Frank vraagt op 9 april 2018:
Gezien het feit wij over 2,5 week voor het eerst naar Italië gaan met onze huidige combinatie (Audi A4 2.0 TFSI automaat vs. Knaus Südwind max 1500 kg) ben ik zondag even een stukje gaan rijden om er een beetje gevoel bij te krijgen. Stukje snelweg gepakt en een heuvelachtige weg bij ons over de Sallandse Berg. Ging perfect, maar er viel me 1 ding op, de temperatuur van de motor liep snel op tot max 102 graden (digitaal). Nu was het gisteren +/- 20 graden, dus nog geen extreme temperatuur. Is dit volgens jullie zorgwekkend?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 april 2018:
Is dat de olie of water temperatuur? Heeft de Audi nog een analoge temeperatuurmeter? Die zal toch 'normaal' blijven aangeven?
Dat de olie temperatuur oploopt is normaal. Je auto moet immers veel harder werken (meer benzine verbranden) dan solo.
Frank antwoordt op 9 april 2018:
De analoge temperatuurmeter blijft inderdaad ''normaal''.
Het betreft inderdaad de olietemperatuur.
Henkie antwoordt op 9 april 2018:
Motorolie valt uit elkaar boven 130 graden en zo valt ook de smering weg van je motorblok. Zolang die olie onder 120 graden blijft maak ik mij geen zorgen.
Wel is het verstandig om na een lange of warme rit de motor een paar minuten te laten draaien om zo af te koelen. En als je het onderweg niet vertrouwt zet je gewoon de kachel aan: zo raak je ook warmte kwijt.
Kees antwoordt op 9 april 2018:
Wellicht is het zinvol het koelsysteem inwendig te (laten) reinigen.
Wat is de km-stand? Wanneer is het laatste onderhoud uitgevoerd? Laatste koelvloeistof verversing?
Frank antwoordt op 9 april 2018:
de auto heeft 85.000 km gelopen. Ik doe om het jaar een kleine beurt en een grote beurt (om en om). Laatste koelvloeistof verversing is een goede vraag, ga ik even checken.
Gunst antwoordt op 9 april 2018:
Bij mijn auto's (vorige auto seat Leon 1.4 tsi, huidige Seat Toledo 1.4 tsi dsg) is de olietemp meestal zo rond de 110 graden met caravan van zo'n 1100 kilo. Als het heel warm is buiten en ik een flinke helling oprij (6%) met 100 kmpu, loopt het soms zelfs kortstondig op naar 122 graden. De koelvloeistof blijft (volgens de meter) altijd 90 graden. 102 graden lijkt mij een keurige waarde met een caravan aan de haak.
Jan antwoordt op 9 april 2018:
De tfsi motoren staan toch bekend om de problemen met de olieschraap veren
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!