Henk vraagt op 23 oktober 2005:
Kwam een leuke Toyota Avensis 2.0 VVTi D4 tegen. Volgens Uw site heeft de Sedan 110kw/150pk en geeft voor de auto een gewicht van 1220KG. Deze auto scoort goed. Maar.......de dealer gaf mij een folder met als specificatie voor de sedan 108kw/147pk en een gewicht van 1305 kg. Die auto is op de site niet tevinden. Er staat wel een 2.0 D 4 met 108kw/150pk maar met een gewicht van 1405 kg en die scoort veel slechter. Hoe zit dat. Ook voor de Avensis wagon kwam ik een gewicht tegen van 1430kg en in de folder 1330?
Kan het zijn dat hiet iets is misgegaaan? Al die types ook....
Gaarne een berichtje, BvBdank. Henk
Bert antwoordt op 23 oktober 2005:
Er verandert soms wel eens wat in de loop der jaren. Een vvti 2.0 d4 110 kW is wat anders dan de 108 kW nieuwere versies (type II) die in de lijst staan. Als je voldoende had aan vermogen en koppel had je onze site niet nodig om te bepalen wat een betere of slechtere trekker is.... 😉
Kortom, let even op de periode waarin een auto geleverd is. De gewichten van het nieuwste type II wijken inderdaad af van het Nederlandse kentekengewicht, wat een theoretisch gewicht is! In dit geval vermelden we het rijklaar gewicht volgens EU-norm xyz en dat igt meestal 75 tot 100 kg hoger dan het NL kentekengew. Voor een goede vergelijking kun je e.e.a. compenseren door de belading aan te passen.
HenkP antwoordt op 23 oktober 2005:
Belading aanpassen wil dan zeggen óf de caravan minder beladen óf de auto (nog) zwaarder beladen? Het magere resultaat (ik streef naar 4 groene sterren) zal dan toch niet anders worden?
Gr.henk
Bert antwoordt op 23 oktober 2005:
Voor de prestaties wordt alleen de totale massa van de hele trein gebruikt. Al heb je een auto van 10 kg en een caravan van 2990 kg... Als je dus vindt dat een auto 100 kg te zwaar is (leeg) - wat waarschijnlijk niet zo is overigens, maar voor het juist vergelijken wel belangrijk - dan vul je bij de belading van de auto bijv. niet 350 kg in maar 250 kg. Dat dan mogelijk de kleur van de sterren verandert is toch niet zo'n ramp? Een 'net' groene combinatie ligt heus niet beter op de weg / is niet veiliger dan een 'net' oranje. Voor die gewichtsverhoudingen in percentages (kijk daar even naar) passen we v.w.b. de kleur het gemiddelde van onbeladen/onbeladen en beladen/beladen toe.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!