Caravantrekker.nl

Rijden op helling

Jaap vraagt op 23 september 2005:

Heb net een Landrover Discovery gekocht met TD5 motor en automaat(motor getuned naar 130 kW/360 Nm). Uit de trekkrachtberekening maak ik nu op dat wegrijden op een steile helling geen probleem is met een caravan van 1500 kg maar blijven rijden scoort ie maar net voldoende.
Een Freelander met lichtere motor en minder koppel scoort hier zeer goed. Hoe kan dat?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 24 september 2005:

Kwestie van de overbrengingen van de versnellingen. Waarom dacht je dat we dit soort programma's maakten? Als het zo was dat koppel e/o vermogen het enige was waar je als caravanner op moet letten dan was het simpel...
# Volgende keer vóór aankoop eerst een vergelijkend Trekauto Aankoopadvies opvragen. #
Je Disco zal wel steilere hellingen aankunnen overigens, maar dan begint de koppelomvormer (extra) te slippen en dat is nooit lekker.


Eric antwoordt op 4 juni 2007:

Bert,

zag je antwoord maar dit lijkt mij een beetje stug. Dediscovery zou juist beduidend betere hellingprestaties moeten genereren


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juni 2007:

Leg eens uit waarom?
(wel als gebruik gemaakt wordt van Lowgear overigens, maar daar gaan we in onze programma's bij het rijden op hellingen niet van uit, hoewel dat bij een Disco wel zou mogen).


@Eric antwoordt op 5 juni 2007:

Da's'lastig, een tweede Eric die regelmatig gaat posten.
Ik zal m'n naam voor alle duidelijkheid maar veranderen naar @Eric....


Nils Bouwman antwoordt op 21 september 2008:

Jammer dat de discussie niet is af gemaakt.

ik wil namelijk ook een Land rover Discovery kopen een V8 ook hier krijg in het trekkrachtrapport de melding dat hellingen een probleem kunnen worden om te blijven rijden. Ook ik was hier verbaasd over. Deze melding krijg ik niet bij mijn huidige auto een Alhambra 2.0 (terwijl hellingen hiermee echt een probleem zijn) mag blij zijn als ik met 60 boven kom op de Franse autsnelweg.

De Discovery heeft vijf groene sterren en ik kan goed mee kommen alleen de opmerking over het blijven rijden baart mij zorgen.

Wellicht kan iemand me van advies voorzien.
Alvast bedankt
Nils Bouwman


Bert antwoordt op 21 september 2008:

Het antwoord op je vraag staat hier boven. Overbrengingen. Het komt er op neer dat je met sommige automaten te hard moet rijden om er voor te zorgen dat de omvormer niet constant slipt, meehelpt. Uiteraard geldt dit niet op snelwegen, daar kun je wel voldoende snelheid ontwikkelen. Het gaat over steile en bochtige bergwegen waar je door de omstandigheden gedwongen bent langzaam te rijden.

Er is wat begrip nodig voor de werking van automaten, wat je hier kunt vinden: Menu Rijden > automaat of handgeschakeld > koppelingen, scrollen naar koppelomvormer en verder.

Als je een vergelijkend Trekauto Aankoopadvies opvraagt tussen je huidige auto en de Disco wordt het uitgelegd en geïnterpreteerd.

Heb je eenmaal zo'n trekauto die op dat vlak matig scoort en niet weet hoe je daar mee om moet gaan in de praktijk om de bak heel te houden, raden we je een Bergtrainingsweekend aan of één van de Op Maat Ultra trainingen.


Bert antwoordt op 22 september 2008:

Hier dus met name uitleg over de voor- en nadelen van automaten (met vooral weinig versnellingen) (ff kopiëren en plakken)
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken_soorten.php#Automatische%20transmissie%20met%20koppelomvormer


Bert antwoordt op 22 september 2008:

Ik moet m'n eigen epistels eens wat vaker doorlezen... 😉

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken_caravanners.php#Overbrengingen%20en%20wat%20voorbeelden


Nils antwoordt op 22 september 2008:

Goedemorgen Bert,

Vriendelijke bedankt voor je toelichting.
Het was trouwens inderdaad niet handig een oud en nieuw lijntje door elkaar te starten.

Had tijdens het lezen van het rapport echt het idee dat op de snelwegen er ook een probleem kan ontstaan. Vandaar mijn angst.

Wij wonen in Middelburg en de beste route naar Spanje is over Mileau echter met de huidige auto is dit geen optie als je relaxt wil aankomen. Vandaar dat we nu altijd via Reims en Lyon rijden is toch het vlakst zonder de ardennen. Met name dat ene klimmetje vanuit het zuiden net voor Mileau is echt een boos doener.

Hoop dat ik binnen kort met de Discovery gewoon ontspannen via Mileau kan rijden.


Jaap antwoordt op 26 december 2008:

Kwam bij toeval dit lijntje weer tegen. Heb ondertussen gebruikservaring met een caravan van 1500 kg en een trailer van 1800 kg. Zowel op autobaanhellingen als op steile bergwegen geen enkel probleem.


Jan antwoordt op 26 december 2008:

@ Jaap: Bij toeval? Je stelt een vraag en laat het daarbij?
Geen interesse gehad in een eventueel antwoord?
Vreemd, heel vreemd.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker