Caravantrekker.nl

vraagt op :

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 22 april 2008:

Was dat ritje Parijs met caravan?
Dan had je volgens mij wel een mooi verbruik.

Afhankelijk van je rijstijl kan je verbruik zo maar 30% oplopen.


Johan antwoordt op 22 april 2008:

Ja dat ritje Parijs was met de caravan. Ik schrok me toch wel even van dat verbruik maar ja, ik ben ook maar een beginnende caravanner, eerst altijd met de tent gaan kamperen. Dus als jij zegt dat het een mooi verbruik is dan hoop ik alleen dat de dieselprijs niet te veel meer stijgt.😉


Bert antwoordt op 22 april 2008:

Dat hangt af van hoofdzakelijk twee factoren, hoeveel heeft de auto aan kracht over.... en van je rechtervoet. Maar als de auto weinig over heeft houdt dat doorgaans in dat je rechtervoet dieper wordt ingetrapt, zeker met tegenwind.

Met mijn rechtervoet is meestal iets mis, althans volgens de wetgever. Solo verbruikt mijn dieseltje op Neerlands drukke snelwegen Ø 1:15. Met caravan 1:9,2. (6,5 - 10,8 l/100 km). Een toename dus van 66%. Als ik me inhou en met de vrachtwagens meerij (ca. 92 op de teller) dan moet ik rekenen op 8,8 l/100 (1:11). Een toename van ca. 35%. Hmmm, met de huidige brandstofprijzen moet ik me maar eens achter de oren krabben... 😉

Een derde factor is ook van belang. Het verschil in frontaal oppervlak tussen auto en de betreffende caravan. Rij je met een BMW X5 en een Eriba Touring zal het verschil gering zijn, misschien wel minder dan 10%. Een vierde factor is er ook. De gewichtstoename indien met caravan gereden wordt i.c.m de constante snelheid of juist het voortdurend (te laat?) afremmen en fel optrekken....

Je ziet het, het kan alle kanten op. Minder zal het zelden worden, helaas.


@Eric antwoordt op 22 april 2008:

Mijn Octavia ('t is maar een 1.6 benzinemotor) verbruikt solo 8,5 liter/100 km.
Met de caravan loopt dat op tot 13 a 14 liter/100 km.
Dan rijd ik dus nog met een super gestroomlijnde caravan van 800 kilo.

Nou moet ik wel erkennen dat mijn rijstijl met caravan "vrij pittig" is.
Ik rijd zelden 80 km/uur (alleen van m'n woonplaats tot aan de Belgische grens), dan gaat 't gas erop waar mogelijk.
Het gebruik van cruise control schuw ik ook niet, dit levert mijns inziens ook een hoger verbruik op met caravan.



john antwoordt op 23 april 2008:

ik rij een seat alhambra diesel; solo een op 18, met caravan, polar tandemasservan 1600 kg, 1 op 10; rustig rijder, 85km.


Joost Kolen antwoordt op 23 april 2008:

Mijn Phedra diesel loopt gemiddeld 1 op 10,5 zonder caravan. Hang ik mijn caravan van 1400kg erachter dan stijgt het verbruik naar 1 op 7,5 op 100 km. Da's een stijging van ongeveer 30% wat ik best vind meevallen.


Berry antwoordt op 23 april 2008:

Rij zelf met een passat TDI

Verbruik solo 1:14 met zware rechtervoet.

Verbruik combinatie (Caravan 1700 kilo) 1:10 incl. stijgingen/passen enz. bij 100kmh -105kmh op de teller.




antwoordt op 23 april 2008:

@Eric schreef:"Het gebruik van cruise control schuw ik ook niet, dit levert mijns inziens ook een hoger verbruik op met caravan. "
»
Bedoel je hiermee dat, ondanks de CC de auto met caravan meer gebruikt?
of
Dankzij de CC de combinatie meer gebruikt als rijden met 'gevoel' (zonder CC dus)


@Eric antwoordt op 23 april 2008:

De 2e optie dus dat de combinatie op CC meer gebruikt als rijden met 'gevoel' (zonder CC dus) vooral in bergachtig gebied.

Ik kan dit echter niet bewijzen met cijfers.


Fred antwoordt op 23 april 2008:

Dit valt enorm mee hoor Johan. Met een caravan erachter verbruik je altijd een stuk meer. Ik rijd met een ford focus 2.0. Mijn verbruik met caravan is 12.0l/ 100km.


Guus antwoordt op 23 april 2008:

Waar hebben we het over !!

Een normaal denkend mens weet dat je met caravan aanzienlijk meer verbruikt dan zonder.
Bij de ene auto zal dat iets meer zijn dan bij de ander.
Elke auto is verschillend alsmede elke rijstijl en route. Zelfs het weer heeft invloed (wind mee of tegen, warm of koud enz enz).
Bijzondere auto's heb je natuurlijk altijd.

Johan, had je anders verwacht ?


Koen antwoordt op 23 april 2008:

Misschien een andere auto kopen ?
Bijvoorbeeld een Skoda Octavia break 2.0 diesel.
Die zijn solo verbruik is al 3 liter diesel minder per 100 km (4WD versie).
Nieuwprijs is gelijkaardig als die Hiejoendaj.
En even ruim als zo'n SUV.

Maar ja : stoere auto, dus ook stoere verbruikscijfers.
Bezint eer je begint (oud spreekwoord).


janka antwoordt op 23 april 2008:

En met de airco erbij wordt het verbruik nog meer!
Wij hebben sinds dec'07 een nieuwere auto VW golf variant 1.9 tdi aut. 74 Kw uit 2004.Onze vorige was ook een golf variant 1.9 tdi aut. 66 Kw. uit 1996. Het verbruik over de gehele vakantie was 1 op 11,2 gemiddeld. Solo 1 op 16. Wat de nieuwere auto verbruikt weten we nog niet maar ondanks de aanwezigheid van climat control denken we dat het gelijk of zelf minder zal zijn. Solo is het nu 1 op 17 met uitschieters naar 1 op 20. Binnenkort gaan we op route met de combinatie en dan zullen we zien wat het verbruik is.


Jan antwoordt op 23 april 2008:

Ik heb gemerkt dat het brandstof verbruik schrikbarend omhoog gaat als je in de bergen rijdt. Dat vertekent enorm. Door veel te moeten schakelen bij het nemen van steiltes en andere soms lange hellingen schiet het verbruik ineens wel extreem omhoog, terwijl het verbruik -zeg maar over de snelweg- niet overdreven hoger wordt.


mercha antwoordt op 23 april 2008:

Onze auto verbruikt 1op 10 bij 90 km.
En met airco.
Valt reuze mee als je de caravan op sleeptouw heb.

GR MERCHA


Jan@ antwoordt op 23 april 2008:

Berg/heuvel op rijdt mijn auto(met caravan) iets van 1 op 3 volgens de boordcomputer. Lijkt me ook vrij logisch. Daarentegen geeft de boordcomputer berg/hellingafwaarts regelmatig 0- gebruik aan. In ieder geval lijkt me het niet erg zinvol een auto te selecteren op het brandstof-gebruik gedurende de caravanvakantie. Die paar duizend kilometer die je dan rijdt horen gewoon bij de vakantiekosten.
Let er wel op dat je op tijd gaat tanken met caravan erachter. Het meerverbruik, zeker in de bergen/heuvels beperkt de actieradius behoorlijk. Daar waar ik met soloauto ca 630km met een volle tank tijd, is dat met de caravan erachter maximaal 450 km.Een veiligheidsmarge inachtnemend betekent dit dat ik na ca 350km ga tanken. Als je een keer met geknepen billen door de ""bush"" hebt gereden , dan weet je dat voor altijd.


Jeroen antwoordt op 23 april 2008:

mijn Opel Zafira B (2.2 benzine) verbruikt 16 liter per 100km. rij ook meestal 110/120 over de peage naar Frankrijk.
solo verbruikt hij 9L /100km.


Theo antwoordt op 24 april 2008:

Mijn (oude) Volvo's V40 1.9D gebruikten solo gemiddeld 5.9 liter per 100 km. Bij grote afstanden ( 700 á 900 km per dag) was het gebruik 5 liter per 100 km. (cruise control, waar mogelijk, op 120). Met caravan (2.20 breed, 1300 kg.) met rustig rijden (cruise control op ongeveer 90) onder gunstige omstandigheden over grote afstanden 8 á 8.5 liter per 100 km. Bij minder gunstige omstandigheden ( wind tegen, hellingen etc.), eveneens grote afstanden, 8.5 á 9 liter per 100 km. Sneller rijden ging gepaard met een forse stijging van het brandstofverbruik.
Met caravan dus een fors hoger verbruik, extra verbruim is én afhankelijk van de omstandigheden, én afhankelijk van de snelheid.


Jerry antwoordt op 24 april 2008:

Volvo 945 lpt op lpg met caravan goed gestroomlijnd van 1400kg met een totaal gewicht van rond de 3300kg.
Op lpg 1 op 5.5 gemeten over 1400km richting zuid frankrijk en solo 1 op 7.5.


Ton antwoordt op 24 april 2008:

Wij hebben een Skoda Octavia break 2.0 diesel. Verbruik met caravan erachter is ook hoog. Wat koen aangeeft heb ik niet. Wij komen ook rond de 11.0L/100km. Wij rijden niet rustig, maar ook absoluut niet snel. Rond de 100km.


Koen antwoordt op 24 april 2008:

@Ton :
Maar je Skoda verbruikt toch (ruim) minder dan 9.5 liter diesel per 100 km solo ? (Hyundai van Johan (1e vraagsteller))
Zo'n Skoda is veel lager dan eender welke SUV. En net door die hoogte verbruiken die meer dan een gelijkaardige motor in een lager voertuig.
Ook al naar voor gekomen in dit draadje : de snelheid met caravan heeft een héél grote invloed op je verbruik.
Tracht eens een tijd rond 90 per uur te rijden : ik ben er zeker van dat je verbruik (bijna spectaculair) daalt.


Tjinne antwoordt op 24 april 2008:

Mijn Zafira B (19cdti 150 pk aut.)gebruikt solo 5,5 l aan 120 km/h en met de caravan (1300 kg) 9,5 l aan 90 km/h


Freek antwoordt op 24 april 2008:

Ik meen me te herinneren dat er een regeltje is voor de toena-me van de luchtweerstand per 10 km. snelheidstoename.
Weet iemand hoe dit precies zit?


Marcel antwoordt op 24 april 2008:

Mondeo 2 liter automaat: solo 1:9 (veel stadsverkeer)
Caravan 1:7,5 / 1:8 (veel snelweg/ vrachtauto tempo)

Overigens neemt luchtweerstand kwadratisch toe met de snelheid


knutsel antwoordt op 24 april 2008:

Op de snelweg (duitsland )stel ik de cc in op bijv 95km /hr en na bijv een kilometer of zo zet ik de board computer over op de display voor verbruik per km . hier kan ik dan zien wat wat het effect is als ik bijv 2km harder of zachter wil ook ca 1 kilometer aanhouden , want heb je wind mee of tegen , ergens ligt er een grens voor de auto dat het verbruik schrikbarend toeneemt en totaal niet overeenkomt met het begrip zuinigheid , (kortom het wordt voor de auto zweten voor niets ) met mijn 116 pk ligt dat soms op de 93 km /hr en soms op de 97 km/hr . dat zie ik op board computer op en scheelt mij veel benzine .


Freek antwoordt op 24 april 2008:

Bedankt Marcel, dat bedoelde ik.


Smurf antwoordt op 24 april 2008:

Opel Astra III 1.7 CDTI (80pk/170Nm) station incl. een redelijk gestroomlijnde caravan met een breedte van 2,20m en een beladen gewicht van max. 800kg.
Auto solo 1:17 a 1:18
Met caravan over de peage route du soleil (climate control aan, cruise control aan, 100 echte km op navigatie) circa 1:12
Met caravan in het zuiden van Duitsland (climate control aan, 97 echte km op navigatie) circa 1:11.
Harder rijden in Frankrijk, vals plat en zeker het rijden in de bergen (dolomieten e.d) en tegewind geeft een zeer sterk verhoogd verbruik van de combinatie. Luchtweerstand (door snelheid of tegenwind) en hellingen hebben een groot effect, waarschijnlijk door het lage vermogen.

Opel Astra II 1.7 DTI (75pk/165Nm) station met een kleine Predom 126NT 2,05 Breed, 240cm hoog en max 750kg gaf een wat lager gemiddeld verbruik (airco aan, geen cruise control, snelheid 90 echte km op navigatie)
solo circa 1:19
combinatie 1:13 a 1:14

Volvo 440 1.7 Inj. automaat (4traps, oliekoeler, 102pk/142Nm) met de Predom (geen airco, geen cruisecontrol, snelheid 85 in Dld en 100 km in AT op kilometerteller)
solo circa 1:10
combinatie 1:7 a 1:8


Johan antwoordt op 24 april 2008:

Als ik alle reacties lees dan lijkt het dat mijn verbruik nogal meevalt. Het hangt ook van verschillende factoren af. Ik heb wel een zware caravan (leeggewicht 950kg) en totaal toegelaten gewicht 1300kg (caravan hylander provence 450).

Dus blijven hopen dat de dieselprijs daalt 😉)

groeten Johan


Marnix antwoordt op 24 april 2008:

Verbruik 25l tot 30l /100km (lpg), chevrolet ,V8 5700cc 4 traps automaat .
Fantastisch om mee te rijden ! net zonder grote problemen de 400 000 km overschreden. 4000X 25= 100 000 liter .
Alles is relatief , voor wie wil besparen , te voet met rugzak en tweepersoonstentje is goedkoopst (ook jaren met veel plezier gedaan😉


Rico antwoordt op 25 april 2008:

VW Transporter T4 (102 pk) TDI solo 1:12,5 tot 1:13. Met Kip Celebration er achter van 1350 kg beladen, 1:11 (tenzij het echt langdurig klimmen is, dan looptie wel wat duurder). Vind het een net verbruik.


antwoordt op 25 april 2008:

Maar de afdaling compenseert dat weer, dus dat maakt niet uit. 😉


peter antwoordt op 26 januari 2014:

met de mercedes c200 stationwagen uit 1997 rijdt ik met de caravan een chateau cantara van zo een 1000-1100 kg beladen.

het brandstof verbruik is als ik rustig rijd (90km)zo een
gemiddelde 1:9.


Dirk antwoordt op 26 januari 2014:

Wij hebben een C3 ehdi 1.6 solo en dan niet boven de 115 a 120 km 4,5 l per 100 km boven de 130 gaat hij zomaar 30% meer gebruiken.
met de caravan 80 a 85 km en beetje met vrachtverkeer mee 6,5 7 l per 100 km. we rijden dan rustig in de 4 e versnelling.
maar 95 a 100 km in zijn 5 gaat hij toch 8,5 a 9 l per 100 km gebruiken op zich netje,s maar rustig en wat sneller scheelt behoorlijk.
onze caravan is 2,10 breed en weegt 950 kg totaal en de C3 1.6 diesel lacht erom voor je het weet zit je aan de snelheid .
dus samen gevat je rijstijl bepaalt toch grotendeels het verbruik maar wij zijn erg tevreden want solo rijd de C3 super en is erg zuinig ,tot slot we hebben 17 maanden belastingvrij gereden en nu van jan 89 euro per maand dus als we hem 5 jaar rijden valt het best mee want hang maar eens een caravan achter een benz auto met dezelfde trekkracht pfffffffffffff


Matthias2 antwoordt op 26 januari 2014:

Zal ik mijne erook maar even bij doen.

Volvo v70 d4 aut. Solo 1:14
Met goed gestroomlijnde caravan 1:8.5/1:9 met stevige rijstijl


Michiel antwoordt op 31 januari 2014:

Ik mag wel trots zijn dat ik met mijn Toyota Auris 1.6 valvematic (benzine) bijna 1 op 10 rijdt met de Kip Vision van 1100 kg aan de haak als ik de rest zo zie. Solo rijd ik 1 op 14 ongeveer. Je rechtervoet is allesbepalend ben ik bang, een ander rijdt wellicht 1 op 8 met mijn combinatie.


Eric antwoordt op 23 juli 2017:

verbruik met caravan is altijd hoger zeker wanneer de auto niet sterk genoeg is voor het gewicht van de caravan.mijn mitsubishi grandis met automaat 165 pk caravan 1400 kg verbruikt in de bergen, duitsland Zwitserland Italië met cruis 1:6,7 en zonder cruis control 1:7.2 , dit verschil komt door dee bergen, berg op rij ik 80 en af 100 , cc houd m op 90 dit kost veel brandstof.


marten antwoordt op 22 augustus 2018:

al jaren ons verbruik bijgehouden voor volvo XC70 benzine 2002 met chateau family erachter. meestal 4000-4500 km/vakantie, bestemming frankrijk/italie/spanje. solo rij ik gemiddeld 9.5 liter/100km (idd wat zuiniger dan fabrieksopgave), met caravan gemiddeld over al die jaren zo'n 12,5 liter/100km. per vakantie varieert het van 11.9 liter/100km tot 13.7 liter/100km, afhankelijk van veel/weinig wind en veel/weinig heuvels. achter een vrachtwagen aan maakt zo 15% in verbruik uit door combinatie rustiger snelheid en minder wind.


Marjanne antwoordt op 23 augustus 2018:

Audi 3.0 liter diesel V6 automaat (313 PK) solo 1:13, met caravan (beladen 1500 kg) een kleine 1:10. Netjes verbruik voor zo’n dikke motor en zware caravan. Wij zijn iig tevreden.


Mark antwoordt op 23 augustus 2018:

Vind ik niet zo belangrijk: ik ben op vakantie.


TheoS antwoordt op 23 augustus 2018:

Zijn je vakantie-euros dan minder waard? 😉


Louis antwoordt op 23 augustus 2018:

Als je een vrijetijdswinkel zoals een caravanshop in stapt of een terrasje pakt...lijkt dat in ieder geval wél zo Theo 😉


TheoS antwoordt op 24 augustus 2018:

Louis,
Inderdaad, toch kun je je euro maar een keer uitgeven. Waarom zou ik dat tijdens een vakantie anders doen dan op andere momenten. Natuurlijk pik je dan wat vaker een terrasje etc. Verspilling is echter iets anders.


Janka antwoordt op 24 augustus 2018:

1 op 10,5 gemiddeld met een Sportsvan 1.6 Tdi DSG 7 met een Sprite van 1200 kg max.


Janka antwoordt op 24 augustus 2018:

Sorry, en solo 1 op 18 gemiddeld.


John antwoordt op 24 augustus 2018:

Wat is verspilling?
Als mijn kids een ijsje willen, krijgen ze het. Willen ze later op de dag nog een, krijgen ze het. Pakken we een terrasje of gaan we uit eten is de prijs ondergeschikt aan de kwaliteit. Lust mijn auto een slok meer, krijgt hij het.
Tis vakantie, dan gaat het buiten de dagelijkse trend.
En ja, ik realiseer me dat het bij ons misschien wat makkelijker kan dan bij andere.
Maar als iets meer verbruik verspilling is, dan is een camping van b.v. €30,— per nacht ook verspilling tegenover een camping in de regio van €25,—
Het boeit mij ook niet of mijn auto 10ltr/100km of 9,5ltr/100km loopt. Ik bepaal het tempo niet mijn tank of mijn creditcard. Als je met caravan op stap gaat weet je dat het meer kost, moet je tegenwind rijden heb je pech. Of zijn er mensen die stoppen dan, omdat het meer verbruikt? Niemand!


Mark antwoordt op 24 augustus 2018:

Precies John, ik ben dus op vakantie. En mijn euro is niet meer of minder waard.


ton groenendijk antwoordt op 24 augustus 2018:

Ergo conclusio: tussen april 2008 en augustus 2018 is het brandstofverbruik van auto's met caravan niet of nauwelijks veranderd. Ergens tussen 1:8 en 1:10. Dat terwijl in die tien jaar auto's gewoon zuiniger zijn geworden.
De krachten van de natuurwetten blijken dus altijd sterker!


TheoS antwoordt op 24 augustus 2018:

.........krijgt/krijgen hij/zij het

Waarom zou "nee" tijdens een vakantie niet bestaan?


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

En naar ik denk (en mee eens ben) niet eens zozeer vanwege de kosten van een ijsje e.d. Theo ? 😉


ton groenendijk antwoordt op 25 augustus 2018:

STOP! Op 23-8 plaatst Mark een post van 9 woorden en vervolgens laten de bezoekers zich verleiden om over de prijs van een ijsje te gaan discussiëren. Nog even en er wordt tot achter de komma weergegeven wat ieders vakantie kost. Heren, heren (en Dames ook) , dat is toch niet de bedoeling!


John antwoordt op 25 augustus 2018:

We gaan er weer een klein item uithalen!
Het gaat zich niet om dat ene (of twee) ijsje. Het gaat zich om het totale budget waaronder dus ook het extra verbruik meetelt. Ga je met een caravan weg, weet je dat het verbruik stevig oploopt. De een rijd keurig 90kmh (80kmh over de grens) de ander tikt 100kmh aan.
Kom ik weer terug op wat verspilling is. De 100 kmh rijder verbruikt meer, is dat verspilling? Of compenseerd dat het meer en langer campinggenot? Of b.v. Kinderen die na 4-5 uur lastig beginnen te worden? Doe je wel 100 km meer in die tijd. Het is maar waar je je prioriteiten legt.
En ieder individu heeft daar zijn eigen reden voor. Kan in de ogen van een ander ‘verspilling’ zijn, het zijn peanuts op jaarbasis.


Quirien antwoordt op 25 augustus 2018:

Voor Theo en Louis. 😉.

Deze topic doorworstelend viel mij nog iets op, In 2008 sprak Johan nog het volgende uit. " Dus als jij zegt dat het een mooi verbruik is dan hoop ik alleen dat de dieselprijs niet te veel meer stijgt."

Tsja, je zou kunnen stellen dat verbruik met caravan hetzelfde blijft en in die context met de huidige prijs is de Euro wel minder waard om die gelijke afstand te overbruggen.

En die natuurwetten, die zijn nog steeds hetzelfde. Om meer dan 80/85 km/pu te willen rijden neemt die luchtweerstand nu eenmaal bij een doorsnee caravan bij gelijke omstandigheden nog steeds in het kwardraat toe met de nodige consequenties op verbruik.

Ach, het is vakantie dus mag iets meer en kijken we niet zo nauw of ....toch niet? En dat geld waarschijnlijk ook voor mij.......het is nu eenmaal een mens eigen, prediken we dus voor eigen parochie.😉


TheoS antwoordt op 25 augustus 2018:

Inderdaad, Louis, het gaat niet om de kosten van een ijsje. En, Ton ben gerust: als je zorgvuldig leest zul je hierover nergens een discussie vinden.

Het gaat om 3 dingen:
1. Om pedagogische redenen lijkt het me niet verstandig om bij kinderen voortdurend "ja" te zeggen. Als we dat doen creëren we voor hen en voor de samenleving op termijn een probleem.
2. Wij belasten de wereld zwaar met onze wijze van leven. Door bewust en zuinig met alles om te gaan kunnen we dat een beetje verminderen. Waarom zouden we dat tijdens de vakantie niet doen?
3. Geld kun je maar een keer uitgeven. Een dezer dagen las ik dat veel mensen na de vakantie kleinere of groter financiële problemen hebben. Op een eenvoudige wijze is daar wat aan te doen: ga er bewust mee om.


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

STOP !
....Boeie wat het ijsje kost of een liter brandstof, daar ging het niet over.
Maar over het taboe wat er is gaan rusten op het woordje nee ! wanneer het kinderen betreft die ergens om vragen.
Wat het onderwerp 'verbruik trekauto' betreft kan ik hier talloze voorbeelden vinden van mensen die zich werkelijk verbazen over het tegenvallende meerverbruik bij caravannen 😉
Voorbeelden te over waaruit je op kunt maken dat men geschrokken heeft geconstateerd dat '1:20' nu eenmaal niet haalbaar is.
Deze kosten vormen dus wel degelijk een rode draad voor velen.
(De opmerkingen staan dus totaal los van 'wat een vakantie kost'...)


Frank antwoordt op 25 augustus 2018:

Mannen, jullie zijn elkaar aan het corrigeren over de interpretatie van dit topic. Waarom ? Laat toch gaan die discussie. Het lost zich vanzelf op.

Als mensen toch willen vasthouden aan de vraag van de TSer:
De TS er (Johan) is een beginnend caravanner die verbaast is over het hoge brandstofverbruik van het rijden met caravan.
Hierachter zit zijn emotie (teleurstelling) over de extra brandstofkosten. Het gaat hem letterlijk om het geld.
Het gaat dus eigenlijk over de vakantiekosten met caravan.
Als er in dit topic reacties komen met als voorbeeld ijsjes voor kinderen en vakantiebeleving dan snap ik dat.

Wat er niet meer klopt is de reacties die hierop volgen : of dit verspilling is, of dat iemand zijn kinderen goed opvoedt etc.

Maar no problem, de discussie klopte nog prima tot aan de corrigerende commentaren


Frank antwoordt op 25 augustus 2018:

Ons verbruik ligt doorgaans rondom 1 : 10 .

Maar het noemen van dit verbruik is ongelooflijk onzinnig. Het zegt als getal nl. niet zo veel.
Het verschil in ons verbruik loopt uiteen van 1 : 8,5 tot 1 : 12. Dit wordt voornamelijk bepaald door wind, rijstijl, snelheid en banden.
Iemand die op zijn ecobandjes een vrachtwagen volgt, verbruikt duidelijk minder dan een ander die op sportvelgen en met 100km sticker voorbij komt gassen.


Janka antwoordt op 25 augustus 2018:

Het zal in ieder geval het meer campinggenot zoals eerder aangehaald ook niet compenseren omdat juist de gewonnen tijd weer teniet wordt gedaan aan de verplichte extra tankstops die het rijden met hogere snelheid tot gevolg heeft.


Hans antwoordt op 25 augustus 2018:

Ik hoop niet dat deze mensen in de vakantie gaan meer eten en drenken als thuis


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

Dat (aanzienlijk) fluctueren van verbruik is ook onze ervaring...en om dezelfde redenen.
Door de bank genomen zal iedereen met het eigen materiaal kunnen merken dat slechts een kilometer of vijf snelheidsverschil per uur ook aanzienlijk scheelt, en dat is op elk gebied voordeel waar je geen fluit voor hoeft te doen.
Je vóór aanschaf beter verdiepen in stroomlijn van de caravan levert méér voordeel op vermoed ik als je werkelijk door wilt rijden en toch een redelijk verbruik wilt realiseren.
En Hans : Wij ontbijten rustig en goed, maar zien het de rest van de dag allemaal wel tot de warme hap...,dus eten doen we waarschijnlijk minder dan thuis.
Het is voor ons een onbelangrijk onderdeel van de vakantie, zolang de benodigde stoffen maar binnen komen.
En van de gratis en nauwelijks bewust bespaarde brandstof omdat we bij voorkeur rechts met de stroom mee rijden zodat we het vlottere soloverkeer niet hinderen pakken we zo nu en dan een terrasje.
Ook de koelkast in de caravan werkt prima.
Dus minder drinken dan thuis, mwahh, denk het niet.
Maar ik kom over het algemeen toch een paar kilo lichter terug dan ik heen gegaan ben.
Dat krijg je hé...echte Nederlanders, kajak en of sup mee, fietsen mee, wandelschoenen mee...en die zak piepers natuurlijk 😉


Frank antwoordt op 25 augustus 2018:

Wij deden als gezin nooit zo moeilijk over de extra brandstof. Ook niet over de dure vignetten in Zwitserland.
IK vroeg gewoon aan mijn kinderen : willen jullie vandaag nog zwemmen dan moet papa harder rijden en dat kost meer geld. Dit betekent dat wij komende dagen geen ijsje kunnen halen. Wat willen jullie het liefste?
Zo ook met de kortere maar duurdere eoute door Zwitserland : willen jullie morgen al zwemmen? Dan eten wij wel elke dag bij de caravan.
Zo schep je duidelijkheid in je gezin.
Door het snellere rijden moest ik zelf s'avonds wel bijkomen op een terras. Eerst de kinderen naar bed en dan lekker mezelf volgooien ipv de auto. Mijn vrouw zette dan ondertussen de voortent op.


Frank antwoordt op 25 augustus 2018:

LOL 😉


Janka antwoordt op 25 augustus 2018:

Dus u bent er ook zo eentje die het liefst zelf stuurt..😂


Hans antwoordt op 25 augustus 2018:

heerlijk lachen effe 😉


Louis antwoordt op 26 augustus 2018:

Janka : Ik moet de hele zooi wel zelf opzetten en ook rijden.
Mijn vrouw is subliem in verdiepen in vermaak, gewenste bestemmingen, boodschappen doen, koken en zelfs afwassen op traditionele camping manier...niet mee bemoeien en daardoor 'eigen glazen ingooien'.
Dat is goud waard, dus niet verstoren met het oog op opgedrongen populaire emancipatie 😉
Doe ieder waar je zonder vooroordelen ongeacht geslacht gewoon beter in bent...boeie, en nóg eens 3x boeie, dát is pas emancipatie 😉


Janka antwoordt op 26 augustus 2018:

Aha!
Louis = Frank 😉


paul antwoordt op 29 augustus 2018:

Dat de brandstofprijzen hoog zijn is een feit. Ik heb daar minder last van, vermits mijn reisbestemmingen in het oosten liggen en in oude Sovjetstaten is de prijs half de onze. Mijn rodius is een prachtige trekauto, verbruik 1:8. Volgens mij ligt het hoger verbruik aan de steeds kleinere motoren die steeds meer moeten presteren en is het verschil solo en met caravan daarom zo groot. Met mijn oude Padjero 2800 diesel was er geen noemenswaardig verschil met of zonder caravan, maar het verbruik solo was ook rond de 11l/100km, met caravan ietsje meer.


Kees antwoordt op 29 augustus 2018:

Beweging kost nu eenmaal energie. Of dat nu wordt geleverd door een kleine zuinige motor of een grote minder zuinige motor.
Meer beweging kost meer energie maar het verschil zit hem er dan in dat kleine zuinige motoren dan minder efficient worden en grote motoren juist efficienter. 😉


René K antwoordt op 29 augustus 2018:

Renault megane 1.5 dci met een Wilk 490, beladen 1400 kg. Solo ca 1 op 18. Met caravan circa 1 op 11,4. Rij tussen de 90 en 95 km/u op de teller.


Johannes antwoordt op 23 juni 2019:

Leuk, hoor M/V.
Zo zie maar hoe ieder er over denkt, relativeert, opschept enz. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is (spreekwoord, he).
Ik ga GEEN verbruikscijfers hier geven van mijn combinatie. Dan is de lol er af 😂.
Succes allemaal EN een prettige vakantie gewenst, want daar gaat het om.


Jan Teepe antwoordt op 24 juni 2019:

Wat mij opgevallen is, is dat de moderne auto's alleen zuinig rijden als je ze weinig belast. Met mijn 2019 Renault Kadjar 1.3 benzine 160 pk. met EDC, heen en terug Spanje - Nederland = ± 3600 km., zowel op de heen- als op de terugweg gem. 5.9 ltr. op de 100 km. Beide keren via de A75 in Frankrijk. Met de caravan erachter, Adria Adora 472 LU beladen, zal ± 1400 kg. zijn, niets op het dak en geen fietsen voor- of achterop, Spanje - Nederland ± 1800 km. gem. 11.1 ltr. op de 100 km. Ook via de A75 in Frankrijk.


ben antwoordt op 24 juni 2019:

Geen Dacia meer Jan Teepe?


Jan Teepe antwoordt op 24 juni 2019:

IK wilde wat luxer. En anticiperen op de antidiesel stemming in Spanje.
Maar de Daci Duster 110 Diesel 4 wd trok de caravan net zo goed als de Renault Kadjar. Alleen als er doorgetrokken moet worden, dan wint de Kadjar het van de Duster. Maar qua gebruik, vooral met de caravan erachter, wint de Duster het ruim van de Kadjar. Hoe dan ook, de Dacia Duster is een geweldige auto voor zijn prijs.


ben antwoordt op 24 juni 2019:

Goede keuze Jan, ik heb wel eens met een kadjar gereden, fijne auto!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker