Caravantrekker.nl

Voorraam caravan

Beverwijk vraagt op 9 november 2008:

Ik heb al 4 jaar lang problemen met mijn voorraam van mijn caravan Sprite 390 EKsuper, Het is een enorm groot voorraan en ik heb nu het derde nieuwe raam erin , Afgezien van wat lekkage vertoont het raam in het midden een witte vlekkerige
halfronde baan binnenin het raam Ik denk dat het buitenraam en het binnenraam elkaar raken als het warm is . Als je rijdt komt er een grote winddruk op het raam te staan en waarschijnlijk raken ze elkaar Heeft er nog iemand deze ervaringen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 9 november 2008:

De dealer??


b antwoordt op 9 november 2008:

het kan bij grote ramen voorkomen dat ze elkaar raken en dit geeft witte plekken in het midden. dit mag niet en met weer een nieuwe raam zou je waarschijnlijk vanaf zijn


gert antwoordt op 9 november 2008:

ik heb in mijn hobby toch ook wel een groot raam,maar wat is dat toch raar dat ik er geen last van heb??


gert


beverwijk antwoordt op 9 november 2008:

Wat betreft de dealer, die doet wel zijn best gezien het feit dat dit het derde raam is in 4 jaar, maar de witte vlekken blijven komen, vermoedelijk moet het raam inwendig versterkingen krijgen bijv. dwarsschotjes maar ik weet niet of dat kan Misschien moet ik evt polyplastic zelf benaderen Wat betreft het voorraam van een Hobby denk ik dat een Sprite raam groter is!!


Rob antwoordt op 9 november 2008:

Vreemd dat de dealer geen oplossing weet. Heb jij de enige caravan van dit type met dit probleem? De dealer zou eens bij de importeur moeten informeren of er meerdere klachten zijn, en zo ja, wat te doen.
Als jij de enige bent dan moet je eens samen met de dealer aan tafel gaan zitten en doornemen wat je ergens verkeerd doet. Van rijden tot openen en dichtmaken van het raam, het kan een klein ding zijn waar je makkelijk overheen kijkt. Als voorbee:
Mijn zoon had de hebbelijkheid om het raam te openen niet aan de sluitingen, maar opende de sluitingen en duwde met zijn elleboog in het midden van het raam het raam open.
Zoiets kan meespelen.
Ik hoop dat je het vind, succes


beverwijk antwoordt op 9 november 2008:

Ik denk dat er erg weinig Sprite,s verkocht zijn met een groot raam zowiezo worden ze niet veel verkocht en se zijn maar een paar jaar met een groot raam verkocht . In 2006 waren ze er niet meer De grotere types hebben een 3 delig raam Engelse look!!


Rob antwoordt op 9 november 2008:

@Beverwijk:
Je begint met "ik denk dat........." Heb je wel eens goed aan tafel gezeten met de dealer? Hij zou de eerste moeten zijn die met concrete resultaten c.q. oplossingen komt. Steeds een raam vervangen is uiteindelijk geen optie. Blijft hij in gebreke dan kun je altijd nog inlichtinge inwinnen bij de importeur. Deze zou zeker meer moeten weten.


antwoordt op 9 november 2008:

Zou de dealer nog niet gedaan hebben denk je? Na 3x een nieuw raam monteren!
Het zou een zeer rationale verklaring zijn en gezien de constructie van de caravan niet 123 oplosbaar. Er zal m.i. een constructieve oplossing voor moeten worden gevonden of blijven vervangen. Het laatste kan de dealer blijven verzorgen en het eerste zal in samenwerking met dealer/fabrikant gedaan moeten worden.


Berry antwoordt op 11 november 2008:

@Berverwijk,

Er zijn ook Hobby'svan 250 breed met Panoramavoorraam.

De Sprite kan niet breder zijn dan de Hoby (Aangezien Sprite Engels is zal het eerder 220-230 zijn).






FteV antwoordt op 11 november 2008:

Hoi
Je had het over lekkage. Is de montage wel goed.
Wordt het raam rondom goed gedragen. Als dit niet
zo is, neemt vervorming met winddruk alleen maar toe.
Succes er mee.


beverwijk antwoordt op 11 november 2008:

Ik heb het idee dat de opening in de caravan niet geheel conform is met het raam . Het rechterhefboompje pakt minder
dan het geheel linker hefboompje M.A.W. het raam past niet correct.


Rob antwoordt op 11 november 2008:

AAHHH, er komen meer feiten boven tafel.
Ben nog steeds benieuwd naar wat de dealer zegt. Dit is nog steeds niet gegeven.


beverwijk antwoordt op 11 november 2008:

De dealer zit ook aardig met zijn handen in het haar, hij voert de Sprite niet meer en is al 4 jaar met mij bezig . Blijft vriendelijk maar het gaat niet zo snel . Ik moet er steeds zelf acheraan zitten . kortom hij heeft beloofd om weer met Polyplasic te gaan praten en misschien komt er dan een oplossing De aanhouder wint hoop ik dan maar


Rob antwoordt op 11 november 2008:

Beverwijk:jij bent de enige in NL met dit probleem? De importeur weet ook niets?


b antwoordt op 11 november 2008:

beverwijk is niet de enige met de raamproblemen 'k ben van het voorjaar ook zo'n wagen tegengekomen met al het 4e raam. (dit was niet beverwijk)


beverwijk antwoordt op 11 november 2008:

ik denk dat de importeur het wel weet omdat ze vrij snel weer overgeschakeld zijn naar een front met drie ramen . Maar de aansprakelijksketen is lang. Dealer-importeur-fabiek(Engeland
)Polyplastic Dus blijf je heen en weer fietsen!!!


FteV antwoordt op 11 november 2008:

Er had in het begin dus eigenlijk al een nieuw
front in gemoeten. Zodat het raam in een juiste
setting valt. Waardoor het raam wel goed
gedragen wordt.
Nu wel een beetje laat natuurlijk.
Nogmaals veel succes.


Rob antwoordt op 11 november 2008:

@beverwijk, Jij hebt niets te maken met die lange keten. Voor jouw is er maar een aansprakelijk en dat is de dealer. Deze heeft je de caravan verkocht, niet de imp. of polyplastics.
De dealer moet je fatsoenlijke waar verkopen en hier garant voor staan. Constant ramen wisselen vind ik persoonlijk geen fatsoenlijke ontwikkeling. Hij zal met een oplossing moeten komen die een normaal gebruik van de caravan mogelijk maakt, zonder iedere 2 jaar van raam te wisselen.


willem antwoordt op 11 november 2008:

Is de druk op het raam in het midden bij 80km/hr hetzelfde als bij 110km/hr ?

Misschien heeft de snelheid erwel mee te maken ?


bert.s antwoordt op 12 november 2008:

de druk op het raam is natuurlijk bij 110 kmh hoger
Dit geld zowel voor de buiten als de binnenkant van het raam.
Omdat er bij de binnenkant geen ondersteuning is zal deze misschien iets kunnen vervormen bij een hoge snelheid.
maar of dit een witte vlekkerige halfronde baan kan veroorzaken lijkt mij sterk, er zit tenslotte ook een redelijke ruimte tussen de 2 ramen?


beverwijk antwoordt op 12 november 2008:

Er zit in tussen de ramen wel genoeg afstand maar met warm weer kun je met de hand de buitenste bijna tegen het binnenste raam aandrukken Vergeet niet dat het een enorm raam is en de buitenkant is niet erg dik(gewichtsbesparing) denk ik Hij is met het openzetten al erg zwaar


Rob antwoordt op 12 november 2008:

Beverwijk, wat is het nu?
Je vraag v.d. topic: "Ik denk dat het buitenraam en het binnenraam elkaar raken als het warm is . Als je rijdt komt er een grote winddruk op het raam te staan en waarschijnlijk raken ze elkaar"

Neu stel je: "Er zit in tussen de ramen wel genoeg afstand maar met warm weer kun je met de hand de buitenste bijna tegen het binnenste raam aandrukken"

BIJNA schrijf je en ook nog met manuele kracht, die meer levert dan de luchtdruk tijdens het rijden. Tenminste op 30 cm2.

Zitten we nu oplossingen te bedenken die niet relevant zijn?



beverwijk antwoordt op 15 november 2008:

Via de importeur vernam ik dat het probleem misschien op te lossen is door de luchtdruk binnen het raam hoger te maken , de huidige plugjes laten de opgelopen druk die onstaat bij het rijden door , door dit te verbeteren blijft de (tegen)druk hoger en drukt het buitenraam niet meer tegen het binnenraam.
Misschien is dit de oplossing . Wordt vervolgd


Rob antwoordt op 15 november 2008:


Ik geef het nu echt op. Of jij of de dealer houd een van ons aan het lijntje. Met alle respect.

Stel dat het raam "onder druk"word gezet: de buitenkant krijgt rijwind en druk te weerstaan, wat middels de druk in het raam word doorgeven naar het binnenste raam. Hierdoor treed weer vervorming op langs de randen wat weer afsluitproblemen geeft.

Maarvooral succes met dit warrige verhaal en raam gewenst en ik hoop dat het nog goed komt.


John antwoordt op 15 november 2008:

Beverwijk, laat nu eens horen wat er werkelijk speelt, je komt steeds met nieuwe (verzinsels) feiten.
Eerst wel, dan weer niet dan weer zus en dan weer zo


Peter antwoordt op 17 november 2008:

Kijk, nu is het ineens stil, waarom?


beverwijk antwoordt op 18 november 2008:

Sorry, voor de stilte maar ik net weer thuis van een operatie
Wat betreft het raam : vandaag komt Polyplastic bij de dealer en dan hoor ik hopelijk meer ,ik zet het nog wel even op het net


RobD antwoordt op 18 november 2008:

Beverwijk, na alle antwoorden en je aanvullende info zijn we eigenlijk geen cent wijzer geworden. Zoals ik op 12-11 al schreef, je hobbelt heen en weer met je aanwijzingen.
Ik hoop dat je bij de dealer wel duidelijk aangeeft wat er daadwerkelijk speelt, anders vinden ze nooit een oplossing.
veel succes gewenst


willem antwoordt op 19 november 2008:

beverwijk zijn 1e vraag was of er meerdere mensen waren met dit probleem hier heeft volgens mij nog niemand op gereageerd.


RobD antwoordt op 24 november 2008:

Van: beverwijk
Datum: 18 November 2008 om 12:42

Sorry, voor de stilte maar ik net weer thuis van een operatie
Wat betreft het raam : vandaag komt Polyplastic bij de dealer en dan hoor ik hopelijk meer ,ik zet het nog wel even op het net


Ik was even benieuwd!


beverwijk antwoordt op 25 november 2008:

dealer is in onderhandeling wie er voor de kosten van een nieuw voorraam moet opdraaien (een verbeterd type) gezien het feit dat de caravan 4jaar oud is en het 4 de raam geplaatst Wordt weer vervolgd


Ed antwoordt op 25 november 2008:

Wie er voor de schade opdraait is voor u niet van belang, voor u is er maar één aanspreekpunt, de dealer. Ik snap wel dat hij op zijn beurt ook iets terug wil zien maar dat blijft, hoe vervelend ook gezien zijn medewerking tot nu toe, wel zijn probleem.
Vraag blijft wel wat de oorzaak is je wilt dit geen vijfde keer.

Overigens even bij de les blijven als men met een voorstel tot bijbetaling komt. U heeft neem ik aan dit probleem al in het eerste jaar gemeld en sindsdien is er nog niets opgelost.

U heeft dus recht op een kostenloze oplossing. Veel succes.


antwoordt op 25 november 2008:

Dat is niet juist.
Het vervangen van het (1e) raam heeft het probleem opgelost. Weliswaar voor (te) korte duur, maar toch.
Gedurende de garantieperiode kan reclame worden gemaakt.
Na deze periode is kostenloze vervanging voorbij.
Er kan altijd een beroep worden gedaan op een Coulance regeling. Deze hoeft niet altijd een 100% vergoeding te zijn maar kan dat wel zijn. Niet te verwarren dus met Garantie.
Overigens is het zo dat een dag voor het verstrijken van de garantieperiode er zaken zonder kosten vervangen kunnen worden die wanneer er na 2 dagen opnieuw een probleem met het nét vervangen deel optreedt dit niet automatisch weer vergoedt wordt.
Garantie op garantie is niet mogelijk. Wanneer er geen coulance wordt toegekend kan het voorkomen dat de vervangkosten, zelfs na 2 dagen, volledig voor eigen rekening komt.


Ed antwoordt op 25 november 2008:

Hoe kan je dit nu stellen Roel? Dit lijkt het standaard antwoord van een dealer.
Het eerste raam vervangen heeft het probleem geheel niet opgelost.
Wat hier is gebeurt is symptoom bestrijding. Zie je meer. Zoiets als een asperientje in plaats van de ziekte genezen en hopen dat het vanzelf overgaat.

Evenzo zie je dat garantieregelingen zich met de door jouw gerefereerde "3 maanden garantie op reparatie" zich proberen hiervoor in te dekken.

Maar een garantieregeling kan je wettelijk gezien aan je laars lappen. De dealer (ondersteund door de keten voor hem) had de oorzaak weg moeten nemen en wel zodanig dat het niet meer binnen de te verwachten levensduur van het product zou kunnen terug komen.
Dit is niet gelukt. En dus is de dealer nog steeds aan zijn eerste verplichting gehouden.


RobD antwoordt op 25 november 2008:

2 dingen: er bestaat een garantieregeling voor producten en er is een wetgeving die aanduid dat een product moet functioneren waarvoor het gemaakt is. En dat men mag verwachten dat het de "normale" duur meegaat. (alle waar naar zijn geld, van een Lada zal men eerder slijtage verwachten dan een Audi). Nu is dat normale vaak een strijdpunt, maar voor een caravanraam zal dit rond de 15 jaar liggen.
Binnen 4 jaar 3 nieuwe ramen is verre van normaal te noemen. Iedere dealer c.q caravanner zal dit beamen. Nu het derde raam ook niet voldoet zal ook dit vervangen moeten worden.
Hoe het zit met de garantie in dit specifieke geval is niet bekend, maar dan komt de wetgeving om de hoek kijken. Naar mijn bescheiden mening is hier van een "normale" duur geen sprake en kan aanspraak worden gemaakt op kostenloze vervanging.

In dit geval moet er iets mis zijn met de constructie van, danwel raam, danwel ophanging/sluiting.


Jan antwoordt op 25 november 2008:

Ook na vier of zes jaar gewoon de dealer aansprakelijk stellen, willen ze de boel niet kosteloos repareren dan maar via de rechtsbijstandverzekering de schade volledig te laten vergoeden inclusief alle kosten die daarvoor en daarbij (ook voor de mislukte pogingen van reparatie) gemaakt zijn.

Het is belachelijk als consumenten met een kluitje in het riet gestuurd worden door malafide dealers die hun verantwoordelijkheid niet nemen.


RobD antwoordt op 25 november 2008:

In ieder geval ALTIJD de dealer aansprakelijk stellen. Niet alleen na 5-6 jaar.
Kosten voor mislukte reparaties zijn nergens te verhalen, de dealer zal het probleem moeten tackelen en oplossen. Hij moet hiervoor de kans krijgen. Een rechtsbijstand kan hier geen verandering in brengen. En ik lees nergens iets van een malafide dealer. Ook bonafide dealers blijven wel eens in gebreke.


antwoordt op 25 november 2008:

@Ed: Zoals ik al eerder schreef is dit waarschijnlijk een probleem met een constructieve aard. De dealer zal slechts aan symptoom bestrijding kunnen doen. De fabrikant zal zich moeten bezighouden met een constructieve oplossing in samenwerking met de dealer.
Nou, de bijdrage van de fabrikant laat zich raden en juridisch is de dealer het aanspreekpunt. Een oplossing zal er dus moeizaam komen. Het enige wat de dealer kan blijven doen is telke malen een nieuw raam plaatsen.
Het is voor hem een zeer moeilijke opgave voor een niet door hem ontworpen en geconstrueerde caravan op constructie niveau een oplossing te verwachten.
In zijn plaats zou ik er in deze voor kiezen een raam te blijven vervangen totdat de caravan 10 jaar oud is waarna een beroep op het conformiteit principe verjaart.

Het fenomeen “3maanden garantie op reparatie” heeft in deze geen geldigheid. Dat zou echter wel het geval geweest zijn zodra er voor deze reparatie een vergoeding wordt verlangt.
In dat geval zou er een recht aan ontleent kunnen worden. Een reparatie onder garantie voorwaarden verleent dit recht namelijk niet.
Voorbeeld: Een auto heeft 2 jaar garantie. De motor gaat kapot na 1,5 jaar. Nieuwe motor wordt onder garantie vergoedt. Motor gaat na 7 maanden opnieuw kapot. De garantie op de auto is 1 maand verlopen en er volgt geen vergoeding onder garantie ondanks dat de motor een half jaar oud is. De motor valt niet onder de garantie maar de auto wel en die is verlopen.
Een garantie regeling kan je aan je laars lappen, daar ben je geheel vrij in uiteraard. De fabrikant gaat daar namelijk niet zo lichthartig over ivm aansprakelijkheid. Een garantieregeling houdt de wetgeving goed in het oog en respecteert en garandeert de rechten en plichten van beide contractanten.

RobD schrijft: “Hoe het zit met de garantie in dit specifieke geval is niet bekend……”
»
Die heb ik hiervoor uitgelegd.

“…..er is een wetgeving die aanduid dat een product moet functioneren waarvoor het gemaakt is. En dat men mag verwachten dat het de "normale" duur meegaat. (alle waar naar zijn geld, van een Lada zal men eerder slijtage verwachten dan een Audi)”
»
Die wetgeving wordt ook wel aangeduid als het ‘conformiteitsprincipe’
Het maakt niet uit of het een bepaald type of merk is. Dit gaat voor elk product op.

“In dit geval moet er iets mis zijn met de constructie van, danwel raam, danwel ophanging/sluiting.”
»
Een vrij veilige assumatie Rob. Vandaar mijn opmerking dat de enige oplossing voor de dealer zal blijken te zijn om te blijven vervangen. De wil daartoe zal natuurlijk geleidelijk afnemen en zal gepaard gaan met een toenemende trainering. Ik geef het je te doen: 8x een niet misselijk raampje gratis weggeven!

@Jan, Niet alles is met een rechtsgang op te lossen. Ten eerste moet het geschil om een substantieel bedrag handelen en dan nog draag je gerechtskosten.
Wie het onderste uit de kan wil zal het lid op zijn neus treffen.
En wie zijn neus schendt schendt zijn aangezicht, nietwaar?

Quote:” Het is belachelijk als consumenten met een kluitje in het riet gestuurd worden door malafide dealers die hun verantwoordelijkheid niet nemen.”
»
Dat is een beetje te cru Jan. Je kan niet stellen dat deze dealer zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Hij doet, tot nog toe, zijn best daarvoor. Hij voelt de druk van de komende jaren aankomen en wil nu in samenspraak met Polyplastics tot een oplossing te komen. Dit siert hem lijkt mij.


Ed antwoordt op 25 november 2008:

Sorry Roel what about beverwijk. Wat je advies aan hem?


Jan antwoordt op 26 november 2008:

Gelukkig hoeft niemand bij @Roel aan te kloppen om na de vervanging van het vierde(?) voorraam te bemiddelen over hoe het dan verder moet. Misschien heb je daar dan die echte vaklui bij nodig😉 en niet de verkoperspraatjes van @Roelemans😉😉😉


beverwijk antwoordt op 26 november 2008:

Inderdaad wil de dealer een fatsoenlijke oplossing en doet zijn best maar is met polyplastic en importeur in gesprek over de kosten die vervolgens heen en weer geschoven worden zelfs de term sfschrijving wegens de leeftijd is al gevallen? Voorlopig wacht ik op de dealer ,tenslotte is die mijn aaanspreekpunt ,maar ja inderdaad ik vind ook dat er nog steeds geen afdoende prestatie(oplossing ) geleverd is!
Je kunt beslist niet spreken van onwil maar het duurt wel 4 jaar


Jan antwoordt op 26 november 2008:

Beste Beverwijk.
Ik begrijp dat de dealer toch tot een oplossing wil komen.
Dat is al heel wat. Ik zet er toch een groot vraagteken bij of hij daar in die 4 jaar tijd niet voldoende gelegenheid voor heeft gehad. Ook om er zelf deskundige hulp bij te zoeken als de oplossing niet voor de hand ligt.
Met de huidige stand van zaken kom je nu dus niet veel verder dan alweer een ander raam.
Ik zou inderdaad even afwachten (max 2 weken) wat de caravanfabrikant van het geval vindt.
Ik adviseer je daarnaast om onafhankelijk advies (ANWB?) voor een goede reparatie te gaan vragen; Zowel juridisch als technisch. Er zijn overigens ook wel andere deskundigen in te huren. Met hun bevindingen sta je een stuk sterker en pas dan kun je overwegen eventuele volgende stappen te gaan ondernemen. Misschien is het sop de kool niet (helemaal)waard, zeker niet -zoals je zegt- als de dealer echt te goeder trouw is, een goede dealer is zeker ook iets waard, er kan sprake zijn van een jarenlange vertrouwensrelatie, maar als de reparatie in de papieren gaat lopen (nieuw voorfront) en men dit voor eigen rekening wil laten komen, dan kan het lonend zijn om een stapje of wat verder te gaan. Bereid dan je zaak goed voor!
Zoals je hiervoor hebt gelezen zijn er ook andere te respecteren meningen van medecaravanners die elk ook hun eigen invalshoek hebben, oordelen moet je uiteindelijk toch zelf wat de beste oplossing kan zijn. Ik wens je in elk geval veel succes. Ik hoor graag van je hoe dit afloopt.


FteV antwoordt op 26 november 2008:

Hoi Beverwijk.
Ik had eerder aan je gevraagd of het raam wel goed
wordt gedragen in het front.
Ik zelf heb een Delta, gaat na een paar jaar het front scheuren.
Dealer heeft er een nieuw front ingezet.
Een jaar later kwamen er al weer haarscheurtjes, caravan bijna
4 jaar oud. Weer een nieuw front. Het eerste vernieuwde front bleek een fout lotnummer, ze hadden er dus wederom een verkeerd front in gezet.
Maar nu gaat het goed, en alles waterdicht, toch ook niet
onbelangrijk.

Onze dealer in Rotterdam heeft er echt alles aan gedaan om
tot een oplossing te komen.
Ik schrijf dit, om te laten weten dat je van je dealer best
wat mag verwachten.
Als ik ga inruilen, ga ik weer naar Rotterdam.


En dat wilde ik nou nog ff kwijt.

Veel succes gewenst, ik denk dat het wel goed komt.


RobD antwoordt op 26 november 2008:

@Roel: in dit specifieke geval weet ik niet wat er exact is afgesproken/op papier staat tussen Beverwijk en dealer. Normaal gesproken heb je gelijk, maar ik kan niet in hen overeenkomst kijken.
Het ‘conformiteitsprincipe’ houd wel degelijk rekening met merk en type, men scheert niet alle caravans of auto's over een kam. Men kijkt wel naar identieke type's van een bepaald merk.

Een rechtzaak beginnen kan, MAAR zolang de dealer van goede wil is en het probleem mede wil oplossen zal geen enkele rechtsbijstand hieraan beginnen. Wel kan men middels een aangetekend schrijven "druk op de ketel houden".
Ik zou Beverwijk dan ook deze stap adviseren. Het kan n.l. lang duren aleer Polyplastic en de dealer enig resultaat boeken. Hier heeft Beverwijk geen boodschap aan, zijn raam moet gemaakt worden.


Albert Myny antwoordt op 18 februari 2009:

Ik heb ook een probleem met een Sprite raam (type caravan Sprite Super 410TF). In juni 2008 is er een spontane barst in gekomen. We zijn nu februari 2009 en ik heb nog steeds geen antwoord van de (enige Sprite) dealer in België. Een hele reeks mails heen en weer.... Polyplastic is de oorzaak en geeft geen antwoord enzovoort.....
En het gaat alleennog maar over de vraag of er garantie is of niet.... 8 maanden !!!!! Weet iemand raad ?
mail : albert.myny@telenet.be


antwoordt op 18 februari 2009:

Polyplastic is de oorzaak
»
Hoezo, hebben zij erop geslagen ofzo?
Als dat duidelijk is ben je toch klaar?


Albert Myny antwoordt op 18 februari 2009:

Ik ben wel klaar maar de dealer duidelijk niet...
Is nu in gebreke gesteld, we zien wel wat het wordt....


antwoordt op 18 februari 2009:


Het is te doen gebruikelijk dat een direct gestelde vraag beantwoord wordt Albert.

Er zijn vele oorzaken voor een scheur in het raam.
Hoe zeker ben je van de oorzaak?
Wat is de oorzaak?
Wie heeft daar een andere mening over?
Is er een dispuut?
Met wie is er allemaal gemaild?

Dat geeft ons allen een beeld van wat er mogelijk aan de hand is. Daarmee kunnen we een misschien advies geven of ervaringen delen.
Het antwoord ontduiken maakt het er niet makkelijker op. Ook niet voor jezelf. Je kan natuurlijk wel vinden dat….. maar is dat ook aannemelijk te maken?

Probeer het eens op het forum, wanneer je hier mensen weet te overtuigen dat de dealer zou moeten betalen gaat het je vast wat makkelijker af in ’t “echie” 😉


Jadatis antwoordt op 19 februari 2009:

Als het raam bol is dan zal het nog nouwelijks ingedrukt worden door de wind, door de betere constructie.
Mogelijk is er een ander tijpe raam in te zetten.
Mijn gevoel zegt me dat je nu een vrij vlak raam hebt, waardoor het door de wind ingedrukt kan worden.

Verder, wat de lekkage betreft, als dat langs de rand, dan zou daarvoor de rand inwendig van hout kunnen worden voorzien om het geheel wat stijfer te maken.


Albert Myny antwoordt op 19 maart 2009:

Uiteindelijk is het probleem met mijn sprite 410TF opgelost. Nieuw raam geplaatst door de dealer onder garantie.
Na 9 maanden !!!!
Alle kanalen onder druk gezet, dealer, invoerder, polyplastic...
Dus volhouden is de boodschap.


Marjon antwoordt op 10 april 2016:

Beste allemaal wij hebben ook n Sprite 410 uit 2004 met het zelfde probleem in ieders 4 ramen verder terugroep AktieSport van poliplastic maar watblijkt raam zit er nu twee jaar in en alweer lekkage vanuit het midden van het raam volgens ons moet Sprite al de caravans terug roepen en de constructie van de voorkant veranderen zodat er weer drie ramen ingeënt kunnen worden want onZe ervaring is dat het toch steeds weer een terugkomend euvel is al ben je nu 12 jaar verder.


Kees antwoordt op 10 april 2016:

Het probleem van beverwijk is inmiddels 7 jaar geleden reeds opgelost Marjon.
Het is dus mogelijk 😉


beverwijk antwoordt op 11 april 2016:

Na 12 jaar caravannen en 5 nieuwe voorramen heb ik het maar opgegeven mijn Sprite super 390 heeft weer een witte baan in het midden precies zo als gemeld in de aanhef bovenaan
En nog steeds als ik veel wind tegen heb komt er nu ook een deuk in het voorraam die er geleidelijk weer uitgaat als ik
stil sta, dus conclusie buitenraam en binnenraam komen tegen elkaar en veroorzaken door wrijving een witte baan, hij lekt niet meer maar dat komt omdat ik de bevestiging in de raamopening heb omgedraaid er zitten nl. 2 kanten waarvan de ene wat meer bolling heeft zodat het raam strakker dicht trekt


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 april 2016:

Is die 'witte baan' hele fijne condens? En is die niet altijd even zichtbaar (afhankelijk van zon en temperatuur)?
In dat geval is de 'oorzaak' dat er wat vocht in het raam (tussen binnen en buitenruit) zit. Dat komt eigenlijk bij elk caravanmerk met Polyplastic ramen voor.
De tip die ik van Polyplastic kreeg om dat 'vocht' er uit te krijgen is:
Haal het raam los van de caravan en zet het op de zijkant neer, waarbij je de dopjes (dan onder en boven) verwijdert. Als je hem tijdens droog weer in de zon gaat zetten zal de lucht via het bovenste gaatje er uit gaan en via de onderkant vol stromen met verse lucht.


Kees antwoordt op 11 april 2016:

Dan moet die verse lucht wel zonder vocht zijn. En warme lucht bevat meer vocht.
Een andere optie is om die ruimte te vullen met Stikstof. Daar zit geen vocht in.
Doe je dit met de mogelijkheid tot enige overdruk dan zullen de twee vensterbladen ook niet meer tegen elkaar komen.


Andreas-NL antwoordt op 11 april 2016:

@Kees: warme lucht kán meer vocht bevatten (alvorens condensatie volgt) maar dat speelt geen rol bij warm weer en een lage luchtvochtigheid. Een klein nuanceverschil.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 april 2016:

Ramen worden door Polyplastic niet met stikstof gevuld en hebben geen overdruk.


Kees antwoordt op 11 april 2016:

Inderdaad Andreas, een nuance verschil.
Maar ik doel meer op het feit dat nadien bij lagere omgevingstemperatuur die (lagere) luchtvochtigheid door condensatie dan toch voor vochtproblemen Ă­n het raam kan zorgen.

Dat is duidelijk Menno. Het is dan ook een oplossing om zelf het probleem mee te bestrijden daar er vanuit de leverancier/fabrikant immer nog geen afdoende oplossing geboden wordt.


Beverwijk antwoordt op 12 april 2016:

het is beslist geen condens bij temp van 42 graen zit het er en bij 12 graden ook ,het zijn echt herkenbare slijtplekken de vrijzinnig tussen het voorraad en het achterraam ik suggereerde bij polyplasic om in het midden ee afstandsschotje te lijmen maar dat vonden ze niet zo mooi maar het probleem was wel opgelost ook is in Rotterdam bij polyplasic mijn voorgrond verstevigd om dat dat misschien meespeelde maar ook dat heeft niets geholpen


Sjef Bertens antwoordt op 12 april 2016:

Het komt inderdaad veel vaker voor dat bij grote voorramen de vervorming bij hoge snelheid dusdanig is dat de buiten en binnenraam elkaar raken.
Door de onderlinge wrijving ontstaat, uiteraard in het midden, een beetje waas. Ik heb er bij mijn LMC ook een beetje last van maar zeker niet hinderlijk.


PaulP antwoordt op 12 april 2016:

Is het een gevolg van hoge snelheid dan weet je de oplossing 😉 Wellicht kan je het ook oplossen door een spoiler op het dak van de auto.

Polyplastic zou de buitenkant iets boller kunnen vormen dan buigt het niet meer naar binnen, je krijgt dan wel visueel een licht vervormt zicht.


Beverwijk antwoordt op 13 april 2016:

Ik heb het nieuwste voorraam iets boller en dikker raam in mijn Sprite , Polyplastic zei toen een nieuw beter model maar ik blijf er bij dat een verticaal schotje in het midden de zaak opgelost is en de witte slijtplek niet meer voorkomt


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker