Caravantrekker.nl

Blub op de camping

Rico vraagt op 6 januari 2009:

Hoi allemaal,

Misschien een wat rare vraag, maar wat kan tractiecontrole van een auto (ASR of hoe dat ook allemaal moge heten) wat bieden als je met de caravan over erg nat gras of blubberig gras moet rijden?

Wat is de reden van m'n vraag? Wij gaan altijd buiten het hoogseizoen op vakantie, en in de regel nou niet echt naar gebieden met mooi weer. We staan nogal eens op erg natte campings door flinke regenval. Ook rijden we (in Noorwegen) veel op zand/grindwegen, die bij regen voor wel wat modder en zo kunnen zorgen. We hebben in Frankrijk op een natte camping aleens vast gestaan, gelukkig door wat duwwerk van mensen die er ook stonden wel vlot kunnen trekken. In Noorwegen (Roldal) een keer bijna "verzopen", de middag voor vertrek daar de caravan alvast maar op het pas gezet omdat het door dagen regen achter elkaar anders niet goed ging komen.

Nu het volgende bedacht. Aangezien we gebonden zijn aan busjes (vervoer van o.a. een scootmobiel) zitten we te denken aan een vierwielaangedreven bus, b.v. VW T5 4-motion of een Peugeot Expert met 4x4 van Dangel (die zit eraan te komen). Alleen rij je dan 52 weken per jaar met een systeem rond wat je maar een beperkt aantal weken per jaar kunt gebruiken.

Wat kan bij een voorwielaandrijver een systeem als ASR betekenen? Hoe werkt dat nou? Biedt dat soulaas in de blub? Dus wordt b.v. het doorslippende wiel afgeremd zodat het koppel naar het niet-slippende wiel gaat? Zoals bij een sperdifferentieel dus. Of wordt het vermogen van de motor gereduceerd?

Afijn, wie heeft weleens in de blub gestaan en kon daar dankzij ASR uit komen?

Ik heb nog nooit een auto gehad met dit soort voorzieningen, dus ben helemaal blanco hierin.

Groet,

Rico

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 6 januari 2009:

ASR is het voorkomen dat de wielen doorslippen. In principe kun je met ASR vanuit een slipperige ondergrond makkelijker wegkomen.
Maar weerstand: heuvel op, caravan erachter, is geen garantie op ook daadwerkelijk wegkomen. Een caravan met zijn assen in de blub is een weerstand die ASR ook niet altijd overwint, je blijft gewoon staan, wielspin of niet.


RobD antwoordt op 6 januari 2009:

Was iets te snel.
Tevens zijn de banden een niet uit te vlakken item v.w.b resultaat.
Een 4x4? Geeft eerder en beter resultaat.
Persoonlijk heb ik eens in Finland gestaan, 4x4(Quatrotechniek) plus ASR, op een doorweekt grasveld met lichte steiging. Wegkomen? Mooi niet, zomerbanden die geen grip gaven, en een caravan die weerstand bood. Met afgekoppelde caravan geen probleem, langzaam omhoog gekomen. De eigenaar van de camping met zijn tractor de caravan opgehaald.


Marcel antwoordt op 6 januari 2009:

Je zou inderdaad het kunnen proberen met modder en sneeuwbanden. Dat zal ongetwijfeld een verbetering geven.

Ook zou je sneeuwkettingen kunnen omleggen (is wat minder fijn voor het gras).


@Eric antwoordt op 6 januari 2009:

Je vrouw en kinderen op de motorkap laten zitten wil ook wel eens helpen! 😉


Fred antwoordt op 6 januari 2009:

Dan heb m'n vrouw nog niet gezien.
Die wil je niet op je motorkap...!


Peter antwoordt op 6 januari 2009:

Lekker handig met achterwielaandrijving!!!


jan antwoordt op 6 januari 2009:

als je je banden laat leeglopen krijg je meer grip


@Eric antwoordt op 6 januari 2009:

Van: Peter
Datum: 06 January 2009 om 20:06

Lekker handig met achterwielaandrijving!!!
==================================================

Lijkt mij logisch dat je ongeveer je halve gezin dan in de achterbak propt en de andere helft laat duwen met een regenpak aan... 😉


jan antwoordt op 6 januari 2009:

nog een tip monteer een moover onder je auto je kunt dan moven en duwen tegelijk.


Rico antwoordt op 6 januari 2009:

Als de caravan met de as in de blub zou zitten, tsja, daar helpt geen lieve (schoon)moeder aan. Zelfs niet op de motorkap..... Trouwens, de meeste bussies hebben een te schuine motorkap, dat glijdt ze eraf! Hihihi!

De banden die er nu in de zomer onder liggen zijn echte zomerbanden. Die beginnen nu wat versleten te worden, dus dit voor jaar, als de winterbanden er onder vandaan gaan, komen er M+S-banden onder.

Wij zijn altijd van mening dat we alles zelfstandig willen kunnen. Dus als ik op enige manier kan voorkomen dat mensen ons uit de prut moeten duwen, dan neem ik dat altijd mee in m'n overwegingen voor b.v. een andere auto.

Tot zover bedankt voor de leuke reacties!

Groet,

Rico


Tijs antwoordt op 7 januari 2009:

Om terug te komen op de vraag: ik heb in Zweden een keer weg moeten komen op een nat grasveld. En dan bedoel ik nat in de zin van je hand in het water moeten steken om de haringen terug te vinden: fraaie drainage. Het ging toen om een Toyota Avensis met een vouwwagen erachter: weliswaar geen caravan maar de combinatie was toch aardig aan gewicht met alle bagage.

Door de tractiecontrole op die auto ben ik zonder grote problemen van het veld gekomen, zij het maar net. Je moet het systeem wel z'n werk durven laten doen: net als ABS maakt het onder dergelijke omstandigheden een rotherrie. Banden slippen nog wel regelmatig, maar niet zo extreem als zonder tractiecontrole. Je merkt dat het de boel onder controle houdt.

Ter vergelijking heb ik later die vakantie in Denemarken nog een klein testje gedaan. We stonden daar onderaan een grasveld met een lichte helling, niet eens heel bijzonder. Eerst tractiecontrole uit: bij wegrijden groef ik me meteen in in het natte gras. Even terugzakken, tractiecontrole aan, en ik kon zo wegrijden. Weliswaar met zoveel herrie dat een buurman spontaan wilde gaan duwen, maar wat maakt een beetje (veel) geratel uit als je de kant op gaat waar je naar toe wilt.

4WD is onder dit soort omstandigheden ongetwijfeld nog beter maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring. Sinds dat natte weiland in Zweden houd ik als vuistregel aan: "als de Noren vertrekken, meteen achter ze aan rijden". Of zoals afgelopen vakantie het weer in de gaten houden en op tijd naar een plek bovenop een hellingen verkassen, zodat de zwaartekracht helpt. Maar als ik je verhaal goed lees ben je daar al zeer bedreven in 😉.


Rico antwoordt op 7 januari 2009:

Ik ben er ff wat verder ingedoken. Het blijkt dat b.v. een auto a la VW Transporter T5, als je daar de optie ESP op koopt, dat daar dan ook een elektronisch sperdifferentieel op zit. En eigenlijk is dat precies wat ik zoek, wist alleen niet dat het bestond.....

Een 4-Motion zal uiteraard nog veel meer kunnen, maar als je in een situatie zit met de caravan dat je vierwielaandrijving nodig hebt, dan vraag ik me af of je dan niet ook meteen je caravan aan het mollen bent als die met de as over de grond gaat.....

Wat dat betreft is de mening van Tijs de juiste: als de Noren vertrekken, er meteen achteraan rijden.

Groet,

Rico


renaat antwoordt op 7 januari 2009:

@ rico

We hebben een VW met ASR standaard ingebouwd, geen T5 wel een Passat met 285 Nm koppel.
Imho dient ASR om te beletten dat je auto onstabiel wordt als je koppel op de wielen zet die door 'het glad wegdek' niet kan opgevangen worden.
Het doel is dus stabiliteit verhogen, niet tractie verhogen.

Daar heb je sperdifferentieel, 4wd, lage gearing en M+S banden voor.

Trouwens VW stelt in de handleiding: " in diepe sneeuw of modder moet je het ASR uitschakelen met de knop op het dashboard"...



Bert antwoordt op 7 januari 2009:

Daar twijfel ik een beetje aan Renaat eerlijk gezegd. ASR staat voor Anti Schlupf Regelung, andere merken noemen het Traction Control. Laat niets aan duidelijk over waar het voor dient lijkt me. Anyway, in de meest simpele vorm zorgt het ervoor dat een bepaald snelheidsverschil links/rechts wordt beperkt door afremmen van het doorslippende wiel, mogelijk gemaakt via het aanwezige ABS. Aandrijving op het stilstaande wiel is er namelijk helemaal niet door de werking van het differentieel. Sommige auto's beperken ook nog het motorkoppel en dan wordt het tricky. Zo'n auto zou ik alleen willen als ASR uitschakelbaar is. Wanneer beide wielen namelijk doorslippen helpt ASR helemaal niet, de werking is gebaseerd op het onderlinge snelheidsverschil. Wanneer dan ook nog het koppel wordt afgewurgd kom je op helling gewoon niet weg.

De werking van ASR kun je zelf ook nog verbeteren (als je nog gang hebt) door met je linkervoet bij te remmen en rechts gewoon gas te geven. Wel ff oefenen met links remmen anders vlieg je door de voorruit. 😉

Een betere maar duurdere methode is natuurlijk het al genoemde (beperkte) slipdifferentieel. Daardoor ontstaat er een gelimiteerde vaste verbinding li/re.


RobD antwoordt op 7 januari 2009:

Heel and toe, wil also do.
Voor diegene zonder automaat. Linkervoet remmen is zelfs met een automaat taboe, in mijn opinie. Met grote regelmaat van die mensen die hun "poot" op het rempedaal laten "rusten" en zodoende met constant brandende remlichten rijden.


renaat antwoordt op 7 januari 2009:

@ bert

ik citeer alleen wat Volkswagen zegt...
en inderdaad zoals in mijn berichtje ASR is wel uitschakelbaar dmv. een knop op het dashboard

en vandaag in de sneeuw meegemaakt: bij accelereren doorslippende voorwielen, ASR-lampje pinkt continu, dus het systeem werkt, GEEN kabaal, je hoort niets.
Maar hoe het werkt via ABS of motormanagement??? Weet ik niet.


peter antwoordt op 7 januari 2009:

Dankzij de mover kwam ik met mijn vorige auto (achterwielaandrijver) zonder caravan nog wel op een plek waar ik de caravan kon aanhaken en de auto niet meer zou doorslippen. Verscheidene keren plezier van gehad! Voor die tijd veel hulp nodig gehad van duwers en trekkertjes. Nu, met automaat, kom ik uit elke blub.

Mijn ervaring met M&S banden is niet best waar het Agilis betreft. Op de weg een fijne band, maar in de blub ga je met die band alleen maar dieper :(


Hans antwoordt op 7 januari 2009:

Van: peter
Datum: 07 January 2009 om 19:09

Nu, met automaat, kom ik uit elke blub.


Wat heeft de automaat hiermee te maken???


lambert antwoordt op 7 januari 2009:

In Roldal kan het zeker nat zijn. Had onder mijn vorige auto, die was uitgerust met ESP/ASR en ABS mooie brede en platte banden 245/45/18. Slipten zeer snel door op natte terreinen.
Is de breedte van de band hier ook nog debet aan?
Overigens weinig, zeg maar niks gemerkt, van de ASR.


antwoordt op 7 januari 2009:

De druk per vierkante centimeter neemt met brede banden natuurlijk af. De kans op doorslippen neemt daarmee alleen maar toe.
Smalle banden kunnen door een te hoge druk zichzelf infrezen.
De crux zit hem in een juiste combinatie van ‘wegzet’ profiel en juiste wieldruk.
Een ‘wegzet’ profiel moet je zien als bij een landbouwtractor. Deze hebben hele grote randen op de band die als een “V” op de band geformeerd zijn. Wanneer de tractor vast komt te zitten drukt deze de blub uit het profiel naar de zijkanten. De punt van het “V” vormige profiel komt het eerst op de grond terecht. Daarmee wordt voorkomen dat het profiel volloopt en helemaal geen grip meer heeft.
De moeilijkheid zit hem in de juiste combinatie van profiel en wieldruk voor de juiste tractie op de juiste ondergrond.
De enkele keer dat er 100 mtr door nat gras of blub moet worden afgelegd weegt niet op tegen de duizenden km’s die normaliter probleemloos met de auto worden afgelegd.
Om dan van huis te gaan met dure M+S banden is een beetje te.
Zoals reeds eerder opgemerkt is het meenemen van sneeuwkettingen een goed en goedkoop alternatief om in die extreme gevallen toch tractie te verkrijgen.


Rico antwoordt op 7 januari 2009:

@Renaat:
Bij een T5, als je daar ESP op besteld, dan zit daar ook EDS bij. Da's een electronisch bediend sperdifferentieel. Dit houdt in dat dan niet het vermogen van de motor afgeknepen wordt, maar juist het slippende wiel met de rem wordt vertraagd waardoor het andere wiel koppel kan overbrengen. Pas bij wat hogere snelheden gaat dan het ESP werken zoals je beschrijft. Mogelijk heeft de Passat waar je over spreekt wel ESP, maar geen EDS.

@Lambert:
Ik rij gewoon met de standaard bandenmaat, 195/70R15. Dus een gebrek aan druk op het wiel kan het niet zijn. En die zware vijfcilinder in het vooronder zou zat druk op de wielen moeten geven.....


peter antwoordt op 9 januari 2009:

@ Hans: Die automaat kan kruipen en heeft daardoor altijd grip, de voorwielaandrijving helpt natuurlijk ook wel.
Met die achterwielaandrijver kon ik elke chauffeurstruuk uithalen, maar als een van de wielen van het gespan in een putje terecht kwam, was het over met de pret en spinden de wielen.


Bert antwoordt op 9 januari 2009:

Naar mijn bescheiden mening heeft grip niets te maken met een automatische of handgeschakelde transmissie. Het kan wel zo lijken omdat een automaat mogelijk gelijkmatiger aangrijpt dan een koppeling. Bovendien lijkt me de vaststelling "de automaat kan kruipen en heeft dus altijd grip" niet erg op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd, zelfs niet op onwetenschappelijk onderzoek. 😉


Hans antwoordt op 9 januari 2009:

Neem van mij aan dat een automaat net zo hard de banden doet slippen als een handbak. Ik kan met slippende koppeling de banden eerder laten 'grijpen' dan een automaat. Tevens is de kruipsnelheid lager. Niet goed voor de koppeling maar toch.


Cor antwoordt op 9 januari 2009:

Rico zegt: Wij zijn altijd van mening dat we alles zelfstandig willen kunnen. Dus als ik op enige manier kan voorkomen dat mensen ons uit de prut moeten duwen, dan neem ik dat altijd mee in m'n overwegingen voor b.v. een andere auto.

Dure hobby als je elke onoverkomelijkheid voor wilt zijn.
Dat betekend een dikke 4x4 met hoge en lage gearing, 2 sets banden enz.
Wat is er mis om een helpende hand te weigeren EN te geven??


Guus antwoordt op 9 januari 2009:

Goed gereedschap is het halve werk.
Neem een lier mee en heel veel touw. Ook een superharing is erg handig als er geen boom is waaraan je het spul kan vastzetten.
Goedkoper dan zo'n super SUV. Lier zo mogelijk via de accu van je auto.
Zie ook: www.liervooropdeblubbercamping.nl


Ronny antwoordt op 9 januari 2009:

Mijn ASR nog niet gebruikt in die omstandigheden, wel altijd stuk stevig touw mee van enkele meter die mij toelaat van de trekkende wielen op harde ondergrond te hebben als ik vertrek. Werkt altijd en is lekker goedkoop.
Groeten


@Eric antwoordt op 9 januari 2009:

Die begrijp ik even niet Ronny...??


peter antwoordt op 9 januari 2009:

@Hans: neem van mij aan, dat ik al die kunstjes ken en heb toegepast. In de blub was het met die bak gewoon over en uit bij de geringste tegenstand.


Ronny antwoordt op 9 januari 2009:

Het touw bevestig ik aan de dissel en andere kant aan de trekhaak op een danige manier dat ik de voorwielen van mijn auto op harde ondergrond heb. Vooruittrekken tot ik kan aankoppelen met de voorwielen op harde ondergrond. Zo ben ik altijd al weggeraakt. Als de caravan tot de as in de blubber staat wordt dat natuurlijk een ander verhaal.


@Eric antwoordt op 9 januari 2009:

Ahhh, nu begrijp ik hem Ronny, da's een variant op de snelle dissel...
De verlengde dissel. 😉


Ronny antwoordt op 9 januari 2009:

Inderdaad, de verlengde dissel. Niet zo technisch maar werkt altijd.


Tijs antwoordt op 9 januari 2009:

Wel je neuswiel in de gaten houden dan. Ik ben ooit wel eens vergeten een steunpootje in te draaien: dat levert een mooie voor in het gras (gelukkig nog voor het asfalt ontdekt) op. 😉


Ronny antwoordt op 10 januari 2009:

Tijs, om de druk op het neuswiel te verminderen gaat mijn vrouw achter in de caravan staan (wel opletten dat de caravan niet achterover kiepert).
Wat de pootjes betreft, als je ze vergeet in te draaien zal er altijd een voor zijn in het gras, als je je pootje al niet kwijt bent. Dus, vertrekprotocol goed volgen is de boodschap 😉
Groeten


Tijs antwoordt op 10 januari 2009:

Ronny, de schade viel in dit geval gelukkig mee, maar we volgen ons vertrekprotocol sindsdien inderdaad een stuk beter. Schade en schande ...


Michiel antwoordt op 10 januari 2009:

Goede tip Ronny.......waar een simpel stuk touw al goed voor kan zijn!!
Wij hebben VSC(vehicle stability control)+ uitschakelbare TRactionControl op onze Daihatsu........en ook bij ons maakt dat kabaal (ratelen) wanneer het ingrijpt.....maar inderdaad zoals in het geval met de Avensis is volhouden het devies.....hij gaat na zeer korte wielspin langzaam, maar gestaag voorruit, waar je zonder de elektronica met tollende bandjes stil stond. Ik vind het trouwens zowieso een uitkomst......nooit meer wielspin! ff snel wegtrekken levert nu geen merkbare wielspin meer op maar een kort knipperend controlelampje attendeert je op de efficiente werking van het systeem. Om te testen ook wel eens bruut op het gas gegaan om heftige wielspin op te wekken.......kreeg toen wel een heftige "ingreep" van de elektronica.......ik heb het idee dat hij in eerste instantie remingreepjes geeft en wanneer dat niets uithaalt de power eraf haalt. echt een aanrader.

Ik zou niet snel het hele jaar onnodig met 4-wheel drive gaan rondrijden> zinloos, duur in aanschaf en verbruik en beperkt in je auto keuze.

Ik zou eventueel overwegen om inderdaad op (goede) winterbanden of 4 seizoenbanden (goodyear vector of iets dergelijks) te gaan......levert merkbaar meer grip onder gladde omstandigheden, traction en stabilitycontrol en dat stuk touw en eventueel van dat soort gripplaten om onder je wielen te leggen..


@Eric antwoordt op 10 januari 2009:

Van: Michiel
Datum: 10 January 2009 om 12:49

Ik zou eventueel overwegen om inderdaad op (goede) winterbanden of 4 seizoenbanden (goodyear vector of iets dergelijks) te gaan......
=================================================

Elk voordeel hep z'n nadeel... (sprak Johan Cruijff meen ik?)

Die winterbanden zorgen wel weer voor een ca 25 á 30% langere remweg bij temperaturen boven de 7oC.... 😉


antwoordt op 10 januari 2009:

Iets om rekening mee te houden, maar dit gaat alleen op voor een noodstop. Overige remmingen maken geen verschil bij zomer of winterbanden.


antwoordt op 10 januari 2009:

Dat is niet geheel juist uiteraard.
Beneden de 7oC sta je natuurlijk met winterbanden eerder stil.


Cor antwoordt op 10 januari 2009:

Er is een topic: wat nemen we allemaal mee?

Als aanvulling is in een andere topic genoemd: een schietlood, hoogtemeter, de nodige levelers en plankjes, en nu nog touw en wegrijdplaten.


antwoordt op 10 januari 2009:

Ehhh........., Cor, zit je dan niet in een verkeerd draadje? 😉


@Eric antwoordt op 10 januari 2009:

Van: ®oer
Datum: 10 January 2009 om 19:30
=============================
Broer van Roel?


antwoordt op 10 januari 2009:

Sorry, spel check vergeten! 😉


Rico antwoordt op 10 januari 2009:

@Cor/Guus

Zoals vaker op forums zijn er altijd weer mensen die een serieuse vraag in het belachelijke willen trekken. Als ik zeg dat wij altijd zo zelfstandig mogelijk willen zijn, zou daar best een goeie reden achter kunnen zitten. De eerste is dat wij regelmatig als enige (of vrijwel enige) kampeerder op een terrein staan. En vindt dan maar eens iemand die kan helpen. Ten tweede hebben we slechte ervaringen gehad met "helpers". Ik heb het trouwens over een 4x4 bus, niet over grote terreinwagens oid. En nu zullen jullie denken: een bus, da's ook een dure hobby". Tsja, dat kun je vinden, voor ons is het omdat we onder de gehandicaptenregeling voor grijs kenteken vallen.


Guus antwoordt op 12 januari 2009:

Tja, die van www.liervoor..... is natuurlijk een grap.
MAAR, ze bestaan echt hoor, de 12volt-lier die je op de trekhaak kunt plaatsen.

google........ zie onder andere: www.lierenshop.nl


Rico antwoordt op 13 januari 2009:

Ik weet dat die bestaan, maar dan valt de voorbumper er af.


Peter antwoordt op 13 januari 2009:

Van: Guus
Datum: 12 January 2009 om 16:23

MAAR, ze bestaan echt hoor, de 12volt-lier die je op de trekhaak kunt plaatsen.



Van: Rico
Datum: 13 January 2009 om 10:20

Ik weet dat die bestaan, maar dan valt de voorbumper er af.


Nou vraag ik mij toch even af waar Rico zijn trekhaak heeft zitten? Voorbumper?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 januari 2009:

Ik gebruik een handlier die of aan de trekhaak vastgebonden kan worden (of aan het sleepoog voor) of ander vast punt. Daarmee kom ik zonder 4x4 door de blub. Zie foto:


peter antwoordt op 13 januari 2009:

Ooit heb ik ook eens een electrische lier gebruikt. Het was een tweetons liertje, maar het trok mooi die caravan niet uit die blub. Doordat inmiddels de trekauto ook al putjes had gevormd, kwam die niet meer van z'n plek, anders had ik het nog wel voor elkaar gekregen met een dubbele sleepkabel, maar ik heb toen weer ouderwets een trekkertje moeten ritselen om de hele combinatie weg te trekken van die zuigbodem. 😉
Sinds ik een mover heb, is het me niet meer gelukt om vast te komen zitten.


Louis antwoordt op 13 januari 2009:

Wij proberen ook altijd zelfstandig uit nattigheid te komen met een stuk touw of stormband .
Als het er echt ongunstig uit ziet probeer ik niet eens de auto er voor te zetten ,en "hengel" ik de caravan stukje voor stukje naar de auto die met de aangedreven wielen op de verharding blijft .
En verwacht ik de auto er wel direct voor te kunnen zetten ,dan zal ik toch altijd even zijdelings aan de dissel trekken om de wielen van de caravan uit de ontstane kuiltjes te wippen .
Ook zet ik de auto er scheef voor om dezelfde reden als bij het wegrijden op een steile helling maar met dit verschil dat ik in de nattigheid stationair wegrijd ,en dus juist zonder slip.
Dit doen we in de eerste plaats omdat het altijd handig is als je jezelf ook in ongunstige situaties kan redden .
En ....omdat de achterkant van onze caravan van ABS is ,en ik liever niet heb dat daar flinke duwkrachten op komen met misschien scheuren als gevolg .
Achter tegen de auto duwen is bij mij al helemaal uit den boze ,omdat ik geen zin heb om bij een eventueel koppelingsfoutje van mij een behulpzame medekampeerder onder de caravan wielen te moeten vandaan halen !
En als je de gelegenheid krijgt om zelf een plekje te zoeken ,wat bij de kleinere campings vaak nog mogelijk is kun je er ook al rekening mee houden .
Iets dichter bij een pad ,of op het stukje dat net iets hoger ligt e.d.
Maar zeker is dat de "gassers" onder ons die het met pk's denken te redden altijd in de problemen komen , zelfs met vierwiel aandrijving .


Rico antwoordt op 15 januari 2009:

@Louis:

Yep, de gassers onder ons komen van de koude kermis thuis. De truc is juist om niet te gaan spinnen. Ik heb aleens op een nat grasveld m'n caravan nog juist kunnen wegtrekken, zonder spin, verhoogd stationair toerental (Citroën Berlingo HDI met 1100 kg caravan) terwijl iemand met een Mercedes Vito met carvan het hele grasveld omploegde. Zonde!

@ Peter's reactie van een paar dagen geleden:

Ik had het verhaal van Guus over het liertje te snel gelezen. Dat hij het op de trekhaak bedoelde was me ontgaan. Dus zat ik te denken dat hij een lier op de voorbumper bedoelde.

Inmiddels heb ik m'n licht zo links en rechts eens opgestoken. Vooral ook omdat vierwielaandrijving op een bus kostbaar is en je ook nogeens het hele jaar getrakteerd wordt op een hoger brandstofverbruik. Zelfs de VW-dealer waar m'n bus in onderhoud is raadt een 4-motion af. Mijn conclusie is dat de juiste bandenkeuze belangrijk is. Onder m'n Vivaro zaten Michelin Agilis-banden en dat ging redelijk. Onder m'n T4 zitten nu gewone zomerbanden en da's drie keer niks. Ik ga nu zoeken naar goeie M+S-banden, mogelijk dat die van Goodyear wat is.

Vraagje aan Bert/Menno: is het niet een idee om een bandenreview op de site te starten?


peter antwoordt op 15 januari 2009:

----Inmiddels heb ik m'n licht zo links en rechts eens opgestoken.---

Nadat je een vraag stelt?


abele antwoordt op 15 januari 2009:

@rico,
heb ook een T4 (syncro) met Goodyear vector M +S eronder , nooit problemen.regelmatig met 2 ton erachter in de off road.(ben ook WjW-er, schaapT4).
voor de rest, goede banden eronder, evt lucht laten lopen,uit de putjes draaien en auto er haaks voor.
als het maar eenmaal rolt.


Benno antwoordt op 15 januari 2009:

Hallo Rico,

M+S banden is een goed idee, maar welke?
Als je enigzins de Duitse taal beheerst kun je dit doen.
Ga naar Autobild.de en klik op Testberichte.
Vervolgens vul je in bij Suchbegriff: Reifen.
Ga dan verder naar Ganzjahresreifen en zoek jouw maat.
Ik keek even bij de maat 195/65/15, daar kwam als beste uit de bus de Goodyear Vector 91V, 2e Hankook Optimo en 3e Vredestein Quatrac.
Het vergelijken van all seasons is moeilijk. De een vindt grip op sneeuw belangrijk, de ander (jij) nat/droog .
Iets om op te letten denk ik.
Op de site kun je doorklikken naar Reifen Direkt voor een prijsindicatie.

Succes.


Guus antwoordt op 16 januari 2009:

Nooit gezien, maar wel gehoord: Sneeuwkettingen


Rico antwoordt op 16 januari 2009:

@ Peter: ja, volgens mij kun je rustig een vraag hier op't forum stellen en verder ook nog eens wat rondvragen? En vervolgens deel je die info weer hier op het forum.

@ Abele: ik ben zelf ook weetjeweller. Was je ook op de nieuwjaarsmeeting bij Lochem? Dat Goodyear goeie M+S-banden produceert had ik inmiddels begrepen.

@ allemaal: bedankt voor de vele reacties zover!


Benno antwoordt op 16 januari 2009:

Zojuist gevonden een site voor banden reviews: Autobandentest.com


abele antwoordt op 16 januari 2009:

@rico
nee, ik was niet in Lochem, moet veel in weekenden werken.
ben nog maar 1 keer op een meeting geweest.


michiel antwoordt op 17 januari 2009:

sneeuwkettingen lijken me misschien iets te grof geschut, maar je hebt toch ook zoiets als van die soort "autosock" een soort hoes met extra grip??? volgens mij allemaal te omslachtig.....ik blijf bij traction control en winterbanden......


@Eric antwoordt op 17 januari 2009:

Van: michiel
Datum: 17 January 2009 om 17:53

sneeuwkettingen lijken me misschien iets te grof geschut

===================================================

Mee eens, de campingbaas ziet je aankomen.... 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 januari 2009:

Als de campingbaas je ziet aankomen dan zal hij je vast wel helpen, daar is zijn gras namelijk mee gediend. Sneeuwkettingen schijnen een prima hulpmiddel te zijn die het gras wellicht minder beschadigen dan een stel spinnende wielen.


antwoordt op 17 januari 2009:

Mee eens Menno, diversen malen zomers genot van de sneeuwketting gehad en met beleid blijft schade inderdaad beperkt.
Het beste werkt deze truuk wanneer dan haaks op de dissel aangekoppeld wordt na eerst de caravan even aan de dissel ‘losgewerkt’ te hebben.


Peter van der kroef antwoordt op 20 januari 2015:

1 al bij aankomst indien mogelijk plaats zoeken waar je naar " beneden " als de camping niet vlak is kan wegrijden
2 bij aankomst voor de aangedreven wielen zg kunststof oprijplaaten neerleggen iets vooruitrijden zodat U op de plaaten staat ( s morgens is het gras dikwijls nat en veroorzaakt doorglippen v d wielen )
3 de verlengde dissel auto loskoppelen wat verder op vastere ondergrond zetten ,met het dikke touw verbinding maken tussen dissel en trekhaak en daarna rustig wegrijden ( niet vergeten touw te verwijderen grapje)
4 ik heb ook nog een touw met een katrol bij me met een haak voor aan de dissel daarna het touw met de katrol naar de trekhaak v d auto waarna de caravan naar de auto te trekken is en een dure mover overbodig
Op deze manieren ben ik altijd weggekomen dus vooraf al maatregelen nemen zie 1en 2


anko antwoordt op 20 januari 2015:

Daar heb je wel even de tijd voor genomen, zeg, voor dat antwoord.

Evengoed bedankt voor het delen van deze tips 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 20 januari 2015:

Mooi hoor, dat zo'n discussie na zo veel jaar weer wordt opgerakeld. Het op de markt verschijnen van movers zal wel debet zijn geweest aan de stilte. Toch wil ik iets zeggen over de vierwielaandrijving, want daar begon het allemaal mee. Lang geleden had ik een Peugeot 405 X4, dus met permanente vierwielaandrijving. (van een oud vrouwtje, meneer). Daar zat ook een sperdifferentieel op. (en nog wat andere zaken die steeds kapot gingen) In ieder geval, het was een beest van een trekker, niet eens door het motorvermogen maar door de stabiliteit. Ik trok er een LMC 370 mee, dus de verhoudingen lagen wel goed. Zo verzijlde ik op een drassig terreintje op de Hunsrück. De ochtend daarna lukte het dus niet om uit het hoge en natte gras weg te rijden. Geen probleem, de sper er op. Ja ook niks. Uiteindelijk heb ik een matje geleend en die voor de wielen gelegd. Dat hielp, al heb ik het matje nooit meer terug gevonden. Les: de zwakste schakel bepaalt het resultaat. In dit geval de banden. Met terreinbanden was ik vermoedelijk zo weg gereden, maar om dan met zulke banden heel Europa door te rijden is ook weer geen goed idee. Ja,ja, het is me wat met dat kamperen.


Bert antwoordt op 20 januari 2015:

Het op de markt verschijnen van movers zal wel debet zijn geweest aan de stilte.

Laatst bij een cursus in het verzopen Noorbeek bleek de mover sterk genoeg, maar de banden van de caravan slipten door in de löss. Tsja, dat kan dus ook...

Er is niet één oplossing voor het probleem 'blub op de camping'.

Mij (en enkele cursisten) hebben wel veel baat gehad met twee van die oranje kunststof touwen (ook handig als je de lading van je boedelbak wilt zekeren). Bij voorkeur gebruik ik die dubbel gelust om de trekhaak omdat die touwtjes van ø 7 en 10 mm? niet zo veel trekkracht hebben. Ik schaf me nog een keer een kinetische kabel aan, maar die zijn niet goedkoop... Die kunnen een aanloopje overwinnen of een te enthousiaste behulpzame medekampeerder intomen. 😉


Bert antwoordt op 20 januari 2015:

4 of 6 tientjes is natuurlijk in geen verhouding tot een mover, die ook niet alles kan oplossen. Ik doel op zo'n flexibel sleeplint...


Benno antwoordt op 20 januari 2015:

Ga toch lekker naar de Middellandse Zeekust!
Probleem opgelost.


Benno antwoordt op 20 januari 2015:

Het hoeft niet perse áán de kust te zijn hoor.
Het bijna overal prachtige achterland is ook aanbevolen.


Rico antwoordt op 21 januari 2015:

Ik ben de topic-starter. Wel een mop dat na iets van 6 jaar het ineens weer actief gemaakt wordt.

Inmiddels dus een aantal jaren verder. Naar aanleiding van de discussie ben ik overgestapt op vierseizoenenbanden (met sneeuwvlokje). Niet alleen vanwege campingblub, maar ook omdat ik het steeds van zomer- naar winterbanden wisselen omslachtig vind.

Een flink aantal banden getest. Goodyear Vector4Season doet het zeer goed in de winter, zomers ook prima. Op nat gras ook goed, maar zodra ze blubber zien is het afgelopen. De blubber lost niet uit het profiel, dus sta je door te slippen. Maar je komt er dus een heel eind mee. Groot nadeel: ze cuppen enorm snel, daardoor veel herrie.

Vredestein Quatrac, tsja, in de zomer zeer goed. Van cuppen hebben ze geen last. Maar in de winter als er sneeuw ligt..... niet best. Op nat gras goed, in blub redelijk.

Heb nu een MB Vito, daar heb ik vierseizoens C-banden onder zitten van Continental. Ik heb van de zomerbanden van Continental niet bepaald een hoge pet op, puur gemaakt voor lange standtijd, maar wegligging ho maar. Maar de vierseizoensversie is een erg fijne band. Nat gras, blubber, het maakt allemaal niet zo veel uit.

M'n oorspronkelijke vraag ging over ASR. Heb een aantal jaren een VW Caddy gereden en dat systeem werkt wel op de harde weg met evt wat gladderigheid. Maarrrr, het werkt behoorlijk laat, dus je hebt al een redelijke wielspin voordat het ingrijpt. Voordeel is wel dat als je met de ceravan op een helling staat, je toch wat wielspin kun genereren en daardoor toch wel kunt komen. Je hoeft ESP dus niet uit te zetten in dat geval. Maar op nat gras en zo, je staat al te spinnen als je pech hebt en is het gras stuk. Geen goed idee dus.

Bij de Vito is het anders, daar werkt het systeem wel snel (ESP met ASR). De mop is alleen, het werkt alleen vooruitrijdend, niet achteruit.

Groet,

Rico


Quirien antwoordt op 21 januari 2015:

Even terug in de topic naar een antwoord van Bert van 9 januari 2009.
Mijn beste ervaring zonder doorslippen is geweest met 2 automaten waar je een knop sneeuwstand had, dit in combinatie met winter of all season banden.
Mijn beredenering van deze goede resultaten is, deze banden hadden meer grip en de overbrenging van de automaat werd door de sneeuwstand dusdanig gemanipuleerd dat er heel weinig(geleidende) kracht op de voorwielen kwam/ komt.

Overigens met mijn 4x4 die je in 3 standen kon zetten heb ik zelden problemen gehad en alleen maar vaak andere geholpen.En de trucjes die helpen door mij toegepast, zijn hier al genoemd.
Ik heb trouwens altijd kunstof profiel platen bij mij.

En(grapje) Benno rijdt vast in een keer naar de de zuidkust zodat hij onderweg niet op een natte camping aankomt.


Jan-Willem antwoordt op 29 januari 2015:

Ik neem een ratelspanband mee. Zo'n breede die ook vrachtautochauffeurs gebruiken. Dmv de ratelfunctie kun je je caravan verplaatsen zonder de auto verijden over een korte afstand uit een gat trekken. Let idd wel op dat het neuswiel zich niet ingraaft. Tevens ook makkelijk indien de auto zelf vastzit. De auto naar een boom trekken!!


RobD antwoordt op 29 januari 2015:

Probleem is dat een ratelspanband snel \\\'vol\\\' loopt. Lossen en steeds opnieuw beginnen is ook zo lastig.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker