Caravantrekker.nl

Welke mover?

Maarten vraagt op 6 mei 2009:

Ik wil een mover aanschaffen en vraag mij af welke ik moet kiezen. Ik wil een mover waarmee ik goed door de modder kan rijden zonder dat de aandrijfrollen gaan slippen. Ik zit zelf te denken aan de Truma SE. Zijn er mensen die wel eens met hun Truma-mover in de modder zijn blijven steken?

Bedankt Maarten.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 6 mei 2009:

Ik heb een Truma SE mover onder een Fendt van max. 1300 kg. Deze bevalt prima en heeft me nog nooit in de steek gelaten op nat gras e.d. maar ik heb geen ervaring in de blubber. Als ik van tevoren weet dat ik in de blubber kom te staan zoek ik toch zeker een andere camping (of stalling).
Als er echt sprake is van blubber denk ik dat geen enkele mover goed zal werken en kan je het beste een tractor als mover nemen.

Hoe dan ook: succes met je evt. aanschaf.

Hans


Pieter antwoordt op 6 mei 2009:

Ik ken iemand, die kans zag om met behulp van zijn Reich mover de wielen te laten spinnen in de modder.

Maar verder zou ik sowieso kiezen voor de robuuste werking van een Simpark.


Ton van Leeuwen antwoordt op 6 mei 2009:

Truma is een uitstekende keuze. Alleen al wegens gunstig gewicht, bediening- en montage gemak. Kind kan de was doen!
Tegenwoordig is er de SE-R, een verbeterde SE in feite.
Die flauwekul met die veiligheidskoppeling op de dissel heb ik overigens zelf weggelaten en als alternatief een veiligheidsschakelaar toegepast.


Lambert antwoordt op 7 mei 2009:

Ik heb een Fendt Topas 550TG met daaronder Truma SE movers. Als het echt modderig is en de caravan aan de zware kant is (in mijn geval beladen ongeveer 1650 kg) is er met de Truma mover (en ik denk met andere ook niet) weinig eer te behalen, de rollen gaan dan gewoon slippen. Dan val je terug op spierkracht of toch de mover die voor de caravan staat.
Overigens ben ik wel tevreden over de movers hoewel ze het met een dergelijk gewicht ook op normale terreinen moeilijk hebben.


Pieter antwoordt op 7 mei 2009:

Toch kan ik me niet voorstellen, gezien hoe ver de Simpark die penrollen in de band drukt, dat die rollen in een blubbersituatie op de banden zouden gaan slippen. Van Reich en Truma heb ik het nooit zelf zien gebeuren, maar wel vaker gehoord. Ook nu dus weer.


Jan antwoordt op 7 mei 2009:

Een auto? is je beste mover


Ton van Leeuwen antwoordt op 7 mei 2009:

Daar gaan we weer...... *zucht*
Over dit soort uitspraken is al een draadje volgeschreven.


lambert antwoordt op 7 mei 2009:

@jan
Dat weten we inmiddels wel Jan, maar de vraag was :Zijn er mensen die wel eens met hun Truma-mover in de modder zijn blijven steken?
Daar wil Maarten graag een antwoord op.


Aad antwoordt op 7 mei 2009:

Ik bezit een Truma SE. De caravan weegt 1500 kilo en de mover bevalt perfect.


Pieter antwoordt op 7 mei 2009:

***
Van: Jan
Datum: 07 May 2009 om 20:57

Een auto? is je beste mover
***
Tot je in je eentje onder alle omstandigheden hetzelfde moet doen.
BTW: Hoe vaak ga je deze ongelooflijke onzin nog herhalen?


Peter antwoordt op 8 mei 2009:

Yes, je auto is je beste mover en over alle andere movers zijn al zat draadjes volgeschreven, onzin of niet.


Maarten antwoordt op 8 mei 2009:

Bedankt voor de reacties. Ik ben op zoek naar een mover voor als de auto het niet meer doet! En dat is bijvoorbeeld op een drassig nat terrein in het najaar. Nee, ik heb geen zin om een dure benzine verslindende 4x4 te kopen. Mijn dealer adviseert een Reich maar het liefst heb ik de sterkste.... Het lastige is dat tests elkaar nogal tegenspreken.


Tijs antwoordt op 8 mei 2009:

Ik heb een Reich mover (simpele versie die je met losse zwengel op z'n plaats draait per wiel). Als het echt modderig wordt dan heeft die onvoldoende grip op de banden. Moet daarbij wel aangeven dat onze caravan effectief tegen 1600 kg weegt, dus dan vraag je ook wel wat van zo'n mover terwijl je caravan in de prut staat.
Nat gras is geen probleem: daar heb ik de caravan met mover netjes overheen kunnen manoeuvreren. Kleine stoeprandjes pakt hij ook vanuit stilstand nog goed mee, dus met de kracht van de mover zit het wel goed. Tractie is dus het punt.


lambert antwoordt op 8 mei 2009:

@ Maarten
Nog even voor de volledigheid mijn toenmalige volgens sommige beste mover, die ervoor staat, liet het op dat moment ook afweten, dus spierkracht moeten gebruiken.


Peter antwoordt op 8 mei 2009:

... Het lastige is dat tests elkaar nogal tegenspreken.....

Natuurlijk, het zijn en blijven moment opnames.
Ooit afgevraagd of blubber wel steeds dezelfde blubber is? Nat gras kan ook nogal verschillen. Lang nat gras zal eerder glibberen als kort nat gras.
En zo kunnen we nogwel even doorgaan, je auto is nog steeds de beste en sterkste


Tijs antwoordt op 8 mei 2009:

Niet altijd de beste, wel vaak de sterkste. Auto moet er bijv. wel voor passen en dat kan niet altijd: heeft niets met manoeuvreerkunde te maken maar fysieke lengte van combi in relatie tot beschikbaar terrein. Ik weet dat er meer kan met auto-caravan dan veel mensen denken, maar het houdt een keer op. Dan kies je of een andere plek, of je selecteert in dat geval een meer geschikte mover dan je auto.

Maar ook zo kunnen we nog wel even door gaan 😉.

Dus terug naar de vraag maar weer. Maarten vraagt naar ervaringen met specifieke types mover, niet naar een afweging wanneer hij de mover wel/niet gebruikt.

Maarten heb je nog aanvullende gegevens over gewicht van je caravan (enkelasser?): misschien dat anderen dan nog gerichter hun ervaring kunnen delen.


Pieter antwoordt op 8 mei 2009:

Het staat wel vast dat een Simpark sterker is dan een Truma. De Simpark drukt zijn rollen ook echt ver in de band, met mijn Reich ga ik dat niet halen.
Misschien moest je zelf ook eens kijken naar het profielverschil van de rollen bij Truma en Simpark?

Maar ook dit is belangrijk voor alle movers: Giet na aankomst een emmertje water over de rollen en spoel ook je banden even af, zodat je een schone start hebt bij vertrek.


Tijs antwoordt op 9 mei 2009:

Bedankt Pieter. Schoonspoelen is inderdaad belangrijk: vergat ik te schrijven. Dat verschil tussen Simpark en Reich ga ik bij een volgende caravan eens goed naar kijken.


Pieter antwoordt op 9 mei 2009:

LOL. ik bedoelde eigenlijk, dat Maarten eens naar het verschil in Truma en Simpark moest gaan bekijken, maar jij mag ook hoor!

Nog een handige movertip: Als je in de blub staat, zorg dan tijdelijk voor een erg lage kogeldruk en rijd bij voorkeur achteruit, zodat het neuswiel zich minder makkelijk in de grond drukt.


Ton van Leeuwen antwoordt op 9 mei 2009:

Mocht een Truma gaan slippen, dan is de situatie wel bijzonder extreem. Er is dan vaak sprake van een enorme glibberprut gecombineerd met een te grote (rust)afstand tussen aandrijfrol en band!!


Jan antwoordt op 10 mei 2009:

Je moet wel een echte liefhebber zijn om in een glibberput te gaan kamperen 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker