Caravantrekker.nl

Enkel- of dubbel-asser

De Vries vraagt op 14 februari 2008:

Ik overweeg een Hhobby 560 (grootste enkel-asser) of een Hobby 650 (kleinste dubbel-asser) aan te schaffen.

Wat zijn de voor en nadelen t.a.v rijden en op de camping?
(buiten natuurlijk meer ruimte in de caravan / hogere aanschaf / verzekering enz)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Koen antwoordt op 14 februari 2008:

-wie volg ik : RDW of caravantrekker???? 23-07-2007 om 12:48 2
Vuyl dubbelasser in in de zoekfunctie en je krijgt deze antwoorden :
-Enkelasser of dubbelasse 10-05-2007 om 08:07 3
-over LMC 29-01-2007 om 18:39 4
-lmc trekcaravan 27-10-2006 om 11:08 2
-enkel- of dubbelasser 12-09-2006 om 23:35 6
-doorhangen vering 27-08-2006 om 01:59 2
-dubbelasser 15-03-2006 om 22:20 15


bernadette antwoordt op 14 februari 2008:

Op een heleboel campings in frankrijk zijn dubbelassers verboden. Kan dus een probleem zijn als je ergens naar toe wilt.
Ik weet niet hoe het in andere landen is.


Koen antwoordt op 14 februari 2008:

Iets leesbaarder...
Vul in de zoekfunctie "dubbelasser" in.
Je krijgt dan een aantal reeds gevoerde discussies / antwoorden over dit onderwerp te zien.
Zeer waarschijnlijk zijn dan al een hele hoop antwoorden gegeven op de vraag die je stelt.
De zoekfunctie bevindt zich vlakboven "de laatste reactie -- aantal". Invullen en op "zoeken" klikken.


Jan@ antwoordt op 14 februari 2008:

Wat dat vermeende verbod voor tandemassers op Franse campings betreft vraag ik me af of dat niet vaak een verkapte manier is om zigeuners te weren die nogals eens met dit type caravans rondtrekken.


WdL antwoordt op 14 februari 2008:

Ook in Engeland/UK worden tandemassers op bepaalde campings niet toegelaten. Volgens de nieuwsgroepen daar heeft dat ook te maken met 'travellers', maar er zijn ook geluiden over angst voor beschadiging van de grasmat.
Daarentegen zijn er dan ook veel reacties van mensen met een tandemassrs die daarop zeggen zelf nooit een probleem met toelating te hebben gehad.

In ieder geval begrijp ik wel dat tandemassers moeilijker met de hand op de plaats te zetten zijn, ze draaien moeilijker, dus dat wordt echt meer met auto manoeuvreren of moveren, maar in die discussie treedt ik niet.

WdL


edwin molenaar antwoordt op 14 februari 2008:

hoi, wij rijden met een hobby 560 250 breed. Wij hebben 2 jr terug voor dezelfde keus gestaan enhebben toen voor de enkelas gekozen omdat je dan inderdaad op caming meer welkom bent en de caravan nog normal te verplaatsen is (wij willen geen mover) met een tandem as hoef je dat niet te proberen. Echter een tandem as heeft ook zo zijn voordelen. Ik denk dan aan stabiliteit en remvermogen. Ik heb van de zomer met (bijna te) warme remmen te maken gehad om dat het hele spul 1600kd max op 2 bandjes staat en 2 remtrommeltjes.
Alles heeft zijn voor en tegen, succes met je keuze


john antwoordt op 14 februari 2008:

ik rijd al ruim vijf jaar met veel plezier een tandemasser, een polar 620; ligt zeer ustig op de weg; met manoevreren is het een kwestie van rustig aan en goed kijken en mee laten kiken; mijn caravan is 2.30. breed.nieuwe tandemassers zijn vaak 2.50. breed. op franse campings zelden problemen gehad . als je een mover gebruikt zijn er ook geen problemen met de grasmat


Jerry antwoordt op 15 februari 2008:

Ik rij met een solifer 5602i met 2 assen en ik merk ook meer voordelen dan nadelen.
Rustig weggedrag en erg koersvast.
Ik ben minder bang voor klapbanden omdat het gewicht nu verdeeld is over 4 banden in plaats van 2 en als er 1 klapt dan heb ik er nog 3 op de weg staan.
4 remmmen in plaats van 2 dus minder snel hete remmen bij afdalingen.
Nadeel is weer het met de hand draaien op de camping.
Dat moet je dus gewoon niet doen.


Ramon antwoordt op 15 februari 2008:

Dubbel assers vind ik persoonlijk meer voor zigeuners, vaak aso volk wat met dat soort caravans komt en daarom soms verboden op bepaalde campings. Ik zou zeker kiezen voor de enkel-asser. Dit is een hele mooie caravan.


Jerry antwoordt op 18 februari 2008:

Van de week een mooie camping gevonden waar we van de zomer fijn heen gaan.
Camping ligt in Frankrijk en op de website staat een tarief voor dubbelasser caravans van 75euro per dag.
Via de mail eens nagevraagt hoe dat zit en we zijn van harte welkom met onze tandenasser voor het normale tarief.
Die 75euro is om de marktkooplui af te schrikken volgens de eigenaar van de camping.
Niet omdat het aso volk is maar omdat ze om 5 uur met hun handel naar de markt vertrekken en dat is te vroeg voor de mede kampeerders.
Ik heb af en toe voor (kampers en kermis volk) gewerkt in nederland en kreeg altijd netjes op tijd mijn factuur betaald.
Dat kan ik niet van al mijn andere klanten zeggen.
Sorry hoort hier niet thuis maar wilde het toch even kwijt.



Berry antwoordt op 19 februari 2008:

Van: Ramon
Datum: 15 February 2008 om 17:33

Dubbel assers vind ik persoonlijk meer voor zigeuners, vaak aso volk wat met dat soort caravans komt en daarom soms verboden op bepaalde campings. Ik zou zeker kiezen voor de enkel-asser. Dit is een hele mooie caravan.


@Ramon, niet alleen zigeuners rijden met tandemassers, zo zie je maar dat men nog steeds in het hokje geplaatst wordt als men met een tandemasser toert.

Je reactie is meer gebaseerd op persoonlijke smaak ipv feiten, wij rijden al 18 jaar met tandemassers en hebben nog nooit ergens een probleem gehad op een camping, of niet welkom waren.

Dit alles afgezien van het merk caravan en de trekauto die ervoor stond.

Op EEN camping hebben we ooit een toeslag moeten betalen omdat de caravan meer dan 8 meter lang was, een toeslag die overigens maar omgerekend 1,00 euro per dag was.

Waarom? ja dat weet ik ook niet maar het was eenmaal zo.


@de vries:
Succes met de keuze, of het een enekelasser of tandemasser wordt is vooral eigen smaak (indeling)

Rij eigenschappen zijn van een tandemasser geweldig.

Alleen rangeren met de hand is wat moeilijker, maar ook hier is een simpele handeling voldoende om de caravan te rangeren, en dat is het neuswiel in de hoogste stand te draaien waardoor de voorste as minder vrijwing heeft, en met 2 personen gerangeerd kan worden.
(op vlakke ondergrond rangeer ik met de hand (als het met de auto om wat van reden niet zou kunnen) in mijn eentje)

Wij komen uit de Betuwe als je in de buurt woont ben je altijd welkom om eens te kijken, zien, voelen, enz.

PS de kortste tandemasser bij Hobby is overigens de 610.

Groet

Berry




Simon antwoordt op 22 juli 2009:

Ik vraag mij af of een tandem-asser in de lengterichting in balans is te stellen. iets wat met twee wielen wel makkelijk gaat. Heeft iemand hier ervaring mee. Groet van Simon.


T5 antwoordt op 22 juli 2009:

@Simon,

Bedoel je tijdens het rijden? -> Denk er aan dat een tandemasser ook kogeldruk nodig heeft, ander is het rijden net zo onaangenaam als bij een enkelasser.

Begrijp alleen niet wat het nut is om hem in balans te krijgen? of denk ik te ver door, ben erg benieuwd.






henny antwoordt op 19 oktober 2009:

Miscchien niet in het buitenland maar in Nerderland wordt je al we geweigerd. Op Duinrell en Beekse Bergen (Libema Parken) ben je al niet meer welkom.


Bert antwoordt op 19 oktober 2009:

@hennie
Heb je zelf een tandemasser en ben je daadwerkelijk geweigerd? Of heb je dat bij aankomst ergens gelezen?


T5 antwoordt op 21 oktober 2009:

Vreemd wij worden bij Libema parken niet geweigerd, ook bij de Verstappen groep staat het in de regelementen, maar zijn altijd meer dan welkom.
(Tandemasser 2 ton)


henny antwoordt op 21 oktober 2009:

Dit is het antwoord van een vraag die ik heb gesteld naar aanleiding dat een maat van mij in mei ook al een opmerking kreeg dat het niet meer was toegestaan.

hieronder een antwoord van Libema:


http://www.libemavakantieparken.nl/algemene_voorwaarden


1.3 Reserveringsvoorwaarden
In de verblijfsaccommodaties kunnen alleen het maximaal aantal aangegeven personen verblijven. Voor kampeerplaatsen geldt een maximum aantal van 6 personen per plaats. De parken kunnen geen reserveringen aannemen voor caravans/campers met een tandem-as of met een lengte van meer dan 7,75 meter. Deze zijn niet geschikt voor onze kampeerterreinen en wegen.

gr


RobD antwoordt op 21 oktober 2009:

Wat ze schrijven en wat ze in praktijk daadwerkelijk toepassen,kan een wereld van verschil zijn. Als het rustig is op de parken willen ze graag tandemassers hebben: omzet


henny antwoordt op 21 oktober 2009:

Dat begrijp ik.

Alleen vind ik het niet fijn als je daar staat en men kan zich beroepen op de boekings voorwaarden dat je weer iets anders moet gaan zoeken.


T5 antwoordt op 21 oktober 2009:

Citeren RobD
Als het rustig is op de parken willen ze graag tandemassers hebben: omzet

Daar klopt helemaal niets van.

Ook ik het hoogseizoen bij volle campings altijd welkom


RobD antwoordt op 21 oktober 2009:

@ T5: geen enkele ondernemer laat de kans op omzet lopen, hierover zijn we het gelukkig eens. Ik vermoed dat er met deze reservering beperking een andere gedachte achter zit.
Laat zich raden welke!


T5 antwoordt op 21 oktober 2009:

RobD,

Natuurlijk weten velen waarom, vandaar ook dat ze het vermelden,en ze zich hierop kunnen beroepen.

Maar ondanks dat alles, zien wij vele T....'s en Sterren op de campings staan.


henny antwoordt op 21 oktober 2009:

Ik hoor graag wie er sinds juni dit jaar nog met een tandemasser op vakantiepark de beeksevergen of op de camping in Duinrell is geweest.


Tijs antwoordt op 24 oktober 2009:

Ondanks de uitzonderingen is het toch een risico. Deze week stonden we in Duitsland op een camping die niet alleen tandemassers weerde maar zelfs niet eens vouwwagens toeliet vanwege de schade die het dichte grondzeil aan het gras zou veroorzaken. Toen we zeiden dat we een voortent bij onze caravan gingen opzetten werd ons nog eens expliciet duidelijk gemaakt dat ons grondzeil absoluut ademend moest zijn en anders niet was toegestaan. En het was niet heel druk op die camping. Wel een flinke kleilaag direct onder het gras waar je met gewoon langsrijden (dus nog niet eens manoeuvreren) trok je de sporen al in het gras en de klei. Vandaar zijn angst?


T5 antwoordt op 24 oktober 2009:

Henny, sinds Juni niet op de gevraagde campings, maar wel op die van de Verstappen groep en van harte welkom.


Frans antwoordt op 25 oktober 2009:

@Simon. Je vraag nog steeds niet beantwoord, maar je vermoeden is gegrond: op een helling is het veel lastiger om een tandemasser horizontaal te krijgen dan een enkelasser omdat beide assen moeten blijven dragen.

Met een tandemasser moet je eigenlijk ook geen reizen op bergwegen willen maken. Bochten vreten werkelijk banden! Verder zul je kunnen voorstellen dat tandemassers veel gevoeliger zijn voor drempels e.d. omdat de tandemassen zelden als schommelas zijn uitgevoerd, maar als 2 enkele assen die onder die omstandigheden om de beurt dragen. Hierdoor ligt het ene moment het zwaartepunt van de caravan voor de dragende as en het ander moment erachter wat een hoop gesjor aan je trekhaak oplevert. Niet leuk!

De keuze van een of twee assen moet je daarom mede laten bepalen door je manier van reizen. Verplaatsen of trekken. Als je alleen maar over een autoroute naar een gereserveerde plaats rijdt en terug kan een tandemasser weinig kwaad. Wil je comfortabel je eigen gang kunnen gaan dan is een enkelasser veel fijner.

De 4 bandjes van een tandemasser hebben standaard niet meer draagkrachtreserve dan de 2 grote van een enkelasser. Als de druk aan een zijde niet precies gelijk is wordt al gauw de andere overbelast. Maak je dus niet te veel illusie over meer veiligheid.
Tenslotte moet het hele span horizontaal zijn tijdens het rijden om de beide tandemassen gelijkmatig te belasten. Doe je dat niet dan merk je dat het geheel instabieler rijdt als je tenminste boven de zigeunersnelheid uit wilt.

Mijn ervaring is dat je alleen een tandemasser moet nemen als het gewicht en de lengte van de caravan dat redelijkerwijs noodzakelijk maken. In dat geval zit je sowieso met een beperking v.w.b. routes.


T5 antwoordt op 25 oktober 2009:

Frans:

Bandenslijtage op bergwegen is niet van toepassing, voordat je profiel op is, is de leeftijdsgrens van 6 jaar al langgggg overschreden, maakt dus niets uit.

ook als je veel bergwegen rijdt (zoals wij jaarlijks doen) met vele haardspeldbochten , is dit te verwaarlozen.

Over het horizontaal stellen op campings blijft dit precies hetzelfde als bij een enkelasser.

Wat betreft in de lengte horizontaal afstellen: gaat identiek als bij een enkelasser.

Wat betreft in de breedte afstellen is alles identiek als bij een enkelasser, echter heb je 2 GELE kunstof bananen ipv 1 nodig, of welk hulpmiddel dan ook.

En over dremmels gesproken: de assen zijn onafhankelijk van elkaar gemonteerd dus er is nooit volle belasting op een as of wiel per zijde.

En Frans laat iedereen zelf bepalen wat comfortabeler is, enkel of dubbelasser, die paar minuten meer werk bij rangeren, levert veel comfort op ter plekke, of je nu langer of korter op een camping staat.

Dus mensen alles bij elkaar valt het echt wel mee.

Geniet van het leven, en kies de caravan die je wenst en gelukkig bij voelt







Frans antwoordt op 25 oktober 2009:

Ik ben blij dat het mij niets uitmaakt dat een ander, bi voorbeeld T5, het gestoot op de kogel (onder geschetste omstandigheden) en onnodig grote wielkasten als comfortabel ervaart.
Over de voordelen die ik met tandemassers heb ervaren heb ik het bewust niet gehad.

Als bij mij de banden na een jaar al grote slijtplekken vertonen en versneld gaan cuppen wil ik best de oorzaak bij mezelf zoeken. Laat me wel met degene die er om vraagt mijn ervaring delen zodat hij op zijn minst gewaarschuwd is.

In een aantal gevallen, wellicht ook bij T5, is een tandemasser een goede keuze. Op de duitse markt heb je echter een verschuiving gezien van tandem naar enkel voor lengtes onder de 6 meter. Hoe zou dat komen?


antwoordt op 25 oktober 2009:

Omdat de max. aslasten in de jaren mee omhoog gegaan zijn. Geen noodzaak meer.
Hetzelfde geldt voor de banden.
De kosten minder zijn, dus goedkoper.


T5 antwoordt op 25 oktober 2009:

Roel, klopt helemaal.

En de besparing is:

1 volledige as + remtrommels
2 velgen en banden
= Gichtsbesparing.

Maar boven de 6 meter opbouw wordt het gezien de lengte toch weer een tandemas.


@Frans: BONKEN gebeurt alleen bij hele korte tandemassers ( zoals aanhngwagens van de bekende huur boedelbakken)

Echter bij tandem caravans welke vanaf zo'n 610cm opbouw beginnen heb je dit absoluut niet.


T5 antwoordt op 25 oktober 2009:

= Gichtsbesparing moet natuurlijk zijn: = gewichtsbesparing.


Frans antwoordt op 25 oktober 2009:

@T5: ik geloof je op je woord; heb dacht ik gelezen dat jij met 2 ton aan de haak rijdt met waarschijnlijk een relatief lange opbouw. De afstand van de kogel tot de assen zal dan ongetwijfeld storende krachten elimineren.
Drempels zijn sowieso ondingen.


De Fries antwoordt op 25 september 2012:

T5 heeft alle vooroordelen bij deze geëlimineerd. En wij kunnen het weten (2000kg / 8.88) Als u trekauto het toelaat en meer ervaringen wilt weten ben ik net als T5 graag bereid deze te delen.
De mover (Truma TE-r) kan ik echter niet zonder. Als ik het neuswiel volledig uitdraai raken de achterste steunen de ondergrond en is de voorste as niet vrij, wat onlosmakelijk met de lengte van doen heeft.

En Ramon het uiten van dergelijke vooroordelen geven blijk van een beperkte denkwijze. Afgelopen zomer aan de Adriatische kust ook een paar van deze opmerkingen voorbij horen komen, afgunst? Onervarenheid? Wie zal het zeggen... Een van deze stellen vroeg aan het eind van de vakantie wel of ze toch niet eens in de caravan mocht kijken...



Van: T5
Datum: 25 October 2009 om 11:08

Frans:

Bandenslijtage op bergwegen is niet van toepassing, voordat je profiel op is, is de leeftijdsgrens van 6 jaar al langgggg overschreden, maakt dus niets uit.

ook als je veel bergwegen rijdt (zoals wij jaarlijks doen) met vele haardspeldbochten , is dit te verwaarlozen.

Over het horizontaal stellen op campings blijft dit precies hetzelfde als bij een enkelasser.

Wat betreft in de lengte horizontaal afstellen: gaat identiek als bij een enkelasser.

Wat betreft in de breedte afstellen is alles identiek als bij een enkelasser, echter heb je 2 GELE kunstof bananen ipv 1 nodig, of welk hulpmiddel dan ook.

En over dremmels gesproken: de assen zijn onafhankelijk van elkaar gemonteerd dus er is nooit volle belasting op een as of wiel per zijde.

En Frans laat iedereen zelf bepalen wat comfortabeler is, enkel of dubbelasser, die paar minuten meer werk bij rangeren, levert veel comfort op ter plekke, of je nu langer of korter op een camping staat.

Dus mensen alles bij elkaar valt het echt wel mee.

Geniet van het leven, en kies de caravan die je wenst en gelukkig bij voelt






RobD antwoordt op 25 september 2012:

Zou het na 3 jaar nog actueel zijn?? 😉


De Fries antwoordt op 25 september 2012:

Hallo RobD,

Ik begrijp jouw vraag met de spreekwoordelijke knipoog (-;

Ben vrij recentelijk terug gekomen uit Kroatie en daarmee de zeer actuele ervaring dat het gedeelde immmer actueel is.

Overigens heeft het feit dat er steeds meer caravans rond rijden op een enkele as, niets te maken met het feit dat een tandemas niet praktisch zou zijn als wel dat de ontwikkeling van de techniek (as/chasis)een enorme vlucht heeft genomen. Tevens nemen de steeds hogere kosten/recessie met zich mee dat het allemaal goedkoper moet en dan is een enkele as t.o.v. een dubbele as onmiskenbaar voordeliger. De onze heeft een effectieve opbouw van 7.50 en dan moet er domweg een dubbele as onder.

En als toevoeging op de heldere en volledig op waarheid beruste draadjes van T-5 wil ik toevoegen dat je nagenoeg overal kan komen als je je verstand maar gebruikt, de situatie (van te voren) goed overkijkt/inschat en vrij blijft van stress. Deze zomer stond ik ook op zo'n plek en dat ging prima.



T5 antwoordt op 25 september 2012:

Nou dan nog even een update en fotootje van afgelopen zomervakantie.

Vele campings bezocht in Italie en Frankrijk en overal welkom, geen enkele probleem ondervonden met campingeigenaren of horizontaal afstellen.

Ook op de Gotthard (Pas) en de oude weg naar de Mont Blanc geen problemen gehad.

Fijne vakantie allemaal.





Jan antwoordt op 25 september 2012:

En als toevoeging op de heldere en volledig op waarheid beruste draadjes van T-5.

Nou, niet overdrijven hoor, het volgende is niet geheel naar waarheidheid:
Bandenslijtage op bergwegen is niet van toepassing, voordat je profiel op is, is de leeftijdsgrens van 6 jaar al langgggg overschreden, maakt dus niets uit.

Dit gaat dus lang niet voor iedereen op en in haarspeldbochten hoor je de banden gewoon wringen en vreten. Daar heb je echt wel excessieve slijtage van.


De Fries antwoordt op 26 september 2012:

Beste Jan,

Welke banden slijten dan harder? Die van de voorste of achterste as?
Ook hier ga ik mee met T5... Na 6 jaar komen er toch weer nieuwe onder tenminste als de Beduin dan nog in mijn bezit is...

P.s. T5 hoe plaatst een foto op dit forum?
Heb ook wel een aardige.


T5 antwoordt op 26 september 2012:

@Jan: Je hebt helemaal gelijk dat in haarspeldochten meer slijtage is, maar als je goed leest, dan staat er: VOORdat je banden op zijn (qua profiel) is de leeftijdsgrens van 6 jaar al lang overschreden. Dus is vervangen een betere optie.

Maar goed alles wat ik heb geschreven zijn onze persoonlijke en oprechte ervaringen van het rijden met tandemassers (Hobby, Burstner, Fendt, Tabbert) we rijden pas ruim 20 jaar met tandemassers dus veel ervaring hebben we nog niet. :wink:


Foto's laden doe ik altijd via : www.picr.de

Eerst op bladeren klikken en de foto in je PC zoeken.

Dan op upload klikken.

Na een paar seconden verschijnt er een code in het scherm.

Deze code geheel kopieeren en dan compleet in je tekst als 1 regel plaatsen en klaar is kees.


Jan antwoordt op 26 september 2012:

alles wat ik heb geschreven zijn onze persoonlijke en oprechte ervaringen van het rijden met tandemassers (Hobby, Burstner, Fendt, Tabbert) we rijden pas ruim 20 jaar met tandemassers dus veel ervaring hebben we nog niet.

Dat is een persoonlijke ervaring en situatie dus alleen voor jou geldig.
Op basis van dat magere resultaat kan je niet in algemeenheid stellen dat bandenslijtage op bergwegen niet van toepassing is voor alle andere gevallen. Een tandem asser wringt onmiskenbaar
In extreme gevallen komt het voor dat dergelijke banden aan de zijkant het canvas laat zien terwijl het midden nog ruim profiel aangeeft en dat pas na enkele jaren ouderdom.


RobD antwoordt op 26 september 2012:

Iedere bocht die je met een tandemasser maakt, in vergelijk met een enkelasser, geeft extra banden slijtage.
Het 'wringt' aan alle kanten.


Bert antwoordt op 26 september 2012:

Foto's plaatsen zie Spelregels http://www.caravantrekker.nl/vragen/forumregels.php

Wij raden echter wel aan het gebruik van plaatjes te beperken en alleen te gebruiken indien dat iets toevoegt aan de discussie. Zorg er wel voor dat de maximale afmeting van het plaatje in de breedte niet meer is dan 530 pixels.


T5 antwoordt op 26 september 2012:

@Jan, Als je perse gelijk wilt hebben dan krijg je gelijk.

Als wij gemmiddeld 5.000 km per jaar met een tandemas caravan rijden (dan zit ik aan de hele lage kant)Kom ik op ruim 100.000 km in 20 jaar praktijk/onderhoud en rijervaring.

Dan mag ik toch wel stellen dat ik enige ervaring heb met tandemassers.

Als je het niet eens bent met mijn ervaringen en je citeert dan: Dat is een persoonlijke ervaring en situatie dus alleen voor jou geldig.

Ben ik heel erg benieuwd hoeveel ervaring je zelf hebt met het rijden en onderhouden van tandemassers.

Iets aannemen van een ander kan helemaal geen kwaad, het siert de mens.


RobD antwoordt op 26 september 2012:

Boem, hakken in het zand en gaan......
T5, je ervaringen zijn subjectief, puur persoonlijk. Al dan niet naar waarheid, maar nog steeds subjectief. Zeker niet als ´leidraad´ voor alle tandemasser rijders. Wat andere aan ervaring hebben met dit soort aanhangers doet geheel niet ter zake.
Enne, waar staat geschreven dat Jan niets van je aan neemt?
Dit is ook je eigen aanname.


Louis antwoordt op 26 september 2012:

T5: Een aantal mensen neemt nu eenmaal alleen genoegen met antwoorden die hun eigen en die van de groepsmening sterkt.
Dus daar kom je toch niet uit denk ik .
Maar het is simpelweg zo dat wanneer je aan afmeting en eigenschappen van iets dergelijks als een tandemasser gewend bent,er nauwelijks echte problemen meer zijn.
De probleemgrens is voor de persoon in kwestie eenvoudigweg verlegd.
Het is meestal een kwestie van vooruit kijken en denken zodat je je kunt orienteren op de te nemen actie.
De meeste mensen die in problemen komen kijken kennelijk weinig verder dan de motorkap.
Na verloop van tijd leren ze dat door schade en schande vanzelf wel af.
Wat de banden betreft: er zal meer slijtage zijn, en gelukkig maar.
Dan vervang je de banden tenminste niet alleen vanwege de leeftijd ...



De Fries antwoordt op 27 september 2012:

Beste Louis,

Je hebt volledig gelijk dat wanneer je aan een tandemasser gewend bent,er nauwelijks echte problemen meer zijn.
De probleemgrens is voor mij met een totale aanhanger lengte van bijna 9 mtr. verlegd.
Het is een kwestie van vooruit kijken en denken zodat je je kunt orienteren op de te nemen actie. Ik ga in Oostenrijk in de stromende regen bergafwaarts met max 70 kmh, terwijl de Astra's en Passats mij met 450 opbouwlengte met 110 kmh voorbij razen... Ik weet wel beter... Om ze vervolgens in "de klim" weer voorbij te rijden. Blijft overigens wel een genot die zee aan ruimte.
De meeste mensen die in problemen komen kijken kennelijk weinig verder dan de motorkap.


RobD antwoordt op 27 september 2012:

" Het is een kwestie van vooruit kijken en denken zodat je je kunt orienteren op de te nemen actie."
Toch niet alleen met een c/van er achter, hoop ik.

"Een aantal mensen neemt nu eenmaal alleen genoegen met antwoorden die hun eigen en die van de groepsmening sterkt."
Een aantal mensen neemt nu eenmaal alleen genoegen met antwoorden die objectief zijn. Alle meningen zijn welkom, echter om één mening als leidraad te nemen gaat iets te ver.


Michel antwoordt op 7 oktober 2012:

Het zou RobD sieren als hij zelf objectief zou reageren. Jouw houding wringt aan alle kanten.

Als je dan zoveel ervaring hebt met tandemassers deel deze dan met behulp van feiten en niet gestoeld op aannames.


De Fries antwoordt op 8 oktober 2012:

Hallo Michel,

Ook u/jij hebt in mijn beleving helemaal gelijk.
Leven en laten leven is mijn devies...
Het is al eerder besproken maar ik heb het gevoel dat vooroordelen en afgunst toch een cruciale rol spelen. Zeg nou zelf... Hoeveel van de forummers heeft ooit met zo een combinatie gereden, niet erg maar wel een feit... Ik vraag mij dan ook af met wat voor combinatie bijvoorbeeld RobD zelf onderweg is.

Ander onderwerp maar toch even aanstippen is de airco... Ik heb wel meegemaakt dat voordat de caravan goed en wel stond, er mensen vroegen "die zet u toch niet de hele dag/nacht aan" Waarna men na een week zij "ik hoor hem niet eens, toch wel lekker zeker met dit warme weer" Het jaar erop stonden de zelfde mensen achterop de camping met een van de allereerste types op het dak gemonteerd. Toen ik ze aansprak over de ervaringen zij men 2e hands op marktplaats gekocht! Maakt wel meer geluid dan de uwe maar wel heerlijk koel....


Jan antwoordt op 8 oktober 2012:

Het zou RobD sieren als hij zelf objectief zou reageren. Jouw houding wringt aan alle kanten.

Het veel voorkomende probleem is nu juist dat hier veelvuldig subjectief wordt gereageerd.
Inderdaad is het zo dat de meeste mensen gebaat zijn bij objectieve berichten.
Het probleem is alleen, hoe maak je dat duidelijk bij de mensen waarbij de subjectiviteit er af druipt.
Iemand die geen problemen (meer) ziet bij een tandemasser is beter in het promoten van de tandemasser dan bij de nadelen daarvan op te noemen toch? En zo gaat het vaak. Men is niet meer in staat buiten het eigen denkraam te treden.
Dan komt leven en laten leven in beeld om de bestaande vooroordelen te laten bestaan.
Iedereen dan blij?


Louis antwoordt op 8 oktober 2012:

Jan, je opmerking over objectief en subjectief snijd best hout.
Maar dan moet men ook consequent zijn, en het niet alleen "te pas" als argument gaan gebruiken .
Ik heb de indruk dat door een aantal mensen over het hoofd word gezien dat sommige dingen zo voor de hand liggen dat een aangever aanneemt daar geen discussie over te hoeven voeren .
Natuurlijk weet een tandemasbezitter dat je met een Predommetje makkelijker uit de voeten kunt.
En natuurlijk weet een Chevrolet blazer bezitter dat een Smartje makkelijker inparkeert.
Maar je kent ook de eeuwigdurende discussies over nut of onnut (hoezo objectief?)van airco's of movers .
"Lawaaischoppers en lui die niet kunnen sturen".
En als er al eens iets getest word,wordt ook dit weer ter discussie gesteld .
(Het lijkt zo nu en dan "de tegenpartij" van Koot en Bie wel.)
Soms heb ik de indruk dat je een bejaarde Volvo moet rijden,met een Biod erachter inclusief rijvaardigheidstraining, en vooral geen KCK abonnement moet hebben.
Alweer : hoezo objectief ?
Dat ieder een beetje voor eigen kerk preekt en enthousiast is over de eigen combinatie,bron van inkomsten of wat ook is begrijpelijk.
Maar er word regelmatig wat al te selectief over objectiviteit gesproken .
Met andere woorden : de een mag een koe stelen ,en de ander bij wijze van spreken nog niet eens over het hek kijken.
En dat lijkt mij nu weer subjectief...


TheoS antwoordt op 9 oktober 2012:

Maar er word regelmatig wat al te selectief over objectiviteit gesproken .
Met andere woorden : de een mag een koe stelen ,en de ander bij wijze van spreken nog niet eens over het hek kijken.
En dat lijkt mij nu weer subjectief...


Is het niet eerder zo dat er geen strakke scheidslijn te trekken is tussen subjectief en objectief?

Jan zegt dat dat de meeste mensen gebaat zijn bij objectieve berichten. Dat is inderdaad waar. Echter waar in een bericht een mening verdisconteerd is, is er - minstens ten dele - sprake van subjectiviteit. Dit geldt massaal voor reacries op fora, dus ook voor die op dit forum.
Daar is niets mis mee: Ik wil graag kennis nemen van meningen van anderen, zeker als ze redelijk onderbouwd zijn. Met die onderbouwing kan ik al dan niet iets mee.
Zijn we dus ook niet gebaat bij subjectieve berichten, mits er een goed verhaal bij hoort?







Jan antwoordt op 9 oktober 2012:

Zijn we dus ook niet gebaat bij subjectieve berichten, mits er een goed verhaal bij hoort?

Ja, en die onderbouwing daar mankeert het meestal aan dus blijf je zitten met een boel gekrakeel waar je dus niets mee kan en een mening een mening blijft.
Wat volgt is hakken in het zand en het gezeur, gezemel en gezeik neemt een aanvang.
Hoezo subjectiviteit ten top?


TheoS antwoordt op 9 oktober 2012:

Wat volgt is hakken in het zand en het gezeur, gezemel en gezeik neemt een aanvang.

Dat komt inderdaad wel voor. Echter Jan, s.v.p. niet generaliseren.
Belangrijk is dat we op een restpectvolle wijze de discussie aangaan en accepteren dat we van mening verschillen en op subjectieve gronden tot verschillende conclusies kunnen komen.


Jan antwoordt op 9 oktober 2012:

Het moge dan dus duidelijk zijn dat dat belang niet door iedereen wordt onderkent dus het gevolg laat zich logischerwijs raden.
Ondanks dat. Leve het forum. 😉


Jeroen antwoordt op 9 oktober 2012:

Wij hebben ook een dubbel- asser caravan. We gaan al 6 jaar met deze caravan naar Zuid-Frankrijk en het rijden met zo'n caravan geeft totaal geen problemen! Alleen op de camping moet je even opletten met bochten maken, verder nooit en ook nooit problemen. In Frankrijk erg fijn rijden met caravan!
Op elke camping in Frankrijk kun je gewoon terecht, ookal staat er dat het niet toegestaan is voor een dubbel-asser. Dit zeggen veel campingeigenaren, omdat ze de zigeuners en de roma's (in Italie) niet op de camping willen hebben.


De Fries antwoordt op 9 oktober 2012:

Hallo Jeroen,

Wij hebben dezelfde ervaring. Men kijkt eerst wie er aan de balie staat, en als we vragen om een royale plaats horen we vaak "ah à big one" kom maar mee. Geen stress dus en gewoon doen als het u wat lijkt en de trekauto capabel is. Ik weet nu hoe lang uw caravan is maar wij vinden met 8.90 nagenoeg altijd een fraaie plaats. P.s van te voren informeren is in dit geval zeker relevant.


Michel antwoordt op 12 oktober 2012:

“Het veel voorkomende probleem is nu juist dat hier veelvuldig subjectief wordt gereageerd.
Inderdaad is het zo dat de meeste mensen gebaat zijn bij objectieve berichten.
Het probleem is alleen, hoe maak je dat duidelijk bij de mensen waarbij de subjectiviteit er af druipt.
Iemand die geen problemen (meer) ziet bij een tandemasser is beter in het promoten van de tandemasser dan bij de nadelen daarvan op te noemen toch? En zo gaat het vaak. Men is niet meer in staat buiten het eigen denkraam te treden.
Dan komt leven en laten leven in beeld om de bestaande vooroordelen te laten bestaan.
Iedereen dan blij?”

Wat een lariekoek Jan en dan druk ik me nog zacht uit. Er wordt hier gevraagd naar ervaringen met tandem-assers en de voors en de tegens. Als mij naar ervaringen word gevraagd kan ik dat heel objectief beargumenteren. Dat jij kennelijk niet in staat bent buiten je denkraam te treden zegt alles over jou en niets over anderen.

Waarom kunnen mensen hier niet gewoon een vraag stellen en reacties geven zonder door bepaalde personen hier afgebrand te worden??


RobD antwoordt op 12 oktober 2012:

"Waarom kunnen mensen hier niet gewoon een vraag stellen en reacties geven zonder door bepaalde personen hier afgebrand te worden??"

Iedere mening kan weerlegt worden. Daarvan uitgaand komt er een discussie op gang. Als iemand zijn mening verkondigt die als maatstaf gaat gelden, word die mening getackeld. Niets meer, niets minder. Die mening is dan veelal ook op subjectieve gronden gegeven. Zeker in dit soort onderwerpen. Is de vraag: 'mag ik wettelijk met c/van 100 km/h rijden?' dan is geen discussie mogelijk, en worden er geen meningen weerlegt.😉


Michel antwoordt op 24 november 2012:

Maar iedere discussie hier wordt doodgeslagen door een aantal vaste posters hier.
Ik ben wel degelijk geinteresseerd in ervaringen met tandemassers. Wij staan namelijk zelf voor de keus of een grote enkel-asser of een tandem-asser.

Ow ja en voor dat gezeik over movers. Wij zijn een jong gezin en ik zal mijn caravan wederom uit laten voeren met een mover. Niet omdat ik niet kan sturen maar omdat mijn vrouw reuma heeft en ik de caravan dus onder alle omstandigheden alleen op zijn plaats moet zetten.


Jan antwoordt op 24 november 2012:

Het feit dat je vindt jezelf te moeten excuseren voor een mover spreekt voor zich natuurlijk.
Wil jij zo’n ding eronder moet je dat vooral doen en dat hoef je niet te verdedigen. Dan heb je geen gezeur ook.

Vele discussies hier zijn geen echte discussie maar meer een uiting van een slecht onderbouwde mening vaak wars van enig materie inzicht of kennis en gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Worden dan kritische vragen gesteld dan graaft men zich gelijk in en begint het gezever. Die zijn het waard om ‘doodgeslagen’ te worden.


RobD antwoordt op 25 november 2012:

Ga je de hele topic af dan vallen 2 dingen op:
A. enkelas is goedkoper
B. dubbelas is koersvaster.
Koersvastheid kan natuurlijk beïnvloed worden door opbouw en de trekauto, en niet als laatste de belading.


Michel antwoordt op 26 november 2012:

Voor mij is koersvastheid wel een issue.
Maak best een hoop kilometers maar inmiddels alleen nog maar in de vakantie met een caravan/aanhanger. Reed ik dagelijks met een zware caravan dan zou het me niet zo veel uitmaken maar aangezien ik er niet (meer) dagelijks mee rijd lijkt een tandemasser mij de veiligere combinatie. Los van de hele discussie dat je met een zware combinatie je keurig aan de snelheid moet houden en rekening moet houden een juiste belading.

Graag had ik gezien of meer mensen met ervaring deze constatering onderschrijven danwel delen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2012:

Een tandemasser heeft als nadeel dat die zwaarder is. De extra as geeft een kleine 100 kg extra gewicht en dat is ongunstig voor de stabiliteit. Wel zal een tandemasser stabieler aanvoelen maar of die grotere massa dat in kritieke situaties ook echt is, is zeer de vraag.
Als veiligheid de belangrijkste factor is zou ik het eerder zoeken in een kleinere/lichtere caravan (en uiteraard ATC of ander electronische stabiliteitssysteem).


Jan antwoordt op 26 november 2012:

Wel zal een tandemasser stabieler aanvoelen maar of die grotere massa dat in kritieke situaties ook echt is, is zeer de vraag.
De koersstabiliteit zal groter zijn door meer en verdeeld wegcontact vlakken, immers 4 wielen.
De eigenstabiliteit is niet groter dan bij een enkelasser. Je kan het tandemstel zien als één as met als nadeel dat reactiekrachten van de weg wisselend zijn en van plaats veranderen. Iets wat de eigenstabiliteit niet altijd ten goede komt.
Neem als vergelijk een auto van 1500kg waar de voor en achteras héél dicht op elkaar staan dus met een grote voor- en achteroverhang en ga daar eens een slalom mee doen. De tweede pilon ga je niet halen. 😉


Robin antwoordt op 26 november 2012:

Met tandemassers heb ik geen enkele ervaring. Maar over stabiliteit van de combinatie kan ik uit ervaring melden dat het serieus uitmaakt hoe zwaar de trekkende auto is.
Eerst trok ik met een auto van 1250 kg mijn c'van van 1100 kg en dat voelde niet super. Daarna een auto van 1650 kg en dat voelde best wel stabiel. Nu heb ik een auto van 1915 kg en voel ik mijn caravan vrijwel niet meer. Ook in de spiegels is steeds minder beweging te zien.
Natuurlijk zijn er meer factoren van invloed, maar de omgekeerde ervaring van kennissen (een zwaardere c'van achter dezelfde auto voelt minder stabiel) bevestigd dit.

Los daarvan; ook ik ben benieuwd naar rij-ervaringen van mensen die met zowel enkel- als dubbelasser hebben gereden.


TheoS antwoordt op 26 november 2012:

Eerst....een auto van 1250 kg mijn c'van van 1100 kg en dat voelde niet super. Daarna een auto van 1650 kg ....dat voelde best wel stabiel. Nu....een auto van 1915 kg en voel ik mijn caravan vrijwel niet meer. Ook in de spiegels is steeds minder beweging te zien.

Dit zijn wel erg grote stappen, waar vervolgens flinke prijskaartjes aan hangen zoals branstofverbruik, belasting en verzekering.
Het lijkt me dat een auto die aanzienlijk lichter is dan 1915 kg ook tot een goed resultaat kan leiden. Bij een goede en aanzienlijk lichtere trekker hoeft er bij de juiste belading en een goede rijstijl geen ongewenste beweging in de spiegels te zien zijn.




Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 november 2012:

En toch is gewicht erg belangrijk.....

Hoewel helemaal niet 'wetenschappelijk' maar afgelopen zondag reed ik achter twee ongeveer gelijke caravans. De ene getrokken door een Skoda Octavia en de andere door een zware VW-bus. De combinatie met de Ocatvia had zowat de hele weghelft nodig om de windstoten op te vangen terwijl de caravan achter het busje ook wel wat scheef hing maar daarbij niet slingerde.

Gewicht (wij schrijven dat vaak) is echt naast de veiligheid in kritieke situaties, ook voor het rijcomfort erg belangrijk. Hoe zwaarder de auto (dwz gunstiger de gewichtsverhouding) hoe lekker het rijdt. Maar ook met een lichtere auto kan je een zware caravan trekken... Lees het artikel uit vakantiekriebels nog maar eens:
http://www.caravantrekker.nl/vakantiekriebels/matigetrekker.php


Louis antwoordt op 26 november 2012:

Afgelopen zondag Menno,dus gewaarschuwd en wel,en niet plotseling overvallen door harde wind, maar willens en wetens de weg op met de kartonnen doos ?
Sorry,maar ik zou echt niet eens stoppen om hulp te bieden als ik het mis zag gaan .


RobD antwoordt op 26 november 2012:

"Sorry,maar ik zou echt niet eens stoppen om hulp te bieden als ik het mis zag gaan ."

Vooroorelen? Wat als het 2 stellen waren die door onvoorziene oorzaak naar huis terug moesten?? Toch doorrijden??


Jan antwoordt op 26 november 2012:

Sorry,maar ik zou echt niet eens stoppen om hulp te bieden als ik het mis zag gaan
Dan ben je wel erg strafbaar.


Louis antwoordt op 26 november 2012:

Het zij dan maar zo Jan.
Als een noodweer iemand overvalt: Alle begrip en hulp maar dit zou wat mij betreft gewoon onder drammerige eigenwijsheid vallen,en dan zoekt zo'n iemand het maar uit.
Je kunt je caravan bij dergelijk weer ook gewoon achterlaten.
Camping,stalling of waar dan ook,er is niemand die je het mes op de keel zet om aan te haken.
Daar ben je,met of zonder hersens nog altijd zelf bij dacht ik.





Robin antwoordt op 26 november 2012:

@Theo S.
Dat zijn idd forse stappen; van gewone auto naar full size mpv gegaan en de tweede is zwaarder....
En dat kost wel wat brandstof, maar door het surplus aan vermogen en doordat de mpv wat meer wind afvangt nam het verbruik mèt caravan juist af. Zonder natuurlijk niet, maar op jaarbasis scheelt het maar weinig.
Los van mijn verdediging over wat ik rijd (waarom zou ik dat trouwens verdedigen) blijft overeind wat het gewicht van de trekauto doet tov de caravan.
En dat onderschrijft Menno in zijn voorbeeld van twee chauffeurs waar wij allen het onze over denken.....


RobD antwoordt op 26 november 2012:

"En dat onderschrijft Menno in zijn voorbeeld van twee chauffeurs waar wij allen het onze over denken....."

Gedeeltelijk !! In dit specifieke geval speelt de opbouw van het trekkend voertuig ook een grote rol.


TheoS antwoordt op 27 november 2012:

@Robin,
Los van mijn verdediging over wat ik rijd (waarom zou ik dat trouwens verdedigen) blijft overeind wat het gewicht van de trekauto doet tov de caravan.


Natuurlijk hoef je je niet te verdedigen. Ieder maakt op basis van eigen overwegingen eigen keuzes. Een ander hoort dat te respecteren. Dat betekent niet dat een ander daar kritische vragen bij kan stellen. Persoonlijk waardeer ik dat: het dwingt me tot nog eens goed nadenken. Het kan mij mijn blinde vlekken zichtbaar maken.

Het valt niet te ontkennen dat het gewicht van een auto, een zwaardere dus, een positieve invloed kan hebben op de stabiliteit. Je weegt echter telkens af of de kosten (financieel en andere)en de baten (stabiliteit en andere) redelijk in evenwicht zijn. Basis zijn de eigen kriteria.
Zelf zoek ik een caravan die groot is van binnen en klein van buiten, waarvan alles in zit en die licht is, eigenlijk een contradictio. Ook zoek ik een auto die redelijk zuinig is en toch mijn caravan kan trekken. Dan kom ik tot compromissen. Dat zijn andere compromissen dan die waar jij toe komt. Voor mij betekent dat b.v. een trekpaard dat onder normale omstandigheden zijn taak goed aankan. Bij windkracht 10 moet hij zijn stal opzoeken.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2012:

De aller belangrijkste factor als het om stabiliteit gaat is snelheid. Wil je perse 100 km/u rijden dan kan dat best veilig mits de trekauto zwaarder is dan de trekauto die je nodig hebt om even veilig 80 km/te rijden. Ook dat zijn keuzes die je zelf moet maken en moet afwegen.


Michel antwoordt op 30 november 2012:

Kijk aan dit soort bijdrages heb ik wat. Mijn misverstand (want dat is het als ik zo tussen de regels doorlees) was dat een tandemasser altijd stabieler rijdt vanwege de dubbele as.
Heren, dank.


p van der mark antwoordt op 5 september 2016:

Over het gebruik van een tandemasser caravan kan ik wel even.meepraten.
Wij hebben de grootste hobby caravan ooit gebouwd . Nl 8.10m opbouwlengte 9.10m totale lengte.(niet gebouwd voor nederlandse markt)inport caravan dus.
Nu hoor je hier veel verhalen waar ik toch wel van sta te kijken..
Het rijden met dit formaat caravans valt heel erg mee. Mijn ervaring os zelfs dat deze caravan veel beter en rustiger achter de auto rijd dan mijn vorige varavan en die was een stuk kleiner en een enkele as.
Schokken achter de auto zal deze 2000kg wegende caravan ook zeker niet doen.
Slingeren ook veel.minder.
Alleen verkeersdrempels is een beetje lastiger.
Horizontaal stellen zowel in de lengte sls in de breedte gaat net zoals elke andere caravan.
Met deze caravans kan je ook.net zo makkelijk verre reizen maken, ik zou niet weten waarom niet.
Mits de trekauto natuurlijk sterk genoeg is.zelf eilden wij met deze caravan naar de canarische eilanden.
Kortom ik zie geen belemmeringen.
En ik hoor hier ook over aso bakken....
Ik dacht dat wij toch wel sociaal waren.
Krijg je weer een stempel opgedrukt.
Maar mijn ervaring onderweg en op campings is nog altijd positief geweest.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 september 2016:

Toch niet op elke camping welkom 😉

Dit bord kwam ik afgelopen week tegen op de camping in Arles.


Kees antwoordt op 26 september 2016:

Maar daar kom je ook met je enkelasser van 5,51 cm of langer niet op.
Dat ligt dus niet aan het feit dat je er meer assen onder hebt zitten.


Anko antwoordt op 26 september 2016:

Wel als je bv. een Knaus Deseo tandemasser hebt 😉


Kees antwoordt op 26 september 2016:

😉
En wat de redenen van veilgheid daar nu mee van doen hebben???


Mooi antwoordt op 26 september 2016:

Als je daar als hollands gezinnetje met je caravan van 5,90 meer opbouw aankomt mag je er vast op....


PieteR antwoordt op 26 september 2016:

Het gaat daar niet om >5,50 opbouw, maar over de totale lengte van de caravan. En als ik me goed herinner, Menno, is jouw caravan langer?
Moest je echt weg, of kreeg je een metertje coulance? 😉


@Eric antwoordt op 26 september 2016:

Er wordt hier denk ik echt wel de opbouwlengte bedoeld PieteR
Beetje saai, alleen Kip Kompakten op de camping. 😉


Mara antwoordt op 26 september 2016:

Wij mochten afgelopen zomer niet op camping Les Lucs in Tain l'Hermitage, omdat de opbouw (gemeten over het midden van de lengte) langer was dan 5.50 m. Om precies te zijn mat onze caravan 5.72 m. Een doodnormale maat (Knaus Sport 500). Het zijn dus geen fabeltjes dat dit alleen voor tandemassers geldt. We hadden het trouwens nog nooit eerder meegemaakt, wel dat tandemassers geweigerd werden.


Bert antwoordt op 26 september 2016:

Waarschijnlijk een camping met kleine plekken?

Zou je op die camping willen kamperen? En zo niet dan wegwezen... Toch? 😉


Bob antwoordt op 27 september 2016:

Met zo'n grote bak loop je natuurlijk het risico dat je geweigerd wordt of dat de plaats te klein is. Vooral campings met heggen. Ooit eens gepland voor de toen kleinere caravans. Een mooi voorbeeld is de camping in Olivet, zuid van Orléans. Voor een flinke caravan zijn maar een paar plaatsen. Ik heb daar eens een duitser zien martelen om zijn caravan op de juiste plek te krijgen. Vast gelopen in het gootje en de mover kreeg de caravan er niet uit. Met hulp van medekampeerders wam hij uiteindelijk op zijn plek. (Met een deukje)
Als je zo'n grote caravan aanschaft bedenk dan wel dat het bij jouw meer regent dan bij mij op mijn kleine caravan.


Ton Groenendijk antwoordt op 27 september 2016:

En dat is niet alleen op minder bekende campings het geval. Wie naar Bella Italia aan het Garda Meer wil afreizen zij gewaarschuwd. Wij overnachtten daar op de terugreis (op het voetbalveld tegen vol tarief overigens) en zagen hoe een Volvo combi met een Kabe van 7 meter gewoon weer weg kon, ondanks de reservering die de arme man in Zweden al gemaakt had. En dat lag niet aan zijn stuurmanskunst.


Marc antwoordt op 28 september 2016:

Ik rij al 4 jaar rond met een Tabbert Vivaldi 655 (zigeunerbak 😀)
Een dubbel Asser van 2,5mtr breed, 7,10m opbouw en totaal 8,65m lang.
Tot op heden op nog geen enkele camping problemen gehad en ik rij ca 15000km per jaar met deze caravan. Wij hebben zowat heel Europa doorkruist met uitzondering van Spanje. Ik vind het rijden met een dubbelasser veel aangenamer dan met een enkel asser.
Ik heb geen mover en doe alle manoeuvres met mijn auto, in het begin is dit even slikken maar je leert dat snel. Voor mijn geen enkelasser.


Quirien antwoordt op 30 september 2016:

In zijn algemeenheid zie nu alleen maar een tandemas onder grote exemplaren
Ik denk zo'n jaar of 20/25 geleden werden (ik weet het merk niet meer) onder bepaalde Britse caravans van misschien een opbouw van 4,50 mtr een tandemas gezet. Qua rijeigenschappen was deze ook fantastisch.
Ik weet nog dat ik er (ook modeltechisch) helemaal weg van was.
Tja, gezien de prijs en de staat van mijn portemonnee was dit niet voor mij weggelegd. Dus helaas.......


Bert antwoordt op 3 oktober 2016:

Citaat: 'Britse caravans van misschien een opbouw van 4,50 mtr een tandemas gezet. Qua rijeigenschappen was deze ook fantastisch.'.

Oh? Je hebt ervaring met zwaardere caravans met dezelfde of andere lengte met of zonder tandemas, gewichtsverdeling en kogeldruk? Knap om ze te vergelijken.

S

Die Europeesche single-ax caravans, hebben ook vaak een 'lange dissel'. En dan?

====

Jazeker. Een tweepaards paardentrailer van twee ton is vele malen stabierer dn een caravan van 1500 kg.


Louis antwoordt op 3 oktober 2016:

Wat probeer je nu aan te geven Bert want ik begrijp je niet.
Wel weet ik nog dat er voorheen veel kleinere caravans toch met een tandem as werden uitgevoerd.
En tegenwoordig wel érg grote en zware jongens met maar één as.
En die lange dissel ?...valt mij ook op .
Tenminste : Bij de Engelse en Franse caravans steekt er minder ijzer voor de opbouw uit, dus wordt de totaallengte veel nuttiger gebruikt naar mijn idee.
Maar goed, daar is al eerder gepoogd een discussie over te voeren, en daar werd van jullie uit niet meer op gereageerd.
Dus wat je nu bedoeld met : En dan ?


Bert antwoordt op 4 oktober 2016:

'En dan?' is bedoeld met wat moeten we met die verschillende concepten? Jij concludeert. Herhaald citaat: 'Britse caravans van misschien een opbouw van 4,50 mtr een tandemas gezet. Qua rijeigenschappen was deze ook fantastisch.'.

Korte caravans op lange dissels, veel opbouw op juist korte dissel (lees: chassislengte). Asplaatsing enkel of dubbel.

Wat wel duidelijk zou moeten zijn is de relatie tussen lengte, gewichtsverhouding, verdeling...

Ja, als je die berekening en de variabelen juist invoert op onze site... Dan komen we verder.

Klopt overigens: een tweepaardstrailer van zeg 2 ton en 6 meter lang is vele malen stabieler dan een caravan van 1700 kg en bijna 8 meter lang.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker