Caravantrekker.nl

Knipperende achterlichten caravan

Nelis vraagt op 28 januari 2008:

wij hebben een nissan met acheruitrijcamera. Zaterdag caravan opgehaald alles werkte nu werkt camera niet meer en alle lampen van de caravan knipperen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Marcel antwoordt op 28 januari 2008:

Het klinkt als iets in de electronica. Mocht je hier geen antwoord krijgen, probeer het dan eens op www.problemcar.nl

Op die site vind je een hoop techneuten bij elkaar.


Henk v. Es antwoordt op 29 januari 2008:

Dan zit er ergens storing nelis. Je lampen zijn goed.


janka antwoordt op 29 januari 2008:

Is dat geen probleem met de massa? Het komt mij namelijk bekend voor deze omschrijving.


Lau antwoordt op 29 januari 2008:

Dit lijkt mij ook de massa , heb ik ook gehad bij vorige auto massadraad van stekkerdoos was vastgemaakt aan chassis zonder dat deze blank gemaakt was, na lang zoeken deze verbinding schoon gemaakt(verf eraf geschuurd) en al het knipperleed was over.
succes.


JanLMC antwoordt op 30 januari 2008:

Wij rijden een primera ook met een achteruit camera, deze behoort gewoon te werken, ook als de caravan aangesloten zit. Als de caravan aangesloten zit (13 polen) dan hoort de mistlamp van de auto het niet meer te doen terwijl die van de caravan het nog wel doet. Ook klikt er een pieptoon als je je richtings aanwijzers gebruikt. muv alarm.
Al deze zaken worden geregel dmv de computer. Omdat de camera het al niet doet ben ik bang voor een storing. Een nissan dealer kan de auto eenvoudig uitlezen en evt herstellen.
Ik heb trouwens ook gevraagt of ik de camera via een omschakelaar kon overzetten naar een camera op de caravan, dit werd ten sterkste afgeraden omdat de computer deze verandering als storing zou kunnen zien. Het komt dus allemaal heel nauw.
Een 13 polen naar 7 polen werkt gewoon.

ben benieuwd wat de uitkomst is 😉


Chris antwoordt op 30 januari 2008:

Hij hoort gewoon te werken, ja.
Dat is nou juist het probleem JanLMC, nelis vraagt naar oplossingen omdat hij niet doet. (zoals het hoort).
Er wordt niets geregeld door een computer maar door schakelaars. Voor elke lamp een aparte, remlichtschakelaar, richtingaanwijzer schakelaar, lichtschakelaar etc.
Zoals Henk ook al zo slim opmerkte zit er ergens een storing ja. Daar was nelis al enige tijd achter.
Een overgang van 13 polig naar 7 polig werkt niet! Het enige wat werkt is de rijverlichting. Je mist namelijk 6 polen!
Een niet echt zinvolle bijdrage JanLMC. Als je niet weet hoe het werkt is het niet zinvol een advies te geven waar men niets aan heeft.


JanLMC antwoordt op 30 januari 2008:

Ok chris, dan kun jij me wel helpen denk ik, waar zit de schakelaar die de auto mistlamp omzet naar die van de caravan, en de schakelaar voor de buzzer als de richting aanwijzer aangaat want die laatste wil ik graag uit hebben. Als jij kunt vertellen waar die schakelaar zit hoef ik niet meer naar de dealer om deze in de computer uit te laten zetten.
wat ik bedoelde te zeggen is, dat "iets" herkent dat er een aanhanger achter de auto zit. En dat ik denk dat dat "iets"defect kan zijn, vooral omdat de camera niet meer werkt want die staat los van de connector.
Dus als er geen massa probleem gevonden kan worden, zou ik ff de boel laten uitlezen.

O ja BTW dat "iets" is de boordcomputer, die registreert de weerstand verandering en herkend op deze wijze dat er een aanhanger achter de auto zit. En deze herkent hij ook als er een adapter gebruikt wordt. INFO van de dealer en ik denk dat die er WEL verstand van heeft.

En trouwens ik probeer alleen maar te helpen, en ik wens niet op deze manier afgebekt te worden, laten we ieder in zijn waarde laten. En laat nelis bepalen of hij er iets aan heeft.


Huub antwoordt op 30 januari 2008:

We komen helaas regelmatig tegen dat de 13-polige stekkerdoos op de auto niet correct is aangesloten.

M.n. met de massa wordt nogal 'ns te makkelijk omgespongen. Bijvoorbeeld doordat de massa voor de verkeersverlichting is doorgelusd naar de massa voor de koelkast & binnenverlichting; het gebruik van te dunne draden of ueberhaupt het niet aangesloten zijn van een van deze contacten.

De contacten 9 & 10 hebben hun eigen massa nodig (contact 13 resp. 11) met een dikkere aansluitdraad (bij voorkeur 4mm2) separaat van de massa van de verkeersverlichting (contact 3).

Is dit niet gedaan dan heb je al snel aan kermisattractie ipv verkeersverlichting.

Voor een simpele check kun je je eigen auto voor een andere caravan plaatsen en zien of nu wel de camera blijft werken en/of je eigen caravan achter een andere auto met 13 polige aansluiting zetten en zien of verkeersverlichting dan wel in orde is.

Overigens vind ik de reactie van Chris niet gepast; als je het met een reactie niet eens bent is dat geen reden om de fatsoensnormen te laten varen.
Bovendien: als met een 7-polige stekker de verkeersverlichting en camera wel blijken te functioneren is dit een extra aanwijzing dat de storing zit in de aansluiting van massa van het trekkend voertuig.


Chris antwoordt op 30 januari 2008:

Ha ha ha, afbekken? Snel op je teentjes getrapt Janneke?

De schakelaar van de mistlamp zit in de trekhaakstekkerdoos.
Wanneer daar een stekker in steekt wordt het contact naar de automistalmp verbroken en een contact naar de caravanmistlamp gemaakt. Dus niks een computer die aan de weerstand merkt of er een aanhanger achter hangt, ook geen verloop.

Het akoestisch signaal (buzzer) van de richtingaanwijzer komt uit het knipperrelais en kan niet worden uitgezet.
In het verkeersregelement is opgenomen dat de richtingaanwijzer installatie moet zijn voorzien van een akoestisch signaal teneinde de bestuurder mede hierdoor te attenderen op het feit dat er verkeersverlichting actief is.

"De boel laten uitlezen" is weer zo'n typische amateur opmerking. Alsof de 'computer' weet waar het foutgegaan is. Poep!
Meten is weten, een keiharde wet, en de reparateur zal toch echt met zijn proeflampje storing moeten zoeken. En zoals eerder opgemerkt zal dit waarschijnlijk een massa probleem blijken. Ook van die camera.

Niet iedereen bij een dealer heeft er verstand van Jan. De meeste hebben de bel gehoord maar weten niet precies waar de klepel hangt hoor.
Jouw poging om nelis te helpen helpt hem niet echt wanneer je geen verstand van zaken hebt.

Als je niet van repliek gedient ben Jan moet je niet zonder kennis van zaken op een hulpvraag reageren Jan. Met jouw poging om te helpen zet je de mensen op een verkeerd been en help je ze van de drup in de regen.
Ik laat je geheel in je waarde. Met zo'n waardeloze flutreactie vraag je daar toch om man!


Krijn Detering antwoordt op 30 januari 2008:

Huub schrijft *Overigens vind ik de reactie van Chris niet gepast; als je het met een reactie niet eens bent is dat geen reden om de fatsoensnormen te laten varen. *
---------------------------------------------------
Helaas lees ik sommige reakties waar men niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken of door een gezonde dosis verstand. Ik meen dat Chris zich door frustratie zo heeft uitgelaten in zijn eerste bericht waarvoor ik enig begrip kan opbrengen, mijn inziens binnen fatsoensnormen.
Hij neemt in zijn tweede reactie zeker geen blad voor de mond. Hij geeft wel een duidelijk signaal af dat men zich toch enigzins in de materie verdiept moet hebben voordat men denkt anderen met een probleem van dienst te kunnen zijn.
Iets wat velen zich ter harte kunnen nemen.


janka antwoordt op 31 januari 2008:

Wij hadden in het verleden ook een kermisverlichting na aansluiting op de nieuwe trekhaak. Bleek dus echt een massaprobleem te zijn. Na wat heen en weer rijden op een vrijdagmiddag tussen caravandealer en VW dealer (de een stuurde ons naar de ander) bleek de trekhaak de oorzaak te zijn van de problemen. Even de mooie nieuwe zwarte laklaag eraf geschuurd en voila, ineens geen kerstboom meer maar een goed functionerende verbinding.


Rene antwoordt op 31 januari 2008:

De knipperlichten bij een nissan primera worden toch echt door een gecombineerde module aangestuurd. Deze regelt naast de knipperlichten ook een heleboel andere zaken waaronder de centrale vergrendeling, de camera, de waarschuwingsbuzzer, de gevarenlichten enz, enz.
Deze gecombineerde module communiceert over een databus met andere control units en het motor management. Alles is dus aan elkaar gelinkt. Dit heet een CANBUS systeem. Uitlezen bij de dealer heeft dus meer zin dan zelf gaan zitten kloten. Voor je het weet doet niets het meer. De tijd van schakelaars en lampjes ligt inmiddels 10 jaar achter ons, welkom in de 21ste eeuw Chris.


Gerard antwoordt op 31 januari 2008:

Ik heb ook een suggestie:
Eerst werkte het wel en later niet meer. Heb ik ook wel eens gehad. Toen had iemand een spuitbus met contactreiniger. Even op de stekker en stekkerdoos gespoten en klaar, geen problemen meer. Je gebruikt de trekhaak natuurlijk niet vaak. Dan kun je altijd een beetje last hebben van roestvorming aan de contacten. Sindsdien heb ik zelf een kleine spuitbus met contactreiniger klaarliggen in de auto.


janka antwoordt op 31 januari 2008:

Tja, waarom ook zo moeilijk doen als het gemakkelijk kan!
Ik heb altijd geleerd om eerst bij de basis te beginnen ipv anders om.


JanLMC antwoordt op 31 januari 2008:

Dank je rene, eindelijk iemand die er echt verstand van heeft 😉


Chris antwoordt op 31 januari 2008:

Je kan van mij helemaal gelijk krijgen als je dat wilt. Het zal je helaas niet helpen. Als een opmerking in je straatje past wil dat niet zeggen dat Rene er natuurlijk écht verstand van heeft. Een canbus systeem is een moderne vorm van communicatie in de auto en er bestaan verschillende canbussen. Een canbus voor het motormanagement is geheel gescheiden gehouden van veiligheidssystemen en verlichting. Deze hebben een aparte bus. Hiermee voorkomt men dat wanneer een camera in storing valt niet de motor daardoor ook nog eens in storing valt of dat de remmen opeens dienst weigeren. Bij een canbus worden verschillende signalen over één en dezelfde drager getransporteerd. Een vertaalmodule haalt daar de signalen uit voor de elk apart aan te sturen verlichting. Lampen gaan nog steeds branden agv de gevoerde boordspanning 12Volt. Het aloude meten is weten is ook nog steeds in de 21ste eeuw een beproefde methode om storing te zoeken. Weet je eenmaal wat of waar de storing is of zich bevindt kan je een plan van aanpak maken. E.e.a. houdt niet in dat een canbus of 'computer' gelijk maar de oorzaak van het geheel is of alleen per 'computer' hersteld kan worden.
Ik kan met mijn computer telefoneren! Kwestie van de computerkast oppakken en daarmee de juiste toesten indrukken. Je hoeft dus helemaal niet zo interresant te doen over 'computers' in auto's, het zijn gewoon geavanceerde schakelaars.
Nogmaals, we hoeven het waarschijnlijk helemaal niet zo ver te zoeken als blijkt dat het het oude vertrouwde maasaprobleem blijkt. Ook in de 21ste eeuw.
Maar, breng je probleem bij Rene want die heeft er tenslotte écht verstand van vlgs JanLMC, succes!


janka antwoordt op 1 februari 2008:

Zoals je ziet en leest Nelis, zijn er veel geinteresseerd in het probleem. Mogen wij dan ook van je vernemen wat de oorzaak bleek te zijn?
Dit "ter leering ende vermaeck'!


JanLMC antwoordt op 1 februari 2008:

Ik doe ff gas terug,

Op probleemauto.nl (primera P12) is een geval met een slecht lopende motor en een camera die het ging doen als de rempedaal ingetrapt werd, oorzaak bleek een slechte (dit doet zeer) massa te zijn bij 1 van de achterlichten.

Ook begon ik begon te twijfelen en heb ik alleen de verloop 13 naar 7 polig in de connector gedaan. De (mist)lampen van de auto deden het gewoon en de irritante pieptoon bij richting aangeven was er ook niet, pas als ik mijn aanhanger er aandeed deed de mistlamp van de auto het niet meer en die van de aanhanger wel, de irritante pieptoon was er ook weer bij het richting aangeven.

Als ik dit probleem zou hebben zou ik eerst gaan kijken of er iets mis is met de electra van de caravan. Maar voor mijn storing met de camera die het niet meer doet zou ik zelf naar de dealer gaan om erger te voorkomen.


Adrie antwoordt op 2 februari 2008:

Als men de camara aan sluit op massa chassis dan kan het gebeuren dat er geen massa aanwezig is op de camara.de massa chassis word meestal gebruikt voor 220 volt en 12 volt heeft een eigen massa kabel van af de auto nen het allerbeste is 6mm2 te gebruiken van accu -.succes meten is weten. dus uit meten die bedrading.stroom zoekt de korste weg .


Hans B antwoordt op 3 februari 2008:

Hallo JanLMC,

Als je caravan erachter hangt klinkt bij richting aangeven een irritant piepje. Dat apparaatje zit onder de afdekking van het centrale paneel. Maar dat is tevens een signaal bij brandende verlichting als je de auto verlaat!
Ik heb dat piepertje grotendeels het zwijgen opgelegd door die afdekplaat eraf te schroeven (je komt bij de schroeven door de panelen links en rechts van de klokkenwinkel te verwijderen) en dan zit achterin dat apparaatje, een wit doosje met gaatjes. Even losschroeven en plakband op die gaatjes. Hoe meer gaatjes er afgedekt zijn des te minder geluid.


Tino2L antwoordt op 3 februari 2008:

janLMC
ik , rijdende in een nissan Tino had ook dat probleem met de pieptoon als er wat aan en op de trekhaak gekoppeld zat.
dit kan je verhelpen door de knipperlichtlampjes van caravan, fietsendrager in de wattage te verlagen.
het werkt hetzelfde en het blijft goed zichtbaar.
groet arno


Huub antwoordt op 3 februari 2008:

De lampjes welke in de verkeersverlichting van de caravan zijn gemonteerd vormen samen met de gebruikte armaturen onderdeel van de typegoedkeuring van de caravan. Het monteren van een ander wattage is dus feitelijk niet toegestaan. Dat het probleem verholpen lijkt met een lager wattage wijst wederom op een massaprobleem.

Wat je moet aanpakken is de oorzaak en niet het symptoon!


Hans B antwoordt op 4 februari 2008:

Die pieptoon is geen probleem. Als ik dat piepje hoor weet ik in elk geval dat de lampjes het nog doen.


Tino2L antwoordt op 4 februari 2008:

nee huub...
dit is geen massa probleem...als je zelf ook deze auto zou hebben weet je dat dit een extra amerikaansachtig irritant
ingebouwd fabrieks ding is.
ook is het bij de nissan dealer een bekent fenomeen.
het type 2000tm2004 heeft dit.
de nieuwere versie's zijn wel uit te schakelen.
er wordt inderdaad een soort weerstand gemeten als er een knipperlicht wordt gebruikt...en die weerstand verlaag je door
een lagere wattage van lampje erin te doen.
als je led verlichting heb van de caravan dan weet ik daar geen oplossing voor.

Huub,dat met die armaturen van de lampjes .....onzin vind ik.
het werkt perfect en geen last meer van de piep-toon.
12 volt blijft 12 volt...wattage geeft helderheid weer.
ook branden ze niet constant.
de boel zal echt niet onveilig worden.
ook in sommige fietsendragers zitten dat soort lampjes voor de knipperlicht...wat is het verschil !!!
groet arno


Huub antwoordt op 4 februari 2008:

Arno,

Je mag het onzin vinden maar zelfs achter het typegoedkeuringsnummer dat je op het glaasje van de verkeersverlichting terugvindt gaat een heel boekwerk aan gedetailleerde europese normen en toelatingseisen schuil.

Een fabrikant van caravans moet ook op zijn beurt voor zijn typegoedkeuring aantoonbaar kunnen maken dat er geen andere dan de voorgeschreven lampjes op de juiste wijze zijn gemonteerd. Kan hij dat niet, vervalt simpelweg zijn typegoedkeuring!

Dat de consument wijzigingen aanbrengt is zijn verantwoordelijkheid; wellicht valt het verschil in de door jou beschreven situatie nauwelijks op, maar ik zou ook niet graag op de snelweg lampjes met de sterkte van een fietsachterlichtje willen zien.


Tino2L antwoordt op 5 februari 2008:

het zijn geen fietsachterlichtjes...het zit gewoon in het blauwe doosje met div autolampjes.
met de fietsendrager bedoel ik bv de twinnyload.
ik zal eens kijken wat het verschil in wattage is en kom hier nog op terug.
groet arno


Bjqrn antwoordt op 11 november 2010:

Beste heren,

Ik heb het volgden probleem.

Na het verwisselen van een lampje in de garage.
krijg ik een piep signaal bij mijn linker knipper licht.
het blijkt zo te zijn dat dit een bekend probleem is en hier voor een module moet worden vervangen.

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem.

Nissan Primera 2002


RobD antwoordt op 11 november 2010:

" Na het verwisselen van een lampje in de garage."

Ik heb hetzelfde probleem in de kelder, na het verwisselen van een lamp hier, spoelt het toilet ieder uur door.!!!!
Ook iemand met een oplossing !!


Bert antwoordt op 12 november 2010:

😉
@ Bjqrn. Het is inderdaad een erg irritante piep in de Nissan. Piept ie alleen als je caravan aangekoppeld is en de stekker erin zit? Zo ja betekent dit waarschijnlijk dat het knipperlichtje van de caravan het doet. Dit is een check voor jou dat de knipperlicht(en) werken van de caravan. Haal het caravanlampje eruit en het piepje zwijgt en er gaat misschien zelfs een waarschuwingslampje branden ten teken dat je een kapotte lamp hebt.

Dit zou het kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld heb ik het mis. Over kapotte lampen controle - veel auto's die in UK verkocht en in dit geval ook gemaakt wordt hebben zo'n nuttige functie - moet je e.e.a. na kunnen lezen in de manual van de auto. In mijn auto wordt de correcte werking van de caravanknipperlichten aangegeven door een extra knipperend groen lampje in m'n dashboard. En dat is gelukkig niet irritant.


Kees antwoordt op 7 mei 2011:

Hallo all

Ik heb ook zo'n probleem.
Als ik de stekker van de fietsendrager in de doos stop dan gaat het piepje als ik het knipperlicht aanzet. Ook heel gek was dat ik de stekker er in deed er helemaal niks aan ging. Nadat ik de stekker eruit gehaald heb, contact erop en toen de stekker er weer in toen deed alles het wel op het irritante piepje na.
Kan iemand mij zeggen waar dit piepje vandaan komt. Hierboven staat er heel veel over maar concreet kan ik er niks uithalen.
Alvast bedankt.


@Eric antwoordt op 8 mei 2011:

Gebruik je een verloopstekker 7 naar 13 polig oid?


Kees antwoordt op 8 mei 2011:

Hoi

Ja de twinny load is voorzien van een 13 polige stekker en daar heb ik een verloop op zitten na 7 polig


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker