Caravantrekker.nl

Bovag en de media

Caravantrekker (Menno) vraagt op 13 mei 2023:

De media staan vol met onderzoek van de Bovag over de slechte staat van onze caravans. Alle media smullen hiervan en nemen het graag over zonder enige nuance of kennis van zaken.

De Bovag keurt helemaal geen caravans maar aangesloten dealers voeren een onderhoudsbeurt uit. Is het dan gek dat een relatief groot deel een mankement heeft? Zeker bij de wat oudere caravans? Anders ga je toch niet naar de dealer. De conclusies die de Bovag trekt zijn absoluut niet representatief voor alle caravans op de weg.

Bij veel Politiecontroles is het percentage caravans met gebreken veel lager. Ook uit echt en betrouwbaar onderzoek in opdracht van het Ministerie blijkt dat de staat van onderhoud aan caravans geen significante invloed heeft op het aantal ongevallen. Daarom is er geen APK voor aanhangers, het heeft namelijk geen zin.

Uiteraard predikt de Bovag vooral voor eigen parochie. Helaas kijken ze dan niet naar de kwaliteit van de uitgevoerde onderhoudsbeurten. De kans is groot als je dat gaat onderzoeken dat daar ook nog wel eens schokkende cijfers uit kunnen komen. Nee, ik heb het niet onderzocht maar elke fout hierin is er één te veel en die komen zeker voor.

Verkeersveiligheid met een caravan hangt voor bijna 100% af van de gebruiker. Het begint bij de keuze van een veilige combinatie. Dan moet die ook nog goed beladen zijn. En de chauffeur moet situaties goed kunnen inschatten, goed kunnen omgaan met de combinatie en vooral niet te hard rijden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ton Groenendijk antwoordt op 13 mei 2023:

Ach ja, die Bovag...jarenlang hebben ze zich geprofileerd als een consumentenorganisatie, de wijsheid in pacht hebbende. Maar het is natuurlijk gewoon een belangenclub voor fabrikanten en handelaren in alles wat met wielen te maken heeft. En dus commerciële belangen heeft. Voorbeeld is de 6 jaren-eis voor banden, waar nu eindelijk (maar niet door de Bovag) vraagtekens bij worden gesteld.
Al jaren heb ik een vaste stalling die ook onderhoud deed. Die stalling groeide groter en groter en op een dag hing ineens de Bovag vlag aan de gevel.
"Wat gaan jullie nu anders doen?" vroeg ik en het antwoord was "niks" En in mijn visie hoefde dat ook niet. Het Bovag lidmaatschap is geen garantie voor kwaliteit, dat is de ondernemer.
Overigens is het in het voorjaar een vast item in de pers: slechte caravans en nu de politie niet meer van zich laat horen heeft de Bovag gemeend het stokje over te moeten nemen. Ieder voorjaar opnieuw; je zou er van gaan gapen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker