Caravantrekker.nl

Ervaringen gevraagd Fernpass in de winter

RG vraagt op 14 december 2008:

Ik twijfel of ik de Fernpass moet nemen tijdens de wintersportvakantie in Solden of dat ik beter kan omrijden. Zeker met de huidige sneeuwberichten in Duitsland en Oostenrijk.

We rijden een Citroen C5 station (2.0 HDI automaat) en een Sunlight caravan, max. gewicht incl. belading 1.600 kg.

Wie heeft er ervaring met de Fernpass in de winter en het rijden met de caravan?

Met vriendelijke groet.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 december 2008:

Die beslissing zou je zo laat mogelijk moeten nemen. Nu is de Fernpass gewoon sneeuwvrij. Zie:
http://www.tirol.gv.at/themen/verkehr/webcams/webcams/

Alleen als het sneeuwt kan er sneeuw op de weg liggen en kan je wellicht beter omrijden. Volgende week maak ik zelf ook een keuze afhankelijk van het weer, maar zoals het nu is, is de Fernpass geen probleem. De media goed in de gaten houden dus....


RobD antwoordt op 14 december 2008:

Aangezien deze pas toch een belangrijke doorgaande route is word deze goed sneeuwvrijgehouden. Nietemin kan bij hevige sneeuwval de pas onbegaanbaar worden, zoals ook de snelwegen.
Gaat het op de Fernpas niet meer dan is ook de kans groot dat de snelwegen problemen geven.
Inderdaad is net voor vertrek beslissen, n.a.v de laatste berichten, het beste.


RG antwoordt op 14 december 2008:

Bedankt voor jullie reactie, daar kunnen we wat mee.

We zullen inderdaad na de plaats Reutte beslissen of we de omweg nemen via Garmisch Partenkirchen of alsnog de fernpass. De omweg is 75 kilometer extra, maar dat lijkt me geen punt om eventuele problemen te voorkomen.

Met vriendelijke groet, Reinier.


jan antwoordt op 14 december 2008:

Nog een mogelijkheid. ga eens onder Ulm bij Memmingen richting Bregenz en dan verder via de Arlbergtunnel. je vermijdt dan niet alleen de Fernpas maar ook de bundesstrassen tussen het einde van de autobahn en het begin van de pas, best een bochtig en druk stuk. je rijdt dan voornamelijk over autobahnen en als je geen wachttijd bij de tunnel hebt gaat het veel sneller dan via Reutte etc.


Robd antwoordt op 14 december 2008:

Via Garmish is meestal slechter dan de Fernpass. De E533 word minder sneeuwvrij gehouden dan de Fernpass.
Ik spreek uit ervaring, als de Fernpass vrij is, moet men nog beginnen aan de route Garmish-Seefeld. Reden is dat er weinig beroeps goederen vervoer plaatsvind in tegenstelling tot de Fernpass.

De route Memmingen-Bregenz brengt je verder westelijk, en hoe deze is in winterse omstandigheden is mij onbekend, maar het is veel snelweg dus zal wel te doen zijn.


pieter antwoordt op 14 december 2008:

Ik ben circa 15 jaar naar Scharnitz gereden net iets voor Seefeld. Met sneeuwval een leuk en spannend stuk. Maar alleen als je weet dat je bed klaar staat en er geen caravan achter hangt.Zorg in ieder geval dat je vroeg in de avond er door bent.


Benno antwoordt op 15 december 2008:

Mittenwald-Zirl is (zelfs zomers) verboden voor caravans o.a. vanwege lange helling van 16%.
Sla je eerder af, Seefeld-Telfs, krijg je 18% voor de kiezen.
Dus dan maar de Fernpass?
Ik niet. De kans om niet op tijd terug te kunnen is te groot.
Ik ga naar Garmisch of het Kleinwalserthal (Obertsdorf).
Daar waar de bergen beginnen na een ontspannen rit over vlakke wegen.


RG antwoordt op 15 december 2008:

Da's nog een heel gepuzzel. Als ik het goed lees allemaal kan ik bij een slechte Fernpass beter via de Arlbergtunnel rijden dan via Garmisch Partenkirchen. Op papier behoorlijk wat extra kilometers, maar dat moet dan maar.

Bedankt allemaal. De tip van die webcam vd Fernpass is trouwens super, kan ik onderweg mooi via de laptop de situatie in de gaten houden!

Groet, RG.


RobD antwoordt op 15 december 2008:

RG. Waar wil je naartoe?
Andere optie is via Munchen de autobahn blijven volgen richting Insbrück, minder ver om dan de Arlberg. Mits je uiteraard richting Insbrück wilt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker