Caravantrekker.nl

Nieuwe toyota avensis

Edwin eegerdingk vraagt op 23 november 2008:

Goedemorgen,

Ik ben geinteresseerd in de nieuwe toyota avensis III die binnenkort zijn introductie krijgt.
Op de site van toyota.nl zie onderstaande link staan de specificaties al genoemd.
http://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/pdf/avensis_specificaties.pdf
Ik rij nu in een toyota corolla 2.2 d met een fendt saphir 4.90 daarbij rij ik circa 40.000 km en wil waarschijnlijk mijn volgende auto een benzine laten zijn.
Mijn vraag is wanneer zijn de meetresultaten voor de avensis beschikbaar?

bvd voor jullie reactie

edwin

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 23 november 2008:

Toyota strooit elke week wel wat informatie de wereld in om enthousiasme te kweken voor de nieuwe Avensis. Ik verwacht pas in januari dat alle (relevante) gegevens bekend gemaakt worden.


edwin antwoordt op 24 november 2008:

Bert

bedankt voor je reactie

edwin


Edwin antwoordt op 15 december 2008:

Bert

Ik heb inmiddels aanvullende info over de avensis .
Ik ben nog in dubio of het een diesel 2.0 wordt of een 1,8
benzine. Aangezien de diesel steeds minder rendabel aan het worden is denk ik serieus na over de benzine uitvoering alleen weet ik dat de diesel geen problemen zal hebben met mijn Fend saphir 4.95 (2005), terwijl ik niet weet of de
1.8 voldoende trekkracht heeft voor mijn caravan.
De gegevens die ik inmiddels over de 1.8 te weten ben gekomen zijn:
Motor 1,8 VVT-i 16 kleppen DOHC
Boring en slag 80,5*88,3
compressieverhouding 10,5:1
max vermogen 108kw/147pk/ 6400 tpm
max koppel 180/4000
versnelling 6 stuks
ledig gewicht 1350kg
laadvermogen 650kg
aanhangergewicht 1500kg
kogeldruk 75kg.

zou jij kunnen aangeven of ik hiermee zonder problemen de fendt kan trekken of dat ik toch moet kiezen voor de diesel uitvoering.

zie je antwoord tegemoet,

gr edwin


Bert antwoordt op 15 december 2008:

Ik heb alle gegevens van de Avensii, maar de eindoverbrenging(en) van de transmissies staan verkeerd in de verstrekte gegevens. Ben in afwachting van een reactie van Toyota. Zonder die transmissiedetails kunnen we helaas geen uitspraken doen over de trekeigenschappen.


Edwin antwoordt op 22 december 2008:

Hallo Bert,

Heb je inmiddels al bericht ontvangen van toyota over de transmissiedetails?

gr edwin


Bert antwoordt op 22 december 2008:

Ja, maar helaas niet volledig. Een database update zal dan ook niet voor 1 januari plaats kunnen vinden. (Ik moet n.l. nodig weer wat caravanervaring opdoen) 😉


Michiel antwoordt op 23 december 2008:

Typisch toyota Nederland om onvolledig te zijn in hun antwoord.......ze waren zeker de eindreductie vergeten Bert.

Ik had namelijk precies hetzelfde toen ik voor mijn Corolla de bakverhoudingen opvroeg (na tegenvallende prestaties als trekauto)


Ben antwoordt op 1 januari 2009:

Hallo,

Ik heb inmiddels besloten de nieuwe type toyota avensis wagon gekocht. Het is een 2.0 liter cvt-automaat. De
auto rijdt heerlijk. Nu de caravan nog. Graag voor mij ook de meetresultaten ed. Tips. Ik specificatie geeft aan dat de auto 1800 kg mag trekken. Is dit verstandig, ik dacht van niet. Wij willen een caravan met 2 x treinzit, stapelbed, keuken op de achterplaat min 4.60m. Gewicht van de auto is 1440kg dus vanwege het rijbewijs van mijn vrouw niet meer wegen dan 1440. Ofwel de max 1500 en terugbrengen naar 1440kg. Tips adviezen.Graag


Bert antwoordt op 3 januari 2009:

We hebben inmiddels de eindoverbrengingen van de Avensismodellen, dus die worden binnenkort toegevoegd. Of dat met de CVT's ook gaat lukken is nog de vraag omdat daarvan de 'vaste' tussenstapjes niet bekend zijn. Moet ik nog wat op verzinnen...

De toegestane trekgewichten zijn hoger dan die van het uitlopend model, een goede zaak want meer in overeenstemming met de concurrentie, maar de wetmatigheid wat betreft gewichtsverhoudingen blijft natuurlijk overeind!


Ben antwoordt op 3 januari 2009:

Ik ben blij dat ie 1800 kg kan trekken. Zit alleen met het probleem dat ik weet wat ik wil (voor caravan). echter moeilijk te vinden.


Bert antwoordt op 5 januari 2009:

De Avensii zijn toegevoegd. Ik heb mijn twijfels naar Toyota geuit over de lange eindoverbrenging van de Multidrive CVT automaat in de 1.8 en 2.0. De 2.0 zou bij 1000 rpm in één 9.6 km/u rijden en in de zesde 53.8 km/u. Da's nogal veel (6200 in VI is een theoretische top van 333 km/u). De CVT heeft een koppelomvormer dus dat is wel weer prettig bij het wegrijden op een helling. Of er een oliekoeler op zit?


edwin antwoordt op 6 januari 2009:

Bert bedankt voor je reactie,
In de loop volgende week weet ik wat het gaat worden, waarschijnlijk toch de diesel Ook gezien de score tussen de
1.8 benzine en 2.0 diesel in combinatie met een Fend Saphir 4.90.

Gr edwin


Ben antwoordt op 7 januari 2009:

Bedankt voor de reactie. Ik wilde hem op mijn auto invoeren en kreeg als resultaat een volvo 940! Wat te doen?


Bert antwoordt op 7 januari 2009:

Een 940 kopen? 😉
Geen idee wat er fout gaat, ik kan het hier niet reproduceren. Je browser misschien even vernieuwen? Vertel anders vanaf welke methode je een berekening doet (menu etc., of vanaf de startpagina etc.). Het gaat om een Wagon 2.0 automaat begrijp ik?


@Eric antwoordt op 7 januari 2009:

Om nog even daarop in te haken:
Ik wilde laatst een gedetailleerd trekkracht rapport uitprinten (met behulp van de "print versie" knop) en in plaats van de door mij gewenste auto kwam er een andere uit de printer zetten.
Wat denk je: ook een Volvo 940... 😉 (met een Biod caravan meen ik?)



Ik deed het vanuit een
Klein bugje ergens gehad misschien?


@Eric antwoordt op 7 januari 2009:

Hmm, m'n berichtje was iets te snel weg...

Heb net weer even gekeken en hij geef wederom die Volvo 940 + Biod omade weer ipv de door mij gekozen combi.

Kleine bug ergens?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2009:

Dat is een bug(je?). Die Volvo met Biod is een default als er iets mis gaat bij het selecteren.
Geef even aan welk pad je hebt gevolgd en van waaruit je de berekening bent gestart want ik zie zo niet 123 waar het fout gaat. Mail maar even direct naar info@caravantrekker.nl


ben antwoordt op 8 januari 2009:

klopt ik denk een bugje, ik wil echt geen 940 ik heb een vat avensis! Als ik een volvo wil dan is het een xv70! Graag uitleg mbt de "Of er een oliekoeler op zit?" dan bel ik de dealer! en weet iedereen het.


Edwin antwoordt op 8 januari 2009:

nog even een vraagje.

ik denk erover na om er toch misschien de versie te nemen met automaat. Is dit met de fend 490 een goede keuze of is het toch slimmer om de handgeschakelde versie te nemen. Ik weet volgende week pas of ik een benzine of een diesel mag leasen dus gaarne antwoord voor beide versies.

bvd edwin


Bert antwoordt op 8 januari 2009:

@ben. Menno heeft een vraag gesteld. Een antwoord draarop kan wellicht die bug verhelpen.

@Edwin. Voor de werking van een koppelomvormer (de Avensis heeft een CVT met zo'n ding en geen normale koppeling) zie het menu Rijden > automaat of handgeschakeld. Uiteraard staat daar ook het nodige in over CVT transmissies.
Een koppelomvormer kan heet worden vooral bij onoordeelkundig gebruik, net zoals een koppeling kan verbranden, alleen heb je dat niet in de gaten (automaat...) Dan kan een oliekoeler voor de automaat zinvol zijn. Misschien heeft de Avensis dit attribuut al, ik denk van niet overigens. Navragen bij de dealer en hem vertellen dat je met die auto en een caravan de bergen in wilt. Een vergelijking tussen de handgeschakelde en de CVT in de vorm van een persoonlijk advies is op te vragen via het menu Advies.


@Eric antwoordt op 8 januari 2009:

Van: Bert
Datum: 08 January 2009 om 21:50

@ben. Menno heeft een vraag gesteld. Een antwoord draarop kan wellicht die bug verhelpen.

===============================================

You've got mail.


Ben antwoordt op 9 januari 2009:

De vraag over de koeler, Toyota rust haar koppelomvormers uit met een oliekoeler. Dit is het antwoordt van de dealer


BEN antwoordt op 9 januari 2009:

PS DE AVANSIS HEEFT EEN 7 TRAPS EN GEEN 6 TRAPS VOLGENS MIJ MAAKT DAT VEEL UIT!


Bert antwoordt op 9 januari 2009:

Sorrry Menno, ik heb je reactie gewist (per ongeluk hoor...) 😉

"Van: Menno
Datum: 09 January 2009 om 20:00

Op dit moment werken we nog maar met 6 versnellingen (1 t/m 6). Veelal is voor het trekken van een caravan de 7e (of 8e) niet zo interessant. Voor de berekening en kwalificatie maakt het dus niets uit dat die (nog) niet meegenomen wordt. Vraag een persoonlijk advies aan en dan wordt wel de 7e versnelling meegenomen."

Klopt, de Multidrive S heeft 7 'vaste' overbrengingen naast het volledig traploze gebeuren. Nee het maakt niets uit, want de laagste en hoogste overbrenging is waar het om draait met zo'n CVT. De 1e is dus de 1e en de 6e in het rekenprogramma is de 7e. Alle tussenliggende trappen zijn in dit geval overigens puur rekenkundig omdat die niet bekend zijn, ook niet bij Toyota.

De Multidrive S is overigens wel innovatief: "Für Fahrten in bergigen Regionen entwickelte Toyota Programme für das „Multidrive S“ Getriebe, welche während Bergauf- und Bergabfahrten die jeweils optimale Übersetzung einstellen. Bei Bergauffahrt ändert die Automatik die Übersetzung so wenig wie möglich, während bei Bergabfahrt die Übersetzung automatisch so gewählt wird, dass die Motorbremswirkung optimal ausgenutzt werden kann."
Het ding schakelt dus automatisch terug bergaf. En als er dan ook nog zoals Ben meldde een echte oliekoeler opzit, zijn we helemaal blij!


Erik antwoordt op 9 januari 2009:

De Avensis is wel erg klein met een panoramisch dak en lichaamlengte van 1.96cm. Jammer, voor de rest een prima wagen.


BEn antwoordt op 11 januari 2009:

Van: Erik
Datum: 09 January 2009 om 20:45

De Avensis is wel erg klein met een panoramisch dak en lichaamlengte van 1.96cm. Jammer, voor de rest een prima wagen.

Ja, een panoramisch dak is voor kleine mensen, neem je hem zonder zoals ik deed heb je ruim 5cm meer ruimte en nergens last van ik ben ook 1.96m. Heb ik de trekauto van het jaar?


Edwin antwoordt op 13 januari 2009:

de kogel is door de kerk ondanks dat ik circa 45000 km ga rijden kan ik toch geen diesel leasen maar wordt het de 1.8VVT Panoramic Wagon Special Business. Vandaag een uitgebreide proefrit meegemaakt en ondanks dat ik inmiddels 3 diesels gehad heb beviel hij uitstekend. Ik ga er maar vanuit dat het met de caravan ook goed gaat komen want het is een ontzettend mooie auto.

Na de zomer zal ik terugkomen om mijn ervaringen met jullie te delen.

gr edwin


BEn antwoordt op 14 januari 2009:

oke, mijn avensis wordt waarschijnlijk binnen 2 weken afgeleverd. Ben erg benieuwd hoe de cvt rijdt. Mij viel de business met panoramic tegen, vanwege het feit dat er minder
hoofdruimte is en de prijs. Heb je de panoramic of de executive business?


Ad antwoordt op 14 januari 2009:

Beste Ben en Edwin,
Ik ben eveneens zeer interesseert in de Avensis 2.0 CVT.
Toyota geeft in hun specificaties een max. aanhanggewicht van 1800 kg.
Ik bezit een caravan die beladen max. 1500 kg mag torsen.
Als ik de gegevens neem onder caravantrekker.nl AvensisIII 2.0 multidrive, dan wordt mijn enthousiasme toch enigszins gedempt als ik de sterren als maatstaf neem.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie rij en caravantrek ervaringen met de Avensis
Ik heb daarom besloten om mijn aankoop nog even uit te stellen.
Groet,
Ad.


Ben antwoordt op 15 januari 2009:

Inderdaad het is vreemd maar als je het leest is het toch positief. Ik kan geen vergelijkbare benzine 2 liter cvt vinden die het beter doet. Misschien kunnen de experts ons inlichten waarom wij op bepaald eonderdelen minder sterren hebben.


Bert antwoordt op 15 januari 2009:

De laagste overbrenging en vervolgens de oneindige reeks tot aan de hoogste is voor een smeuig gebruik met caravan veel te lang gekozen, waardoor in feite de hoogste 'versnellingen' niet aan bod komen. Nu is dat op zich niet zo erg, wel vinden we dat de snelheid in de bergen té hoog moet zijn om in een gunstig toerengebied te rijden, zo rond de 40 km/u. Bij 15 à 18% of daaromtrent, afhankelijk ook van de massa natuurlijk, zit je aan de grens, waarbij de poelies van de CVT al in standje uiterst staan. Trek je op na een bocht vanuit een lagere snelheid uiteraard, dan spring elke keer weer de koppelomvormer bij. Ondanks de geclaimde aanwezigheid van een oliekoeler is dit fnuikend voor de transmissie.
Nu zal het misschien in de praktijk mee kunnen vallen omdat niet iedereen langdurig alpenpashellingen oprijdt, maar toch. Merk ook op het verschil tussen weg kunnen komen en het rijden op steile hellingen.
Ter vergelijking de Multitronics van Audi, de overbrengingen daarvan zijn o.h.a. veel korter gestoken (althans vanaf de 1e), waardoor die het beter doen. Vergelijken blijft echter moeilijk omdat Audi inmiddels zo'n beetje alle motoren van turbootjes voorziet.


Bert antwoordt op 18 januari 2009:

Ik heb me een beetje verdiept in de materie omdat ook ik vind dat in eerste instantie de Avensis met Multidrive CVT een beetje tegen zou kunnen vallen, met bovenstaande conclusie tot gevolg. Ik ging uit van een caravan van rond de 1400 kg en 350 kg in de auto. Nu is het zo dat andere non-turbo benzine tweeliters van andere merken niet bijster beter presteren hoor! Het is maar wat je vergelijkt dus. Opvallend was wel dat in de op aanvraag verkrijgbare uitgebreide Trekkrachtrapportage de 1.8 notabene een betere Trekkerrsscore krijgt dan de 2.0! Terug te voeren naar twee oorzaken: de 2.0 heeft maar een paar kW meer vermogen en heeft langere overbrengingen. Mogelijk wel dat om flink vooruit te komen je met de 1.8 iets meer moet schakelen.... Maar dat doet de CVT tenslotte wel voor je, dus dat is geen nadeel te noemen.

Om toch een wereld van een verschil aan te geven heb gezocht in de Audi voorraad, omdat hun Multitronic óók een moderne CVT is. Zoals gezegd zijn dat allemaal turbomotoren, vandaar dat ik de meest geknepen 1.8 TFSI van 88 kW heb genomen. Beduidend minder dan de 108 en 112 kW van de Avensii.

Hieronder de Trekkrachtgrafieken van de Avensis 1.8, 2.0 en de A4, in die volgorde.

(Avensis 1.8 Multidrive)

(Avensis 2.0 Multidrive)

(Audi A4 1.8 TFSI 88 kW)


Bert antwoordt op 18 januari 2009:

Toelichting: de CVT's hebben natuurlijk een standje automatisch (continue), dus bij vol accelereren gaat het toerental omhoog, hoewel iig bij Toyota bij iets minder woest te keer gaan 'vaste' standen automatisch worden gekozen om dat 'revven' tegen te gaan. Anyway, doe je dat toch, dan is in feite de trekkracht in bovenstaande grafieken 'over de toppen' heen van de diverse 'versnellingen'. Eén vloeiende lijn als het ware en niet 7 (Toyo) of 8 (Audi). Heb je eenmaal een kruissnelheid bereikt, dan kun je zien wat je op dat moment over hebt aan kracht om te kunnen rijden. Bij de Audi is bijv. de 8e eigenlijk zinloos (de rode lijn op de alleronderste curve (= vlakke weg) en zal ook de 7e niet de praktijk zijn als je rond de 100 rijdt en ietsje tegenwind hebt. Ook beide Toyo's missen kracht in de twee hoogste versnellingen en is dan de 5e to use... Ja, maar CVT dan? Tuurlijk, niets aan de hand. Zet hem maar op cruisecontrol en je ziet dan alleen het toerental af en toe (of vaak) fluctueren. Is dat storend (je zit dan aan de grens van de kracht, te vergelijken met veel schakelen), dan zet je 'm in standje vast. Moet je planken om de snelheid vast te houden, dan rij je te hard of je zit in te hoge versnelling. Terugschakelen met de flippers (+/- pookje in de Audi). De toerentallen waarbij... zijn natuurlijk belangrijk, want mede bepalend voor het geluid en dus comfort. Uit deze grafieken blijkt dat even niet, maar is in een uitgebreide Trekkrachtrapportage te zien (en wordt ook omschreven). In de online berekeningen moet je misschien zelf even gaan rekenen.

Toch even over de significante verschillen tussen beide Toyota's met atmosferische motoren en de Audi met lowpressure turbo. Het verschil hoef ik niet uit te leggen, denk ik, maar waarom? Ten eerste zorgt de drukvulling bij veel lagere toeren voor veel meer koppel. 230 Nm vanaf 1500 rpm. De T's 180 resp. 196 Nm bij 4000 rpm. Ja, de T's bouwen hun koppel vloeiender op, maar waar praten we over? De A4 heeft alle trekkracht ter beschikking vanaf een snelheid van 14 km/u. De Avensis 1.8 pas bij 35 km/u en de 2.0 bij 36 km/u! En je weet het: je levert snelheid in en je krijgt er kracht voor terug. Zie je in dat verband dat de Audi niet persé harder kan dan de Toyota's? Lekker belangrijk... 😉. Oh ja, ten tweede: een turbomotor heeft op grotere hoogte minder vermogensverlies, vooral die lpt versies. Ze zuigen als het ware steeds meer lucht (en dus ook brandstof) aan wanneer de lucht dunner wordt.

Ik heb niks met Audi overigens, ze zijn in de basis al duurder dan de Avensis (ik denk zo'n 3 à 4 mille, en dan die optielijst. Brrrr.) Neemt niet weg dat ik denk dat er steeds meer kleinere motoren komen met turbo's en compressors en dat de grotere atmosferische motoren het veld gaan ruimen. Niet omdat dat voor caravanners goed is (dat is nog de vraag als het gaat om levensduur, onderhoudskosten e.d.!!), maar omdat ze efficiënter zijn solo en minder brandstof verbruiken (ook solo). Dáár gaat het de fabrikanten om.


BEn antwoordt op 20 januari 2009:

Dank je voor de uitgebreide uitleg, samengevat was een audi a8 quattro 3.0 tdi de beste oplossing voor ons. Maar ja ook een ander prijskaartje. Misschien over 5 jaar weer. Samengevat ik heb de avensis 2.o ltr cvt gekocht en kan niet terug.het is geen miskoop maar in vergelijking met de audi beduidend minder. Een vraag nog Bert, verelijking met de ford mondeo en opel vectra is toyota toch de betere. Ik kreeg een beetje het gevoel dat ik een pijnlijke miskoop deed. Kan ik begrijpen dat mijn auto een 7 heeft en geen 8?


Bert antwoordt op 21 januari 2009:

Dat is ook wat ik relativeerde in een van m'n eerste zinnen: "Nu is het zo dat andere non-turbo benzine tweeliters van andere merken niet bijster beter presteren hoor!"
Misschien moet ik dat nog verder nuanceren door het woordje "bijster" weg te laten. Kortom, je zult straks ongetwijfeld veel plezier hebben met je nieuwe Avensis ook of juist wel vanwege de moderne Multidrive CVT met koppelomvormer! Merk ook op dat een 3-sterren combinatie alleen in absolute zin (als grote gemene deler) de mindere is van een 5-sterren outfit. Na veel discussies tussen M. en ondergetekende hebben we die sleutel ooit gemaakt en verder fijngeslepen maar die is niet perfect en geldt ook zeker niet voor iedereen. Op deelgebieden kunnen de sterretjes ook wel eens heel anders liggen. Sterker nog, ook sterren zeggen niet alles. Een terreinauto als om maar eens wat te noemen een Mitsubishi L200 krijgt al gauw het volle pond aan sterren op steile hellingen en terecht, maar... Wanneer jij met je Toyota achter zo'n combinatie rijdt op een lange helling van 10% zul je er graag voorbij rijden omdat die truck voor je zo langzaam gaat. Interpretatie, daar gaat het om én weten wat eventueel beperkingen zijn, van je combinatie en ... van jezelf.

Die interpretatie proberen we te automatiseren in de rekenprogramma's met de ingevoegde teksten met name. Er gaat echter niets boven de human touch: in de vorm van een vergelijkend Trekauto Aankoop Advies.

Zo, dat is weer eens gezegd. 😉


Ben antwoordt op 22 januari 2009:

Ik Ben blij met de laatste reactie, kreeg toch wel een mindere indruk over mijn auto; eerlijk gezegd. Het is lastig vooraf de ideale auto te bepalen, voor mensen die hem nog moeten kopen is de audi dus de meest ideale auto. Misschien wordt mijn volgende wel een audi (over een jaar of 5 á 10). Bedankt voor de laatste reactie; deze was nogmaals geruststellend.


Koen antwoordt op 23 januari 2009:

"""Het is lastig vooraf de ideale auto te bepalen, voor mensen die hem nog moeten kopen is de audi dus de meest ideale auto.""" schreef Ben

Mag ik hopen dat je bedoelt : "In het voorbeeld van Bert is de Audi idealer dan de Toyota. Beiden trekken een caravan van 1500 kg"

Voor MIJN caravan voldoet een benzine 1.2, een 1.4 is goed en een 1.6 uitstekend. En dit voor MIJN manier van reizen en rijden.

(ik zal maar niet beginnen over "Das Auto" of ik krijg (weer) het halve forum over mij 😉
Maar de stelling die je deed (...de audi dus de meest ideale auto) : daar rijzen mijn haren van omhoog.
:-(

Zo, dat is van me af 😉


Willem antwoordt op 23 januari 2009:

Een Toyota rijder dus.
De één kan (iets) beter zijn dat de ander. Dat wil niet zeggen dat de ander niet voldoet.
OF: wat voor de één heel goed is, is voor de ander niet goed genoeg.
Alles heeft zijn prijs en...... het is een kwestie van smaak.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 januari 2009:

Precies Willem! Het is lang niet altijd nodig de 'beste' trekauto te hebben. Veel belangrijker is dat je (van te voren) weet wat voor trekauto je koopt waarbij het dus later niet tegen valt. Bij een goede bestudering van de trekkracht rapporten (en eigenlijk hoef ik alleen maar naar de grafiek te kijken) weet ik al precies wat het (trek) karakter van de auto is. Ik heb bewust ook niet de beste trekauto gekocht maar ben wel blij dat ik van te voren precies wist wat ik kon verwachten. Zou je de trekprestaties het allerbelangrijkste vinden.....dan is de keuze gemakkelijk.


Ben antwoordt op 29 januari 2009:

Wat rijden jullie dan?


Edwin antwoordt op 31 januari 2009:

Hallo

Ik kom nog even terug op mijn bericht van 13 januari dat het voor mij toch een 1.8 benzine geworden was. Ik heb lang zitten dubben maar ik heb uiteindelijk toch maar gekozen om zelf het verschil tussen de benzine en de diesel uitvoering in de leaseprijs zelf te betalen. Mijn keuze is mede ingegeven dat ik toch liever wat relaxter zal rijden met een diesel voor mij Fendt 4.90 maar ook omdat ik regelmatig met mijn boot op de trailler helling sta en ook hier heb ik liever wat extra vermogen tot mijn beschikking en last but nog least vindt ik een diesel ook gewoon lekkerder rijden dan een benzine,.

gr edwin


Ben antwoordt op 17 februari 2009:

veel plezier ermee


RobD antwoordt op 17 februari 2009:

@ Edwin:
Iets klopt er niet in je verhaal. Wat ga je rijden 1.8 benz of een diesel?


Tijs antwoordt op 17 februari 2009:

Rob, wat is er niet duidelijk? Edwin geeft toch duidelijk aan in z'n laatste bericht dat hij voor de diesel heeft gekozen ipv de benzine?


RobD antwoordt op 17 februari 2009:

Tijs, Edwins eerste zin:

Hallo
Ik kom nog even terug op mijn bericht van 13 januari dat het voor mij toch een 1.8 benzine geworden was.


Tijs antwoordt op 17 februari 2009:

Rob, in die zin refereert hij aan zijn besluit op 13 januari om voor de 1.8 benzine te gaan: dat is netjes, want dat maakt het voor ons makkelijker om dat bericht terug te vinden. Hij zegt nl. dat hij op dat bericht wil terugkomen, en dan wil ik zien wat hij daar dan schreef.

Vervolgens gaat hij in zijn bericht van 31 januari uitleggen waarom hij op zijn besluit van 13 januari is teruggekomen: hij heeft nl. voor de diesel gekozen.

Klopt dus keurig: geen tegenstrijdigheden te zien.


Cor antwoordt op 18 februari 2009:

Als ik de 1e zin lees dan ga ik er ook van uit dat het de benzine versie geworden was.


Tijs antwoordt op 18 februari 2009:

Prima, als je dat er in wil lezen moet je dat vooral doen. De tekst van Edwin was correct en duidelijk, maar als je het anders wil lezen is dat je goed recht.

Edwin, om aan discussie een einde te maken: kun je ons vertellen of je straks de diesel of de benzine voor de deur hebt staan? 😉

Hoe dan ook een fraaie auto met veel comfort. Laat ons later nog eens weten hoe bevalt qua achtervering en trekkracht in de lage toeren. Dat viel mij bij de vorige versie wel eens tegen dus ik ben heel benieuwd hoe dat bij deze vernieuwde versie zit.


@Eric antwoordt op 18 februari 2009:

't Is duidelijk toch?

"en last but nog least vindt ik een diesel ook gewoon lekkerder rijden dan een benzine."


Ben antwoordt op 6 maart 2009:

Dan ben ik ook duidelijk: ik heb vandaag de 2 liter benzine cvt ontvangen!


Dirk antwoordt op 19 maart 2009:

En, hoe bevalt de auto?


Ben antwoordt op 21 maart 2009:

ja hij bevalt, jankt wel bij snel optrekken, jammer nog geen aanhanger erachter


Bert antwoordt op 21 maart 2009:

Typisch CVT dus. En als je zelf schakelt, gaat het dan 'relaxter'?


Ben antwoordt op 22 maart 2009:

Als je rustig gas geeft niets aan de hand. Veel gas is janken. Door opschakelen wordt het idd rustiger.


Edwin eegerdingk antwoordt op 13 april 2009:

beste forumleden,

Ben al een tijd niet meer op het forum geweest anders had ik wel eerder aan kunnen geven dat het de Avensis Sedan 2.0 Diesel 126pk is geworden. De auto is op 20 februari afgeleverd en heb er inmiddels al 8000 km opzitten. Het zijn erg fijne km's in een in mijn ogen stijlvolle auto die veel kracht heeft en toch nu al zeer zuinig is verbruik circa 1 op .16,5.
Ik heb inmiddels ook mijn caravan er achter gehad en ja Purmerend - Veluwe is natuurlijk wel erg vlak maar ik had het gevoel dat de trekkracht te vergelijken is met mijn Corola Verso die ik hiervoor had, Deze had in het buitenland mij zonder problemen overal gebracht.

Na de zomervakantie zal ik verslag doen hoe de combinatie het in het buitenland gedaan heeft.

gr edwin


Rob antwoordt op 21 april 2009:

Hoi, ik overweeg een toyota avensis 1.8 wagon te kopen en moet daarbij een burstner 480 tk trekken, las ik naar het aantal pk's kijk (147) en het koppel van 180 nm moet dit wel kunnen, wie heeft hier ervaring mee.

gr

Rob


Hans B antwoordt op 21 april 2009:

Waarom steeds de opmerking dat een CVT jankt bij snel optrekken? Als je vlot door de versnellingen van een schakelbak gaat gebeurt dat ook! En daar klaagt niemand over.
Bovendien, trek maar eens rustig op bij een verkeerslicht: je blijft de rest voor.
Je kunt handmatig schakelen met een CVT maar garandeer je dat het benzineverbruik hoger zal zijn.


Tijs antwoordt op 21 april 2009:

Rob, al een trekkrachtrapport laten maken? Ervaringen met de Avensis heb je wellicht in het menu links al gevonden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker