Caravantrekker.nl

Kogeldruk gemeten

Fred vraagt op 19 juni 2008:

ik heb onlangs de kogeldruk gemeten
met de rode meter op dezelfde hoogte als de caravan op de trekhaak hangt ca 37cm hart kogel-grond
deze gaf aan 50kg

de caravan was moeilijk op te tillen dus ik had het zwaarder verwacht-temeer er in de disselkast 60kg aan gewicht staat(accu/gasfles e.d.)

hoe betrouwbaar zijn deze meters

bvd

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 19 juni 2008:

Mijn ervaring, na controle met een personenweegschaal van goede kwaliteit, is dat deze meters niet erg betrouwbaar zijn.Maar als je de afwijking kent kan je er rekening mee houden. Uieindelijk gaat niet om precies die ene laatste kilo.


Jaap antwoordt op 20 juni 2008:

Zorg in ieder geval ervoor dat je niet boven die 50kg komt. Dan weet je zeker dat het goed zit.


@Eric antwoordt op 20 juni 2008:

Van: Jaap
Datum: 20 June 2008 om 13:16

Zorg in ieder geval ervoor dat je niet boven die 50kg komt. Dan weet je zeker dat het goed zit.

=================================================

Misschien is 50 kilo wel te weinig.
Topicstarter geeft volgens mij nergens zijn maximale kogeldruk aan.
Kan ook 75 kilo zijn en dan is 50 kilo te weinig eigenlijk.


antwoordt op 20 juni 2008:

Zorg in ieder geval ervoor dat je boven die 50kg komt. Dan weet je zeker dat het goed zit.


fred antwoordt op 20 juni 2008:

kogeldruk mag 80kg zijn
alleen is dat ivm de auto(lange overhang) iets teveel van het goede
ga daarom ieg hulpveren monteren


antwoordt op 20 juni 2008:

fred, hoe kom je aan die wijsheid? Waarom denk je dat je het beter weet dan de constructeur?


fred antwoordt op 20 juni 2008:

welke wijsheid!?
Uit ervaring:
een 406 break is zeer comfortabel maar komt ook gauw flink met de neus omhoog als er wat achter hangt
een drempel is bijna niet te nemen omdat de trekhaak de grond raakt

vandaar


Theo antwoordt op 20 juni 2008:

Dat er 60 kg. in de disselkast staat zegt wenig over de kogeldruk. Deze is een resultante van alles wat er voor en achter de as staat en de plaats waar het staat, de plaats van de as en de lengte van de dissel.
Met 60 kg. in de disselkast kun je nog best een hele lage kogeldruk hebben, maar natuurlijk ook een erg hoge.


fred antwoordt op 21 juni 2008:

daar heb je gelijk in echter de keuken/badkamer staan dan wel op de as
Het vastbed zit vooraan en aangezien daar ook de grootste bergruimte+disselkast is zou het meeste gewicht voor de as komen
dus dat is wat lastiger in te pakken
vooral nu de peugeot nog geen hulpveren heeft


Jan@ antwoordt op 21 juni 2008:

Is die 60 kg die in de disselbak vermeldt staat het maximale gewicht dat in de disselkast mag worden gestopt aan gastanks, haspels e.d. of is die 60 kg de maximale last die de dissel van de caravan mag hebben? Veel caravanfabrikanten geven dat tegenwoordig aan en het staat op het typeplaatje (zijkant van de dissel). Als het om de maximale last die de dissel van de caravan mag hebben gaat moet je(wettelijk) de laagste van dit gewicht en de maximaal toegestane kogeldruk van de auto aanhouden. Dus caravan 60 kg en auto 75kg dan is de maximale toegestane kogeldruk 60kg.


Theo antwoordt op 21 juni 2008:

Wat op typeplaatjes staat heeft betrekking op as - en kogeldruk. Ik heb niet de indruk dat fabrikanten zich bemoeien met het gewicht dat je in de disselkast stopt. Slechts een deel van dit gewicht ( dus van at in de disselkast zit) komt op de kogel terecht. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de lengte van de dissel, hoe langer, hoe minder.


antwoordt op 21 juni 2008:

Kogeldruk staat op machineplaatje van de caravan samen met de asgewichten.

fred schrijft:"Het vastbed zit vooraan en aangezien daar ook de grootste bergruimte+disselkast is zou het meeste gewicht voor de as komen dus dat is wat lastiger in te pakken
vooral nu de peugeot nog geen hulpveren heeft"
»
Wat hebben de hulpveren te maken met de manier van pakken? De kogeldruk houdt rechtstreeks verband met de belading en heeft nix te maken met hulpveren. Die hulpveren brengen geen verandering aan de max. gewichten of kogeldruk teweeg.


Johan antwoordt op 21 juni 2008:

Wij hebben bijna alles een beetje achterin de caravan. Wij hebben nog een kogeldruk van 55kg. Dit rijdt perfect!


Jan@ antwoordt op 21 juni 2008:

Dat zal best Johan, maar ik zou er niet mee willen rijden.Achterin de caravan laden om de kogeldruk omlaag te krijgen is meestal niet zo'n goed idee en bevordert de stabiliteit niet.


@Eric antwoordt op 21 juni 2008:

Inderdaad niet lekker beladen Johan, ga met deze link maar eens aan de gang.

http://towingstabilitystudies.co.uk/towing/caravansnake.html


Johan antwoordt op 22 juni 2008:

Ik rijd zo al 12 jaar met deze caravan en het gaat perfect. Tuurlijk heb ik gasflessen voor in de disselbak, luchtbedden en ander spul. Maar tent en luifel achterin, ook de meeste kleren, handdoeken. Etens spullen hebben wij zo dicht mogelijk bij de as. Wij komen zo uit op een kogeldruk van 55KG en dit is perfect rijden.


Johan, antwoordt op 22 juni 2008:

Ik ben erg blij dat het al jaren goed gaat en hoop vooral dat dat zo blijft, maar het is natuurlijk geen argument om dan maar je ogen te sluiten voor alle beladingsadviezen. Bekijk die link van Eric echt eens serieus dan begrijp je wat er bedoelt wordt. Heb je in die 12 jaar bijvoorbeeld al eens stevig moeten uitwijken?


Tijs antwoordt op 22 juni 2008:

Sorry, vorige bericht was van mij. Toch te weinig koffie gedronken vandaag 😉


antwoordt op 22 juni 2008:

Heb ik toch altijd begrepen dat je tegen de max. kogeldruk moet zitten welke de auto max. mag hebben. De meeste auto`s 75 en sommige 100 kg. Het hangt dus meer van auto af. En inderdaad een caravan met de as wat meer naar achteren geplaatst heeft meer overhang, dus meer gewicht op de trekhaak. Soms loopt het gewicht al snel op.


Johan antwoordt op 22 juni 2008:

Sorry hoor Tijs, maar als ik een kogeldruk van 55kg heb dan is dat goed. Dit rijdt perfect en kan hier met gemak 120km halen, niet dat ik dat doe, maar het kan. Een kogeldruk van 50kg dan staat de caravan recht achter de auto. Mensen met kogeldruk van 75kg daar staat de caravan vaak erg scheef achter de auto. Dit is erg slecht voor de auto en ook vooral voor de rem van de caravan.


@Eric antwoordt op 22 juni 2008:

Van: Johan
Datum: 22 June 2008 om 23:08

Een kogeldruk van 50kg dan staat de caravan recht achter de auto. Mensen met kogeldruk van 75kg daar staat de caravan vaak erg scheef achter de auto. Dit is erg slecht voor de auto en ook vooral voor de rem van de caravan.
=================================================
Bla, bla, bla, wat een onzin zeg....


king-kong antwoordt op 23 juni 2008:

volledig mee eens een hoop gebla- bla auto met 50 kg
kogeldruk een loodrechte caravan hallo???? ik rijdt al jaren met 65 kg kogeldruk ik ga hier niet te veel aandacht aan besteden maar waar haal je dit in gods naam vandaan er zijn zoveel factoren waar het vanaf hangt maar ja ga eens een cursus volgen ??? doei


Johan antwoordt op 23 juni 2008:

Waarom zou ik een cursus volgen om met de caravan te rijden. Ik ben een ervaren caravanrijder. Rijdt al 18 jaar met een caravan. Tuurlijk hangt het af van heel veel factoren. Maar over het algemeen is een te hoge kogeldruk slecht voor de rem van de caravan, er komt namelijk een hele druk op te staan. En ik vind persoonlijk het ook niet fijn rijden met een te hoge kogeldruk. De caravan slingert veel eerder met een afdaling. Nu rijd ik met een afdaling 100km zonder te slingeren.


Jan@ antwoordt op 23 juni 2008:

Dat je dat prettig vindt rijden is je eigen waarneming, dus zal wel . Maar dat een hogere kogeldruk slecht zou zijn voor de caravanremmen is natuurlijk onzin. De auto trekt de caravan, die een hogere luchtweerstand heeft en de caravanremmen zijn in die toestand totaal niet geactiveerd. Dus waar je dat gehoord hebt???


Johan antwoordt op 23 juni 2008:

Van mijn caravandealer, dit is al wel heel tijdje terug.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2008:

@Johan: 100 km/u tijdens een afdaling is het domste wat je kan doen!!! Hoge of lage kogeldruk is van veel minder belang. Als voor jouw combinatie 50 kg goed rijdt is dat prima. De meeste andere combinaties zijn stabieler bij een hogere kogeldruk. Dat het extra slijtage aan de rem kan veroorzaken is alleen het geval als de kogeldruk veel te hoog wordt. Bijvoorbeeld meer dan is toegestaan voor de rem. Rijdt je veel met bijvoorbeeld 150 kg kogeldruk (en die mensen zijn er) dan komt er in de loop van de tijd inderdaad wat speling op de oplooprem. Bij normale waarden is dat gevaar er niet.

Zelf met 18 jaar ervaring weet ik zeker dat je in een cursus nog veel kan leren, maar als je zelf over je eigen kunsten tevreden bent dan wens ik je een veilige vakantie. En rijdt a.u.b. nooit meer met 100 km/u naar beneden!!!


@Eric antwoordt op 23 juni 2008:

Van: Johan
Datum: 23 June 2008 om 15:18

Van mijn caravandealer, dit is al wel heel tijdje terug.
=================================================

Dat was zeker nog in de tijd van de Pipowagens met trekpaarden...
Die heb ik overigens nog nooit met 100 km/uur een helling af zien donderen.... 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker