Ron vraagt op 11 maart 2008:
Heb een caravan in duitsland gekocht, blijkt van een garagehouder te zijn geweest, heeft in zijn 7 levensjaren nooit een kenteken gehad (behoudens een handelaarskenteken). Ik ben nu de 1e die deze caravan op kenteken wil zetten. Heb een Fahrzeugbrief en faktuur. Geen Fahrzeugschein, omdat hij nooit op kenteken heeft gestaan.
RDW werkt niet erg mee en spreekt zich zelf al tegen in het feit of ik nu wel of niet een afspraak moet maken.
Hoop dat er iemand mij op weg kan helpen.
Bij voorbaat dank, ook namens vrouw en kinderen, Ron
Jan@ antwoordt op 12 maart 2008:
Zo'n specifiek geval als jij nu beschrijft zal niet vaak voorkomen. Dus veel ervaringsdeskundigen zullen er niet zijn. Ik kan alleen maar zeggen:verzamel zoveel mogelijk technische gegevens over de caravan.Schrijf ook de fabrikant aan met het verzoek om specificaties (die ze ook voor een eerste goedkeuring voor NL gebruiken).Daarna zal je toch in de slag moeten met het RDW. Een beetje vriendelijk doordouwen kan geen kwaad, de aanhouder wint.
succes.
Roel antwoordt op 12 maart 2008:
Als het door jou genoemde 'Fahrzeugbrief' hetzelfde is als een conformiteitsverklaring van de fabrikant kan je gewoon een kenteken aanvragenbij de RDW.
Zoniet dan kan je bij elk van het caravanmerk vertegenwoordigende dealer een conformiteitsverklaring aanvragen. Duitsland is ook een europees land dus daar moeten aan dezelfde regels voldaan worden, dus dat lijkt me qua conformiteit geen probleem. Juist voor dit soort gevallen zijn deze verklaringen in het leven geroepen om een kostbare pseudo typegoedkeuring bij de RDW te voorkomen. 'Leve' europa!
Ik denk dat je bij de RDW niet de juiste persoon getroffen hebt. Misschien de telefoniste geweest? Handig bij dit soort grote organisatie's is om te zeggen wat je wil.
b.v.:"Ik wil bij U een kenteken aanvragen voor mijn caravan"
Dan wordt je vanzelf naar de juiste afdeling geleid.
Wanneer je met specifieke vragen komt is men altijd geneigd de vraag te beantwoorden, logisch want ze zijn dienstverlenend maar je wordt daardoor vaak van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk krijg je geen goed antwoord.
Berry antwoordt op 12 maart 2008:
Ron,
Als er een RDW station in de buurt is, is het het makkelijkste om er langs te rijden, de keuringsruimte in te lopen en een keurmeester te vragen hoe en wat (uiteraard vermelden wat je hebt aan papieren (meenemen en tonen is nog makkelijker, want dan kunnen ze direct zeggen wat je nog moet regelen).
Ik haal onze caravans ook altijd uit Duitsland en dan is de fahrzeugbrief het enige wat ik nodig heb, (Fahrzeugschein krijg je er n.l nooit bij) wel een formuliertje dat abmeldungsschein heet.
Groet
Berry
Richard antwoordt op 16 maart 2008:
Ron,
Indien je een caravan uit Duitsland invoert wordt deze in Duitsland afgemeld met het Strassenverkehrsamt. Het Fahrzeugschein moet je daarbij afgeven. Is vergelijkbaar met deel I. Het FahrzeugBRIEF ist het eigendomsbewijs en geeft aan dat het voertuig goedkeurd is mbt de toelaating. Daardoor kan het voertuig zonder meer in NL toeglaten worden. In de Fahrzeugbrief worden zeer gedetaileerd veranderingen tov eerste toelating gedocumenteerd. Afhankelijk van de hoeveelheid veranderingen moet een nieuwe keuring plaatsvinden. Het handigste is via de importeur een z.g. FVO (Fabrieksverklaring van overeenkomst) of z.g. route-A formulieren aan te vragen en deze bij de keuring mee te brengen. Let op: bij de keuring wordt ook gekeken of de techniek in orde is! Indien er daar problemen zijn wordt het kenteken ingenomen. hoewel er voor caravans geen APK bestaat vind deze bij een nieuw kenteken toch plaats !!
Roel antwoordt op 16 maart 2008:
Richard schrijft:"Het handigste is via de importeur een z.g. FVO (Fabrieksverklaring van overeenkomst)"
Zo'n ding noemen we hier een conformiteitsverklaring en kan je via een dealer bij de fabrikant aanvragen.
Ed antwoordt op 17 maart 2008:
Sorry Roel maar de officiele benaming is inderdaad "verklaring van overeenkomst" en in het engels "Certificate of conformity"
Roel antwoordt op 17 maart 2008:
What's in a name, er wordt hetzelfde mee bedoeld!
België zeker?
|Ed antwoordt op 17 maart 2008:
Nee gewoon nederland maar als je iedereen waar je het niet mee eens bent belg noemt wordt het toch nog gezellig 😉)
Roel antwoordt op 17 maart 2008:
Niet mee eens zijn is iets anders dan hetzelfde bedoelen.
De Belgen hebben soms een andere naam voor hetzelfde en veelal gebruiken zij niet van die 'dure' woorden maar zijn wat grondstoffelijker van woordkeus.
Enne..., sommigen gaan er prat op hoor dat ze Belg zijn, dus pas op! 😉
Koen antwoordt op 17 maart 2008:
Ed : NL = Et B = Eddy
Richard : NL = Richert B = Richaaar
Ziedaar het verschil tussen NL en B.
De opmerking was dus door een NL gegeven, anders had hij zijn naam anders uitgesproken...
😉
Ray antwoordt op 17 maart 2008:
@Richard, normaal gesproken kun je nooit een fahrzeugschein krijgen bij een caravan die je in Duitsland koopt.
De Verkoper (De Duitser eigenaar) moet het fahrzeugschein inleveren bij het afmelden, (dit kan vooraf dan is de caravan abgemeldet), maar heeft nog steeds zijn zulassung(fahrzeugrbief),
Het afmelden moet altijd gebeuren door de verkoper (eigenaar) door dit te doen is de oud eigenaar gevrijwaard zoals in NL een vrijwaringsbewijs.
Zodra de caravan een fahrzeugbrief heeft, is de keuring in NL heel eenvoudig:
Afspraak maken, keuringskosten betalen,
Tijdens de keruing worden volgende zaken met de fahrzeugbrief vergeleken en gecontroleerd:
Chassisnummer, gewicht, Plaats chassis nummer, lengte, breedte, verlichting, koppeling, of de opbouw deugdelijk aan het chassis is gemonteerd (geen losse bouten), algehele staat opbouw (stevigheid) dus rotte caravans komen er niet door, banden en velgen (geen scheuren e.d.), lagers van de wielen,remsysteem.
(De binnenzijde van de caravan wordt NIET gecontroleerd !)
(Weging dient ook plaats te vinden en mag alleen op het RDW terrein gebeuren)
Tijdens de keuring ervoor zorgen dat de tanks (schoon, vuil en WC) leeg zijn.
Alles bij elkaar betrekkelijk eenvoudig.
Berry
Ron antwoordt op 15 mei 2008:
Nou mannen, bedankt voor jullie reacties!
Hier even de afloop.
In 1e instantie dus met Fahrzeugbrief naar de RDW, deze stond niet op naam, omdat de caravan nog nooit een kenteken had gehad. Dit werd afgewezen, er zou eerst een duits kenteken moeten komen.
Nou dan heb ik heb ik hem al zitten en denk al gauw: "ik ga 1 kenteken halen of dat nu in NL of D is maakt me niet."
Ben toch NL-er, wat moet ik met een D-kenteken?
Met de handen in het haar, eerst maar eens de Fahrzeugbrief vertaald. Dit bleek de ontbrekende EG-typegoedkeuring te zijn.
Bouwjaar stond er niet duidelijk op dus dit eerst maar eens op gevraagd bij Trigano in Tiel, importeur voor Sterckeman in NL.
Niets dan lof over deze mensen, kreeg netjes en kostenloos een brief thuis.
Uiteindelijk veel gemaild met "een medewerker van de RDW".
EG-typegoedkeuring niet geldig in NL.
Er moest een EG-typegoedkeuring komen op chassisnummer.
De importeur gevraagt en wederom keurig kostenloos een brief thuis.
Alles gescand en gemaild. Uiteindelijk dacht de "medewerker van de RDW" dat het na technische keuring zeer wel mogelijk zou zijn om de caravan te kunnen kentekenen.
Afspraak gemaakt. Er heen. Aan de balie weinig tot geen medewerking, omdat er weinig tot geen kans zou zijn tot slagen met deze papieren. Dat geeft de burger moet, ben toch maar even gaan zitten, was er nu toch. De woorden van Jan@ in m'n achterhoofd.
De keurmeester kwam me halen, maar voor ik de caravan had afgekoppeld op de weegbrug stond hij al bij me: "dat gaat niets worden met dit formulier (fahrzeugbrief)".
Na het aangeven dat er ook een brief bij zat betreffende de typegoedkeuring en na het afgeven van de brief met het bouwjaar, werd de man al wat positiever en mocht ik na weging naar binnen de hal in.
De beste man die hele sleurhut onderzocht, inderdaad alleen buiten zijde, en bevond hem wel OK.
Binnen een uur na afspraak stond ik al weer buiten met kenteken! Had hij me ook nog even gematst met het feit dat hij hem niet gewogen had, onder het mom van wat op de fahrzeugbrief staat dat klopt (wel ff opletten dat je de weging niet betaald, knipoogde hij nog even! Tevens hield hij de lagere waarde aan, op de weegbrug was de wagen iets zwaarder.)
Nogmaals bedankt allemaal, groet Ron
P.s. wie nog moet: maak een afspraak, gaat "iets" sneller.
Roy antwoordt op 23 juni 2012:
Hallo mensen,
Zie dat de laatste reply al een tijdje geleden is maar hierbij toch een poging.
Nu kan ik in nederland een caravan kopen met een Fahrzeugbrief, is dit genoeg om hem om een nederlands kenteken te krijgen?
Zo ja wat zijn de uiteindelijke kosten hier dan van?
Zo nee, wat moet ik nog meer hebben?
Ik hoop wat van jullie te vernemen.
Gr Roy
Chris antwoordt op 24 oktober 2016:
Waar vind ik de conformiteitsverklaring (certificat de conformité) van een Nederlandse caravan om in te voeren in Frankrijk ?
Kees antwoordt op 24 oktober 2016:
Zoals in het begin al gemeld, bij de caravandealer?
Tis al 8 jaar geleden maar nog steeds te lezen hoor. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.