Peter vraagt op 12 december 2007:
Langs deze weg wil ik vragen of er iemand is dit ook heeft meegemaakt.
Afgelopen september hebben wij een nieuwe caravan gekocht.
Om de dealer de kans te geven om onze "oude "caravan nog dit jaar te verkopen hebben wij deze ingeleverd bij de dealer.
De volgende dag belde deze om te melden dat de caravan niet van het bouwjaar was wat vermeld is op het kenteken.
Er zat 2 jaar verschil in. ( controle chassisnummer bij fabriek )
Het gaat hier dus om een overjarig model.
De dealer melde dat er 10% van de inruil prijs zal worden gehaald. want hij kan deze caravan niet voor het jaar wat op het kenteken staat vermeld verkopen.
Ik heb een brief naar de caravan dealer waar ik deze caravan toen heb gekocht, en het probleem uitgelegd.
Naar mijn mening heb ik toen te veel betaald voor deze caravan. Na 2 brieven en diverse telefoontjes werd er eindelijk gerageerd op mijn brief. Als ik hier op deze site vermeld wat er mij werd verteld, zou ik gelijk geweerd worden op deze site.
Het gaat om een groot caravan centrum in rotterdam, waar ik altijd met tevredenheid al de nodige spullen heb gekocht.
Ik sta dan ook versteld hoe deze organistatie met zo`n klacht omgaat. ( waardeloos ).
De vraag is, is er iemand die ook zo iets heeft meegemaakt en hoe heeft men toen gehandeld.
graag nuttige reacties.
Lex M antwoordt op 12 december 2007:
Het nummer van het onderstel zegt niets over het 'bouwjaar' van de caravan.
Vreemd, je vraagt naar ervaringen zoals die van jou, terwijl je nauwelijks iets zegt van jouw ervaring.
willem antwoordt op 12 december 2007:
als gewone burger kan jij uitgaan van het kenteken bouwjaar.
Als caravandealer heeft deze onkundig gehandeld bij de "voorinkoop" hij behoort kundig te zijn.
hij mag zijn fout , niet als jouw vergissing zien.
een deal is een deal.
Dit lijkt mij een zaak voor de rijdende rechter.
Peter antwoordt op 12 december 2007:
Wat betreft de caravan dealer die mij een nieuwe caravan heeft verkocht, deze belde dat hij een vertrouwensbreuk met mij had terwijl ik van niets wist aangaande het bouwjaar van de ingeruilde caravan.
Ik heb zelf ook informatie opgevraagd bij de inporteur / fabriek betreffende het bouwjaar van de caravan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2007:
Bij caravans wordt vaak van een modeljaar gesproken. Dit gaat in na de zomervakantie dus globaal v.a. eind augustus. Het kenteken kan dus best een jaar later pas geregistreerd zijn, of indien het een overjarig model was zelfs 2 jaar later zoals in jouw voorbeeld.
Juridisch zit het lastig in elkaar maar als je bij inruil keurig je kenteken hebt laten zien (met het chasisnummer er op) had de inkoper kunnen weten wat voor caravan het betrof. Ik hoop dat je een rechtsbijstand verzekering hebt die het wellicht wil uitzoeken.
@Eric antwoordt op 12 december 2007:
Onderwerp: Inruil caravan.
Van: Peter
Datum: 12 December 2007 om 20:22
======================================================
Huhhh, die begrijp ik even niet, deze site wordt toch niet beheerd door (waarschijnlijk?) Vervat?
Ik vind het ook een foutje van de dealer die je caravan ingeruild heeft, hij had het kenteken moeten checken voor het juiste bouwjaar/modeljaar.
Roel antwoordt op 13 december 2007:
Een deal is een deal. Als je een getekende koopovereenkomst hebt is deze bindend voor beide partijen. Als koper heb je een informatieplicht, dwz als er jou (verborgen) zaken (redelijkerwijs) bekend zijn heb je de plicht hier melding van te maken bij verhandeling van. Aan de andere kant heeft de ondernemer de plicht zichzelf als (dealer/deskundige) te informeren over de te verhandelen zaken. Deze bescherming is ervoor om juist toestanden als deze te voorkomen.
Dat dit niet accuraat gebeurt is, is een tekortkoming van de dealer daar hoef jij niet voor te boeten.
Overigens kan met beider instemming de koop ongedaan gemaakt worden. (zonder kosten uiteraard). Dus ook van de nwe caravan. Als je niet erg gehecht ben aan de nwe caravan en geen superprijs hebt bedongen valt dit misschien te overwegen. Een vóór levering al zure deal zal zich later in de relatie altijd wreken. Een vertrouwensbreuk heeft zich dank zij de dealer nu al gemanifesteert.
Werner Z antwoordt op 14 december 2007:
Op het moment dat je je oude caravan achterliet bij de dealer om deze via hem verder te verkopen hadden julllie beiden een verklaring moeten ondertekenen waarin de caravan duidelijk beschreven stond met merk, chassisnr, bouwjaar, uitrusting ,algemene staat en eventuele prijs. Achteraf is er dan geen discussie meer mogelijk. Nooit blind vertrouwen hebben in dealers. Bij een oude(re) caravan is dikwijls het bouwjaar niet zo belangrijk, maar wel de algemene staat, properheid, onderhoud en de populariteit van een bepaald type.
antwoordt op 14 december 2007:
Het chassis is bij de fabriek in voorraad en wordt pas in het bouwjaar gebruikt. Ook bij een auto is het kenteken bepalend voor de leeftijd/bouwjaar. Zo ook de caravan, zodra deze de fabriek uitrolt komt er een kenteken en is hij afgeleverd.
Al blijft hij 1 jaar, onverkocht, in de showroom staan, het kenteken blijft altijd bepalend. Poot stijf houden dus.
Koop ontbinden en naar een andere dealer gaan kan ook.
Geert antwoordt op 14 december 2007:
Het is heel simpel mensen. We gaan altijd uit van een bouwjaar van de caravan. Het modeljaar kan inderdaad verschillen, maar het bouwjaar telt.
Het is spijtig dat peter door de ( toenmalige ) verkopende partij vekeerd is geinformeerd over zijn niet nieuwe, maar overjarige caravan.
De nieuwe dealer ruilt de caravan in op basis van de gegevens van de klant. Als deze het kenteken niet bij heeft tijdens de koop, is het aan hem om de gegevens goed door te geven. Klopt dit bij de inname van de caravan niet, dan staat de dealer 100 % in zijn recht om de carvan te "hertaxeren ".
Dit zal de consument ook altijd verliezen voor de eventuele rechter, hij ruilt nl niet de zaak in die hij zegt dat hij zou inruilen. Ook is hij bij annulering wettelijk en volgens de Bovag voorwaarden een 15 % annuleringskosten aan de dealer verschuldigt.
Ofwel, neem altijd je papieren mee als je een nieuwe caravan gaat kopen, dan krijg je meteen de juiste inruilwaarde !
Roel antwoordt op 14 december 2007:
Zoals ik het relaas van Peter lees zijn de problemen pas ontstaan bij inlevering van de caravan!
Peter heeft dus blijkbaar wel zijn papieren ter inzage gegeven.
En de delaer heeft de caravan ongezien (op papier) ingeruild.
Je kan van de consument niet verwachten dat hij volledig op de hooget is welk type van welk modeljaar is en tot wanneer de productie heeft plaatsgevonden. Hier komt de deskundigheid van de ondernemer in beeld en deze heeft duidelijk verzaakt.
Dealers worden gemakzuchtig en het gaat meestal goed. Bij peter ging niet alles goed en is hij geschrokken dus probeert hij het verlies te verhalen bij Peter. Is logisch maar niet fair!
Nix 15% annuleringskosten voor Peter dus. Kosten zullen door ondernemer gedragen moeten worden, had hij zich maar beter moeten informeren. Laat de zaak maar voorkomen, duidelijk zal worden dat de ondernemer geen/onvoldoende moeite heeft gedaan zicht terdege te informeren. De consument wordt tegenwoordig ietsje beter beschermd als de ondernemer.
@Werner Z, zo'n verklaring noemt men een koopcontract.
@Eric antwoordt op 14 december 2007:
Een koper heeft tegenwoordig een "onderzoeksplicht" en een verkoper een "meldingsplicht" meen ik.
De koper zal zich zelf er dus terdege ervan moeten overtuigen dat hij geen kat in de zak koopt.
De verkoper daarentegen zal toch ook de juiste gegevens van het te verkopen object prijs moeten geven.
Als de verkoper Peter het kentekenbewijs aan de koper heeft laten zien of hiervan een kopie heeft achter gelaten dan zal de koper toch echt de plicht hebben de gegevens op dit kentekenbewijs te controleren.
Peter antwoordt op 14 december 2007:
Bij aankoop van de nieuwe caravan had ik inderdaad de papieren bij.
Ook kende de dealer onze caravan, hij kwam daar voor onderhoud.
Heb intussen de zaak voorgelegd aan de rijdende rechter.
Ik werd de volgende dag reeds gebeld.
wordt vervolgt.
Geert antwoordt op 15 december 2007:
Ai ai ai slordig van d dealer !!
Nu staat peter 100% in zijn recht, daar heeft ie de rijdende niet voor nodig.
Herald antwoordt op 16 december 2007:
Hallo Peter,
Vervelende kwestie om te beginnen.
Ik ben (ook) van mening dat je - formeel juridisch gezien - in je recht staat. De dealer had inderdaad de plicht om zich goed op de hoogte te stellen van de ins- en oputs van de caravan. Dat hij dit niet gedaan heeft en achteraf meent daarmee benadeeld te zijn is zijn eigen risico. Dat kan hij niet eenzijdig op jou afwentelen.
Ik denk dat je een aantal goede troeven hebt. In eerste instantie het feit dat je de papieren hebt laten zien (de handelaar had daarmee alle informatie die hij redelijkerwijs nodig had om alles uit te zoeken wat voor hem van belang zou kunnen zijn). Bewijstechnisch kan dat trouwens wel een lastig punt worden (het is moeilijk hard te maken dat hij ze gezien heeft), maar als de handelaar zich op dat standpunt stelt ("niet gezien") kun je altijd nog stellen dat het op zijn weg gelegen had om daar naar te vragen. Anderzijds kan de handelaar niet hard maken dat jij te kwader trouw zou zijn geweest.
Verder denk ik dat het in je voordeel moet werken dat de caravan al bij hem in onderhoud geweest is en dat de handelaar hem dus kende. Hij wist dus waar hij aan begon bij inruil.
Tenslotte nog een ander argument. Als een handelaar pas achteraf kan vaststellen dat sprake is van een "ouder bouwjaar" , dan kan je je nog afvragen in hoeverre dat van invloed is op de handel. De gemiddelde consument weet dit niet c.q. kan dit niet weten, dus de invloed op vraag en aanbod kan nooit zo groot zijn.
Per saldo denk ik dus dat je goede kansen hebt indien de koop schriftelijk gesloten is.
Suc6 er mee en laat even iets weten over de afloop.
Peter. antwoordt op 16 december 2007:
Bedankt voor alle reactie`s.
Veel reactie`s gaan over de inruil van de caravan en het wel of niet juist handelen van de dealer die de caravan heeft ingeruild.
Maar volgens mij ligt het probleem bij de verkoper die mij toen de caravan heeft verkocht.
Deze heeft mij een caravan verkocht die niet van het bouwjaar was welke was aangegeven.
Door inruil van de caravan kwam deze bouwjaar kwestie juist boven water. Normaal zou je daar nooit achter komen.
Om nou de schuld naar de dealer die mijn caravan heeft ingeruild te schuiven vind ik zelf ongepast. Ik moet de komende jaren met mijn nieuwe caravan hopenlijk nog rekenen op een goede samenwerking met deze caravan dealer.
Roel antwoordt op 16 december 2007:
Peter,
Ff een paar dingen op een rijtje.
#1 De vertrouwenbreuk is al aanwezig, heeft de dealer jou aangezegd de dag na inlevering van 'oude' caravan.
#2 De Rijdende Rechter buigt zich reeds over feiten.
#3 Algemeen geldende leeftijd van caravan is vanaf de 1e tenaamstelling kenteken. 'Bouwjaar' is kentekendatum!
#4 'Oude' caravan is blijkbaar 'overjarig' verkocht, maar wel nieuw
#5 Oude dealer is nergens toe bereid (vergoeding)
Ik denk dat jij uit gaat komen op een bijbetaling aan de huidige dealer!
Niet dat je dat moet maar gezien jouw laatste reactie kom je daar zelf op uit.
De oude dealer destijds heeft jou een nieuwe caravan verkocht. Een overjarig model misschien of een winkeldochter, wie weet.
Jij bent daar toen met die dealer goed uitgekomen voor een redelijke prijs. In ieder geval een maximale prijs die voor dat model toen geldig was en niet een prijs geïndexeerd naar een prijs van een model van de laatste dag. Wie weet heb je toen ook ingeruild en een mooie prijs terug gekregen, alleen jij kan het zeggen. Vervolgens is de caravan niet veel later naar een andere dealer gegaan voor het onderhoud. (waar je nu een nieuw caravan hebt gekocht). De oude dealer heeft aan jou dus geen klant meer.
Je verlangt dus van een dealer waar je waarschijnlijhk al een tijd niet meer komt een teruggave op een deal van de vorige caravan en je koopt een nieuwe bij een ander.
Nou zit ik al een tijdje in de handel, maar deze truuk komt redelijk zelden voor en ik kan je vertellen dat ik waarschijnlijk letterlijk kan vertellen wat jij niet op dit forum wil herhalen wat de reactie van die oude dealer was.
Een ander verhaal zou het zijn als je de caravan wél bij de oude dealer in onderhoud had gegeven en wél de nieuwe caravan bij hem had gekocht. Die dealer 'investeert' dan in de relatie met de klant en probeert jou ondanks de oude deal tevreden te krijgen/houden.
Maarrrrrrr, .....dit heb je niet gedaan, dat is je goed recht. Je hebt waarschijnlijk een goede reden voor jouw keuze.
De nieuwe dealer heeft reeds aangegeven een vertrouwenbreuk te ervaren. Of hij daar nu gelijk in heeft of niet, de breuk is er.
Bovendien daag je hem voor de rechter. Dit komt de relatie niet ten goede.
Het probleem ligt niet bij de oude dealer. Jouw opstelling dat de oude dealer geen eerlijke zaak heeft bedreven houdt geen steek. Zoals je zelf zegt, je moet goed op de hoogte zijn van modellen en modeljaren. Dit heeft jou ook nooit in de weg gezeten en dat hoort ook niet. Modeljaar is van enig belang bij nieuw te kentekenen caravans. Bij occassions is dit van veel minder belang en gaat bouwjaar (kenteken) boven modeljaar naar gelang de caravan ouderdom. Het interesseert bijna niemand of die 5 jarige tweedehands een jaar in de showroom heeft gestaan voordat-ie een kenteken kreeg.
Wil jij het vege lijf nog enigzins redden lijkt mij een goed gesprek met de (nieuwe) dealer voor de hand liggen.
Leg de kaarten op tafel en geef blijk van goede wil en stuur op een langdurige relatie (onderhoud) en geef hem de kans jou tevreden te kunnen stellen. Houdt er rekening mee dat het dispuutbedrag wordt gemiddeld, jij een beetje, hij iets meer. Dan kom je er samen wel uit.
Weet wel, wil je het onderste uit de kan, dan........(gebeurt er iets met een lid?!?)
Werner Z antwoordt op 17 december 2007:
Roel,
Is geen koopcontract want niemand koopt of verkoopt iets. In dit geval gaat de dealer alleen maar bemiddelen bij de verkoop van de oude caravan met eventueel een (kleine) winst.
Roel antwoordt op 17 december 2007:
@Peter, verbeter mij als ik het niet begrepen heb.
@Werner Z,
Zoals ik het lees heeft Peter wel degelijk een nieuwe caravan gekocht en daarbij zijn oude caravan ingeruild.(zie onderwerp)
Zonneklaar dat het hier om een (werderzijdse) verkoop handeling gaat.
Je kan het ook zo zien dat Peter met de inlevering van de oude caravan al een gedeelte van de prijs daarmee heeft voldaan. Hiervoor verkrijgt men voor dat (inruil)deel kwijting.
De grondslag voor deze handeling is vastgelegd in een koopovereenkomst. Daarin staat vermeld wat de rechten en plichten over en weer zijn en wat met wederzijds met volle wilsbeschikking is overeengekomen. Dit kan (meestal) op een eerder tijdstip zijn dan de fysieke levering.
Heel iets anders is een opdracht tot verkoop.
Dit kan voorkomen wanneer een persoon besluit de caravan te vervreemden en daarvoor gebruik maakt van de diensten en kunde, vakmanschap en netwerk van een dealer/handelaar.
In zo'n geval stelt men een ander contract op waar het over het algemeen gaat om een beschrijving van het te vervreemden goed en met name voor welk handelsbedrag een volmacht wordt afgegeven en met welk courtage of provisie de handelaar wordt gecompenseerd.
Ik denk dat jij dit laatste met het eerste verward.
b antwoordt op 17 december 2007:
bij caravan en is het modeljaar wel degelijk interessant.
denk aan overjarige modellen die met korting worden gekocht. hier word ook niet opeens de volle prijs voor betaald, de wagen is namelijk ouder !
om het vergelijk makelijk te maken, om een modeljaar van een caravan met een auto te vergelijken.
neem een volkswagen golf
je ziet toch duidelijk het verschil tussen een golf 3 en 4 terwijl ze volgens kenteken even oud kunnen zijn dan is de golf 3 echt minder waard. (uiteraard zelfde type)
uit het chassisnr kan je het modeljaar goed halen meestal de 8e letter / cijfer van achteren
N = 92
M = 93
v = 97
w = 98
x = 99
y = 00
1 = 01
etc.
'k vind dus ook dat je bij de aankoop enkele jaren gelden niet juist bent geinformeerd en je waarschijnlijk teveel hebt betaald.
Roel antwoordt op 18 december 2007:
@b, goed lezen! Het niet interressant zijn van modeljaar gaat op voor een occassion.
Leuke naam trouwens(!?!) lekker onpersoonlijk ook.
RobD antwoordt op 5 maart 2009:
Toch benieuwd hoe het er nu mee is.
Gijs antwoordt op 5 maart 2009:
Ik ben nog veel meer benieuwd hoe de dealer de ingeruilde caravan gaat verkopen , bouwjaar in het chass.nr , of bouwjaar kenteken.
Ik ben er van overtuigd dat er geen dealer te vinden is die een gebruikte caravan op het bouwjaar van het chass. verkoopt , maar.....na vandaag letten we allemaal op !
En... Roel ik ben het weer niet met je eens als je zegt dat Peter weinig kans heeft op een voor hem voordelig uitslag.
Het vege lijf redden , de kaarten op tafel en het dispuutbedrag middelen , ...welnee , deze dealer probeert op een ordinaire wijze een slaatje te slaan uit een niet optimaal deskundige klant (zijn we geen van alle nietwaar) en zo de crisis in zijn winkel iets te verminderen .
Wel peter als je zijn initialen hier vermeld zal de crisis bij hem misschien nog iets erger worden , i.p.v. minder , Rotterdam was het nietwaar ?
En eh ,...poot stijf houden , je niet om laten praten door b.v. zo iemand als Roel (ook een dealer) en nooit opgeven , groeten , Gijs.
Peter antwoordt op 5 maart 2009:
Gijs, naar data gekeken? Probleem loopt al dik een jaar!
Gijs antwoordt op 5 maart 2009:
Heb ik inderdaad gemist , foutje , (alhoewel ) .Nog geen rechterlijke uitspraak dus , of is dat niet doorgegaan , hoezitdatnuzoongeveerprecies?...Gijs
Bob antwoordt op 5 maart 2009:
Zit er niet een plaatje met het bouwjaar op de caravan en idem op chassis? Bij mij wel. 1969 en 1970. Chassis/opbouw
Kenteken is bij mij zo'n gele of witte plaat op de achterkant van de caravan.
mvg
Bob
Peter antwoordt op 5 maart 2009:
Ja Bob en..?
antwoordt op 5 maart 2009:
Gijs schrijft: “En eh ,...poot stijf houden , je niet om laten praten door b.v. zo iemand als Roel (ook een dealer) en nooit opgeven , groeten , Gijs”
»
Gijs, beetje jammer om zo op de persoon te spelen. Nergens voor nodig en niet verstandig om Peter zo op te zetten tegen een dealer die zijn caravan nog moet (maar inmiddels misschien al heeft) leveren.
Jij ziet dealers blijkbaar als een noodzakelijk kwaad die alleen maar bestreden moet worden. Fijn, doe dit dan op eigen kap en verleidt anderen daar niet toe.
Het spreekwoord ‘Wie het onderste uit de kan wil…………”. is niet voor niets. De gouden regel is, geven en nemen. Gun een ieder zijn kansen en succesjes.
Door een darm van een klant te zijn kun je veel bereiken, zo lijkt het. Getuige jouw succes met de vergoeding voor je banden. Maar veel loyaliteit zul je nimmer bereiken. De service bereidheid van de dealer zal snel zijn dieptepunt bereiken. Een ieder krijgt wat hem toekomt.
De meesten, (dealers en klanten), zijn gebaat bij een langdurige en wederzijds respectvolle relatie en niet een slecht en vecht relatie. Een ‘overwinning’ op de korte duur legt het toch af tegen een langdurige ‘win win’ relatie Gijs. Sommigen hebben dat meteen door anderen nooit. Succes in je gevechten. (En je persoonlijke vete 😉)
Gijs antwoordt op 6 maart 2009:
Gaan we weer de ring in Roel ? , de vorige keer ging je ook al K O. ondanks al je verhalen , kwetsingen en betweterige beweringen aan mijn adres , had je GEEN gelijk en ...dat heb je ook toegegeven.
Wel ,...het is een heel korte conclusie behoorlijke integere klanten die een onredelijke of oneerlijke behandeling krijgen van een dealer of zijn/haar personeel verdient een harde aanpak , meer niet en minder ook niet.
En goede dealers zijn er genoeg , maar ben er niet en nooit van afhankelijk en heb er ook geen relatie mee , mijn caravan gaat t.z.t. gewoon naar de hoogste bieder .
Er is hier geen sprake van geven en nemen , helemaal niet ,Peter krijgt hier een behandeling die NIET redelijk is en waarscheinlijk ook niet eerlijk , dus ,....wat nou zoete broodjes bakken , de politie bellen zul je bedoelen dit bedrijf probeerd de zaak te belazeren.
Ik speel op de persoon ? ,...nee Roel JIJ speelt op de persoon , die persoon heet Peter je masseerd hem met boterzachte teksten zo de boot in ten koste van veel geld van hem en ten voordele van een dealer die een rot streek uithaald en niet meer zijn ongelijk wil erkennen , dus moet hij daar maar toe gedwongen worden.
Iedereen weet dat er zeer veel caravans ingeruild worden ,...hoeveel dealer halen deze streek uit met een z.g.n. goede relatie ,dit lijkt een unieke situatie vindt je ook niet , in elk geval niet gebruikelijk maar,... wel dom , groeten , Gijs.
RobD antwoordt op 6 maart 2009:
Quote: En goede dealers zijn er genoeg , maar ben er niet en nooit van afhankelijk en heb er ook geen relatie mee , mijn caravan gaat t.z.t. gewoon naar de hoogste bieder .
Ik weet nu al wie de hoogste bieder is: diegene waar je de duurste caravan koopt. Deze visie is en blijft erg kortzichtig en getuigd van korte termijn planning. Ik durf te stellen dat ik een "realtie" met mijn dealer heb. Er worden soms kleine reparaties of aanpassingen gedaan die ik op geen enkele faktuur terugvind. Voor mij, en ik denk vele met mij, is dit belangrijker dan eenmalig een paar honderd eurie te krijgen.
Gijs, die hoogste bieder pakt je wel terug op het onderhoud e.d.
Hij kent die mensen ook die het onderste uit de kan willen hebben. Uiteindelijk betaal je het verschil toch terug en waarschijnlijk meer dan dat.
Heel het zakendoen is een kwestie van geven en nemen, vertrouwen op elkaar. Niet alleen bij aanschaf van een caravan maar zelfs je wekelijkse boodschappen in de super. Ook hier let je op prijs en/of kwaliteit en verwacht je een prijs-kwaliteits verhouding die er voor staat.
antwoordt op 6 maart 2009:
“ Gaan we weer de ring in Roel ?”
Nee echt niet Gijs, niet met jou. Ik wil best ergens voor strijden daar ligt het niet aan hoor, en dat weet je. 😉
Het gaat ook niet wie er ‘gelijk’ heeft of krijgt. Ik heb je destijds oprecht gefeliciteerd met jouw behaalde ‘overwinning’ op je bandenboer. Er is echter iets meer nodig dan wat jij mee kan brengen voor een (technisch) K.O. Gijs, maar als jij dat graag zo wil zien vindt ik dat prima hoor.
Een keuze van een leverancier kan altijd het afkopen zijn Gijs, dat betekend dat-ie er klaar mee is en het als futiliteit beschouwd en er verder geen kosten of energie aan verspild.
Bij verdere zaken willen doen zul je dan een weerstand ondervinden.
De slag gewonnen maar de oorlog verloren noemen we dat.
Wanneer je goed leest zul je begrijpen dat ik het eveneens niet eens ben met de gekozen strategie van Peter zijn nieuwe dealer. Ik stel dan ook niet voor niets dat de kosten gedragen zullen moeten worden door de dealer voor een onjuiste waardering voor de in te ruilen zaak (caravan).
Wanneer Peter meer overtuigd is van het feit dat de ‘oorzaak’ van zijn probleem bij de aankoop van zijn vorige caravan ligt heeft hij het mis. Hij ontziet daarmee zijn huidige (nieuwe) dealer en wil het probleem terugleggen naar zijn oude delaer.
In die gemoedstoestand denk ik dat Peter uiteindelijk aan het kortste eind trekt ja. Hij geeft namelijk zelf al aan dat de nieuwe dealer er niets aan kan doen getuige deze opmerking: “ Om nou de schuld naar de dealer die mijn caravan heeft ingeruild te schuiven vind ik zelf ongepast.”
Tevens deelt hij mijn zienswijze dat een goede relatie met zijn nieuwe dealer veel waard is getuige deze opmerking: “ Ik moet de komende jaren met mijn nieuwe caravan hopenlijk nog rekenen op een goede samenwerking met deze caravan dealer.”
Wanneer je dan de zaak goed beschouwd zal hij zich niet erg hard kunnen maken om zijn nieuwe dealer ervoor te laten opdraaien. Van de oude dealer kan hij de boom in dus wat blijft er dan nog over? …………………………………………Juist, middelen. Dat houdt in: een win/win situatie creëren waarbij ieder zijn gezicht blijft behouden en samen verder kunt.
Het is allemaal niet zo moeilijk Gijs, maar jij zit blijkbaar op een ander spoor.
Waar ik, net als Rob, naar benieuwd ben is hoe het Peter uiteindelijk is vergaan.
Gijs antwoordt op 6 maart 2009:
Nee ,...niet middelen alles wat gekocht , verkocht en ingeruild wordt gaat met een kentekenbewijs , dat is de datum van ingebruikname , die datum verteld welke leeftijd hij heeft en wordt de waarde bepaald , de rest is onbelangrijk.
En over relaties gesproken , eh,....eens in de 2 jaar een onderhoudsbeurt is dat de relatie waar we over praten en misschien eens een aankoop in de winkel waar niemand je kent .
Ik had een schade aan mijn caravan die is geregeld (verzekering) en gerepareerd door eeen specialist op het gebied van aanhangwagens en alles wat er mee te maken heeft. Ook maar een Bovag onderhoudsbeurt laten doen , laten wegen en de vering laten verzwaren alles in één huis en goed verzorgd.
Ik heb geen dealer gezien , is ook absoluut niet noodzakelijk ,
en t.z.t. verkoop ik mijn zeer complete en zeer goed onderhouden caravan liever particulier beter voor iedereen en ik heb mijn handen vrij als ik een nieuwe wil aanschaffen .
Peter is een dealer tegengekomen met een afwijkende manier van inruilen , want beste Roel juist iemand jij weet heel goed dat dit hoogst ongebruikelijk is , daar zal niemand moeilijk over doen.
Daarom ,...deze gang van zaken in dit bedrijf is niet redelijk en ben nog steeds (net als iedereen) benieuwd hoe is die caravan verkocht.
Een ding is zeker ik had het absoluut niet gepikt! ,...groeten , Gijs.
RobD antwoordt op 7 maart 2009:
Van: Gijs
Datum: 06 March 2009 om 21:57
Nee ,...niet middelen alles wat gekocht , verkocht en ingeruild wordt gaat met een kentekenbewijs , dat is de datum van ingebruikname , die datum verteld welke leeftijd hij heeft en wordt de waarde bepaald , de rest is onbelangrijk.
Dit is wel heel erg kort door de bocht en als je zo denkt, open je ogen. Wat als het import betreft? b.v. 5 jaar oud, krijgt nieuw Nl kenteken, en geeft dit dan de leeftijd aan? Heeft iemand hier (ik ook niet) hieraan gedacht? Kan het een oorzaak zijn?
Maar met deze kortzichtige stelling schuif je wel veel aan de kant !
Hans antwoordt op 7 maart 2009:
OK Peter, we wachten op je afloop en je verhaal !!
b antwoordt op 7 maart 2009:
productiedatum is volgens mij wel interessant ik heb een keer een öngebruikte caravan gezien die niet op kenteken stond van ongeveer 10 jaar oud.
1 jaar is minder erg maar als er een modelwisseling geweest is is er een groot verschil of als de caravan erg nieuw is.
verder vind ik dat de dealer bij verkoop naar het kentekenbewijs van de inruil moet vragen en anders erbij moet vertellen dat de prijs gebaseerd is op het modeljaar.
doet hij dit niet moet hij niet zeuren omdat hij zelf het niet gecontroleerd of aangegeven heeft, en de consument t vaak niet weet.
RobD antwoordt op 7 maart 2009:
In deze zin, quote: 'De volgende dag belde deze om te melden dat de caravan niet van het bouwjaar was wat vermeld is op het kenteken. Er zat 2 jaar verschil in.' ligt het verschil.
Koper en verkoper kunnen beide hen contract (koop/inruil overeenkomst) éénzijdig anuleren als niet geleverd word wat is afgesproken. Zoals eerder vermeld kan het om een import gaan.
De conclusie van Peter: 'Het gaat hier dus om een overjarig model.' is waarschijnlijk een aanname van hem zelf.
Peter heeft deze caravan in goed vertrouwen gekocht, zoals wij alle doen. Helaas had deze caravan een 'verleden' om welke reden dan ook. Het toenmalig koopcontract zal waarschijnlijk exact vermelden wat geleverd is. Merk, type, extra's, model en bouwjaar. Mocht dit laatste niet vermeld zijn dan heeft Peter waarschijnlijk "geen poot om op te staan".
Arie antwoordt op 7 maart 2009:
Het bouwjaar is ALTIJD : Datum eerste toelating.
Ik ken de koopovereenkomst niet, maar denkelijk zal deze niet veel verschillen, met een koopovereenkomst van een auto, daar kan de koper niet vanaf komen, maar de dealer ten alle tijden.....
antwoordt op 7 maart 2009:
Quote: “Van: Roel
Datum: 13 December 2007 om 00:38
Een deal is een deal. Als je een getekende koopovereenkomst hebt is deze bindend voor beide partijen. Als koper heb je een informatieplicht, dwz als er jou (verborgen) zaken (redelijkerwijs) bekend zijn heb je de plicht hier melding van te maken bij verhandeling van. Aan de andere kant heeft de ondernemer de plicht zichzelf als (dealer/deskundige) te informeren over de te verhandelen zaken. Deze bescherming is ervoor om juist toestanden als deze te voorkomen.
Dat dit niet accuraat gebeurt is, is een tekortkoming van de dealer daar hoef jij niet voor te boeten.
Overigens kan met beider instemming de koop ongedaan gemaakt worden. (zonder kosten uiteraard). Dus ook van de nwe caravan. Als je niet erg gehecht ben aan de nwe caravan en geen superprijs hebt bedongen valt dit misschien te overwegen. Een vóór levering al zure deal zal zich later in de relatie altijd wreken. Een vertrouwensbreuk heeft zich dank zij de dealer nu al gemanifesteert.”
Dit: “ Mocht dit laatste niet vermeld zijn dan heeft Peter waarschijnlijk "geen poot om op te staan”."
»
is dus niet van toepassing. De dealer zal z’n verlies moeten nemen.
(m.i. is de verkoper te nonchalant geweest en bij het inleveren van de verkoopcontracten is hij gecorrigeerd door zijn verkoopleider/directeur die hem heeft opgedragen ‘het in orde te maken’)
RobD antwoordt op 8 maart 2009:
Misschie was ik onduidelijk met dit: “ Mocht dit laatste niet vermeld zijn dan heeft Peter waarschijnlijk "geen poot om op te staan”."
Dit is uiteraard tegen de verkopende partij van zijn jaren geleden aangeschafte caravan.
antwoordt op 8 maart 2009:
Maar dat heeft hij toch al niet, gezien hem dat middels het verbaal geweld al is medegedeeld. Buiten het feit dat een gedane deal toen met overeenkomstige wil en wens is uitgevoerd.
Niet dat het er verder toe doet, maar zie jij een klant van enkele jaren geleden terugkomen met een dergelijk verhaal? En wat zal dan je actie zijn? 'Oh sorry meneer, ik zal meteen met terugwerkende kracht en rentevergoeding het u tekort gedane onmiddelijk overboeken?'
Ik denk het niet toch? Waarom heb je dat toendertijd dan niet meteen gedaan?
RobD antwoordt op 8 maart 2009:
Persoonlijk: Nee ook niet. Waar ik wel achter zou willen komen wat een rechter hier van vind.
Stel dat deze caravan inderdaad een 'verleden' heeft, wat door de toenmalige verkopende partij is verzwegen. Geleverd is een nieuwe (op papier) zoals het koop kontrakt vermeld. Als kopende partij een leek is als zovelen onder ons, is dit bij verkoop/inruil pas te achterhalen, zoals in dit geval.
Als consument zijnde staat men erg sterk tegenwoordig, zeker met dit soort praktijken.
Ben dan ook reuze benieuwd wat Peter uiteindelijk, al dan niet, heeft gedaan en hoe het gelopen is.
Peter antwoordt op 8 maart 2009:
Van: Arie
Datum: 07 March 2009 om 22:58
Het bouwjaar is ALTIJD : Datum eerste toelating.
Arie, lees de hele topic eens door, kom je ook het verhaal van import tegen.
antwoordt op 8 maart 2009:
Rob, een rechter is er snel klaar mee. En anders ik wel.
'T zal toch echt niet gaan gebeuren dat een rechter de regeltjes gaat bepalen hoeveel er waar op verdient mag worden. Een zogenaamd wettelijk minimum broodsprijs maar dan voor caravans.
Zaligmakend is in deze de wilsovereenkomst, oftewel het koopcontract. daarin staat wat er verruild en geleverd wordt. Wederzijds (inruil/bijbetaling) en met beider wilsovereenkomst ondertekend en op schrift gesteld. Dat is wat de rechter wil zien. Is deze te tonen dan wenst hij u een goed heenkomen.
Wanneer ik een caravan te koop zet waar ik met bladgoud de dissel bekleed en ik krijg hem verkocht voor 100.000 euro dan hoef ik enkel de bedenktijd uit te wachten en de deal is done! Niemand die daar nog iets aan kan veranderen, ook niet wanneer de koper bij inruil een bod krijgt van 10.000 euro.
Maar ik denk dat we weinig meer horen van Peter. 😉
RobD antwoordt op 8 maart 2009:
Roel, bladgoud? Klatergoud was hier van toepassing.
Waar ik op doel is de aanschaf van de nu in te ruilen caravan, jaren geleden.
Naar NU pas blijkt is deze 2 jaar 'ouder'. Mocht de caravan als nieuw zijn verkocht (bouwjaar op koopkontrakt) dan wil ik de rechterlijke uitspraak nog wel eens horen. Mocht er sprake zijn van modeljaar op kontrakt dan houd waarschijnlijk alles op.
Punt is de bewijslast van Peter. Een importeur zou hier een welwillende dienst kunnen verlenen. Via de fabriek moet te achterhalen zijn waneer en waar deze gefabriceerd is en waar deze geleverd is. Het serienummer spreekt vaak boekdelen.
antwoordt op 8 maart 2009:
Maakt allemaal nix uit!
boompie antwoordt op 8 maart 2009:
eOk ik heb een caravan gekocht en een in geruild bij een dealer,deze was nieuw maar overjarig .
Hij had de caravan niet gezien maar wel het kenteken met alle gegvens.
De caravan werd na vijf maanden pas ingeleverd bij halen van de niewecaravan ging er een verkoper mee naar buiten om de inruilcaravan tekontroleren op schade en gebreken.
Hij deet de deur open en keek naar binnen deet de deur weer dicht klaar en zo kan het dus ook . dat zijn de deallers top!!!!.
RobD antwoordt op 10 maart 2009:
Roel, even de bedrijfsjurist gevraagd:
Mocht de caravan een verleden hebben en is dit niet vermeld dan staat Peter sterk, MITS datum bouwjaar is vermeld op kontrakt. en deze niet strookt met de werkelijke datum.
Valsheid in geschrifte en Misleiding! Beide zijn na 10 jaar nog aanhangig te maken.
antwoordt op 10 maart 2009:
Quote:”Mits datum bouwjaar is vermeld op kontrakt. en deze niet strookt met de werkelijke datum
»
Wat is een bouwjaar op contract en wat is het werkelijke bouwjaar?
Peter heeft het kenteken laten zien. Op dit kenteken staan alle relevante gegevens zoals afgifte datum en, bij import, datum eerste toelating. Dat is een datum waarop de caravan als eerste is te naamgesteld buiten Nederland.
De dealer heeft deze kunnen aanschouwen en heeft alles kunnen weten. Hier heeft hij niet op hoeven wachten totdat de caravan fysiek werd ingeleverd.
Dat hij pas met de neus op de feiten werd gedrukt toen dat wel gebeurde is volledig aan hemzelf te wijten wat er ook in het koopcontract van Peter met zijn eerste dealer vermeld staat.
Hij heeft gemakshalve genoegen genomen met een papieren inruil met als randvoorwaarden o.a. schadevrij tot op het moment van feitelijk inleveren en in deugdelijke conditie en conform voorschriften onderhouden en nog een paar van deze rekbare begrippen. Eveneens een behouden tot een bepaald modellen jaar zou hier toe kunnen behoren, maar daar heeft Peter het niet over gehad, in welk geval hij alsnog aan het kortste eind trekt.
RobD antwoordt op 10 maart 2009:
Roel, het gaat niet over wat er nu (1 jaar geleden) heeft gespeelt maar wat er jaren geleden aan vooraf ging. De aankoop van zijn huidige inruilcaravan. Die is waarschijnlijk onder "verdachte" omstandigheden (bouwjaar) geleverd. Daar is nog recht te halen.
Ik, als producent en leverancier, zou ook niet blij zijn met een geleverd item, waarvan later blijkt niet conform leveringsvoorwaarden, waaronder factuur, te voldoen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt maar vermoed dat de afnemer niet blij zal zijn. Zeker als achteraf blijkt dat het bewust is gedaan. Gegarandeerd dat ik een claim aan mijn broek krijg met alle gevolgen van dien. Ook als blijkt dat het product voldoet waarvoor het geproduceerd is. Er is gesjoemeld, al dan niet bewust.
antwoordt op 10 maart 2009:
Quote:”Zeker als achteraf blijkt dat het bewust is gedaan. Gegarandeerd dat ik een claim aan mijn broek krijg met alle gevolgen van dien. Ook als blijkt dat het product voldoet waarvoor het geproduceerd is. Er is gesjoemeld…
»
Ik vind dat je nu een beetje doorslaat Rob.
Ik heb vermeld dat alle relevante gegevens van het kenteken zijn op te nemen. Op het kenteken staat niets vermeld over in welk jaar een caravan is geproduceerd. Dat is ook niet nodig in deze zaak.
Waar de inruilende dealer een steek heeft laten vallen is om de caravan niet te willen schouwen en daar mag hij nu voor boeten en dat wil hij op Peter afschuiven, een zwaktebod vindt ik.
Waarom zo hardnekkig die eerste dealer willen vervolgen?
Verdachte omstandigheden, niet conform leveringsvoorwaarden Gesjoemeld, bewust gedaan. Hoe kom je aan al die wijsheid?
Bij het uitkomen van een nieuw model zijn de voorgaande modellen echt nog niet verkocht. Deze moeten nog een baasje vinden. Het verkopen van deze caravans is volgens jou dus niet conform leveringsvoorwaarden, bewust sjoemelen en verdacht. Ondanks dat jij dit nog nooit hebt mee gemaakt en gebeurd het elk jaar weer vele keren opnieuw.(gelukkig)
Als producent is de term ‘oude voorraad’ jou ongetwijfeld niet vreemd en ik weet zeker dat deze niet naast de vuilnisbak eindigt.
Neen Rob je moet het niet zoeken bij een transactie van jaren geleden. De inruilende dealer had beter moeten opletten!
Joost Kolen antwoordt op 11 maart 2009:
Ik snap best dat de dealer moeilijk doet over het bouwjaar, doch als VERVAT (of is het Campoworld) hem straks te koop aanbiedt gaat deze ook gewoon uit van de leeftijd op het kenteken. Ik heb mijn caravan gekocht bij WOLF caravans, deze melde mij netjes dat de caravan gemaakt is in 2003 en pas in 2004 op kenteken is gezet. Ik heb dus wel de prijs betaald voor een caravan met juiste bouwjaar, ik zal er maar niet vanuit gaan dat de dealer straks bij inruil ligt te slapen en die 10% bij mij ook vergeet. Graag de naam van de betreffende dealer dan ga ik het daar ook eens proberen, en geloof me die rechtszaak ga ik graag aan.
antwoordt op 11 maart 2009:
Quote:”......die rechtszaak ga ik graag aan.
»
Als dealer of als klant?
RobD antwoordt op 11 maart 2009:
Roel:
"De volgende dag belde deze om te melden dat de caravan niet van het bouwjaar was wat vermeld is op het kenteken.
Er zat 2 jaar verschil in. ( controle chassisnummer bij fabriek ) "
Hier haal ik de wijsheid vandaan, van vraagsteller. Er is een verleden van 2 jaar die momenteel niet te achterhalen valt. Vind ik persoonlijk vreemd en duid (mijn woorden) op gesjoemel met het een of ander.
Dat zijn toenmalige dealer geen openheid van zaken wil geven is voor mij een teken aan de wand.
Ria antwoordt op 11 maart 2009:
Zie draadje 'aanduiding Ident Nr"
Ontvangende dealer (koper)had dus aaan de hand van het Vin nr op het kentekenbewijs het juiste bouwjaar kunnen herkennen. Echter heeft men er voor gekozen de caravan in ontvangst te nemen en de koper voor het blok te zetten,
Dit soort maffia praktijken komen helaas veel voor, men verleid de koper met een hoge inruilwaarde die men bij inruil gaat afwaarderen door zg onvolkomenheden. Dit keer het bouwjaar.
Koper is hier ingetuind vooral door in goed vertrouwen zijn caravan eerder dan noodzakelijk bij de verkoper in te leveren.
Hier kan eenieder van leren denk ik.
Peter moet dus terug met het verhaal dat het verhaal "controle bij de fabriek"de reinste flauwe kul is omdat de koper al adv het VIN nr op het kentekenbewijs het juiste bouwjaar had kunnenen weten.
Hans antwoordt op 11 maart 2009:
Jawel Ria, zover waren we allang, alles gelezen?
Arie antwoordt op 11 maart 2009:
Van: Peter
Datum: 08 March 2009 om 18:39
Van: Arie
Datum: 07 March 2009 om 22:58
Het bouwjaar is ALTIJD : Datum eerste toelating.
Arie, lees de hele topic eens door, kom je ook het verhaal van import tegen.
Juist Peter of het nu import is of niet, datum eerstetoelating is altijd het bouwjaar, of dat ook het modeljaar is, dat is iets anders.
ook op je autokenteken staan drie datums ;
A.Datum eerste toelating
B.Datum eerste afgifte Nederland
C.Datum aanvang laatste tenaamstelling
Verschilt datum A met B, dan is het Import.
Zijn alle drie de data's het zelfde, dan is het geen import, en is het voertuig nog van eerste eigenaar.
John antwoordt op 11 maart 2009:
""ook op je autokenteken staan drie datums ;
A.Datum eerste toelating
B.Datum eerste afgifte Nederland
C.Datum aanvang laatste tenaamstelling""
Autokenteken: gele plaat voor en achter met 6 tekens.
Wat voor een auto geld kan voor c/vans toch net ff anders zijn
Huub K antwoordt op 11 maart 2009:
Het wordt wel niet gevraagd in deze topic, maar ik wil toch graag even reageren op
Eerder dan nodig inleveren caravan, bij aanschaf nieuwe caravan.
Een kennis van ons had vorig jaar zijn caravan ook eerder ingeleverd de dealer, deze verkoopt na 14 dagen zijn caravan, en gaat kort daarna bankroet, weg caravan !
Wil je de caravan toch eerder inleveren, laat je dan door de dealer het inruil bedrag uitbetalen, zo loop je geen risico.
antwoordt op 11 maart 2009:
Quote RobD: “Er is een verleden van 2 jaar die momenteel niet te achterhalen valt. Vind ik persoonlijk vreemd en duid (mijn woorden) op gesjoemel met het een of ander.
»
Wel eens van overjarige modellen gehoord? Kom nou Rob doe nou niet net of je dom bent. 😉
Quote: “Dat zijn toenmalige dealer geen openheid van zaken wil geven is voor mij een teken aan de wand”
»
Eerder noemde je dit nog “Valsheid in geschrifte en Misleiding!” en schreef je: “ Stel dat deze caravan inderdaad een 'verleden' heeft, wat door de toenmalige verkopende partij is verzwegen.”
Niets van dit alles ‘makes sense’ Rob.
Meest voor de hand liggend is dat het een overjarig model betreft.
Voor welke prijs Peter heeft gekocht is niet bekend. Doet er ook niet toe. Het is een deal van jaren geleden. Niets wijst (nog) op fraude en daar komen we hier niet meer achter denk ik.
Overjarige modellen worden elk jaar, al of niet met aangepaste prijs, verkocht. Hier is nix ‘fishy’ aan, een normale gang van zaken.
Ik snap ook niet waarom uit alle macht verhaal moet worden gehaald bij de destijds leverende dealer. Die ziet je al komen!
Jijzelf ook niet Rob!
Ik gooi de handdoek in de ring Rob, het wordt een herhaling van zetten. Mijn mening moge duidelijk zijn. Met ruime ervaring in de handel heb ik dit soort beginnersfoutjes vaak mogen tegenkomen en dit is een klassiek voorbeeld daarvan.
Een vergissing in het nadeel van de bank, in monopolytaal, maar er wordt wel geprobeerd de klant hiervoor op te laten draaien.
Mijn advies in dit soort gevallen aan de vaak jonge onervaren verkopers is en blijft: met de billen bloot naar de klant, eerlijk vertellen dat er vergissingen zijn gemaakt en probeer er samen met de klant uit te komen, deel het verschil desnoods. De eerste keer kost het ze nix, de tweede keer betalen ze het zelf! 😉
RobD antwoordt op 12 maart 2009:
Ik respecteer je mening Roel, graag zelfs. Mijn duidelijkheid is geweest: Stel dat het een import betreft, van deze gedachte uitgaand ben ik verder gaan denken.
De optie van overjarig is nooit uit mijn gedachte geweest maar het hele stuk waarover ik (wij) schreven en tegenpolen waren ging uit van de optie import. Dan is er sprake van gesjoemel.
Laten we het hier bij houden en misschien heeft Peter nog wat aan ons gekibbel.
RobD antwoordt op 12 maart 2009:
Toch even een PS-je: Blijf benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van de vraagsteller.
antwoordt op 12 maart 2009:
Quote RobD: “Stel dat het een import betreft,…
»
Dan is er geen sprake van Sjoemelen, zoals reeds meerdere malen hiervoor gemeld; Op het kenteken staan alle relevante gegevens,ook datum eerste toelating (voor IMPORT gebakkies).
Daar hoef je niet verder over na te denken, alles staat op papier, klaar en simpel, nix frauduleus an. Kwestie van opletten bij (papieren) inruil!
(Nou ligt de handdoek erin hoor. 😉 )
Hans antwoordt op 31 maart 2009:
Toch nog benieuwd naar de afloop
Peter antwoordt op 6 april 2009:
Nou dat heeft toch nog een hele reactie opgeleverd mijn vraag. Wat nou het juiste antwoord / oplossing is of was wie zal het zeggen.
Meerdere waren nieuwsgierig hoe dit afgelopen is.
Een korte samenvatting.
Zoals ik al eerder had aangegeven had ik de zaak aan de rijdende rechter voorgelegd. Bij zulk soort zaken moeten wel alle partijen mee willen werken anders kan zo`n programma niet gemaakt worden.
Ik had geen idee wat je los maakt als je aan zoiets begint.
Diverse organisaties storte zich op dit probleem, van importeur t/m de Bovag. Vooral de Bovag wilde dat ik maar geen medewerking aan dit programma zou geven omdat de branche zou schaden. Dat het hier om Vervat uit Rotterdam ging is iedereen wel duidelijk geworden uit mijn schrijven. Juist deze firma heeft zich op het laatst teruggetrokken toen bleek dat zij wel eens konden gaan verliezen. Toen ik belde om de reden te vragen kreeg ik alleen als antwoord: de directie wil niet meer met U spreken en geven verder geen commentaar over deze zaak. Dus wat betreft de Rijdende rechter was het dat betreft afgelopen.
Intussen heb ik 1 jaar mijn nieuwe caravan, welke mij zeer goed bevalt. tenslotte wil ik toch opmerken dat je toch goed moet uitkijken bij de aanschaf van een gebruikte caravan aangaande bouwjaar / modeljaar. het ging mij persoonlijk niet dat ik teveel betaald zou hebben voor de caravan, maar meer dat ze je iets aanbieden wat je niet heb gekregen. De aanschaf prijs toen vonden wij toen een goede prijs, dat de caravan waarschijnlijk een showroom model was wisten wij toen niet. toch iedereen bedankt die zich over dit probleem heeft gebogen.
gr. Peter.
@Eric antwoordt op 6 april 2009:
Mooie reactie, bedankt voor de feedback.
Over de reactie van Vervat verbaas ik mij overigens niet.
Bart antwoordt op 12 mei 2009:
Hallo,
Met belangstelling dit onderwerp gelezen. Ik wil jullie graag het volgende voorleggen:
Afgelopen zaterdag een overjarige Eriba Nova gekocht.
Werd aangeboden als bouwjaar 2008 en modeljaar 2008.
Hier ook een passende korting voor ontvangen. Tot zover niets aan de hand. Navraag adhv serienr. en idendentificatienr. bij eriba importeur leverde echter een vervelende verrassing op: de caravan is geproduceerd in oktober 2007!
Ik heb dus naar mijn mening een caravan gekocht van bouwjaar 2007 en modeljaar 2008. Duidelijk iets anders dus.
Jaren geleden bij inruil van een caravan hetzelfde meegemaakt als Peter, heel vervelend allemaal.
Nog geen contact opgenomen met de dealer, ik ben mij eerst aan het informeren welke stappen ik het beste kan nemen.
Bovag koopovereenkomst is reeds getekend. Graag jullie mening hierover
Alvast bedankt
Bart
RobD antwoordt op 12 mei 2009:
De stappen die je dient te ondernemen zijn in deze topic meerdere malen voorbij gekomen.
jp antwoordt op 13 mei 2009:
Reactie naar aanleiding van Bart d.d. 12/5/09.
Het lijkt hier te gaan om de term 'bouwjaar', in dit geval 2008. Ik heb zelf ook een Eriba (eerst triton, nu een troll). Je koopt die dingen, laten we aannemen nieuw, bijvoorbeeld model 2010. Dan is het zeer waarschijnljk dat die in 2009 geproduceerd worden. Zou zoiets in het geval van Bart ook kunnen spelen, model 2008, gemaakt in 2007. Dan zou overblijven dat de dealer al of niet bewust, 2008 als productiejaar heeft opgevoerd.In dat geval zou het om een normaal iets gaan, maar waar, nogmaals, al of niet bewust, en verkeerde draai aan is gegeven.
antwoordt op 13 mei 2009:
Correct jp!
Bart, hier is nix aan de hand. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat een caravan eerst gebouwd moet worden voordat deze kan worden verkocht.
Jouw caravan wordt niet op bestelling gebouwd. Je koopt uit de beschikbare voorraad.
Voorraden bestaan bij de fabrikant, importeur en dealer. In de showroom staat een caravan ook ouder te worden en eindigt vaak als “actiemodel” of “overjarig” waarna hij ooit te naam wordt gesteld.
Het kan voorkomen dat er dus geruime tijd zit tussen feitelijk productie en ingebruikstelling.
Wanneer je dus zoals in jouw geval de “pech” hebt een eindejaars productie in het begin van het jaar overweegt te kopen het een “oudere” nieuwe is.
Maar ja, de prijs is ook ouder, nietwaar? 😉
Bart antwoordt op 13 mei 2009:
Bedankt voor de antwoorden.
@oel:
Ik begrrijp dat een caravan eerst gebouwd moet worden en dat het veel voorkomt dat bv. model 2009 gebouwd wordt in 2008.
In mijn geval heb ik in 2009 een overjarig model 2008 gekocht die in 2007 geproduceerd is. De bedongen korting was voor mij gebaseerd op het feit dat de caravan ook daadwerkelijk geproduceerd was in 2008 en niet, zoals nu blijkt in 2007.
Ondankt dat de ANWB en BOVAG op het standpunt staan dat modeljaar belangrijker is dan bouwjaar voel ik me toch benadeeld.
Immers, later zal moeten blijken of ik inderdaad deze caravan kan inruilen op modeljaar en niet op bouwjaar
Vr gr
Bart
antwoordt op 13 mei 2009:
Er zijn 3 begrippen;
# Productiedatum
# Modeljaar
# Bouwjaar
Productiedatum is niet altijd bekend en kan aan de hand van het VIN nr. achterhaald (fabrikant/importeur) worden.
Modeljaar is een commercieel begrip en slaat op het seizoen waarin het model op de markt is gekomen. Vooral belangrijk bij (kakel)verse modellen.
Bouwjaar slaat meestal op de datum waarop het model op kenteken/naam is gesteld.
Of een krek hetzelfde model nu geproduceerd is in de laatste week van 2007 of de eerste week in 2008 maak niets uit.
Jouw cognitieve dissonantie is een gevoel die niets met de feitelijke waarde heeft te maken.
Het verstrekken van de welbekende overjarige korting door de dealer is een middel om dit gevoel bij klanten (goeddeels) weg te nemen. Dit is bij echter bij jou niet (volledig) gelukt.
Vraag; had je er een beter gevoel bij wanneer de caravan ipv in oktober in januari was geproduceerd?
En in hoeveel geld is dit dan voor jou uit te drukken?
Later zal blijken dat deze caravan inderdaad op modeljaar zal worden getaxeerd. Niemand die dan nog wakker zal liggen dat feitelijke productie een aantal weken eerder heeft plaatsgevonden. 😉
Michiel antwoordt op 13 mei 2009:
Bouwjaar slaat meestal op de datum waarop het model op kenteken/naam is gesteld
Dat is dan op zichzelf al misleidend want het druist in tegen het gevoel van de doorsnee consument. Voor mijn gevoel is "bouwjaar" het jaar waarin het voertuig van de productielijn rolt.
Of een krek hetzelfde model nu geproduceerd is in de laatste week van 2007 of de eerste week in 2008 maak niets uit
Kennelijk maakt het Bart wel wat uit.
MV
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2009:
Wat niet 'netjes' aan de zaak van Bart is, dat de dealer niet eerlijk tegen de klant is geweest. Ook hij had kunnen weten dat de Eriba in 2007 geproduceerd is en had dus niet mogen zeggen dat het 2008 is (desnoods had hij gezegd dat hij niet precies wist wanneer de caravan geproduceerd is). Dit is los van het feit dat het voor de waarde van de caravan niets uit maakt.
antwoordt op 13 mei 2009:
Michiel, wat voor bouwjaar heeft jouw Volvo?
Buiten het niet ‘netjes’ zijn heeft het meer te maken met de waarde die eraan gehecht kan worden. En zoals gesteld; geen.
In de handel is het niet gebruikelijk dat bij elke te verhandelen caravan het feitelijke productie jaar wordt opgevraagd. Een modeljaar is zaligmakend waarbij de dealer gemakshalve uitgaat van het gelijke productiejaar wetende dat de toegevoegde waarde van deze info niet noemenswaardig is.
Indien het koopcontract de vermelding draagt van het feitelijke productiejaar als zijnde 2008 en men kan aantoonbaar maken dat dit werkelijk 2007 moet zijn, dan kan men spreken van misleiding en op grond daarvan het koopcontract ontbinden.
Onderhandelingen zullen dan opnieuw moeten worden gestart voor een nieuwe koopovereenkomst.
Let wel. Een nieuwe koopovereenkomst kan men niet afdwingen. De dealer is niet verplicht de caravan aan jou te verkopen. Het kan dus zijn dat de koop ongedaan is en je eindigt zonder deze caravan.
Michiel antwoordt op 13 mei 2009:
Het bouwjaar van mijn Volvo? Weet ik niet. Ik weet alleen dat op het kenteken staat dat het op 29 jan 1991 is afgegeven. Dus zou het heel goed kunnen dat het bouwjaar 1990 is. Het boeit mij ook niet echt. Voor mij maakt het in dit geval niets uit. Maar ik zou het toch niet netjes gevonden hebben als de verkoper beweerd had dat het bouwjaar 1991 is, terwijl hij in 1990 van de lijn is gerold. Dat zou het vertrouwen schaden.
Overigens kan het soms wel degelijk uitmaken of iets in de laatste week van van een jaar of in de eerste week van het volgend jaar geproduceerd is. Voor tempo 100 bijvoorbeeld mogen banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Die ene week kan net het verschil zijn tussen wel of niet in overtreding. Want voor banden is er geen "modeldatum", alleen wat er op de DOT cade staat en dat is de week van productie.
Tja, Roel, jij kunt wel stellen dat het voor de waarde geen verschil maakt, maar als de klant het anders ervaart, dan ervaart de klant het anders. Het is ten slotte subjectief hoe men dat ervaart. En dan kan het in de handel wel gebruikeijk zijn dat men gemakshalve maar uitgaat van een productiejaar gelijk aan het modeljaar, daarmee is het nog niet juist. Zeg dan gewoon dat je het niet weet, maar dat je het kunt navragen als de klant er op staat. De meeste klanten zullen er niet op staan als je uitlegt dat het qua waarde geen verschil maakt. Maar als je wel een bouwjaar noemt, zorg dan dat het klopt en ga er niet "gemakshalve" van uit dat het hetzelfde is als het modeljaar. Verkeerde informatie schaadt het vertrouwen. Je zou als dealer de branche meer goed doen door afstand te nemen van die praktijken dan proberen het goed te praten.
MV
Bart antwoordt op 13 mei 2009:
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Navraag bij diverse dealers levert inderdaad het beeld op dat in bijna alle gevallen voor het gemak modeljaar en bouwjaar hetzelfde worden aangehouden.
Nu geloof ik ook wel dat de caravandealers overwegend met modeljaren werken, maar voor mij komt het raar over als expliciet op het koopcontract wordt vermeld dat het bouwjaar 2008 is en het blijkt 2007 te zijn.
Nogmaals, de caravan is er niet minder om maar dit had vooraf duidelijk moeten worden aangegeven.
Ik ga dit toch bij de dealer ter sprake brengen. Ik ben vooralsnog ook niet van plan van de koop af te zien, en zie wel hoe het loopt.
Gr Bart
antwoordt op 13 mei 2009:
Het is meer een beroeps’ deformatie’ dan een poging “het” goed te praten, Michiel. Daar is namelijk geen sprake van. Ik vertel hoe het er aan toe gaat zoals Bart reeds heeft ondervonden en hem het beeld is geschetst dat het ongewoon om een bepaalde waarde aan een productietijdstip te koppelen.
De dealer beschouwt dit als een futiliteit en gaat er gemakshalve vanuit dat dit elkaar niet veel ontloopt wat in de meeste gevallen ook zo is. Het betreft een overjarig model dat is inmiddels een onderkent vaststaand feit.
Een gelijk geval waarbij het verschil in het midden van het jaar zit geeft geen enkele aanleiding hier zo verschrikkelijk onnodig zo’n groot issue van te maken.
Het banden voorbeeld wat je aanhaalt is daarentegen in dit licht volkomen misplaatst.
Zoals jij natuurlijk ook wel weet, heeft dit meer te maken met een bepaalde houdbaarheid van het onderdeel.
Hetzelfde geld voor een accu. Niemand die vraagt naar een productiedatum van een accu. Terwijl dit toch een onderdeel bij uitstek is die vanaf het productietijdstip denigreert. Een accu die een lange planktijd gekend heeft zal, eenmaal in gebruik genomen, minder lang presteren. Niemand die daar over zeurt.
Een pak melk bij de melkboer is ook niet van de laatste productie, die staan nog in de koeling achterin de winkel, klaar voor de volgende dag. Iemand die daar problemen mee heeft?
Verkeerde informatie? Ja, maar op de keper beschouwd niet van doorslaggevende waarde in het economisch verkeer. Is er sprake van benadeling? M.i. niet. Inschattingsfout? Ik denk het niet. Zoals je aangeeft zullen de meeste klanten daar niet over vallen wanneer duidelijk wordt uitgelegd dat de waardebepaling daar niet onder lijdt.
Je kunt er als klant over blijven doorzeuren natuurlijk, je loopt dan wel het risico het respect bij zo’n dealer te verliezen. Persoonlijk zou ik er met de klant geen probleem inzien. Wil je het onderste uit de kan dan blijft altijd de mogelijkheid van de koop af te zien en elders je geluk te beproeven, maar ja, wie wint daar nou bij?
Ik geloof oprecht dat de betreffende dealer hier geen enkele opzet in het spel heeft gezet. Meer een gemakzucht omdat het voor hem een futiliteit betreft. Is dat een inschattingsfout? Misschien. Maar wat wil Bart nu eigenlijk bereiken met een confrontatie hierover met hem?
Maar nogmaals, wanneer het koopcontract bouwjaar 2008 vermeld kun je er vanuit gaan dat hiermee wordt bedoeld het tijdstip van tenaamstelling van het kenteken en NIET het feitelijke productietijdstip. Dus denk hier over na voordat je ruzie maakt met de dealer Bart.
Bart antwoordt op 13 mei 2009:
Inmiddels contact gehad met de dealer, en inderdaad, door hem wordt het belang van het vermelden van een juist productiejaar niet ingezien. Voor het gemak houden ze bouwjaar en modeljaar hetzelfde.
Dit omdat het volgens hem geen enkele invloed heeft op de waarde van de caravan.
In mijn geval wordt de caravan nu pas op kenteken gezet, dus 2009. Al met al weer een ervaring rijker.
Ik ga er van uit dat de caravan verder goed wordt afgeleverd, en dan gaan we er lekker van genieten!
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties
Vr gr Bart
antwoordt op 13 mei 2009:
Gefeliciteerd Bart, en geniet er van!
Michiel antwoordt op 14 mei 2009:
@®oel:
Het bandenvoorbeeld misplaatst? Hoe zit het dan met de banden op dat model dat in 2007 van de lijn komt en dat als model 2008 wordt verkocht? Hoe oud zijn die banden? Weten we niet natuurlijk, maar ze zijn beslist niet van 2008.
En Roel ik kijk wel naar de datum op pakken melk in de supermarkt. Ja, en ik weet dat ze de oude pakken vooraan lggen, want die willen ze graag als eerste kwijt. Maar ik pak dus de achterste, want die is het verst. En op accus staat ook een datum, daar kijk ik ook naar.
Het een futiliteit noemen vind ik een arrogante houding tov de klant. Het kan dan wel in de handel gebruik zijn om het bouwjaar maar gemakshalve gelijk te stellen aan modeljaar, maar misschien is het wel eens tijd om aan dat gebruik maar eens een eind te maken. Al voor dat de credietcrisis losbarstte was er al een overcapaciteit in de caravanhandel, dus misschien is het wel eens goed om weer eens na te denken over "de klant is koning".
Ik weet dat je niet graag ongelijk toegeeft en dat je graag het laatste woord hebt. Dus ga ik niet proberen je te overtuigen of te proberen het laatste woord van je af te snoepen. Ik stel dat het misleiding is het bouwjaar gemakshalve gelijk te stellen aan het jaar van opname in het kentekenregister. De lezer moet zelf maar beoordelen hoe geloofwaardig je bent als je enerzijds blijft volhouden dat niet goed te praten, maar anderzijds de facto stelt dat de koper het maar moet accepteren omdat het in de branche usance is.
@Bart: Veel plezier met je nieuwe caravan, dat je er nog vele jaren van mag genieten.
MV
dabbertje antwoordt op 14 mei 2009:
Misleiding is nog al een beschuldiging. Het is niet realistisch om te verlangen dat productiedatum ook als bouwjaar geldt. Dan zouden vele auto's direct in waarde dalen als productiedatum als bouwjaar wordt aangemerkt. Het is pas logisch om productiedatum als bouwjaar als uitgangspunt te nemen als het model afwijkt of ook ouder is.
In het geval van Bart heeft de dealer een passende korting toegepast omdat het een 2008 model betreft die in de eerste instantie in 2008 op kenteken gezet zou worden. Niets mis mee.
antwoordt op 14 mei 2009:
Wie wil hier nu het laatste woord hebben?
My point is proven en taken, I reckon!
Bart’s nieuwe caravan is een overjarig model daar heeft hij een minderprijs voor betaald. Dat compenseert o.a. de gevorderde leeftijd van de banden.
De pakken melk in de winkel van de laatste datum vindt je niet in de schappen omdat klanten die er tussenuit gaan halen, wel van een latere datum. De laatste datum staat buiten bereik van de klant in de koeling, klaar voor de bijvulling voor de volgende dag.
Wanneer je aan de winkelier vraagt of er een nog versere melk voor je gepakt kan worden wat denk je dat hij dan zegt?
En noem je dat ook misleiding, terwijl je weet dat hij staat te liegen? Ook dat is usance. Hetzelfde gebeurt in een restaurant of bij de bakker. Het eerste baksel moet eerst op omdat het de volgende dag niet meer verkoopbaar is.
De klant vindt het misschien misleiding, voor de ondernemer is het de praktijk van alle dag.
Michiel, het is voor mij geen kwestie van een ongelijk toegeven, daar kan ik jou eerder mee confronteren. Dat doe ik niet, ik respecteer je (pro)actieve geest en intelligentie, iets wat je niet altijd tegenkomt op fora.
Voorgaande is echter wel ook mijn dagelijkse praktijk.
Een verkochte accu waarvan een klant vindt dat die te oud is. (mocht hij al bij machte zijn dat te ontcijferen) krijgt van mij zonder problemen de meest verse die op de plank staat ondanks dat ik het Fifo systeem hanteer. Maar ik produceer zelf geen accu’s dus ben ik afhankelijk van wat toegeleverd wordt.
In een uitzonderlijk geval ben ik zelfs bereid voor klant een verse te bestellen wanneer een korting niet voldoende mag zijn. Ook dan ben ik afhankelijk van wat ik geleverd krijg en de klant zal hem af moeten nemen. (vooraf betalen). Zelf houdt ik een winkeldochter.
Misleiding in het verhaal van Bart vindt ik volledig misplaatst. Dit impliceert dat je de klant bewust benadeeld. Daar is echter in casu geen sprake van zoals grondig in voorgaande toegelicht en door Bart bevestigd (corrigeer mij indien incorrect).
Michiel, spoel de wrange smaak weg met een goeie slok, dan doe ik hetzelfde. 😉
Doel van een discussie is om elkaars standpunt te begrijpen niet om ruzie te krijgen. Niemand heeft alle wijsheden en mijn dagen zien er anders uit dan die van jou, ieder heeft dus zijn eigen wijsheden die hij in het leven opdoet. Ik leer nog elke dag, ook van deze discussie. Het doet mij inzien wat er bij anderen leeft en hoe zij daar mee omgaan. Dat kan mij doen besluiten soms ons/mijn gedrag aan te passen, privé maar ook zakelijk.
Wij doen het al langer maar het accu verhaal bv passen wij geruime tijd toe. Een accu van een jaar oud die verkocht wordt gaat met 20% korting de deur uit. Accu ouder dan 2 jaar wordt aanbieding van –40%. Van 3 jaar –50% en geen garantie met de mondelinge toezegging dat in hetzelfde seizoen toch problemen ontstaan een nieuwe wordt geleverd met 50% korting.
Dit heb ik jaren geleden ingesteld naar aanleiding van een forumdiscussie over ouderdom en garantie na het defect raken van een (oudere)boordaccu. De kortingen wekken soms verbazing op bij de klanten omdat over het algemeen niet bekend is dat een accu maar 3-5 jaar meegaat en wat er aan vooraf kan gaan voordat deze in gebruik wordt genomen.
Sans rancune dus Michiel en inderdaad mag de lezer eruit halen en vinden wat hij wil. Ik ga er vanuit dat mijn bijdrage’s een ander licht werpt op sommige zaken en dat kan verhelderend werken voor wie wat licht kan gebruiken.
Zij die het liefst in het duister blijven tasten zijn daar geheel vrij in natuurlijk maar begin dan niet met beschuldigingen en verwijten alsof ik de oorzaak ben van wat vaak in de branche gebruikelijk is.
Voor zover mijn nawoord, het laatste woord is aan jou. 😉
belgil antwoordt op 25 juli 2009:
ik weet niet bij uw caravan maar ik heb een predom en hier is het bouwjaar wel degelijk te achterhalen in het chasis nummer hoor.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.