Caravantrekker.nl

Caravelair 426

Colinda vraagt op 6 februari 2008:

Hallo, ik zou graag wat gebruikerservaringen willen weten over de caravelair 426, en dan met name over de koelkast, is 70 liter niet erg weinig? Er zit ook geen vriesvak in, wat me wel erg prettig leek.
We twijfelen nu tussen de 416 of de 426, de 416 heeft wel een 150 l koelkast met vriesvak.
Deze heeft weer geen vast bed.
Gezien we beginnend kampeerders worden, zou ik graag jullie ervaringen willen horen.
Alvast bedankt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Marcel antwoordt op 6 februari 2008:

Met Caravalair als caravan heb ik geen ervaring. Maar de ervaring oop dit forum leert dat er uitgesproken meningen zijn over een Caravalair. Ik vind ze wel mooi, maar erg licht/kwetsbaar gebouwd. Echter de prijs is daar ook weer naar. Volgens mij een prima prijs/kwaliteit verhouding.


Wat betreft de koelkast. Wij hebben een vrij kleine koelkast in de caravan. Onder de luifel hebben we een tweede koelbox (electrolux, gas 220/12/gas). Voor ons is dat een prima oplossing.

Van het vriesvak moet je je naar mijn ervaring niet te veel voorstellen. Vriezen doet zo´n ding maar zeer beperkt.


colinda antwoordt op 6 februari 2008:

Oke bedankt, de koelkast zag er heel klein uit, vnl ondiep. Omdat we 2 kleine kinderen hebben, dachten we dat een vriesvak onmisbaar zou zijn (ijsjes etc).
Maargoed, als die zijn werk niet of maar half doet, heb je er ook niets aan.

Bedankt voor je reactie


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 februari 2008:

Een koelkast die goed ingebouwd is en voldoende ventilatie heeft is best in staat om ijs te bewaren. Een vriesvak is dus best prettig.


hein antwoordt op 6 februari 2008:

wat is er mis met een caravelair en bovendien een vastbed lijkt mij beter dan een grote koelkast zet je er toch een koelkastje van campinggas of elektrolux bij probleem opgelost


willem antwoordt op 6 februari 2008:

De koelkast is ruim genoeg het vriesvak is wat klein van formaat , maar vaak in vakantielanden moet je ijsjes kopen bij de ijskraam. en voor alleen ijsblokjes kan het wel .

je kan geen 2 liter flessen kwijt maar 1.5 liter flessen is geen probleem ik zet er 4 naast elkaar in de deur en 1 kan je op de onderste ruimte plat neerleggen dan is daar nog ruimte voor bijv tomaten of zo (de fles ligt dus op de rand en kan niet wegrollen. ik wil dat wij de de voorste fles eerst leegmaken en zodoende een rouleer systeemhebben want echt koud worden duurt altijd even . maar nu kan je 6 liter wegdrinken voor je geen koud drinken meer hebt. ik heb dat met 6 drinkers nog niet meegemaakt . de nog meer in voorraad aanwezige flessen zet ik in de douche hok bij garda meer toch nog koel ivm eigen dakraampje daar . lees review caravelair of golf 1.6 FSI of neem 5 lege flessen mee naar de caravalair dealer en probeer het maar uit .


willem antwoordt op 6 februari 2008:

Toch even een aanvulling wat betreft caravelair .
Het zal best wel zo zijn dat andere caravans beter of deugdelijker of duurzamer zijn .
Maar ik denk dat 1281 km vlakke snelweg en een strakke grindpad naar de campingplek veel minder schadelijk is dan een campingplek na een bochtig en hobbelig bospad naar een "afgelegen" camping . Ik houd er met rijden rekening mee dat ik niet de duurste caravan heb en dat is belangrijk .


Pim antwoordt op 6 februari 2008:

Hallo, het is maar net wat je precies zoekt. Wij vinden een vast bed juist niet fijn, dus voor ons is de keuze al snel gevallen. Voor de 416 gaan! Grotere koelkast met vriesvakje. Iets kleinere caravan (schilt zo goed als niets) en geen vast bed. Wij hebben ook altijd extra een koelbox mee! Wij hebben zelf ook een caravelair, alleen al van 12 jaar oud. Het bevalt ons prima en blijven zeker nog heel wat jaartjes met deze caravan op vakantie gaan. Veel plezier.


colinda antwoordt op 7 februari 2008:

Hallo, allemaal alvast bedankt voor jullie reactie. Zoals ik al aangaf zijn we 'beginnend kampeerders", en wel al in de beide type's caraveair geweest. Ik moet zeggen, ze zien er beide prachtig uit, voldoende bergruimte, en tja, misschien minder kwalitatief hoogstaand materiaal gebruikt, maar voor ons ruim voldoende. Zeker gezien het prijskaartje, lijkt dit voor ons een perfecte caravan. Alleen de vraag is inderdaad, wat is fijner, een vast bed, of een grotere koelkast met vriesvak. Als ik zie wat er bij Willem inkan, dan moet het qua koelgedeelte voldoende zijn. Gezien het feit dat onze auto niet meer dan 1000 kilo mag trekken, en we dit dus ook niet gaan doen, willen we eigenlijk niet nog een vriezertje o.i.d. mee gaan nemen.
We denken er nog wat verder over, maar wel fijn om te weten dat er mensen mee willen denken!
Bedankt!


GB antwoordt op 7 februari 2008:

Als ik lees dat jullie auto niet meer dan 1000kg mag trekken, dan is het m.i. niet verstandig om met een 426 op stap te gaan, daar deze caravan een totaalgewicht heeft van 1100 kg. en een onbeladen gewicht van ca. 895 kg. (uitgaande van een antares de luxe 426)


colinda antwoordt op 7 februari 2008:

Dat klopt, maar dat is uitgaande van o.a. 40 liter water tank gevuld etc.
Dat zou uiteindelijk neerkomen op 850 kilo ledig gewicht.
Beladen doen we dan dus niet tot over 1000 kilo, de rest in de auto.


Gerard antwoordt op 8 februari 2008:

De auto zal het allemaal wel kunnen trekken! Wij hebben ook een auto die max. 1000kg mag trekken, maar ik wil niet weten hoeveel wij de caravan over die 1000kg beladen. De auto kan het redelijk goed trekken. Wij rijden wel altijd via de Route du soleil naar Zuid-Frankrijk en Spanje.


GB antwoordt op 10 februari 2008:

Sorry Colinda, maar in die 895 kg zit maar een watertank van 20 liter voor de helft gevuld en een toilettank voor de helf gevuld
Overigens, ik zou de tip van Gerard om de caravan over te beladen maar niet ter harte nemen. Als er gecontroleerd wordt, dan heb je een groot probleem.
Overigens, als je de caravan maar tot 1000 kg laat moet je wel in het bezit zijn van rijbewijs B-E, want met alleen rijbewijs B mag je zowieso niet met deze combinatie (auto die maar 1000 kg mag trekken) op de weg.
Het lijkt mij trouwens niet erg bevordelijk als je op de maximale trekkracht van de auto zit, je hebt dan namelijk niets meer over aan reserve. (Je komt wel eens een helling tegen die je op moet)
Maar dat is jullie eigen keus.


Bert antwoordt op 10 februari 2008:

Nee GB, die 1000 kg die de auto mag trekken heeft niets met welk rijbewijs dan ook van doen. Ook heeft het toegestaan trekgewicht in principe geen of weinig relatie tot de prestaties van de trekauto. Het kan, maar het hoeft niet.


GB antwoordt op 11 februari 2008:

Beste Bert
Als ik een carvan heb van 1100kg totaalgewicht en ik wil deze trekken met een auto die maar 1000kg totaalgewicht mag trekken, dan mag ik ten eerste de caravan maar tot 1000kg totaalgwicht beladen en moet ik in het bezit zijn van rijbewijs B-E


Bert antwoordt op 11 februari 2008:

Neen GB! Doe aub je huiswerk voordat je onwaarheden meldt, die ten eerste in dit draadje niet gevraagd / ter discussie staan en ten tweede mensen op het verkeerde been zetten.
In het draadje Kentekengewicht caravan kregen we exact dezelfde non-discussie, zoals je had kunnen lezen.

# Overbelading = wegen, beladen tot wat de auto mag trekken 1000 kg.
# Rijbewijs E achter B. Wanneer het kentekengewicht van de auto minder is dan in je voorbeeld genoemde 1100 kg.


Richard antwoordt op 23 februari 2008:

In maart krijgen we ons nieuwe Caravelair 426 geleverd. Voor ons een goede gezins caravan, stappelbed, vastbed en zitje voor 4 personen. Lekker niks meer ombouwen (zitje naar een bed) en toch niet een hele zware caravan achter de auto.



Roel antwoordt op 23 februari 2008:

GB schreef: "...........Het lijkt mij trouwens niet erg bevordelijk als je op de maximale trekkracht van de auto zit, je hebt dan namelijk niets meer over aan reserve. (Je komt wel eens een helling tegen die je op moet)"

Het betekent natuurlijk niet dat je de helling zowiezo niet meer op komt als er geen 'reserve' aanwezig is.
Het houdt wel in dat je meer moet schakelen en de snelheid zal veel lager liggen. Wanneer dit uitzonderingen zijn valt dit goed te overwegen.

Overbelading is een 'sneaky thing'. Het sluipt erin voor je er erg in hebt en valt alleen te bestrijden met een weging.
Er zijn hele volksstammen heilig overtuigd dat zij 'goed in de gaten' hebben wat de caravan reisklaar weegt en die bij een weging schrikken van de (onbewuste) overbelading.
Ik begrijp het goede voornemen van Colinda de belading niet over de 1000kg te brengen, dit vraagt ook een ijzeren discipline en ......meten is weten")


willem antwoordt op 23 februari 2008:

richard alvast gefeliciteerd met je aankoop in maart ik hou daarna de review in de gaten want ik lees nu maar 2 meningen over de caravelair dus een derde is welkom , en ik weet zeker dat het heel positief zal zijn .

proviciat


Hans antwoordt op 24 februari 2008:

Hallo Colinda,

De dingen die jij vraagt zijn vrij persoonlijk. De één vindt dit, de ander dat.
Het hangt er vanaf waar je naar toe gaat en wanneer. Als je alleen 's zomers gaat en dan nog naar een warm land hoef je niet persé een vast bed te hebben. Je leeft dan voornamelijk buiten en kan het bed gewoon laten liggen.
In dat geval is een grote koelkast fijn.
Ga je in het voorjaar in Nederland kamperen dan is moet je het bed wel elke dag opmaken omdat je de banken wilt gebruiken.

Wat je ook kiest: In ieder geval fijne vakanties gewenst.


ad kraakman antwoordt op 24 februari 2008:

caravelairs zijn mooi ,maar minder stevig gebouwd dan anderen, maar de prijs is er dan ook naar.Het eerste wat we gedaan hebben is de polyester kussens vervangen door een betere kwaliteit sg45 soft en een halve cm.hoger langer en breder dan zit de hoes lekkerder. Heel veel spaanplaatschroeven hebben we inmiddels vervangen door betere die niet direkt gaan roesten. Ook de schroefjes waarmee de kozijnen zijn vastgezet oa van de deur hebben we vervangen door rvs;wat was dat weggerot zeg!. elk schroefje voorzien van kit natuurlijk. Nogmaals een mooi produkt,licht,ruim,veel kastjes,maar bv de koelkast ABSOLUUT niet ingebouwd zoals dat hoort.Bedrading slordig en bv. de achterlichten niet conform de door iedereen gebruikte kleurencode. Neen de volgende sleurhut word geen caravelair meer...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker