Caravantrekker.nl

Ongeluk of dom?

Caravantrekker (Menno) vraagt op 11 mei 2015:

Het klinkt hard, maar was dit een ongeluk of gewoon 'dom'?
Voor de betrokkenen heel vervelend maar hopelijk realiseert deze bestuurder ook dat er 14 km (6000 automobilisten!) nu ruim drie kwartier minder lang van de zon kunnen genieten en later thuis komen.

ps. inmiddels al 16 km file!



En dan deze auto: leeggewicht 1353 kg
Caravan leeggewicht:1338 kg



En dan ook nog twee fietsen mee.....
Zou die Caravantrekker kennen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MarkS90 antwoordt op 11 mei 2015:

Tja. Zo heb ik ze vorige zomer ook gezien in de omgeving van Luik: bergop nauwelijks vaart en bergaf met gloeiende schijven. En dat alles blijkbaar onder het motto dat "een 1,5 het prima trekt".


ben antwoordt op 11 mei 2015:

Waarschijnlijk onwetendheid Menno!
Ik ben zelf vrachtwagen chauffeur en zie het ieder jaar weer gebeuren.
Caravans op zijn kant,caravans geschaard etc etc..
Dan dan heb ik het nog niet over de van de trekhaak stuiterenden fietsen,met of zonder fietsen drager!

Wij als beroepchauffeur moeten om de vijf jaar zogenaamd bijscholing volgen (code 95)

Waarom hoeft de "gewone" burger (rijbewijs b of be) niet om de vijf jaar op voor een test of proefexamen ofzo?
Dit zou heel veel ongelukken voorkomen denk ik!?
De curcus van Bert en Menno zou eigenlijk verplicht moeten worden. (ook een code op het rijbewijs als bewijs van!)
Dus net zoiets als een beroepchauffeur (ce + code 95, voorheen ccvb,

Ik denk hierbij aan bv,rijbewijs b tot 750 kg caravan geen curcus.
Rijbewijs be,verplicht op curcus en verplicht nascholing.
Ik denk dat dit veel ellende zou kunnen voorkomen!

Ben benieuwd naar de reacties,heel veel mensen zullen het niet eens zijn met mij,want wij hebben allemaal zoveel ervaring!!...😉


Jan@ antwoordt op 11 mei 2015:

Nou Ben, ondanks alle bijscholing, zouden vrachtwagenchauffeurs ook wat minder kunnen bellen met de zaak, appen, in de koelkast rommelen, sjakkies draaien en dvd mogen kijken achter het stuur(zelf gezien vanuit een touringcar) Daar gebeuren ook heel wat ongelukken mee.
Dus ook hand in eigen boezem svp.


Bert antwoordt op 11 mei 2015:

Ik ben een sterk voorstander om zeg een keer in de vijf jaar een uurtje verplicht bijscholing te krijgen door een kundig instructeur. Kosten zijn amper 25 Euro per jaar. Waar praten we over?

Met je eigen auto en wat mij betreft ook je eigen auto met caravan. Of je nu wel of niet E achter B nodig hebt. Voor vrachtwagen- en busrijbewijzen hangen al zwaardere eisen.

Dat zal er vast wel een keer van komen. Jammer wel dat de massa dat gaat volgen via een rijschool. En rijscholen zijn vooral gespecialiseerd op de bestaande rijbewijseisen. E achter B...

En ik weet dat E achter B niet erg veel van doen heeft met het rijden met een caravan.

Wordt dus hoog tijd dat ik rijscholen ga bijspijkeren... 😉


Theo antwoordt op 11 mei 2015:

Ik vermoed dat een 'examen' om de x jaar de situatie niet gaat wijzigen. Ben verwijst naar de vrachtwagenchauffeurs. Vandaag liggen er in België ook weer enkele vrachtwagens op hun kant. Dat zijn dan mensen die zich terdege moeten bewust zijn van de risico's.

Wat hier is gebeurd weten we niet. Links staat de caravan op zijn velg. Klapband? Leegloper?

Dat het geen gezonde combinatie is, is duidelijk. Maar zo zien we er jaarlijks tientallen rijden. Liefst met te hoge snelheid en de caravan kwispelend van geluk achter de auto.

We vergeten ook vaak dat we een vlak van >10m2 achter ons aanslepen. Bij zijwind en hoge snelheid is dat een reëel gevaar.

Er is ook een reden waarom Tempo 100 in Duitsland voor een caravan beperkt is tot MTM caravan <= rijklaar gewicht auto met antislinger koppeling en MTM caravan <= 80% rijklaar gewicht auto zonder anti slinger koppeling. Voor gewone aanhangwagens is dit respectievelijk 120% en 100%.

Heel het rijbewijs gegeven mag wat mij betreft een stuk strikter. B = GEEN aanhangwagen toegestaan. Ook geen <750kg. Wil je een aanhangwagen trekken? BE verplicht. Als voorbeeld. Een Fiesta 1,4 TDCI mag maximaal 750kg trekken. Met een caravan of aanhangwagen met de MTM er aan zit je dus op het maximaal toelaatbare te rijden. Neem ik mijn Ford Ranger, 2t3 leeg en MTSM 3t5 en hang er een caravan aan die amper 1300kg weegt moet ik een BE hebben. Terwijl dit een veel veiligere combinatie is met veel meer reserve. Een auto die een stuk lichter is, maakt het wel mogelijk om met dezelfde caravan met een B te rijden.

Het achteruitrijden met een caravan van >6m is ook een stuk eenvoudiger dan met een klein aanhangwagentje dat je niet eens ziet hangen. Zaterdag ben ik nog meer dan 200m achteruitgereden met een 2t aanhangwagen in een doodlopende straat. Omdat mijn auto wat zwaarder is moet ik bewijzen dat ik met een aanhangwagen kan rijden. Terwijl iemand anders met dezelfde aanhangwagen en lichte auto dit niet moet bewijzen. Begrijpen wie kan.


Bert Harry antwoordt op 11 mei 2015:

los van cursus e.d. maar een auto van 1350 kg leeg die een Caravan trekt van 1350 leeg, beladen 1500-1600 kg? met b.v. een fiets achter op, ik meen er een te zien. is m.i. inderdaad erg dom. het is eerder een wonder dan dat goed gaat, dan dat er een ongeluk gebeurd.
wellicht zou een slinger beveiliging die de remmen aantrekt verplicht moeten worden v.a. een bepaald totaal gewicht of verhouding auto /Caravan.
het zou ook zo maar kunnen dat deze combinatie wettelijk niet toegestaan was.


Ben antwoordt op 11 mei 2015:

Jan@,ik begrijp jouw reactie niet zo goed.
Natuurlijk zijn er goede en slechte vrachtwagen chauffeurs.
Maar probeer nou eerst eens te begrijpen wat ik hier mee zeggen wil en geef dan pas een reactie ipv van onzin te verkopen als koelkastjes,appen,etc etc..

De nederlandse chauffeurs zijn de best opgeleide van europa,rotte appels hou je altijd.


Bert begrijpt gelukkig wel wat ik bedoel!..😉


Ben antwoordt op 11 mei 2015:

Theo,weet jij hoeveel banden klappen van een vrachtwagen?
Heel veel dus!..probeer dat maar eens onder controle te houden?

Maar wat ik dus wil zeggen en wat jij dus ook niet begrijpt is:waarom moeten chauffeurs die er miljoenen kms er op hebben zitten op verplichte curcus en jan met de pet op niet?? Waarom dat verschil?

En dan wel 2x per jaar met een combi 2,5 ton op pad!!


Bert antwoordt op 11 mei 2015:

Laatst een gediplomeerd chauffeur (NL) voor gevaarlijke stoffen gesproken. Gevraagd wat er je geleerd wordt wat je zou moeten doen tijdens afdalingen met 40 ton in je nek.

Ik stond paf! Niets dus.

Alle andere truckers: kom er maar in!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2015:

De auto mag 1500 kg trekken. De kans is groot dat de caravan zwaarder was (fietsen, mover), maar dat kan alleen een weging uitmaken.

Overigens gaat de maken van deze foto ook niet vrijuit. Appen achter het stuur mag ook niet en kan nog veel grotere gevolgen hebben zoals laatst met die vrachtwagen.

Bewust worden van gevaren leer je niet door een verplichte cursusjaar alleen door een breed maatschappelijk gedragen opinie. Dus voortaan als zo'n combinatie de camping op komt rijden niet zeggen "mooie caravan met dat vaste bed" maar "hoe durf je met die combinatie de weg op te gaan". Het wordt dan wel minder gezellig op de camping 😉


Chateau antwoordt op 11 mei 2015:

Meestal gebeuren er zo een ongevallen door onbesuisd te rijden. Vorig jaar tussen Verona en Trento, een Vito met top van hobby gaat mij met een snelheid van +_ 120 voorbij. Na zowat 30 km verder stond hij in de vangrail. Zowel de Vito als de Hobby. Stukken lagen verspreid over een dikke 150 mt. Haast en spoed is zelden goed.


RobD antwoordt op 11 mei 2015:

Goed of slecht opgeleid doet niet ter zake. Er sluipen altijd dingen in die " al jaren goed gaan" . En automatisch gaat men steeds een stapje verder met even iets anders doen ipv rijden. Het boven vermelde ongeluk is niet te wijten aan een verkeerde combi. Waarschijnlijk, en niet meer dan dat want het blijft gissen, is de snelheid van deze " verkeerde combi" iets boven de kritische snelheid geweest om adequaat te reageren op de onverwachte situatie. Waar de kritische snelheid ligt voor deze combi? 50km, 60km of 80km? Geen idee, maar lager dan met een auto ervoor die de c/van wel de baas is.


Bert antwoordt op 11 mei 2015:

'erg dom'. Nee natuurlijk niet! Onbsuisd rijden? Nee natuurlijk niet, want amper 110? Moet toch kunnen? Ja, soms wel, vaak niet.

Misschien heeft in het voorbeeld de bestuurder amper 70 gereden?

Het is niet dom, dat je met een caravan- of vrachtwagencombinatie, of ook met een zwaar beladen Ford Transit met 70 of 140 in de fout gaat. Het is het feit dat je het niet beheerst, bij die snelheden...

Een karretje met puin achter je auto (500 kg, maar in feite 1500 kg wegend) slingert al bij 40 km/u.

Ja, wat doe je dan? 30 km/u rijden. Toch?

Wie weten een keer per jaar een flinke afstand rijdend naar zuideuropesche bestemmingen hoe het goed zit met die stabiliteit? Dat ampere evenwicht?

Niet zo erg veel caravanners...

Gzd gaat het meestal goed...


Bert antwoordt op 11 mei 2015:

Menno schreef: bewust worden van gevaren leer je niet door een verplichte cursusjaar

Ik weet niet precies wat hij daar mee bedoelde. Leg ff uit...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2015:

Waarom er cursusjaar staat weet ik ook niet. Ik bedoel cursus.

We leren allemaal dat je niet mag bellen (appen) achter het stuur. Toch doen we dat massaal. Het zou pas helpen als degene die gebeld wordt gelijk zou ophangen als hij merkt dat je niet handsfree gebeld wordt.


MarkS90 antwoordt op 11 mei 2015:

Even wat anders: heeft u de foto goed bekeken? De voorkant van de auto is rechtstandig beschadigd. Kun je dan zeggen dat hij tegen iets anders voor hem/haar heeft gereden en daarna is gaan slingeren?
En die fietsen zijn toch goed verdeeld over de caravan? Voor en achter een fiets. Lijkt mij voor de gewichtsverdeling een prima keus.


Theo antwoordt op 11 mei 2015:

Ben,

Zo zijn er tig regeltjes waar je kop noch staart aan krijgt. Heel het ADR gebeuren. Tot nog niet zo lang geleden mocht een militair chauffeur met 20t munitie aan boord vertrekken zonder ADR opleiding.

Waarom is een Leopardtank >40t een rijbewijs B automaat?

Het aantal klapbanden bij vrachtwagens is ook dalend. Dat zie je duidelijk aan de hoeveelheid karkassen die je naast de autobaan vindt. Hoeveel zijn er daarvan het gevolg van overladen?

Waar trek je grenzen voor wel of geen testen? Waarom mag een personenwagen oneindig blijven rijden en heeft een vrachtwagen rij en rusttijden?

Zo lang we met de auto, met of zonder caravan/aanhangwagen, blijven rijden, zullen er onverantwoorde zaken gebeuren.

Zoals RobD ook schrijft. In het verleden ging het goed met deze combinatie. De bestuurder was zich waarschijnlijk niet bewust dat hij constant met een heel dunnen lijn heeft geflirt. En zo zie je er jaarlijks tientallen rijden. Velen wanen zich ook de beste chauffeur op aarde. Ze zijn er van overtuigd dat verkeersregels er niet alleen zijn om de veiligheid te dienen maar vooral om de weggebruiker te pesten. Ze zijn er ook heilig van overtuigd dat de wetten van fysica en dynamica niet correct zijn.

Laten we met onszelf beginnen en ons aan de geldende regeltjes houden. Veilige combinatie met voldoende reserve. Aangepaste snelheid en respect voor rij en rusttijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2015:

Oef...MarkS90. Ik hoop toch dat je weet dat 25 kg voor en 25 kg achter geen goede wijze van belading is. Netto is de kogeldruk misschien goed maar de verdeling van het gewicht niet.
Misschien is die cursus toch nog een goed idee 😉

Ik vermoed dat de schade aan de voorkant komt door een botsing tegen de vangrail tijdens de pirouette.


jadatis antwoordt op 11 mei 2015:

Ik zie op het plaatje bij de caravan een lekke band, dus mogelijk kan de chauffeur er weinig aan doen.
En dat kan dan weer komen door onvoldoende draagvermogen banden of overbelading of te lage bandendruk of combinatie van dit alles.
Maar als je eenmaal een klapband krijgt met een combinatie die aan de grenzen zit, dan heb je de combinatie niet meer in de hand.

Ik moet er niet aan denken dat we iedere 5 jaar een test moeten doen, zal veel gezakten geven en veel ellende van niet meer naar je werk kunnen bijvoorbeeld.


Bert antwoordt op 11 mei 2015:

Ik moet er niet aan denken dat we iedere 5 jaar een test moeten doen, zal veel gezakten geven en veel ellende van niet meer naar je werk kunnen bijvoorbeeld.

Waar ben je bang voor als je bij de les blijft in de voorafgaande jaren?

Houdt de verantwoordelijkheid op nadat je eenmaal je rijbewijs hebt gehaald?


Louis antwoordt op 11 mei 2015:

Voorheen moest je alles op hobby of ander gebied op een omslachtige manier aan de weet zien te komen.
Tegenwoordig hebben we internet waar je binnen een half uur vanuit de luie stoel een schat aan nuttige informatie op kunt doen.
Dat hele internet wordt afgestruind om op een zo voordelig mogelijke manier aan caravans, auto's of wat dan ook te komen.
Maar toevallig net niet slim genoeg om even op te zoeken wat verantwoord is en wat niet ?
Wil er bij mij niet in...dus ik houd het op dom.
Toch in verhouding een te grote caravan aanschaffen, alleen kijken naar wat de auto mag trekken, en wegkijken voor de nadelen.
Maar goed, vrachtwagens met kippen of varkens vallen ook "zomaar" om of kletteren achterop een file.
Laten hun lege aanhanger ook niet achter bij storm na gewaarschuwd te zijn.
Omwaaien is kennelijk goedkoper dan schuilen of afkoppelen.
Fietsers zijn helderziend en kunnen hun weg starend naar hun schermpjes feilloos vinden op af en toe een "ongeluk" na waardoor ze zielig zijn terwijl ze er niets aan konden doen...
Cursussen zonder maatschappelijk morele veranderingen waarbij verantwoording niet beseft en genomen word zullen dit dan ook echt niet kunnen voorkomen.
Wat verwacht je ook nog in een maatschappij waar je leest dat zelfs piloten zat achter de knuppel gaan zitten met de verantwoording voor honderden mensen én een dure machine.
Daar helpen geen cursussen tegen.
Onder onze "keurige marechaussee" blijkt ook al een te groot percentage gajes te zitten enz.enz.
En dan valt de stommiteit van deze caravanner wel weer mee toch...?



TheoS antwoordt op 12 mei 2015:

@Louis,
Heb je vanavond thuis ruzie gehad of zijn er andere redenen waarom je het glas half leeg ziet. Het is toch echt half vol?😉

Binnen een half uur vanuit de luie stoel een schat aan nuttige informatie? Is wat je opsomt nuttige informatie? Zoek een actieve stoel op, dan zou je wel eens echte nuttige kunnen vinden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2015:

Klapband is niet aannemelijk omdat verder geen schade rond het wiel zichtbaar is. Vermoedelijk is de band tijdens het zijdelings schuiven er af gegaan.
Bovendien heb ik nog nooit een verhaal gehoord dat ook echt de combinatie bij een klapband ging scharen als enige oorzaak. Uiteraard is het wel zaak direct en juist te handelen in zo'n geval.


Erwin antwoordt op 12 mei 2015:

Beetje tendentieus, rijklaar gewicht van peu is 1453, en die hobby weegt echt geen 1350 kg leeg. Lijkt maximaal een 495 maar eerder een 465 massa rijllaar 1200. Maken we de berekening op deze site dan zijn het groene sterren! Misschien dacht de chauffeur door deze site dat het met gemak kon.
Neemt niet weg dat er iets fout is gegaan. Bestuurder nu online van alles beschuldigen is niet fair als je niet alle feiten kent.


Ton antwoordt op 12 mei 2015:

Heb vorig jaar mijn caravan verkocht aan een stel dat reed met een Toyota die 1350kg mocht trekken.
Caravan was leeg 1300kg en daar kwamen mover en zakluifel nog bij.
Voordat ik over de gewichten wat kon zeggen kwam de beste man met een uitgeprint papier van deze site waarbij hij een beetje met de gewichten had gespeeld, waardoor het `` net `` moest kunnen, daar was hij zeker van en niet vanaf te brengen.
Let wel, complete inventaris en nieuw aan te schaffen voortent moesten er nog in + vader, moeder, oma en 2 kinderen in de auto, waardoor deze ook vol zat.
Reisbestemming voor de zomer was Z-Frankrijk.
Was mijn keuze niet geweest.


Louis antwoordt op 12 mei 2015:

TheoS, maak je over mij geen zorgen.
M'n glas is niet half leeg, maar zeker driekwart vol .
Alleen kijk ik nooit weg voor onbegrijpelijk bewust gemaakte fouten en vergoeilijk het dan ook niet.
Je leert iets (opvoeding, op school, internet, cursus of waar ook) mét redenen, en tóch haalt men willens en wetens dingen uit die voorspelbaar lelijk mis gaan.
Ongeluk of dom ? begint Menno.
Gewoon dom wat mij betreft, net als in m'n andere voorbeelden.
En je betrekt er met zulk onverantwoord gedrag wél eventjes anderen bij die het verder van puur geluk moeten gaan hebben, en daar houd dan mijn begrip op....


Jan@ antwoordt op 12 mei 2015:

Ik hou het op een dom ongeluk.


Frans antwoordt op 12 mei 2015:

Zulke ongevallen hebben meestal een samenloop van factoren als reden. De gewichtsverhouding lijkt marginaal en de belading ongunstig. Het linker wiel is behalve lek ook wel ver in de wielkast terecht gekomen; vering lijkt doorgezakt. Mijn indruk is dat er vaak veel te weinig reserve wordt ingebouwd bij het samenstellen van combinaties, wat ook blijkt uit de vele gebruikerservaringen op deze site. Als je dan toch in de marge gaat beladen en rijden, koppel daar dan de consequentie aan dat je als een slak over de weg moet om het veilig te houden en dat gebeurt niet. Het gevolg is dat veel ‘goede rijervaringen’ voor een deel op mazzel leunen. Een lekke band mag toch echt geen excuus zijn voor verongelukken en een helling ook niet…
En dan de vrachtautochauffeurs: wat mij betreft zijn dat i.h.a. de betere weggebruikers als het gaat om anticiperen en samenwerken. Ervaring telt zwaar, maar dat kun je niet afdwingen. Goed opgeleid? Bij de duizenden chauffeurs die in de weekenden de Franse parkeerterreinen bevolken kun je beter met Russisch of Roemeens terecht dan met Frans ook al rijden ze soms met Nederlands kenteken. Het lijkt me dat dit ten koste gaat van het resultaat van alle goede opleidingsbedoelingen.


Jan@ antwoordt op 12 mei 2015:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4016789/2015/05/12/Controle-Europees-vrachtverkeer-is-gatenkaas.dhtml
@Frans:
Dit artikel in het AD stelt mij wat betreft vrachtverkeer niet echt gerust.
En wat betreft het samenstellen van de combinatie: bij de keuzes die ik nu zou maken met een nieuwe trekauto vallen er een behoorlijk aantal benzine uitvoeringen af omdat de gewichtsverhouding dan erg krap wordt, terwijl ik qua km's geen dieselrijder zou willen/moeten zijn.
Oftewel het wordt dus lastiger met de steeds lichtere auto's van nu om een veilige gewichtsverhouding te realiseren.


Theo antwoordt op 12 mei 2015:

De autobranche ligt echt niet wakker van auto's die geschikt zijn om te trekken. Voor hen is dat nog altijd niche. Wil je een goede en veilige combinatie dan ben je bijna verplicht om naar de grotere gezinswagen of monovolume toe te werken.

Wat Ton ook duidelijk maakt. We spelen wat met de cijfers en dan moet het lukken. Ik vrees dat deze man ook niet de reactie heeft gehad om een keertje op de weegbrug te rijden. De kans dat het goed gegaan is is reëel. Alle omstandigheden zaten misschien ook 100% mee. Of dit een garantie is voor de toekomst valt nog te betwijfelen. Hoewel de koper elk jaar dat het goed gaat meer en meer gaat geloven in zijn grote gelijk en kunnen.


Erwin antwoordt op 12 mei 2015:

Als deze combinatie (Peugeot 308sw 1.6hdi met hobby 460ufe deluxe) onverantwoord is, moet deze zomer driekwart van de caravanbezitters thuisblijven. Of een ander caravan/auto kopen.
En we kunnen we blijven gissen naar de oorzaak van dit ongeval maar we weten de feiten niet. Persoonlijk vind ik dat de auto er aan de voorkant behoorlijk beschadigd uitziet, lijkt er op dat er meer aan de hand is.


Bert Harry antwoordt op 12 mei 2015:

de combinatie: (Peugeot 308sw 1.6hdi met hobby 460ufe deluxe) of hobby premium 460 ufe. gelet op koelkast roosters denk ik dat het deze is levert 88% caravan gewicht op t.o.v. de auto. verder hoef ik niets te zeggen denk ik.
wie dat verantwoord vind, die hoeft ook niet op cursus!
maar levert liever zijn rijbewijs in!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 mei 2015:

Het zou inderdaad goed kunnen dat het een Hobby 460 UFe is. Dan is het gewicht rijklaar maar 1207 kg en maximaal 1350 toegestaan. Daar is normaal niets mis mee achter een auto van 1353 kg zeggen ze op caravantrekker 😉


Erwin antwoordt op 12 mei 2015:

@Bert Harry

Ik zeg niet dat dit verantwoord is, alleen dat ik dit soort combinaties veel zie. De toon mag dus wel wat vriendelijker. Als dit niet verantwoord is moet een groot deel van caravaning Nederland thuis blijven.

Ps. Het is geen premium, die heeft de zwarte voorkant en het zwart getinte glas.


Reinier antwoordt op 12 mei 2015:

Iets te veel negatieve speculatie en iets te weinig feiten over dit ongeval. Om dit ongeval te gebruiken om de hele litanie over wat er verkeerd kan gaan (en inderdaad helaas ook 'gaat') weer uit de doeken te doen, gaat mij te ver.


Ben antwoordt op 12 mei 2015:

Zag vandaag weer iets bijzonders,een caravan met voor en achterop een fiets,maar het mooiste was nog het reserve wiel van de caravan die ook achterop hing?...heel bijzonder!!

En natuurlijk ook weer mensen die 75 rijden op de a28,ga ik er voorbij met mijn vrachtwagen kan ik ook nog een bekeuring krijgen!?

Mensen houd je gewoon aan die 90 km/u!


MarkS90 antwoordt op 12 mei 2015:

Bekeuring krijg je toch alleen bij inhaalverbod?

Even een zijsprong: mij maak je niet blij met een navigatie maar ik heb eens een TomTom gebruikt om mijn snelheidsmeter in de auto te ijken. Ik weet de afwijking en rij dus met caravan 92 km/h op de teller ... (want is 90 km/h op de TomTom).


xhofman antwoordt op 13 mei 2015:

Buiten het feit dat ik niet weet wat de omstandigheden zijn geweest denk ik toch dat deze combinatie niet prettig is. De Hobby is van het type 495UFE Excellent en mijn insziens zwaar tov de auto. Zelf hebben we dezelfde caravan achter een Mercedes C220 hangen. De caravan eenmalig ook achter dezelfde 308SW van de buurman gehad en voor geen prijs dat ik met die combinatie naar Italie rij. Mijn ervaring is dat onze Hobby ruim zwaarder is dan het opgegeven gewicht. Met al je spullen (ook voor 2 kinderen), fietsen en wie weet wat er nog meer in ligt je snel aan de 1500 kilo zit. Toen ik de caravan liet wegen was ik verbaasd over het feit dat ik zag dat tie precies 1485 kilo woog. Als die 1500 kilo om wat voor reden dan ook gaat slingeren blijf je met die relatief lichte 308 nergens. Na 1 keer zwaar in de stress te hebben gezeten en 3 rijbanen nodig te hebben gehad heb ik ATC laten installeren. Mezelf voorgenomen om een auto er voor te hebben die geladen minimaal 350kg zwaarder is dan de geladen caravan. ATC in totaal 2 keer nodig gehad en het werkt echt goed maar das weer een ander topic.


Tijs antwoordt op 13 mei 2015:

Beste xhofman, ik ben het er mee eens dat zo'n systeem als ATC een goed idee is. Zelf hebben we LEAS op de caravan. Maar als dit systeem al 3x nodig is geweest om zulke slingeringen tegen te gaan is het dan niet ook verstandig om de manier van beladen nog eens goed te bekijken? Ik rijd ook al jaren door weer en wind met een vergelijkbare caravan (eerst Hobby, nu LMC), maar heb nog nooit de caravan aan het slingeren gehad.

Of waren er andere omstandigheden in het spel die wij niet kennen?


@Eric antwoordt op 13 mei 2015:

Mee eens, als je al 2 x zo'n systeem nodig hebt gehad zit er toch iets niet lekker beladingtechnisch of rij je wellicht gewoon te snel.


xhofman antwoordt op 13 mei 2015:

Beste Tijs,

We hebben ATC er niet op laten zetten om met een verkeerde belading of onjuiste combinatie op pad te gaan.
Onze combi ligt als een blok op de weg als alles goed gaat 😉 Ik heb een 2-tal keren moeten uitwijken (1 keer lag er wat op de weg en een andere keer was een vrachtwagen de veroorzaker). De keer dat de caravan zonder ATC begon te slingeren was in Duitsland (Sauerland). De Sauerland autobahn is mooi maar staat bekend om zijn fijne dalwinden.


Tijs antwoordt op 14 mei 2015:

OK, dat zijn inderdaad het soort omstandigheden waar ik ook het systeem voor heb laten monteren. Je probeert natuurlijk te anticiperen, maar het kan voorkomen dat je onverwacht hard moet uitwijken. Dan is elk hulpmiddel gewenst.


JanB antwoordt op 15 mei 2015:

Beste Menno en Bert,
Kunnen jullie als Caravantrekker deze ongelukkige persoon, met als gedachte Educatief, benaderen en ons allen meer inzicht geven hoe dit voorval is ontstaan?
Vragen als: Waarom deze combinatie, gewichten, hoe beladen etc. komen dan bij mij op.
Of is deze vraag te privacy?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2015:

Er gebeuren bijna dagelijks soortgelijke ongelukken met caravans. Bijna altijd is het een combinatie van factoren die tot fatale afloop leiden. Als de caravan minder zwaar was, als iets minder hard was gereden, als de chauffeur eerder geremt had of ATC gemonteerd was, als de caravan beter beladen was etc.
Uit recent onderzoek van A.A.S. blijkt dat de helft van alle schade komt door ongelukken waarbij de bestuurder een inschattingsfout heeft gemaakt en dus door o.a. bovenstaande factoren voorkomen had kunnen worden!
Ik denk dat we hier op de site genoeg 'waarschuwingen' geven en bovendien ook nog cursussen aanbieden die mensen op de gevaren wijzen. Alleen zijn veel mensen 'eigenwijs' in het verkeer en denken het zelf beter te weten/kunnen. Niet alleen bij het rijden met een caravan overigens, ook bij telefoneren achter het stuur, een borrel drinken etc.


Jan Teepe antwoordt op 15 mei 2015:

Waarom is de weg eigenlijk zo lang geblokkeerd geweest? De combinatie staat nog rechtop, wat wel heel knap is. Sleepkabel eraan, op de vluchtstrook ermee, en het verkeer kan weer door. Maar heeft het doorgang verlenen van het verkeer bij calamiteiten wel prioriteit??


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2015:

De weg zal niet lang geblokkeerd zijn geweest, maar het verkeersaanbod is zo groot dat een korte verstoring voor enorme files zorgt. Bovendien is terplekke ook nog een spitsstrook in gebruik.


Wim antwoordt op 16 mei 2015:

Beetje onzinnige discussie als je de juiste feiten niet weet.
Voor die mensen is het al erg genoeg!!!!


Hennie antwoordt op 16 mei 2015:

Het is gewoon een dom ongeluk ,of domme pech,en heel vervelend voor die mensen ,je zult het maar hebben !
In plaats van met een wijntje in de zon op de camping ,met een mobieltje in je hand in de berm en in de zon.


johan antwoordt op 18 mei 2015:

Een zeilterm:
"Voor de wind drijft zelfs een bos stro".
Voor de rest moet je kunnen zeilen blijkbaar.

Heeft iedere caravanrijder altijd precies in de gaten, dan wel in zijn rijervaring/voertuigbeheersing, wat er mis kan gaan en waar je op moet anticiperen?
En dan bedoel ik niet als een stresskip/angsthaas rijden, maar gewoon alert rijden.
Dat het goed gaat en je dus ook daarna rijdt, komt dat omdat het in de afgelopen jaren altijd goed is gegaan, of komt dat door je rijervaring en beheersing van je combinatie.
Of denk je omdat het altijd goed is gegaan tot nu toe dat je de goede voertuig/combinatie beheersing hebt?

Dat af en toe even weer een lesje met instructeur lijkt me geen gek idee. Nee niet opnieuw examen oid, gewoon een instructie lesje.

En dan niet de dingen als "het bosje stroo voor de wind",
maar juist de wat bijzonderder handelingen als een noodstop, uitwijken bij 80/90 km/h etc.
Misschien een service van caravanbedrijven?

We hebben vlak bij ons een groot industrie terrein, waarvoor de gemeente grootse plannen had. Er liggen rotondes, wegen, kruispunten, etc.
Alleen weinig gebouwen!
Maar een heerlijk terrein om even te oefenen wanneer ik de caravan van stal heb gehaald.
Op een lang stuk waar je overzichtelijk 70 kan rijden kan ik "uitwijken" en een noodstop maken.
Zonder met een geschaarde combinatie te komen staan.

Het enige "lastige" is dat rijscholen het gebied inmiddels ook kennen. Auto's met aanhangers voor BE oefenen daar dus ook veel.
Leuke is weer wel dat het dus net op gewone verkeersdeelname lijkt.

Doen meer caravan rijders deze "vakantie oefeningen" trouwens?


Louis antwoordt op 18 mei 2015:

Maar met welk en wiens materiaal dan Johan ?
Er is natuurlijk niets tegen wat extra vaardigheid, en eens een beetje uitproberen met de eigen spullen...prima.
Maar ook een noodstop en uitwijkmanoeuvres bij hogere snelheden "om te ervaren wat er gebeurd" gaan mij persoonlijk met eigen materiaal te ver vanwege de risico's.
Bij een gewone antislipcursus zijn materiaal, omgeving en omstandigheden van de school aangepast.
Ik zie nog zo direct geen mogelijkheden om op een droge weg het materiaal van een scholingsbedrijf even totaal te mogen vernielen hetgeen natuurlijk ook kan gebeuren.
En het zouden daarom sowieso heel dure cursussen worden die voor velen niet weggelegd zijn.
Wat meer reclame en daardoor belangstelling voor gedetailleerde informatieve site's zoals deze, en een aanvullende cursus voor wie nooit met een stevige aanhanger heeft gereden onder lastiger omstandigheden is natuurlijk uitstekend .
Zo kom je ook vooral aan de weet waar je niet of minder goed in bent.
En juist daar kun je je voordeel mee doen.
Maar om nu de grenzen op te zoeken door te gaan stunten...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 mei 2015:

Maar ook een noodstop en uitwijkmanoeuvres bij hogere snelheden "om te ervaren wat er gebeurd" gaan mij persoonlijk met eigen materiaal te ver vanwege de risico's.

Is het dan niet gek dat je wel durft te rijden met die 'hogere snelheden' en je niet weet wat er gebeurd als er onverwacht iets op de weg ligt of toch snel moet stoppen? Ga je dan ook zonder ooit het geprobeerd te hebben op een race fiets een pasweg met 80 km/u af zonder dat je weet welke bochten je wel en niet meer kunt rijden?
Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen nu zomaar even de grenzen moet opzoeken van zijn eigen combinatie maar het zou goed zijn als je die toch (beter) kent.


Louis antwoordt op 18 mei 2015:

Ik hoef niet bij alles wat ik doe de grens op te zoeken om te weten.
Ha,ha, dat wordt een beetje te kostbaar voor me schat ik.
Ik geloof zo ook wel dat de kreukelzone van de auto werkt zonder het zelf te testen.
Dat er zo hier en daar wat uit de kastjes door de caravan gaat vliegen bij een noodstop (en het interieur vernield) neem ik ook wel aan zonder het uit te proberen.
Goed laden, opletten, onderhoud zodat de boel redelijk recht remt, een iets zwaardere auto dan echt nodig, natuurlijk wel een beetje uitproberen en ik heb er vertrouwen in.
Ik wil zo'n grap trouwens best eens uithalen tot alles op z'n dak ligt, maar dan wél met rolbeugel én materiaal van een vrijwilliger die het ter beschikking stelt.
(En dan met jong eigentijds spul natuurlijk)
Dus niet met het toch al afgeschreven sloopmateriaal zoals je dat bij testen vaak ziet .
Daardoor worden ook de vaardigheden van de instructeurs ineens een stuk interessanter.
En ik heb geen zonnesteek, dus geen reden om met 80 op een fietsje een bergpas af te willen gaan...



J.H. Vis antwoordt op 18 mei 2015:

Maar ook een noodstop en uitwijkmanoeuvres bij hogere snelheden "om te ervaren wat er gebeurd" gaan mij persoonlijk met eigen materiaal te ver vanwege de risico's.

Was ook het eerste wat ik dacht, zeker op de openbare weg...en Menno, een piloot gaat ondanks een goed werkend landingsgestel ook geen buiklanding maken om "maar even het gevoel te krijgen"..Bestaat er geen simulator voor dit soort testen?


Bert antwoordt op 18 mei 2015:

Het weten van je remweg is zeker heel belangrijk onder meer extreme(re) omstandigheden.

Tijdens onze caravancursussen passen we die af en toe, toe...
Stel je voor: een licht besneeuwde weg met een onduidelijke ondergrond (asfalt of wellicht klinkers). Kan ook zijn een black-ice idee van de weg onder of rond het vriespunt.
Niemand achter ons? Even kort vol in de ankers. Tevens een leerzaam ABS-gevoel. In no-time weet je hoe hard (zacht) je kunt rijden. M.a.w. je moet aanpassen aan de omstandigheden.

Nee, op de snelweg tijdens de afdaling naar bijv. Luik of Verviers met nat weer doen we die test niet bij 70 of 80 km/u. Vanzelfsprekend wordt wel de veel langere remweg (vanaf 80 toch wel 150 meter of meer) besproken... Zeker als de caravanremmen al heet zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 mei 2015:

Ik hoop niet dat nu iemand op de openbare weg met 100 km/u heel snel van rijbaan wisselt en de grens gaat opzoeken. Dat propageer ik zeker niet. Maar iets meer gevoel en bewust zijn, opdoen met je combinatie kan geen kwaad. Bert zal je er graag mee begeleiden 😉
Hard remmen kan niet zo veel kwaad om zelf uit te proberen. Belangrijk daarbij is om te voorkomen dat de caravan direct blokkeert. Niet ineens vol op de rem (eigenlijk ook niet als je schrikt) maar langzaam de remkracht opbouwen. Mijn ervaring is dat je dan toch nog elke keer weer schrikt hoeveel meer ruimte je nodig hebt dan met een solo auto.

Ps antwoord van Bert had ik nog niet eens gezien 😉


RobD antwoordt op 18 mei 2015:

Menno, veel mensen weten niet eens waar de grens ligt bij hun auto solo!! Niet leeg, niet beladen, laa staan met 1200-1300kilo er achter. Testen met de eigen c/van?? Oei, stel je voor dat er een kastje open knalt en wat dat teweeg zou kunnen brengen. Nee, toch maar niet.


Bert antwoordt op 18 mei 2015:

Me eens menno. Helemaal.

@RobD: je zult best gelijk hebben... 😉

Al eerder aangegeven: ook een mini cursus ad 169 Euro kan (zal) je beheersing van je span bijbrengen. Maar dan moet de cursist niet (ook) kiezen voor het achteruit leren rijden. http://caravantrekker.nl/instructie/opmaat_mini.php


johan antwoordt op 18 mei 2015:

HoHo, er is wel een verschil tussen stunten op de openbare weg en een noodstop maken op een industrieterrein in de weekenden.
Met een noodstop bedoel ik dus dat je zo stabiel en zeker mogelijk, zo snel mogelijk tot stilstand komt.
Dus niet blindelings op de rem, maar ervaren hoelang je combinatie er over doet om tot stilstand te komen!
Dat is geen stunten.
En het terrein wat ik bedoel is wel openbare weg, maar zeer overzichtelijk, geen stoepranden en vooral meters gras naast de weg. En vooral geen bouwwerken, gebouwen etc naast de weg. De gemeente hoopt het nog te verkopen en te verhuren natuurlijk.

Met uitwijken bedoel ik een soortgelijk iets.

Het verbaast me eigenlijk dat mensen niet willen weten wat de combi doet bij een "noodstop".
Dat is juist gevoel krijgen om de combi heel te houden!!
Wanneer we op vakantie gaan heb ik enkele keren weer ervaren hoeveel meter ik nodig heb voor een stop.
En dus niet blindelings op het rempedaal zoals met ABS nodig is, maar voelen dat de combi stabiel tot stilstand komt.
En uitgeprobeerd tot waar ik durf te gaan.
Een woeste slinger maak ik niet, uitwijken voor iets heb ik wel veilig ervaren.

De caravan is na jaren nog steeds heel, en ik ervaar het niet als te veel lef, stunten oid.


Louis antwoordt op 18 mei 2015:

Iedereen heeft een punt, maar een grens verkennen en ook vasthouden in je dagelijkse doen valt niet mee heb ik ontdekt.
Ik kon (kon) keer op keer keurig tegen de ABS aan remmen zodat ik een kortere remweg had dan mét ABS.
Remmen,sturen,remmen sturen en over een beperkte afstand zonder brokken en nog óp de weg langs obstakels tot stilstand komen lukte ook prima.
Geleerd op een serieuze antislipcursus.
Heel nuttig om je eigen maar ook de technische beperkingen te leren kennen, en er blijft altijd wat van hangen.
Je verleert natuurlijk ook weer iets, maar in een onverwachte situatie blijk je tijdens die seconden tóch nog een belangrijk deel te kunnen gebruiken .
Als ik de hier beschikbare adviezen en gegevens toepas, plus wat ervaring, en met beperkte risico's een en ander uitprobeer ga ik er van uit dat het best goed komt.
Zou ik dat nu nóg niet hebben of t.z.t. last van onzekerheid krijgen dan word het tijd om te stoppen voor ik gestopt word...


Bert Harry antwoordt op 18 mei 2015:

je kunt 12 keer per jaar op cursus gaan, maar zolang er mensen zijn die een caravan gewicht van 80-90% achter hun heilige koe plaatsen, zonder een betaalbare technische aanpassing als b.v. ATC toe te voegen help geen enkele cursus.
uitwijken komt vaak van buiten af en heb je meestal zelf niet in de hand! Een cursus doet niet de wet van de zwaarte kracht veranderen!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 mei 2015:

Je hebt alles zelf in de hand!
Maar als je niet geleerd hebt wat je in de hand moet hebben dan helpen zelfs technische hulpmiddelen als ATC niet meer 😉


johan antwoordt op 19 mei 2015:

Ik ben ook heel blij met de basis slipcursus van 1 dag die ik heb gevolgd.
"Gelukkig" waren er erg weinig deelnemers, en wel veel auto's van het anti-slipbedrijf, zodat we echt heel veel konden oefenen.
Ik weet dus ook dat remmen met en zonder aanhanger of caravan, echt heel anders is.
Persoonlijk ben ik al blij als mensen daar over hebben nagedacht!

Louis, over die grens ben ik helemaal met je eens!
Ik heb het gevoel dat de grens van wat er kan, wat ik kan, best wel eens hoger zou kunnen liggen.
Praktisch en voertuig-technisch gezien dan.
Voor mij is er ook mijn grens, en die loigt lager.
De auto mag 1400kg trekken, maar ik stop bij 1200kg.
Een 110km/h rijden voelt bij rustig weer en vlakke weg, nog best rustig en beheersbaar aan.
Mijn grens ligt bij 95 a 100km/h.
Dit is dan zowel technisch als "voor mijn gevoel".
Voor mijn vrouw ligt die snelheid lager.
Daarom rijdt ze ook niet met de combi op de snelweg.
Terwijl ze best rijervaring heeft.
Maar geeft aan: "ik heb het gevoel alsof ik het niet meer overzie". Niks angst of paniek, gewoon het overzicht en voertuig beheersing.
Inderdaad; je hebt het zelf in de hand!

Of zoals louis schreef: zelf stoppen of gestopt worden!


Bert Harry antwoordt op 19 mei 2015:

JE HEBT HET ZELF IN DE HAND.
Is echt onzin vaak wel maar zaker niet altijd!, ik ben een keer gesneden door een mede automobilist waardoor ik moest uitwijken en uit balans raakte. met heel veel moeite hield ik alles heel! wat te denken van een vrachtauto die zijn band verliest en bij jou op bezoek komt!
het kan ons allemaal gebeuren! je hebt niet alles in eigen hand, een goede chauffeur houd daar wel rekening mee!


johan antwoordt op 19 mei 2015:

Bert,
Je hebt helemaal gelijk.
Wat ik bedoel is dat ik mijn manier van rijden zelf in de hand heb. En dus een aantal keuzes die ik kan maken.
Van te voren "proefrijden", hoe ik mijn caravan laadt, gewichten auto en caravan, snelheid, etc.
Dat heb ik wel zelf in de hand


MAAR het overige verkeer, en andere externe factoren heb ik niet in de hand.
Denk dan aan spullen op de weg, windstoten, gedrag andere verkeersdeelnemers.

We bedoelen dus in onze reacties verschillende dingen.
Een aantal dingen heb je zeer zeker wel zelf in de hand,
en een aantal ook niet.
Autorijden is je verantwoordelijkheid nemen, en op anticiperen natuurlijk.

Dat ik van van de weg af ben gereden door 2 automobilisten die me tegelijkertijd in wilden halen op een provinciale weg, daar was voor mij niks zelf in te hand te houden aan.
Dat ze elkaar dwars wilden zitten met inhalen, hadden zij weer wel in de hand! Hun keus waar ik niks mee te maken had. Alleen de wrange vruchten van mocht plukken.


Wim antwoordt op 19 mei 2015:

Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen met een caravan deze site kennen. De informatie welke je hier kunt vinden m.b.t. belading, gewichten ed. is volgens mij bij velen niet bekend. Eigenlijk zouden de caravandealers hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Het zal hun echter (jammer genoeg) niets uitmaken waar je de gekochte caravan me gaat trekken. Bij een verkeerscontrole wordt alleen de caravan gewogen, vraag me af of de politie ook op de gewichtsverhouding auto/caravan let.


pieter antwoordt op 19 mei 2015:

Ik verbaas mij, net zoals gelukkig enkele anderen, over het gemak waarmee veroordelend wordt gesproken over de chauffeur va de gestrande combinatie, die bij nader inzien niet zo bijzonder is. Wie van ons heeft met 120 km/uur een ruk aan het stuur gegeven en is 1,5 baan opgeschoven om iets voor je te ontwijken? En heb je de vangrail gehaald. Doe het dan nog eens met een kleine caravan van 900 kg. Veel succes. We moeten ons realiseren dat we meestal geluk hebben want zodra je op hogere snelheid moet sturen word het gewoon lastig, ABS of niet. Met een goede combinatie ligt de grens verder maar blijkft toch zeer dichtbij.


Louis antwoordt op 19 mei 2015:

Da's een beetje een open deur hé Pieter ?
Toch blijft het opvallend dat je steeds combinaties verongelukt ziet die er (voorzichtig gezegd zonder de feiten te kennen) wat onevenwichtig uitzien.
Dat zal ongetwijfeld tot die vooroordelen leiden.
(Maar zoekende naar foto's van zwaardere auto's ten opzichte van de caravan die ook hetzelfde is overkomen kom je toch minder tegen)


Anko antwoordt op 19 mei 2015:

Kan me helemaal vinden in de bijdrage van Pieter. Gebeurt wel vaker dat mensen hier zonder enige vorm van 'bewijsvoering' worden veroordeeld. Waarom? Omdat we ons graag voor willen houden dat het ons niet zal / kan gebeuren omdat wij wel nadenken?

Heb me gisteren op internet rot gezocht naar een filmpje dat ondertussen flink wat jaren oud zou moeten zijn, maar kon het helaas niet vinden.

Een auto journalist rijdt mee met een ervaren rij instructeur die even zal laten zien hoe je een caravan tijdens een uitwijkmanoeuvre onder controle moet houden. In mijn beleving een middel grote caravan, maar op zeker eentje met een Nissan Pathfinder er voor. Lijkt me toch geen klein autootje. Eindigde ondanks dat toch bijna in tranen. In ieder geval met een paar wielen onbedoeld naast de baan. Je hoorde de instructeur nog O-o roepen toen het bijna mis ging. Terwijl die wist wat er aan zat te komen.


Durk antwoordt op 20 mei 2015:

En toch blijf ik het dom vinden. Rijden met een caravan is je steeds bewust zijn van waar je mee onderweg bent nadat je je vergewist hebt van de juiste gewichten van auto en caravan en de juiste gewichtsverdelingen. En verder: anticiperen en nog eens anticiperen en dat betekent soms gewoon wat langzamer helemaal rechts gaan rijden om eventueel de berm in te kunnen. Wij hebben het al een paar keer meegemaakt dat voor ons iets gebeurde, afgevallen fiets, slingerende caravan, slingerende vrachtwagen en steeds zag ik het aankomen en ging helemaal naar rechts en vergrootte de afstand naar de voorligger.
Kortom: ik vind het nog steeds dom: een kleine auto met een redelijk grote caravan met een fiets voorop en een fiets achterop. We kunnen kletsen wat we willen, zoiets gaat niet zomaar opeens vanzelf slingeren maar is een gevolg van verkeerde combinatie met te hard rijden of te weinig afstand nemen om obstakels te vermijden.

dus nogmaals: zorgen voor een verantwoorde combinatie en verder anticiperen en niet zitten suffen en soms wat langzamer rijden dan je liever zou willen.

Durk


Anko antwoordt op 20 mei 2015:

Durk,

Maar wat vind je nou dom? Het feit dat de bestuurder met zo'n grote caravan heeft gereden of het feit dat hij een ongeluk heeft gehad? Dat eerste zou ik wellicht in mee willen gaan. Maar dat tweede? De relatie tussen de grootte van de caravan en dit ongeluk is mijns inziens op geen enkele manier aangetoond. Totdat die relatie is aangetoond is die man wat mij betreft vooral zelf slachtoffer. Een beetje een dom slachtoffer, misschien. Maar daarmee nog niet schuldig aan het ongeval.

Misschien kan het antwoord op de vraag van Menno wel zijn: "Beide".


Bert Harry antwoordt op 20 mei 2015:

of de man van de auto v/d foto wel of niet schuldig is, is niet van belang we weten het niet percies en daarom niet beschuldigen s.v.p.
feit blijft dat veel caravans niet goed beladen worden, bandenspanning niet altijd gecontroleerd wordt, en er niet zelden met een 80% + combinatie gereden wordt zonder aanpassing.
De meesten vinden dat daar wat meer aandacht naar zou mogen uitgaan, maar ik vrees dan dat meer voor Caravanners geld die dit Forum niet lezen!


Theo antwoordt op 20 mei 2015:

Johan,

Ik kan je alleen maar bijtreden. 100km/h met caravan is meer dan zat. Je komt op een vlotte wijze waar je zijn moet. Het verbruik valt binnen de perken. Een vrachtwagen mag maar 90. Rij een opvallende vrachtwagen voorbij en ga aan de kant voor een toiletbezoek en een drankje. Hoeveel km moet je rijden om dezelfde vrachtwagen tegen te komen?

120, 130 en meer met aanhangwagen. Allemaal mooi als het goed gaat. Hoeveel hebben er dan stilgestaan bij de snelheidsindex van hun aanhangwagen band? Meestal is deze maar 120km/h (L)(omdat het moet voor Tempo 100) en soms zelfs lager (J of K). Dat samen met wat overlading, lange trajecten, hoge temperatuur, foute bandenspanning(?) en last but not at least onze mooie wegen folteren onze banden. Een wonder dat er niet meer klappen. Er is marge, dat weet iedereen. Maar een beetje marge hier weg nemen, een beetje daar en de marge is snel verteerd.

Reserve op trekgewicht is mooi meegenomen. Veel belangrijker vind ik een overwicht van de trekauto. Mijn vorige wagen zat op +-55% rijklaar. De huidige zal rijklaar op +-48% uitkomen. Toch ga ik mijn snelheden niet naar boven bijstellen. Volgens de berekening zou de max snelheid bij 150km/h liggen. Alleen gekken gaan dit proberen.

Ik wens iedereen een behouden vakantie zonder het nieuws te halen. Vakantie start als je vertrekt, niet bij aankomst op de bestemming.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker