Caravantrekker.nl

Verbrande koppeling

Nelis Ronald vraagt op 8 november 2007:

Wat kan de oorzaak zijn?
Citroën C5 HDi 2.0 +kleine Adria van 3,5m(max. 900 kg. geladen)
Met een nieuwe koppeling van 4 maand oud na slechts 15 min. file aan de Gotthard én aangepast rijgedrag (=50m. afstand gehouden t.o.v. automobilist die voor mij telkens in de file vertrok en zéker zonder koppelingte laten slippen gereden), was de koppeling stuk.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Roel antwoordt op 8 november 2007:

Wat is stuk?
Wat gebeurde er? Gedrag auto?
Graag meer info.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2007:

De oorzaak is te vaak optrekken waarbij je toch te veel gas hebt gegeven. Of het te voorkomen was geweest kan ik zo niet beoordelen. Was de koppeling 4 maanden of de gehele auto? Als je al eens eerder een koppeling hebt versleten in een C5 bij hoeveel kilometer dan?


@jeroen antwoordt op 8 november 2007:

"Met een nieuwe koppeling ....".

Ik ga ervan uit dat je hiermee bedoelt dat je de koppeling hebt laten vervangen en dat het dus niet om een nieuwe auto (van 4 maand oud) gaat.

Zijn zowel de koppelingsplaten als de drukgroep vervangen? Als de drukgroep nl. niet vervangen is, maar de koppelingsplaten wel, dan zou het zo kunnen zijn dat de oude ("versleten") drukgroep onvoldoende druk op de (nieuwe) koppelingsplaten kan uitoefenen. Hierdoor kan slip optreden bij langdurige zware belasting. Lees in dit geval: bergop met caravan.

Ook al rij je dan de Gotthard op "volgens het boekje" dan nog gaat door de oncontroleerbare slip de zaak stuk.

Vandaar dat wordt aanbevolen om koppelingsplaten en drukgroep in principe altijd gelijktijdig te vervangen.

Als voorgaande niet op jouw auto van toepassing is, dan zou het iets anders mechanisch kunnen zijn of ...... toch iets met het rijgedrag?

Een caravan van 900 kg moet toch geen enkel probleem zijn voor een 2.0 Hdi?


@jeroen antwoordt op 8 november 2007:

Ik zie dat in mijn vorige tekst een smiley staat. Ik weet niet hoe dat is gekomen; het heeft dan ook geen betekenis. Er hoort een ")" te staan.


@jeroen antwoordt op 8 november 2007:

Staat ie er weer! Maar even uitzoeken hoe dat kan.
Sorry voor deze "overlast".


Roel antwoordt op 8 november 2007:

Maar wat hoort er nou te staan dan?


@jeroen antwoordt op 8 november 2007:

Een "haakje gesloten"


Nelis Ronald (voor Menno) antwoordt op 10 november 2007:

De eerste koppelingsplaat was vervangen op 93.000km.
Vier maand later (=10.000 km. later) is ze nu alweer stuk.
Na de gotthard zijn we wel nog tot de buurt van Rome verder kunnen rijden, maar er waren problemen bij het schakelen naar 1 en 2. Te Rome moest de koppelingsplaat dan vervangen worden.Met 103.000km op de teller zijn we reeds aan onze derde koppelingsplaat. Leuk is anders!
We rijden nochtans reeds sinds 1989 elke zomer zonder problemen met een "andere" citroën (O.A.BX -Xanthia) doorde Gotthard. Alleen met de C5 hebben we dit probleem.


@jeroen antwoordt op 10 november 2007:

.......... drukgroep?


nelis ronald (voor jeroen) antwoordt op 10 november 2007:

Volgens onze factuur was de "drukgroepset" vervangen.


Roel antwoordt op 10 november 2007:

Wat was de reactie van de dealer/reparateur?


nelis ronald (voor Roel) antwoordt op 11 november 2007:

reactie van dealer: Hij laat een expert beslissen: verkeerd rijgedrag!
Dat we reeds sinds 1989 met andere Citroëns, maar met dezelfde caravan dezelfde Gotthardroute namen met hetzelfde rijdrag, had voor hem blijkbaar geeen belang.
reactie van de reparateur (in Italië): hij stond zelf voor een raadsel.


Roel antwoordt op 11 november 2007:

Nelis,

Je kan een klacht indienen bij importeur met verwachting dat Citroën minstens dealer hierop aanspreekt en rep. kosten Italië vergoedt. Dealers zijn hier gevoelig voor, het kost hen namelijk 'Bonuspunten' in klant tevredenheid.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 november 2007:

Niet normaal natuurlijk om zo vaak een koppeling te moeten vervangen. Hiervandaan kan ik niet uw rijstijl beoordelen maar veel mensen rijden te veel met een slippende koppeling (zeker met een caravan). In onze cursussen letten we daar altijd scherp op.


Jaap antwoordt op 12 november 2007:

Een koppeling hoort veel langer mee te gaan, ik vind 92k met een diesel koppeling ook erg weinig (hoor je toch wel 200k meet te kunnen halen). Na 10k wederom eruit... je zou bijna denken dat er een montagefout is geweest bij monteren. Als er een verkeerde montage is geweest waardoor de koppeling eigenlijk altijd een beetje sliptje, krijg je als bestuurder gewoon de schuld, koppeling is immers 'gewoon' verbrand.

Maar niets is zo verradelijk als een koppeling, door fouttief gebruik kan je een nieuwe koppeling in 15 min. helemaal opbranden. Aangezien je dit vaker hebt gereden met verschillende auto's zou ik toch aan een materiaal- of montagefout denken, maar zoals gezegd gelijk krijgen is zeer moeilijk in dit geval

Grtz,

Jaap
(Nog steeds de eerste koppeling met inmiddels 252k achter de kiezen, regelmatig met flinke sleurhut, sinds 180k gaat de koppeling wel enorm zwaar [diafragma], dus zal er wel een keertje doorheen trappen, maar tot die tijd vrolijk verder).


Robbert antwoordt op 18 november 2007:

Onze C5, een 2.2 HDI, draait al 220.000 km met dezelfde koppeling, caravan weegt 1300 kg beladen..........

Het kan dus heel goed gaan met de koppeling van een C5.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker