te smal en te klein is om mee in gras te kunnen manoeuvreren. Verder is het een perfect ding om met 1 hand te bedienen.
Voor de caravan moet het, vanwege de bevestiging én een beter wiel met meer loopvlak, worden aangepast. Ook op een verharde ondergrond rijdt het niet meer dan redelijk met het standaardwiel.


Aad antwoordt op 05 February 2020:

Het neuswiel is toch ook niet bedoeld om mee te rijden? Ik zet de caravan altijd op zijn plek met de auto. In al die jaren dat ik met de caravan rijdt, is het pas 1 of 2 keer voorgekomen dat ik dacht: hee, nu zou een mover handig zijn!
Maar tegenwoordig wordt de caravan losgekoppeld en men rijdt de halve camping over😳 Ja, dan moet je een 13 inch neuswiel hebben natuurlijk.
Advies: zoek af en toe met je caravan een plek waar je achteruit manouvreren kunt oefenen. Ik ben fysiek behoorlijk beperkt, maar kan “achteruit met caravan de bocht om langs de stoeprand”
Ik ben dus van mening dat vraagsteller veel plezier kan hebben van genoemde automatische neuswielen.


PieteR antwoordt op 06 February 2020:

Dat is fijn, Aad! Ik kan aangehaakt fileparkeren en nog een paar kunstjes, maar daar gaat het hier niet over, toch?

Liever ga ik er van uit, dat een vraagsteller die kunstjes allemaal niet kent en supergelukkig is met die fijne mover.

Met een gefixeerde buitenpijp en een maximale uitdraaihoogte van 27,5 cm is dat ding fantastisch voor gewone aanhangers op een verharde ondergrond, heb ik dus zelf ervaren.
Maar met dat wieltje kom je bij het manoeuvreren op een zachte ondergrond te gemakkelijk vast te zitten.

Die uitdraaihoogte kan ook wel een dingetje zijn op een helling. Afgelopen zomer kwam ik op een camping terecht met nog maar één plek: op een helling... Ik hoefde de achterpoten niet uit te draaien en het neuswiel moest volledig omlaag en op een blok, dus ook de voorpoten. Uiteraard is dat extreem en Jansje zal een dergelijke plek met slechts één werkende hand niet kunnen en/of willen bezetten.

Ik was die uitdraaihoogte trouwens vergeten, maar juist vandaag zag ik dat neuswiel op marktplaats, compleet met maatschets.


TheoV antwoordt op 06 February 2020:

Tja Aad, dan moet er wel voldoende plaats zijn. Moet de plek ook nog liggen in de rijrichting. Waar wij al enkele jaren komen zijn alle straten 1 richting. Aan de beide zijden staan de caravans verplicht met de rug naar de weg toe. Dat maakt dat we zowel bij aankomst als vertrek de caravan 180° moeten draaien. Heb ik nog niemand zien doen met de wagen.

Ik moet mijn caravan alleen in de garage krijgen. Ben ik blij dat daar een movver onder staat. Je mag het altijd komen tonen hoe het moet met de wagen. Noot: van 50°46'03.5"N 5°16'45.6"E naar 50°46'07.2"N 5°16'57.3"E reed ik meermaals, zonder herkansen, achteruit met een 2t aanhangwagen van 4,5m*2m.

Een moover kan ook nog om andere redenen handig zijn. Wil mijn broer zijn caravan achter het huis en niet op de openbare weg, dan moet hij tussen 2 huizen door. Een weggetje van slechts 2m70 breed. Ik kan er amper in met de wagen, laat staan met een aanhangwagen/caravan.


Aad antwoordt op 06 February 2020:

Theo, ja, dan je hem zeker nodig!
In Pisa heb ik ook eens op zo’n camping gestaan. Daar hadden ze een soort doeken biven de rijen gespannen maar wel op palen. Toen we aankwamen was het rijtje leeg, maar bij vertrek helemaal vol en toen had ik graag een mover gewild.
Maar op alle andere campings kon ik zonder. En ik vind dat elke caravanrijder tenminste achteruit moet kunnen steken. Mover kan stuk gaan maar je kunt ook in een dorpje vastlopen en om moeten keren.


Ton Groenendijk antwoordt op 06 February 2020:

Hoi, Jansje. Ik heb alle stempeltjes op mijn rijbewijs, van A t/m Ce (en T niet te vergeten) en word geacht de daarbij behorende kunstjes uit te kunnen voeren. Ben je daarin geïnteresseerd? Nee, natuurlijk niet. Je wilt graag weten hoe je met een hand kunt aan- en afkoppelen. Dus hoef je niet verder te lezen dan 5 februari 2020 om 00.44 uur.
Veel kampeergenot toegewenst!


PieteR antwoordt op 08 February 2020:

Het liet me allemaal niet los...
Aan de ene kant lijken die 60 mm neuswielen minder ideaal bij manoeuvreren op o.a. gras en hebben ze vooral te weinig hefhoogte, aan de andere kant blijken er van die automatische neuswielen te bestaan die een grotere hefhoogte hebben.
En dan worden ze toch ineens aanbevelenswaardig, als je kan omgaan met dat wat dunne wiel.

Want Aad en ik zijn het over 1 ding heel erg eens: ze zijn heel erg goed met 1 hand te bedienen!

Gewoon goegelen op automatisch neuswiel 60 mm, dus!


Jan@ antwoordt op 15 February 2020:

Ik zag op een Amerikaans Youtube filmpje een "" neuswiel"", het was meer een vlakke steun/plaat ipv een wiel, die electrisch werd bediend.
Dat zou de oplossing zijn alleen hier heb ik ze nog nooit gezien.


PieteR antwoordt op 16 February 2020:

Ja, die poten heeft daar zowat elke caravan, omdat elke plek aangehaakt te benaderen is. Je rangeert dus aangehaakt, en pas als hij goed staat, laat je die poot zakken en rijd je je auto iets vooruit om af te koppelen.
Inmiddels heb ik ook een goed éénhands neuswiel gevonden van Alko, met een fijn wiel, wat ook aan een Alko Premium neuswiel zit.

Helaas heb ik daar nog geen maatvoering van gevonden...



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker