Andreas vraagt op 2 maart 2009:
Ik heb een Fendt 470 Saphir uit 2003. In de SMEV spoelbak zit een kraan met een heftap die steeds meer speling vertoonde de laatste tijd. Nu is het zover dat ik wèl het water kan afsluiten maar de stroom op de dompelpomp nièt meer. Wie kan mij tips geven voor bijv. demontage. Het blauw-rode plastic dopje bovenop kan er m.i. niet af. We staan momenteel in Spanje, dus géén dealer; is bovendien al lang failliet (EKS). Als het ding gedemonteerd is, kan ik misschien de speling er uit halen om de hefboom te vergroten.
Ger antwoordt op 2 maart 2009:
Volgens mij een typisch geval van een nieuwe kraan monteren. Dat spul is te dun en te kwetsbaar om uitelkaar te halen en daar een creatieve oplossing voor te verzinnen.
R ten Harmsen antwoordt op 2 maart 2009:
Onder uit de kraan komen twee draden.
Knip een van de draden (even de stroom van de caravan afhalen) door en koop en eenvoudig schakelaartje(aan uit ding)
Het is een noodoplossing want er zal een nieuwe kraan in moeten.
In de kraan zit een microswitch die door de speling niet meer uit wil.
Succes
antwoordt op 2 maart 2009:
Geachte Andreas,
Ik vermoed dat uw microschakelaar in de kraan defect is. Repareren is (bijna) niet mogelijk. Een nieuwe kraan is waarschijnlijk de enige oplossing maar die zal, zo begrijp ik, niet te krijgen zijn op uw locatie.
Van hier uit is het (voor mij) ondoenlijk instructies te geven voor uw specifieke geval.
Wellicht bent u gebaat bij een noodoplossing voor het geval reparatie echt niet gaat lukken:
Maak beide stroomdraadjes die naar de kraan gaan los, zonodig verlengen met een stuk(je) snoer. Zoek een mogelijkheid om het snoer zonder beschadigingen te maken voor het keukenblok te krijgen (kieren of uitsparing aan de achterzijde?). Zie een voetschakelaar (of drukschakelaar zoals thuis op de deurpost voor de huisbel) te regelen (bouwmarkt,electrowinkel).
Draadjes bevestigen aan de beide contacten en de schakelaar voor het keukenblok op de grond plakken met (dubbelzijdig) plakband, liever niet schroeven.
Bij gebruik kraan opendraaien en met de voet "gasgeven".
Succes.
Ik wens u nog een goed verblijf toe in Spanje.
vrgr
JT®
antwoordt op 2 maart 2009:
@ R ten Harmsen,
Leuk om te zien dat we gelijktijdig (bijna) dezelfde noodoplossing aandragen.
Toch wil ik graag een kleine opmerking maken over uw manier van stroom doorverbinden.
In uw geval gaat de stroom nog steeds door de (nu nog werkende) microschakelaar. Maar dit ding staat op het punt om helemaal kapot te gaan. Gaat hij door het gebruik (water open zetten) helemaal kapot dan is er weer een storing ontstaan. Mij lijkt het daarom wenselijk om in de aanwezige kroonsteen onder de kraan de beide draden naar de kraan toe los te koppelen en op die plaatsen het 2-aderige verlengsnoertje aan te sluiten.
Beschouw dit bericht aub niet als negatief commentaar op uw bijdrage, maar alleen als aanvulling om hopelijk een 2e storing bij Andreas te voorkomen.
vrgr
JT®
R ten Harmsen antwoordt op 2 maart 2009:
Helemaal mee eens!
Goede aanvulling op mijn oplossing en absolluut niet negatief.
Mvgr.
Andreas antwoordt op 3 maart 2009:
@ JT en R. ten Harmsen: Een goede tip van die nood-schakelaar, bedankt! Het bleek gelukkig (nog) niet nodig. Een handige buurman (een echte trouble shooter) slaagde er in de kraan te demonteren. A.d. onderkant van de heftap zit een vierkante kunststof kraagje waarvan één zijde afgebroken bleek. Vandaar de hefboom speling. De rest -incl. mircroswitch- werkte nog goed. Met 2-componenten lijm de kraag gerep. en een dun ijzerdraadje er omheen. Wat vaseline op de glijdende delen en alles werkt weer. Hoera!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!