Rene vraagt op 31 mei 2008:
Na afloop van de vakantie op de camping alles aan en af gekoppeld koelkast bewust op 220V laten staan. Auto voor de caravan, aangekoppeld en de stekker erin. Dan alle buren een handje schudden praatje enz. En na 15 min. starten en wegrijden.... dachten we, toen was de acuu van de auto leeg.
Heeft iemand daar een verklaring voor, binnenverlichting was uit.
Auto is een Honda Crv en caravan Avento 420
renaat antwoordt op 31 mei 2008:
wij hebben hetzelfde meegemaakt
Ik heb 2 verklaringen:
1° de accu is meer dan 4 jaar oud en is einde loopbaan.
2° de voorzieningen in de auto, binnenverlichting, transponder, centrale vergrendeling, beveiliging enz... nemen veel stroom op. als je dan 7 dagen of meer stilstaat...heb je een probleem.
grt Renaat
Rene antwoordt op 31 mei 2008:
Renaat, dank voor het meedenken. De auto is een half jaar oud, ik had 20 min. daarvoor nog gestart en achteruit naar de de caravan gereden om aan te koppelen.
Ook heb ik een Multicon-West verloopstekker.
Groet Rene
gert antwoordt op 31 mei 2008:
geluk dat je het in de gaten had.
voor het zelfde geld was je weg gereden en had je onderweg gezeten.
ja toch.
zou het aan de caravan liggen.
het is altijd wat met die aventos.
ik zou hem een schop geven en koop een hobby.
dan had je volgens andere dit probleem van te voren al gerepareerd
@Eric antwoordt op 31 mei 2008:
Gert, volgens mij reageer jij in het verkeerde draadje, je antwoord gaat namelijk nergens over 😉
Tino2L antwoordt op 31 mei 2008:
ik zou toch bijna denken dat het contactsleutel nog aan heeft gestaan??
de accu zal beslist niet totaal leeg zijn geweest maar net niet sterk genoeg om te starten.
misschien een koelbox op 12volt in de auto.??
sommige 12volt stekkers werken wel als het contact uit staat!!
arno
@Eric antwoordt op 31 mei 2008:
Zo'n koelbox is maar iets van 60 watt, die trekt een half jaar oude accu niet leeg binnen een kwartier.
Ik denk inderdaad dat de auto misschien op contact heeft gestaan met Climate Control etc. aan.
Misschien sluiting geweest bij het insteken van de caravanstekker?
antwoordt op 1 juni 2008:
60Watt is al snel 5A. Na een starting en een kwartier 'op contact' kan de auto al geen voldoende vermogen meer hebben om de motor te starten.
Openstaande portieren of klep van de auto zorgt ook voor een constant brandende binnenverlichting(en).
Een climatcontrole vraagt zonder draaiende motor geen hoog vermogen. Wanneer de motor wordt er fors vermogen van de motor afgenomen, daar heeft de accu geen last van.
antwoordt op 1 juni 2008:
.....wanneer de motor DRAAIT......, moet dat natuurlijk zijn. Sorry, 😉
Lau antwoordt op 1 juni 2008:
Zelf vorig jaar na een dag Barcelona koelbox aan laten staan wilde de auto gelukkig nog net starten.Paar dagen later wilden mijn buren vertrekken naar huis precies hetzelfde als Rene auto ervoor gereden aangekoppeld nog even de laatste dingetjes weer willen starten en helemaal niets meer het betof hier een splinternieuwe auto met Hobby merk auto weet ik niet meer,maar even geholpen met startkabels en hij starte gelijk. dus het komt meer voor.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2008:
Als de caravan voorzien is van een eigen accu en bijvoorbeeld een booster om deze op te laden dan kan vrij snel de autoaccu leeggetrokken worden en de caravan accu geladen.
Ook kan de koelkast perongeluk aangestaan hebben op 12V en ook dan is de autoaccu vrij snel leeg, zeker als die niet in een optimale conditie is.
Ik zelf heb het al meerdere keren gehad maar dat kwam telkens door de booster die een lege (of slechte caravanaccu) wilde opladen.
antwoordt op 3 juni 2008:
Wil iedereen zeer bedanken voor zijn/haar inbreng, en meedenken. Het komt dus vaker voor, en er zijn diverse mogelijke oorzaken. Nog even: de koelkast is op 220V blijven staan. De auto {Honda} heeft een accu van 350 Amp, dat is niet veel maar volgens Honda genoeg voor normaal gebruik om te starten. Maar als de contactsleutel op garage stand staat, is dus nog niet contact aan, komen er toch processen in de auto opgang die energie vragen. Beetje vaag, maar het is volgens Honda zo.
Ik ga dus de stekker inpluggen vlak voor vertrek.
Allemaal nogmaals bedankt
Groet Rene
MvO antwoordt op 3 juni 2008:
Een accu van 350Amp niet veel???
edwin antwoordt op 3 juni 2008:
volgens mij als je een batterugaurd monteert (kosten ca €100.00) is het probleem verholpen. Dit apparaat voorkomt dat de accu van de auto wordt leeggetrokken. (wel contact uit). Ik herken nml bovenstaand probleem niet. Als ik onderweg stop ga ik niet als een gek de koelkast van de 12v stand zetten om te voorkomen dat de accu wort leeggetrokken. Onderweg gebruiken wij gewoon de verlichting indien nodig, de wc en wat nog meer. Zonder problemen.
@Eric antwoordt op 3 juni 2008:
Van: MvO
Datum: 03 June 2008 om 19:24
Een accu van 350Amp niet veel???
================================================
Rene zal wel startstroom bedoelen van 350 A?
antwoordt op 4 juni 2008:
Goed idee van Edwin die batterugaurd, maaaar, moet die in de auto of in caravan worden geplaatst?
En hoe weet die quard hoeveel start stroom ik minimaal voor de auto nodig heb?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juni 2008:
Batteryquard zit in de caravan en schakelt de stroom uit als de spanning zakt onder de pakweg 12,7 V. In praktijk zal kort nadat de motor uitgezet is de stroom (verbinding) worden onderbroken.
WL antwoordt op 5 juni 2008:
Als de auto een half jaar oud is zal er toch wel een jager of Multicon (West) aansluiting op zitten? Waarom dan een battery guard? Bij een goede aangesloten Jager of Multicon wordt de stroom toch afgesloten als het contact wordt afgezet?
De enige fout zou dan kunnen zijn geweest om het contact op de garagestand te laten staan in plaats van helemaal af te zetten. Of de aansluiting is niet goed aangelegd, dus niet over het contactslot en dan kan de caravan inderdaad stroom trekken terwijl de motor uit staat.
Het blijft voor mij de vraag of er niet een verbruiker in de auto is geweest waardoor de accu bijna \\\'s-nachts bijna uitgeput is geraakt en het dus met die laatste start gebeurd was. Het achteruit rijden geeft uiteindelijk totaal onvoldoende bijlading van de accu om nog een start aan te kunnen. Daar is toch echt wel wat rijtijd voor nodig.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juni 2008:
Als het goed is, is 1 permanente voeding (pin 10) geschakeld via het contact en de andere (pin 9) niet. Niet bij elke caravan wordt pin 10 gebruikt voor de koelkast ook wel pin 9. Dan blijft een batteryquard nuttig (of beide geschakeld aansluiten of alleen pin 10 gebruiken).
WL antwoordt op 9 juni 2008:
Ahhh, weer wat bijgeleerd. Dan zou René dus moeten checken op welke pin de permanente voeding zit. Hij kan naast de 220V schakelaar ook de 12V hebben ingeschakeld. Dat is dacht ik veelal niet geblokkeerd in caravankoelkasten en dan kan er dus redelijk wat stroom zijn getrokken van de auto-accu en deze nét onder het niveau hebben gebracht om nog te kunnen starten. Alsnog goed aansluiten over het contactslot lijkt me dan net zo'n nuttige maatregel als het installeren van de batteryguard, dus zal de prijs van e.e.a. wel de doorslag geven.
Los van wat de beste maatregel is, even de pin checken lijkt me nuttig, dan weet OP in ieder geval of daar de (mogelijke) oorzaak zit of niet.
Je wil toch niet nog een keer stil blijven staan.
JanLMC antwoordt op 9 juni 2008:
ik heb 2 relais gemonteerd in de caravan, als ik het licht, van de auto, aandoe dan schakelt deze pas naar de auto, de koelkast wordt dmv een wissel relais op de zelfde manier naar de auto of caravan accu geschakeld.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!